Christelijk Weekblad voor de Zuid-Hollandsche en Zeeuwsdie Eilanden. Een KlawtiM yan Vier. 1 II k Vrijdag 1 Juni 1888. Derde Jaargang N°. 118. IN HOC SIGNO VINCES Vriendelijk y J V -tr JCCES 17. Alle stukken voor de Redactie bestemd, Adverteutiën esi verdere Administratie, franco loe te /.enden aan den Uitgever. W F Si Bi It A UK A fl»KR. Het Pinksterwonder. lie verwantschap der t'on- ser vat ie veil. Feuilleton. ~:|E »e io l a an den aaie Handwerken. de BAZAR. die deze extra-editie ver- 0,50 bij het eerste en ene afleveringbevattende e Ilandwerkpatrouen en be- roon in chromolithographie AZAR is de prijs van het >wekkf.n 0,75 per 3 innd. )E BAZAR: /I- - 1,50 - 1,50 - 2,— tronen 3 gckn. p. reen tegen verhooging van aie Handwerken bestellen, laatse men daarop duidelijk 1BR. BELINFANTE. rde hier wel op) degelijke kt, solied en zeer net en maatpak en vrage franco te huis, overal pakken Üemi-Saisons verd. De elegante coup ling. je uw geld terug. SMIT Az., 'rmakerij en Confectie. JPE, bij heerenveen. boot: Vooruitgang dereede en Overflakkee, ide 17 Maart 1888. voorm. 5,30 en nam. 2,45 u. 6,45 9,45 en nm. 4,u. 910,30 en nm. 5 u. 11,— 5,30 u. in aansluiting met de stoom- naar Rotterdam en omgekeerd. 1RS ZIJN: ?ER. TOOMBOOT. erdam, (Raderboot.) op Rotterdam. Dinsdag voorrailJags 5,uur, n Donderdag 6,uur. gen 6,30 uur Dinsdag namiddags 2 uur. n 8 uur. DA GS en op 31 Mei. ip.oeestoombootdienst.) Middelharnis. iKDAM: uur. Dinsdag voorm. 9,30 uur. HARNIS: lorm. 4,30 nam. 3 uur. Overige i Zondags. ZOMERDIENST, op Rotterdam. Dinsdag 's morgens 4,30 ure. rdag 6, Dinsdag 'snamidd. 1,45 ure. terdag h 2,45 en MAASNYMPH gende 17 Maart. otterdam 8,* 11, en namiddag 5 ure. 8,* 11, -t lag 5,30, 11,30 en nm. 5,30 u. 6,30, 11,30 4,30 OETSLUIS, e, namiddag 1,30 3, en 6 ure. circa een half uur later. jE. !,30 ure, nm. 1,30 eu 6 ure. circa een lialf uur later, is naar Rotterdam, voorm. 8,— uaar Hellevoetsluis dagelijks staan in correspondentie met Overflakkee. ZOMERDIENST. 3 April. rdara ig vm. 5,15; Zaterd. ongev. 6,50 itember): Maandag eu Diusdag d. en Vrijdag vm. 7,10, nin.5,30 Zondag vm. 8, um. 5,30. tor): Maandag en Dinsdag vm. 6, en Vrijdag vm. 7,10, nm. 2,30 Zouda* vm. 8, nm. 3. g en Dinsdag vm. 5,30; Woeusd. Beierland) vm. 5,45. rdam; en Zaterdag nm. 2. Septembc-): op werkdagen m. 8 en nm. 5,30. ember): op werkdagen des vm. 8. nm. 3. Ag eu Diusdag nm. 1,30, Woeus- elke maand zal «Oude Maas II" Rotterdam vertrekken, onderdag en Vrijdag: 5, van Oud-Beierland vm. 7. orndijk nm. 1. ill 2 (Raderbooten). dam. Mei. Juni. ig.ontv.) Van ROTTERDAM: oot) Zaterdag Zondag Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag 31 vm. Vrijdag 1 vm. 26 vm. 26 vm. 27 vm. 27 nm. 28 nm. 29 nm. 30 vm. 12,00 u. 0,— u. 12,00 u. 0,— u. 2.— u. 12,— u. 12,00 u. 12,00 u. 0,00 u. Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag. Abonnementsprijs: per drie maanden 50 Cent, franco p. post Afzonderlijke nummers 5 Cent. UITUEVER W. BOEKHOVEN. SO.UMELSUUH. Advertentiën van 15 regels 50 cent, elke regel meer 10 cent. Advertentiën driemaal geplaatst worden slechts tweemaal berekend. Advertentiën worden bij den Uitgever ingewacht tot Donderdagmiddag 5 uur. JUNI. i ZON MAAN MARKTEN. I op onder op ouder 2 Zaterdag 3,40 8,10 1,20',22 3 Zondag 3,45 8,11 1,41 1,28 4 Maandag 3,45 8,12 2,— 2,34 5 Dinsdag 3,44 8,13, 2,18 3,3! 6 Woensd. 3,43 8,14 2,38 4,44 7 Donderd. 3,43 8,15' 2,59 5,50 8 Vrijdag 3,42 8,15 3,24' 6,54 Zierikzee paardenm. Middelburg pa. ve. Dirksland pa. ve. verzoeken we H.H. Abonné's buiten Flak- kee, om ons het abonnementsgeld No. 104 tot 117 (eerste kwartaal derde jaargang) s.v.p. per postwissel (na aftrekking der on kosten (dus 45 Cent) over te maken, dewijl het bedrag voor disponeeren te klein is. DE UITGEVER. De christelijke gedenkdagen zijn voor dit jaar weder voorbij, doch moeielijk kunnen wij den nagalm van de pas aangeheven Pinksterzangen hooren wegsterven, zonder nog een enkel woord over de heerlijke uitstorting des H. Geestes neêr te schrij ven. Het pinksterfeest toch zet de kroon op alle hoogtijden die er in 's Heeren kerk gevierd worden, want al het lijden van Christus zou den zondaar niets baten, als de H. Geest hem niet met dien Christus in gemeenschap bracht. Een werk der ver lossing buiten den mensch 0111 zou geen verlossing kunnen heetenbeide de recht vaardiging en de heiliging (of geschikt- making voor het genot der verlossing) zijn alleen te verkrijgen door de inwoning Gods in ons hart. En nu is het juist het bijzon dere werk van de derde persoonlijkheid in het goddelijk Wezen om die inwoning, dat blijvend verband tusschen God en den zondaar tot stand te brengen. Het Pinksterfeest heeft dan ook voor oppervlakkige, onwedergeboren menschen, die alleen uit gewoonte of uit kracht van hun opvoeding de christelijke feesten me devieren, weinig aantrekkelijks. Voor uit wendige, zinnelijke beschouwingen biedt het schier geen stof. Op het Kerstfeest kan men nog spreken over een nederige kribbe in de dierengrot, over de herders in het veld, over de verschijning der engelen en over de wijzen uit het Oosten. Op het Paaschfeest kunt ge stil staan bij de ge opende groeve in Jozefs hof, bij het bericht der hemelboden, bij de eerste ontmoetin gen van den verrezen Heiland in en bij Jeruzalem, en op den weg naarEmmaus. Ook op den Hemelvaartsdag, als Jezus van den Olijfberg uit den discipelkring plecht statig in de lucht omhoog rijst, is er voor de verbeelding veel te schetsen. Maar op den Pinsterdag verneemt ge van niets dan van een vergadering van menschen, van een geweldigen stormwind, van een licht- flikkering en een krachtige Evangelie-ver kondiging in verschillenne talen. Het geloofsoog echter ziet in dat feest de verheerlijking van Christus, de bekwaam- making der discipelen, en een onschatbare, blijvende weldaad voor geheel de kerke Gods. Zij die geen kennis hebben aan het werk des Geestes in hun hart, verwijlen op het Pinksterfeest met hun gedachten alleen in de vergaderzaal, waar de teekenen der uitstorting werden aanschouwd. Doch de christen ziet hooger op tot het verheerlijkt Hoofd, uit wien die teekenen afdaalden. De volle werking des Geestes hier bene den toch was de onbeschrijflijk gezegen de vrucht van de volle inwoning des Gees. tes in Christus in den hemel. Niet alsof de Zone Gods met dien Geest vervuld kon worden. Tusschen den Zoon en den Geest bestaat geen verband van inwoning, zooals dat bij de geloovigen het geval is, maar van wezens-gemeenschap. YVel ech ter kon Jezus als Middelaar den Geest ontvangen, en ontving hij dien bij zijn doop in de Jordaan en in nog heerlijker, in de volkomenste mate bij zijn komst in de ge westen des lichts, toen hij plaats nam op den troon zijner majesteit. En van deze zalige toevloeiing des Gees tes in den hemel ervoeren de discipelen naar Jezus' belofte de dadelijke werking. Nu leerden zij kennen en onderscheiden, gelijk zij nog nimmer gekend hadden. De Geest maakte hen alles indachtig, en klaar de hun op hetgeen Jezus hun geleerd en voorspeld had. Geheel hun blik op de din gen van Gods Koninkrijk, op zijn aard, zijn werking en bestemming werd nu an ders. Te gelijk kregen zij ook moed en kracht om de blijmare des Evangelies onder het volk te brengen. Welk een tegenstand moesten zij daarbij verduren, van joden en heidenen welk een samenspanning van eigenwillig farizeïsme en onverschillig sad- dueeïsmewelk een waanwijsheid en hard nekkigheid ontmoetten zij op hun weghoe werden zij uit de synagogen geworpen, veracht, bespot, ja tot den dood toe ver volgd. En toch blijven zij standvastig en planten zij van stad tot stad de banier des kruises. Zij hebben ook geloof voor hun arbeid. Zij weten, dat zij niet kampen als de lucht slaande. De drieduizend die op één dag werden toegebracht, zijn hun reeds dadelijk ten onderpand van de rijke vruchten, die later nog zouden worden ge oogst. Er brandt een heilig vuur in hun boe- I zem. Zij kunnen nu eenmaal niet nalaten te spreken in den naam van hun Heiland, ook al moeten zij dit met den dood be- koopen. Maar, laten wij het nimmer voorbijzien, dezelfde Geest, die eenmaal uitgestort werd, b 1 ij ft uitgestort en werkt nog voortdurend in de wereld levenwekkend, levenonder houdend en levenvoltooiend. Hij doet dat niet buiten het Woord om ol tegen het Woord i nmaar door het Woord heen. Hij doet dat Woord ingaan in het diepst der ziel om daar zijn wederbarende kracht uit te oefenen. Daarom is de strijd van de wereld tegen Gods woord tevens een wederstaan van het werk des H. Geestes. De wijzen dezer eeuw zoeken voor het gemis van dien Geest vergoeding in allerlei stelsels en plannen, die naar zij in dwaze zelfgenoegzaamheid meenen, het mensch- dom meer geluk zullen aanbrengen. Doch het is alles vergeefs. De maatschappij gaat achteruit naarmate Gods Woord en Gods Geest miskend worden. Alleen de Geest des Heeren kan waarlijk verjongend en verfrisschend op haar en op elk mensch in het bijzonder inwerken. Hij is de Geest der wijsheid en der ontdekking, maar ook Hij alleen kan waarlijk het menschdom oprichten en vertroosten. Hij overtuigt van zonde, maar ook van gerechtigheid. Hij geeft licht èn kracht, leidt de zielen tot den vervuiler en verwerver van alle gerechtig heid, tot de Bron van waren vrede en heilzame rust. Och, of ons Nederlandsche volk dan dien Geest meer ging eeren en aanbidden O O Tusschen de Standaard en het Dagblad (het hoofdorgaan van vele conservativen) is onlangs een woordenwisseling gevoerd, die wij niet geheel onopgewerkt willen laten passeeren. Het Dagblad liet het namelijk voorkomen Eene bladzijde uit liet Wederlnudseli Martelaarsboek. door J. A?"ERHAGEN Jr. m te SoMfilsii. V. wouter simonsz, pastoor te monster. (Vervolg.) Wouter Simonsz. had te Antwerpen een ruim arbeidsveldonvermoeid predikte hjj Christus, menig hart werd ontsloten, menige ziel werd aan den vorst der duisternis ontrukt en tot Christus kudde gebracht. Toch kwam dikwerf het verlangen naar zjjn geboortegrond in hem op en hjj zond geen ge bed hemelwaarts of hjj gedacht zjjnen broeders die onder het wreede juk van Rome zuchtten of in den kerker gesloten hun doodvonnis verbeidden. Daar verneemt hjj op zekeren dag de oproe ping van den prins van Oranje waarbij alle trouwe onderdanen werden uitgenoodigd om he.11 te komen helpen en met hem „den uitersten nood des lands, het gevaar van eeuwige slavernjj dat dreigt, en dat der geheele uitvoering des Evangeliums ter harte te nemen." Deze oproeping vervulde zjjn hart met blijdschap, hij mocht nu niet langer in de gastvrjje Scheldestad blij ven maar moest zich bjj zijne broederen voegen. Hjj maakte zijn besluit aan huisgenooten en vrienden bekend. Maar die wisten wat hem wachtte zoo hjj gevangen werd. Zij smeekten hem te bljjven, v ezen hem op den zegen die God op zijn arbeid gaf, op de gemeente die hem nog zoo noodig had, op het dreigend gevaar en vraagden hem of zjjn leven de kerk des Heeren niet nuttiger was dan zjjn dood. Wouter Simonsz, wankelde. Een zware strjjd werd in zjjn binnenste gestre den. Hjj boog in zjjne binnenkamer de knieën voor God en vroeg Hem om raad. Doch het bleef lang duister in zjjn hart. Eindelijk neemt hij een besluit. Hjj zal vertrekken en voor zjjn vrienden het weten, verlaat hij Antwerpen en vertrekt naar zjjn dierbaar vaderland. Maar hjj wist niet dat wat voor zjjne vrien den verborgen was bjj Rome was bekend. Hij wist niet, dat zjjne wonmg dag en nacht in het oog werd gehouden eu toen hjj vertrok, dat een dienaar van het rjjk der duisternis hem nareis- de en zjjne vrienden in Nederland vertelde dat hun vjjand de grenzen had overschreden. Weinige dagen later werd Wouter Simonsz, gevangen genomen, voor de heeren van den Hove van Holland te 's Gravenhage gebracht, en van daar naar de gevangenis gevoerd en in den kerker bjj Vos en Adriaan Jansz. opgesloten. VI. SYBRAND JANSZ, PASTOOR TE SCHAGE. In het riet, dat in het midden der 16 eeuw zoo welig groeide ter plaatse waar thans te Amsterdam de Kadjjk is, werd den 8 Juli 1566 een bidstond gehouden. Een zestal aanzienlijke Amsterdammers, hadden Jan Arendszoon van Kampen uitgenoodigd tot hen te komen en hjj had daaraan gevolg gegeven en was in het ge heim binnen Amstels veste gekomen. Voorheen was Jan Arendsz. mandenmaker ge weest en had te Alkmaar gewoond. Toen hjj echter door God bekeerd werd, kon hjj geljjk van zelf spreekt, het in de kerk niet langer houden. Hjj verliet Rome en mis, beelden en biecht en, daar hjj v.tn den Heere vele heerlijke gaven, onder anderen die der wijsheid eu wel- sprekenheid ontvangen had, begoa hjj zelf in zjjne omgeving het evangelie te verkondigen en had weldra des avonds zooveel personen in zjjne woning als hjj slechts hergen kon. Dat de geesteljjken te Alkmaar hierover woe dend waren, laat zich licht denken, zjj balden dreigend de vuisten tegen den armen mandenma ker, beloofden elkaar niet te zullen rusten voor die] ketter in handen van het geesteljjk gerecht was doch zorgden daar zjj voor het volk bevreesd waren dat Jan Arendsz. van hun plannen werd verwittigd, zoodat hjj gelegenheid had te vluchten, met zijn gezin en zijn luttele bezittingen trok hjj naar Kampen. Was Paulus tentenmaker en prediker, hjj was mandenmaker en prediker. Die man nu, was uitgenoodigd om eene ver gadering, een bidstond te leiden, die voor de toekomst van Holland zoo belangrjjk was. Het riet had men tot plaats van samenkomst aangewezen omdat te Amsterdam geheime ver gaderingen verboden waren, ook kwamen de mannen een voor een en dan nog geruimeu tijd na elkaar. Doch toen z j bijeen waren, was de H. Geest de Heere des Oogstes ook in ban midden. De wakkere Amsterdammers verhaalden den prediker waarom zij hem hadden ontboden. Te Groningen bestond eene hervormde gemeente, ook te Keppel in Gelderland eu te Culemburg. Hier en daar traden Evangeliedienaars in de open lucht op, alleen in Holla id niet. Zou Jan Arendsz. het durven, in de vrjje natuur het Evaugelie te verkondigen? Na kort beraad en ernstig gebed, stelde hij zjjn persoon en krach ten ten dienste van 's Heeren zaak en nadat men 's namiddags, op diezelfde plaats nog maals gebeden had, werd besloten dat reeds den 14den Juli de eerste openbare prediking in de nabijheid van Hoorn zou gehouden worden. \Vordt vervolgd.) if T 'I tl ■i 1

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1888 | | pagina 1