Christelijk
"Weekblad
voor de Zuid-Hoüandsche en Zeeuwsche Eilanden,
Vrijdag 27 Januari 1888.
2de Jaargang N°. 100.
IN HOC SIGNO VINCES
W. BOEKHO/EM.
Rika en haar Vader.
MEDE.
amgaren of Bukskin
J. SMIT lz.,
Bronzen Kruis,
Vermelding1,
IK voor KINDEREN. 'Alle stukken voor de Redactie bestemd. Advertentiën en verdere Administratie, franco foe te zenden aan den Uitgever.
BASIE,
Abrahams geioofsbeproevïng1.
Feuilleton.
te
d ondergeteekende een mooi,
lakt
geen fabriekswerk),
ai postwissel en vrage stalen,
franconiet goed, ontvangt
[NIJPE, bij heerenveen.
In Heeren- Confectie.
0,50
;a maanden.
i fraaie Handwerken.
e van de BAZAR.
V.ZAR, die deze extra-editie ver-
vartaal ƒ0,50 bij het eerste en
"AR eene aflevering, bevattende
fijnste Iïaudwerkpatronen en be-
een patroon in chromolithograptoe
ils.
de BAZAR is de prijs van het
s handwerken 0,75 per 3 mnd.
yan de bazar,:
/I,-
platen- 1,50
ipte patronen - 1,50
pl. en 3 gekn. p. 2
n kan men tegen verhooging van
>or Fraaie Handwerken bestellen,
wissel plaatse men daarop duidelijk
t.
GEBR. BELINFANTE.
treclit 1876.
nliem 1868.
Door duizen
den al jaren
gebruikt.
Dene Courant verschijnt eiken Vrijdag.
Abonnementsprijs per drie maanden 50 Cent, franco p. post.
Afzonderlijke nummers 5 Cent.
uitgever
NOHHEI.ND1J K.
Advertentiën van 15 regels 50 cent, elke regel meer 10 cent.
Advertentiën driemaal geplaatst worden slecbts tweemaal berekend.
Advertentiën worden bij den Uitgever ingewaebt tot Donderdagmiddag 5 uur.
?r eens per maand bet boofd-
peboeft men nooit een fijne
an postwissel a 1,10 franco
Ijk.
orden solide ivederverkoopers
WilKltUi Ij E A B EII.
'jan.
-FEBIl.
luit.
alkmaar (Noord-Holland).
stoomboot: Vooruitgang
lp Goedereede en Overflakkee.
28 Zaterdag
20 Zondag.
30 Maandag.
31 Dinsdag.
1 Woensd.
-;'2 Donderd.
3 Vrijdag.
ZON
op onder
MA AN
op ouder
7.50 4.38 V. M.
7.48 4.39 5.27
7.46 4.41 b.43
7.45 4.43 8.2
7.44 4.44 9.23
7.43 4 46,10.42
7.4114.48
11.37
8.4
8.38
1.7
9.33
9.58
10.22
MARKTEN.
)ct. 1887 tot 1 Maart 1888.
lelharms voorin. 6 en 12,u.
pvoetsl. 7,15 en 10, nra. 1,15 u.
lendnm 10,45 u.
Jendam 3,30 u.
lelharnis 9,15 3,u.
bot vaart in aansluiting met de stoom-
foetsluis naar Rotterdam en omgekeerd.
TKAMERS zijn:
t6.
ISMEESTER.
is der STOOMBOOT.
Gen. 22 1is.
(Slot.)
j Doch al deze gedachten legt Abraham
gevangen. Hij zwijgt Gode stil en volhardt
in gehoorzaamheid. In de nabijheid van Mo-
ria gekomen, gebiedt hij zijn knechts om
niet den ezel terug te blijven, terwijl hij
zijn zoon het noodige brandhout laat dragen
en zelf het vuur en het mes neemt. Nu
Rotterdam, (Raderboot.) wacht hem, eer zij boven aan den berg
„dag en Diasdag voormidd. 5,30 uur. zijn, nog een nieuwe zielskwelling. O, als
rige dagen 0,30 z;:n k;ncu da.t daar naast hem loopt en
■elnks nainidd. 1,30 uur. J: J 1 I
niet des zondags. weldra een lijk zal wezen, hem maar mets
meer zegt, want het is hem toch al zoo
.(Schroefstoombootdienst.) benauwd maar nee[li het kind vindt die
reis zoo zonderling; hij ziet wel het vuur
en het mes glinsteren in zijns vaders handen,
maar hij weet niet waar het lam tot brand
offer vandaan moet komen hij wil er meer
van weten en wendt zich daarom vragend tot
zijn vader. Wat zou Abraham antwoorden?
.aderb.) WINTERDIENST. |Hij wist het zelf niet. Maar hij beroept zich
op Gods voorzienigheid. God zelf zou hem
het brandoffer wijzen. Hij wist ook niet hoe
de zaak zou afloopen. Alleen wist hij wat
hem van den Heere geboden was. Maar
hij geloofde, dat God machtig was om zijn
kind straks uit den dood op te wekken.
Dit geloof openbaarde hij ook, door zijn
knechts toe te roepen: w ij (nietik", maar
wij) zullen tot u wederkeeren. Bij gelijkenis
is Izaak dan ook opgestaan uit den dood.
lam op Middelbands.
|j and art.
ddelharnis.
Dagelijks des voormiddags 8 uur
ROTTERDAM.
Dagelijks des namiddags 1 uur.
DAGS GEEN DIENST.
Immel op Rotterdam.
pdag en Dinsdag 's morgens 4,30 ure,
lindag en Dinsda;
l-dag
's namidd. 1,15 ure.
1,30
TEN en MAASNYMPH
tri vangende 1 November.
naar ROTTERDAM.
vm. 5,30 8,30, en namiddag 2 ure
7 8,30, 2 j
ÊERDAM.
Ivoormiddag 6,en namiddag 2,30 u.
7,30 2,30 j
LLEV OETSLUIS.
J8,30 ure, namiddag 12,45 en 2,45 ure.
Icliiedam circa een half uur later.
IBRIELLE.
lormiddag 8,30 ure, namiddag 2,45 ure.
Schiedam circa een lialf uur later.
Tlevoetsluis naar Rotterdam, voorm. 8,30
jlotterdam naar Hellevoetsluis dagelijk.
1,45 ure, staan in correspondentie met
leede en Overflakkee.
N° I en 2 (Radbrbooten).
Rotterdam. JANUARI.
Van ROTTERDAM:
Vrijda;
thtf(nal #001- tU
Zondag
Maandag
Dinsdag
TVoensdag
Donderdag
20 vm.
21 nm.
22 nm.
23 nm.
24 vm.
25 vm.
26 vm.
9,45 u.
9,45 u.
9,45 u.
9,45 u.
9,45 Ji
9,4-5
urg-Rotterdam (Raderboot.)
Van
fan
Yan
singen
Middelburg
aar
naar
erdam.
Rotterdam.
0,00
voorm. 0,00
7,15
voorm. 8,15
0,00
voorm. 0,00
7,15
voorm. 8,
0,00
voorm. 0,00
7,15
voorm. 8,15
Rotterdam n.
Middelb. en
Vlissingen.
voorin,
voorm.
voorm.
voorm,
voorm.
voorm.
0,—
8,—
0,—
Wat was dat? Is dat een woord van baar
vader, vanwien zij reeds zooveel slagen en har
de woorden ontving, en baar nu zoo liefelijk
aansprak? »Ja vader, ik wachtte op u, ik ben
blijde dat gij thuis komt, want het vuur begint
to doven."
I »Ziet ge er ook tegen op om nog even met
JEn kruiwagen van buurvrouw om wat brandstof
gaan, ik zal je geld geven."
Weineen, vader, ik wil dat gaarne doen,"
.as# het antwoord.
Spoedig nam ze den kruiwagen dien zij altijd
ïbruiken mogt, en met blijdschap deed ze haar
||||lchap. Maar wat zou bet toch met vader
jn," zoo vraagde ze zich af. Het heugde haar
iet, dat bij zoo vriendelijk tegen baar geweest
ifijbZou de Heere hare verzuchtingen ook ver-
jord hebben? Dank, lieve Heere Jezus, dui-
indinaal dank, indien 't een werk nit u is,
side:-zij zachtjes, terwijl zij naar boven zag,
1 tranen vau dankbare vreugde biggelden over
bare wangen. Spoedig bad ze haar boodschap
en was ze met baar vrachtje voor de
iooveel als ze met baar armpjes kan om-
Want in zijn hart had Abraham hem al
overgegeven eer hij op den top des bergs
kwam.
Toch moest de vreeselijke daad uitwen-
dig nog verricht worden. Maar ook daar
voor deinst Abraham niet terug. De be
narde omstandigheden, waarin hij verkeert,
maken hem niet machteloos, gelijk dat an
ders zoo menigmaal bij den mensch het
geval is. Het geloof maakt hem onversaagd,
en geeft hem de kracht om zijn weerloos
kind aan te grijpen, te binden en op het
hout te leggen. En zelfs het bleeke gelaat
van dat verschrokken kind belet niet dat
hij het lemmet ter slachting omhoog heft.
Maar nu is het ook genoeg. „Abraham,
Abraham!" zoo klonk het van den hemel
met een hem welbekende stem, en zie
daar ontvalt hem het mes, en zijn zoon
is gered. „Strek uwe hand niet uit aan
den jongen," sprak de Engel des Heeren,
want nu weet ik, dat gij God vreezende
zijt, en uwen zoon, uwen eenige, van Mij
niet hebt onthouden". Neen, hij kreeg dien
zoon nu als uit den dood terug, en een
ram, dat daar in de verwarde struiken hup
pelde, nam Izaak's plaats op het altaar in.
En nog wachtte Abraham een luister
rijker bekroning. Want als hij vertrekken
wilde, riep de Engel des Heeren hem an
dermaal en zeide„Ik zweer bij Mij zei
ven, spreekt de Heere, daarom dat gij deze
zaak gedaan hebt, en uwen zoon, uwen
eenige, niet onthouden hebt; voorzeker
zal Ik u grootelijks zegenen, en uw zaad
zeer vermenigvuldigen, als de sterren des
hemels, en als het zand dat aan den oever
der zee is, en uw zaad zal de poorte zijner
vijanden erfelijk bezitten. En in uw zaad
zullen gezegend worden alle volken dei-
aarde; naardien gij mijne stem gehoorzaam
geweest zijt".
vatten, draagt ze naar binnen en brengt dadelijk
een paar turven aan den baard.
Burgwal beeft inmiddels zijn zakdoek op de
tafel geledigd, en terwijl bij het boofd op zijne
hand laat rusten, slaakt bij zucht op zucht
maar nu Rika terug is, zorgt bij dat bet overige
van den kruiwagen binnenkomt.
Opnieuw neemt bij in dezelfde houding plaats
aan de tafel.
Is bet niet goed rnet u, vader vraagt Rika.
»Koui eens bij me, lieve schat", was het ant
woord. Nu, aan dit verzoek voldeed ze oogen-
blikkelijk. Zij wist niet welk een ommekeer er
had plaats gegrepenen toen Burgwal met zijn
ruwe band haar teedere handjes omvatte, en
haar in de oogen wilde zien, toen barstte hij uit
in bitter geween. Hij schreide gelijk een kind,
en was niet tot bedaren te brengen.
»Och vader, zeg me nu toch wat is u over
komen vroeg Rika, die ook begon te schreien.
»0ch kind, och kind", riep de vader al wee-
nend uit, en bedekte met beide handen zijn aan
gezicht. Rika zonk neder aan zijne kniën, ze
wist niet wat baar geschieddenog nimmer had
ze in zulk een staat tegenover baar vader ver
keerd. O, mocht het maar zijn dat de Heere
hem op zijn levensweg ontmoet was. En terwijl
Burgwal daar al snikkende zijn tranen liet vloeien,
omhelsde bij zijn dochtertje en drukte haar aan
't harte. Lieve schat", zoo roept bij, »ik ben
uw vader, maar heb uwe vergeving noodig voor
al de onverdiende kastijdingenwaardoor, ik u
mishandeld heb. Och mijn beste kind, vergeef
Welk een geloof bezat dan die Abraham
Zelfs als gij Mozes of Paulus naast hem
plaatst, steekt hij er bovenuit. Maar Gode
zij dank, dat wij het wetener heeft vele
eeuwen later één op deze aarde geleefd,
die lang vóór Abraham was en voor wien
Abraham verre moet onderdoen, ja dien
ook Abraham thans aanbidt als zijn Ver
losser. Omdat Jezus Christus eenmaal, in
de volheid der tijden, in den omtrek van
datzelfde Moria zou lijden en sterven voor
de zonde zijns volks, daarom kon Izaak
thans ontbonden worden en vrij uitgaan.
Aan de verdiensten van dien Christus al
leen ontleenden èn Abraham, èn Izaak, èn
allen, die na hen, zij het ook met veel
mindere toewijding, het geloof beoefenden,
hun kracht. Abraham's slachtmes werd te-
rug gehouden, maar toen Jezus op Golgotha
aan het vloekhout hing, zweeg de hemel,
en Hij die Gods vermaak was van vóór
de grondlegging der wereld, daalde neder
tot in de bedding des doods. En waartoe
dit anders dan om gebondenen, als Izaak
op het brandhout, voor eeuwig los te koopen
en het recht op hun ontbinding te ver
werven.
Zoo komt het er dan voor ieder mensch
maar op aan, in dien duren losprijs begrepen
te zijn. Wij gaan nog eenmaal een groote
slachting tegemoet, namelijk die van het
En gelijk het in de natuur is, zoo zal
het daar in het nieuwe Jeruzalem zijnde
eene ster verschilt in grootte van de andere.
Allen zullen er wel een volkomen zaligheid
genieten, maar naar gelang hier beneden
houger en steiler geloofstoppen zijn beklom
men, zal ook daar de vreugde der over
winning grooter zijn. En dan zal niet Abra
ham, hoe geliefd en hoe voortreffelijk ook,
verheerlijkt worden als het hoofd van die
breede schare, maar wel de eenige Midde
laar Gods en der menschen. Voor Hem
moet alle knie zich buigen. Voor Z ij n voe
ten zullen alle kronen nedergeworpen wor
den, tot heerlijkheid Gods, des Vaders, die
zulk een onnaspeurlijk heiLplan formeerde
en tot stand bracht.
Blootlegging van staatkuid gaiigualen.
Een inzender in de -V. Rott. Ct. (die niet al
leen volgens zijn stijl maar ook blijkens de plaat
sing van zijn schrijven onder de hoofdartikels
een man van kennis en positie is), neemt de
weigering van den beer Van Kerkwijk om te
Zieriksee zjn beginselen voor de kiezers te ko
men uiteenzetten, of althans een korte politieke
belijdenis te geven, in bescherming.
Hij brengt tegen het optreden van „adspiraut-
candidaten" een paar bedenkingen in, die wij
even ter sprake willen brengen.
Vooreerst ziet deze onbekende inzender in het*
optreden van verschillende staatslieden vlak vóór
jongste gericht. De hemel zal dan wederom i de verkiezing en speciaal met het oog op die ver-
zwijgen omtrent allen, die hier beneden
geen toevlucht hebben gezocht in de armen j
des Heilands. Maar tegenover die ter dood I
veroordeelden zal dan ook een ontelbare
schare staan van geestelijke kinderen van
Abraham. Dan zal de vervulling der belofte,
hem door God gedaan, op het heerlijkst
aanschouwd worden. Het geestelijk Israël
zal dan om den troon der genade schitteren
als de sterren aan het uitspansel.
het mij, indien gij kunt, dat is alles wat ik beboet".
»0 vader, dat vergeef ik u gaarne, en hoop
van harte dat het voortaan beter mag worden".
»Ja, dat beloof ik u; God geve mj krachten
om altijd goed voor u te zijn; 'tis uw gebed
alleen, dat g j straks van bet kerkhof hebt op
gezonden, waardoor ik van God gegrepen werd
en tot stilstaan gebracht op den weg der zonde.
Ik bad mj daar verscholen met bet voorne
men om u een harde kastijding toe te dienen
als ge daar kwaamt om te bidden want men
bad bet mj gezegd dat ge daar dikwijls benen
gingt; maar God beeft bet verhoed; door uwe
bede beeft Ilij mijn liart verbrijzeld en mijne
oogen geopend, om de zonde en ellende te zien,
waarin ik hoe langer zoo dieper verzonk. 0,
kindlief, welk een onvergete) ijken avondik heb
geen woorden genoeg om te zeggen wat er in
mijn harte omgaat".
Het tijdstip, waarnaar Rika zoo lang bad uit
gezien, was thans aangebroken. Z j bad zoolang
zj den Heere Jezus kende en Hem lief bad, ge
beden dat h lar vader nog eens op den weg des
behouds mocht worden gebracht, doch nimmer
had ze er eenige vrucht van mogen beleven;
veeleer ontving ze gevoelige bewijzen van af-'
keer, wanneer bj er iets van bemerkte. Maai
de Heere gedacht haarHij liet bet baar niet
aan moed en lust ontbreken om onversaagd hare
godsvrucht te doen blijken, en te volharden in
het gebed, ook voor bet behoud van haar vader.
Deze jaren van vruchteloos pogen zijn voor haar
dan ook een oefenschool geweest, welke baar in
kiezing een soort vergelijkend examen, dewijl de
kiezers zich uit dat spreken een oordeel zullen
vormen over de bekwaamheden, de denkbeelden
en de beginselen van iederen spreker afzonder
ijk en in verhouding tot elkaar.
Welnu, wat zou dat dau hinderen Is bet
dan niet om de bekwaamste afgevaardigden te
doen, en tevens om die mannen, wier denkbeel
den en beginselen bet nauwst aan die der kie
zers zijn verwant? Leggen niet op elk terrein
de publiek optredende personen onwillekeurig
geheel baar leven tot bemoediging en verster
king hebben gediend.
Maar keeren wij tot vader en dochter terug.
Een paar uren gingen onopgemerkt voorbj,
waarin Burgwal zijn bedrukte hart ontboezemde,
en voor de eerste maal met zijn dochtertje over
de eeuwige belangen van den zondaar sprak.
Het bad Rika veel moeite gekost om hem te
doen gelooven, dat z j hem al zijne wreede mis
handelingen jegens baar vergaf. Wat hem ten
laatste nog bekommerde was: hj kon bet nog
maar niet gelooven dat God hem zjne zonden
en misdaden zou kunnen vergeven maar hierin
kwam Rika hem tegemoet. Eiken Zondag werd
zij in de leer der zaligheid onderwezen op de
Zondagsschool, welke zij zoo getrouw mogelijk
bezocht, en dit niet alleen, maar de Hee.ie zelf
leerde baar van dag tot dag in deze zoo heer
lijke zaak; zo bad daarom terstond een woord
voor den vader gereed, en zeide: indien uw
berouw oprecht en van harte gemeend is, over
het zondige leven dat achter u ligt, en gj alleen
vergeving en verzoening zoekt in bet albetalend
zoenbloed van den Heere Jezus, o vader ik zeg
u, wanneer gj dan in waarheid uw Godtergend
leven betreurt dan is er vergeving en verzoening
bij God, ook voor u".
»Ja, kindlief, bet berouw over mjne zonden
doet mij bijna tot niets wegsmelten voor God.
Och, wat lieb ik Hein getergd door mjn ellen
dig gedragmocht H j me nu nog maar lang
doen .leven om Hem te kunnen dieuen.
Wordt vervolgd.)