Clirlstelijk Weekblad voor de Zuid-Hollandsche en Zeeuwsche Eilanden. te Comijne Kaas, Vrijdag 17 Februari 1888. 2de Jaargang N°. 103. STQOMYERVERIJ, IN HOC SIGN O VINCES W. BOEKHOVEN. 11 MKËR Co., icr. - Rotterdam, Alle stukken voor <le Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan den Uitgever W KKEt B£A fLSEA iïEIt. bij de 2 stuks 27 cent per L50 kilo 33 gulden, rt ƒ30 de 150 kilo. re partijen prijs-courant op ntant, franco Rotterdam of OUTUM, bij Sneek. f 0,50 IE MAANDEN. ir Fraaie Handwerken. tie van de BAZAR. AZARdie deze extra-editie ver- iwartaal a 0,50 bij het eerste en .ZAR eene aflevering bevattende de fijnste Handwerkpatronen en be- een patroon iu chromolitliographie ;els. >p de BAZAR is de prijs van bet ie Handwerken 0,75 per 3 mnd. VAN DE BAZAR: 1» platen 1,50 lipte patronen - 1,50 1. pl. en 3 gekn. p. - 2, n kan men tegen verhooging van oor Fraaie Handwerken bestellen, itwissel plaatse men daarop duidelijk gt- GEBR. BELINFANTE. Gebrevetecrd door Z. M. den Koning dei Belgen. ^t stoomen en veryen van alle cdingstukken, ook alle soor- kantgordijnen, Taielkleeden, patronen geperst, Kwastes, Ik, Tulles, Kanten, V eeren enz. Innen in elkander blijven en 1 voor de gezondheid bewerkt. 110 dagen afgeleverd worden. tlELSlUJK en OMSTREKEN bmmelsdijk, Marktveld, [stoomboot: Vooruitgang,' Goedereede en Overflakkee. )ct. 1887 tot 1 Maart 1888. |elharnis voorm. en 12,u. ivoetsl. 7,15 en 10, nm. 1,15 a lendam 10,45 u. lendam 3,30 Jelharnis 9,15 3, loot vaart in aansluiting met de stoom1 Xoetsluis naar Rotterdam en omgekeerd ■TKAMERS ZIJN: KG. Ismeester. Es der stoomboot. Rotterdam, (Raderboot. andag en Dinsdag voormidd. 5,uui jerige dagen 6,30 r telijks namidd. 2,m. ET des Zondags, en op 23 Febr. 3, (SciIROEFSTOOMBOOTDIENST. lam op Mi Idelharnis. llddelharms. Dagelijks des voormiddags S uur |r RO TTERD VM. Dagelijks des namiddags 1 uur. iDAGS GEEN DIENST. laderb.) WINTERDIENST. mrnel op Rotterdam. Idag eu Di iidag 's morgeus 4),30 ure. 6,30 Indag en Dinsdag 's namidd. 1,45 ure. fdag 1,45 Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag. Abonnementsprijsper drie maanden 50 Cent, franco p. post Afzonderlijke nummers 5 Cent. UITGEVER N01IUEI.KU IJl H. Advertentiën van 15 regels 50 cent, elke regel meer 10 cent. Advertentiën driemaal geplaatst worden slechts tweemaal berekend. Advertentiën worden bij den Uitgever ingewacht tot Donderdagmiddag 5 uur. Zij die met den Derden Jaargang, beginnende 1 Maart a.s., zich op onze Bode willenabonneeren, ontvangende in deze maand verschijnende nummers gratis. Dit blad, dat het meest gelezene is in deze streken en in niet minder dan 256 gemeenten wekelijks zijn rondte doet, moet zijne oplage wekelijks ver meerderen. Voor Advertentiën is deze courant dus het meest geschikt, daar zij onder duizenden oogen komt. De Advertentieprijs is slechts 10 Ct. per regel en 3/2 maal; Dienstaanbie dingen en Dienst-aanvragen 50 Ct. per geheele annonce. FEBRUARI. 18 Zaterdag 19 Zondag. 20 Maandag. 21 Dinsdag. 22 Woensd. 23 Donderd. 24 Vrijdag. ZON op ondrr 7,135,17 7,11 7,9 7,7 7,4 7,2 MA AN op onder 9,471-,- 5,11 10,20—,18 5,20 E.K. 2,18 5,22 11,22 2,26 5,24—,2 3,26 5,26]—,53 4,23 7,-5,28! 1.52; 5,14 MARKTEN. Raamsd. pa. veem. POLITIEKE REDEVOERING YAÏI Jhr. Mr. A. F. DE SAVORNIN LOHMAN lid van de Tweede Kamer der Staten-Generaal, in bet Zondagsschool-gebouw te Middelharnis op Maandag 13 Februari 1888. Maandagavond trad de heer Jhr. Mr. De Savornin Lohman, professor a/d. V. U. en Volksvertegenwoordiger, voor de Anti rev. Kiesvereeniging te Middelharnis op. Ondanks den hoogen toegangsprijs was het lokaal overvol. De belangstelling bleek dus groot. De president der bovengenoemde Kiesvereeniging leidde den spreker met enkele woorden in, waarbij hij er op wees, hoe het christenvolk in Nederland verkeert den toestand van Israël in het begin van Saul's regeering. Toen, lezen we in de H. S., had niemand in Israël een zwaard dan Saul en Jonathan. De Filistijnen had den al de wapens weggenomen en de wa pensmeden weggevoerd. Zoo deden in we- tenschappelijken, in geestelijken zin de li beralen tegenover ons. Door de school, hoogere, middelbare en lagere, voor ons onbruikbaar, ontoegankelijk te maken, ont- otterdam.- FEBRUARI- blootten ze ons van mannen, die door we- n-TEUDAM: tenschappehjke opleiding voorgangers en 'leiders des volks konden zijn. Toch hebben we er, en één van dezulken is heden avond tegenwoordig en noodigen we uit tot ons het woord te richten. De heer Savornin Lobman vol doet hieraan en richt zich volgenderwijs tot de vergadering: Geachte toehoordersDe Flakkeesche Centrale Kiesvereeniging noodigde mij tweemalen uit voor haar op te treden. De eerste maal werd ik hierin belet. Nu wil ik mijne oude schuld afdoen. Wij hebben weinig mannen, zei uw voor zitter zeer ter snede. Het is waar: de li beralen hebben alle smeden weggenomen. Maar dit is ook onze schuld. Om u dit aan te toonen, wil ik kortelijk de geschiedenis der Anti-revolutionaire partij nagaan. Wat is [TEN en MAASIMYMPH invangende 1 November. I naar ROTTERDAM. vm. 5,30 8,30, en namiddag 2 urij I 7 8,30, |?erdam. Ivoormiddag 6,en namiddag 2,30 u 7,30 2,3( ËELDEVOETSLUIS. f 8,30 ure, namiddag 12,45 en 2,45 Jclüedam circa een. half uur later. ■brielle. lormiddag 8,30 ure, namiddag 2,45 ■Schiedam circa een half uur later, jlövoetsluw naar Rotterdam, voorm. 3,3] Rotterdam naar Hellevoetsluis dagelijr 1,43 ure, st:*a.i iu corresponle.itie |eedc en Overllakkee. I\l° I en 2 (RaderbootesH Donderdag 16 vm. ■singen Jaar erdam. -Rotterdam (Raderboot Van Middelburg Rotterdam Middels. vlissinge* naar Rotterdam. 7,30 voorm, 8,45 0,00 voorm. 0,00 7,30 voorm. 8,30 0,00 voorm. 0,00 7,30 voorm. 8,30 0,00 voorm. 0,00 ho Vil wn t? Si )JuM ilfuu. Lu OJ voorm- vooral, vooral- voorm vooral, vooral- zij? Een nieuwe partij? Voor 40jaren toch had zij nog geen zelfstandig bestaan. Toch is zij niet nieuw. Integendeel is fij oud belijden en verdedigen wij de oude, be proefde beginselen, waarbij ons volk is ont staan en groot geworden, de beginselen der reformatie. Na de reformatie is ons volk echter in slaap geraakt. Gij ziet: wij gaan wat ver terug, maar de vroegere tijd verklaart on zen tijd. Gij weet allen, de Kerk werd al spoedig Staatskerk en het volk was er mee tevreden. De School was er nauw mee ver bonden, godsdienstig, men kan zeggen ge reformeerd. De regenten beleden ook allen de leer der Kerk, waren ook gere formeerd en het volk schonk hen zijn ver trouwen. Langzamerhand gewende men er aan, alles aan hen over te laten, en werd de leuze Wat de heeren wijzen, moeten wij prijzen". Het goede volk had echler niet bemerkt, dat met dat al na de refor matie reeds spoedig een anti-christelijk be ginsel was doorgedrongen. Hoe was de toe stand? Vóór de reformatie was de maat schappij, tenminste voor het uitwendige, christelijk. Daarna werd zij protestantsch. De hoogescholen zelfs waren gereformeerd. De professoren onderteekenden, als nu die der Vrije Universiteit, de formulieren van eenigheid. Toch waren de professoren lang niet allen gereformeerd, want ze plaatsten de wetenschap buiten het gezag van Gods Woord. Zoo steunde b.v. het recht, leer den ze, niet op Gods wil, en had het niet zijn grond in Zijn Woord, maar steunde op de menschelijke rede, op het verstand. De we tenschap stond buiten het gezag van Gods Woorddat Woord was voor het volk. De ontwikkelden, hierin opgevoedhier aan gewend, gingen net gelooven. De Bijbel verloor zijn gewicht, werd onverschillig voor de maatschappij, den Staat. De revolutie kwam en met haar werd de menschelijke rede ten troon verhevenmen ging er mede dweepen, zoo zeer zelfs, dat men een lichtekooi verhief tot godin der rede Heeft die revolutie niets goeds gewerkt Wel zeker: ze maakte een einde'aan de familie-regeering; ze bracht rechtsgelijk heid tusschen Roomsch-Katholieken en Pro testanten. Aan wie had men dit echter te danken? Het was aan hen, men lette daar wel op, die wij tegenwoordig de radicalen zouden noemen. Oneindig grooter waren echter de kwade gevolgen. Ge weet, de revolutie schonk Europa een Napoleon; en ons volk zuchtte onder zijn ijzeren schepter. Maar na zijn val komt Willem I. Alles is geleden en verge ten en men slaapt weer in. Intusschen, de revolutie was over, maar de beginselen bleven. Men zag dat echter niet inHet volk was gerust, want de Koning was een Oranje-, een geloovig man. De liberalen van dien tijd maakten er gebruik van en de heeren regeerden opnieuw. De wereld is slimzij wordt bestuurd door een onzichtbaren, maar machtigen geest. En die geest ontfutselde ons de ge reformeerde Kerk. In schijn werd ze hersteld, maar ge weet de geschiede nis. Ze heette nu geen Staatskerk meer. Alle burgers, van welke belijdenis ook, waren gelijk. Nu, gelijkheid is goed; maar de Koning in de Kerk is niet goed. In waarheid was de Kerk niet gereformeerd, maar liberaal. Wij hadden het niet gemerkt, maar de liberalen kraaiden victorie. En met de Kerk ook de School. De school staat achter de Kerk. Hetzelfde i beginsel werd ook in haar toegepast en zoo werd ook de school vervreemd van de oude Christelijke waarheid. Men zag dit echter niet in, behalve één. Groen stond op en doorzag de zaak. Hij begreep, dat door de school van den Bijbel te vervreemden, men haar ten slotte heidensch maakte. „Gij staat op een vulkaan, die elk oogenblik kan uitbarsten", riep hij het volk toe. Maar men hoorde hem niet. Ook de orthodoxen waren blind en lieten hem alleen staan. De Grondwet van 1848 kwam. Zij gaf ons de vrije school. Wie waren het ech ter die dit tot stand brachten. Het waren Groen en de radicalen. Laten we dit niet vergeten. De liberalen waren echter de baas, en verknoeiden Art. 194 door wat ze er bijvoegden. Zij maakten de openbare school tot de school. Deze werd zoo mooi, zoo rijk, zoo voortreffelijk gemaakt, als het kon en de orthodoxen konden zich- zelven helpen. De radicalen gaven ons vrij heid van onderwijs, de liberalen onthielden ze ons door hun overmacht. 1854. Wat is er toen gebeurd. Toen zijn de christelijke onderwijzers opgetreden, waarvoor we hun niet genoeg dankbaar kunnen zijn. Het was een daad van moed, van opoffering en zelf verloochening. Ze verkozen liever klein en ge ring te zijn dan geëerd en rijk bezoldigd. Zon der waarborg van inkomsten, zonder uitzicht op pensioen en zooveel meer, hadden ze den moed, alleen steunend op de liefde des volks, zich aan dat volk te wijden. Groen was toen zoo ver nog niet. In 1857 was hij nog voor een christelijke staatsschool, gescheiden naar de gezindten, een Protestantsche voor de Protestanten, een R - Katholieke voor de R.-Katholieken. De wet van '57 vestigde echter de neutrale school. Men kwam er ïond voor uit; gelijk in de Kerk, zoo ook in de School. Deze moest zijn voor ieder toegan kelijk. Kwam er een Jood, een Mohamedaan, een Boeddhist in de school, ze moesten den geest der school niet kunnen merken. Wat moest hiervan het gevolg zijn. Dat de kinderen ook zoo leerden denken. Groen was geslagen. Onmiddellijk nam hij zijn ontslag als Kamerlid. Vijf jaren later kwam hij terug als de man der vrije school. Voortaan streed hij voor het vrije onderwijs, het volk zelf had te bepalen, hoe de geest van het onderwijs zou zijn. Was dit iets nieuws? Neen, in vele landen had dit beginsel reeds bur gerrecht. De liberalen echter gaven niets toe; integendeel hebben ze op alle manier de vrije, de christelijke school onderdrukt, de menschen, die er hun kinderen heenzonden bespot of ge minacht, vervolgd. Ondanks dit alles groeide de christelijke school. De liberalen waren teleur gesteld eu maakten de wet van 1878. Met deze verscherpte wet zouden ze de anti revolutionairen den kop inknijpen. En het stond hopeloos, zoo hopeloos, dat o.a. Ds. Buijtendijk in het Wag. Weekbl. het uitsprak: „met deze wet wordt onze school onmogelijk." Nochtans bij God zijn alle dingen mogelijk. God zorgdewij hebben gebeden en Hij, die ons tot 1878 had gebracht, bracht ons ook verder. Ja, tot verbazing der liberalen was er na dat jaar grooter vooruitgang dan te voren. En het jaar 1878 was ook het jaar van het volkspeti tionnement! Kappeyne was er door terneerge slagen. »Zulk eene beweging Had ik na de re formatie niet meer mogelijk geacht." heelt hij zelf gezegd. Daarop volgde de Uniecollecte Door heide werd de klove openbaar, die er be stond tusschen het volk en de Staten-Generaal, tusschen het volk en zijne vertegenwoordigers. Zijn toen de liberalen wijzer geworden Hebben ze gehoord! Neen, ze bleven doof, Oostindisch doof. Hoe de feiten hun ook duidelijk toonden, dat het volk der liberalen school niet verkiest, ze wilden niet zien. Of werden ze hun te sterk, dan spotten ze er mee: 't Mocht watEen stooter per hoofd!" Vervolgens schold men ons revo lutionair, want we wilden ook het volk doen meespreken, en dit inocht niet. Wij antirevolu tionairen eischten uitbreiding van kiesrecht; geen der liberalen was er voor, dan Van Houten. Waarom hebben ze het dan nu toch hij de grond wetsherziening toegestaan? Hierom: Voor één ding zijn de liberalen bang; nl. voor geweld. Zeer natuurlijk, zij die feitelijk tot stelsel hebben macht is recht, zullen alleen voor macht, voor geweld huigen. Toen dus in Den Haag en elders optochten werden gehouden en hier en daar het volk rumoerig werdtoen werden de liberalen benauwd. Nu moest er wat gebeuren. Laten we de stoomklep openzetten zeiden ze an ders springt de ketel." Zie, daarvoor hadden ze ontzagmaar voor ons, voor de anti-revolutionaire partij, geboren uit het bewustzijn der Christelijke natie niet. Wij kunnen ons met moeite doen liooren. Ons scheldt men voor clericalen. Of we het al ontken den, het hielp niet. Het stond vast; wij waren dom, lieten ons leiden door dominee of pastoor. Db liberale partij is echter juist wat ze ons scheldt. Zie, er is een strijd ontstaan in de Kerk. In die strijd staan de predikanten niet naast, maar veelal tegen het volk. Zegt nu de Liberale partijdat's flink!? O neen! Juist de liberale bladen strijden het hardst voor de kerk, d.w.z. voor de staatskerk, pasklaar voor iedereen. De liberalen hebben steeds twee groote woor den: vooruitgang en vrijheid. Ze komen er echter nooit toe en kunnen er niet toekomen. Waarom niet? Vooruitgaan doet men niet van nature. De mensch is behoudend, conserfatief. Waar ik het goed heb, blijf ik stil zitten. Is er een ander, die daarmede niet tevreden is, daar stoor ik me niet aandat. is zijne schuld. De liberalen zeggen, wij hebben het goed, en wat voor ons goed is, is voor de natie ook goed. In de 18e eeuw waren er vele misbruiken de toenmalige liberalen handhaafden ze echter; het was in hun belang en hun belang was 'slands belang. Zoo ook nu. Wij hebben verstand, wij vaderlandsliefde, wij moeten op het kussen blijven, dan gaat het 't best. Er zijn wel eenige verkeerdheden, maar: niet roeren, dat is het wijst. Ook vrijheid is een liberale leus, Waar echter de redehet beginsel de grond van alle recht is, kan ze niet waarlijk bestaan. Wie het niet met ons eens is, is een onredelijk, niet denkend menschdien moeten we machteloos maken daar komt men toe. Zoo hield de liberale partij uitbreiding van kiesrecht tegenzoo weigert ze recht te doen op schoolgebied. Ze geeft niet toe, ook al wordt ook de strijd heilloos voor het vaderland. Li ;ver laat de liberale partij alles liggen, dan vrede te sluiten op schoolgebied. Geen middel ter be vrediging wil ze zoeken, uit vrees de meerder heid te verliezen.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1888 | | pagina 1