EL."
te.
SimMI.
Tan 22 Juli 1887, F 73.
Mort litis - Oprospii Verlofpnprs.
OP ZONDAG 24 JULI 1887.
Ne&erlandsche Hervormde Kerk/1
Christelijke Gereformeerde Kerk.
Doopsgezinde Kerk.
MjersW van fBoei» te SonelslL
1SNYMPH
'Raderboot.)
(TWEEDE BLAD.)
Officieel ©esleelte.
PUBLIEKE VERHURING.
ft. Op 17
achtmalen
izamelingen
it gij uwen
ir vindt gij
id van den
kind eene
evertrouwd.
geven. Hij
iogen mede-
midd.
ORUITGANG
Overflakkee.
.6 Maart.
5,30 u.
6,46 u.
10,30 u.
11 u.
2,45 u.
4,u.
5,u.
5,30 u.
ïg met de stoom-
m en omgekeerd,
ers.
voorm. 9,u.
9,45 u.
iADEIIBOOT.)
irmidi. 5,uur.
6,—
0,30
namidd. 2 uur.
3
JBOOTDIENST.)
irnis.
October.
rmiddags 8 uur.
amiddags 3 uur.
1RDIENST.
dam.
rgens 4,30 ure.
H 6,H
midd. 1,30 ure.
2,30
Maart.
en nam. 4 ure.
n 4 n
van 4 u.)
nam. 4,30 u.
4,30
aats van 4,30 u.)
2,45 en 5 ure.
ats van 5 uur.)
uur later.
1,30 en 5 ure.
laats van 5 uur.)
lf uur later,
serboot.
;erdam, voorm. 8
'oetsluis dagelijks
respondentie met
ekbooten).
JULI.
TTERDAM
2 Tm. 11,30 u.
3 um. 2,u.
4 nm. 2,u.
um. 2,u.
vm. 11,30 u.
7 vm. 11,30 u.
8 vm. 11,30 u.
Yan
Rotterdam n.
Middelb. en
Vlissingen.
voorm. 9,45
voorm. 9,45
voorm. 9,45
voorm. 9,45
voorm. 9,45
voorm. 9,45
en
Scheldebode
Dijkgraaf en Gezworens van de polders het
Oudeland enz. onder Sommelsdijk zullen op
Dinsdag 26 Juli a.s. bij veiling en afslag publiek
voor den tijd vau tien jaren
vei'Saupcn:
de poldersmeed, of den zoogenaamden »uitge-
dolven", om te hooien of te beweiden.
Die gading hebben komen ten gemelden dage
ten 6V2 ure op den Doele; terwijl de conditiën
ter lezing liggen ten kantore van den Secre
taris.
Sommelsdijk, 14 Juli 1887.
Dijkgraaf en Gezworens voornoemd
De SecretarisDe Dijkgraaf
A. J. DE GRAAFF. Jb. BKEESNEE.
De Burgemeester der gemeente Sommelsdijk,
brengt ter kennis van den milicien-verlofganger
van de ligting 1884: Arie Wielhouwer, ingelijfd
bij het 2de Reg. Veldart. te 'sGravenhage
dat hij in werkelijken dienst is opgeroepen
en in uniform gekleed en voorzien van al de
voorwerpen van kleeding en uitrusting, door
hem hij zijn vertrek met groot verlof medege
nomen, zich op 19 Augustus a.s. moet hegeven
naar zijn garnizoens of verzamelplaats, te 'sGra
venhage, alwaar hij des namiddags te 4 uren aan
wezig behoort te zijn;
dat hij op Donderdag 18 Augustus a.s. des
morgens te 10 uren zich behoort aan te melden
ter secretarie alhier, voorzien van verlofpas en
zakboekje, tot het ontvangen van het hem toe
komende daggeld en der benoodigde passage-
biljetten.
Voor zooverre ziekte hem in de opkomst mogt
verhinderen, is hij verplicht, daarvan, den dag
vóór het bepaalde vertrek, vóór des middags 12
uren ter plaatselijke secretarie door eene genees
kundige verklaring te doen blijken.
En is hiervan openbare kennisgeving geschiedt
waar zulks te doen gebruikelijk is.
Sommelsdijk, 19 Juli 1887.
De Burgemeester
DE GRAAFF.
€wemeng'ste BericMen.
(Vervolg van liet eerste blad.)
De vorige week had te Stoutjesdijk een
geheimzinnig voorval plaats gehad. Een persoon,
om 1 uur den dijk passeerende, vond iemand'
geheel naakt aan den dijk liggen, zijn hoofd in
het wagenspoor en in een diepen slaap gedom
peld. Naast de man lagen zijne kleederen die
in brand stonden en zoo dicht bij hem lagen,
dat de brandende kleederen hem wonden op den
rug veroorzaakten. Daar de man smoorloos dron
ken bleek te zijn, werd hij op een kruiwagen
thuis gebracht, waar zijne vrouw met haar kind
al lang op hem zat te wachten.
Men verdiept zich in gissingen hoe die man
in dien toestand daar aan den weg liggende, is
gekomen. Men weet dat hij zich in een herberg
een roes heeft aangedronken. maar hoe zit de
geschiedenis verder in elkander?
Evenwel dit zal opgehelderd worden, daar de
politie streng onderzoek doet. H.W.
In de Maas is naar men meldt een
flesch opgevischt, bevattende een briefje met
de woorden:
,,18 Nov. 85.
Schip Pygmalion.
Wij vergaan met man en muis hij de Spaan-
sche kust.
G. Dijkgraaf, kapt.
Jn Dickson, st.
C. v. H.
A. d. J". (»A. P.")
Van het ongeluk te Zug (zie tweede blad
vorig nummer) vallen nog de volgende bijzon
derheden te vermelden:
Een vrouw wilde haar op de kade opgehan
gen waschgoed redden, dat kostte haar het leven;
zij verdween in de diepte met drie om haar heen
spelende kinderen. Gelukkiger was een ander
kind, dat in het water gevallen en door een
voorbijganger daaruit gehaald was, even voor de
ramp. Huilende en druipende liep het naar huis
dat was zijn behoud. Twee heeren, die met el
kander liepen te praten, waren juist bij het punt
gekomen, waar de grond afbrak, toen de eerste
huizen verdwenen. De een kon zich met een
sprong achterwaarts redden, terwijl hij den an
der, die een kind aan de hand hield, voor zijn
oogen zag wegzinken.
De nog half staande gebleven huizen leveren
een droevig schouwspel op; hier ontbreekt de
gevel, daar het dak.een derde staat scheef, leu
nende tegen een schijnbaar nog ongedeerd huis,
dat straks onder dien last zal bezwijken. Vóór
een half ingestort huis, dat niemand durft na
deren, ligt de wachthond vastgebonden. In som
mige stallen hoort men nog rundvee loeien. In
een anders woning ziet men het avondeten op
tafel staan, gelijk de bewoners vluchtende alles
lieten staan; op het dak loopt de huiskat ang
stig heen en weder. Er zijn bijna 700 inwoners
van woning beroofd, bij de 4800 overige bur
gers van Zug onder dak gebracht; de schade
wordt op meer dan een millioen gulden geraamd.
Een Fransch luchtreiziger, zekere Jovis,
wil eerstdaags een luchtreis van New-York naar
Europa ondernemen. Hij hoopt, met behulp van
een naar het oosten waaienden stormwind, dien
tocht in hoogstens 50 uren te volbrengen.
Een nog avontuurlijker plan heeft een burger
van Chicago, die beweert het probleem der be
stuurbaarheid van luchtballons opgelost te heb
ben. Hij wil, in Juni van het volgende jaar,
met een groot luchtschip een tocht naar de
Noordpool ondernemen, en denkt binnen een
maand terug te zijn, na tien of veertien dagen
aan de pool vertoefd te hebben, tot het doen
van waarnemingen.
Zijn luchtschip zal plaats hebben voor 200
personen zeker meer ruimte, dan voor de
liefhebbers noodig zal zijn.
De Berlijnsche politie heeft Vrijdagnacht
het centraal comité der socialisten, bestaande
uit zeven leden, in hechtenis genomen. Dit comité
stond aan het hoofd eener geheime organisatie
der sociaal-democratie daar ter stede, leder lid
had bijzondere functiën: de een was belast met
de regeling der verspreiding van het blad Soci-
aldemocrat\ een tweede voerde de administratie;
een derde was belast met de zorg voor gelde
lijke ondersteuning aan verbannen partijgenooten,
enz. enz. Het comité hield zich niet alleen bezig
met de geheime uitgifte van kleine socialistische
geschriften, maar fungeerde ook eenigermate als
commissie van toezicht over de socialistische
afgevaardigden in den Rijksdag en over hunne
werkzaamheden, zoowel buiten als binnen het
parlement. Tot leden van het comité werden
alleen dezulke gekozen, die nooit in het open
baar waren opgetreden.
Uit St. Petersburg is bericht ontvangen,
dat de geneeskundigen den Panslavist Katkoff
hebben opgegeven en men ieder oogenblik zijn
dood tegemoet kan zien.
Vrijdagavond heeft in de nabijheid van
St. Thomas, aan het Ontariomeer (Amerika) een
groot spoorwegongeluk plaats gehad. Een ple-
ziertrein kwam met een goederentrein in botsing
en beide treinen werden vernield. Op den goede
rentrein was petroleum geladen, die na den schok
in vlam geraakte en zich verspreidde over de
omgevallen rijtuigen van den pleziertrein; vele
reizigers konden, ondanks alle moeite, niet uit
de rijtuigen komen en bekwamen hevige brand
wonden, terwijl anderen het leven verloren. Bij
de afzending van het bericht telde men 19 dooden
en 40 gekwetsten.
Soni7nelsdijk. - Namiddag.
Ds. P C. A. Halffman.
Middelharnis. Voormiddag.
Ds K. G P. W. Ham.
Stad aan het Haringvliet. Namiddag.
Ds M. J. Wentink.
Den Bommel. Voormiddag.
Ds. P. C. A. Halffman.
Ooltgensplaat. Voor~ en Namiddag.
Ds M. M. de Lint.
Oude Tonge. Voormiddag.
Ds. T. H. van Dolder.
Nieuwe Tonge. Voormiddag.
Ds. M. J. Wentink.
Herkingen. Namiddag.
Ds T. H van Dolder.
Dirksland. Voormiddag.
Ds. J. F. de Klerk.
Melissant. Namiddag.
Ds. J. L. Tichelaar.
Stellendam. Namiddag.
Ds. J. F. de Klerk.
Goedereede. Voor- en Namiddag.
Ds. P. Kerper.
Ouddorp. Voormiddag.
Ds. J. L. Tichelaar.
Middelharnis. Voormiddag en Avond.
Ds P van Schaik.
Stellendam. Voor- en Namiddag.
Ds J J. Koopmans.
Ouddorp. Voormiddag en Avond.
Ds. K W. Róssing.
waarde van een mensch hangt maar van zijn
hart af) behoort ook het beste beschut te
worden. Behoed het, zegt de Spreukendich
ter elders, boven al wat te bewaren is,
want daaruit zijn de uitgangen des levens.
Alle denken, gevoelen en willen hebben
daar hun diepsten oorsprong. Die vermo
gens worden alle geheiligd, als de Heere
het hart bestuurt. God zelf stort er dan het
licht Zijns Geestes in uit, en doet er het
beginsel des nieuwen levens in werken.
Geen menschelijke wijsheid kan het reini
gen en beveiligen. Dat kan Jezus alleen.
Onlangs deelde een christelijk blad een
ontmoeting mede van twee goede vrien
den, die elkander sinds jaren niet hadden
gezien. Eén hunner was zeer terneergesla
gen en verhaalde zijn vriend, dat hij on
langs groote geldelijke verliezen geleden
had.
»Maar gij hebt toch, hoop ik, uwe ziel
niet verloren", sprak de ander.
God zij eeuwig geloofd, neenwas toen
het blijmoedig antwoord. Gij weet, ik gaf
haar veertig jaren geleden reeds aan Chris
tus. Wat ik zelf wilde bewaren verloor ik,
maar wat ik Hem in bewaring gaf, behield ik".
Jezus weet precies hoe het hart er uit
ziet, aan wien het is toegewijd, welke ge
dachten en overleggingen het doorkruisen,
op welke plaatsen het 't moeielijkst te be
werken is. Voor ons is dat vaak slecht te
onderscheiden. Arglistig is het menschelijk
hart, ja doodelijk, en wie zal het kennen,
maar Jezus kent het. Hij proeft onze nie
ren. Alle dingen zijn voor hem naakt en
geopend. Geen enkele geheime afgod wordt
er vastgehouden in de ziel, of Zijn oog ont
dekt het. Maar Hij kan dat alles omzetten,
Hij beluistert alle verzuchtingen, die daar
toe opgaan, Hij trekt het hart omhoog uit
de stof en uit de ellende, Hij geeft het wa
pens tot zijn bescherming, Hij koopthet
vrij van zijn schuld, Hij bouwt het als een
levenden steen op het eeuwig fundament,
Hij vervult het met de hope der eeuwige
zaligheid en maakt het alzoo meer en meer
geschikt voor den hemel.
Aan hem, die ons hart heeft, berokkenen
wij niet gaarne leed. Veel minder zullen
wij hem beleedigen. Zijn nu alle onze zon
den, goed beschouwd beleedigingen aan
Christus aangedaan, dan volgt hier vanzelf
uit, dat de overgave des harten beginnen
moet met hartelijke droefheid over die zon-
menscnen om ernaar in opreeiiuieiu. ücl
hart te geven, naarmate er meer gepas
seerd is, en de een den ander meer kwel
ling en verdriet heeft aangedaan. Breng dit
nu over op de verhouding tusschen Chris
tus en den zondaar, en ge merkt dat, al
is er ook voor ieders bekeering een groot
genadewonder noodig, er nogtans bij den
een veel meer uit den weg te ruimen valt
dan bij den ander.
Voor wie Jezus vroeg zoeken staat er
een aparte belofte in de Schriftzij zullen
Hem vinden. Het is waar, ook de jeugdige
in jaren heeft uit zichzelf geen kracht voor
deze geestelijke werkzaamheid, maar Hij,
die vorstenharten zelfs als waterbeken leidt,
wil die kracht verleenen. De Opperste Wijs
heid is ook tevens de Levensvorst, die ons
in staat kan stellen om Zijn wil te volbren
gen. Maar dat geschiedt middellijk. God
bedient zich juist van zulke krachtige roep
stemmen als het thans besproken Schrift
woord om de ziel tot den genadetroon te
lokken en er Zijn werk in te beginnen.
Hoe vertroostend is het voor kleinmoedi-
gen, dit te weten en te gevoelen. Zie, Je
zus staat aan de deur van het hart en hij
klopt. Hij wacht slechts om hen genadig
te zijn. o Doe open, doe open, opdat de
Koning der eere inga
Geef het hart aan Jezus zooals het is.
Gansch ontaard en verwoest. We moeten
het niet eerst zelf pogen te verbeteren.
Met dergelijke hopelooze pogingen staan
wij onszelf in den weg. Daar wordt het
hart nog minder van. Het is even dwaas,
als dat een niet-mechanicus een kunstig
maar gebroken instrument wilde herstellen.
Geef het hart niet ten halve, maar ge
heel en voor altijd aan den Heere.
Het is tegenwoordig vooral geen tijd van
samenbinding en eendracht, maar veeleer
van verdeeldheid en uiteendrijving. Ook het
menschelijk hart lijdt daaronder. Velen wil
len een verdrag sluiten tusschen den gods
dienst en den dienst der wereld. Dat wil
Satan ook wel. Voor zekere vormen van
Godsvereering wil hij wel plaats in het hart
inruimen. Des te zekerder is hij van zijn
doel. Als de wereld er maar den mees
ten invloed in blijft behouden, die wereld
namelijk, waarvan hij de overste is en die
daarom in het booze licht.
Maar met een deel van het hart is Chris
tus niet tevreden. Den Heere, uwen God
uiil uur ui o jl jlv^v^i v_n
ons denken en ons gevoelenons willen
zoowel als onze verbeelding of bespiege-
ling.
Men werpe hier niet de bedenking op,
dat er toch ook voor andere vrienden,
vooral voor medegeloovigen wel een plaats
in het hart mag overblijven, en dat immers
ook onze arbeid moet behartigd wor
den. Want zie de liefde tot Christus, het
Hoofd, sluit de liefde tot den naaste, de
liefde tot de medeleden zijns lichaams in.
En wat onzen arbeid betreft, dien begrijpen
wij beter, naarmate er meer levensmoed
in onze ziel is, en die levensmoed kan ner
gens beter uit voorkomen dan uit het ge
loof. De godzaligheid is tot alle dingen
nut, zij heeft ook de belofte des tegenwoor-
digen levens.
Geef het hart aan Jezus met beslistheid.
Rust alleen op hem, en niet op bevin
ding, levenswijze, gebeden of tranen. Wie
Jezus het hart toevertrouwde, heeft daar
wel een onuitwischbaren indruk van, maar
een levend gemaakte ziel heeft d a g e 1 ij k s
voedsel noodig. Daarom moet het hart
telkens opnieuw den Heere opgedra
gen worden. Wij zijn zoo wispelturig, on
bedachtzaam en onleerzaam. Vandaag zou
den wij ons hart geven, en morgen weer
doen alsof wij het niet gegeven hadden.
Maar dan blijft Jezus immer trouw, en dan
roept hij ons met een dubbel recht toe
keert weder, gij afkeerige kinderen, en
geeft mij uwe harten, want alleen zij die
in deze keuze tot het einde toe volharden,
zullen zalig worden. Jezus brengt allen, die
het tot hem wenden in de eeuwige rust.
Daar wordt geen strijd van plichten, lus
ten of keuzen meer gestreden, daar lig
gen zij op hunne slaapsteden in vrede en
brengen hun Goël en Verlosser eeuwig dank
en eere, dat waar zij tot alle goed werk
onbekwaam waren, Hij zelf hunne harten
tot zich genomen, veranderd gelouterd,
bewaard en verheerlijkt heeft.
Mijn zoon! geef mij uw hart" Wie durft
het nog langer weigeren? M.G.
f&öopiinam en toeteekenis «Ier
Vrije Universiteit.
in.
Altijd streefde de wetenschap dan ook naar
vrijheid van staatshanden. Bij welke schakel men
eene Vrije Universiteit te Londen, die spoedig
zoodanig ging bloeien, dat ze tien jaren later
reeds bij de 500 studenten telde alleen voor de
medicijnen. Onder deze Y. U. behooren nu al 53
inrichtingen voor hooger onderwijs in Engeland
en zijne koloniën. In een officieel rapport van
1877 is vermeld, dat in de Vereenigde Staten
van N. A. 354 scholen voor academisch onder
wijs bestaan, waaronder 72 zeer uiteenloopende
universiteiten. Al die inrichtingen zijn in den
ruimsten zin zelfstandig JIn België zijn twee Vrije
Universiteiten (te Brussel en te Leuven) en in
Frankrijk bestaan ze sinds vijf jaren ook.
Een ieder oordeele nu of wij straks geen ge
lijk hadden toen wij deden uitkomen, dat de
stichting der Vrije Universiteit in Nederland vol
strekt niet te beschouwen is als de koestering
van een geheel op zichzelf staand lievelingsdenk
beeld. Veeleer getuigt zij van late deelneming
in een zich steeds meer uitbreidende beweging.
Overal toonde de wetenschap in dit opzicht
denzelfden grondtrek en zocht het hoofd boven
te steken, waar men haar staatshanden wilde
smeden.
Maar onze nieuwe Amsterdamsche Universiteit
wil als zoodanig ook vrij zijn van de kerk en
wij gelooven, dat ze daar recht op heeft, want
de kerk kan niet oordeelen over alle wetenschap.
Aan haar heeft de Heere opgedragen om het
geloof te beoefenen, en zich in het midden der
maatschappij te openharen als een reinigend zout
en een glanzend licht, maar volstrekt niet om
tevens te gaan rondtasten in alle hoeken van den
wetentschappelijken tuin. Doet de kerk dit toch,
dan gaat ze buiten de haar gestelde perken en
handelt dus niet in overeenstemming met Gods
wil.
Wèl mag eene kerk oordeelen over de uni
versiteiten, voor zooverre ^aar de godgeleerde we
tenschap beoefend wordt, want daarbij is zij op
het nauwst betrokken. Zonder een zuivere be
handeling der godgeleerde wetenschap geraakt
de kerk in verval en de schromelijke verwarring,
die er thans onder vele christenbelijders heerscht,
is mede een gevolg daarvan, dat in onze eeuw
de theologie en het gereformeerde kerkrecht zoo
weinig degelijk zijn onderzocht. Het is gansch
verkeerd om te denken, dat men de theologie
wel missen kan voor de kerk of dat zij aan het
geestelijk leven in den weg zoude staan. Wèl
heeft de zonde, die alles uit elkander wierp (die
ook heerscht om te verdeelen) eene breede klove
gemaakt tusschen het gelooven en het weten;
wèl doet de wereld haar best om het wetenschap
pelijk leven te posteeren tegenover het geloofs
leven, zoodat het schijnt alsof het gelooven en
Zie a Bede om een dubbel Corrigendum" blz. 3134, en
„Strikt genomen" blz. 119 'en 120. (Beide werken zijn uitgegeven
by den heer J. II. Kruyt te Amsterdam, 1880.)