"Weekblad Vrijdag 2 IVIaart 1888. Ckristelijk Derde Jaargang hl0. 105. vuui uc tuiu-nuiianusuie en /.eeuwsche Eilanden. 1 W. BOEKHOVEN. Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentïën en verdere Administratie, f ranco toe te zeilden aan den Uitgever W KEHHALMDER. Verzint eer gij begint! Onze kannen bij de stembus. ri. Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag. Abonnementsprijs per drie maanden 50 Cent, franco p. post. Afzonderlijke nummers 5 Cent. UITGEVER om «EIS 1> IJ K. Advertentïën van 15 regels 50 cent, elke regel meer 10 cent. Advertentiën driemaal geplaatst worden slechts tweemaal berekend. Advertentiën worden bij den U roiiVEii ingewacht tot Donderdagmiddag 5 uur. MA ART. I ZON j MAAN MARKTEN, op ondrr op onder I 3 Zaterdag 6,43 5,42 j 9,20 Leerdam veemarkt. 4 ZONDAG. 6,415,43 0,26 9,53 5 Maandag. 6,39 5,45 L. K. 3,41 6 Dinsdag. 6,37 5,17 2,4911,19 7 Woensd. 8 Donderd. 9 Vrijdag. 6,34 5.49 3,49 0,14 6,32 5,5lj 4,37 1,14 6,30 5,52! 5,17 2,20 Sas v. Gent veem. Ileenvl.veScliied.pa Van alle kanten, kiezers, heeft men u in de laatste weken pogen op te wekken om toch be- oorlyk uw kiesplicht te vervullen. Mogen wij nu vragen, of die arbeid bij u doel getroffen heeft? Deze vraag gaat in de eerste plaats ieder kiezer persoonlijk aan, hetzij hij voor het eerst bij de stembus is opgeroepen, of dat hij dit recht reeds lang bezat. Want gij zijt ook mede-verantwoor delijk voor de andere kiezers, voor zoover gij namelijk in de gelegenlieid zijt of waart, om eenigen redelijken en zedelijken invloed op hun keuze uit te oefenen. Gij hebt in deze dagen van vele partijen en vereenigingen, programmen, leuzen en meenin gen kunnen hooren. Ma,.r nu komt het er op aan, of ge in dien doolhof van redeneeringen voor u zelf een veilig pad hebt gevonden. Want gij hebt te kiezen! Te zeggen: »ik onthoud mijik kies in het geheel niet," ware flauwhartig, onvader andslie- vend, ja een zeer schuldig verzuim. Maar wien zult ge dan kiezen? Dit kunt ge spoedig uitmaken. Welke partijen of partijschakeeriiigen men ook noemen moge, hoeveel kiezersbonden en clubjes er ook opgericht werlen, toch zijn er in den grond slechts twee partijeneenerzijds de aanbidders der rede, de voorstanders van het mentchelijk gezag, en anderz jds dezulkendie zich in geheel hun leven, en dus ook in hun politieleen arbeid willen richten naar Gods eeuwig blijvend Woord. Als gij de zaken nu zoo ellendig wilt houden als ze tegenwoordig staan. Als go het in de po litiek best kunt vinden met den geest dezer eeuw. Welnu, kiest dan een liberalist. M.iar weet dan ook secuur, dat de uitvoering der nieuwe Grondwet, waartoe de nieuue Kamers geroepen worden, den zedelijken en geldelijken druk van vele uwer medeburgers zal bestendigen en ver ergeren. Maar zijt ge dit roekeloos drijven derlibera- listen moede; zijt ge nog op geloofs- en gewe tensvrijheidniet alleen voor uzelf, maar ook voor anderen gesteld; buigt ge u nog neder voor 'en Koning aller volken? Welaan, dan is ook l'iw kèuze ras bepaald. Want dan kunt en moogt 'ge alleen op een drager van die beginselen utemmen. Het geldt hier geen keuze tusschen een beter 'l, en een minder goed stelsel van regeerbeleid (maar naar den oorsprong gerekend is de tegen stelling volstrekt. Be keuze gaat dus tusschen goed en kwaad; tusschen een politiek die ons md verderft, en sen politiek, die in de hand Vods wegbereidstei zal zijn voor een heilzamer toekomst. En nu zegge nfemand: »maar wij komen er och nietde libellisten brengen veel meer stern- ren uit dan wij.' Want vooreerst is het onze plicht om te stem- ïen, ook afgezien van de uitkomst. Bij de stem- tus komt men on te getuigen. Eu bovendien, ds dit getrouwelijk geschiedt, hebt ge tenminste ;ans, dat uw camidaat iu herstemming komt. )f indien dat ook al niet, dan komt althans de beralislisehe camidaat er niet dadelijk door, maar moet er eene herstemming volgen tilsschen hem en den roo.uschen candidaatof eldtis tus schen hem en den radicaal. Dan kunt ge bij tweede stemming nog met andere minderheden samenwerken. Wel wordt deze samenwerking door de libe- ralisten uit de hoogte veroordeeld en als onzede lijk of beginselloos gebrandmerkt, maar (om van andere argumenten niet te reppen) toen zij in de minderheid waven, deden ze precies evenzoo. Men vatte ook die samenwerking niet verkeerd op. Ze heeft niet plaats naar luim en gril, naar toeval of willekeur. Het is geen vermenging, geen samengaan in den blinde, door dik en dun. Dat zou niet mogen. Daarvoor verschillen wij te veel. Maar daarvoor is ook ons program van actie of werkprogram opgesteld, en daarvoor stel len wij bij eerste stemming een eigen candidaat. Op die wijze kunnen alle partijen precies weten welke onze koers is. Doch bij /terstemiuing is liet geraden am'die candidaten te steunen, wflke het meest met ons program gemeen hebben Zoo alleen is er kans nog wat vooruit te ko men en gedeeltelijk onzt rechten te handhaven; terwijl we anders, overgeheel het land gerekend, niets vorderen met al ons stemmen, maar meer en meer door der ijferalisten overmacht vertre den worden. Samenwerking met andere minderheden, aan wier geweten ook geweld aangedaan wordt, en die dus ook in hef nauw zitten, is alzoo de na tuurlijkste zaak van d.' wereld en door geen be kwaam staatsman versmaad. Op kiesgebied, op schoolgebied, op kerkelijk gebied, in de koloniën en in zake de benoeming i an ambten .reu willen de roomscben en de ra dicalen met ons voor het recht staan en strijden. Ook willen zij meêwtiken tot betere regelin c onzer staatsfinanciën. En zeke» nu willen zij ook wel verscheidene zaken, die wij niet kunnen goedkeuren. Met de roomsehen verschillen wij wel in vijf a zes be langrijke quaestiën. En in de g/w.tfbeginselen staan wij tegen de radicalen vlak over, omdat zij den Toning slechts willen laten regeereu bij de grate des volks en geen hoogere goddelijke ordenirgen eerbiedigen. Maar in al die quaestiën van verschil kunnen zij ta'h niets worden, omdat zij ook minderheid. zijn. Zoodra zij daaraan beginnen, scheiden zich onzf wegen, ja keeren wij ons, al is het ook mei sommige liberalen, teqen hen. welke onheilen ons dan niet wachten. De kin deren van 1789 kennen geen grens. In plaats van terug te keeren op hun nootlottigen weg, worden zij door den drang der omstandigheden, door hun dreigende achterhoede steeds verder voortgezweept. Het ijaat van kwaad tot erger. Zichzelven en hun andersdenkende landgenooten brengen zij te gronde. Verzint dus eer gij begint, kiezers! Wij begeeren geen mechinale gevolgzaauiheid, maar wèl, dat gij over 'slands belangen, over zijn toestand en toekomst ernstig nadenkt. Klagen achternahelpt niet. Ge weet nu reeds sinds lange jaren, dat de liberalistische tegen standers, als ge uw bezwaren tegen hun bestuur inbrengt, slechts medelijdend de schouders op halen over uw .achterlijkheid" en inmiddels huil eigen zin doordrijven. Bij de stembus moet daarom woreen gepro testeerd tegen hun rechtsverkracht ng. Daar zal het effect sorteereu. Kiezers, beschaamt onze hope niet! Hoofdzaak is thans maar, dat de drukkende Ibermacht der liberalistische drijvers worde ge fnuikt, opdat wij de ruimte krijgen, waarop we wettigl.jk aanspraak hebben. Meer niet. Blijven zij in de meerderheid, dan wordt het ons hoe langer hoe benauwder. Dan wacht ons leerplicht, waardoor de rechten van het huisgezin nog meer dan thans zullen geschonden worden en vele ouders gedwongen zullen zijn om, bij gebrek aan een eigen school, hun kinderen toe te vertrouwen aan een onder wijs, dat ze verderflijk achten. Dan wacht ons het aWmans-stemrecht, waar door het volk meer en meer souverein wordt en de Koningsw cht een fictie; zijn kroon een ornament. Dan wacht ons progressive inkomstenbelasting, waarmede een deel van de kapitalen der r.jke- ran wellicht in socialistischen geest verbeurd zal verklaart worden (dat wil zoggen zóó zwaar belast, dat er b ma niets van overblijft.) Dan wacht ons van overheidswege nog ster ker uiting van Synodale voorliefde, en nog meer indirecte vervolging v..n de doleerend gerefor meerden. Dan wacht ons ja laat ons liever vragen Vertrouwbare mannen, die veel gegevens ter inzage kragen, verzekeren ons, dat de liberalis- ten alle kans hebben om straks voor goed ge slagen en in de minderheid gebracht te wor len. Men begint het hoe langer hoe meer in te zien, dat de door hen gehuldigde revoluti '-begin- selen een allerverdevteTijkste uitwerking hebben. Waar zich die beginselen dan in open' -en? Zoo vragen toch nog altijd som iiigen. Wel, hierin openbaren zij zich, dat de hoe- ralisten van geen koninklijk gezag hij Gods gratie willen weten en daarom ook geen besef h 'hben van de groote verantwoordelijkheid, die er van wege dat ontvangen gezag op den koning rust. %'j leggen alle gezag slecuts op de Kamermeer derheid. Die meerderheid noemen zij „regeerings- partij". En zooals die rege ringspartij het wil, zoo moeten koning en nat.e het pr.jzen en eer biedigen. Althans, dit is de theorie der liberalisten zoo lang zij in het parlement de sterkste partij met I het steinmeneijfer uitmaken. Maar als zij eens minderheid, worden, dan zu'len zij wel anders praten. Er valt dan ook op hun redeneeringen niet te bouwen. En dat niet, omdat er onder hen niet vele burgerlijk brave lieden zouden z jn. i O, het komt niet in ons op om dit te be twisten. Maar het ontbreekt hun aan een vasten grond en een vast uitgangspunt voor hun poli tieke handelingen. Daarom kunnen zij vaak niet zien wat recht en billijk is, en blijven zy stok doof voor de uiting onzer klaarste bezwaren. Zij doen ons in de school-, de kerkelijke en andere zaken een grievenden geloofs- en gewetensdwang aan, en evenwel houden zij zich precies alsof zij er niets van merken. Evenwel, dit moge grootendcels uit zelfmis leiding voortkomen, toch is het verre van on schuldig. Want de groote fout is maar, dat de liberalisten in vijandschap tegen God verkeeren. O ja, zij doen alle mogelijke en onmogelijke moeite, om dit tegen te spreken. Telkens en j telkens herhalen zij het, dat de liberalisten toch ook nog wel wat voor den godsdienst over heb ben. En in zekeren zin is dat ook bij sommigen nog wel waar. Maar de god, dien zij dienen, is niet de God des Bijbels, maar een god van eigen .inding, die geen kracht en heerschappij heeft over hun leven Dit is ook de reden, dat zij den godsdienst buiten de politiek willen houden Zij dulden wel wat christelijks naast den mensch en buiten het practische leven. Doch zoodra gij met hen zaken gaat verrichten, willen zij alleen den met-christen ontmoeten. Kan dit dan godsdienst heeten? Wie in waarheid God dient, let op Zijn he velen, ook in de besturing van het Staatsleven, dewijl dit evengoed als het particuliere leven Hem, den Heere, behoort te worden gewijd. De moderne Staat eehier leeft voor eigen rekening; hij ziet alleen op zichzelf en kent geen hooger bestuur. Maar wie God verlaat, en zijn leven Hem niet toewijdt, heelt smart op smart te vreezen, want wie aan God niet gehoorzaam wil zijn, die kan ook niet op Zijn bescherming hopen. En met het Staatsleven is het eveneens. De volken, die zich van Hem allee ren, die in de hemelen woont, zitten in dikke duisternis en zijn niet bij machte om het recht te beoefenen. Alle zedelijke bekwaamheid ontbreekt hun. Als het met praten goed te m eken was, o gewis, dan hadden de liberalisten zeker gelijk. Altijd hebben zij den mond vol over vrijheid, beschaving, vooruitgang, en aderlei mooie klan ken meer. Maar in de daden, in den handel en wandel mankeeren zij. acht op onze daden" riep de minister Thorbekke, reeds veertig jaren geleden, eu nog zitten wij te wachten. Of liever, dat zouden wij doen, als wij niet beter wisten, en niet begrepen, dat al hun veelbelovend ge roep toch niets dan ijdelheid is. Want wat is er geworden van alle vleiende toezeggingen, waarmede de liberalisten ons zoo lang zochten te paaien O neen, wij zeggen niet, dat de liberalisten niets goeds tot stand brachten Zij hebben ook niet enkel de lengen ver' indigd. Trouwens, dan was het te tastbaar geweest, en hadden zij nooit zulk een opgang kunnen maken. Zij hebben o.a. den druk van enkele belastingen weggenomen en eenige verbetering in het bestuur van ge westen en ge ueenten tot stand gebracht Dok hebben z j de ve keerswegen verbeterd. Maar wat beduidt dit weinige, vergeleken bij het vele dat rij glad verkeerd deden, of ten onrechte nalieten? Men denke slechts aan de honderdzesenvijftig mil- linen, die aan het openbaar onderwijs zijn besteed gedurende de laatste dertig jaren, en aan de schrale vruchten, die deze enorme som voor het maat schappelijk leven voortbracht; aan den vaccine- dwang, die den ouders belet om voor hun kroost de opvoeding en geneeswijze te kiezen, welke zij zeiven nuttig oordeelenaan den geldelijken dwang op kerkelijk gebied; aan de onrechtvaar- j digheden in de regeling van het kiesrechtvoorts j aan den roekeloozen oorlog met Atjeh, die in vijftien j jaren al driehonderd millioen gulden en vele men- I sehenleveus verslondaan de opiumpacht en de i hooge landrenten in Indië. Waarlijk de storingen i in ons maatschappelijk leven z n zóó menigvul- I dig; de onderlinge verdeeldheid neemt dermate i toe de verkwijning op stoffelijk èn geestelijk terrein is zóó in het oogloopend, dat bij steeds meerderen de hartelijke wensch wel moet ontwa ken dat toch de teugels vau het bewiud eens aan andere handen worden toevertrouwd, of dat tenminste een betere Kamermeerderheid de hoog geplaatste ambtenaren binnen de perken van orde en billijkheid mochten houden, j Welnu, kiezers in het district Zieriksee, en in de overige districten, waar dit blad gelezen wordt, toont ook gij uwe roeping in deze te verstaanZiel niet te veel en niet allereerst op personen, maar op beginselen. En zijt ge u een maal goed bewust, «elke beginselen gij lief hebt en voorstaan wilt, steunt dan bij de stembus uitsluitend den drager v.n die beginselen. Gij kant met een anti-revolutionairen candidaat de overwinning behalen. Maar dan mag ook niemand thuisblijven, die nog loopen of rijden kan. Trek ken wi) als één eenig man op, onder de wel gemeende en diepgevoelde leuze: voor de eere Gods en het behoud van ons Vaderland!

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1888 | | pagina 1