st-lndië. I Christelijk "Weekblad voor de Zuid-Hoüandsche en Zeeuwsche Eilanden, TIJDEN. vlANSBED, !ii Bleeker Zonen. KAMPEN, van LIKEUREN Vrijdag 10 Februari 1888. 2de Jaargang N°. 102. IN HOC SIGN O VINCES JLDEN. BosUdysl te SoiMsil N-FABRIEK. n 2 Kussens, en. W. BOEKHOVEN. en, INS voor 12,als eenige ons land. iliteit wordt ingestaan. 1 RL AN DER VEEN. INCHEM, iv Alcohol), ider vergunning en bij alle i in worden verkocht. itaire dienstverbintenis van 'Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag. ^Abonnementsprijs per drie maanden 50 Cent, franco p. post ggAfzonderlijke nummers 5 Cent. UITGEVER S O .11 11 EL1D 1.1 H. Advertentiën. van 15 regels 50 cent, ellce regel meer 10 cent. Advertentiën driemaal geplaatst worden slechts tweemaal berekend. Advertentiën worden bij den Uitgever ingewacht tot Donderdagmiddag 5 uur. voor den tijd van twee IA 11c stukken voor de Itcdactic bestemd, Advertentïëii en verdere Administratie, franco toe te Kenden aan «Sen Uitgever richt, die gemachtigden hadden afgevaardigd, r Besloten werd tot de oprichting van een cen trale kiesvereeniging die den naam zal voeren van Recht en Vrijheid. Ook werd een re glement vastgesteld en een bestuur benoemd. Verschillende middelen tot het maken van propaganda werden besproken en daaruit eene leuze gedaan. 5 Daarna vera overgegaan tot het benoemen van een candidaat voor het lidmaatschap van stoomboot: Vooruitgang Tweede Kamer der Staten Generaal. In de p Goedereede en Overflakkee. geanimeerde discussie die daarover ontstond, Oct. 1887 tot 1 Maart 1888, werden drie. heei'en aanbevolen waarvan twee rnt het district. I Er werd om verschillende redenen besloten endam lo,ió u. nog geen definitieven candidaat te stellen. Uit- ATIS nadere inlichtingen. lelharnis voorin. G en 12,u. evoetsl. 7,15 en 10, nra. 1,15 u. 10,45 u. lelharnis 9,15 ïi ®en gehouden stemming bleek echter dat de oot vaart m aansluiting met de stoora-^ groote meerderheid aan de heeren, die in het wl1xisvr«arv?i0verdam^eii °mSekeenL| district wonen, de voorkeur gaf, die dan ook 1 KAMihlvb ZIJ Pit j - 1 :g. tot voorloopige caudidaten werden geproclaurDij: s1!te stoomboot. AlléjieëlfijA Brievengaarders,alsmede de Heeren: W. F. van Ittersum, te Dirksland. M. Breur, te Ooltgensplaat C. Zevenbergen, te Zuidland. J. M. C. Pot, te Tholen. J. J. van Wijk, te Terneuzen. G. M. Klemkerk, te Goes. K. Ls Qointre, te Middelburg. i Rotte'dam, (Raderboot.) tandng en Dinsdag voormidd. 5,30 uur. erisre dagen 6,30 gelijks namidd. 1,30 uur, NIET des Zondags. g, (schiioefstoohbootdienst.) :am op Middelharnis. ITDDELHARN IS. Dagelijks des voormiddags 8 uur RuTTERDYM. Dagelijks des namiddags 1 uur. vDAGS GEEN DIENST. Iaderb.) WINTERDIENST. immel op Rotterdam. ndag en Dinsdag 's morgens 4,30 ure. lag 6,30 andag en Dinsdag 's namidd. 1,45 ure. rdag 1,45 TTEN en maasnymph anvangende 1 November. naar ROTTERDAM. vm. 5,30 8,30, en namiddag 2 ure 3,30, Voorts bij alle boekhandelaars door geheel Nederland. Te Rotterdam is onze Bode verkrijg baar aan ALLS KIOSKEN, alsmede bij den Agent L. de PAGTËR, Slaakkade 109 (boven). Te Paterson ("Amerika) bij den Agent D. A. de Graaf, Nordt Mainstreet 133 (boven), en te Kalamazoo bij den Heer Cs. van Lente (Mich.) Box 261. de uitgever. 7 TERDAM. voormiddag 6,en namiddag 2,30 u. 2,30 i 'EBltÏÏARI. ZON MA AN op onder j op onder 11 Zaterdag |7,27 5,3 j 7,171 4,32 12 ZONDAG. 7,25 5,5 N.M.—,11 13 Maandag. 7,28.5,7 8.14 6,50 Ihellevoet'sluis. 14 Dinsdag. 7,215,6 8,36 7,57 8,30 ure, namiddag 12,45 en 2,45 ur lö VVoeDSd. 7,19 5,11 8,57 9,4 Schiedam circa een half uur later. BRIELLE. aormiddag 8,30 ure, namiddag 2,45 urs Schiedam circa een half uur later, dlevoetsluis naar Rotterdam, voorin. S,3 Rotterdam naar Hellevoetsluis dage lijf ly45 ure, staan in correspondentie ni« reede en Overllakkee. :n° i en 2 (Raderbootes) Rotterdam. FEBRUARI- Van rotterdam: 16 üonderd. 17 Vrijdag. 7,17 5,13 9,16 10,8 |7,15!5,15| 9,35[11,13 markten. Vrijdag Zaterdag Zondag Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag 3 vm. 4 nm. 5 nra. 6 nm. 7 vm. 8 vm. 9 vm. 10,45 10,45 10,45 10,45 10,45 —,00 10,45 jurg-Rotterdam (Raderboot Van Van ssingen j Middelburg naar naar terdam. Rotterdam. HET ontworpen program van actie. Voor zooveel de gewone wetten betreft, han delt het werkprogram onzer staatspartij over zeven onderwerpen. 7 Omtrent het kiesrecht verlangt het 1° dat de groote steden, die door partijdig onrechtvaardig drijven van de liberalisten ongesplitst gebleven zijn (omdat deze wel wisten, dat zij anders de aanzienlijke minderheden niet lunger zouden kun nen overstemmen)versnijding in enkelvoudige districten, evenals Parijs en Berlijn b. v; bi wel het toekennen van zetels aan alle partijen naar ^vredigheid van het stemmenlal. Dit laatste wil ggen, dat als er b. v. driemaal meer liberale stemmen uitgebracht worden dan radicale en lijke wijze hersteld worden als hierboven is aan gewezen. Tevens moet dan de onzinnige bepaling opgeruimd worden, dat iemand wegens het be talen van grondlasten in een andere landstreek kiezer voor den gemeenteraad kan zijn in de plaats waar hij woont, daar deze oorzaak en dit gevolg niets met eikair te maken hebben. 3. Eindelijk moet de kieswet spoedig heizien worden. De Additioneele artikelen laten nog hier en daar de deur open voor onrecht en wil lekeur. De bepaling--n over het kiesrecht zijn thans zoo duister, dat men er haast niet wijs uit kan worden. Op de eene plaats werden ze geheel anders opgevat dan elders. Vooral over de kamerbewoners" (lodgers) was veel verschil van gevoelen, en dan moest de Minister naar persoonlijk inzicht beslissen. Hiermede niet te- vreden, stond nu nog wel de weg van rechten open, maarwie loopt er nu voor zijn kies recht naar de rechtbank! Dat zal altijd wel uit zondering blijven. Nauwkeuriger en klaarder wettelijke regeling is dus een vereischte. Omtrent de sociale quaestie wenscht het ont- werp-program van actie: dat er gelegenheid kome voor het optreden van Kamers van arbeid. Dit voorstel gaat uit van de volgende beginselen a. dat de arbeid evengoed als de handel recht heeft op wettelijke beschermingb.v. dat de wet geving in deze zoowel ten goede komt aan den arbeider als aan den werkgever en de wet dus beider verplichtingen en rechten moet afbakenen, e. dat dc Overheid niet door losse commissies van enquête, maar door deskundigen, door natuur lijke organen zich hieromtrent moet laten voor lichten, zoodat zij dan ook voor het ontstaan van die organen gelegenheid moet openen. De bescherming van den arbeid behoort recht streeks tot de taak der Overheid. Als wij wat aandringen op het behartigen van deze taak, dan is dit geenszins in strijd met onze at keuring van haar bemoeiing met zaken, waarmede zij niet te maken heeft. Vroeger kon de arbeid beter zichzelf uit het gedrang helpen, maar thans door den invloed van de nochiverie, van het kapitaal, van stoom en electriciteit de arbeider te veel onderdrukt wordt, moet de Regeering tusschen- beide komen. Dit is een algemeen belang, omdat wij geen goede arbeiders missen kunnen voor een geregeld, rustig nationaal leven. Tevens moeten ook de rechten der patroons of we kgevers verzekerd worden. Het is onze partij niet te doen om tegen de „bazen" op te trekken, maar onze Overheid moet door hescherm-nde maat regelen voor beide het leven weer dragelijk trachten te maken. Om nu in deze te weten te komen wat al of niet raadzaam is en goed, heeft zij officieële betrekking noodig met Kamers van arbeid. Geen ambtenaren of staatscommissies geven het ver eischte, heldere, ongekleurde licht, maar alleen geheel ongedwongen vereenigingen van lieden, die thuis zijn in den arbeid. De overheid moet het optreden van zulke Kamers van arbeid dau ook niet gebieden, maar het alleen mogelijk maken, dat de organisatie van den arbeid lucht en ruimte krijge in de organisatie van het staatsleven. pgaaf ontvangen.) 0,00 A. 7,30 0,00 7,15 m. 0,00 7,13 voorm. voorin, voorm. voorin, voorm. voorm. 0,00 8,45 0,00 8,15 0,00 0,03 Rottf.bmv antirevolutionaire, de eerste groep drie leden in vpSsSg» de Kamer benoemt en de andere elk één, en de roomschen naar gelijke proportie. 2. Maar dit zelfde onrecht, dat opzichtens de Tweede Kamer nu alleen nog maar in enkele groote steden bestaat, duurt nog in veel meer steden voort tun aanzien van de Gemeenteraads verkiezingen. Een partij, die soms bijna de helft van alle stemman uitbrengt, maar nogtans een weinig in da minderheid blijft, derft zoodoende haar invloed in deu Raad en het bestuur der nneentezaken. Deze fout moet derhalve op ge- voorm. voorm. voorin, voorm voorm. voorm. Ook over het onderwijs spreekt het ontwor pen Program van aetie ondubbelzinnig. Trou wens, dit liet zich niet anders verwachten. Het verlangt: l. schoolgeldheffïnq van wie betalen kan. De kinderen behooren bij de ouders. Het is hun natuurlijke plicht, ze op te voeden. Er moet dus zooveel mogeljjk op gewerkt worden, dat zij zeiven scholen naar hun keuze inrichten en in elk geval, als z'j geld hebben, zei ven het on derwijs van huil kroost betaleu. Men bedoelt dus in het ontwerp geen stiisiife-stelsel, waar door de Staat de staat nog meer dan thans uit aller beurs aan de ouders zoude uitkeerenook geen restitutie-stelsel, of vergoeding van het aan de publieke kas bespaarde geld aan de besturen der vrije scholen. Dit zou een huldiging van hetzelfde verkeerde beginsel zijn. De Staat be hoeft het bijzonder onderwijs niet te bekostigen, maar evenmin mag van de met-gebruikers van het openbaar onderwijs gevergd worden, dat zij in den vorm vau belasting het onderwijs vau vermogende ouders betalen. Zij die er van pro- fiteeren, hebben de kosten eenvoudig zeiven te voldoen, naar billijke evenredigheid. In de tweede plants wil het ontwerpInkrim ping van de rijksinrichting voor middelbaar on derwijs, kweekscholen en normaallessen. Deze in richtingen, indertijd door het drijven der libe ralisten tot stand gekomen, verslinden maar geld. eu wat is er van gekomen. Men zit nu met deu overvloed van onderwijzers al verlegen. De trac- tementen dalen onrustbarend. De jonge onder wijzers bebben schier geen houdbare positie meer. Ook heeft men Rijks-Hoogere-Burgerscholen op gericht op plaatsen waar slechts een handje vol leerlingen te krijgen was, zoodat ieder van die leerlingen du zend gulden en meer aan het land kostte. Dit is te dwaas om van te spreken. In de derde plaats vraagt het ontwerpHer stel van gewetensvrijheid voor den armeook op schoolgebied. Het is stuitend onrecht, als arme ouders geen kosteloos onderwijs kunnen krijgen voor hun kinder n, tenzij dan alleen op scholen, welke zij kwaad achten voor het zieleleven van die kinderen In de vierde plaats vraagt het ontwerp„Op heffing van den vaeeinedwang voor vrije scholen" Een inentingsbewijs voor kinderen te eischen op particuliere scholen is altijd noggrievender dwang dan op staatsscholen. Het is een zijdelingsehe tegenwerking van het vrije ouderwijs. Zoo goed als ongevaccineerde groote menschen saam mo gen komen zonder zulke bewijzen, moet het ook kinderen toegelaten zijn. Omtrent de Kerk verlangt het program van actie: „Regeling bij de wet van de uitbetalingen, die geschieden krachtens arl. 171 (oud 168) van de Grondwet''. Dit wordt n.l. gevraagd als voor- loopige maatregel voor rechtsherstel, omdat de Grondwet in de eerste vier jaren toch onveran derd blijft. Doch die Grondwet laat te veel over aan de gunst ot ongunst der Ministers. Vooral door de Chr. Geref. en de Doleereuden wordt dit ervaren. De gewone wet moet derhalve in deze leemte voorzien. Toch is dit niet het eenige. De uitkeeringen van tractementen moeten ook wettelijk geregeld worden in verband met het toe- of afnemen der bevolking en met het al of niet bezet zijn van de predikantsplaatsen, enz. Aangaande de financiëele quaestie kan men het moeie ijk eens worden, omdat zij die hierin mee spreken zoo spoedig te veel de particuliere be langen van zichzelf of van hun omgeving op het oog hebben, en dan het algemeen belang daarbij achterstellen. Onder landbouwers zal men deze zaak licht geheel anders bezien dan onder koop lieden of fabrikanten. Op dit gebied kunnen ds antirevolutionaire beginselen daarom niet best tot haar recht komen. Ook is men ten deele zeer afhankelijk van hetgeen er omgaat in de buitenlandsche handelswereld. Toch doet het program van actie de volgende practische voorslagen. Vooreerst vraagt hetvermindering van den druk der accijnsen. Reeds lange jaren is er over sommige accijnsen geklaagd En bijna ieder wil den accijns van het zout en de zeep zien weg genomen. Dit zijn n.l. artikelen, die de geringere standen evenveel of nog meer gebruiken dan de aanzienlijken. Vooral ook de zuivelboeren Reb ben veel zout noodig, en de wasschers en wasch- vrouwen veel zeep. Eu al deze lieden worden nu in verhouding tot de andere burgers en de rijken te zwaar getroffen. Over den .vuzX-miccijns is nog niet zooveel eenheid van inzicht. Ten tweede noemt het ontwerpgelijkmaking van den belastingdruk voor de verschillende be- standdeelen van het nationaal vermogen. De libe ralistische partijen willen rijksinkomstenbelasting. Onze partij, als ue er eeuigszins buiten kunnen, liefst niet. Het zou veel meer inspanning kos ten, om die belasting billijk te regelen, dan men van haar voorstanders mag verwachten. Ook schrikt de thans hier en daar bestaande gemeen telijke inkomstenbelasting er ons van af. De nieesten moeten zeiven'hun inkomsten opgeven, en dat gaat vaak niet eerlijk. Toch eischen de belastingen doortastende herziening. De renteniers o.a., die van hun effecten leven, behooren in verhouding tot hen die vaste goederen hebben, veel meer te betalen. Ten derde vraagt het program van actieher ziening van de tarieven van in-, uit- en doorvoer ook in verband met de handelspolitiek van andere mogendheden. In beginsel is onze partij voor vrijhandel, omdat door de vrije concurrentie der buitenlan ders onze eigen landgenooten meer hun best zul len doen om alles zoo degelijk en goedkoop mogelijk af te leveren. Doch men kan elk stel sel overdrijven. De liberalen verliezen in deze het nationaal belang uit liet oog, eu zouden den vrijhandel ook dan nog willen gehandhaafd zieu, als hij werkelijke schade aan onzen landbouw eii onze nijverheid toebrengt. Dat gaat te ver. Uit 'Zweden krijgt men tegenwoordig geploegd hout, waardoor iu de groote steden onzes lands veel minder timmerwerf.' is. Uit Parijs komen vele kleeding- en meubelstukken, enz. Er dient dus ernstig overwogen, of er geen schadeverhaal is te krijgen op hetgeen zoodoende aan ons na tionaal kapitaal wordt onttrokken, en zulks door het stellen van andere in- en uitgaande rechten. Belangende de militaire quaestie vraagt het program vau actie: mits onder voorbehoud van de noodige vrijstellingen, afschafing van de plaats vervanging, en verbetering van dc militaire rechts verhoudingen. Om niet slechts een leger voor de leuze of de luxe te hebben, moet het doeltreffend zijn ingericht. En daartoe is geen staand of gehuurd leger voldoende, maar hebben wij een volksleger noodig. Thans zijn we zoo min in ons eigen land als in de koloniën tegen den oorlog bestand. Voor ongeveer evenveel geld, of een weinig meel is de dubbele, misschien zelfs wel de viervou dige verweerkracht te krijgen. Het volk zelf moet in tijd van nood de wapens kunnen gebruiken en daartoe tijdig geoefend en voorbereid worden. Maar dan dient allereerst de plaatsvervanging weg, zoodat alle standen gaan dienen, en er niets vernederends meer aan kleeft om soldaat te wordeu. Alleen dienen, om ons volk geen te zware militaire lasten op te leggen, de vrijstellingen behouden te blijven en ook vrijheid tot nummerverwisseling tussclien hen die deelnemen aan den algemeenen weerplicht en aan den beperkten dienstplicht. Vau de schutterij is weinig te maken zijkan een plaatselijke rustbewaarster worden, maar nadat onze soldaten een aantal jaren gediend hebben, is het aan te bevelen die oud-gedien len nog een tijd lang hun oefeningen te laten voort zetten. Voorts moet het leven oaler dienst zoo dra gelijk mogelijk geaiaakt worden. Wel mag de

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1888 | | pagina 1