Christelijk
Weekblad
voor
uid-Hollandsche en Zeeuwsche Eilanden.
1
van KAMPEN,
D STAR LINET
UKANT van LIKEUREN
ERPEN—NEW-YO K.
Ia. E. VA» 1IIEI2I&HE
Vrijdag 9 Maart 1888.
Derde Jaargang N°. 196.
BEDDEN-FABRSEK.
ZEEMANSBED,
luw en 2 Kussens,
M. den Bleeker Zonen.
Iharnis op Rottö dam, (Raderboot.)
IN HOC SIGN O VINCES
W. BOEKHOVEN.
Alle stukken voor «le Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan den U itgever
Vriendelijk
Paria's zalving'.
Feuilleton
Rika en haar Vader.
^etfjasl uw lie
li l Mom. ta SjjiiuMjjL
I
1
■Ü3
W
atf:.1
GORINCHEM,
(zonder Albohol),
Café's zonder vergunning en bij alL
leden mogen worden verkocht.
WEKELIJKSCHE P0ST8T00HVAART
aart geregeld iederen Zaterdag.
■eeksche verbinding met de Pennsylvania
en, met de expresselijk voor passagiers
Post-Stoomschepïn, zijnde de grootste,
ide van het Vastelvnd op Amerika.
ANÖ 5735 Tons. RIIIJNLAND 3092 Tons
5212 ZKELAN1) 2860
4752 NJDERLAND 2839
3759 SWITZERLAND 2816
2692 VADERLAND 2748
DEZE Maatschafpij had sedert haar
estaan nog nimmer één schipbreuk of
oor rekening der Maatschappij.
nde reiskaarten van af Rotterdam
ooze inlichtingen, worden op aanvraag
verstrekt cbor
Generaal Passage-Agmt voor Nederland,
Nieuwehaven Rotterdam,
of de agenten
L. DE GR AAPE te Dirksland.
N DER LINDE Ouddorp.
O). 2692
J2
lid met DONS voor ƒ12,als eenige
in ons land.
beste kwaliteit wordt ingestaan.
AARLANDER VEEN.
R. Raderstoomboot: Vooruitgang
roetsluis op Goedereede en Overflakkee.
ienst, 1 Oct. 1887 tot 1 Maart 1888.
naar Middelliaruis voorin. 6 en 12,u.
nis ïïellevoetsl. 7,15 en 10, nm. 1,15 u.
luis Stellendam 10,45 u.
Stellendam n 3,30 u.
luis Middelharnis 9,15 3,— u.
Veerstooraboot vaart ia aansluiting met de stoom-
n van Hellevoetsluis naar Rotterdam en omgekeerd.
WACHTKAMERS ZIJN:
is bij PALING,
s bij den SASMEESTEli.
het Wachthuis der STOOMBOOT.
HARNIS Maandag en Dinsdag voormidd. 5,uur.
Overige dagen 30
DAM. Dagelijks namidd. 2,uur.
ot vaart NIÉT des Zondags, en op 22 Maart.
^NEMING, (schroefstoombootdienst.)
Rotterdam op Middelharnis. \f<
DAM naar MIDDELHARNIS.
Dagelijks des voorraiddags 8 uur
IARNIS naar ROTTERDAM.
Dagelijks des namiddags 1 uur.
DES ZONDAGS GEEN DIENST.
1MEL (Raderb.) WINTERDIENST.
Den Bommel op Rotterdam.
IMEL. Maandag en Dinsdag 's morgens 4,30 ure.
lag enZaterdag 6 30 r
DAM. Maandag en Dinsdag namidd. 1,45 ure.
dag en Zaterdag 1,45
EN PUTTEN en MAASNYMPH
lienst, aanvangende 1 November.
OETSLUIS naar ROTTERDAM.
Dinsda'. I vmh'^IJ 8,30, en namiddag 2 ure
Overige dagen 7,— 8,30, 2
naar ROTTERDAM.
n voormiddag 6,en namiddag 2,30 u.
■e dagen 7,30 2,30
)AM naar HELLEVOETSLUIS.
voormiddag 8,30 ure, namiddag 12,45 en 2,45 ure.
Van Schiedam circa een half uur later.
DAM naar BRIELLE.
Dagelijks voormiddag 8,30 ure, namiddag 2,45 ure.
van Schiedam circa een half uur later,
ten van Hellevoetsluis naar Rotterdam, voorm. 8,30
en van Rotterdam naar Hellevoetsluis dagelijks
nam. 12,45 ure, staan iu correspondentie met
p Goedereede en Qy.ertlakkee.
RIKZEt N° I en 2 (Raderbooten).
;ee op Rotterdam. FE BR. MAART.
(Geen opgaaf ontvangen.)
Van ROTTERDAM:
IKZEE
vm. 9,00 u.
vra. 8,u.
vm. 9,u.
vm. 8,u.
rm. ,9,u.
'm. 7,39 u.
rm. ,00 u.
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
2 vm.
nm.
10,45 u
10,45 u.
4 nm. 10,45 u.
5 nm. 10,45 u.
6 vm. 10,45 u.
7 vm. ,00 u.
8 vm. 000,0 u.
Middelburg-Rotterdam (Raderboot.)
l Van
Van
Van
1 Vlissingen
Middelburg
Rotterdam n.
j naar
naar
Middels, en
Rotterdam.
Rotterdam.
Vlissingen.
(Geen opgaaf ontvangen.)
2 voorm. 7,30
vor>rm. 8,45
voorm. 0,
3 voorm. 0,00
vo<»rm. 0,00
voorm. 9,
5 voorm. 7,30
voorm. 8,45
voorm. 0,
6 voorin. 0,00
voorm. 0,00
voorm. 9,
7 voorm. 7,30
voc)rm. 8,30
voorm. 0,—
8 voorm. 0,00
voorm. 0,00
voorin. 0,—
jvrr-i?» ■■wno
Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag.
Abonnementsprijs per drie maanden 50 Cent, franco p. post.
Afzonderlijke nummers 5 Cent.
ditgkv e 11
S> O II HEIN I» 1.1 K.
Adv ei'tentiën van 15 regels 50 cent, elke regel meer 10 cent.
Advertentiën driemaal geplaatst worden slechts tweemaal berekend.
Advertentiën worden bij den Uitgever ingewacht tot Donderdagmiddag 5 uur.
verzoeken we H.H. Abonné's buiten Flak-
kee, om ons het abonnementsgeld No, 92
tot 104 (vierde kwartaal tweede jaargang)
s.v.p. per postwissel (na aftrekking der on
kosten dus 45 Cent) over te maken,
dewijl het bedrag voor disponeeren te
klein is.
DE UITGEVER.
W HE KR ALENDKll.
MAART.
'/.ON
MA VN
MARKTEN.
op onder
op
onder
,10 Zaterdag
0,27 5,54
5,50
3,29
Leerdam veemarkt.
11 Zondag.
0,25 5,50
6,17
4,36
p Maandag.
0,23 5,58
N.M.
4,39
13 Dinsdag.
6,20 0,—
7,1
6,57
Goes veem.
14 Woensd.
6,18 6,1
7,20
7,56
15 Donder d.
6,10 6,3
7,39
9,1
10 Vrijdag.
6,14 6,5
8,-
10,7
(Ieenvliot. veem.
Gelukkig het huis waar Jezus in oprecht
heid en eenvoud wordt gevreesd; waar
men arbeidt met afbidding van Gods on-
misbaren zegenwaar men rust met dank-
zegging voor genotene weldadenkortom,
waar men onder alle bedrijven acht geeft
op Paulus' vermaning„hetzij dan dat gij
lieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat
gij iets anders doet, doet het al ter- eere
Gods". Van zulk een huis geldt in nadruk
wat Jezus eenmaal zijn dienstknecht liet
schrijven aan de gemeente van Pergamus
„Ik weet, waar gij woont". Ja, zulk een
woiling wordt gestadig door God bewaard
en beschermd. Er is als het ware een lad
der Jacobs boven opgericht, waarlangs de
engelen des hemels de gemeenschap met
dat gezin onderhouden.
Zulke woningen waren er eenmaal ook
in het vriendelijk Bethanië, aan gene zijde
van den Olijfberg gelegen. Ze zijn thans
allen reeds lang vergaan, maar twee er
van blijven nog altijd voortleven in de herin
nering van hen, die Jezus' voetstappen door
het beloofde land wenschen te volgenhet
zijn de gezinnen van Lazarus en van Simon
den melaatsche.
Ten huize nu van dezen Simon gaf Ma
ria het bekende liefdeblijk aan haren Hei
land. Bij alle Evangelisten is sprake van
een zalving aan Jezus volbracht; maar die
in Lukas 7 (vrs. 3750) schijnt bepaald
een andere te zijn dm de zalving, welke
de overige drie Evangelisten ons melden,
dewijl in het verhaal van Lukas gedoeld
wordt op de zalving door een publieke
zondares geschied, en Maria van Bethanië
overigens in de Heilige Schrift nergens als
zoodanig staat beschreven.
Welk een heerlijk gezelschap moet het
geweest zijn aan den maaltijd, dien Simon
ter eere van Jezus aanrichtte. Eens was
deze Simon melaatsch, maar thans op Je
zus' machtwoord genezen, zoodat hij weer
omgang met anderen kon hebben. Verder
zien wij daar, behalve vele andere disci
pelen, Maria en Martha, twee vrouwen,
die al hun hoop alleen op haar Heiland
steldenvoorts een Lazarus, die tot groote
verbazing en ergernis van de overpriesters
en farizeën uit de stad der dooden door
Hem was terruggeroepenen eindelijk een
Judas, de zoon van den nacht, in wiens
duistere ziel nog eenige stralen van Jezus'
grootheid en heerlijkheid waren opgevan
gen. Wel vertoefde de Zaligmaker hier nog
in zijn dienstknechtsgestalte, doch uit Zijn
woorden en daden sprak Zijn goddelijke
almacht zoo beslist, dat elk huis, waar Hij
vertoefde als in een hemel herschapen werd
en er zelfs voor hen die geeh geestelijk
genot bij hem zochten, iets van Zijn ma
jesteit door de plooien van Zijn nederig
kleed heenblonk.
Maar zie, terwijl Jezus daar nu op oos-
tersche wijze aan den disch was aangelegen,
neemt Maria, als gedreven door een pro
fetisch besef van hetgeen haar Heiland te
wachten stona, een flesch met zalf van on-
vervalschten narduseen zeer kostbare
vloeistof, waarvan alleen bij feestelijke ge
legenheden, en dan nog slechts enkele drup
pen, gebruikt werden spreidde die uit
over zijn hoofd en zijne voetenwaarna
zij eerbiedig nederknielde om zijne voeten
met hare haren af te drogen.
Geen wonder voorwaar, dat Judas, die
een dief was en de beurs had, met leed
wezen zag, dat er zooveel van dat dure
vocht verloren ging, zooals hij meende.
Voor driehonderd penningen werd daar in
zijn oog „weggeworpen". Den prijs van de
zalf wist hij spoedig genoeg te berekenen
maar om de waarde te schatten van de
innige genegenheid van Maria, waarvan
hare zalving slechts de zwakke afschadu
wing was, miste hij alle geschiktheid. Het
was hem slechts te doen om bij Jezus uit
wendige winst te behalen. Van daar ook
zijn ontzettend accoord met de overpries
ters om hem voor dertig zilveren pennin
gen in hunne handen over te leveren. In
Simon's woning nam hij nog den schijn
aan, alsof hij enkel uit zorg voor de armen
tegen Maria's handeling opkwam. En wel
licht lieten eenige andere discipelen zicli
10)
(Slot.)
Een paar maanden zijn verloopen. De zomer
ia in 't land gekomen, 't Geboomte prijkt met
haar groen, veelkleurig tooisel, t Is heden Zon
dag, en de gemeente beweegt zich statig naar
het kerkgebouw, om er den Schepper aller din
gen te loven en te prijzen. Onder hen vinden
we ook een middeljarig man, net gekleed met
een even knap gekleed meisje aan zijn zijde.
Wie is dat? 't Is Piet Burgwal met zijn
dochter, de dronkaard van weleer, die door God
in het hart werd gegrepen en op den rechten
wetr gezet. Men kan hem nu sedert geruimen
tijd' eiken Zondag in de kerk vinden, waarheen
hij zich volgaarne begeeft. Hij schaamt zich
nu niet meer, neen, nu is hij bij de kudde van
den Goeden Herder ingelijfd het verloren schaap
is weder gevonden en op stal gebracht.
En heeft hij nu dikwijls geen woorden ge-
noeir om zijn hartelijke dankbaarheid te uiten,
evenzoo gaat het zijn jeugdige Rika, die niet
zei le 1 met tranen in de oigen haar Heiland
dankt, voor de verhooring van hare bede, en
de verlossing uit dien jammerlijken staat, waar
in ze vroeger verkeerde.
Burgwal is nu geen opperman meer, -neeu,
de strijd tegen de wereld zou hem dan zeker
lijk nog zwaar zijn geweest, om zich de kroon,
hem uit genade geschonken, niet te laten ont-
rooven, maar de predikant die hem op den eer
sten dag van zijn nieuvve leven bezocht, heeft
hem een andere werkkring bezorgd.
Hij is nu werkzaam op een Christelijke boek
drukkerij, waar hij met zijn medewerklieden
over God en Zijn dienst onbezorgd kan en mag
spreken. Ook woont hij niet meer in de Kraan-
steeg, maar in een geheel ander deel der stad,
dicht bij zijn werk, en Rika zorgt er voor dat
het eten op tijd klaar is en het andere huis
werk ordelijk en net verricht wordt.
En zullen we nu nog verder over de levens
bijzonderheden van Rika en haar Vader uit
wijden? Mij dunkt, jeugdige lezers, ge kuilt
het zonder moeite nag.ian. Laat het genoeg zijn
te vermelden, dat Rika, twintig jaren later, in
een liet huisje woont buiten de siad, en met
haar echtgenoot, die een flink en oppassend
handwerksman is, en ook in alles de vreeze
des Heeren op den voorgrond plaatst. Zij leven
daar nu o zoo gelukkig, te midden van liun
jeugdig kroost, dat wordt opgeleid bij den
opengeslagen Bijbel.
En Piet? zoo vraagt ge willicht, nu, ik
zal 't u zeggenhij is nu reeds een bejaard
man geworden, en woont bij zijn dochter en
schoonzoon in. En in de uren welke hij van
zijn lichten arbeid over heeft, zit hij dikwijls
met een paar van zijn kleinkinderen op de knie,
en ze luisteren dan zoo nieuwsgierig als Opa
eeu geschiedenis uit den bjbel vertelt met toe
passing op liun eigen leven. En toen hij ein
deljjk zijn levensweg ten einde was, om onbe
vreesd den doodsrivi°r te doorwaden, en te
worden opgenomen in het Kanaiin der ruste,
toen mocht zijn dochter Rika, waaraan hij naast
God zooveel te danken had, getuige zijn van
zijn hoopvol uilzicht, en zalig he. ng am naar
zijn Heer en Zaligmaker, waarheen zij hem later
ook gevolgd is.
Jeugdige lezer of lezeres. Neem een voorbeeld
aan de vrome Rika, van wie ik u verhaalde.
Ge hebt gezien hoe ze te midden van armoê
en ellende zich aan haar Heiland vast hield,
steeds handelde, naar Zijnen wil, en hoe de Heere
haar heeft doen overwinnen. O, wat ik u bidden
mag, zet ook gij uwe jeugdige harten open,
opdat de vreeze des Heeren daarin wone; laat
die uwe gangen besturen en u geleiden op uwen
levensweg, en als ge daarnaar volgaarne 111
alles handelt, en de wereld zijdelings laat liggetk,
en dezelve in Godsvrucht wederstaat, ziet, dan
moet het goed gaan, dan zal ook uw einde
Zalig zijn.
't Gaat dikwijls langs onaangename hergen
en dalen, gelijk het ook Rika ging; maar laat
u dit des te vaster aan uw Heiland verbmden.
Doet hier op aarde geene gelegenheid voorbij
gaan, 0111 onderwezen te worden in de leer dei-
zaligheid, maar laat het dan ook"in geheel uw
doen en laten blijken voor de wereld, dat ge
op weg zijt naar den hemel, en dus ook al uwe
werken hemelsch zijn. Mocht het met uwe ouders
zijn gelyk de Vader van Rika, wat ik echter
daardoor verleiden om zijn afkeurend oor
deel te steunen. Althans, dit zou men zoo
opmaken uit het verhaal van Mattheus,
die „Jezus' discipelen" hetzelfde laat zeggen
wat bij Johannes alleen Judas tegenwierp.
1 )och in elk geval moet deze harde be
denking op het gemoed van Jezus' teederste
vereerders een indruk hebben gemaakt,
als hoorden zij koud water druppelen op
gloeiend ijzer.
Evenwel, de Heiland zelf nam het voor
Maria op. Hij kende "haar hart, en wist,
dat zij met haar gansche ziel hem aanhing
en het haar daarom oprechte behoefte was,
dit symbool van liefde hem toe te bren
gen. Hij keurde Maria's gedrag dan ook
niet overdreven of dweepziek, maar keurde
haar werk goed; ja zóó goed, dat hij haar
het genadeloon toezeide van overal in de
christelijke wereld om dit liefdebetoon te
zullen worden genoemd.
Deze volledige goedkeuring van Jezus'
zijde verdient in het bijzonder onze aan
dacht, dewijl zij dienst kan doen tot on
derdrukking van den ijdelen waan alsof
er nog een middenweg was tusschen het
pad door Maria betreden en dat van Judas.
Vooral in onzen tijd van verwarring en
vermenging op Christelijk gebied heeft
het vaak den schijn, alsof men ook nog
wel met een halve genegenheid voor
Jezus volstaan kon, en alsof de belijders
van Zijn naam hun leven nog wel eens
deels naar den zin der wereld konden
inrichten, en hare vriendschap aanhouden.
Doch het oordeel des Heilands over
Maria's algeheele zelfverloochening en toe-
wijding weerspreekt dit. Zij die niet beslist
de waarheid kiezen, die zijn er tegen.
Bij Maria zien wij het beginsel der liefde
niet hoop, vergeet dan niet 001 u telkens weer
tot God te wenden en Heul te vragen om dat
gene, wat voor tijd en eeuwigheid noodig is;
en is uw roepen en zuchten in waarheid uit
het hart, o, dan zal de Heere zich niet onbe
tuigd laten, maar ook u verhooreu op Zijnen
tijd.
Laat u den dienst des Heeren toch door geene
schijusehoone voorrechten der wereld afkoopen,
want ze duien slechts kort en zijn u schadelijk
voor de eeuwigheid. Wandel dan op uwen le
vensweg, aan de hand van uw Heiland voort,
die toch alleen in staat is 11 eenmaal in den
hemel op te nemen. Maar daarioe behoort strijd,
strijd tegen de wereld en tegen de inwendige
verlei Ier, dien we door den val in Adam nog
altijd in ons omdragen; maar heil 11, indien
u dan soms het kruis wat zwaar mocht vallen,
zoo 11 j dan u Helper en Uitredder is, die een
maal het zwaarste kruis gedragen heeft. Door
lijden en strijden toch mieten wij ing.ian tot
heerlijkheid en zonder strijd ken er geen sprake
van overwinning zijn. 0, leer dan strijden tegen
alles, wat ook maar de minste scheiding zou
kunnen maken tusschen u en den Heere. Maar
doe het met dit bewustz 11, dat ge niets ver
moogt huiten God. Alleen in Zijn kracht zal
het u gelukken om den vijand te wederstam.
En als de wereld bekennen moet, dat gij inder
daad Christen zijt in geheel uw handel eo «an-
del, maar 'ooven al in mv harte eesst dan zult
ge ware leden ju ui' word 11 in kerk en Maat-
schappij, en zal ook het licht uwer godsvrucht,
door uwe vijanden worden aanschouwd.
1
I
j