Christelijk Weekblad voor de Zuid-Hollandsche en Zeeuwsche Eilanden, Een Klaverlilafl van Vier. rOOMVERYERIj" tsersclie Wassclierü. Vrijdag 4 Mei 1888. Derde Jaargang IN0. 114. IN HOC SIGN O VINCE S m. ts Smalst®. tronzen Kruis, Ier melding:, voor KINDEREN. 3ASIE, Ier. - Rotterdam. W. BOEKHOVEN. Alle stukken voor «le Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan «len Uitgever. Het bestaansrecht «Ier christelijke school. Feuilleton. ïht 1876. em 1868. Door duizen. den ftl jaren gebruikt. eens per maand het hoofd- ïoeft uien nooit een fijne postwissel a 1,10franco len solide wederverkoopers ALKMAAR (Noord-Holland). den Koning der Belgen. itoomen en veryen van alle 'ingstukken, ook alle soor- jtgordijnen, Talelkleeden, itronen geperst, Kwasten, Jtilles, Kanten, V eeren enz. en in elkander blijven en or de gezondheid bewerkt. 1 dagen afgeleverd worden. LsniJK en OMSTREKEN melsdijk, Marktveld. bmboot: Vooruitgang jroedereede en Overflakkee. gende 17 Maart 1888. voorin. 5,30 en nam. 2,u. fsl. 6,45 9,45 en nra. 3,15 u. 910,30 en nm. 5 u. 11,— 5,30 u. Ivart in aansluiting met de stoom- lluis naar Rotterdam en omgekeerd. ERS ZIJN: fcester. STOOMBOOT. 2,4-5 en van Middelh. naar Hellev 4i u. Jtierdam, (Raderboot.) lis op Rotterdam. g en Dinsdag voormiddags 5,uur, lag en Donderdag 6,uur. dagen 6,30 uur g en Dinsdag namiddags 2 uur. I dagen 3 uur. 5 GEEN DIENST. ScHItOEFSTOOMBOOTDIENST.) op Middelharnis. TEIIDAM; 5 uur. Dinsdag voorm. 9,30 uur. |>elharnis: voorm. 4,30 nam. 3 uur. Overige NIET des Zondags. |SRB.) ZOMERDIENST, iel op Rotterdam. I en Dinsdag 's morgens 4,30 ure. I)eze Courant verschijnt eiken Vrijdag. Abonnementsprijs: per drie maanden 50 Cent, franco p. post Afzonderlijke nummers 5 Cent. uitgever S O M II E L S D IJl Ei. Advertentiën van 15 regels 50 cent, elke regel meer 10 cent. Advertentiën driemaal geplaatst worden slechts tweemaal berekend. Advertentiën worden bij den Uitgever ingewacht tot Donderdagmiddag 5 uur. W KRHKAXEK BKR. 5 Zaterdag 6 Zondag. 7 Maandag. 8 Dinsdag. 9 Woensd. 10 Donderd. 11 Vrijdag. ZON op onder 4,24 7,30 4,227,32 4,20 7,34 4 19^35 4,17 7,36 4,16 4,14 7.38 7.39 op 2,53 3,14 3,34 .3,52 4,12 4,32 N. MJ AN onder 1,26 2,33 3,39 4.43 5,48 6,54 1.44 MARKTEN. Vlnnrdingcu veem. en Dinsdag 'snamidd. 1,45 ure. i Zaterdag 2,45 ÈN en MAASNYMPH hangende 17 Maart. ROTTERDAM, m. 5,* 8,* 11, en namiddag 4 ure. 6, 8* 11, 4 5 (in plaats van 4 uur.) PAM. middag 5,30, 11,30 en nra. 4,30 u. 6,30, 11,30 4,30 Bo (in plaats van 4,30. uur.) Ievoetsluis. i ure, namiddag 1,30 3, en 5 ure. lam circa een half uur later. 1 6 (in plaats van 5 uur.) 1êlle. jddag 8,30 ure, nm. 1,30 en 5 ure. ledam circa een half uur later. 16 (iu plaats van 5 nur.) ltsluis naar Rotterdam, voorin. 8,— Jrdam naar Hellevoetsluis dagelijks fre, staan in correspondentie met Overflakkee. Irboot) zomerdienst. nde 3 April. «.otterdam Bnsdag vm. 5,15; Zaterd. ongev. 6,50 ft September): Maandag en Dinsdag pnderd. en Vrijdag vm. 7,10, nm.5,30 «O; Zondag vm. 8, nra. 5,30. ftember): Maandag en Dinsdag vra. 6, ïrdag en Vrijdag vra. 7,10, nm. 2,30 feO; Zondag vm. 8, nm. 3. fmdag en Dinsdag vm. 5,30Woensd. l)ud-Beierland) vm. 5,45. Rotterdam; lisdag en Zaterdag nm. 2. j 16 September): op werkdagen vgs vm. 8 en nm. 5,30. ■September): op werkdagen des vm. vm. 8. nm. 3. aandag en Dinsdag nm. 1,30, Woens* 1 a- Tf„ van elke maand zal «Oude Maas II Inaar Rotterdam vertrekken. |t: Donderdag en Vrijdag: 6,45, van Oud-Beierland vra. 7. t Koorndijk nm. 1. len2 (Raderbooten). [terdam. April Mei. !ïn opg.ontv.) Van ROTTERDAM Maar gesteld eens, die bezwaren waren er ft. Neem aan, dat de ouders geheel op de van hun taak zijn, en dat de kinderen luis aardig wat vernemen van de rechten, de ettingen, de beloften en de bevelen des Heeren, reronderstel eens, dat daarbij de predikanten ■bun best doen om deze dingen er nog veel uidelijker bij hen in te scherpen. Dan is het nmers nog de dwaasheid gekroond om hen »ar de openbare school te zenden. Het onder ijs toch, dat daar gegeven wordt, loopt lijnrecht f tegen hetgeen zulke kinderen in hnis en op ,9 catechisatie vernemen. En dat niet zoozeer >mdat er geen Bijbel gelezen wordt, of psalmen gezongen, of godsdienstige toespraken of ver halen gedaan wordenneen maar het geheele onderwijs is er van een anderen, onbijbelschen geest doortrokken. En waar er nu door tweeërlei, niet elkaar strijdige invloeden op het kind ge werkt wordt, zullen de kwade invloeden licht de overhand krijgenwant steeds tiert het on kruid veel weliger dan het vruchtdragend ge was. De knaap, die in huis leert, dat God de aarde uit het niet heeft voortgebrachtdat de kinderen Israëls droogvoets door de Roode Zee gingen dat de zon op Jozua's biddend bevel stil stond Gibeon »n de maan in het dal Ajalonen die té' gelijkertijd in de leert, dat dit alles onwaar is, en onzinnig, omdat het strijdt wet de wetten der natuur, zulk een knaap komt in de warhet ongeloof krijgt er voedsel door, en als God het niet krachtdadig verhoedt, gaat de eerbied voor Zijn Woord er bij zulk een jongen uit. Aan wie nu lfet verwijt, als ouders, die zeg gen zelf bij Gods Woord te leven hun kinderen op 13 of 14-jarigen leeftijd zien glimlachen als zij over de wonderwerken Gods spreken of lezen Immers is het alleen hun eigen schuld, als zij ze nl. in een gansch schadelijke omgeving brachten. Men zal zich toch wel wachten, een plant, die alleen in de warmte kan groeien en bloeien, voor zijn „ontwikkeling" in de win terkoude te brengen of aan den vorst bloot te stellen. En nogtans doen voortdurend sommige ouders, die voorgeven persoonlijk veel met den godsdienst op te hebben, hetzelfde. liet is waar, de openbare onderwijzer is vol gens de wet verplicht, .christelijke en maatschap pelijke deugden" te onderwijzen. Doch wat be- teekeuen christelijke deugden waar de Christus uit is weggenomen, en die niet in dadelijk ver band met zijn persoon mogen aangeprezen wor den? Hoe kan men ooii in de maatschappij geleid worden door vage, afgetrokken begrippen, waar geen persoonlijke uitsluiting achter zit? En toch, van Christus zelf mag niet gespro ken worden, omdat dit ergeren zou aan de jood- sche en moderne kinderen. De Apostel Petrus vermaant de geloovigen om bij hun geloof deugd te voegen, en bij de deugd kennismaar de liberalen keeren de zaak om, en zeggen: de rnuuL pp>',:jke kennis voor op, de deugd als een aanhangsel er oij, en het .geloof blijft in de school geheel en al een on verschillige zaak. Goed beschouwd willen zij dus de deugd baseeren op het ongeloofdus een deugdsbetrachting, die beheerscht wordt door de mode van den dug. De christelijke ou ders winnen er niets mede. Integendeel zulke .deugden" kweeken slechts farizeïsme en sluiten meer en meer de kinderharten toe voor die diep ingrijpende werking Gods, welke zij voor het behoud hunner ziel en de ware deugdzaamheid behoeven. Waarlijk, de openbare school voedt niet op. Dat zeggen wij niet alleen, maar dat moest zelf, eenigen tijd geleden, de liberale Professor de Louter uit Utrecht toestemmen, toen hij, in een publieke vergadering van de kiesvereeniging .Eendracht maakt macht" aldaar, er op aandrong om de openbare school te .hervormen". Door het drijven der .neutraliteit" zeide hij, zijn aau de Staatsschool .haar voedende bestanddeelen ontnomen", en op die scholen .ziet zich de on derwijzer in zijn opvoedkundige roeping belem merd". Wij nu begeeren opvoeding voor de kinderen. Een bewerking van het hoofd alleen, met ver- waarloozing van het hart, maakt de kinderen ongelukkig, en is oorzaak, dat ze ook voor an deren slechts onheil stichten. Kennis is zeer zeker macht, maar op het nuttig gebruik van die macht komt het aan. Kennis zonder gods dienst is zooals een groot man zeide, trots en heiligschennis. O.u nu die verkregen kennis goed te leeren gebruiken; om waarlijk nuttig te worden voor de maatschappijmoeten de kinderen aanhou dend bekend gemaakt worden met Gods daden, uiet Gods wet en met het Evangelie der gena de. Dit leert niet alleen Asat' ons in Ps. 78 maar de H. Schrift is vol aanwijzingen hier omtrent. (Men zie o. a. Spr. 8: 17; Joel 1:3; Deut- 4 37 6 712 25 30 6 en 19Jes. 54:13; Zacharia 10: 9; Marcus 10: 14; Ef. 6 4 enz.) Ook volgens den H. Doop zijn de ouders verplicht hun kinderen naar de christelijke school te zenden. Met dien Doop wordt over het al gemeen geen rekening gehouden. Het schijnt vaak, alsof die Doop slechts een ijdele vorm ware. Zelfs door overigens rechtzinnige predi kers wordt de Doop soms voorgesteld als een afbeeldsel dat op zichzelf, zonder bekeering niets beteekent. Nu, het zal wel waar wezen, dat de Doop Eene bladzijde uit bet Nederlandse!» Martelaarsboek. door J. VERHAGEN Jr. Vrijdag Zaterdag Zondag Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag 28 vm. 29 vra. 29 vm. 30 ara. 30 nm. 1 nra. 2 vm. 3 vm. 4 vm. 11,— u 2,00 u' 2,00 u" 0,— n' 1.— u' u —',00 —,00 1 —,00 u IV. het feest vax st. michael ex zijne gevolg1n. (Vervolg.) Te IJselmonde werd sedert jaren de mis be diend en de godsdienstoefeningen geleid door den pastoor Adriaan Janz. die ons geschetst wordt als een ernstig onderzoekend priester, doch die van mensohenvrees niet is vrij te pleiten. Onderzoekend en weetgierig als hij was, had j zich eenige geschriften der hervormers aan schaft, dié gelezen en herlezen, getoetst aan ods Woord, en de Heilige Geest zond een raai van Zijn licht in het hart van den on- rzoeker, zoodat hij zag, dat Rome in meer aan één opzicht dwaalde. Toch bezat hij toeu, het was in het jaar 1^56 den moed niet om voor zijne overtuiging nit te komen. De vijand der broederen trachtte zpa lang mogelijk zijn prooi te behouden. Hij las het Woord des Heeren en de geschriften die in het Latijn in het Hoog- en Nederduitsck ver schenen en hem in het geheim door een als marskramer verkleed, prediker des Evangelies Werden bezorgd, doch hij verborg die geschrif ten en las ze alleen dan wanneer hij zijn stu deervertrek gesloten had. Hij was gelijk de dis cipelen des Heeren die met gesloten deuren ver gaderden uit vreeze voor de vijanden. Wel is waar wekte hij zijne gemeente nu en dan, onder bedekte termen, op het Woord Gods te onderzoeken, en wees op de kracht en waardij der Heilige Schriften, maar de mis en alle sa cramenten bediende hij volgens de voorschriften der kerk. Tien jaren lang werd pastoor, Arend Janz. aldus geslingerd. Had hij den eenen dag het voornemen voor zijne overtuiging uit te komen, den anderen dag, joeg de verzoeker hem zooveel vrees aan dat hij zijn voornemen vergat en weer met een bezwaard geweten, zich als een trouw dienaar van Rome openbaarde. Zelfs als den laatsten Zondag in September een feest ter eere van St. Michaël werd ge vierd, bezat hij den moed niet om als herder zijne kudde voor de wolven, die de schapen wilden verslinden, te waarschuwen. Hij ver goodde den aartsengel ten aanhoore van de talrijke schare die het kerkgebouw vulde, doch kwam steeds met een bedrukt en kloppend hart in de pastorie. Dien dag bad hij wel stoffelijke vruchten geoogst, goud en zilver, doch het brandde hem op het gemoed. God had echter het goede werk in hem be gonnen en zon het voleindigen. De straal van het licht des HeiLigen Geestes zou een vlam in hem worden. De Heere had hem bestemd om een lichtend licht te zijn, waarbij nog he den Zijn groote daden kunnen bewonderen. Stel u Arend Jansz. voor, tien jaren lang ge slingerd, werkende en biddende, doch zonder vrede des harte te vinden gedurig, door de wer kingen des Geestes overtuigd, dat geen andere Naam, dan die van Jezus gevonden wordt door weikeu wij kunnen zalig worden; doch vaak telkens aan het weifelen gebracht. Die tien jaren, deden het haar van den pastoor vergrijzen en zijn rug krommen. Doch, God laat niet varen het werk Zijner handen. Het verbond der edelen, bleef ook te IJsel monde geen geheim, Arend Jansz. zag daarin redding voor kerk en staat, en sprak daarover met een, die zich zijn vriend noemde, doch zijn vijand was. Van toen af werd hij, als verdacht van ket terij, bij den inquisiteur opgegeven. Deze kon echter geene aanleiding vinden om hem gevangen te nemen, doch begreep wel dat de pastoor van IJselmonde gevaarlijk kon wor den, en liet zijn gangen bespieden. Weldra hoorde men in IJselmonde spreken van den Beeldenstorm. De harten der Roomschen werden door dit bericht met angst en vraes ver vuld; men vergat een oogenblik den pastoor Adriaan Jansz., de inquisiteurs spanden netten en strikken om andere offers te vangen. Maar toen juist, brak God met zijn volle licht in het hart van den pastoor van IJselmonde door. Hij kou zeggen: Heere, ik ben de uwe en gij de mijne. Den beeldenstorm keurde hij af, maar beroemde zich een geus te zijn. Het was den laatsten Zondag van de Septem bermaand 1566. Het feest van St. Michaël zal worden gevierd. Het ruime kerkgebouw te IJselmonde is meer dan gevuld, niet alleen de doorgangen, maar ook de treden die tot den kansel leiden, zijn bezet. Daar trad de pastoor het kerkgebouw binnen. Geen geestelijk gewaad omhult zijn leden; met gebogen hoofd beklimt hij, tusschen hen die de treden bezet hebben door, den kanselzendt daar eerst een stil gebed troonwaarts, bidt toen overluid met de gemeente en leest het onder werp zijner toesprank af: „Te dierzeltder ure kwamen de discipelen tof Jezus, zeggende: Wie is toch de meeste in het koninkrijk der hemelen En Jezus een kin- deke tot zich geroepen hebbende, stelde dat in het midden van hen, en zeideVoorwaar zeg ik u, indien gij u niet verandert en wordt gelijk de kinderkens zoo zult gij in het ko ninkrijk der hemelen geenszins ingaan. Zoo wie dan zichzelvon zal vernederen, gelijk dit kindeke, deze is de meeste in het koninkrijk der hemelen, en wie zoodanig een ontvangt in mijnen Naam ontvangt Mij. Maar zoo wie één van deze kleine, die in mij gelooven ergert, het ware hem beter dat een molensteen aan zijnen hals gehangen en dat hij verzonke ware in de diepte der zee. Wee der wereld van de ergernissen want het is noodzakelijk dat de ergernissen komen, doch wee dien mensch door welke de ergernis komt. Bij het overnemen van deze verzen, hebben wij onze vertaling gevolgd. Met vuur en buitengewone welsprekendheid, verklaarde de pastoor deze woorden van Jezus, zoodat ieder ze begreep. Zulk eene rede was in het kerkgebouw te IJselmonde nog nooit ge hoord. En toen de redenaar den kansel verliet en zonder de mis te hebben bediend naar de pastorie ging, waren velen voor de hervorming gewonnen, waren enkelen kind geworden en be leden hun zonden aan den Vader in den hemel doch sommigen waren ontsticht en ontsteld en weuschten hun pastoor niet veel goeds. Toch ging hij op den ingeslagen weg voort. Weinige weken later was het misgewaad weg gesloten, waren biecht, oliesel, kortom alle plech tigheden die met Gods Woord strijden of daarin niet worden bevolen, afgeschaft, verkondigde Adriaan Jansz. in het Nederduitseh het Evan gelie des behouds en weerklonken de tempel wanden van het gezang der psalmen volgens de berijming van Petrus Dathenus. Doch deze toestand was van niet langen duur. De inquisiteur Souniris zag te goeddat de pastoor van IJselmonde moest „gecorrigeerd" worden. Bewijzen voor zijne ketterijontrouw aan de kerk had hij te over. Hij ontbood daarom Adriaan Janz. naar den Haag. De vrienden va den pastoor baden hem aan die oproeping geen gevolg te gevenzij boden zich aan, welwetende dat hij te 's Gra- venhage gekomen, in den kerker zou worden gesloten, in het ontvluchten behulpzaam te zijn, of hem met geweld uit de klauwen der inqui sitie te houden. Een hunner had reeds op de mogelijkheid van een gevangenneming gerekend en alle toebereidselen gemaakt om hem naar Londen te doen ontkomen, doch de weleervrees- achtige was een held geworden. Hij was zijn Heere zoo dikwerf' ontrouw geweest en wilde Hem nu belijden; ja, was bereid voor Zijnen naam te sterven. Door eenigi! vrienden vergezeld, kwam hij binnen de poorten van den Haag, verantwoordde zich voor zijne rechten en de poorten van den kerker werden ontsloten. Adriaan Janz. werd bij Vos geduwd en de deuren achter hem gesloten. Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1888 | | pagina 1