Christelijk
Weekblad
voor de Zuid-Hollandsche en Zeeuwsche Eilanden.
1
I
vos
M -•—r—v-r-
n
ft. JONGEJAN
J. VOS,
I
CBANK
Sommeisdijk
vinding
Salpeter,
MIELSDIJK.
3P:
a tg
LINGEN,
Zaterdag 11 IVlei 1889.
Vierde Jaargang.
melsdijk v, v.
ham Horloges
11 METAAL,
^GSTE,
GUANO,
IN HOC SIGNO VINCES
W. BOEKHOVEN.
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan den Uitgever
De stembus van Dinsdag 14 Mei.
Rang-makerij.
.jE
4°io's jaars,
van rente,
verkrijgbaar bij
MIDDELHARNIS.
HI
ie eer ter kennis
'OENSDAG
tot bet vervoeren
ne nette en accu-
Dienaar,
NSPLAAT.
rden te Somniels-
iment, te Middel-
Vingerling.
cbe
lorten
PENDULES, RE-
dUZIEKDOOZEN
worden geleverd
worden. Singers
'nen's Waterfilters,
enz., zijn verkrijg-
emaker Dirksland.
iën aan Uurwerken,
ines enz. worden
Iegelijk uitgevoerd
Eiken Maandag te
3 ontbieden.
DEN.
1.
ide prijzen.
j
NIEUW.
VAN DEN TOL,
1
1
zijn de beste en
zij zijn hard en
te voorkomen dat
ze worden verkocht,
Overal verkrijgbaar.
OCK KUIJPER.
tterdam, verschijnt:
EL
verzetting),
verklaringen
Dir. Gymn. Zetten.
n en a '5 Cent.
naren ontvangen de
n een groot getal
ing in verschillende
;aling, noch ber-
geheel nieuwe,
verklaring.
Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag.
Abonnementsprijsper drie maanden 50 Cent, franco p. post
Afzonderlijke nummers 5 Cent.
IOMN£L§DIJli.
Advertentiën van 15 regels 50 cent, elke regel meer 10 cent.
Advertentiën driemaal geplaatst worden slechts tweemaal berekend.
Advertentiën worden bij den Uitgever ingewacht tot Donderdagmiddag 5 uur
VERKIEZINGSNUMMER.
Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dan dat
gij drinkt, hetzij dan dat gij iets anders doet
doet het alles ter eere Gods. 1 Cor. 10 31. Dit
woord van den Apostel Paulus mag wel aan
het hoofd staan van dit stuk, waarin wij u,
kiezers, komen oproepen voor de stembus van
Dinsdag 14 Mei.
Zoo licht zijn we geneigd te denken, ik ga
maar niet stemmen. Ik zal die moeite maar niet
doen. Wat geeft het. Het zijn toch maar wereld-
sche zaken. Wat zal ik mij druk maken met
's lands zaken. Wie het land regeert, regeert
mij. Met het éine noodige heeft dit toch niets
noodig. Ja, zoo geeft ge toe aan uwe geestelijke
luiheid.
Wel degelijk moet ge op ter stembus, wel
degelijk moet ge met 's lands zaken u inlaten,
waar ge onder Gods voorzienige leiding mede een
steun gekregen hebt in 's lands zaken.
We zijn zoo geneigd eene verkeerde inleiding
te maken tusschen geestelijke en natuurlijke zaken.
Met de geestelijke zouden we ons dan alleen willen
inlaten en de natuurlijke overlaten aan natuurlijke
menschen. Dit is eene overgeestelijkheid die on
christelijk, ongezond, zondig is.
Mij is gegeven alle macht in hemel en op
aardezeide de Heere Jezus, voor hij opvoer
ten hemel. Alle macht. Ook de macht in den
Staat. Gij zoudt geene macht tegen Mij hebben
indien het u niet van boven gegeven ware, zeide
de Heere tegen Pilatus. Onze Koning is koning
bij de gratie Gods. De macht, die hij heeft, heelt
hij van den Heere. Hij moet des Heereu wet
schrijven in de wetten, die hij ons volk geeft.
Hij, de Koning, moet den Koning der Koningen,
den Heere Jezus, gehoo-zamen.
Maar nu regeert onze Koning niet alléén het
land. Hij heeft in de grondwet aan het volk
toegestaan hem daarin ter zijde te staan. Het
volk benoemt daartoe de afgevaardigden der
Tweede Kamer. De eerste Kamer wordt gekozen
door de Provinciale Staten. De leden der Pro
vinciale Staten worden door u, kiezers, gekozen.
Eerste en Tweede Kamer vormen saam de ver
tegenwoordiging des volks, die met den Koning
de wetten maakt. Gij kiest dus de mannen, die
u daartoe vertegenwoordigen. En nu z ij t
gij verplicht kiezers zulkemannen te
kiezen, die den Heere vreezen, die voor Zijn
Woord beven, die Gods Woord als richtsnoer
eerbiedigen voor het maken van wetten.
Het is zonde voor God mannen daartoe te
kiezen, die op dat standpunt niet staan. Het
is zonde thuis te blijven, want daardoor doet ge
niet, wat de Heere in zulk een gewichtige zaak
u heeft opgelegd, maakt ge, dat door uw thuis
blijven door anderen misschien mannen gekozen
worden, die Gods wetten niet eeren.
In ons land staat bij de stembus de strijd
tusschen liberaal en anti-liberaal. De liberaal
kent aan de rede, dat is zijn eigen wijsheid, de
anti—liberaal, ten minste de anti-revolutionair
aan Gods Woord het hoogste gezag tot in alles,
•ok in politieke zaken.
Bij de stembus van Maart '88 hebben de
anti-liberalen de overwinning behaald. Gevolg
daarvan is, dat we nu ook een ministerie ge
kregen hebben, waarin mannen zitten, die met
den Heere en Zijn Woord rekenen. Maar de
Eerste Kamer is nog liberaal. Alle wetten, die
in de Tweede Kamer zijn goedgekeurd moeten
daarna door de Eerste Kamer nog worden aan
genomen. Is eene wet. ook door de Eerste Kamer
goedgekeurd, dan gaat ze naar den Koning.
En als die dan de wet goedkeurt, dan is ze
aangenomen.
Daar nu de eerste Kamer nog liberaal is staat
dit ministerie talrijk machteloos om naar Gods
Woord ons volk te leiden. Hoe komt het dat de
Eerste Kamer nog liberaal is, terwijl de Tweede
is omgezet Omdat wij zoo schandelijk onze plicht
verzuimd hebben om in de Provinciale Staten, die
immers de leden der Eerste Kamer kiezen zulke
mannen te brengen, die met ons ééne lijn trekken
u te verschalken, en zoo door uwe onnoozelheid
de macht in handen te houden.
En zie nu eens hoe de toestand op dit oogen-
blik is. Het ministerie en de Tweede Kamer
antiliberaal, maar de Eerste liberaal. De eerste
willen den éénen, de andere wil den anderen kant
uit. Ilet is de paarden vóór en achter den wagen
te gelijk spannen. Die toestand is onhoudbaar.
Die toestand is een oordeel Gods over ons volk,
om ons afwijken van des Heeren Woord, om onze
nalatigheid, om ons niet ijveren voor de eere en
den naam des Heeren.
Daarom, kiezers, vermanen wij u met ernst
en aandrang om op Dinsdag 14 Mei ter stem
bus op te komen, en zulke mannen te kiezen,
die voor 's Heeren naam uitkomen. En als zulke
mannen stellen wij u voorA. Jongejan
van Oud-Beierland en Jl. Voi van
Numansdorp. Mannen, die zondaars zijn
van gelijke beweging als gij, mannen, die wij
niet in de hoogte zullen stellen maar mannen,
wnarmeê wij voor den dag durven komen die
moedig zijn, mannen, die wat hier alles afdoet,
bij de noodige kennis en ervaring voor 's Heeren
Woord buigen dat Woord als richtsnoer erkennen
ook in politieke zaken.
Wel wordt er door de liberalen gezegd Ja,
maar in de Provinciale Staten komt het op de
politiek niet aan.
In de Provinciale Staten komt het maar aan
op kennis van polderzaken, waterwegen, bruggen
(denkt aan de brug bij Barendrecht) en dierge
lijke. En bij dergelijke dingen komt geen gods
dienst te pas. Wat is dat nu voor een drijven
om overal den godsdienst bij te halen.
Zoo preekt de liberalist als de vos voor de
kippenkooi. Zoo fluit hij zacht en zoet als de
vogelaar, die zijn net gespannen heeft. En als
gij nu naar dat gefleem maar luistert dan lacht
de liberalist in zijn vuistje en bespot u. En
terecht.
Juist omdat de liberalist weet, dat de Pro
vinciale Staten de leden der Eerste Kamer kie
zen. Juist omdat hij weet, dat de Provinciale
Staten in gemeente-zaken, waaronder vaak volks
zaken, gewichtige beslissingen te nemen hebben.
Juist omdat de liberalist weet dat de Eerste
Kamer, die door de Provinciale Staten immers
gekozen ivordt, als een rem dienst kan doen, om
de ministers in de Tweede Kamer, die den goeden
weg op willen, daarin tegen te houden.
Juist omdat de liberalist weet, dat het bij de
verkiezing der Provinciale Staten wel degelijk ook
om de politiek gaatis hij er zoo op uit bijzon
derlijk bij deze verkiezing u in zijn net te lokken,
Hierbij, vrienden, komt nog dit. Sedert 1878
zucht ons volk onder de hoogst onbillijke school
wet, waardoor het geloovig volk op het hart
en de consciëntie getrapt is, waardoor Gods eere
wordt aangerand. Door die schoolwet moet heel
ons volk, ook het geloovig deel, belasting beta
len, ja hooge belasting, om een school te be
kostigen, waarop de bijbel niet mag komen, waar
de Heere Jezus niet als Koning erkend wordt.
Thans heeft dit Ministerie eene wijziging van
die schoolwet voorgesteld, waarin dit als hoofd
zaak voorkomt, dat aan bijzondere, ook aan
Christelijke scholen ondersteuning uit de rijksschat
kist zal worden geschonken.
Wordt deze wet aangenomen dan is daarmee
voor het christenvolk een groote onbillijkheid
weggenomen, deze wet zal nu wel aangenomen
worden in de Tweede Kamer. Maar .de Eerste
Kamer De liberale Eerste Kamer 1 Zal die de
wel ook goedkeuren
Dat zal hoofdzakelijk afhangen
van deze verkiezing. Dat zal daarvan
afhangen, of gij uw plicht doet. Wanneer gij
trouw ter stembus opkomt en antiliberale can-
didaten kiest, dan worden de heeren der Eerste
Kamer mak, dan worden zij tam, dan zullen hunne
toestemming ook die nieuwe schoolwet niet durven
onthouden, want dan weten ze, dat hun rijk
spoedig uit is, en te eerder, naarmate ze het
bonter maken. En juist omdat die schoolwet van
1878 de Diana der Efezeren van den liberalist
is. Juist omdat hij door de openbare school ons
volk liberaliseeren, moderniseeren, of in plat
Hollaudsch gezegd, heidensch maken wil. Juist
omdat die openbare school, die hooggeloofden
Diana der Efezeren bij deze verkiezing zoo groot
gevaar loopt en in het gedrang komt. Juist
daarom is de liberalist ditmaal zoo ijverig in
de weer u uw stem te ontfutselen. Juist daar
om is deze verkiezing ook zoo hoogst gewichtig.
Daarom allen gij, kiezers, die belijden dat Gods
Woord richtsnoer is ook voor het politieke leven,
die daarom dit ministerie steunen wil, die wil dat
er gang in 's lands zaken zij, die zucht om van
de schoolwet van 1878 verlost te worden, Gij,
allen komt op, schouder aan schouder als een éénig
man ter stembus op Dinsdag 14
Mei en stemt op de mannen die in. dit alles
met u samen stemmen, dé mannen, die met 's
Heeren heilige zoo zij gekozen mochten worden,
in die richting werken zullen stemt op
van Oud-Beierland, en
H.
van Numansdorp.
R.
Juist even voor de verkiezingen tracht het
„Kieuwsblad voor Sliedrecht en omstreken"dat
in dit district ook nog lezers telt, zijn le
zers nog eens bang te maken voor de plak
van Rome. O, als die roomschen nog eens meer
aan invloed winnen in ons land, dan zal het er
vreeeselijk gaan uitzien. Alles ofleren zij maar
op aan hun kerkelijk belangsteeds handelen
zij naar de bevelen van den Paus Rome nestelt
zich overalRome wil overal heerschen de
geestelijkheid geeft in alles den doorslag voetje
voor voetje sluipt de ultramontaan op zijn doel
af
Zou dat alles waar zijn 1 Zou de schrijver
zelf gelooven dat het waar is wat hij van de
roomschen opdischt?
Maar dan is het toch wel opmerkelijk dat
die vrees voor Rome's macht eerst in eens is
opgekomen hij de liberalen, sedert de roomschen
op sommige punten samenwerken met de anti
revolutionairen. Want in vroegere jaren, toen
de liberalen den steun van de roomschen ge
noten, (het „Nieuwsblad" vermeldt zelf, dat
vroeger „roomschen zoowel als protestanten zich
onder de liberale vaan schaarden") toen hoorde
men van die zijde volstrekt geen vrees voor Rome
uiten en nog verhellen de liberalen er zich vaak
op, dat zij in '48 bij de grondwetsherziening
en in '53 bij de Aprilbeweging zoo sterk heb
ben geijverd voor de vrijheid der roomschen.
Maar thans, nu de roomsehen hun hulp aan de
liberale partij onttrokken hebben, en dientenge
volge de liberalen in de minderheid zijn geraakt,
nu hebben diezelfde roomschen het zoo duchtig
bij hen verdorven, dat zij zelfs een blaam willen
werpen op iedere andere groep of partij, die iets
met hen samendoet. Nu wenden de liberalen,
die geheel ontaard zijn van den geest onzer
gereformeerde voorvaderen (die zoo dapper tegen
Spanje streden) en meerendeels geen enkelen
positief protestantschen draad meer aan zich heb
ben, zij wenden voor, zeggen wij, dat hun
protestantsch gevoel door onze samenwerking
met de roomsehen beleedigd wordt, nu beroepen
zij zich op de historie en op de fiere geuzen uit
de 16e en 17e eeuw, wier nagedachtenis en wer
ken zij anders meer poogden uit te wisschen.
Is dat soms eerlijk
Och, heel die uitweiding over Rome's niatht
en heerschzucht wil niets anders zeggen dan
kiezers, stemt toch a.s. Dinsdag vooral liberale
candidaten
Want wat beteekent andex*s heel die uitstel
ling van Rome's gebreken en van de gevaren
welke van dien kant zijn te duchten
Dat Rome „gevaarlijk" is en „beerschzuchtig",
dat weten de andere partijen toch waarlijk .A
wel, dat is oud nieuws.
Maar de leugen steekt vooral hierin, dat her,
Aieuwsbladde liberalen voorstelt als minder
gevaarlijk, zoodat men bij hen zou moeten schuil
gaan ter beveiliging tegen Rome's overmoed.
Neen, de roomschen komen ten minste nog
in het openbaar uit voor hetgeen zij beoogem
Men kan ook weten waartoe hun kerkleer hen
drijft. Maar wat. doen de liberalen Onder de
leuze van vrijheid en gelijkheid zoeken zij alle
niet-liberalen te onderdrukken, zoowel zedelijk
als stoffelijk. Men denke slechts aan den vacci-
nedwang, aan de neutrale school, aan den ker-
kelijken dwang (door instandhouding van den