Christelijk
Weekblad
voor de Zuid-Hollandsche en Zeeuwsdie Eilanden.
Een KlawtiM yan Vier.
1
II
k
Vrijdag 1 Juni 1888.
Derde Jaargang N°. 118.
IN HOC SIGNO VINCES
Vriendelijk
y
J
V
-tr
JCCES
17.
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Adverteutiën esi verdere Administratie, franco loe te /.enden aan den Uitgever.
W F Si Bi It A UK A fl»KR.
Het Pinksterwonder.
lie verwantschap der t'on-
ser vat ie veil.
Feuilleton.
~:|E
»e
io
l a an den
aaie Handwerken.
de BAZAR.
die deze extra-editie ver-
0,50 bij het eerste en
ene afleveringbevattende
e Ilandwerkpatrouen en be-
roon in chromolithographie
AZAR is de prijs van het
>wekkf.n 0,75 per 3 innd.
)E BAZAR:
/I-
- 1,50
- 1,50
- 2,—
tronen
3 gckn. p.
reen tegen verhooging van
aie Handwerken bestellen,
laatse men daarop duidelijk
1BR. BELINFANTE.
rde
hier wel op) degelijke
kt, solied en zeer net
en maatpak en vrage
franco te huis, overal
pakken Üemi-Saisons
verd. De elegante coup
ling.
je uw geld terug.
SMIT Az.,
'rmakerij en Confectie.
JPE, bij heerenveen.
boot: Vooruitgang
dereede en Overflakkee,
ide 17 Maart 1888.
voorm. 5,30 en nam. 2,45 u.
6,45 9,45 en nm. 4,u.
910,30 en nm. 5 u.
11,— 5,30 u.
in aansluiting met de stoom-
naar Rotterdam en omgekeerd.
1RS ZIJN:
?ER.
TOOMBOOT.
erdam, (Raderboot.)
op Rotterdam.
Dinsdag voorrailJags 5,uur,
n Donderdag 6,uur.
gen 6,30 uur
Dinsdag namiddags 2 uur.
n 8 uur.
DA GS en op 31 Mei.
ip.oeestoombootdienst.)
Middelharnis.
iKDAM:
uur. Dinsdag voorm. 9,30 uur.
HARNIS:
lorm. 4,30 nam. 3 uur. Overige
i Zondags.
ZOMERDIENST,
op Rotterdam.
Dinsdag 's morgens 4,30 ure.
rdag 6,
Dinsdag 'snamidd. 1,45 ure.
terdag h 2,45
en MAASNYMPH
gende 17 Maart.
otterdam
8,* 11, en namiddag 5 ure.
8,* 11, -t
lag 5,30, 11,30 en nm. 5,30 u.
6,30, 11,30 4,30
OETSLUIS,
e, namiddag 1,30 3, en 6 ure.
circa een half uur later.
jE.
!,30 ure, nm. 1,30 eu 6 ure.
circa een lialf uur later,
is naar Rotterdam, voorm. 8,—
uaar Hellevoetsluis dagelijks
staan in correspondentie met
Overflakkee.
ZOMERDIENST.
3 April.
rdara
ig vm. 5,15; Zaterd. ongev. 6,50
itember): Maandag eu Diusdag
d. en Vrijdag vm. 7,10, nin.5,30
Zondag vm. 8, um. 5,30.
tor): Maandag en Dinsdag vm. 6,
en Vrijdag vm. 7,10, nm. 2,30
Zouda* vm. 8, nm. 3.
g en Dinsdag vm. 5,30; Woeusd.
Beierland) vm. 5,45.
rdam;
en Zaterdag nm. 2.
Septembc-): op werkdagen
m. 8 en nm. 5,30.
ember): op werkdagen des vm.
8. nm. 3.
Ag eu Diusdag nm. 1,30, Woeus-
elke maand zal «Oude Maas II"
Rotterdam vertrekken,
onderdag en Vrijdag:
5, van Oud-Beierland vm. 7.
orndijk nm. 1.
ill 2 (Raderbooten).
dam. Mei. Juni.
ig.ontv.) Van ROTTERDAM:
oot)
Zaterdag
Zondag
Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag 31 vm.
Vrijdag 1 vm.
26 vm.
26 vm.
27 vm.
27 nm.
28 nm.
29 nm.
30 vm.
12,00 u.
0,— u.
12,00 u.
0,— u.
2.— u.
12,— u.
12,00 u.
12,00 u.
0,00 u.
Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag.
Abonnementsprijs: per drie maanden 50 Cent, franco p. post
Afzonderlijke nummers 5 Cent.
UITUEVER
W. BOEKHOVEN.
SO.UMELSUUH.
Advertentiën van 15 regels 50 cent, elke regel meer 10 cent.
Advertentiën driemaal geplaatst worden slechts tweemaal berekend.
Advertentiën worden bij den Uitgever ingewacht tot Donderdagmiddag 5 uur.
JUNI. i ZON MAAN MARKTEN.
I op onder op ouder
2 Zaterdag 3,40 8,10 1,20',22
3 Zondag 3,45 8,11 1,41 1,28
4 Maandag 3,45 8,12 2,— 2,34
5 Dinsdag 3,44 8,13, 2,18 3,3!
6 Woensd. 3,43 8,14 2,38 4,44
7 Donderd. 3,43 8,15' 2,59 5,50
8 Vrijdag 3,42 8,15 3,24' 6,54
Zierikzee paardenm.
Middelburg pa. ve.
Dirksland pa. ve.
verzoeken we H.H. Abonné's buiten Flak-
kee, om ons het abonnementsgeld No. 104
tot 117 (eerste kwartaal derde jaargang)
s.v.p. per postwissel (na aftrekking der on
kosten (dus 45 Cent) over te maken,
dewijl het bedrag voor disponeeren te
klein is.
DE UITGEVER.
De christelijke gedenkdagen zijn voor dit
jaar weder voorbij, doch moeielijk kunnen
wij den nagalm van de pas aangeheven
Pinksterzangen hooren wegsterven, zonder
nog een enkel woord over de heerlijke
uitstorting des H. Geestes neêr te schrij
ven.
Het pinksterfeest toch zet de kroon op
alle hoogtijden die er in 's Heeren kerk
gevierd worden, want al het lijden van
Christus zou den zondaar niets baten, als
de H. Geest hem niet met dien Christus
in gemeenschap bracht. Een werk der ver
lossing buiten den mensch 0111 zou geen
verlossing kunnen heetenbeide de recht
vaardiging en de heiliging (of geschikt-
making voor het genot der verlossing) zijn
alleen te verkrijgen door de inwoning Gods
in ons hart. En nu is het juist het bijzon
dere werk van de derde persoonlijkheid
in het goddelijk Wezen om die inwoning,
dat blijvend verband tusschen God en den
zondaar tot stand te brengen.
Het Pinksterfeest heeft dan ook voor
oppervlakkige, onwedergeboren menschen,
die alleen uit gewoonte of uit kracht van
hun opvoeding de christelijke feesten me
devieren, weinig aantrekkelijks. Voor uit
wendige, zinnelijke beschouwingen biedt
het schier geen stof. Op het Kerstfeest kan
men nog spreken over een nederige kribbe
in de dierengrot, over de herders in het
veld, over de verschijning der engelen en
over de wijzen uit het Oosten. Op het
Paaschfeest kunt ge stil staan bij de ge
opende groeve in Jozefs hof, bij het bericht
der hemelboden, bij de eerste ontmoetin
gen van den verrezen Heiland in en bij
Jeruzalem, en op den weg naarEmmaus.
Ook op den Hemelvaartsdag, als Jezus van
den Olijfberg uit den discipelkring plecht
statig in de lucht omhoog rijst, is er voor
de verbeelding veel te schetsen. Maar op
den Pinsterdag verneemt ge van niets dan
van een vergadering van menschen, van
een geweldigen stormwind, van een licht-
flikkering en een krachtige Evangelie-ver
kondiging in verschillenne talen.
Het geloofsoog echter ziet in dat feest
de verheerlijking van Christus, de bekwaam-
making der discipelen, en een onschatbare,
blijvende weldaad voor geheel de kerke
Gods.
Zij die geen kennis hebben aan het werk
des Geestes in hun hart, verwijlen op het
Pinksterfeest met hun gedachten alleen in
de vergaderzaal, waar de teekenen der
uitstorting werden aanschouwd. Doch de
christen ziet hooger op tot het verheerlijkt
Hoofd, uit wien die teekenen afdaalden.
De volle werking des Geestes hier bene
den toch was de onbeschrijflijk gezegen
de vrucht van de volle inwoning des Gees.
tes in Christus in den hemel. Niet alsof
de Zone Gods met dien Geest vervuld
kon worden. Tusschen den Zoon en den
Geest bestaat geen verband van inwoning,
zooals dat bij de geloovigen het geval is,
maar van wezens-gemeenschap. YVel ech
ter kon Jezus als Middelaar den Geest
ontvangen, en ontving hij dien bij zijn doop
in de Jordaan en in nog heerlijker, in de
volkomenste mate bij zijn komst in de ge
westen des lichts, toen hij plaats nam op
den troon zijner majesteit.
En van deze zalige toevloeiing des Gees
tes in den hemel ervoeren de discipelen
naar Jezus' belofte de dadelijke werking.
Nu leerden zij kennen en onderscheiden,
gelijk zij nog nimmer gekend hadden. De
Geest maakte hen alles indachtig, en klaar
de hun op hetgeen Jezus hun geleerd en
voorspeld had. Geheel hun blik op de din
gen van Gods Koninkrijk, op zijn aard,
zijn werking en bestemming werd nu an
ders.
Te gelijk kregen zij ook moed en kracht
om de blijmare des Evangelies onder het
volk te brengen. Welk een tegenstand
moesten zij daarbij verduren, van joden
en heidenen welk een samenspanning van
eigenwillig farizeïsme en onverschillig sad-
dueeïsmewelk een waanwijsheid en hard
nekkigheid ontmoetten zij op hun weghoe
werden zij uit de synagogen geworpen,
veracht, bespot, ja tot den dood toe ver
volgd. En toch blijven zij standvastig en
planten zij van stad tot stad de banier
des kruises. Zij hebben ook geloof voor
hun arbeid. Zij weten, dat zij niet kampen
als de lucht slaande. De drieduizend die
op één dag werden toegebracht, zijn hun
reeds dadelijk ten onderpand van de rijke
vruchten, die later nog zouden worden ge
oogst.
Er brandt een heilig vuur in hun boe-
I zem. Zij kunnen nu eenmaal niet nalaten
te spreken in den naam van hun Heiland,
ook al moeten zij dit met den dood be-
koopen.
Maar, laten wij het nimmer voorbijzien,
dezelfde Geest, die eenmaal uitgestort werd,
b 1 ij ft uitgestort en werkt nog voortdurend
in de wereld levenwekkend, levenonder
houdend en levenvoltooiend. Hij doet dat
niet buiten het Woord om ol tegen het
Woord i nmaar door het Woord heen.
Hij doet dat Woord ingaan in het diepst
der ziel om daar zijn wederbarende kracht
uit te oefenen. Daarom is de strijd van
de wereld tegen Gods woord tevens een
wederstaan van het werk des H. Geestes.
De wijzen dezer eeuw zoeken voor het
gemis van dien Geest vergoeding in allerlei
stelsels en plannen, die naar zij in dwaze
zelfgenoegzaamheid meenen, het mensch-
dom meer geluk zullen aanbrengen. Doch
het is alles vergeefs. De maatschappij gaat
achteruit naarmate Gods Woord en Gods
Geest miskend worden. Alleen de Geest
des Heeren kan waarlijk verjongend en
verfrisschend op haar en op elk mensch in
het bijzonder inwerken. Hij is de Geest
der wijsheid en der ontdekking, maar ook
Hij alleen kan waarlijk het menschdom
oprichten en vertroosten. Hij overtuigt van
zonde, maar ook van gerechtigheid. Hij
geeft licht èn kracht, leidt de zielen tot den
vervuiler en verwerver van alle gerechtig
heid, tot de Bron van waren vrede en
heilzame rust.
Och, of ons Nederlandsche volk dan dien
Geest meer ging eeren en aanbidden
O O
Tusschen de Standaard en het Dagblad (het
hoofdorgaan van vele conservativen) is onlangs
een woordenwisseling gevoerd, die wij niet
geheel onopgewerkt willen laten passeeren.
Het Dagblad liet het namelijk voorkomen
Eene bladzijde uit liet Wederlnudseli
Martelaarsboek.
door
J. A?"ERHAGEN Jr.
m te SoMfilsii.
V. wouter simonsz, pastoor te monster.
(Vervolg.)
Wouter Simonsz. had te Antwerpen een ruim
arbeidsveldonvermoeid predikte hjj Christus,
menig hart werd ontsloten, menige ziel werd
aan den vorst der duisternis ontrukt en tot
Christus kudde gebracht.
Toch kwam dikwerf het verlangen naar zjjn
geboortegrond in hem op en hjj zond geen ge
bed hemelwaarts of hjj gedacht zjjnen broeders
die onder het wreede juk van Rome zuchtten of
in den kerker gesloten hun doodvonnis verbeidden.
Daar verneemt hjj op zekeren dag de oproe
ping van den prins van Oranje waarbij alle
trouwe onderdanen werden uitgenoodigd om he.11
te komen helpen en met hem „den uitersten
nood des lands, het gevaar van eeuwige slavernjj
dat dreigt, en dat der geheele uitvoering des
Evangeliums ter harte te nemen." Deze oproeping
vervulde zjjn hart met blijdschap, hij mocht
nu niet langer in de gastvrjje Scheldestad blij
ven maar moest zich bjj zijne broederen voegen.
Hjj maakte zijn besluit aan huisgenooten en
vrienden bekend. Maar die wisten wat hem
wachtte zoo hjj gevangen werd. Zij smeekten
hem te bljjven, v ezen hem op den zegen die
God op zijn arbeid gaf, op de gemeente die hem
nog zoo noodig had, op het dreigend gevaar
en vraagden hem of zjjn leven de kerk des Heeren
niet nuttiger was dan zjjn dood.
Wouter Simonsz, wankelde.
Een zware strjjd werd in zjjn binnenste gestre
den. Hjj boog in zjjne binnenkamer de knieën voor
God en vroeg Hem om raad. Doch het bleef
lang duister in zjjn hart. Eindelijk neemt hij
een besluit. Hjj zal vertrekken en voor zjjn
vrienden het weten, verlaat hij Antwerpen en
vertrekt naar zjjn dierbaar vaderland.
Maar hjj wist niet dat wat voor zjjne vrien
den verborgen was bjj Rome was bekend. Hij
wist niet, dat zjjne wonmg dag en nacht in het
oog werd gehouden eu toen hjj vertrok, dat een
dienaar van het rjjk der duisternis hem nareis-
de en zjjne vrienden in Nederland vertelde dat
hun vjjand de grenzen had overschreden.
Weinige dagen later werd Wouter Simonsz,
gevangen genomen, voor de heeren van den Hove
van Holland te 's Gravenhage gebracht, en van
daar naar de gevangenis gevoerd en in den kerker
bjj Vos en Adriaan Jansz. opgesloten.
VI.
SYBRAND JANSZ, PASTOOR TE SCHAGE.
In het riet, dat in het midden der 16 eeuw
zoo welig groeide ter plaatse waar thans te
Amsterdam de Kadjjk is, werd den 8 Juli 1566
een bidstond gehouden. Een zestal aanzienlijke
Amsterdammers, hadden Jan Arendszoon van
Kampen uitgenoodigd tot hen te komen en hjj
had daaraan gevolg gegeven en was in het ge
heim binnen Amstels veste gekomen.
Voorheen was Jan Arendsz. mandenmaker ge
weest en had te Alkmaar gewoond. Toen hjj
echter door God bekeerd werd, kon hjj geljjk
van zelf spreekt, het in de kerk niet langer
houden. Hjj verliet Rome en mis, beelden en
biecht en, daar hjj v.tn den Heere vele heerlijke
gaven, onder anderen die der wijsheid eu wel-
sprekenheid ontvangen had, begoa hjj zelf in
zjjne omgeving het evangelie te verkondigen en
had weldra des avonds zooveel personen in zjjne
woning als hjj slechts hergen kon.
Dat de geesteljjken te Alkmaar hierover woe
dend waren, laat zich licht denken, zjj balden
dreigend de vuisten tegen den armen mandenma
ker, beloofden elkaar niet te zullen rusten voor
die] ketter in handen van het geesteljjk gerecht
was doch zorgden daar zjj voor het volk
bevreesd waren dat Jan Arendsz. van hun plannen
werd verwittigd, zoodat hjj gelegenheid had te
vluchten, met zijn gezin en zijn luttele bezittingen
trok hjj naar Kampen. Was Paulus tentenmaker
en prediker, hjj was mandenmaker en prediker.
Die man nu, was uitgenoodigd om eene ver
gadering, een bidstond te leiden, die voor de
toekomst van Holland zoo belangrjjk was.
Het riet had men tot plaats van samenkomst
aangewezen omdat te Amsterdam geheime ver
gaderingen verboden waren, ook kwamen de
mannen een voor een en dan nog geruimeu tijd
na elkaar.
Doch toen z j bijeen waren, was de H. Geest
de Heere des Oogstes ook in ban midden.
De wakkere Amsterdammers verhaalden den
prediker waarom zij hem hadden ontboden. Te
Groningen bestond eene hervormde gemeente,
ook te Keppel in Gelderland eu te Culemburg.
Hier en daar traden Evangeliedienaars in de
open lucht op, alleen in Holla id niet. Zou Jan
Arendsz. het durven, in de vrjje natuur het
Evaugelie te verkondigen? Na kort beraad en
ernstig gebed, stelde hij zjjn persoon en krach
ten ten dienste van 's Heeren zaak en nadat
men 's namiddags, op diezelfde plaats nog
maals gebeden had, werd besloten dat reeds
den 14den Juli de eerste openbare prediking in
de nabijheid van Hoorn zou gehouden worden.
\Vordt vervolgd.)
if
T
'I
tl
■i
1