Christelijk Weekblad voor de Zuid-Hollandsche en Zeeuwsche Eilanden. 1 I vos M -•—r—v-r- n ft. JONGEJAN J. VOS, I CBANK Sommeisdijk vinding Salpeter, MIELSDIJK. 3P: a tg LINGEN, Zaterdag 11 IVlei 1889. Vierde Jaargang. melsdijk v, v. ham Horloges 11 METAAL, ^GSTE, GUANO, IN HOC SIGNO VINCES W. BOEKHOVEN. Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan den Uitgever De stembus van Dinsdag 14 Mei. Rang-makerij. .jE 4°io's jaars, van rente, verkrijgbaar bij MIDDELHARNIS. HI ie eer ter kennis 'OENSDAG tot bet vervoeren ne nette en accu- Dienaar, NSPLAAT. rden te Somniels- iment, te Middel- Vingerling. cbe lorten PENDULES, RE- dUZIEKDOOZEN worden geleverd worden. Singers 'nen's Waterfilters, enz., zijn verkrijg- emaker Dirksland. iën aan Uurwerken, ines enz. worden Iegelijk uitgevoerd Eiken Maandag te 3 ontbieden. DEN. 1. ide prijzen. j NIEUW. VAN DEN TOL, 1 1 zijn de beste en zij zijn hard en te voorkomen dat ze worden verkocht, Overal verkrijgbaar. OCK KUIJPER. tterdam, verschijnt: EL verzetting), verklaringen Dir. Gymn. Zetten. n en a '5 Cent. naren ontvangen de n een groot getal ing in verschillende ;aling, noch ber- geheel nieuwe, verklaring. Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag. Abonnementsprijsper drie maanden 50 Cent, franco p. post Afzonderlijke nummers 5 Cent. IOMN£L§DIJli. Advertentiën van 15 regels 50 cent, elke regel meer 10 cent. Advertentiën driemaal geplaatst worden slechts tweemaal berekend. Advertentiën worden bij den Uitgever ingewacht tot Donderdagmiddag 5 uur VERKIEZINGSNUMMER. Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dan dat gij drinkt, hetzij dan dat gij iets anders doet doet het alles ter eere Gods. 1 Cor. 10 31. Dit woord van den Apostel Paulus mag wel aan het hoofd staan van dit stuk, waarin wij u, kiezers, komen oproepen voor de stembus van Dinsdag 14 Mei. Zoo licht zijn we geneigd te denken, ik ga maar niet stemmen. Ik zal die moeite maar niet doen. Wat geeft het. Het zijn toch maar wereld- sche zaken. Wat zal ik mij druk maken met 's lands zaken. Wie het land regeert, regeert mij. Met het éine noodige heeft dit toch niets noodig. Ja, zoo geeft ge toe aan uwe geestelijke luiheid. Wel degelijk moet ge op ter stembus, wel degelijk moet ge met 's lands zaken u inlaten, waar ge onder Gods voorzienige leiding mede een steun gekregen hebt in 's lands zaken. We zijn zoo geneigd eene verkeerde inleiding te maken tusschen geestelijke en natuurlijke zaken. Met de geestelijke zouden we ons dan alleen willen inlaten en de natuurlijke overlaten aan natuurlijke menschen. Dit is eene overgeestelijkheid die on christelijk, ongezond, zondig is. Mij is gegeven alle macht in hemel en op aardezeide de Heere Jezus, voor hij opvoer ten hemel. Alle macht. Ook de macht in den Staat. Gij zoudt geene macht tegen Mij hebben indien het u niet van boven gegeven ware, zeide de Heere tegen Pilatus. Onze Koning is koning bij de gratie Gods. De macht, die hij heeft, heelt hij van den Heere. Hij moet des Heereu wet schrijven in de wetten, die hij ons volk geeft. Hij, de Koning, moet den Koning der Koningen, den Heere Jezus, gehoo-zamen. Maar nu regeert onze Koning niet alléén het land. Hij heeft in de grondwet aan het volk toegestaan hem daarin ter zijde te staan. Het volk benoemt daartoe de afgevaardigden der Tweede Kamer. De eerste Kamer wordt gekozen door de Provinciale Staten. De leden der Pro vinciale Staten worden door u, kiezers, gekozen. Eerste en Tweede Kamer vormen saam de ver tegenwoordiging des volks, die met den Koning de wetten maakt. Gij kiest dus de mannen, die u daartoe vertegenwoordigen. En nu z ij t gij verplicht kiezers zulkemannen te kiezen, die den Heere vreezen, die voor Zijn Woord beven, die Gods Woord als richtsnoer eerbiedigen voor het maken van wetten. Het is zonde voor God mannen daartoe te kiezen, die op dat standpunt niet staan. Het is zonde thuis te blijven, want daardoor doet ge niet, wat de Heere in zulk een gewichtige zaak u heeft opgelegd, maakt ge, dat door uw thuis blijven door anderen misschien mannen gekozen worden, die Gods wetten niet eeren. In ons land staat bij de stembus de strijd tusschen liberaal en anti-liberaal. De liberaal kent aan de rede, dat is zijn eigen wijsheid, de anti—liberaal, ten minste de anti-revolutionair aan Gods Woord het hoogste gezag tot in alles, •ok in politieke zaken. Bij de stembus van Maart '88 hebben de anti-liberalen de overwinning behaald. Gevolg daarvan is, dat we nu ook een ministerie ge kregen hebben, waarin mannen zitten, die met den Heere en Zijn Woord rekenen. Maar de Eerste Kamer is nog liberaal. Alle wetten, die in de Tweede Kamer zijn goedgekeurd moeten daarna door de Eerste Kamer nog worden aan genomen. Is eene wet. ook door de Eerste Kamer goedgekeurd, dan gaat ze naar den Koning. En als die dan de wet goedkeurt, dan is ze aangenomen. Daar nu de eerste Kamer nog liberaal is staat dit ministerie talrijk machteloos om naar Gods Woord ons volk te leiden. Hoe komt het dat de Eerste Kamer nog liberaal is, terwijl de Tweede is omgezet Omdat wij zoo schandelijk onze plicht verzuimd hebben om in de Provinciale Staten, die immers de leden der Eerste Kamer kiezen zulke mannen te brengen, die met ons ééne lijn trekken u te verschalken, en zoo door uwe onnoozelheid de macht in handen te houden. En zie nu eens hoe de toestand op dit oogen- blik is. Het ministerie en de Tweede Kamer antiliberaal, maar de Eerste liberaal. De eerste willen den éénen, de andere wil den anderen kant uit. Ilet is de paarden vóór en achter den wagen te gelijk spannen. Die toestand is onhoudbaar. Die toestand is een oordeel Gods over ons volk, om ons afwijken van des Heeren Woord, om onze nalatigheid, om ons niet ijveren voor de eere en den naam des Heeren. Daarom, kiezers, vermanen wij u met ernst en aandrang om op Dinsdag 14 Mei ter stem bus op te komen, en zulke mannen te kiezen, die voor 's Heeren naam uitkomen. En als zulke mannen stellen wij u voorA. Jongejan van Oud-Beierland en Jl. Voi van Numansdorp. Mannen, die zondaars zijn van gelijke beweging als gij, mannen, die wij niet in de hoogte zullen stellen maar mannen, wnarmeê wij voor den dag durven komen die moedig zijn, mannen, die wat hier alles afdoet, bij de noodige kennis en ervaring voor 's Heeren Woord buigen dat Woord als richtsnoer erkennen ook in politieke zaken. Wel wordt er door de liberalen gezegd Ja, maar in de Provinciale Staten komt het op de politiek niet aan. In de Provinciale Staten komt het maar aan op kennis van polderzaken, waterwegen, bruggen (denkt aan de brug bij Barendrecht) en dierge lijke. En bij dergelijke dingen komt geen gods dienst te pas. Wat is dat nu voor een drijven om overal den godsdienst bij te halen. Zoo preekt de liberalist als de vos voor de kippenkooi. Zoo fluit hij zacht en zoet als de vogelaar, die zijn net gespannen heeft. En als gij nu naar dat gefleem maar luistert dan lacht de liberalist in zijn vuistje en bespot u. En terecht. Juist omdat de liberalist weet, dat de Pro vinciale Staten de leden der Eerste Kamer kie zen. Juist omdat hij weet, dat de Provinciale Staten in gemeente-zaken, waaronder vaak volks zaken, gewichtige beslissingen te nemen hebben. Juist omdat de liberalist weet dat de Eerste Kamer, die door de Provinciale Staten immers gekozen ivordt, als een rem dienst kan doen, om de ministers in de Tweede Kamer, die den goeden weg op willen, daarin tegen te houden. Juist omdat de liberalist weet, dat het bij de verkiezing der Provinciale Staten wel degelijk ook om de politiek gaatis hij er zoo op uit bijzon derlijk bij deze verkiezing u in zijn net te lokken, Hierbij, vrienden, komt nog dit. Sedert 1878 zucht ons volk onder de hoogst onbillijke school wet, waardoor het geloovig volk op het hart en de consciëntie getrapt is, waardoor Gods eere wordt aangerand. Door die schoolwet moet heel ons volk, ook het geloovig deel, belasting beta len, ja hooge belasting, om een school te be kostigen, waarop de bijbel niet mag komen, waar de Heere Jezus niet als Koning erkend wordt. Thans heeft dit Ministerie eene wijziging van die schoolwet voorgesteld, waarin dit als hoofd zaak voorkomt, dat aan bijzondere, ook aan Christelijke scholen ondersteuning uit de rijksschat kist zal worden geschonken. Wordt deze wet aangenomen dan is daarmee voor het christenvolk een groote onbillijkheid weggenomen, deze wet zal nu wel aangenomen worden in de Tweede Kamer. Maar .de Eerste Kamer De liberale Eerste Kamer 1 Zal die de wel ook goedkeuren Dat zal hoofdzakelijk afhangen van deze verkiezing. Dat zal daarvan afhangen, of gij uw plicht doet. Wanneer gij trouw ter stembus opkomt en antiliberale can- didaten kiest, dan worden de heeren der Eerste Kamer mak, dan worden zij tam, dan zullen hunne toestemming ook die nieuwe schoolwet niet durven onthouden, want dan weten ze, dat hun rijk spoedig uit is, en te eerder, naarmate ze het bonter maken. En juist omdat die schoolwet van 1878 de Diana der Efezeren van den liberalist is. Juist omdat hij door de openbare school ons volk liberaliseeren, moderniseeren, of in plat Hollaudsch gezegd, heidensch maken wil. Juist omdat die openbare school, die hooggeloofden Diana der Efezeren bij deze verkiezing zoo groot gevaar loopt en in het gedrang komt. Juist daarom is de liberalist ditmaal zoo ijverig in de weer u uw stem te ontfutselen. Juist daar om is deze verkiezing ook zoo hoogst gewichtig. Daarom allen gij, kiezers, die belijden dat Gods Woord richtsnoer is ook voor het politieke leven, die daarom dit ministerie steunen wil, die wil dat er gang in 's lands zaken zij, die zucht om van de schoolwet van 1878 verlost te worden, Gij, allen komt op, schouder aan schouder als een éénig man ter stembus op Dinsdag 14 Mei en stemt op de mannen die in. dit alles met u samen stemmen, dé mannen, die met 's Heeren heilige zoo zij gekozen mochten worden, in die richting werken zullen stemt op van Oud-Beierland, en H. van Numansdorp. R. Juist even voor de verkiezingen tracht het „Kieuwsblad voor Sliedrecht en omstreken"dat in dit district ook nog lezers telt, zijn le zers nog eens bang te maken voor de plak van Rome. O, als die roomschen nog eens meer aan invloed winnen in ons land, dan zal het er vreeeselijk gaan uitzien. Alles ofleren zij maar op aan hun kerkelijk belangsteeds handelen zij naar de bevelen van den Paus Rome nestelt zich overalRome wil overal heerschen de geestelijkheid geeft in alles den doorslag voetje voor voetje sluipt de ultramontaan op zijn doel af Zou dat alles waar zijn 1 Zou de schrijver zelf gelooven dat het waar is wat hij van de roomschen opdischt? Maar dan is het toch wel opmerkelijk dat die vrees voor Rome's macht eerst in eens is opgekomen hij de liberalen, sedert de roomschen op sommige punten samenwerken met de anti revolutionairen. Want in vroegere jaren, toen de liberalen den steun van de roomschen ge noten, (het „Nieuwsblad" vermeldt zelf, dat vroeger „roomschen zoowel als protestanten zich onder de liberale vaan schaarden") toen hoorde men van die zijde volstrekt geen vrees voor Rome uiten en nog verhellen de liberalen er zich vaak op, dat zij in '48 bij de grondwetsherziening en in '53 bij de Aprilbeweging zoo sterk heb ben geijverd voor de vrijheid der roomschen. Maar thans, nu de roomsehen hun hulp aan de liberale partij onttrokken hebben, en dientenge volge de liberalen in de minderheid zijn geraakt, nu hebben diezelfde roomschen het zoo duchtig bij hen verdorven, dat zij zelfs een blaam willen werpen op iedere andere groep of partij, die iets met hen samendoet. Nu wenden de liberalen, die geheel ontaard zijn van den geest onzer gereformeerde voorvaderen (die zoo dapper tegen Spanje streden) en meerendeels geen enkelen positief protestantschen draad meer aan zich heb ben, zij wenden voor, zeggen wij, dat hun protestantsch gevoel door onze samenwerking met de roomsehen beleedigd wordt, nu beroepen zij zich op de historie en op de fiere geuzen uit de 16e en 17e eeuw, wier nagedachtenis en wer ken zij anders meer poogden uit te wisschen. Is dat soms eerlijk Och, heel die uitweiding over Rome's niatht en heerschzucht wil niets anders zeggen dan kiezers, stemt toch a.s. Dinsdag vooral liberale candidaten Want wat beteekent andex*s heel die uitstel ling van Rome's gebreken en van de gevaren welke van dien kant zijn te duchten Dat Rome „gevaarlijk" is en „beerschzuchtig", dat weten de andere partijen toch waarlijk .A wel, dat is oud nieuws. Maar de leugen steekt vooral hierin, dat her, Aieuwsbladde liberalen voorstelt als minder gevaarlijk, zoodat men bij hen zou moeten schuil gaan ter beveiliging tegen Rome's overmoed. Neen, de roomschen komen ten minste nog in het openbaar uit voor hetgeen zij beoogem Men kan ook weten waartoe hun kerkleer hen drijft. Maar wat. doen de liberalen Onder de leuze van vrijheid en gelijkheid zoeken zij alle niet-liberalen te onderdrukken, zoowel zedelijk als stoffelijk. Men denke slechts aan den vacci- nedwang, aan de neutrale school, aan den ker- kelijken dwang (door instandhouding van den

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1889 | | pagina 1