Christelijk
Weekblad
voor de Zuid-Hollandsche en Zeeuwsdie Eilanden.
T'
"omijne Kaas, Vrijdag 30 IVlaart 1888.
el!
Derde Jaargang N°. 109.
IN HOC SIGN O VINCES
W. BOEKHOVEN.
aa. ta SaiiaMüt
op to ÏÏ58Ï3 vertrouwt, zal iet toctoiM
(EER €o.,
onzen Mesas*,
rnielding,
oor KINDEKEN.
SIE,
Alle stukken voor «le Re«laetie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zeiulen aan den Uitgever.
Oen moordenaar gered.
Feuilleton.
■r—-
Ie 2 stuks 27 cent p6r
rilo 33 gulden.
f 30 de 50 kilo.
,1-tijen prijs-courant 0p
franco Rotterdam of
UM, bij Sneek.
1870.
1808.
Door duizen.
den al jaren
gebruikt.
s per maand het hoofd-
men het levend onrein
ade aan haar of huid,
men en geeft een sterke
twissel a 1,10 franco
solide wederverkoopers
ALKMAAR (Noord-Holland).
een flink bed, peluw
goed gevuld met de
roote wollen deken
estikte voor 4,—
tweemans veeren
sens, bepaald zwaar
rouwen postwissel en
~t franco toegezonden
J. P. SMIT,
in Bedden en Dekens,
ijpe, bij Heerenveen.
boot: VOO[{UITGANG
dereede en Overflakkee.
de 17 Maart 1888.
voorm. 5,30 en nam. 2,u.
6,45 9,4-5 en nm. 3,15 u.
910,30 en nm. 5 u.
11,— 5,30 u.
m aansluiting met de stoom*
naar Rotterdam en omgekeerd.
RS ZIJN:
ER.
OOMBOOT.
en van Middelh. naar Hellev 4 u.
darn, (Raderboot.)
Dinsdag voorraidd. 5,uur.
au 6,30
namidd. 2,uur.
onda?s. en op 22 Maart.
ROEFSTOOMBOOTDIENST.)
Middelh arnis.
ARN1S.
elijks des voormiddags 8 uur
'EllPAM.
agelijks des namiddags 1 uur.
EEN DIENST.
WINTERDIENST.
op Rotterdam.
Dinsdag 's morgens 4,30 ure.
6,30 v
Dinsdag 's namidd. 1,45 ure.
1,45
en MAASNYMPH
gende 17 klaart.
TTERDAM.
8,* 11, en namiddag 4 ure
8,* 11, 4
u plaats van 4 uur.)
5,30, 11,30 en mm. 4,30 u.
6,30, 11,30 a 4,30
plaats van 4,30. uur.)
ETSLUIS.
namiddag 1,30 3, en 5 ure.
irea een half uur later,
n plaats vau 5 uur.)
E.
8,30 ure, nm. 1,30 en 5 ure.
circa een half uur later,
n plaats van 5 nur.)
naar Rotterdam, voorm. S,
naar Hellevoetsluis dagelijks
taan ia correspondentie niet
verllakkee.
2 (Raderbooten).
rdam. MAART.
Van ROTTERDAM
Vrijdag 23 vm. 10,45. s.
Zaterdag 24 vm. 10,45* u.
24 vm. 1,3» u
Zondag 25 nm.
25 nm.
Maandag 26 nm.
Dinsdag 27 vm.
Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag.
Abonnementsprijsper drie maanden 50 Cent, franco p. post
Afzonderlijke nummers 5 Cent.
uitgever
J» O .11 II F.LSIIMH.
Advertentiën van 15 regels 50 cent, elke regel meer 10 cent.
Advertentiën driemaal geplaatst worden slechts tweemaal berekend.
Advertentiën worden bij den Uitgever ingewacht tot Donderdagmiddag 5 uur.
w «EkHALËainm
MAART. APRIL.
31 Zaterdag
j 1 Zondag.
f 2 Maandag.
J 3 Dinsdag.
4 Woensd.
5 Donderd.
f 6 Vrijdag.
ZON
op ouder
MA AN
op ouder
5,38 0,31 11,27 7,50
5,36 6,33—,— 8,29
5,33 6,35 0,41 9,13
5,31 6,36 L.K. 1,2
5,29 6,38 2,3711,7
5,27 6,39] 3,20 0,12
5,2516,41 3,54' 1,20
MARKTEN.
Leertl. Vlaard. ve.
Oudtlorp pa. eu ve.
Cortgene veem.
Middelburg veem.
Lukas 23: 3943.
II. (Slot.)
I De moordenaar gevoelt, dat hij alles van
Jezus noodig heeft. Als deze hem slechts
wil gedenken en hem iets van de kruim-
kens van de tafel in zijn koninkrijk gunnen,
dan zal het hem genoeg zijn.
Maar neen. Jezus belooft hem meer dan
dat. «Heden zult gij met Mij in het para
dijs zijn." Op de beschimpingen zijner vij
anden antwoordde Hij niet. Maar een op-
echt heilbegeerige staat Hij ook in de
grootste smarten te woord. Wat meer zegt,
Hij vertroost hem met de heerlijkste toe-
zegging. In het paradijs zou deze zondaar
komen, dat is de plaats, die eenmaal door
de zonde verloren was. In die belofte lag
dus de verlossing van alle kwaad en alle
lijden begrepen. Ja waarlijk, de moorde
naar had het wel goed gehad, hij had, zich
niet in Jezus bedrogen, Hij was werkelijk
de beloofde aan de vaderenHij was de
Koning, die te gebieden had over geheel
het menschdom, al toefde ook zijn konink
lijke luister nog. O, nu kan de moordenaar
verblijd zijn, en kan de glimlach der he-
melsche hope nog door de nevelen van zijn
gelaat heenbreken. En opdat hij het toch
vastelijk zougelooven, bevestigt Jezus zijne
belofte nog met een plechtigvoorwaar",
als zwoer hij bij zichzelven
De Heere weet juist wat zijn discipelen
Woensdag 28 vm.
Do aderdag 29 vm.
1,3»
12',—
10,43 u.
10,45 u.
10,43 u.
tterdam (Raderboot.)
Vau
Van
Middelburg
Rotterdam n.
naar
Middelb. en
Rotterdam.
Vlissingen.
voorm. 9,00
voorm. 0,00
voorm. 9,00
voorin. 0,00
voorm. 9,00
voorm. 0,00
voorm. 0,-
voorm. 9>~
voorm.
voorm 9,"
voorm. 0, -
voorm. 0,-
t\\ imlptitl ilaoor 1. Oeclpgtit 5t.
DERDE HOOFDSTUK.
alles tegen.
Weer waren eenige maanden verloopen. De
boer had Arie liefgekregen, omdat hij getrouw
ziju plicht deed, nooit morde of tegensprak als
hem iets opgedragen werd; ja, met plezier, als
ware het voor hem een genot, de wenken van
zijn meester als hevelen beschouwde.
Ook de knechts en meiden hielden veel van
hem en noemden hem de vlugge wees. Hij was
dan ook altijd gereed als zij zijn hulp noodig
hadden, ja zelfs, voor zij hem vraagden, wist
hij reeds waarin en waaraan hij hen behulpzaam
ion zijn.
Alleen de huishoudster haatte hem met een
volkomen haat.
Niets kon hij doen of zij had daarop iets aan
te merken. Dikwerf sloeg zij hem, schold hem
voor luiaard en zeidedat hij genadebrood at
want toen zijn vader begraven moest worden,
was de opbrengst der meubelen nauwelijks toe-
noodig hebben. De moordenaar had ook
behoefte aan zulk een gewisse verzekering.
o o
Er was geen tijd meer voor een langzame
doorwerking van hetgeloofsproces. Daarom
dringt Jezus op eenmaal met het helderste
licht tot in het diepst van 'smans ziel, zoo
dat hij niet meer kon twijfelen, ook al
kwam er nog een ure van beproeving
voor hem.
Immers, een oogenblik later hoorde hij
Jezus uitroepen Eloi, Eloi, Lama Sabach-
thaniHoe kon dat zijn, de helperop
wien hij al zijn vertrouwen stelde, zelf van
God verlaten En dan, zie, daar wordt het
plotseling duister. De dag verandert in nacht;
het heden is voorbijhem was beloofd,
hij zou nog heden in het paradijs komen,
en toch kwam hij er niet. Ook gaf Jezus
reeds den geest. Inderdaad een bange be
proeving.
Toch werd hij ook door deze benauwd
heid veilig heengeholpen. Jezus had hem
zulk een vasten grond onder de voeten
gegeven, dat hij niet meer zinken kon. Nog
een oogenblik slechts. Daar breekt het
daglicht weer door. Neenhet is geen
nacht, het was een bovennatuurlijk ingrij
pen, waardoor het duister werdhet is dus
nog de dag van heden. Daar valt de
genadeslag, zijn beenderen worden afge
houwen, zijn geest gaat uit het misvormdeli-
chaain; de poort des hemels ontsluit zich,
en hij is voor eeuwig, eeuwig gered!
Zoo had God ten goede gedacht, wat
Jezus' vijanden ten kwade hadden over
legd. Want als zij Jezus niet tusschen twee
moordenaars hadden gehangen, dan had
de Heiland nooit zulk een schitterend,
zieldoordringend teeken van zijn ontfer
mende zondaarsliefde kunnen geven. Zij
waren dus ondanks zichzelven bezig met
Jezus een grooten dienst te bewijzen, daar
Hij toch alleen tot redding van diepgeval
len Adamskinderen in het vleesch was ver
reikend, om een kist te koopen. Hij was uit
medelijden in dienst genomen, doch verdiende
zijn zout niet, veel minder zijn voedsel. Hadden
de dienstboden niet gezorgd dat hij geen hon
ger behoefde te lijden, waarlijk, hij ware dan
meermalen met ledige maag des avonds ter ruste
gegaan.
Waarom haatte de huishoudster hem
Waarom deed zij wat zij kon om Arie het
leven bang te maken?
Waarom hitste zij den boer op om Arie weg
te zenden?
Dat zal in den loop dezer geschiedenis verder
blijken. Wij weten reeds dat zij gezworen had,
niet te rusten voor Arie was weggejaagd. Zij
had daartoe een plan gesmeed, een duivelenhart
waardig.
Op zekeren morgen ontwaakt de hoer, en
wil op zijn horloge zien dat altijd 's nachts
op een tafeltje voor zijn bed lag hoe laat
het is.
Het horloge ligt er niet en, hij weet toch
zeker dat hij het op de gewone plaats gelegd
heeft.
Hij staat op en ontdekt dat de deur zijner
kamer, die hij den vorigen avond had gesloten,
geopend was en slechts aanstond.
Dat was vreemd.
Wie zou dien nacht op zijn kamer geweest
zijn en het horloge ontvreemd, zonder meer
stukkeu van waarde weg te nemen? Had hij
schenen. Hadden w ij iemand moeten noe
men om met Jezus mede te reizen van het
kruis naar den hemelhet ware wellicht
Maria geweest, of een van zijn geliefdste
discipelen. Doch met achterlaten van die
allen gaat deze moordenaar nog voor; hij
mag naast Jezus gaan, en plaats nemen
aan de tafel des Verbonds.
Welk een rijke troost is in deze redding
gelegen voor allen, die waarlijk heilbegee-
rig zijn. Een moordenaar werd nog zalig
gemaakt aan zijn kruis, opdat toch niemand
zou wanhopen. Wie het tot Jezus wendt,
komt niet om. Geen langdurige ellende
kennis zonder meer, geen tranen, geen ge
beden op zichzelf brengen ons op den weg
des behouds. Jezus alleen is die weg, en
tevens de waarheid en het leven. Dat dan
niemand afgunstig zij op de vrije genade,
aan dezen misdadiger toegepast, maar veel
eer bukke in het stof, om ook langs dien
zelfden weg in veiligheid te komen.
Daarmede mag ook niet gedraald. Want
ofschoon er één moordenaar van de twee
is gezaligd, de andere ging verloren. Dit
moet ons een waarschuwend teeken zijn
om toch het kostelijke heden der genade
niet ongebruikt te laten voorbijgaan. Reeds
in natuurlijke aangelegenheden geldt de
regel, dat alles op zijn tijd moet geschie
den. Wie geen tijd en wijze in acht neemt
handelt dwaas en onverantwoordelijk. Maar
hoeveel te meer geldt dit niet in Gods
Koninkrijk! Menigeen naderde dat Ko
ninkrijk tot dicht bij de grenzen, maar
viel dan terug in de strikken der wereld
hij kon er niet toe komen met zijn gansche
hart God te zoeken Zoo bleef het een
waggelen en slingeren, een omwenden en
weer terugkeeren, totdatja, totdat de
dood kwam, en de ingang tot het Para
dijs voor eeuwig gesloten werd. Daarom
worden wij gedurig opgeroepen om het
werk der bekeering niet uit te stellen.
het ook ergens elders gelegd. Dieven hadden
voorzeker ook zijn secretaire, wiarin veel geld
geborgen was, opengemaakt eu den rijken inhoud
daarvan medegenomen. Hij sliep wel vast, maar
toch zóó vast niet, of hij zou door het geweld
ontwaakt zijn. Dat hij het ergens anders gele
gen had kon hij ook moeilijk gelooven, want
waar hij zocht, hij vond het niet. En dan die
open deur. De boer liet de huishoudster roe
pen. Deze sloeg de handen in elkaar, zeide dat
het ook voor haar een raadsel was, dat zeker
een der knechts of meiden het uurwerk had
gestolen en drong er sterk op aan ooi den bur
gemeester te ontbieden en hem de zaak te laten
onderzoeken.
»Laat ons nog eerst eens zoeken" zei de boer.
Dit geschiedde.
Alle mogelijke hoeken werden nagezien, uren
gezocht, doch geen horloge gevonden.
Nu werd de burgemeester geroepen, en toen
hij kwam, liet hij elk der dienstbaren hun goed
ontpakken, doch vond bij niemand wat hij zocht
Arie trad juist de woning binuen, toen de
burgemeester aan het terugvinden wanhopende,
gereed stond om te vertrekken. Hij had twee
knechten, die door den boer naar de stad waren
gezonden helpen aanspannen en tot de stad be
geleid. Het gezicht van den burgemeester ont
stelde hem een weinig daar hij deze nog nooit
op de boerderij gezien had. Dit werd door de
boer eu de burgemeester opgemerkt. De huis-
Eiken dag, dien wij in de zonde leven,
raken_ wij verder van den hemel verwij
derd, want de weg des verderfs en die
des behouds loopen geheel in tegenover
gestelde richting. De ijslaag van ongevoe
ligheid wordt door dit uitstel gestadig
dikker. Er is in het geestelijke leven,
zoowel als in het natuurlijke, een zeker
volhardingsvermogen. Waar 's menschen
natuur eenmaal toe staat, daar wil zjj in
doorgaan. Om deze reden waarschuwen
de geneesheeren ook steeds tegen chro
nische, slepende ziekten. Wat eenmaal
vaste hebbelijkheid in het gestel geworden
is, achten zij in den regel ongeneeslijk.
Alzoo is er nu ook een slepend geeste
lijk lijden. Wie de roepstemmen der ge
nade in den wind slaat, en met Felix ge
durig den ernst des levens van zich weert
door te zeggen,,voor ditmaal ga heen",
handelt zeer roekeloos. Wel weten wij, ook
op grond van de geschiedenis des kruises,
dat God op eenmaal alle beletselen kan
wegnemenen ook willen wij niets afdoen
van de waarde en de noodzakelijkheid van
's Heeren werk in jeugdige betrekkelijk
buigzame gemoederen: het blijft altijd
een onbegrijpelijk wonder van genade,
als God een ziel neigt om Hem te vreezen.
Maar het is toch tevens ook waar, dat er
dieper omwoeling van den grond des har
ten noodig is, naarmate de zonde daarin
dieper wortel schoot en meerdere vruchten
droeg. Gelukkig daarom zij, die hun hart
vroeg aan Jezus ter bereiding geven. Zij
zullen dan als lichten in de wereld schijnen
te midden van een krom en verhard ge
slacht, of gelijk de psalmist het uitdrukt:
Zij zullen zijn als een boom, geplant aan
waterbeken, die zijne vrucht geeft op zijnen
tijd en welks blad niet afvalt, en al wat
hij doet, zal wel gelukken.
houdster fluisterde den laatste iets in het ooi
en deze vraagde, Arie strak aanziende: Wel
vriendje" waar bewaart gij uwe kleederen?
«Ik heb bijna geene kleederen antwoordde
Arie en die ik heb zijn in een kist op zolder."
»Ik moet ze zien!" hernam de burgemeester.
Arie, die van dit alles niets begreep, aarzelde,
want in zijn kist stond een doosje, waarin hij
eenige centen bewaarde, die hij van tijd tot tijd
van deze en gene gekregen had.
»Kom, Kom! sprak de burgemeester,
zijne aarzeling ziende breng mij maar eens
bij zijn boeltje," en ging door de huishoudster
voorafgegaan en door Arie eu den boer gevolgd,
naar den zolder. Arie's kist werd geopend en
het horloge onder zijne kleederen op den
bodem van de kist gevonden.
Sprakeloos door schrik staarde Arie voor zich
en stamelde eenige woorden.
«Slechte knaap! is dat uw dank, beloont gij
mijne goedheid op zulk een wijze?" sprak de
boer, die ook nog een doosje met dertig cen
ten uit de kist haalde. »Gij zijt een dief, hier
is ook het geld dat gij de huishoudster hebt
ontstolen, maar gij zult uw straf niet ontgaan."
De burgemeester liet den veldwachter roepen,
deze nam Arie bij de kraag van zijn buis, voerde
hom weg en sloot hem in do gevangenis.
Zegevierend staarde de huishoudster hem na
en bromde tussehen de tanden: «Eindelijk ver
wijderd." Wordt vervolgd.)