Christelijk Weekblad voor de Zuid-Hollandsche en Zeeuwsdie Eilanden. T' "omijne Kaas, Vrijdag 30 IVlaart 1888. el! Derde Jaargang N°. 109. IN HOC SIGN O VINCES W. BOEKHOVEN. aa. ta SaiiaMüt op to ÏÏ58Ï3 vertrouwt, zal iet toctoiM (EER €o., onzen Mesas*, rnielding, oor KINDEKEN. SIE, Alle stukken voor «le Re«laetie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zeiulen aan den Uitgever. Oen moordenaar gered. Feuilleton. ■r—- Ie 2 stuks 27 cent p6r rilo 33 gulden. f 30 de 50 kilo. ,1-tijen prijs-courant 0p franco Rotterdam of UM, bij Sneek. 1870. 1808. Door duizen. den al jaren gebruikt. s per maand het hoofd- men het levend onrein ade aan haar of huid, men en geeft een sterke twissel a 1,10 franco solide wederverkoopers ALKMAAR (Noord-Holland). een flink bed, peluw goed gevuld met de roote wollen deken estikte voor 4,— tweemans veeren sens, bepaald zwaar rouwen postwissel en ~t franco toegezonden J. P. SMIT, in Bedden en Dekens, ijpe, bij Heerenveen. boot: VOO[{UITGANG dereede en Overflakkee. de 17 Maart 1888. voorm. 5,30 en nam. 2,u. 6,45 9,4-5 en nm. 3,15 u. 910,30 en nm. 5 u. 11,— 5,30 u. m aansluiting met de stoom* naar Rotterdam en omgekeerd. RS ZIJN: ER. OOMBOOT. en van Middelh. naar Hellev 4 u. darn, (Raderboot.) Dinsdag voorraidd. 5,uur. au 6,30 namidd. 2,uur. onda?s. en op 22 Maart. ROEFSTOOMBOOTDIENST.) Middelh arnis. ARN1S. elijks des voormiddags 8 uur 'EllPAM. agelijks des namiddags 1 uur. EEN DIENST. WINTERDIENST. op Rotterdam. Dinsdag 's morgens 4,30 ure. 6,30 v Dinsdag 's namidd. 1,45 ure. 1,45 en MAASNYMPH gende 17 klaart. TTERDAM. 8,* 11, en namiddag 4 ure 8,* 11, 4 u plaats van 4 uur.) 5,30, 11,30 en mm. 4,30 u. 6,30, 11,30 a 4,30 plaats van 4,30. uur.) ETSLUIS. namiddag 1,30 3, en 5 ure. irea een half uur later, n plaats vau 5 uur.) E. 8,30 ure, nm. 1,30 en 5 ure. circa een half uur later, n plaats van 5 nur.) naar Rotterdam, voorm. S, naar Hellevoetsluis dagelijks taan ia correspondentie niet verllakkee. 2 (Raderbooten). rdam. MAART. Van ROTTERDAM Vrijdag 23 vm. 10,45. s. Zaterdag 24 vm. 10,45* u. 24 vm. 1,3» u Zondag 25 nm. 25 nm. Maandag 26 nm. Dinsdag 27 vm. Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag. Abonnementsprijsper drie maanden 50 Cent, franco p. post Afzonderlijke nummers 5 Cent. uitgever J» O .11 II F.LSIIMH. Advertentiën van 15 regels 50 cent, elke regel meer 10 cent. Advertentiën driemaal geplaatst worden slechts tweemaal berekend. Advertentiën worden bij den Uitgever ingewacht tot Donderdagmiddag 5 uur. w «EkHALËainm MAART. APRIL. 31 Zaterdag j 1 Zondag. f 2 Maandag. J 3 Dinsdag. 4 Woensd. 5 Donderd. f 6 Vrijdag. ZON op ouder MA AN op ouder 5,38 0,31 11,27 7,50 5,36 6,33—,— 8,29 5,33 6,35 0,41 9,13 5,31 6,36 L.K. 1,2 5,29 6,38 2,3711,7 5,27 6,39] 3,20 0,12 5,2516,41 3,54' 1,20 MARKTEN. Leertl. Vlaard. ve. Oudtlorp pa. eu ve. Cortgene veem. Middelburg veem. Lukas 23: 3943. II. (Slot.) I De moordenaar gevoelt, dat hij alles van Jezus noodig heeft. Als deze hem slechts wil gedenken en hem iets van de kruim- kens van de tafel in zijn koninkrijk gunnen, dan zal het hem genoeg zijn. Maar neen. Jezus belooft hem meer dan dat. «Heden zult gij met Mij in het para dijs zijn." Op de beschimpingen zijner vij anden antwoordde Hij niet. Maar een op- echt heilbegeerige staat Hij ook in de grootste smarten te woord. Wat meer zegt, Hij vertroost hem met de heerlijkste toe- zegging. In het paradijs zou deze zondaar komen, dat is de plaats, die eenmaal door de zonde verloren was. In die belofte lag dus de verlossing van alle kwaad en alle lijden begrepen. Ja waarlijk, de moorde naar had het wel goed gehad, hij had, zich niet in Jezus bedrogen, Hij was werkelijk de beloofde aan de vaderenHij was de Koning, die te gebieden had over geheel het menschdom, al toefde ook zijn konink lijke luister nog. O, nu kan de moordenaar verblijd zijn, en kan de glimlach der he- melsche hope nog door de nevelen van zijn gelaat heenbreken. En opdat hij het toch vastelijk zougelooven, bevestigt Jezus zijne belofte nog met een plechtigvoorwaar", als zwoer hij bij zichzelven De Heere weet juist wat zijn discipelen Woensdag 28 vm. Do aderdag 29 vm. 1,3» 12',— 10,43 u. 10,45 u. 10,43 u. tterdam (Raderboot.) Vau Van Middelburg Rotterdam n. naar Middelb. en Rotterdam. Vlissingen. voorm. 9,00 voorm. 0,00 voorm. 9,00 voorin. 0,00 voorm. 9,00 voorm. 0,00 voorm. 0,- voorm. 9>~ voorm. voorm 9," voorm. 0, - voorm. 0,- t\\ imlptitl ilaoor 1. Oeclpgtit 5t. DERDE HOOFDSTUK. alles tegen. Weer waren eenige maanden verloopen. De boer had Arie liefgekregen, omdat hij getrouw ziju plicht deed, nooit morde of tegensprak als hem iets opgedragen werd; ja, met plezier, als ware het voor hem een genot, de wenken van zijn meester als hevelen beschouwde. Ook de knechts en meiden hielden veel van hem en noemden hem de vlugge wees. Hij was dan ook altijd gereed als zij zijn hulp noodig hadden, ja zelfs, voor zij hem vraagden, wist hij reeds waarin en waaraan hij hen behulpzaam ion zijn. Alleen de huishoudster haatte hem met een volkomen haat. Niets kon hij doen of zij had daarop iets aan te merken. Dikwerf sloeg zij hem, schold hem voor luiaard en zeidedat hij genadebrood at want toen zijn vader begraven moest worden, was de opbrengst der meubelen nauwelijks toe- noodig hebben. De moordenaar had ook behoefte aan zulk een gewisse verzekering. o o Er was geen tijd meer voor een langzame doorwerking van hetgeloofsproces. Daarom dringt Jezus op eenmaal met het helderste licht tot in het diepst van 'smans ziel, zoo dat hij niet meer kon twijfelen, ook al kwam er nog een ure van beproeving voor hem. Immers, een oogenblik later hoorde hij Jezus uitroepen Eloi, Eloi, Lama Sabach- thaniHoe kon dat zijn, de helperop wien hij al zijn vertrouwen stelde, zelf van God verlaten En dan, zie, daar wordt het plotseling duister. De dag verandert in nacht; het heden is voorbijhem was beloofd, hij zou nog heden in het paradijs komen, en toch kwam hij er niet. Ook gaf Jezus reeds den geest. Inderdaad een bange be proeving. Toch werd hij ook door deze benauwd heid veilig heengeholpen. Jezus had hem zulk een vasten grond onder de voeten gegeven, dat hij niet meer zinken kon. Nog een oogenblik slechts. Daar breekt het daglicht weer door. Neenhet is geen nacht, het was een bovennatuurlijk ingrij pen, waardoor het duister werdhet is dus nog de dag van heden. Daar valt de genadeslag, zijn beenderen worden afge houwen, zijn geest gaat uit het misvormdeli- chaain; de poort des hemels ontsluit zich, en hij is voor eeuwig, eeuwig gered! Zoo had God ten goede gedacht, wat Jezus' vijanden ten kwade hadden over legd. Want als zij Jezus niet tusschen twee moordenaars hadden gehangen, dan had de Heiland nooit zulk een schitterend, zieldoordringend teeken van zijn ontfer mende zondaarsliefde kunnen geven. Zij waren dus ondanks zichzelven bezig met Jezus een grooten dienst te bewijzen, daar Hij toch alleen tot redding van diepgeval len Adamskinderen in het vleesch was ver reikend, om een kist te koopen. Hij was uit medelijden in dienst genomen, doch verdiende zijn zout niet, veel minder zijn voedsel. Hadden de dienstboden niet gezorgd dat hij geen hon ger behoefde te lijden, waarlijk, hij ware dan meermalen met ledige maag des avonds ter ruste gegaan. Waarom haatte de huishoudster hem Waarom deed zij wat zij kon om Arie het leven bang te maken? Waarom hitste zij den boer op om Arie weg te zenden? Dat zal in den loop dezer geschiedenis verder blijken. Wij weten reeds dat zij gezworen had, niet te rusten voor Arie was weggejaagd. Zij had daartoe een plan gesmeed, een duivelenhart waardig. Op zekeren morgen ontwaakt de hoer, en wil op zijn horloge zien dat altijd 's nachts op een tafeltje voor zijn bed lag hoe laat het is. Het horloge ligt er niet en, hij weet toch zeker dat hij het op de gewone plaats gelegd heeft. Hij staat op en ontdekt dat de deur zijner kamer, die hij den vorigen avond had gesloten, geopend was en slechts aanstond. Dat was vreemd. Wie zou dien nacht op zijn kamer geweest zijn en het horloge ontvreemd, zonder meer stukkeu van waarde weg te nemen? Had hij schenen. Hadden w ij iemand moeten noe men om met Jezus mede te reizen van het kruis naar den hemelhet ware wellicht Maria geweest, of een van zijn geliefdste discipelen. Doch met achterlaten van die allen gaat deze moordenaar nog voor; hij mag naast Jezus gaan, en plaats nemen aan de tafel des Verbonds. Welk een rijke troost is in deze redding gelegen voor allen, die waarlijk heilbegee- rig zijn. Een moordenaar werd nog zalig gemaakt aan zijn kruis, opdat toch niemand zou wanhopen. Wie het tot Jezus wendt, komt niet om. Geen langdurige ellende kennis zonder meer, geen tranen, geen ge beden op zichzelf brengen ons op den weg des behouds. Jezus alleen is die weg, en tevens de waarheid en het leven. Dat dan niemand afgunstig zij op de vrije genade, aan dezen misdadiger toegepast, maar veel eer bukke in het stof, om ook langs dien zelfden weg in veiligheid te komen. Daarmede mag ook niet gedraald. Want ofschoon er één moordenaar van de twee is gezaligd, de andere ging verloren. Dit moet ons een waarschuwend teeken zijn om toch het kostelijke heden der genade niet ongebruikt te laten voorbijgaan. Reeds in natuurlijke aangelegenheden geldt de regel, dat alles op zijn tijd moet geschie den. Wie geen tijd en wijze in acht neemt handelt dwaas en onverantwoordelijk. Maar hoeveel te meer geldt dit niet in Gods Koninkrijk! Menigeen naderde dat Ko ninkrijk tot dicht bij de grenzen, maar viel dan terug in de strikken der wereld hij kon er niet toe komen met zijn gansche hart God te zoeken Zoo bleef het een waggelen en slingeren, een omwenden en weer terugkeeren, totdatja, totdat de dood kwam, en de ingang tot het Para dijs voor eeuwig gesloten werd. Daarom worden wij gedurig opgeroepen om het werk der bekeering niet uit te stellen. het ook ergens elders gelegd. Dieven hadden voorzeker ook zijn secretaire, wiarin veel geld geborgen was, opengemaakt eu den rijken inhoud daarvan medegenomen. Hij sliep wel vast, maar toch zóó vast niet, of hij zou door het geweld ontwaakt zijn. Dat hij het ergens anders gele gen had kon hij ook moeilijk gelooven, want waar hij zocht, hij vond het niet. En dan die open deur. De boer liet de huishoudster roe pen. Deze sloeg de handen in elkaar, zeide dat het ook voor haar een raadsel was, dat zeker een der knechts of meiden het uurwerk had gestolen en drong er sterk op aan ooi den bur gemeester te ontbieden en hem de zaak te laten onderzoeken. »Laat ons nog eerst eens zoeken" zei de boer. Dit geschiedde. Alle mogelijke hoeken werden nagezien, uren gezocht, doch geen horloge gevonden. Nu werd de burgemeester geroepen, en toen hij kwam, liet hij elk der dienstbaren hun goed ontpakken, doch vond bij niemand wat hij zocht Arie trad juist de woning binuen, toen de burgemeester aan het terugvinden wanhopende, gereed stond om te vertrekken. Hij had twee knechten, die door den boer naar de stad waren gezonden helpen aanspannen en tot de stad be geleid. Het gezicht van den burgemeester ont stelde hem een weinig daar hij deze nog nooit op de boerderij gezien had. Dit werd door de boer eu de burgemeester opgemerkt. De huis- Eiken dag, dien wij in de zonde leven, raken_ wij verder van den hemel verwij derd, want de weg des verderfs en die des behouds loopen geheel in tegenover gestelde richting. De ijslaag van ongevoe ligheid wordt door dit uitstel gestadig dikker. Er is in het geestelijke leven, zoowel als in het natuurlijke, een zeker volhardingsvermogen. Waar 's menschen natuur eenmaal toe staat, daar wil zjj in doorgaan. Om deze reden waarschuwen de geneesheeren ook steeds tegen chro nische, slepende ziekten. Wat eenmaal vaste hebbelijkheid in het gestel geworden is, achten zij in den regel ongeneeslijk. Alzoo is er nu ook een slepend geeste lijk lijden. Wie de roepstemmen der ge nade in den wind slaat, en met Felix ge durig den ernst des levens van zich weert door te zeggen,,voor ditmaal ga heen", handelt zeer roekeloos. Wel weten wij, ook op grond van de geschiedenis des kruises, dat God op eenmaal alle beletselen kan wegnemenen ook willen wij niets afdoen van de waarde en de noodzakelijkheid van 's Heeren werk in jeugdige betrekkelijk buigzame gemoederen: het blijft altijd een onbegrijpelijk wonder van genade, als God een ziel neigt om Hem te vreezen. Maar het is toch tevens ook waar, dat er dieper omwoeling van den grond des har ten noodig is, naarmate de zonde daarin dieper wortel schoot en meerdere vruchten droeg. Gelukkig daarom zij, die hun hart vroeg aan Jezus ter bereiding geven. Zij zullen dan als lichten in de wereld schijnen te midden van een krom en verhard ge slacht, of gelijk de psalmist het uitdrukt: Zij zullen zijn als een boom, geplant aan waterbeken, die zijne vrucht geeft op zijnen tijd en welks blad niet afvalt, en al wat hij doet, zal wel gelukken. houdster fluisterde den laatste iets in het ooi en deze vraagde, Arie strak aanziende: Wel vriendje" waar bewaart gij uwe kleederen? «Ik heb bijna geene kleederen antwoordde Arie en die ik heb zijn in een kist op zolder." »Ik moet ze zien!" hernam de burgemeester. Arie, die van dit alles niets begreep, aarzelde, want in zijn kist stond een doosje, waarin hij eenige centen bewaarde, die hij van tijd tot tijd van deze en gene gekregen had. »Kom, Kom! sprak de burgemeester, zijne aarzeling ziende breng mij maar eens bij zijn boeltje," en ging door de huishoudster voorafgegaan en door Arie eu den boer gevolgd, naar den zolder. Arie's kist werd geopend en het horloge onder zijne kleederen op den bodem van de kist gevonden. Sprakeloos door schrik staarde Arie voor zich en stamelde eenige woorden. «Slechte knaap! is dat uw dank, beloont gij mijne goedheid op zulk een wijze?" sprak de boer, die ook nog een doosje met dertig cen ten uit de kist haalde. »Gij zijt een dief, hier is ook het geld dat gij de huishoudster hebt ontstolen, maar gij zult uw straf niet ontgaan." De burgemeester liet den veldwachter roepen, deze nam Arie bij de kraag van zijn buis, voerde hom weg en sloot hem in do gevangenis. Zegevierend staarde de huishoudster hem na en bromde tussehen de tanden: «Eindelijk ver wijderd." Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1888 | | pagina 1