Christelijk Weekblad voor uid-Hollandsche en Zeeuwsche Eilanden. 1 van KAMPEN, D STAR LINET UKANT van LIKEUREN ERPEN—NEW-YO K. Ia. E. VA» 1IIEI2I&HE Vrijdag 9 Maart 1888. Derde Jaargang N°. 196. BEDDEN-FABRSEK. ZEEMANSBED, luw en 2 Kussens, M. den Bleeker Zonen. Iharnis op Rottö dam, (Raderboot.) IN HOC SIGN O VINCES W. BOEKHOVEN. Alle stukken voor «le Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan den U itgever Vriendelijk Paria's zalving'. Feuilleton Rika en haar Vader. ^etfjasl uw lie li l Mom. ta SjjiiuMjjL I 1 ■Ü3 W atf:.1 GORINCHEM, (zonder Albohol), Café's zonder vergunning en bij alL leden mogen worden verkocht. WEKELIJKSCHE P0ST8T00HVAART aart geregeld iederen Zaterdag. ■eeksche verbinding met de Pennsylvania en, met de expresselijk voor passagiers Post-Stoomschepïn, zijnde de grootste, ide van het Vastelvnd op Amerika. ANÖ 5735 Tons. RIIIJNLAND 3092 Tons 5212 ZKELAN1) 2860 4752 NJDERLAND 2839 3759 SWITZERLAND 2816 2692 VADERLAND 2748 DEZE Maatschafpij had sedert haar estaan nog nimmer één schipbreuk of oor rekening der Maatschappij. nde reiskaarten van af Rotterdam ooze inlichtingen, worden op aanvraag verstrekt cbor Generaal Passage-Agmt voor Nederland, Nieuwehaven Rotterdam, of de agenten L. DE GR AAPE te Dirksland. N DER LINDE Ouddorp. O). 2692 J2 lid met DONS voor ƒ12,als eenige in ons land. beste kwaliteit wordt ingestaan. AARLANDER VEEN. R. Raderstoomboot: Vooruitgang roetsluis op Goedereede en Overflakkee. ienst, 1 Oct. 1887 tot 1 Maart 1888. naar Middelliaruis voorin. 6 en 12,u. nis ïïellevoetsl. 7,15 en 10, nm. 1,15 u. luis Stellendam 10,45 u. Stellendam n 3,30 u. luis Middelharnis 9,15 3,— u. Veerstooraboot vaart ia aansluiting met de stoom- n van Hellevoetsluis naar Rotterdam en omgekeerd. WACHTKAMERS ZIJN: is bij PALING, s bij den SASMEESTEli. het Wachthuis der STOOMBOOT. HARNIS Maandag en Dinsdag voormidd. 5,uur. Overige dagen 30 DAM. Dagelijks namidd. 2,uur. ot vaart NIÉT des Zondags, en op 22 Maart. ^NEMING, (schroefstoombootdienst.) Rotterdam op Middelharnis. \f< DAM naar MIDDELHARNIS. Dagelijks des voorraiddags 8 uur IARNIS naar ROTTERDAM. Dagelijks des namiddags 1 uur. DES ZONDAGS GEEN DIENST. 1MEL (Raderb.) WINTERDIENST. Den Bommel op Rotterdam. IMEL. Maandag en Dinsdag 's morgens 4,30 ure. lag enZaterdag 6 30 r DAM. Maandag en Dinsdag namidd. 1,45 ure. dag en Zaterdag 1,45 EN PUTTEN en MAASNYMPH lienst, aanvangende 1 November. OETSLUIS naar ROTTERDAM. Dinsda'. I vmh'^IJ 8,30, en namiddag 2 ure Overige dagen 7,— 8,30, 2 naar ROTTERDAM. n voormiddag 6,en namiddag 2,30 u. ■e dagen 7,30 2,30 )AM naar HELLEVOETSLUIS. voormiddag 8,30 ure, namiddag 12,45 en 2,45 ure. Van Schiedam circa een half uur later. DAM naar BRIELLE. Dagelijks voormiddag 8,30 ure, namiddag 2,45 ure. van Schiedam circa een half uur later, ten van Hellevoetsluis naar Rotterdam, voorm. 8,30 en van Rotterdam naar Hellevoetsluis dagelijks nam. 12,45 ure, staan iu correspondentie met p Goedereede en Qy.ertlakkee. RIKZEt N° I en 2 (Raderbooten). ;ee op Rotterdam. FE BR. MAART. (Geen opgaaf ontvangen.) Van ROTTERDAM: IKZEE vm. 9,00 u. vra. 8,u. vm. 9,u. vm. 8,u. rm. ,9,u. 'm. 7,39 u. rm. ,00 u. Vrijdag Zaterdag Zondag Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag 2 vm. nm. 10,45 u 10,45 u. 4 nm. 10,45 u. 5 nm. 10,45 u. 6 vm. 10,45 u. 7 vm. ,00 u. 8 vm. 000,0 u. Middelburg-Rotterdam (Raderboot.) l Van Van Van 1 Vlissingen Middelburg Rotterdam n. j naar naar Middels, en Rotterdam. Rotterdam. Vlissingen. (Geen opgaaf ontvangen.) 2 voorm. 7,30 vor>rm. 8,45 voorm. 0, 3 voorm. 0,00 vo<»rm. 0,00 voorm. 9, 5 voorm. 7,30 voorm. 8,45 voorm. 0, 6 voorin. 0,00 voorm. 0,00 voorm. 9, 7 voorm. 7,30 voc)rm. 8,30 voorm. 0,— 8 voorm. 0,00 voorm. 0,00 voorin. 0,— jvrr-i?» ■■wno Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag. Abonnementsprijs per drie maanden 50 Cent, franco p. post. Afzonderlijke nummers 5 Cent. ditgkv e 11 S> O II HEIN I» 1.1 K. Adv ei'tentiën van 15 regels 50 cent, elke regel meer 10 cent. Advertentiën driemaal geplaatst worden slechts tweemaal berekend. Advertentiën worden bij den Uitgever ingewacht tot Donderdagmiddag 5 uur. verzoeken we H.H. Abonné's buiten Flak- kee, om ons het abonnementsgeld No, 92 tot 104 (vierde kwartaal tweede jaargang) s.v.p. per postwissel (na aftrekking der on kosten dus 45 Cent) over te maken, dewijl het bedrag voor disponeeren te klein is. DE UITGEVER. W HE KR ALENDKll. MAART. '/.ON MA VN MARKTEN. op onder op onder ,10 Zaterdag 0,27 5,54 5,50 3,29 Leerdam veemarkt. 11 Zondag. 0,25 5,50 6,17 4,36 p Maandag. 0,23 5,58 N.M. 4,39 13 Dinsdag. 6,20 0,— 7,1 6,57 Goes veem. 14 Woensd. 6,18 6,1 7,20 7,56 15 Donder d. 6,10 6,3 7,39 9,1 10 Vrijdag. 6,14 6,5 8,- 10,7 (Ieenvliot. veem. Gelukkig het huis waar Jezus in oprecht heid en eenvoud wordt gevreesd; waar men arbeidt met afbidding van Gods on- misbaren zegenwaar men rust met dank- zegging voor genotene weldadenkortom, waar men onder alle bedrijven acht geeft op Paulus' vermaning„hetzij dan dat gij lieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter- eere Gods". Van zulk een huis geldt in nadruk wat Jezus eenmaal zijn dienstknecht liet schrijven aan de gemeente van Pergamus „Ik weet, waar gij woont". Ja, zulk een woiling wordt gestadig door God bewaard en beschermd. Er is als het ware een lad der Jacobs boven opgericht, waarlangs de engelen des hemels de gemeenschap met dat gezin onderhouden. Zulke woningen waren er eenmaal ook in het vriendelijk Bethanië, aan gene zijde van den Olijfberg gelegen. Ze zijn thans allen reeds lang vergaan, maar twee er van blijven nog altijd voortleven in de herin nering van hen, die Jezus' voetstappen door het beloofde land wenschen te volgenhet zijn de gezinnen van Lazarus en van Simon den melaatsche. Ten huize nu van dezen Simon gaf Ma ria het bekende liefdeblijk aan haren Hei land. Bij alle Evangelisten is sprake van een zalving aan Jezus volbracht; maar die in Lukas 7 (vrs. 3750) schijnt bepaald een andere te zijn dm de zalving, welke de overige drie Evangelisten ons melden, dewijl in het verhaal van Lukas gedoeld wordt op de zalving door een publieke zondares geschied, en Maria van Bethanië overigens in de Heilige Schrift nergens als zoodanig staat beschreven. Welk een heerlijk gezelschap moet het geweest zijn aan den maaltijd, dien Simon ter eere van Jezus aanrichtte. Eens was deze Simon melaatsch, maar thans op Je zus' machtwoord genezen, zoodat hij weer omgang met anderen kon hebben. Verder zien wij daar, behalve vele andere disci pelen, Maria en Martha, twee vrouwen, die al hun hoop alleen op haar Heiland steldenvoorts een Lazarus, die tot groote verbazing en ergernis van de overpriesters en farizeën uit de stad der dooden door Hem was terruggeroepenen eindelijk een Judas, de zoon van den nacht, in wiens duistere ziel nog eenige stralen van Jezus' grootheid en heerlijkheid waren opgevan gen. Wel vertoefde de Zaligmaker hier nog in zijn dienstknechtsgestalte, doch uit Zijn woorden en daden sprak Zijn goddelijke almacht zoo beslist, dat elk huis, waar Hij vertoefde als in een hemel herschapen werd en er zelfs voor hen die geeh geestelijk genot bij hem zochten, iets van Zijn ma jesteit door de plooien van Zijn nederig kleed heenblonk. Maar zie, terwijl Jezus daar nu op oos- tersche wijze aan den disch was aangelegen, neemt Maria, als gedreven door een pro fetisch besef van hetgeen haar Heiland te wachten stona, een flesch met zalf van on- vervalschten narduseen zeer kostbare vloeistof, waarvan alleen bij feestelijke ge legenheden, en dan nog slechts enkele drup pen, gebruikt werden spreidde die uit over zijn hoofd en zijne voetenwaarna zij eerbiedig nederknielde om zijne voeten met hare haren af te drogen. Geen wonder voorwaar, dat Judas, die een dief was en de beurs had, met leed wezen zag, dat er zooveel van dat dure vocht verloren ging, zooals hij meende. Voor driehonderd penningen werd daar in zijn oog „weggeworpen". Den prijs van de zalf wist hij spoedig genoeg te berekenen maar om de waarde te schatten van de innige genegenheid van Maria, waarvan hare zalving slechts de zwakke afschadu wing was, miste hij alle geschiktheid. Het was hem slechts te doen om bij Jezus uit wendige winst te behalen. Van daar ook zijn ontzettend accoord met de overpries ters om hem voor dertig zilveren pennin gen in hunne handen over te leveren. In Simon's woning nam hij nog den schijn aan, alsof hij enkel uit zorg voor de armen tegen Maria's handeling opkwam. En wel licht lieten eenige andere discipelen zicli 10) (Slot.) Een paar maanden zijn verloopen. De zomer ia in 't land gekomen, 't Geboomte prijkt met haar groen, veelkleurig tooisel, t Is heden Zon dag, en de gemeente beweegt zich statig naar het kerkgebouw, om er den Schepper aller din gen te loven en te prijzen. Onder hen vinden we ook een middeljarig man, net gekleed met een even knap gekleed meisje aan zijn zijde. Wie is dat? 't Is Piet Burgwal met zijn dochter, de dronkaard van weleer, die door God in het hart werd gegrepen en op den rechten wetr gezet. Men kan hem nu sedert geruimen tijd' eiken Zondag in de kerk vinden, waarheen hij zich volgaarne begeeft. Hij schaamt zich nu niet meer, neen, nu is hij bij de kudde van den Goeden Herder ingelijfd het verloren schaap is weder gevonden en op stal gebracht. En heeft hij nu dikwijls geen woorden ge- noeir om zijn hartelijke dankbaarheid te uiten, evenzoo gaat het zijn jeugdige Rika, die niet zei le 1 met tranen in de oigen haar Heiland dankt, voor de verhooring van hare bede, en de verlossing uit dien jammerlijken staat, waar in ze vroeger verkeerde. Burgwal is nu geen opperman meer, -neeu, de strijd tegen de wereld zou hem dan zeker lijk nog zwaar zijn geweest, om zich de kroon, hem uit genade geschonken, niet te laten ont- rooven, maar de predikant die hem op den eer sten dag van zijn nieuvve leven bezocht, heeft hem een andere werkkring bezorgd. Hij is nu werkzaam op een Christelijke boek drukkerij, waar hij met zijn medewerklieden over God en Zijn dienst onbezorgd kan en mag spreken. Ook woont hij niet meer in de Kraan- steeg, maar in een geheel ander deel der stad, dicht bij zijn werk, en Rika zorgt er voor dat het eten op tijd klaar is en het andere huis werk ordelijk en net verricht wordt. En zullen we nu nog verder over de levens bijzonderheden van Rika en haar Vader uit wijden? Mij dunkt, jeugdige lezers, ge kuilt het zonder moeite nag.ian. Laat het genoeg zijn te vermelden, dat Rika, twintig jaren later, in een liet huisje woont buiten de siad, en met haar echtgenoot, die een flink en oppassend handwerksman is, en ook in alles de vreeze des Heeren op den voorgrond plaatst. Zij leven daar nu o zoo gelukkig, te midden van liun jeugdig kroost, dat wordt opgeleid bij den opengeslagen Bijbel. En Piet? zoo vraagt ge willicht, nu, ik zal 't u zeggenhij is nu reeds een bejaard man geworden, en woont bij zijn dochter en schoonzoon in. En in de uren welke hij van zijn lichten arbeid over heeft, zit hij dikwijls met een paar van zijn kleinkinderen op de knie, en ze luisteren dan zoo nieuwsgierig als Opa eeu geschiedenis uit den bjbel vertelt met toe passing op liun eigen leven. En toen hij ein deljjk zijn levensweg ten einde was, om onbe vreesd den doodsrivi°r te doorwaden, en te worden opgenomen in het Kanaiin der ruste, toen mocht zijn dochter Rika, waaraan hij naast God zooveel te danken had, getuige zijn van zijn hoopvol uilzicht, en zalig he. ng am naar zijn Heer en Zaligmaker, waarheen zij hem later ook gevolgd is. Jeugdige lezer of lezeres. Neem een voorbeeld aan de vrome Rika, van wie ik u verhaalde. Ge hebt gezien hoe ze te midden van armoê en ellende zich aan haar Heiland vast hield, steeds handelde, naar Zijnen wil, en hoe de Heere haar heeft doen overwinnen. O, wat ik u bidden mag, zet ook gij uwe jeugdige harten open, opdat de vreeze des Heeren daarin wone; laat die uwe gangen besturen en u geleiden op uwen levensweg, en als ge daarnaar volgaarne 111 alles handelt, en de wereld zijdelings laat liggetk, en dezelve in Godsvrucht wederstaat, ziet, dan moet het goed gaan, dan zal ook uw einde Zalig zijn. 't Gaat dikwijls langs onaangename hergen en dalen, gelijk het ook Rika ging; maar laat u dit des te vaster aan uw Heiland verbmden. Doet hier op aarde geene gelegenheid voorbij gaan, 0111 onderwezen te worden in de leer dei- zaligheid, maar laat het dan ook"in geheel uw doen en laten blijken voor de wereld, dat ge op weg zijt naar den hemel, en dus ook al uwe werken hemelsch zijn. Mocht het met uwe ouders zijn gelyk de Vader van Rika, wat ik echter daardoor verleiden om zijn afkeurend oor deel te steunen. Althans, dit zou men zoo opmaken uit het verhaal van Mattheus, die „Jezus' discipelen" hetzelfde laat zeggen wat bij Johannes alleen Judas tegenwierp. 1 )och in elk geval moet deze harde be denking op het gemoed van Jezus' teederste vereerders een indruk hebben gemaakt, als hoorden zij koud water druppelen op gloeiend ijzer. Evenwel, de Heiland zelf nam het voor Maria op. Hij kende "haar hart, en wist, dat zij met haar gansche ziel hem aanhing en het haar daarom oprechte behoefte was, dit symbool van liefde hem toe te bren gen. Hij keurde Maria's gedrag dan ook niet overdreven of dweepziek, maar keurde haar werk goed; ja zóó goed, dat hij haar het genadeloon toezeide van overal in de christelijke wereld om dit liefdebetoon te zullen worden genoemd. Deze volledige goedkeuring van Jezus' zijde verdient in het bijzonder onze aan dacht, dewijl zij dienst kan doen tot on derdrukking van den ijdelen waan alsof er nog een middenweg was tusschen het pad door Maria betreden en dat van Judas. Vooral in onzen tijd van verwarring en vermenging op Christelijk gebied heeft het vaak den schijn, alsof men ook nog wel met een halve genegenheid voor Jezus volstaan kon, en alsof de belijders van Zijn naam hun leven nog wel eens deels naar den zin der wereld konden inrichten, en hare vriendschap aanhouden. Doch het oordeel des Heilands over Maria's algeheele zelfverloochening en toe- wijding weerspreekt dit. Zij die niet beslist de waarheid kiezen, die zijn er tegen. Bij Maria zien wij het beginsel der liefde niet hoop, vergeet dan niet 001 u telkens weer tot God te wenden en Heul te vragen om dat gene, wat voor tijd en eeuwigheid noodig is; en is uw roepen en zuchten in waarheid uit het hart, o, dan zal de Heere zich niet onbe tuigd laten, maar ook u verhooreu op Zijnen tijd. Laat u den dienst des Heeren toch door geene schijusehoone voorrechten der wereld afkoopen, want ze duien slechts kort en zijn u schadelijk voor de eeuwigheid. Wandel dan op uwen le vensweg, aan de hand van uw Heiland voort, die toch alleen in staat is 11 eenmaal in den hemel op te nemen. Maar daarioe behoort strijd, strijd tegen de wereld en tegen de inwendige verlei Ier, dien we door den val in Adam nog altijd in ons omdragen; maar heil 11, indien u dan soms het kruis wat zwaar mocht vallen, zoo 11 j dan u Helper en Uitredder is, die een maal het zwaarste kruis gedragen heeft. Door lijden en strijden toch mieten wij ing.ian tot heerlijkheid en zonder strijd ken er geen sprake van overwinning zijn. 0, leer dan strijden tegen alles, wat ook maar de minste scheiding zou kunnen maken tusschen u en den Heere. Maar doe het met dit bewustz 11, dat ge niets ver moogt huiten God. Alleen in Zijn kracht zal het u gelukken om den vijand te wederstam. En als de wereld bekennen moet, dat gij inder daad Christen zijt in geheel uw handel eo «an- del, maar 'ooven al in mv harte eesst dan zult ge ware leden ju ui' word 11 in kerk en Maat- schappij, en zal ook het licht uwer godsvrucht, door uwe vijanden worden aanschouwd. 1 I j

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1888 | | pagina 1