Christelijk Verzint eer gij begint. enboek, STEEL i(M te SoiüölsöüL IN HOC SIGN O VINCE S W. BOEKHOVEN, ijs 75 cent. HOOIi, STER 125 Abonnementsprijsper drie maanden 50 Cent, franco p. post. Afzonderlijke nummers 5 Cent. Advertentiën van 15 regels 50 cent, elke regel^meer 10 cent. Advertentiën driemaal geplaatst worden slechts tweemaal berekend. Advertentiën worden bij den Uitgever ingewacht tot Donderdagmiddag 5 uur. n van brieven, in evens opgaven der ofd van en in den gebruiken. Bij alle stelling te bekomen e 30 cents, voor postformaat. oemd bedrag wordt door den uitgever Gorinchem. enstraat) I» V TI. d ingericht voor alle soorten. ers bekomen op aan- 88 franco tehuis. /a/licrn T.QTro^incr I' Yan ROTTERDAM rijdag iterdag mdag aandag nsdag oenstlag Donderdag 26 vm. 27 nin. 28 nm. 29 nm. 30 vm. 31 vm. 1 vm. 10,45 2,— 2,— 2,— 11,30 10,45 otterdam (Raderboot.) Yan Middelburg naar Rotterdam:. voorm. 9,45 oorra. 9,45 oorra. 9,45 oorra. 9,45 oorm. 9,45 oorm. Van Rotterdam n. Middelb. en Vlissingen. voorm. 9,45 voorm. 9,45 voorm. 9,45 voorm. 9,45 voorm. voorm. - 9,45 voor de Zuid-Hoflandsche en Zeeuwsche Eilanden. Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag. uitgever SOilIIIËLSDIJIH. VERKIEZINGSNUMMER. Yan alle kanten, kiezers, heeft men u in de laatste weken pogen op te wekken om toch be- hoorljjk uw kiesplicht te vervullen. Mogen wij nu vragen, of die arbeid bij u doel getroffen heeft? Deze vraag gaat in de eerste plaats ieder kiezer persoonlijk aan, hetzij hij voor het eerst bij de stembus is opgeroepen, of dat hij dit recht reeds lang bezat. Want gij zijt ook mede-verantwoor delijk voor de andere kiezers, voor zoover gij namelijk in de gelegenheid zijt of waart, om eenigen redelijken en zedelijken invloed op hun keuze uit te oefenen. Gij hebt in deze dagen van vele partijen en vereenigingen, programmen, leuzen en meenic- gen kunnen hooren. Maar nu komt bet er op aan, of ge in dien doolhof van redeneeringen voor u zelf een veilig pad hebt gevonden. Want gij hebt te kienen! Te zeggen: »ik onthoud mij, ik kies in bet geheel niet," ware flauwhartig, onvaderlandslie vend, ja een zeer schuldig verzuim. Maar wien zult ge dan kiezen? Dit kunt ge spoedig uitmaken. Welke partijen of partijschakeerbigen men ook noemen moge, hoeveel kiezersbonden en clubjes er ook opgericht werden, toch zijn er in den grond slechts twee partijeneenerzijds de aanbidders der redede voorstanders van bet nienschelijk gezag, en anderzijds dezulken, die zich in geheel hun leren, en dus ook in hun politieken arbeid willen richten naar Gods eeuwig blijvend Woord. Als gij de zaken nn zoo ellendig wilt houden als ze tegenwoordig staan. Als g,j het in de po litiek best kunt vinden met den geest dezer eeuw. Welnu, kiest dan een liberalist. Maar weet dan ook secuur, dat de uitvoering der nieuwe Grondwet, waartoe de nieuw e Kamers geroepen worden, den zedelijken en geldelijken druk ran vele uwer medeburgers zal bestendigen en ver ergeren. Maar zijt ge dit roekeloos drijven der libera- listen moedezijt ge nog op geloofs- en gewe tensvrijheid, niet alleen voor uzelf, maar ook voor anderen gesteldbuigt ge u nog neder voor den Koning aller volken? Welaan, dan is ook uw keuze ras bepaald. Want dan kunt en moogt ge alleen op een drager van die beginselen stemmen. Het geldt hier geen keuze tusschen een beter en een minder goed stelsel van regeerbeleid maar naar den oorsprong geiekend is de tegen stelling volstrekt. De keuze gaat dus tusschen goed en kwaad; tusschen een politiek die ons land verderft, en een politiek, die in de hand Gods wegbereidster zal zijn voor een heilzamer toekomst. En nu zegge niemand: »maar wij komen er toch nietde liberalisten brengen veel meer stem men uit dan wij." Want vooreerst is het onze plicht om te stem men, ook afgezien van de uitkomst. Bij de stem bus komt men om te getuigen. En bovendien, als dit getrouwelijk geschiedt, hebt ge tenminste kans, dat uw candidaat in herstemming komt. Of indien dat ook al niet, dan komt althans de liberalislische candidaat er niet dadelijk door, maar moet er eene herstemming volgen tusschen hem en den roo.nschen candidaat; of elders tus schen hem en den radicaal. Dan kunt ge bij tweede stemming nog met andere minderheden samenwerken. Wel wordt deze samenwerking door de libe ralisten uit de hoogte veroordeeld en als onzede lijk of beginselloos gebrandmerkt, maar (om van andere argumenten niet te reppen) toen gij in de minderheid waren, deden ze precies evenzoo. Men vatte ook die samenwerking niet verkeerd op. Ze heeft niet plaats naar luim en gril, naar toeval of willekeur. Het is geen vermenging, geen samengaan in den blinde, do n-dik en dun. Dat zou niet mogen. Daarvoor verschillen wij te veel. Maar daarvoor is ook ons program van actie of werkprogram opgesteld, en daarvoor stel len wij bij eerste stemming een eigen candidaat. Op die wijze kunnen alle partijen precies weten welke onze koers is. Doch bij herstemming is het geraden om die candidaten te steunen, welke bet meest met ons program gemeen hebben. Zoo alleen is er kans nog wat vooruit te ko men en gedeeltelijk onze rechten te bandhaven terwijl we anders, over geheel het land gerekend, niets vorderen met al ons stemmen, maar meer en meer door der liberalisten overmacht vertre den worden. Samenwerking met andere minderheden, aan wier geweten ook geweld aangedaan wordt, en die dus ook in het nauw zitten, is alzoo de na tuurlijkste zaak van d - wereld eu door geen be kwaam staatsman versmaad. Op kiesgebied, op schoolgebied, op kerkelijk gebied, in de koloniën en in zake de benoeming van ambtenaren willen de roomschen en de ra dicalen met ons voor het reclii staan en strijden. Ook willen zij meêwerken tot betere regeling on /.er staatsfinanciën. En zeker, nu willen zij ook wel verscheidene zaken, die wij niet kunnen goedkeuren. Met de roomschen verschillen wij wel in vijf a zes be langrijke quaestiën. En in de grondbeginselen staan wij tegen de radicalen vlak over, omdat zij den Koning slechts willen laten regeeren bij de gratie des volks en geen hoogere goddelijke ordeningen eerbiedigen. Maar in al die quaestiën van verschil kunnen zij toch niets worden, omdat zij ook minderheid. zijn. Zoodra zij daaraan beginnen, scheiden zich onze wegen, ja keeren wij ons, ai is hst ook met sommige liberalen, tegen hen. Hoofdzaak is thans maar, dat de drukkende owrmacht der liberalistische drijvers worde ge fnuikt, opdat wij de ruimte krijgen, waarop we wettiglijk aanspraak hebben. Meer niet. Blijven zij in de meerderheid, dan wordt het ons hoe langer hoe benauwder. Dan wacht ons leerplichtwaardoor de rechten van het huisgezin nog meer dan thans zullen geschonden worden rn vele ouders gedwongen zullen zijn om, bij gebrek aan een eigen school, hun kinderen toe te vertrouwen aan een onder wijs, dat ze verderflijk achten. Dan wacht ons het allemans-stemrecht, waar door het volk meer en meer souverein wordt en de Koningswacht een fictie; zijn kroon een ornament. Dan wacht ons progressive inkomstenbelasting, waarmede een deel van de kapitalen der rijke ren wellicht in socialistischen geest verbeurd zal verklaart worden (dat wil zeggen zóó zwaar belast, dat er b jna niets van overblijft.) Ban wacht ons van overheidswege nog ster ker uiting van Synodale voorliefde, en nog meer indirecte vervolging van de doleerendc gerefor meerden. Dan wacht ons ja laat ons liever vragen welke onheilen ons dan niet wachten. De kin deren van 1789 kennen geen grens. In plaats van terug te keeren op hun nootlottigen weg, worden zij door den drang der omstandigheden, door hun dreigende achterhoede steeds verder voortgezweept. Het gaat van kwaad tot erger. Zichzelven en hun andersdenkende lanagenooten brengen zij te gronde. Verzint dus eer gij begint, kiezers Wij begeeren geen machinale ge volgzaamheid, maar wèl, dat gij over 'slands belangen, over zijn toestand en toekomst erustig nadenkt. Klagen achterna helpt niet. Ge weet nu reeds sinds lange jaren, dat de liberalistische tegen standers, als ge uw bezwaren tegen hun bestuur inbrengt, slechts medelijdend de schouders op halen over uw achterlijkheid" en inmiddels huu eigeu zin doordrijven. Bij de stembus moet daarom woreen gepro testeerd tegen hun rechtsverkracht ng. Daar zal het effect sorteereu. Kiezers, beschaamt onze hope niet Vertrouwbare mannen, die veel gegevens ter inzage kregen, verzekeren ons, dat de liberalis ten alle kans hebben om straks voor goed ge slagen en in de minderheid gebracht te worden. Men begint het hoe langer hoe meer in te zien, dat de door hen gehuldigde revolutie-begin selen een allerverderfelijkste uitwerking hebben. Waar zich die beginselen dan in openbaren? Zoo vragen toch nog altijd sommigen. Wel, hierin openbaren zij zich, dat de libe ralisten van geen koninklijk gezag bij Gods gratie willen weten en daarom ook geen besef hebben van de groote verantwoordelijkheid, die er van wege dat ontvangen gezag op den koning rust. Zij leggen alle gezag slechts op de Kamermeer derheid. Die meerderheid noemen zij „regeerings- partij". En zooals die regeeringspartij het wil zoo moeten koning en natie het prijzen en eer biedigen. Althans, dit is de theorie der liberalisten zoo lang zij in het parlement de sterkste partij met het stemmencijfer uitmaken. Maar als zij eens mxWerheid worden, dan zuTen zij wel anders praten. Er valt dan ook op hun redeneeringen niet te bouwen. En dat niet, omdat er ouder hen niet vele bur-erl jk brave lieden zouden zijn. O, het komt niet in ons op om dit te be twisten. Maar het ontbreekt hun aan een vasten grond en een vast uitgangspunt voor hun poli tieke handelingen. Daarom kunnen zij vaak niet zien wat recht en billijk is, en blijven zij stok doof voor de uiting onzer klaarste bezwaren. Zij doen ons in de school-, de kerkelijke en andere zaken eeu grievenden geloofs- en gewetensdwang aan, en evenwel houden zij zich precies alsof zij er niets van merken. Evenwel, dit moge grootendeels uit zelfmis leiding voortkomen, toch is bet verre van on schuldig. Want de groote fout is maar, dat de liberalisten in vijandschap tegen God verkeeren. 0 ja, zij doen alle mogelijke en onmogeljke moeite, om dit tegen te spreken. Telkens en telkens herhalen zij het, dat de liberalisten toch ook nog wel wat voor den godsdienst over heb ben. En in zekeren zin is dat ook bij sommigen nog wel waar. Maar de god, dien zij dienen, is niet de God des Bijbelsmaar een god van eigen vinding, die geen kracht en heerschappij heeft over hun leven. Dit is ook de reden, dat zij den godsdienst buiten de politiek willen houden. Zij dulden wel wat christelijks naast, den mensch en buiten het practische leven. Doch zoodra gij niet hen zaken j gaat verrichten, willen zij alleen den met-christen ontmoeten. Kan dit dan godsdienst heeten? Wie in waarheid God dient, let op Zijn be velen, ook in de besturing vanjiet Staatsleven, dewijl dit evengoed als het particuliere leven Hem, den Heere, behoort te worden gewijd. De moderne Staat echter leeft voor eigen rekening hij ziet alleen op zichzelf en kent geen hooger bestuur. Maar wie God verlaat, en zijn leven Hem niet toewijdt, beeft smart op smart te vreezen, want wie aan God niet gehoorzaam wil zijn, die kan ook niet op Zijn bescherming hopen. En met het Staatsleven is het eveneens. De volken, die zich van Hem afke ren, die in de hemelen woont, zitten in dikke duisternis en zijn niet bij machte om het recht te beoefenen. Alle zedelijke bekwaamheid ontbreekt hun. Als bet met praten goed te maken was, o gewis, dan hadden de liberalisten zeker gelijk. Altijd hebben zij den mond vol over vrijheid, beschaving, vooruitgang, en allerlei mooie klan ken meer. Maar in de daden, in den handelen wandel mankeeren zij. acht op onze daden" riep de minister Thorbekke, reeds veertig jaren geleden, en nog zitten wij te wachten. Of liever, dat zouden wij doen, als wij niet beter wisten, en niet begrepen, dat al bun veelbelovend ge roep toch niets dan ijdelheid is. Want wat is er geworden van alle vleiende toezeggingenwaarmede de liberalisten ons zoo lang zochten te paaien O neen, wij zeggen niet, dat de liberalisten niets goeds tot stand brachten. Zij hebben ook niet enkel de leugen verkondigd. Trouwens, dan was bet te tastbaar geweest, en hadden zij nooit zulk een opgang kunnen maken. Zij hebben o.a. den druk van enkele belastingen weggenomen en eenige verbetering in het bestuur van ge westen en gemeenten tot stand gebracht. Ook hebben zij de verkeerswegen verbeterd. Maar wat beduidt dit weinige, vergeleken bij het vele dat zij glad verkeerd deden, of ten onrechte nalieten? Men denke slechts aan de honderdzesenvijftig mil- lioendie aan het openbaar onderwijs zijn besteed gedurende de laatste dertig jaren, en aan de schrale vruchten, die deze enorme som voor het maat schappelijk leven voortbrachtaan den vaccine- dwang, die den ouders belet om voor bun kroost de opvoeding en geneeswijze te kiezen, welke zij zeiven nuttig oordeelenaan den geldelijken dwang op kerkelijk gebiedaan de onrechtvaar digheden in de regeling van het kiesrechtvoorts aan den roekeloozen oorlog met Atjeh, die in vijftien jaren al driehonderd millioen gulden en vele men- schenlevens verslondaan de opiumpacht en de hooge landrenten in Indië. Waarlijk de storingen in ons maatschappelijk leven z jn zóó menigvul dig; de onderlinge verdeeldheid neemt dermate toede verkwijning op stoffelijk èn geestelijk terrein is zóó in het oogloopend, dat bij steeds meerderen de hartelijke wensch wel moet ontwa ken dat toch de teugels van het bewind eens aan andere handen worden toevertrouwd, of dat tenminste een betere Kamermeerderheid de hoog geplaatste ambtenaren binnen de perken van orde en billijkheid mochten houden. Welnu, kiezers in het district Zierikzee, en in de overige districten, waar dit blad gelezen wordt, toont ook gij uwe roeping in deze te verstaanZiet niet te veel en niet allereerst op personen, maar op beginselen. En zijt ge u een maal goed bewust, welke beginselen gij liefhebt en voorstaan wilt, steunt dan bij de stembus uitsluitend den drager van die beginselen. Gij kunt met een anti-revolutionairen candidaat de overwinning behalen. Maar dan mag ook niemand thuis blijven, die nog loopen of rijden kan. Trek ken wi] als één eenig man op, onder de wel gemeende en diepgevoelde leuze: voor de eere Gods en het behoud van ons Vaderland!

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1887 | | pagina 9