Christelijk 1887, F 77. Vrijdag 26 Augustus 1887. 2de Jaargang N° 78. IN HOC SIGN O VINCES W. BOEKHOVEN. Abonnementsprijsper drie maanden 50 Cent, franco p. post. Afzonderlijke nummers 5 Cent. Advertentiën van 15 regels 50 cent, elke regel meer 10 cent. Advertentiën driemaal geplaatst worden slechts tweemaal berekend. Advertentiën worden bij den Uitgever ingewacht tot Donderdagmiddag 5 uur. Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentfën en "Verdere Administratie, franeo toe te zenden aan den Uitgever. Knecht of Dienstbode WMEMKAJL12MI>®It. Officieel Oedeelte. Ingezonden stukken. Den Heer M. DIJKERS. voor de Zuid-Hollandsche en Zeeuwsche Eilanden, Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag. tjitgeveit SOMMELSDIJK. We herinneren aan de door ons gemaakte bepaling, dat ieder die een noodig heeft, of iedere knecht of dienstbode die veranderen wil, dat men voor slechts 50 Centen zijn wensch in dit blad kenbaar kan maken. We verzoeken beleefd HH. werkgevers in het belang van hen die arbeid behoeven vooral hunne aanbiedingen in dit blad te plaatsen. AUG.-sept. 26 Vrijdag 27 Zaterdag 28 Zondag 29 Maandap- ZON MAAN op onder op onder 5.4 7.— 2.7 11.3 5.6 6.58 3.13 11.48 5.8 6.56 4.— 5.9 6.53 4.58 AO ze tevens aan zichzelven. Hij zoekt hen op de duisterste wegen en in de diepe schuilhoeken der zonde. De wederspannig- sten keert hij om en de verst afgeweke- nen haalt Hij in op hunne schreden. Hoe Hij dat doet? Op verschillende wijzen, door getuigenissen en handelingen, gelijk de geschiedenis van Zijn omwande- ling op aarde ons toont. Maar steeds met de heiligste middelen. Een klaar bewijs van Jezus'opzoekende liefde ligt ook voor ons in de ontmoeting van Zachéüs. wij nemen bij de redding van dezen overste der tollenaren waar: ern stige belangstelling, nederbuigende ontferming, blinde eigengerechtig heid, hartelijke bekeering en heerlij ke zaligspreking. Het was op den laatsten tnr.ht vnnr Ziin geheel Palestina ambtenaren aan, die voor de inning der belastingen moesten zorgen. Gemeenlijk werden daartoe mannen uit de eigen provincie gekozen, en deze gingen dan de tollen weder aan ondergeschikten verpachten. Ook bij Jericho waren vele tolbeamten, om dat daar een druk vervoer was van palmen, zalf en andere voorwer pen. Maar dewijl de Israëlieten het gezag der Romeienen slechts met veel tegenzin als een lastig juk droegen, en alleen onder de heerschappij hunner priesters als recht- streeksche dienaren. Gods wilden leven, waren zij gram op ieder die zich mede leende tot het inzamelen van den cijns. Daarbij kwam dan, dat de meeste tolbe ambten meer eischten van de voorbijgan gers dan hun rechtmatig toekwam, dat 7 tl Ki^n riïb-TArïllo 1-11 zoo verschillend over Hem gesproken; de een roemde Hem als een groot wonderdoe ner, de ander als een groot profeet, ande ren weer beleden Hem als den Christus, den beloofden aan de vaderen. En tegen over die allen waren er zoovèlen, die Hem nauwelijks konden dulden en op middelen zonnen om van Hem af te komen. Maar wie zou Hij toch zijn? O, als Zachéüs Je zus maar eens in het aangezicht kon zien, hoe zou hem dit een genot zijn. Daartoe wil hij dan ook de gelegenheid te baat nemen, maar daar hij klein van persoon was, en Jezus gewoonlijk en eok nu door een me nigte menschen omringd werd, moest hij een bijzonder middel bedenken om zijn doel te bereiken. Op een wilden vijgeboom zoekt hij zich neer te zetten, ter plaatse Bijvoegsel Maas- en Scheldebode is in II- Burgemeester en Wethouders der gemeente Sommelsdijk brengen ter openbare kennis, dat de begrooting der plaatselijke inkomsten en uit gaven voor het volgend dienstjaar den Raad is aangeboden, en gedurende veertien dagen, van af heden tot en met 26 Aug. a.s., ter gemeente secretarie voor een ieder ter lezing is nederge- legd, en tegen betaling der kosten, in afschrift, algemeen verkrijgbaar gesteld zal worden. Afgekondigd en aangeplakt te Sommelsdijk, den 12 Augustus 1887. Burgemeester en Wethouders voornoemd, De. SecretarisDe Burgemeester C. JOPPE Gz. l.s. DE GRAAEE. Buiten verantwoordelijkheid der redactie. Sommelsdijk. Niet zonder bevreemding las ik uw stuk in het bijvoegsel van No. 76 van dit blad. Gij zegt dat geschreven te hebben naar aanleiding van mijn stuk aan de kiezers van S. Hoe heb ik het nu? Uw schrijven toch slaat volstrekt niet op dat van mij terug en ik zou dus kunnen zwijgen. Uw stuk is echter van dien aard, dat ik mij tot spreken gedrongen voel. Reeds in den eer sten volzin van uw artikel begaat ge onjuist heden door o. a. te zeggen, dat in mijn schrij ven vermeld stond, dat »de antirev. partij" te S. zich zoo ongelukkig bij de jongste verkie zing heeft gedragen. Nergens in mijn stuk heb ik van »de anti rev. partij" gesproken, evenmin van verleiders en hooswichten". Van zulke harde woorden houd ik niemendal. Gij schijnt het oog te heb ben op de strooibiljetten die van zekere zijde verspreid werden, doch wat deel had mijn stuk daaraan Immers niets Mijn woord, na afloop der stemming, was ge richt tot het geweten der kiezers, zonder meer. Voor zichzelven hebben de kiezers uit te ma ken of ze zich al of niet als antirevolutionairen hebben gedragen. Mijn woord had ten doel, hen tot zelfbeproeving te wekken. Ik verkeer de in de meening, dat de kiezers te S. voor 't meerendeel orthodox waren en tot die or thodoxe kiezers nu had ik wat te zeggen, voor namelijk over ééne zaak. In 't voorbijgaan herinner ik u, dat orthodox en antirev. geen woorden van dezelfde beteekenis zijn. Niet alle orthodoxen zijn antirevolutionair. Sommige Roomschen behooren tot de liberale partij. Met opzet vermeed ik in mijn woord tot de kiezers het woord antirevolutionair. Intusschen noodig ik u vriendelijk uit te wil len aanwijzen waar in mijn stuk (van zekere strooibiljetten spreek ik niet) »lichtvaardig over personen en toestanden" werd gesproken. Over personen" sprak ik in 't geheel niet; over »toestanden" slechts in zoover als ik consta teerde, dat S niet orthodox bleek te zijn. Aan u laat ik het gaarne over het tegendeel te bewijzen. Den boom kent men aan zijne vruchten. Mijn stuk hebt ge verward met zekere strooi biljetten. Dat is toch niet in den haak als gij naar de pen grijpt om mij, zoo het heet, deles te lezen. Het bevreemdt mij dan ook niet, dat de strekking van mijn woord door u niet is gevat. Gij spreekt over allerlei dingen, die door mij niet zijn aangeroerd. Over de personen der libe rale gemeenteraadsleden is door mij geen woord gerept. Over voor- of achteruitgang der gemeen te evenmin. Over een nieuwen vloer" in 't dorpshuis of over nieuwe pompen" sprak ik geen enkel woord. Dat zijn altemaal stoffelijke dingen, waarover een goed antirev. zich niet zoo heel warm maakt. Aangaande »bizondere fouten" die iedere partij zou hebben, is in mijn stuk geen woord te vinden. Ook zoekt ge er te vergeefs een woord over ware of vermeende grieven tegen de liberale gemeenteraadsleden. Niets van dat alles! Hoe ge er dus toekwaamt om te zeggen, dat gij schreeft naar aanleiding van'wat Opmerker" had gezegd, is mij niet helder. Als gij er rond voor waart uitgekomen, dat ge het eens kras voor de liberalen wildet opnemenwat ge feitelijk hebt gedaan, dan hadt ge Opmerker" stilletjes laten loopen. Indien de strekking van mijn eenvoudig woord aan de kiezers slechts door één is gevoeld, dan zijt gij die ééne niet. Nu, »alle gewetens zijn ook niet van hetzelfde soort" hebt ge gezegd. Mijn schrijven ging slechts over ééne zaak en wel over den strijd ten behoeve van de openbare school. De liberalen hadden den kiezers immers toegeroepen: strijd toch voor het behoud van ons kosteloos, goed en degelijk" openbaar on derwijs. Dat feit trok zeer mijne aandachthet had ook uwe aandacht moeten trekken. Hadden de liberalen de zoo pas gehoorde strijdleuze niet aangeheven, dan was de beteekenis en de afloop van den strijd voor het christelijk geweten niet zoo ernstig geweest. Dat hadt gij moeten voelen. Zoo gaarne had ik gezien, dat onze Sommels- dijkers getoond hadden den strijd onzer dagen te begrijpen. De kiezers waren daartoe in de gelegenheid. De liberalen hadden hen opgeroepen om te getuigen. Op den weg naar de stempus hadden ze, heel slim, een boeman geplaatst. Gij weet wat ik bedoel. Yoor dien boeman nu zijn de meeste kiezers op den loop gegaan en met verpletterende meerderheid werden de liberalen herkozen. Hoe orthodox tochOf zekere groep (gij spreekt van antirev. partij) billijk han delde door al de aftredende liberalen te willen vervangen, laat ik in het midden. Daarover heb ik mij in mijn vorig schrijven aan de kiezers ook niet uitgelaten. Wat er ook aan zij van de bewering, dat een der strijdende partijen een andere tactiek had moeten volgen, zeker is het, dat de afloop der gemeentenaadsverkiezing terecht aanleiding geeft tot het constateeren der volgende feiten: Bewezen is, dat de meerderheid der kiezers niet goed gereformeerd is. Bewezen is, dat die meerderheid strijdt voor het behoud van wat de liberalen hebben aangeprezen als kosteloos, goed en degelijk" openbaar onderwijs. Bewezen is, dat Sommelsdijk wellicht nog lang verstoken zal blijven van eene vrije christelijke school. Immers, op 't zelfde oogenblik, dat de liberalen de kiezers opriepen tot den strijd voor het be houd van hun »kosteloos, goed en degelijk" (modern) onderwijs, toen hebben verreweg de meeste kiezers bij de stembus geantwoord: op ons kunt gij rekenen. Dat is eenvoudig geschie denis dat is een feit. Dat beteekenisvolle feit nu werd door mij eenvoudig geconstateerd. Het drong mij een woord tot het geweten der kiezers te richten, met name tot degenen, die zich orthodox heeten en dies niet mogen strijden voor het (modern) openbaar onderwijs, al is 't ook duizendmaal „kosteloos". Als ge mijn woord in No. 74 van dit blad nog eens goed naleest, dan zult ge erkennen, dat het geenszins de strekking had de liberalen te kastijden. IntegendeelHui», die zich orthodox heeten, moest een woord tot het geweten worden toe gesproken. Hun, moest opnieuw gezegd, dat de Staatsschool niet kan voldoen aan de heilige 'belofte, die zij bij den Doop hunner kinderen hebben afgelegd. Gij schrijft mij de onnoozele meening toe, dat de openbare school eensklaps in een school met den Bijbel" zou veranderen als de gemeenteraad maar uit antirev. bestond. Hoe ge zoo'n dwaas heid uit mijn schrijven hebt afgeleid, begrijp ik niet. Ieder weet, dat een gemeenteraad de school wet moet uitvoeren. De staat kan ons geen school met den Bijbel" geven. Zijn onderwijs moet strikt neutraal zijn. Met neutraal onder wijs kan en mag een christen echter geen vrede hebben. Onze Heiland zelf is ook niet neutraal. Wie niet voor Mij is, is tegen Mij" luidt Zijn eigen woord. Waarlijk gereformeerde ouders hebben geen vrede met eene neutrale school. Ze stichten vrije scholen, waar men hun kinderen van den Heiland mag spreken. De meerderheid van de kiezers te Sommelsdijk heeft echter vrede met eene neutrale school, derhalve is die meerder heid niet waarlijk gereformeerd. Yoor u, die zegt, dat »niet alle gewetens van hetzelfde soort zijn" is dat misschien anders, doch dat ver andert aan de waarheid niets. Ja, zegt ge, maar op het terrein der kerk zijn onze Sommelsdijkers toch orthodox. Dat toonden ze nog onlangs bij de verkiezingen van notabelen. Hebt ge echter wel bedacht, dat die keuze geen enkelen cent kost? Als de or thodoxie eener groep alleen moet blijken uit den strijd voor het behoud van een kerkge bouw en andere stoffelijke goederen, dan heb ik voor die orthodoxie geen greintje eerbied. Och, neem mij dat niet kwalijk De geschiedenis der laatste 50 jaren heeft geleerd, dat alleen zij waarlijk gereformeerd zijn, die als het moet met blijdschap de berooving hunner goederen aanzien. Denk aan de afscheiding van 1834 en aan de stichting van tal van vrije Christelijke scholen. Yer- geet ook niet wat de Doleerenden willen prijs geven, als het moet, voor den Naam der Hee- ren. Lees eens wat zij op hun Convent ook over de scholen hebben uitgesproken. De strjjd onzer dagen is zoo gewiehtig! Voor of tegen Jezus! Het liberalisme erkent Hem niet als Koning, is tegen Hem. Hoe smart het mij, dat gij er toe kwaamt het voor de liberalen op te nemen. Velen zullen vra gen of ook gij naar hun kamp zijt overgeloo- pen. Gij kunt er althans op rekenen, dat de li beralen in u een welkomen beschermer en pleit bezorger zullen begroeten. Dat het u werkelijk om die twijfelachtige eere te doen was weiger ik vooralsnog te gelooven. Zelfs heb ik hoop, dat ge er reeds nu leed over draagt naar 't hart der liberalen te hebben gesproken. OPMERKER. (Aan den inzender in een vorig nummer.) "Waarde vriend I In antwoord op uwe vraag, whoe komt liet toch vriend, dat de herstemming tegen de gedachten der meeste hunner is uitgevallen P"

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1887 | | pagina 1