EL." te. SimMI. Tan 22 Juli 1887, F 73. Mort litis - Oprospii Verlofpnprs. OP ZONDAG 24 JULI 1887. Ne&erlandsche Hervormde Kerk/1 Christelijke Gereformeerde Kerk. Doopsgezinde Kerk. MjersW van fBoei» te SonelslL 1SNYMPH 'Raderboot.) (TWEEDE BLAD.) Officieel ©esleelte. PUBLIEKE VERHURING. ft. Op 17 achtmalen izamelingen it gij uwen ir vindt gij id van den kind eene evertrouwd. geven. Hij iogen mede- midd. ORUITGANG Overflakkee. .6 Maart. 5,30 u. 6,46 u. 10,30 u. 11 u. 2,45 u. 4,u. 5,u. 5,30 u. ïg met de stoom- m en omgekeerd, ers. voorm. 9,u. 9,45 u. iADEIIBOOT.) irmidi. 5,uur. 6,— 0,30 namidd. 2 uur. 3 JBOOTDIENST.) irnis. October. rmiddags 8 uur. amiddags 3 uur. 1RDIENST. dam. rgens 4,30 ure. H 6,H midd. 1,30 ure. 2,30 Maart. en nam. 4 ure. n 4 n van 4 u.) nam. 4,30 u. 4,30 aats van 4,30 u.) 2,45 en 5 ure. ats van 5 uur.) uur later. 1,30 en 5 ure. laats van 5 uur.) lf uur later, serboot. ;erdam, voorm. 8 'oetsluis dagelijks respondentie met ekbooten). JULI. TTERDAM 2 Tm. 11,30 u. 3 um. 2,u. 4 nm. 2,u. um. 2,u. vm. 11,30 u. 7 vm. 11,30 u. 8 vm. 11,30 u. Yan Rotterdam n. Middelb. en Vlissingen. voorm. 9,45 voorm. 9,45 voorm. 9,45 voorm. 9,45 voorm. 9,45 voorm. 9,45 en Scheldebode Dijkgraaf en Gezworens van de polders het Oudeland enz. onder Sommelsdijk zullen op Dinsdag 26 Juli a.s. bij veiling en afslag publiek voor den tijd vau tien jaren vei'Saupcn: de poldersmeed, of den zoogenaamden »uitge- dolven", om te hooien of te beweiden. Die gading hebben komen ten gemelden dage ten 6V2 ure op den Doele; terwijl de conditiën ter lezing liggen ten kantore van den Secre taris. Sommelsdijk, 14 Juli 1887. Dijkgraaf en Gezworens voornoemd De SecretarisDe Dijkgraaf A. J. DE GRAAFF. Jb. BKEESNEE. De Burgemeester der gemeente Sommelsdijk, brengt ter kennis van den milicien-verlofganger van de ligting 1884: Arie Wielhouwer, ingelijfd bij het 2de Reg. Veldart. te 'sGravenhage dat hij in werkelijken dienst is opgeroepen en in uniform gekleed en voorzien van al de voorwerpen van kleeding en uitrusting, door hem hij zijn vertrek met groot verlof medege nomen, zich op 19 Augustus a.s. moet hegeven naar zijn garnizoens of verzamelplaats, te 'sGra venhage, alwaar hij des namiddags te 4 uren aan wezig behoort te zijn; dat hij op Donderdag 18 Augustus a.s. des morgens te 10 uren zich behoort aan te melden ter secretarie alhier, voorzien van verlofpas en zakboekje, tot het ontvangen van het hem toe komende daggeld en der benoodigde passage- biljetten. Voor zooverre ziekte hem in de opkomst mogt verhinderen, is hij verplicht, daarvan, den dag vóór het bepaalde vertrek, vóór des middags 12 uren ter plaatselijke secretarie door eene genees kundige verklaring te doen blijken. En is hiervan openbare kennisgeving geschiedt waar zulks te doen gebruikelijk is. Sommelsdijk, 19 Juli 1887. De Burgemeester DE GRAAFF. €wemeng'ste BericMen. (Vervolg van liet eerste blad.) De vorige week had te Stoutjesdijk een geheimzinnig voorval plaats gehad. Een persoon, om 1 uur den dijk passeerende, vond iemand' geheel naakt aan den dijk liggen, zijn hoofd in het wagenspoor en in een diepen slaap gedom peld. Naast de man lagen zijne kleederen die in brand stonden en zoo dicht bij hem lagen, dat de brandende kleederen hem wonden op den rug veroorzaakten. Daar de man smoorloos dron ken bleek te zijn, werd hij op een kruiwagen thuis gebracht, waar zijne vrouw met haar kind al lang op hem zat te wachten. Men verdiept zich in gissingen hoe die man in dien toestand daar aan den weg liggende, is gekomen. Men weet dat hij zich in een herberg een roes heeft aangedronken. maar hoe zit de geschiedenis verder in elkander? Evenwel dit zal opgehelderd worden, daar de politie streng onderzoek doet. H.W. In de Maas is naar men meldt een flesch opgevischt, bevattende een briefje met de woorden: ,,18 Nov. 85. Schip Pygmalion. Wij vergaan met man en muis hij de Spaan- sche kust. G. Dijkgraaf, kapt. Jn Dickson, st. C. v. H. A. d. J". (»A. P.") Van het ongeluk te Zug (zie tweede blad vorig nummer) vallen nog de volgende bijzon derheden te vermelden: Een vrouw wilde haar op de kade opgehan gen waschgoed redden, dat kostte haar het leven; zij verdween in de diepte met drie om haar heen spelende kinderen. Gelukkiger was een ander kind, dat in het water gevallen en door een voorbijganger daaruit gehaald was, even voor de ramp. Huilende en druipende liep het naar huis dat was zijn behoud. Twee heeren, die met el kander liepen te praten, waren juist bij het punt gekomen, waar de grond afbrak, toen de eerste huizen verdwenen. De een kon zich met een sprong achterwaarts redden, terwijl hij den an der, die een kind aan de hand hield, voor zijn oogen zag wegzinken. De nog half staande gebleven huizen leveren een droevig schouwspel op; hier ontbreekt de gevel, daar het dak.een derde staat scheef, leu nende tegen een schijnbaar nog ongedeerd huis, dat straks onder dien last zal bezwijken. Vóór een half ingestort huis, dat niemand durft na deren, ligt de wachthond vastgebonden. In som mige stallen hoort men nog rundvee loeien. In een anders woning ziet men het avondeten op tafel staan, gelijk de bewoners vluchtende alles lieten staan; op het dak loopt de huiskat ang stig heen en weder. Er zijn bijna 700 inwoners van woning beroofd, bij de 4800 overige bur gers van Zug onder dak gebracht; de schade wordt op meer dan een millioen gulden geraamd. Een Fransch luchtreiziger, zekere Jovis, wil eerstdaags een luchtreis van New-York naar Europa ondernemen. Hij hoopt, met behulp van een naar het oosten waaienden stormwind, dien tocht in hoogstens 50 uren te volbrengen. Een nog avontuurlijker plan heeft een burger van Chicago, die beweert het probleem der be stuurbaarheid van luchtballons opgelost te heb ben. Hij wil, in Juni van het volgende jaar, met een groot luchtschip een tocht naar de Noordpool ondernemen, en denkt binnen een maand terug te zijn, na tien of veertien dagen aan de pool vertoefd te hebben, tot het doen van waarnemingen. Zijn luchtschip zal plaats hebben voor 200 personen zeker meer ruimte, dan voor de liefhebbers noodig zal zijn. De Berlijnsche politie heeft Vrijdagnacht het centraal comité der socialisten, bestaande uit zeven leden, in hechtenis genomen. Dit comité stond aan het hoofd eener geheime organisatie der sociaal-democratie daar ter stede, leder lid had bijzondere functiën: de een was belast met de regeling der verspreiding van het blad Soci- aldemocrat\ een tweede voerde de administratie; een derde was belast met de zorg voor gelde lijke ondersteuning aan verbannen partijgenooten, enz. enz. Het comité hield zich niet alleen bezig met de geheime uitgifte van kleine socialistische geschriften, maar fungeerde ook eenigermate als commissie van toezicht over de socialistische afgevaardigden in den Rijksdag en over hunne werkzaamheden, zoowel buiten als binnen het parlement. Tot leden van het comité werden alleen dezulke gekozen, die nooit in het open baar waren opgetreden. Uit St. Petersburg is bericht ontvangen, dat de geneeskundigen den Panslavist Katkoff hebben opgegeven en men ieder oogenblik zijn dood tegemoet kan zien. Vrijdagavond heeft in de nabijheid van St. Thomas, aan het Ontariomeer (Amerika) een groot spoorwegongeluk plaats gehad. Een ple- ziertrein kwam met een goederentrein in botsing en beide treinen werden vernield. Op den goede rentrein was petroleum geladen, die na den schok in vlam geraakte en zich verspreidde over de omgevallen rijtuigen van den pleziertrein; vele reizigers konden, ondanks alle moeite, niet uit de rijtuigen komen en bekwamen hevige brand wonden, terwijl anderen het leven verloren. Bij de afzending van het bericht telde men 19 dooden en 40 gekwetsten. Soni7nelsdijk. - Namiddag. Ds. P C. A. Halffman. Middelharnis. Voormiddag. Ds K. G P. W. Ham. Stad aan het Haringvliet. Namiddag. Ds M. J. Wentink. Den Bommel. Voormiddag. Ds. P. C. A. Halffman. Ooltgensplaat. Voor~ en Namiddag. Ds M. M. de Lint. Oude Tonge. Voormiddag. Ds. T. H. van Dolder. Nieuwe Tonge. Voormiddag. Ds. M. J. Wentink. Herkingen. Namiddag. Ds T. H van Dolder. Dirksland. Voormiddag. Ds. J. F. de Klerk. Melissant. Namiddag. Ds. J. L. Tichelaar. Stellendam. Namiddag. Ds. J. F. de Klerk. Goedereede. Voor- en Namiddag. Ds. P. Kerper. Ouddorp. Voormiddag. Ds. J. L. Tichelaar. Middelharnis. Voormiddag en Avond. Ds P van Schaik. Stellendam. Voor- en Namiddag. Ds J J. Koopmans. Ouddorp. Voormiddag en Avond. Ds. K W. Róssing. waarde van een mensch hangt maar van zijn hart af) behoort ook het beste beschut te worden. Behoed het, zegt de Spreukendich ter elders, boven al wat te bewaren is, want daaruit zijn de uitgangen des levens. Alle denken, gevoelen en willen hebben daar hun diepsten oorsprong. Die vermo gens worden alle geheiligd, als de Heere het hart bestuurt. God zelf stort er dan het licht Zijns Geestes in uit, en doet er het beginsel des nieuwen levens in werken. Geen menschelijke wijsheid kan het reini gen en beveiligen. Dat kan Jezus alleen. Onlangs deelde een christelijk blad een ontmoeting mede van twee goede vrien den, die elkander sinds jaren niet hadden gezien. Eén hunner was zeer terneergesla gen en verhaalde zijn vriend, dat hij on langs groote geldelijke verliezen geleden had. »Maar gij hebt toch, hoop ik, uwe ziel niet verloren", sprak de ander. God zij eeuwig geloofd, neenwas toen het blijmoedig antwoord. Gij weet, ik gaf haar veertig jaren geleden reeds aan Chris tus. Wat ik zelf wilde bewaren verloor ik, maar wat ik Hem in bewaring gaf, behield ik". Jezus weet precies hoe het hart er uit ziet, aan wien het is toegewijd, welke ge dachten en overleggingen het doorkruisen, op welke plaatsen het 't moeielijkst te be werken is. Voor ons is dat vaak slecht te onderscheiden. Arglistig is het menschelijk hart, ja doodelijk, en wie zal het kennen, maar Jezus kent het. Hij proeft onze nie ren. Alle dingen zijn voor hem naakt en geopend. Geen enkele geheime afgod wordt er vastgehouden in de ziel, of Zijn oog ont dekt het. Maar Hij kan dat alles omzetten, Hij beluistert alle verzuchtingen, die daar toe opgaan, Hij trekt het hart omhoog uit de stof en uit de ellende, Hij geeft het wa pens tot zijn bescherming, Hij koopthet vrij van zijn schuld, Hij bouwt het als een levenden steen op het eeuwig fundament, Hij vervult het met de hope der eeuwige zaligheid en maakt het alzoo meer en meer geschikt voor den hemel. Aan hem, die ons hart heeft, berokkenen wij niet gaarne leed. Veel minder zullen wij hem beleedigen. Zijn nu alle onze zon den, goed beschouwd beleedigingen aan Christus aangedaan, dan volgt hier vanzelf uit, dat de overgave des harten beginnen moet met hartelijke droefheid over die zon- menscnen om ernaar in opreeiiuieiu. ücl hart te geven, naarmate er meer gepas seerd is, en de een den ander meer kwel ling en verdriet heeft aangedaan. Breng dit nu over op de verhouding tusschen Chris tus en den zondaar, en ge merkt dat, al is er ook voor ieders bekeering een groot genadewonder noodig, er nogtans bij den een veel meer uit den weg te ruimen valt dan bij den ander. Voor wie Jezus vroeg zoeken staat er een aparte belofte in de Schriftzij zullen Hem vinden. Het is waar, ook de jeugdige in jaren heeft uit zichzelf geen kracht voor deze geestelijke werkzaamheid, maar Hij, die vorstenharten zelfs als waterbeken leidt, wil die kracht verleenen. De Opperste Wijs heid is ook tevens de Levensvorst, die ons in staat kan stellen om Zijn wil te volbren gen. Maar dat geschiedt middellijk. God bedient zich juist van zulke krachtige roep stemmen als het thans besproken Schrift woord om de ziel tot den genadetroon te lokken en er Zijn werk in te beginnen. Hoe vertroostend is het voor kleinmoedi- gen, dit te weten en te gevoelen. Zie, Je zus staat aan de deur van het hart en hij klopt. Hij wacht slechts om hen genadig te zijn. o Doe open, doe open, opdat de Koning der eere inga Geef het hart aan Jezus zooals het is. Gansch ontaard en verwoest. We moeten het niet eerst zelf pogen te verbeteren. Met dergelijke hopelooze pogingen staan wij onszelf in den weg. Daar wordt het hart nog minder van. Het is even dwaas, als dat een niet-mechanicus een kunstig maar gebroken instrument wilde herstellen. Geef het hart niet ten halve, maar ge heel en voor altijd aan den Heere. Het is tegenwoordig vooral geen tijd van samenbinding en eendracht, maar veeleer van verdeeldheid en uiteendrijving. Ook het menschelijk hart lijdt daaronder. Velen wil len een verdrag sluiten tusschen den gods dienst en den dienst der wereld. Dat wil Satan ook wel. Voor zekere vormen van Godsvereering wil hij wel plaats in het hart inruimen. Des te zekerder is hij van zijn doel. Als de wereld er maar den mees ten invloed in blijft behouden, die wereld namelijk, waarvan hij de overste is en die daarom in het booze licht. Maar met een deel van het hart is Chris tus niet tevreden. Den Heere, uwen God uiil uur ui o jl jlv^v^i v_n ons denken en ons gevoelenons willen zoowel als onze verbeelding of bespiege- ling. Men werpe hier niet de bedenking op, dat er toch ook voor andere vrienden, vooral voor medegeloovigen wel een plaats in het hart mag overblijven, en dat immers ook onze arbeid moet behartigd wor den. Want zie de liefde tot Christus, het Hoofd, sluit de liefde tot den naaste, de liefde tot de medeleden zijns lichaams in. En wat onzen arbeid betreft, dien begrijpen wij beter, naarmate er meer levensmoed in onze ziel is, en die levensmoed kan ner gens beter uit voorkomen dan uit het ge loof. De godzaligheid is tot alle dingen nut, zij heeft ook de belofte des tegenwoor- digen levens. Geef het hart aan Jezus met beslistheid. Rust alleen op hem, en niet op bevin ding, levenswijze, gebeden of tranen. Wie Jezus het hart toevertrouwde, heeft daar wel een onuitwischbaren indruk van, maar een levend gemaakte ziel heeft d a g e 1 ij k s voedsel noodig. Daarom moet het hart telkens opnieuw den Heere opgedra gen worden. Wij zijn zoo wispelturig, on bedachtzaam en onleerzaam. Vandaag zou den wij ons hart geven, en morgen weer doen alsof wij het niet gegeven hadden. Maar dan blijft Jezus immer trouw, en dan roept hij ons met een dubbel recht toe keert weder, gij afkeerige kinderen, en geeft mij uwe harten, want alleen zij die in deze keuze tot het einde toe volharden, zullen zalig worden. Jezus brengt allen, die het tot hem wenden in de eeuwige rust. Daar wordt geen strijd van plichten, lus ten of keuzen meer gestreden, daar lig gen zij op hunne slaapsteden in vrede en brengen hun Goël en Verlosser eeuwig dank en eere, dat waar zij tot alle goed werk onbekwaam waren, Hij zelf hunne harten tot zich genomen, veranderd gelouterd, bewaard en verheerlijkt heeft. Mijn zoon! geef mij uw hart" Wie durft het nog langer weigeren? M.G. f&öopiinam en toeteekenis «Ier Vrije Universiteit. in. Altijd streefde de wetenschap dan ook naar vrijheid van staatshanden. Bij welke schakel men eene Vrije Universiteit te Londen, die spoedig zoodanig ging bloeien, dat ze tien jaren later reeds bij de 500 studenten telde alleen voor de medicijnen. Onder deze Y. U. behooren nu al 53 inrichtingen voor hooger onderwijs in Engeland en zijne koloniën. In een officieel rapport van 1877 is vermeld, dat in de Vereenigde Staten van N. A. 354 scholen voor academisch onder wijs bestaan, waaronder 72 zeer uiteenloopende universiteiten. Al die inrichtingen zijn in den ruimsten zin zelfstandig JIn België zijn twee Vrije Universiteiten (te Brussel en te Leuven) en in Frankrijk bestaan ze sinds vijf jaren ook. Een ieder oordeele nu of wij straks geen ge lijk hadden toen wij deden uitkomen, dat de stichting der Vrije Universiteit in Nederland vol strekt niet te beschouwen is als de koestering van een geheel op zichzelf staand lievelingsdenk beeld. Veeleer getuigt zij van late deelneming in een zich steeds meer uitbreidende beweging. Overal toonde de wetenschap in dit opzicht denzelfden grondtrek en zocht het hoofd boven te steken, waar men haar staatshanden wilde smeden. Maar onze nieuwe Amsterdamsche Universiteit wil als zoodanig ook vrij zijn van de kerk en wij gelooven, dat ze daar recht op heeft, want de kerk kan niet oordeelen over alle wetenschap. Aan haar heeft de Heere opgedragen om het geloof te beoefenen, en zich in het midden der maatschappij te openharen als een reinigend zout en een glanzend licht, maar volstrekt niet om tevens te gaan rondtasten in alle hoeken van den wetentschappelijken tuin. Doet de kerk dit toch, dan gaat ze buiten de haar gestelde perken en handelt dus niet in overeenstemming met Gods wil. Wèl mag eene kerk oordeelen over de uni versiteiten, voor zooverre ^aar de godgeleerde we tenschap beoefend wordt, want daarbij is zij op het nauwst betrokken. Zonder een zuivere be handeling der godgeleerde wetenschap geraakt de kerk in verval en de schromelijke verwarring, die er thans onder vele christenbelijders heerscht, is mede een gevolg daarvan, dat in onze eeuw de theologie en het gereformeerde kerkrecht zoo weinig degelijk zijn onderzocht. Het is gansch verkeerd om te denken, dat men de theologie wel missen kan voor de kerk of dat zij aan het geestelijk leven in den weg zoude staan. Wèl heeft de zonde, die alles uit elkander wierp (die ook heerscht om te verdeelen) eene breede klove gemaakt tusschen het gelooven en het weten; wèl doet de wereld haar best om het wetenschap pelijk leven te posteeren tegenover het geloofs leven, zoodat het schijnt alsof het gelooven en Zie a Bede om een dubbel Corrigendum" blz. 3134, en „Strikt genomen" blz. 119 'en 120. (Beide werken zijn uitgegeven by den heer J. II. Kruyt te Amsterdam, 1880.)

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1887 | | pagina 7