Christelijk "Weekblad voor de Zuid-Hoüandsche en Zeeuwsche Eilanden, Vrijdag 27 Januari 1888. 2de Jaargang N°. 100. IN HOC SIGNO VINCES W. BOEKHO/EM. Rika en haar Vader. MEDE. amgaren of Bukskin J. SMIT lz., Bronzen Kruis, Vermelding1, IK voor KINDEREN. 'Alle stukken voor de Redactie bestemd. Advertentiën en verdere Administratie, franco foe te zenden aan den Uitgever. BASIE, Abrahams geioofsbeproevïng1. Feuilleton. te d ondergeteekende een mooi, lakt geen fabriekswerk), ai postwissel en vrage stalen, franconiet goed, ontvangt [NIJPE, bij heerenveen. In Heeren- Confectie. 0,50 ;a maanden. i fraaie Handwerken. e van de BAZAR. V.ZAR, die deze extra-editie ver- vartaal ƒ0,50 bij het eerste en "AR eene aflevering, bevattende fijnste Iïaudwerkpatronen en be- een patroon in chromolithograptoe ils. de BAZAR is de prijs van het s handwerken 0,75 per 3 mnd. yan de bazar,: /I,- platen- 1,50 ipte patronen - 1,50 pl. en 3 gekn. p. 2 n kan men tegen verhooging van >or Fraaie Handwerken bestellen, wissel plaatse men daarop duidelijk t. GEBR. BELINFANTE. treclit 1876. nliem 1868. Door duizen den al jaren gebruikt. Dene Courant verschijnt eiken Vrijdag. Abonnementsprijs per drie maanden 50 Cent, franco p. post. Afzonderlijke nummers 5 Cent. uitgever NOHHEI.ND1J K. Advertentiën van 15 regels 50 cent, elke regel meer 10 cent. Advertentiën driemaal geplaatst worden slecbts tweemaal berekend. Advertentiën worden bij den Uitgever ingewaebt tot Donderdagmiddag 5 uur. ?r eens per maand bet boofd- peboeft men nooit een fijne an postwissel a 1,10 franco Ijk. orden solide ivederverkoopers WilKltUi Ij E A B EII. 'jan. -FEBIl. luit. alkmaar (Noord-Holland). stoomboot: Vooruitgang lp Goedereede en Overflakkee. 28 Zaterdag 20 Zondag. 30 Maandag. 31 Dinsdag. 1 Woensd. -;'2 Donderd. 3 Vrijdag. ZON op onder MA AN op ouder 7.50 4.38 V. M. 7.48 4.39 5.27 7.46 4.41 b.43 7.45 4.43 8.2 7.44 4.44 9.23 7.43 4 46,10.42 7.4114.48 11.37 8.4 8.38 1.7 9.33 9.58 10.22 MARKTEN. )ct. 1887 tot 1 Maart 1888. lelharms voorin. 6 en 12,u. pvoetsl. 7,15 en 10, nra. 1,15 u. lendnm 10,45 u. Jendam 3,30 u. lelharnis 9,15 3,u. bot vaart in aansluiting met de stoom- foetsluis naar Rotterdam en omgekeerd. TKAMERS zijn: t6. ISMEESTER. is der STOOMBOOT. Gen. 22 1is. (Slot.) j Doch al deze gedachten legt Abraham gevangen. Hij zwijgt Gode stil en volhardt in gehoorzaamheid. In de nabijheid van Mo- ria gekomen, gebiedt hij zijn knechts om niet den ezel terug te blijven, terwijl hij zijn zoon het noodige brandhout laat dragen en zelf het vuur en het mes neemt. Nu Rotterdam, (Raderboot.) wacht hem, eer zij boven aan den berg „dag en Diasdag voormidd. 5,30 uur. zijn, nog een nieuwe zielskwelling. O, als rige dagen 0,30 z;:n k;ncu da.t daar naast hem loopt en ■elnks nainidd. 1,30 uur. J: J 1 I niet des zondags. weldra een lijk zal wezen, hem maar mets meer zegt, want het is hem toch al zoo .(Schroefstoombootdienst.) benauwd maar nee[li het kind vindt die reis zoo zonderling; hij ziet wel het vuur en het mes glinsteren in zijns vaders handen, maar hij weet niet waar het lam tot brand offer vandaan moet komen hij wil er meer van weten en wendt zich daarom vragend tot zijn vader. Wat zou Abraham antwoorden? .aderb.) WINTERDIENST. |Hij wist het zelf niet. Maar hij beroept zich op Gods voorzienigheid. God zelf zou hem het brandoffer wijzen. Hij wist ook niet hoe de zaak zou afloopen. Alleen wist hij wat hem van den Heere geboden was. Maar hij geloofde, dat God machtig was om zijn kind straks uit den dood op te wekken. Dit geloof openbaarde hij ook, door zijn knechts toe te roepen: w ij (nietik", maar wij) zullen tot u wederkeeren. Bij gelijkenis is Izaak dan ook opgestaan uit den dood. lam op Middelbands. |j and art. ddelharnis. Dagelijks des voormiddags 8 uur ROTTERDAM. Dagelijks des namiddags 1 uur. DAGS GEEN DIENST. Immel op Rotterdam. pdag en Dinsdag 's morgens 4,30 ure, lindag en Dinsda; l-dag 's namidd. 1,15 ure. 1,30 TEN en MAASNYMPH tri vangende 1 November. naar ROTTERDAM. vm. 5,30 8,30, en namiddag 2 ure 7 8,30, 2 j ÊERDAM. Ivoormiddag 6,en namiddag 2,30 u. 7,30 2,30 j LLEV OETSLUIS. J8,30 ure, namiddag 12,45 en 2,45 ure. Icliiedam circa een half uur later. IBRIELLE. lormiddag 8,30 ure, namiddag 2,45 ure. Schiedam circa een lialf uur later. Tlevoetsluis naar Rotterdam, voorm. 8,30 jlotterdam naar Hellevoetsluis dagelijk. 1,45 ure, staan in correspondentie met leede en Overflakkee. N° I en 2 (Radbrbooten). Rotterdam. JANUARI. Van ROTTERDAM: Vrijda; thtf(nal #001- tU Zondag Maandag Dinsdag TVoensdag Donderdag 20 vm. 21 nm. 22 nm. 23 nm. 24 vm. 25 vm. 26 vm. 9,45 u. 9,45 u. 9,45 u. 9,45 u. 9,45 Ji 9,4-5 urg-Rotterdam (Raderboot.) Van fan Yan singen Middelburg aar naar erdam. Rotterdam. 0,00 voorm. 0,00 7,15 voorm. 8,15 0,00 voorm. 0,00 7,15 voorm. 8, 0,00 voorm. 0,00 7,15 voorm. 8,15 Rotterdam n. Middelb. en Vlissingen. voorin, voorm. voorm. voorm, voorm. voorm. 0,— 8,— 0,— Wat was dat? Is dat een woord van baar vader, vanwien zij reeds zooveel slagen en har de woorden ontving, en baar nu zoo liefelijk aansprak? »Ja vader, ik wachtte op u, ik ben blijde dat gij thuis komt, want het vuur begint to doven." I »Ziet ge er ook tegen op om nog even met JEn kruiwagen van buurvrouw om wat brandstof gaan, ik zal je geld geven." Weineen, vader, ik wil dat gaarne doen," .as# het antwoord. Spoedig nam ze den kruiwagen dien zij altijd ïbruiken mogt, en met blijdschap deed ze haar ||||lchap. Maar wat zou bet toch met vader jn," zoo vraagde ze zich af. Het heugde haar iet, dat bij zoo vriendelijk tegen baar geweest ifijbZou de Heere hare verzuchtingen ook ver- jord hebben? Dank, lieve Heere Jezus, dui- indinaal dank, indien 't een werk nit u is, side:-zij zachtjes, terwijl zij naar boven zag, 1 tranen vau dankbare vreugde biggelden over bare wangen. Spoedig bad ze haar boodschap en was ze met baar vrachtje voor de iooveel als ze met baar armpjes kan om- Want in zijn hart had Abraham hem al overgegeven eer hij op den top des bergs kwam. Toch moest de vreeselijke daad uitwen- dig nog verricht worden. Maar ook daar voor deinst Abraham niet terug. De be narde omstandigheden, waarin hij verkeert, maken hem niet machteloos, gelijk dat an ders zoo menigmaal bij den mensch het geval is. Het geloof maakt hem onversaagd, en geeft hem de kracht om zijn weerloos kind aan te grijpen, te binden en op het hout te leggen. En zelfs het bleeke gelaat van dat verschrokken kind belet niet dat hij het lemmet ter slachting omhoog heft. Maar nu is het ook genoeg. „Abraham, Abraham!" zoo klonk het van den hemel met een hem welbekende stem, en zie daar ontvalt hem het mes, en zijn zoon is gered. „Strek uwe hand niet uit aan den jongen," sprak de Engel des Heeren, want nu weet ik, dat gij God vreezende zijt, en uwen zoon, uwen eenige, van Mij niet hebt onthouden". Neen, hij kreeg dien zoon nu als uit den dood terug, en een ram, dat daar in de verwarde struiken hup pelde, nam Izaak's plaats op het altaar in. En nog wachtte Abraham een luister rijker bekroning. Want als hij vertrekken wilde, riep de Engel des Heeren hem an dermaal en zeide„Ik zweer bij Mij zei ven, spreekt de Heere, daarom dat gij deze zaak gedaan hebt, en uwen zoon, uwen eenige, niet onthouden hebt; voorzeker zal Ik u grootelijks zegenen, en uw zaad zeer vermenigvuldigen, als de sterren des hemels, en als het zand dat aan den oever der zee is, en uw zaad zal de poorte zijner vijanden erfelijk bezitten. En in uw zaad zullen gezegend worden alle volken dei- aarde; naardien gij mijne stem gehoorzaam geweest zijt". vatten, draagt ze naar binnen en brengt dadelijk een paar turven aan den baard. Burgwal beeft inmiddels zijn zakdoek op de tafel geledigd, en terwijl bij het boofd op zijne hand laat rusten, slaakt bij zucht op zucht maar nu Rika terug is, zorgt bij dat bet overige van den kruiwagen binnenkomt. Opnieuw neemt bij in dezelfde houding plaats aan de tafel. Is bet niet goed rnet u, vader vraagt Rika. »Koui eens bij me, lieve schat", was het ant woord. Nu, aan dit verzoek voldeed ze oogen- blikkelijk. Zij wist niet welk een ommekeer er had plaats gegrepenen toen Burgwal met zijn ruwe band haar teedere handjes omvatte, en haar in de oogen wilde zien, toen barstte hij uit in bitter geween. Hij schreide gelijk een kind, en was niet tot bedaren te brengen. »Och vader, zeg me nu toch wat is u over komen vroeg Rika, die ook begon te schreien. »0ch kind, och kind", riep de vader al wee- nend uit, en bedekte met beide handen zijn aan gezicht. Rika zonk neder aan zijne kniën, ze wist niet wat baar geschieddenog nimmer had ze in zulk een staat tegenover baar vader ver keerd. O, mocht het maar zijn dat de Heere hem op zijn levensweg ontmoet was. En terwijl Burgwal daar al snikkende zijn tranen liet vloeien, omhelsde bij zijn dochtertje en drukte haar aan 't harte. Lieve schat", zoo roept bij, »ik ben uw vader, maar heb uwe vergeving noodig voor al de onverdiende kastijdingenwaardoor, ik u mishandeld heb. Och mijn beste kind, vergeef Welk een geloof bezat dan die Abraham Zelfs als gij Mozes of Paulus naast hem plaatst, steekt hij er bovenuit. Maar Gode zij dank, dat wij het wetener heeft vele eeuwen later één op deze aarde geleefd, die lang vóór Abraham was en voor wien Abraham verre moet onderdoen, ja dien ook Abraham thans aanbidt als zijn Ver losser. Omdat Jezus Christus eenmaal, in de volheid der tijden, in den omtrek van datzelfde Moria zou lijden en sterven voor de zonde zijns volks, daarom kon Izaak thans ontbonden worden en vrij uitgaan. Aan de verdiensten van dien Christus al leen ontleenden èn Abraham, èn Izaak, èn allen, die na hen, zij het ook met veel mindere toewijding, het geloof beoefenden, hun kracht. Abraham's slachtmes werd te- rug gehouden, maar toen Jezus op Golgotha aan het vloekhout hing, zweeg de hemel, en Hij die Gods vermaak was van vóór de grondlegging der wereld, daalde neder tot in de bedding des doods. En waartoe dit anders dan om gebondenen, als Izaak op het brandhout, voor eeuwig los te koopen en het recht op hun ontbinding te ver werven. Zoo komt het er dan voor ieder mensch maar op aan, in dien duren losprijs begrepen te zijn. Wij gaan nog eenmaal een groote slachting tegemoet, namelijk die van het En gelijk het in de natuur is, zoo zal het daar in het nieuwe Jeruzalem zijnde eene ster verschilt in grootte van de andere. Allen zullen er wel een volkomen zaligheid genieten, maar naar gelang hier beneden houger en steiler geloofstoppen zijn beklom men, zal ook daar de vreugde der over winning grooter zijn. En dan zal niet Abra ham, hoe geliefd en hoe voortreffelijk ook, verheerlijkt worden als het hoofd van die breede schare, maar wel de eenige Midde laar Gods en der menschen. Voor Hem moet alle knie zich buigen. Voor Z ij n voe ten zullen alle kronen nedergeworpen wor den, tot heerlijkheid Gods, des Vaders, die zulk een onnaspeurlijk heiLplan formeerde en tot stand bracht. Blootlegging van staatkuid gaiigualen. Een inzender in de -V. Rott. Ct. (die niet al leen volgens zijn stijl maar ook blijkens de plaat sing van zijn schrijven onder de hoofdartikels een man van kennis en positie is), neemt de weigering van den beer Van Kerkwijk om te Zieriksee zjn beginselen voor de kiezers te ko men uiteenzetten, of althans een korte politieke belijdenis te geven, in bescherming. Hij brengt tegen het optreden van „adspiraut- candidaten" een paar bedenkingen in, die wij even ter sprake willen brengen. Vooreerst ziet deze onbekende inzender in het* optreden van verschillende staatslieden vlak vóór jongste gericht. De hemel zal dan wederom i de verkiezing en speciaal met het oog op die ver- zwijgen omtrent allen, die hier beneden geen toevlucht hebben gezocht in de armen j des Heilands. Maar tegenover die ter dood I veroordeelden zal dan ook een ontelbare schare staan van geestelijke kinderen van Abraham. Dan zal de vervulling der belofte, hem door God gedaan, op het heerlijkst aanschouwd worden. Het geestelijk Israël zal dan om den troon der genade schitteren als de sterren aan het uitspansel. het mij, indien gij kunt, dat is alles wat ik beboet". »0 vader, dat vergeef ik u gaarne, en hoop van harte dat het voortaan beter mag worden". »Ja, dat beloof ik u; God geve mj krachten om altijd goed voor u te zijn; 'tis uw gebed alleen, dat g j straks van bet kerkhof hebt op gezonden, waardoor ik van God gegrepen werd en tot stilstaan gebracht op den weg der zonde. Ik bad mj daar verscholen met bet voorne men om u een harde kastijding toe te dienen als ge daar kwaamt om te bidden want men bad bet mj gezegd dat ge daar dikwijls benen gingt; maar God beeft bet verhoed; door uwe bede beeft Ilij mijn liart verbrijzeld en mijne oogen geopend, om de zonde en ellende te zien, waarin ik hoe langer zoo dieper verzonk. 0, kindlief, welk een onvergete) ijken avondik heb geen woorden genoeg om te zeggen wat er in mijn harte omgaat". Het tijdstip, waarnaar Rika zoo lang bad uit gezien, was thans aangebroken. Z j bad zoolang zj den Heere Jezus kende en Hem lief bad, ge beden dat h lar vader nog eens op den weg des behouds mocht worden gebracht, doch nimmer had ze er eenige vrucht van mogen beleven; veeleer ontving ze gevoelige bewijzen van af-' keer, wanneer bj er iets van bemerkte. Maai de Heere gedacht haarHij liet bet baar niet aan moed en lust ontbreken om onversaagd hare godsvrucht te doen blijken, en te volharden in het gebed, ook voor bet behoud van haar vader. Deze jaren van vruchteloos pogen zijn voor haar dan ook een oefenschool geweest, welke baar in kiezing een soort vergelijkend examen, dewijl de kiezers zich uit dat spreken een oordeel zullen vormen over de bekwaamheden, de denkbeelden en de beginselen van iederen spreker afzonder ijk en in verhouding tot elkaar. Welnu, wat zou dat dau hinderen Is bet dan niet om de bekwaamste afgevaardigden te doen, en tevens om die mannen, wier denkbeel den en beginselen bet nauwst aan die der kie zers zijn verwant? Leggen niet op elk terrein de publiek optredende personen onwillekeurig geheel baar leven tot bemoediging en verster king hebben gediend. Maar keeren wij tot vader en dochter terug. Een paar uren gingen onopgemerkt voorbj, waarin Burgwal zijn bedrukte hart ontboezemde, en voor de eerste maal met zijn dochtertje over de eeuwige belangen van den zondaar sprak. Het bad Rika veel moeite gekost om hem te doen gelooven, dat z j hem al zijne wreede mis handelingen jegens baar vergaf. Wat hem ten laatste nog bekommerde was: hj kon bet nog maar niet gelooven dat God hem zjne zonden en misdaden zou kunnen vergeven maar hierin kwam Rika hem tegemoet. Eiken Zondag werd zij in de leer der zaligheid onderwezen op de Zondagsschool, welke zij zoo getrouw mogelijk bezocht, en dit niet alleen, maar de Hee.ie zelf leerde baar van dag tot dag in deze zoo heer lijke zaak; zo bad daarom terstond een woord voor den vader gereed, en zeide: indien uw berouw oprecht en van harte gemeend is, over het zondige leven dat achter u ligt, en gj alleen vergeving en verzoening zoekt in bet albetalend zoenbloed van den Heere Jezus, o vader ik zeg u, wanneer gj dan in waarheid uw Godtergend leven betreurt dan is er vergeving en verzoening bij God, ook voor u". »Ja, kindlief, bet berouw over mjne zonden doet mij bijna tot niets wegsmelten voor God. Och, wat lieb ik Hein getergd door mjn ellen dig gedragmocht H j me nu nog maar lang doen .leven om Hem te kunnen dieuen. Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1888 | | pagina 1