Christelijk Weekblad voor de Zuid-Hollandsche en Zeeuwsche Eilanden, Tweede Blad. Vrijdag 22 Maart 1889. IN HOC SIGN O VINCES jhr. Mr. Witsius H. de Savorniii Lota. Vierde jaargang IM°. 160. W. BOEKHOVEN. Alle stukken voor de Itedactic bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan den Uiige ver Uenu'ii^lf Bericiite:). IMaatscIïj kt» !?ericItteit. BB Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag. Abonnementsprijs per drie maanden 50 Cent, franco p. post Afzonderlijke nummers 5 Cent. uitqkvek SOMJIKLNDIJH. Advertentiën van 15 regels 50 cent, elke regel meer 10 cent. Advertentiën driemaal geplaatst worden slechts tweemaal berekend. Advertentiën worden bij den Uitgever ingewacht tot Donderdagmiddag 5 uur POLITIEKE REDEVOERING, gehouden te Spijkenisse op 14 Maart, DOOll De Voorzitterde Eerw. heer Thijssen opent de vergadering met gebeden een korte.inlei- ding over politieke beweginggeeft sprekers en hoorders eenige wenken die tijdens de ver gadering in acht behooren genomen te worden. Na deze inleiding geeft de voorzitter het woord aan Jhr. Mr. Witsius H. de Savornin Lohman die aldus de vergadering begon mede te deelen dat, hoewel het den schijn had dat de A. R. eeue nieuwe partij uitmaakten, hunne beginselen echter van ouden datum zijn. Naar sprekers meening was onbekendheid met deze beginselen oorzaak van veel bestrijding, waarom spreker, daartoe door de A. II. Kiesver. uitgeuoodigd, deze beginselen wenschte te ontvouwen. Gewone tegenwerpingen der L. als Wat de A. R. willen deugt niet in de praktijk. „Ook kan de Bijbel iu vele zaken niet tot gids wezen vooral in zaken die de Regeering des lands aan gaan enz. enz., wenschte de heer L. tot het praktische leven te herleiden, en toonde reeds terstond aan het verschil over het ontstaan der machten der regeeringen, als ook het regeeren. De A. R. zegt„er is geen macht, dan van God, en de machten die er zijn, die zijn van God ge geven". De L. wenscht echter dat men de meer derheid, den mensch zelf, als hoogste macht erkent; zoodat de consequentie wordt als volgt: heeft volgens de A. R. God de hoogste macht; dan zijn wij Hem rekening en verantwoording schuldig van al onze haudeliugen en diden. Heeft de Almachtige God ous nu onder Zijn voorzienig bestuur macht in handen gegeven over anderen, dan mag die macht niet misbruikt, iugeval dan ook de macht gebruikt moet wor den zoo zal die bewustheid, dat God ons de macht verleende de handen schragen eu ster ken en ook tevens anderer macht erkennen en eeren. Zijn wij echter van meening dat de mensch, de meerderheid, de hoogste macht is, zooals de L.dan zijn daaraan gevolgen verbonden van zeer gewichtigen aard. Spr. helderde dit met een voorbeeld op. Als iemand een ander tot zeker werk heeft aangesteld, en hij behartigt de zaken niet naar den zin van den aansteller, dan ontneemt bij hem het beheer over die zaken of het moet wezen dat hij door zekere macht, zijne positie weet te behouden. Zoo gaat het met landen en volken. Voorbeeld Frankrijk toen de meerderheid hun koning moede was, werd hij weggejaagd. Dat heeft zich herhaalde lijk in Frankrijk, het land der Revolutie, voor gedaan. Eene regeering dus, doordrougen van eeue leer, dat bij den mensch, de meerderheid, het hoogste ressort is die geen macht daarboven eert en erkent, aan wieu eenmaal verantwoor ding zal moeten gedaan worden, moet, zoo drukte spreker zich uit, in zekeren zin almachtig zijn, zal zij haar macht behouden en fhare beve len, doen gehoorzamen. Voorts deed spr. het verkeerde uitkomen van albemoeiinghelderde dit door een voorbeeld op van Frederik den Grooten, hoe deze vorst zich bemoeide met het slapen der ouders bij hunne kinderen, of omge keerd; hetzelfde beginsel dacht spr.: lag ook ten grondslag voor vaccinedwang, subsidie aan bijzondere kerkgenootschappen, met verkrachting van andere burgers hun evengelijke rechten en was ook duidelijk in het schoolwezen. Spreker meende dat zulke beginselen als de L. zijn toegedaan in betrekking tot bet „hoogste gezag" de wortelen zijn, van den revolutieboom zooals die in Frankrijk, vooral in 't laatste der vorige eeuw, in vollen bloei stond. Spreker plukte dan ook enkele vruchten van dien vrijheidsboomen hield die der vergade ring voor. Alle mogelijke vrijheid werd den burger voorgehouden, bij openlijke publicaties zelfs. Doch zoodra een burger het waagde om die vrijheid te gebruiken in strijd met hen die regeerden, dan vorderde het Algemeen belang" om zoo iemand van zijne vrijheid te berooven. Dit Algemeen belang" moest in eik geval den doorslag geven, en zoo bleek in werkelijkheid dat de hooggeroemde vrijheid zoo beperkt was door 't Algemeen belang'' dat geen eigen domsrecht, geen pers, geen godsdienst, ja met diezelfde hand, welke die algemeene vrijheid en gelijkheid en broederschap aanplakte, werd ook, en letwel! persoonlijke vrijheid door't Algem. belang" beperkt. Spreker doelde op de mili taire macht, omdat <lit een uitzondering op dien vrijheidsregel moest makentemeer wijl toen juist een zeer groot gedeelte der burgers onder de wapenen was. Voorts toonde spr. aan dat de ware vrijheid in onderwerping aan het „God delijk gezag" verzekerd wordt. Ook meende spreker dat onze vaderen die God eerden meer vrijheid hadden, en gaven ook aan andersden- keuden dan #de vrijheidroepers in Frankrijk getuige Vondels punt- en schimpdichten. Ook deed spreker nog uitkomen hoe de A. R. aan hun begiuselen getrouw, kunnen, mogen, en moeten strijden tegen onderdrukking en dwin gelandij, zooals ons vaderland van Spanje en van Napoleon bijv. heeft ondervonden. Gelooven de A. R. dat de Almachtige God de Bron van alle macht en gezag is, naar dat zelfde beginsel willen zij ook een koning, eene regeering, een overheid „bij de gratie Gods" erkennen en eeren. Spreker is van meening, wanneer koning regeering en overheid van dat beginsel doordrongen zijn, dit gunstige resulta ten zal geven in de praktijk, omdat zulk eene regeering, ja wel haar recht zal weten te hand haven doch ook weer haar grenzen niet over schrijden zal, omdat zij ook anderer macht er kent en eerbiedigt. Nu toonde spreker nog aan, wat de A. R. willenten le. Zij, de overheid voere geen heerschappij over de opvoeding der kinderen omdat dit der ouderen plicht is, niet der overheid, ten 2e. de regeering neme het onrecht wegdat het eene kerkgenootschap subsidie ontvangt van den Staat en het andere niet. ten 3e. de A. R. willen dat de overheid de knoop doorhakt waarmede de kerk aan den Staat verbonden is, ten 4e. De overheid erkenne en boude rekening met gegronde gemoedsbe zwaren. ten 5e. De overheid bevordere Zondags rust. ten 6e. De A. R. willen dat niet het stem recht afhankelijk zij van zekeren sensns hoeveelheid belasting, die iemand betaalt, of van het huis wat hij bewoont, maar de overheid geve aan iederen „huisman" stemrecht. Omdat de eerste macht daar begintomdat het huisgezin de grond van den Staat uitmaakt. Om nu in de praktijk nog even een blik te slaan, en te laten zien de uitwerking der verschillende be ginselen, wees spreker op Frankrijk aan de eene eu Engeland aan de andere zijde. Tot zoover de heer Lohman. Nadat de vo orzitter geraagd had of ook iemand het woord wenschte over het gehoorde, melden zich achtereenvolgens de heeren Tak van Schiedam, Visser van Geer vliet, Korteweg van Heenvliet, van der Minne van Heenvliet, Vrijman van Spijkenisse, als opponenten aan. Hunne opmerkingen sneden weinig hout en werden schitterend door den heer Lohman weerlegd. Nadat de voorzitter den referent en opponen ten voor de bezadigde wijze waarop gesproken was, dank zeide, werd de vergadering door den heer Lohman met gebed gesloten. ZIJT GIJ KIEZER? Nu de kiezerslijsten zijn vastgesteld, kan elk, die recht meent te hebben om kiezer te zijn, zich overtuigen ot hij werkelijk op de lijst voor komt. Dat nu toch ieder, die biervan geen ze kerheid heeft, de moeite neme om even naar het gemeentehuis te gaan. Ontbreekt zijn naam, dan kan hij tot 25 Maart een bezwaarschrift op ongezegeld papier indie nen bij den gemeenteraad, onder bijvoeging van de noodige bewijsstukken. Men ga er niet al te vast op, dat de gemeente besturen wel weten zullen, wie al of niet kiezer is. De ervaring leert, dat er o, zooveel fouten in de kiezerslijsten kunnen insluipen. Van de gemeenten Hellevoetsluis, Brielle, Heenvliet, Abbenbroek Vierpolders, Rockanje, Oostvoorne, Nieuwenhoorn en Nieuw-Helvoet is de mededeeling ontvangen, dat zij genegen zijn tot verleenen van Subsidie in zake den aanleg van een locaal-spoorweg op Voorne en Putten. Uit Zierikzee wordt van 17 Maart gemeld: Heden heeft zich het geval voorgedaan, dat een jongmensch, die Vrijdag voor de rechtbank had terechtgestaan wegens meineed, zich, na in de gevangenis teruggebracht te zijn, door ophan ging om het leven heeft gebracht. Naar men zegt, had vrees voor de wraak van degenen, in wier belang hij de valsciie verklaring aflegde, hem daartoe gebracht, en kwam hij later uit wanhoop wegens de gevangenisstraf van 10 maanden, die tegen hem geëischt werd, tot den zelfmoord. Er is te Parijs weer een moord gepleegd, die aan de Prado- en Pranzini-geschiedenissen doet denken. Het slachtoffer was ditmaal een 38-jarige schoone, Marguerite Dubois, die eenig geld had bespaard voor den ouden dag. Men vond haar dood op den grond, badende in haar bloed en met drie messteken in den rug. Alle meubels in haar vertrek waren opengebroken. Te Napels is in overvloed sneeuw gevallen. De Vesuvius is geheel daarmede bedekt, wat in zes jaren niet het geval was. Zware stormen teisteren, zoo meldt men uit Londen, de Atlantische kust en hooge wa tervloeden veroorzaken groote schade. Verschil lende ongevallen worden gemeld, in de Chesa- peate-baai strandde een bark waarbij 14 personen verdronken. In het oosten van Europa is weder veel sneeuw gevallen. De Russische Grootvorstin VVladimir, die van Petersburg naar Parijs wilde gaan, kou den gewonen weg over Eydtkuhnen en Berlijn wegens de s ïeeuw niet nemen. Om dezelfde reden moest zij het plan opgeven over Warschau en Weenen te gaan alleen de weg over Warschau en Posen was vrij, en zoo kwam de Prinses Zondag te Berlijn. De geele koorts te Rio de Janeiro woedt zeer hevig en maakt, naar men zegt, omstreeks 100 slachtoffers per dag. De hevige hitte is eenigszins verminderd, maar de sterfte is niet afgenomen. Op de stoomboot „Atruto", van de Royal Mail Company, die met een groot aantal passagiers naar Montevideo vertrok, zijn-twee personen aan de gele koorts bezwekeu. Op de Phillipijnsche eilanden is de Cholera uitgebroken. Tot dusver zijn meer dan 1000 personen aangetast. Zaterdag zijn te Weenen twee vrouwen moeder en dochter, dood in haar slaapvertrek gevonden, gestikt door het inademen van lichtgas. Het zonderlinge van het geval is, dat er geen gasleiding in het huis zelf bestaat en er alzoo geen andere verklaring te vinden is voor de sterke gaslueht, die opgemerkt werd bij het bin nendringen van de politie, door de buren gehaald toen zij argwaan kregen, dan deze, dat er gas ontsnapt en door de reten van de woning ge drongen moet zijn uit een defect geworden straat lantaarn, die vlak voor het venster van het slaap vertrek stond. Te IJmuiden is Dinsdag een 65-jarige isselwachter door een zandtrein overreden hij was onmiddellijk dood. Zaterdagavond omstreeks negen uur waren op de Haarlemmerstraat te Leiden wederom twee colporteurs van „Recht voor Allen" be/.ig hun blad te venten, gevolgd door een aantal jongens, spoedig echter door meerderen en weidra ook door mannen. Aan de Mare gekomen werden door de vervolgers nationale en anti-socialisti- scke-liederen gezongen en nam men een meer dreigende houding aan, waarom de politie het noodig vond met getrokken sabel de colporteurs te beschermen en ter beveiliging naar het bu reau van politie te geleiden, waar het publiek weder uiteen ging. De Chr. Jong. Vereen. „Uw Heil komt," te den Helder, hield den 13den Maait 1.1. haar 2de openbare wintervergadering in de kerk der Chr. Ger. gemeente. Als spreker trad op de heer N. Oosterbaan Jr. onderwijzer aan de sshool met den Bijbel, die tot onderwerp zijner rede koos „Hoe de steenen spreken kunnen." Het samenzijn werd beurtelings afgewisseld met zang, door de zangvereeniging „Halleluja" orgelspel en voordracht. Bruitl'SSe, 18 Maart. Door het bestuur der visscherijen op de Schelde en Zeeuwsche stroo- men, werd beden ter kennis van belanghebbenden gebracht 1. dat, van de bekendmakingen van 13 en 29 September 1888 vermelde mosselzaadbanken, de navolgende tot zonsondergang van den 30 April 1889 voor de publieke visscherij op mos selen zullen geopend blijven in de Oosterschelde a. die bij „Bommenede". b. die in het „Diep van de Grevelingen". c. die op de „Neellje Jans en Roggenplaten. a. die bij de „Zwarte ton no. 9 in den Roompot", b. in de „Pijpen" bij de Zwarte ton no. 11 in de „Roompot", c. opheb gedeelte dat ook wel „Flauwersplaat wordt ge noemd. d. die op het „Nunnenpluatje". e. die in het zoogenaamde „Breêwater" benoorden de Zwarte ton N 6 van de „Roompot", f. die op de „Oosterlandsche slikken", g. die op de „Ka beljauw- en Veermansplateu". h. die in het diep bij de due d'alven nabij „Brouwershaven". in de Weslerschelde die op den oever bij Borsselen, k. die voor nummer Een. I. die op de „Springerplaten." m. die op de „Spijkerplaat." n. die op de „Breskens- plaat." voor zoover die plaatsen tot de publieke visscherij behooren. 2e dat het, behoudens de bepalingen vaii het K. B. van 31 Maart 1887, No. 46, geoorloofd is op de in diep water gelegen banken met de kor te vissehen, mits daarbij niet van stooni- vermogen worde gebruik gemaakt 3e dat krachtens machtiging van den Minis ter van Financiën dd9Aug. 1878 No. 44 Dom., het verboden is gevangen zeesterren of vijfhoe ken over boord te werpen deze moeten aan den wal worden gebracht 4e dat overtreding van deze voorschriften ge straft wordt volgens art. 21 van het reglement.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1889 | | pagina 5