Vrijdag 23 September 1887.
2** Jaargang N° 82.
Grand Rapids,
mes,
Silpersfi ra Boetaei te Somelsit
Fornuizen, Brandkasten en Kisten,
Amerikaansche Esteij-Orgels
OP 10NDAG 18 SEPTEMBER 1887.
Nederlandsche Hervormde Kerk.
Christelijke Gereformeerde Kerk.
Doopsgezinde Kerk.
Cweinesig'cle Berichten.
Advertentiën.
IPIi. van WIJK.
Ds. K. G. F. W. Ham.
Ds. K. G. F. W. Ham.
Ds. M. M. de Lint.
Ds M. M. de Lint
Ds. P. C. A. Halffman.
Ds. J. F. de Klerk.
Ds. P. Kerper.
Ds. J. F. de Klerk.
Waarom de afscheiding1 als
zoodanig verheerlijkt?
Bijvoegsel
en Scheidsbodeit w. mn
DE STANDJES,
die nu een kleine veertien dagen verschillende
plaatsen van ons land beroerden, schijnen thans
zoo ongeveer te hebben uitgewoed.
Te Rotterdam is het rustig gebleven; ook te
Utrecht heeft men geen herhaling gezien van
het Zondag aldaar voorgevallene, en te Gronin-
o-en werd de orde niet verstoord, toen der socialis
ten leider Zondag daar zijn partijgenooten op
zocht. Er was wel veel volk op de been, maar
het bleef rustig.
Zooals men zich herinnert, hebben de roer
vinken te Rotterdam het uitsteken van de va-
derlandsché vlag als bewijs van anti-socialisti
sche gezindheid geëischt, zoodat de Maasstad
iuet deze gedwongen fraaiigheid er allerzonder
lingst heeft uitgezien.
Deze omstandigheid gaf den heer Musly, eige
naar van een café op den Schiedamschen Dijk,
de volgende dichtregelen in de pen, waarvan
hi) duizenden afdrukken gratis deed verspreiden
„Steeds zas ik lluUauds vlag met lietde en vreugde wappren;
Zij was mij-liet symbool van helden en van dappren.
Zij was me een gloriezon, een parel aan de kroon
Van 't blonde stoer geslacht den Batavierenzoon.
Zij was hij 't feestgetij de rijkste kleur der kleuren
Thans doet zij 't Hollandsch hart in diepe droefheid treuren:
Zij hangt daar niet tot eer tot roem van 't Vaderland;
Keen, in haar rijk geplooi verbergt zich smaad en schand'.
Zij heeft door ruw geweld een schaamteblos verkregen,
De roode oproervlag lacht haar als zuster tegen.
Heel Holland is in rouw om het brutaal geweld
Dat 't schoon Je Maintiendrai naast Revolutie stelt".
Algemeen wordt de houding van de politie
in de bladen strengelijk afgekeurd. Zij kwam
telkens te laat, vooral te Utrecht, en nergens
werd door haar beleid de vernieling van eigen
dom voorkomen.
Ook te Dordrecht had men Zondag een op
stootje knnnen hebben, maar daar tenminste
was het de politie, die door haar tactvol op
treden mogelijke ongeregeldheden voorkwam.
Men vermoedde namelijk dat de sociaaldemo
craten een openbare vergadering zouden hou
den in hun vergaderlocaal aan de Groote Kerk
buurt aldaar. Des avonds bewogen zich daar
dan ook vele nieuwsgierigen", die voor ande
ren, maar ook voor zich zelf, in den regel het
gevaarlijkst zijn. De socialisten vroegen on
middellijk bescherming hij de politie, die hun
werd toegezegd, mits zij natuurlijk de wenken,
hun door den commissaris is gegeven, opvolg
den. De politie liet haar macht niet zien, één
agent hield slechts toezicht.
Tegen 9 uur, zegt de Dord. Crt., begon het
meer van eene samenscholing te krijgen, en
bonsten eenige personen op de deur van het
bierhuis. Toen aan de eerste aanmanning om
door te loopen niet door de menigte^ werd vol
daan, deed de commissaris van politie eenige
agenten aanrukken, op wier verschijnen men
uiteenging.
Veiligheidshalve werd toen een gedeelte der
Grootekerksbuurt afgezet, zoodat de vergader
den te 10 ure in alle. stilte en man voor man
het lokaal konden verlaten, zonder het minste
letsel te hebben bekomen. Nog geruimen tijd
hielden de nieuwsgierigen stand op het Stad
huisplein, tot zij ten slotte begrepen voor niet
gewacht te hebben en gaandeweg afzakten.
Te ruim elf uur was alles gedaan en kon de
politie inrukken.
En daarmede liep het zaakje te Dordrecht af.
Te Utrecht was het Zaterdagavond verre
van rustig. In het gebouw waar de socialisten
vergaderen zouden, werd des middags door een(
groep mannen en jongens alles kort en klein
geslagen. De vaten bier werden in de Rijn ge
worpen en stapels socialistische bladen en boek
jes uit het huis gehaald en verscheurd. De po
litie kwam te laat om de belhamels te straffen.
Zooals men weet, zouden zij vergaderen in een
locaal dat daartoe, bij contract, voor twee ja
ren van den eigenaar afgehuurd werd. Bedoelde
eigenaar ontdekte eerst na de teekening van het
contract dat hij zijne kamer aan socialisten
verhuurd had. Hij gaf er de politie kennis van.
Mogen nu de politie-autoriteiten en de bur
gerlijke overheid uit de te Amsterdam, Rotter
dam en Utrecht geleerde lessen dit nut trekken,
dat, wanneer er weer eens gevaar dreigt voor
vernieling van anderer eigendom, men tenminste
zorge zóó vlug bij de hand te wezen, dat niet
de politie komt als er niets meer tegen te hou
den is.
Het maakt een treurigen indruk telkens en
telkens weer te vernemen, dat ruw geweld den
boventoon heeft, en dat het volk door niets in
zijn baldadigheid wordt gestuit. De orde worde
gehandhaafd, en met kracht, ook tegenover hen
die men »goedgezinden" noemt.
landbouw.
Uit de Hoeksehe Waard wordt gemeld,
dat de oogst thans voor het grootste gedeelte
binnen is. De opbrengst geeft algemeen zeer
veel reden tot tevredenheid. Het koolzaad gaf
goed en de prijs was hooger dan in het vorige
jaar. De erwten vielen zoo voordeelig uit als
in maar weinig jaren het geval wasze zijn
rijk gepeuld en schoon van stuk, en er wordt
van 40 tot meer dan 50 HL. van de HA. ge-
dorscht. De boonen geven over het algemeen
ook reden tot tevredenheid, en leveren evenals
de tarwe en wintergerst eene ruime opbrengst.
Van de zomergerst en de haver is over het al-
meen de halm tekort gebleven, maar het ge
wicht voldoet in de meeste gevallen. Het vlas
bleef kort van stengeltoch was de opbrengst
nog veel heter dan het zich in het voorjaar deed
aanzien. De teelt der aardappelen geeft wellicht
mindere gunstige uitkomstenop verscheiden
akkers staan zij middelmatig, en men vreest
voor doorwastoch kan ook hier de uitkomst
de verwachting nog beschamen.
Een landbouwer te Apeldoorn roemt zeer
de deugdelijke werking van gaswater en gaskalk.
Gaswater gebruikte hij met g;oeden uitslag op
weiland. Het opbrengen heeft het best plaats
in het voorjaar met een gierkar. In den zomer
mag het alleen geschieden bij regenachtig weer,
of zeer verdund met slootwater.
Het sterke gaswater kan men storten in een
aardhoop, en dan na eenige dagen over het land
strooien. Op kool- en klaverland, voor het zaaien
werkt het uitstekend evenals gaskalk.
Gaskalk die eenige maanden aan de open lucht
is bloot gesteld, zet zich grootendeels om in gips,
en dan is het een uitstekend middel om mest
stoffen in het land vast te houden.
Echt Amerikaansche Carpetsweeper
in verschillende kwaliteiten.
Inmaakbussen met schroef- en veersluiting,
Inmaakflesschen.
Tuinstoelen en Tafels, Tuingereedschappen.
Kinder-Velocipèdes en Wagens,
in liet Magazijn van
Aardappelmarkt 39. Kuipershaven 70.
Iï. AAW RAW»WIJK,
DORDRECHT.
en alle soorten van
VOORHANDEN BIJ
Gorinchem Hoogstraat 727.
Billijke IPrijzen met Garantie.
Sommelsdijk. Namiddag.
Middelliarnis. Voormiddag.
Stad aan het Haringvliet. Namiddag.
Den Bommel. Voormiddag.
Ds. P. C. A. Halffman.
Ooltgensplaat. Voormiddag.
Oude Tonge. Voor- en Namiddag.
Ds T. H. van Dolder.
Nieuwe Tonge. Voor- en Namiddag.
Ds. M. J. Wentink.
Herkingen. Namiddag.
Dirksland. Voormiddag
Melissant. Namiddag.
Stellendam. Namiddag.
Goedereede. Voormiddag.
Ds. P. Kerper.
Ouddorp. Voor- en Namiddag.
Ds. J. L. Tichelaar.
Middelliarnis. Voormiddag en Avond.
Ds. P. v. Schaik.
Stellendam. Voor- en Namiddag.
Ds. J. J. Koopmans.
Ouddorp. Voormiddag.
Ds. K. W. Róssing.
W O "*'x*
lingen der wereld. Tegen deze gevaren
nu wenschte ik u te waarschuwen. Er is
niets zoo algemeen dan menschen te zien,
die zich verbeelden werkelijk christenen
te zijn, omdat zij den naam van Christus
dragen, omdat hun leven onberispelijk
schijnt, omdat hun ingetogen gedrag en
hun welwillend karakter hun de achting
der menschen hebben waardig gemaakt. Zij
begrijpen niet, dat er nog vele menschen
zijn, die zonder de ware godsvrucht te
kennen, even deugdzaam en achtenswaar-
dig zijn als zij. Om. zujks u te doen
gevoelen, weet ik niet beter te doen, dan
u te wijzen op de geschiedenis van een
jongmensch, die in deugd en braafheid
uitstak, maar die toch het ééne noodige
miste. Deze gebeurtenis wordt ons in Mat-
theus 19, Marcus 10 en Lucas 18,.ver
haald: Toen de Heere zich op weg be-"
gaf, kwam een op Hem toe, en voor Hem
op de knieën vallende, zèide hijGoede
Meesterwat zal ik doen opdat ik het eeu
wige leven beërve?"
De persoon was zoo deugdzaam, dat hij
met t oog op de geboden Gods kon zeg
gen Ik heb al deze dingen onderhouden
van mijn jongheid af" naar het uitwen
dige ten minste. En Jezus hem aan
ziende, beminde hem en zeide tot hem:
Eén ding ontbreekt u, ga heen, verkoop
alles wat gij hebt, en geef het den armen,
en gij zult een schat hebben in den hemel,
en kom herwaarts en neem het kruis op
en volg Mij". Maar die mensch, treurig
geworden over dit woord, ging bedroefd
weg; »want hij had vele goederen". On-
s...& neen. wees op uwe noede
voor de dwaling van hen, die de bekend
heid met de waarheid der godsvrucht voor
de godsvrucht zelve houden. Dat is oorzaak
van zooveler verderf. Zij kunnen lang over
het Evangelie spreken, maar zij zijn vreemd
aan den invloed er van. Hoor hun spre
ken, en gij zult ze voor christenen houden
zie hen handelen, en ge kunt er niet aan
twijfelen of't zijn heidenen. Wacht er u voor,
de hoop van uw eeuwig heil op het bezit
van eenige uitwendige voorrechten te stel
len. Gij woont, zooals men dat gewoon
is te zeggen, in een christelijk land, maar
daarom zijt ge geen christenwant een
oprecht christen is een kind van God, door
't geloof in Jezus Christus. Die per
soon, van wien ik u zoo aanstonds sprak,
bezat ook vele uitwendige voorrechten.
De inwoners van Capernaüm ook maar
zij waren er des te schuldiger door, wijl
zij ze niet wisten te waardeeren.
Verscheidene van hen zelfs, die met
Christus gegeten on gedronken hebben,
en in wier straten Hij geleerd heeft, zul
len eenmaal dat" woord vernemen, hetwelk
hij in 'zijn toorn tot h'en richten zalGaat
weg van Mij, gij allen die de ongerechtig
heid werkt." 'Misschien hebt gij het geluk
gehad, eene godvruchtige opvoeding te heb
ben genoten; meen daarom^niet dat gij
ten hemel moet ingaan. Gij rftoet weder-
geboren worden. De gebeden, uwer ouders
zullen u de eeuwige heerlijkheid niet waar
dig maken. Gij moet zelve leeren bidden.
Meer dan één vader, meer dan ééne moe
der zal ter rechterzijde van Christus staan,
zonder hunne kinderen, evenals er ook wel
KOCX1 JUIOL
wel aan Hem gedacht?
Terwijl anderen maanden en jaren ge
leefd hebben zonder te bidden, hebt gij
gestadig uwe plichten vervuld, maar zon
der ijver, zonder oprechtheid, zonder leven.
Gaat eens na hoe dikwerf gij nederboogt
en opstondt voor God, zonder met lust aan
Hem gedacht te hebbenHoe dikwerf hebt
gij naar de prediking des Woords zitten luis
teren met afzwervende gedachten En zeg
mij of het dan niet waar is, dale gij na dat
alles even als anderen gedaan hebt? nl.
maanden en jaren doorgebracht, zonder te
biddenof het niet waar is dat gij werke
lijk zonder God in deze wereld geleefd
hebt Wordt vervolgd.)
Aldus vroegen wij een paar weken geleden
in ons blad, naar aanleiding van hetgeen Ds.
Gispen in de Bazuin had geschreven over de
moeielijkheid voor de »gescheidenen" om met
de »doleerenden" samen te gaan wonen en werken.
De Roeper geeft hierover eenigermate haar on
genoegen te kennen, en zal later op ons artikel
terugkomen.
Nu, dat zullen wij afwachten. Maar thans
reeds moeten wij kortelijk antwoorden op het
geen zij bij ons schrijven aanteekent.
De Roeper vindt bet niet goed, dat wij Ds.
G's. opstel tegen Prof. van Velzen's brochure
overstelden.
»Naar ons inzien" (geschiedde dit) »ten on
rechte," schrijft zij.
Maar laat ons mogen vragen, welk inzien hebt
ge dan, en waar steunt het op?
Is het dan soms owwaar, dat Ds. G. het vorige
jaar zoowel als dit jaar telkens opnieuw de ver-
Niemand die vrede met nevenpartijen begeert,
komt onophoudelijk terug op hetgeen de samen
werking dreigt te verhinderen. En'in elke huis
houding, familie of buurt waar dit wèl geschiedt,
zal men zich gerechtigd achten om het besluit
op te maken, dat de samenwoning niet van harte
wordt begeerd, maar veeleer afgeweerd.
Nooit zullen de chr. géref. en de doleeren-
den samen wonen, tenzij men in ondergeschikte
of niet uit te maken zaken ruimte late voor ver
schillende gevoelens.
Wij weten dat de beide groepen verdeeld zijn
niet over de beschouwing van het Herv.
Genootschap maar over de waardeering der
Herv. gemeenten. De een ziet er echt kerkelijk
wezen in, ofschoon met veel dwaling en ver
bastering gemengd; en de ander beschouwt ze
slechts als heslist valsche kerken, zoolang zij
onder het juk der synodale hiërarchie zijn.
Maar waarom moet dit een beletsel voor ver-
eeniging wezen, zoolang er geen sprake is van
het samenwonen der chr. geref. met Herv. ge
meenten onder het juk, maar alleen van samen
woning met gemeenten die het juk afwierpen.
Voorts schijnt het reglement van 1869" een
struikelblok. Maar als het nu toch waar is, wat
zoo gedurig van chr. geref. kant verzekerd wordt,
nl. dat dit reglement voor het bestaan der chr.
geref. kerk als zoodanig niets beteekent", waar
om pleit men dan niet voor totale opruiming,
indien men tevens weet, dat de doleerende broe
ders er gevaar in zien voor later verkeerd gebruik.
Eerst werd er met ernstigen drang van chr.
geref. zijde geroepen: wij wachten op daden!
Uw woorden zijn mooi genoeg, maar handels*
slechts naar
En inderdaad, daarin had men groot gelijk.
Theorie en praktijk moesten in harmonie komen.
De gereformeerde plant kon niet langer groeien
op onze erve zonder vruchten in het kerkelijk
leven te doen uitspruiten.
De steenen gingen haast roepen, om verwer-