Christelijk Weekblad voor de Zuid-Hollandsclie en Zeeuwsche Eilanden. itenier, Vrijdag 16 November 1888. Derde jaargang N°. 142. DLLAND acatures voor Jougelui) if WERKTAFELTJE. INHOCSIGNO VINCES W. BOEKHOVEN. IPEDE Alle stukken voor <le Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan den 5Iifcj?ever W EEKHALMDSIR. Het socialisme. ijk Orgaan) Proefn. gratis en franco 42 Amsterdam. -N van dbk MEULEN erdam. ;blad voor Jongelu redactie van J l t li l I I V. ft een schat van schoone enz. en opende de ru- laders en Voogdeö daar Kinderen worden? o.a. de oproeping voor en. Alle mogelijke in- .vorden door den Iiedae- 52 Nommers 5, •atis verkrijgbaar egen den Zomer en tegen er de inteekenaren eene illende prjjzen plaats t elk inteekenaar gratis e h. t i ge neisje is Tfze Courant verschijnt eiken "Vrijdag. Abonnementsprijs: per drie maanden 50 Cent, franco p. Afzonderlijke nummers 5 Cent. post uitgever II .tl E I. S 3» IJ li. Advertentiën van 15 regels 50 cent, elke regel meer 10 cent. Advertentiën driemaal geplaatst worden slechts tweemaal berekend. Advertentiën worden bij den Uitgever ingewacht tot Donderdagmiddag 5 uur. nboot: Vooruitgang ledereede en Overflakkee1 1888 tot 31 Maart 1889. ïin voorm. 6 en 12 uur. 7,15 10 nam, 1,15 0,15 S,— 10,45 5,30, aart in aansluiting met de itoom- i naar Rotterdam en omgekeerd. ERS ZIJN: fcSTER. STOOMBOOT. terdam, (Raderboot.) Is op Rotterdam. 1 en Dinsdag voormiddag» 5,— uur, i 6,30 uui namiddags 1,30 uur. |ONDAGS en 23 November. a foil roefstoomboot liikn3t.) lop Middelharnis. uur. bam. 1 uur. ET des Zondags. NOVEMBER, i ZON op onder 17 Zaterdag 7,26 4,4 18 Zondag 7,28 4,2 19 Maandag 7,30 4,1 20 Dinsdag. 7,31 4, 21 Woensd. 7,33.3,59 22 Donderd. 7,35|3,57 23 Vrijdag. 7,37 3,56 maan MAllKTEN. op onder 4-,6 5,42 Oud-Alblas veem. 3,36 V. M. 455, 7,53 5,28 8,56' 6,8 1 9,55| 6,55 10,49 7,52.11,34'Dordreclit veem. lel op Rotterdam. len. Dinsdag morgens 4,30 ure. 6,30 len Dinsdag Donderdag, i Zaterdag 'e namiddag 1,45 ure. [N en MAASNYMPH agevangen 1 Nov. ROTTERDAM. 5,30 8,30, en namiddag 2,u, 7,— 8,30, 2,— r |)AM niddag 6, Er is in ons land een ingewikkelde so ciale quaestie. De verhouding tusschen rij ken en armen, tusschen werkgevers en arbeiders is over het geheel zoo verkeerd, dat men gedurig de klacht hoort: het kan zoo niet langer, er moet hervorming komen; het sociale leven zal beter geregeld worden- Nu wil men van twee kanten radicale po gingen aanwenden om onze maatschappij beter ingericht te krijgen. Eenerzijds staan de socialisten, die onder de leuze van hervorming eigenlijk het sociale leven willen dooden en van zijn grondslagen aflichten. Wat alleen langzamerhand en met - zedelijke invloeden te herstellen is, willen zij |rb.) W IN TE RD1EN STmet ruw geweld verevenen. Vlak daartegenover staan de christenen. Ook zij willen het kwaad bij den wortel aan tasten. Ook zij zijn afkeerig van halve maat regelen en beoogen volledig herstel. Maar zij willen de kranke maatschappij een behan deling doen ondergaan, die overeenkomt met haar aard-, wel wetende dat zij anders het tegenovergestelde resultaat krijgen van hetgeen zij bddoelen. En tusschen deze beide in, hetmeest op geschoven naar den kant der socialisten, j staan de liberalen en radicalen, die alleen van Regeeringsmaatregelen, en als de nood dringt, van de zijde der politie en justitie be- teugeling van het oproer en herstel van het maatschappelijk evenwicht wachten. Reeds hieruit kan men afleiden, hoe dwaas de betichting der liberalen in Maart jl. was, als zoude onze Staatspartij uit familiebetrek king in Schoterland de verkiezing van een socialist voor de Tweede Kamer hebben be vorderd. Neen, als die socialist enkele stem men van antirevolutionairen kant gehad heeft, dan moet dit geweest zijn omdat één man van die schrille kleur niet gevaarlijk werd geacht, óf omdat hij gerekend werd tijdelijk iets goeds meè te zullen uitrichten, óf omdat zijn tegencandidaat in de gegeven omstandigheden voor nóg gevaarlijker werd en niH. 2,30 a. 2,30 v 7,30, lEVOETSLUIS. I ure, namiddag 0,45 en 2,45 u. |am circa een half uur later. LE. Ëdag 8,30 ure, nm. 2,45 ure. fcdam circa een half uur later. 1 ltsluia naar Rotterdam, voorin. 8,80 Irdam naar Hèllevoetsluis dagelij ki re, staan in correspondentie met 1 en Overflakkee. Irboot) Winterdienst. gen 17 Sept. otterdam: Knsdag tm. 5,15; Zaterd. onger. 6,50 leraberV. Maandag en Dinsdag Tim. 6, [jsrdag en Vrijdag Tm. 7,10, nm. 2,30 130Zondag Tm. 8, nm. 3. jandag en Dinsdag Tm. 5,30Woensd Ibud-Beierland) Tm. 5,45. .otterdam; .jdag en Zaterdag mm. 2. [September): op werkdagen dee vm. aand.g en Din.dag am. i,so, Woeas- fgehoudcn dan hijzelf, óf omdat enkele kie- eik. maand ni ,Oud« Maa«ii' ïzers het wezen van het socialisme niet door- "tzagen. Maar in elk geval, uit politieke geest- iverwantschap kan het niet. zijn, want terwijl H Eton -x xr 11 rrc* n r"> rva anf- Hrva frorfanno rrar J 2' I ran J naar Rotterdam vertrekken, [fit: Donderdag en Vrijdag: 5,45, van Oud-Beierland vm. 7- Koorndijk nm. 1. I en 2 (Raderbooten). Itterdam. November. Van ROTTERDAM: Zaterdag Zondag 10 vm. 11 nm. 12 nm. Dinsdag 13 nm. Woensdag 14 vm. Donderdag 15 vm. Vrijdag 16 vm. 9,30 9,30 de een wil genezen met doeltreffende zede lijke middelen, wendt de ander in zijn ver blindheid middelen aan, die veel erger zijn dan de kwaal. Gelukkig hoort men in den laatsten tijd nog al niet veel van socialistische woelingen. Het blijft op onze vaderlandsche erve be trekkelijk rustig. Evenwel beelde zich daar om niemand in, dat wij de werking van het cialistisch kwaad reeds te boven zijn. 'aartoe kreeg het veel te diepen ingang bij deel onzer landgenooten. Wij willen nie mand onnoodig schrik aanjagen, maar moe ten toch opmerken, dat al hoort men voor een wijle niet van opstand, vechtpartijen en moordtooneelen, nochtans de geest die het socialisme aanvuurt, in sommige kringen blijft doorwerken. Want wat bedoelt de socialist? Immers wil hij de lijn der revolutie tot het uiterste doortrekken. Op den duur is het goederenbezit alleen veilig en verzekerd, wanneer men een God erkent, die een iegelijk zijn eigendom, het zij veel of weinig, beschikt. Ja, verzekerd is het, als men rekent met Gods Woord, het welk ons leert, dat er een recht van gemeen schap is tusschen oudersenkinderen, zoodat de laatsten in het welvaren of de armoede, in de zegeningen of in de schuld der ouders deelenvoorts, dat God rijken en armen heeft gemaakt, en dat de rijken wel barmhar tigheid moeten oefenen en van hun goed meêdeelen aan hen die gebrek hebben; maar tevens, dat niemand zich eenig geld of goed van zijn naasten eigenmachtig mag toeéigenen. Onder hen echter, die desouvereiniteiten het albestuur Gods verwerpen, en Zijn Woord niet in acht nemen, ja zelfs driestweg het persoonlijk bestaan van een alles beheer- schend Opperwezen loochenen, dagen er steeds meerdere mannen en vrouwen op, die maar niet kunnen vatten waarom iie een zich in weelde moet baden en de ander niets of bijna niets bezit. En nu die ongelijkheid van stand en goederenbezit in onze dagen zulk een schril en benauwend karakter aanneemt, nu het geld op de eene plaats stelselmatig wordt opgehoopt en elders even stelselma tig wordt weggetrokken; nu vele werklieden door de woeker- en winzucht hunner bazen niet eens in staat zijn met harden arbeid hun gezin te onderhouden, nu is het zeer ver klaarbaar, dat zulke ongeloovige lieden de begeerte bij zich voelen opkomen om met geweld aan die verwarring een einde te maken. Zij eischen „gelijkheid, vrijheid en broederschap," elk middel om dit doel te bereiken keuren zij goed, en wat het spoe digst helpt, is bij hen het beste. Ganscn anders is het met hen die door een christelijken geest geleid worden. De ze vragen in de eerste plaats: waar komt de maatschappelijke nood en wanverhouding vandaan, en daarnaar regelen zij hun midde len en raadgevingen. Een mensch zonder godsdienst is van na ture reeds een ontevreden mensch. Ook al heeft hij een gemakkelijk lichaamsgestel en veel wereldsch goed, toch voldoet het zijn ziel en zijn geweten niet, en nu zoekt hij on willekeurig die persoonlijke onrust ten laste van anderen te brengen. Komt er nu bij deze inwendige ledigheid nog allerlei uitwendige ontbering, wat won der zou er dan in schuilen, dat de aldus van schier alles ontledigde ten slotte een deel van het goed van zijn naasten afdwingen wil. De liberalen staa n machteloos bij dat socia listisch drijven, omdat zij in den grond dezelf de levensbeschouwing hebben. Ook bij de liberalisten ging lange jaren de macht boven het recht. Alleen gingen zij wat kalmer te werk en gebruikten de overmacht van hun w o o r d in plaats van de vuist of het zwaard. Maar het bestuur des Allerhoogsten verwer pen zij even beslist. Bij gevolg, als de men- schelijke rede den socialisten leert, dat zij het goed hunner medeburgers moeten n e- m e n, dan kunnen de liberalen daar slechts een even feilbare menschelijke redeneering tegenover plaatsen, en als hetal te erg loopt, kan de politie er bijgehaald worden. Maar daarmede is de socialistische geest niet be zworen. Integendeel, hij leeft na zulk een marteling te feller op. Niet het roeren in de wonden of het leggen van verbanden er om heen is genoegzaam tot genezing, zoolang de ziekte waaruit de wonden hun oorsprong nemen, niet bestreden wordt. Daarom, zal de sociale quaestie waarlijk opgelost en de voortwoekering van het soci alisme gestuit worden, dan moet het christe lijk zout weer beter doordringen in onze maatschappij. Dan moet Gods Woord weer in eere komen, hetwelk de rijken verplicht om als goede rentmeesters den nooddrufti- gen bij te staan, en tevens den hulpbehoeven den beveelt om, ook al worden zij kwalijk be handeld, zich niet te wreken en de uitkomst aan God over te geven. Want zie, dat Woord Gods leert den men- schen ook, dat al gaat ons lichaam door an- derer mishandeling of veronachtzaming ook verloren, dit toch niet het ergste is, als de ziel maar het rechte voedsel heeft. Het ware christendom maakt èn de geldbezitters èn de arbeiders èn de armen losser van het aard- sche goed, zoodat de eene klasse het ge makkelijker loslaat en de andere er minder naar haakt. Op die wijze tempert het chris tendom de hartstochten, leert tevreden zijn met weinig aardsch goed, en bewaart voor opstand en murmureering. Laat dus ons volk weer echt christelijk worden, en zijn welvaart is gewis, zijn soci ale quaestie wordt allengs en duurzaam op gelost. Overmatige arbeid van jeugdige personen en van vrouwen. Een bemoedigend levensteeken gaf deze Re- geeriug door indiening van onderstaand wetsont werp ter beteugeling van bet misbruik der menschelijke kracht in fabrieken en andere werk plaatsen. Ook om den spoed, waarmede dit begin van sociale wetgeving is aangeboden, heeft de Mi nister Ruys van Beerenbroek de waardeering van ons volk. De voornaamste artikelen luiden als volgt: Artikel 1. Onder arbeid verstaat deze wet alle werkzaamheden in of voor eenig bedrijf, behalve 1. werkzaamheden in de open lucht in of voor dé bedrijven van landbouw, tuinbouw, veehou derij of veenderij; 2. werkzaamheden buiten fabrieken en werkplaatsen in of voor het be drijf vau hem, bij wien degene die ze verricht inwoont, voor zoover die werkzaamheden ook buiten eenig bedrijf in een huishouding of stal ling plegen .voor te komen. Art. 2. Het is verboden eeu kind beneden twaalf jaren arbeid te doen verrichten. Art. 3. Bij algemeenen maatregel van bestuur wordt door ons, hetzij onvoorwaardelijk, hetzij voorwaardelijk, verboden een kind beneden zes tien jaren bepaalde soorten van arbeid te doen verrichten, op grond van de gevaren voor de gezondheid of het leven van kinderen, welke die soorten van arbeid, hetzij in bot algemeen, hetzij bij niet inachtneming van zekere voorwaarden, j door de verwerkt wordende stoffen of door de wijze van bewerking opleveren. Art. 4. Het is verboden den arbeid van een persoon beneden achttien jaren of in fabrieken en werkplaatsen dien vau eene vrouw vroeger te doen aanvangen of later te doen eindigen dan: in het tijdvak van 1 April tot 30 Septem ber te 5 uur des morgeus en te 7 uur des avonds in den overigen tijd van het jaar te 7 uur des morgens en te 7 uur des avonds. Voor bepaalde bedrijven kan door ons bij al gemeenen maatregel van bestuur van dit verbod vrijstelling worden verleend voor jeugdige man nelijke personen, onder zoodauige voorwaarden als zullen noodig blijken. Art. 5. Hij, die een persoon beneden achttien jaren of een vrouw arbeid doet verrichten, is verplicht te zorgen dat die arbeid worde afge wisseld door rusttijden van een gezamenljkea duur van ten minste twee uren, waarvan één rusttijd des vóór- en één des namiddags telkens ten minste een kwart uur en één des middags ten minste een uur bedraagt. Hij zorgt dat de bedoelde personen en vrouwen gedurende den rusttijd des middags niet verblijven op een besloten plaats voor den arbeid bestemd. Art. 6. Het is verboden een persoon beneden achttien jaren of een vrouw op Zondag arbeid te doen verrichten in fabrieken of werkplaatsen. Voor arbeid door Israëlieten verricht, kan door ons bij algemeenen maatregel van bestuur van dit verbod vrijstelling worden verleend, onder zoodanige voorwaarden als zullen noodig blijken. Art. 7. De artl. 4 en 5 zijn niet toepasselijk op arbeid in of voor het schippers- of zeevis- sehersbedrijf, aan boord van vaartuigen verricht. Art. 8. Het is verboden een vrouw arbeid te doen verrichten in fabrieken en werkplaatsen binnen vier weken na hare bevalling. Art. 9. Wanneer een persoon beneden achttien jaren of een vrouw buiten de schafturen aan getroffen wordt op eeu besloten plaats waar arbeid wordt verricht, wordt die geacht aldaar zelf arbeid te verrichten, tenzij het tegendeel blijke. Art. 10. Hij die een persoon beneden achttien jaren arbeid doet verrichten, moet in het bezit zijn van een kaart, houdende opgave van den naam, de voornamen, den dag en de plaats van geboorte van dien persoon, van deu naam en den woonplaats van het hoofd des gezins waar bij, of van liet gesticht waarin die persoon in woont en van hem, die den arbeid doet ver richten. Deze is verplicht die kaart aan de bij art. 13 bedoelde ambtenaren op aanvrage te vertoonen. Art. 11. Hij, die een of meer personen be neden achttien jaien of vrouwen arbeid in fa brieken of werkplaatsen doet verrichten, is ver plicht" te zorgen, dat ter plaatse waar die arbeid I wordt verricht, steeds op een zichtbare wijze is j opgehangen een door hem onderteekende lijst, vermeldende de namen en de voornamen van die personen of vrouwen en deu aanvang en het einde van de bij art. 5 bedoelde rusttijden, voor eik hunner in het bijzonder. Hoe ver de dweep- en partijzucht tegenwoor dig op sommige plaatsen gaat, toonde ons on langs een advertentie in dé Nieuwe Rotterdamsche Courantwaarin voor de gemeente de Lier, een dorp dicht bij Delft, een „liberale schoenmaker" werd gevraagd om zich daar met zijn handen arbeid te vestigen.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1888 | | pagina 1