Donderdag 2 Juli 1886. Christelijk voor de Zuid-Hollandsche en Zeeuwsche Eilanden. No. 21. FEUILLETON. a sveer IDDELHAEBIS. ^VOORUITGANG." No. 1 en 2. botterdam. lis op Goedereede rflakkee. DIENST, jen 1 April er boot vaart in aan- ooteu van Hellevoetsluis ïgekeerd. S OP ROTTERDAM. [NEMING flÊrtiMËiT" Stoombooten. EB IAASNYMPH. dienst O. OLIVIER. •ienst en Rotterdam. IN HOC SIGN O VINCE S Het auteursrecht op den volledigen inhoud van dit blad wordt voorbehouden krachtens de "Wet van 28 Juni 1881 Staatsblad no. 124). UITGEVER W. BOEKHOVEN, IPgT Alle stukken voor de Redactie bestemd, voorloopig franco toe te zenden aan I)s. J. F. DE KLERK, te Dirksland. Advertentiën en verdere Administratie aan den Uitgever. ADVERTENTIEN voor dit blad worden door den Uitgever W. BOEKHOVEN, tot den dag der uitgave aangenomen. Driemaal opgegeven, worden zij slechts tweemaal in rekening gebracht. Bewijsnommers gratis en franco. Weekkalender. Juli. Zon „En tot zichzelven gekomen zijnde." ai I II I li It ml H II Idelbarnis en Hellevoetsluis 's namiddags 2 uur. naar Hellevoetsluis 's namiddags 3£ uur. tliddelharnis en Stellendam 's namiddags 5 uur. naar Stellendam namiddags 5,30 uur. tost en passagiers naar Middelharnis is 9 uur. naar Hellevoetsluis 9,45 uur. IERS ZIJN: IG. SMEESTER. lis der STOOMBOOT. JLI. LHARNIS: voormiddags 5 uur. i 6 n 6J TERDAM: namiddags lf uur. iaterdag 3 uur. Vrijdag 4 uur. !2 Juli en des Zondags 1ST IENST. ERDAM: s 8 uur. HARNIS 3 uur. cn ciionst. OMMEL: morgens 4£ ure. rgens 6 ure. ;ens ure. ïRDAM: namiddags 2 ure. namiddags 2| ure. angen 1 April 1886. ROTTERDAM en nam 4f ure. I aar BRIELLE. in nam. R en 6 ure. n half uur later, naar ROTTERDAM. 11 en nam. 4J ure. II 4i tELLEVOETSLUIS. IJ. 2} en 5 ure. half uur later, oetsluis naar Rotterdam, e, en van Rotterdam 30 en nam. 2,45 ure, t de Rijks-Veerboot op !6. an ROTTERDAM: dag 16 's morg. ll,30u. rd. 17 's nam. 2,30 lag 18 'smorg. 10,— nd. 19 's nam. 3, d. 20 's morg. 11,30 nsd21 n)30 22 H,30 16. Van tflddelb. naar tterdam:. Rotter dam n. Mid delburg en vlissingen. orm. 9.45 9.45 9.45 9.45 9.45 9.45 voorm. 9.45 9.45 Deze Courant verschijnt eiken Donderdagavond. Abonnenentsprijs: per drie maanden 40 Cent franco per post. Afzonderlijke nummers 4 Cent. SOMMELSDIJK. Advertentiën 10 Cent per regel. Binnenlandsche Advertentiën driemaal opgegeven, worden slechts tweemaal berekend. Advertentiën worden bij den Uitgever ingewacht tot den dag der Uitgave. Maan Markten. op onder op 23 Vrijdag 4. 9 8. 4 11 5 24 Zaterdag 4.10 8. 3 11.30 L. K. 25 Zondag 4.12 8. 1 7.41 26 Maandag 4.13 8.— 27 Dinsdag 4.15 7.58 -.37 Goes veem. 28 Woensd. 4.16 7.57 1.21 29 Donderd. 4.18 7.55 2.15 Luc. xs 17a. De gelijkenis van den „verloren zoon" zal voor het hart, dat God vreest, immer nieuw en aantrekkelijk blijven. Toen het dien zoon in het ouderlijk huis, waar hij het o zoo goed had, niet langer beviel, omdat zijn wellustig, zwerfziek hart hem andere eischen stelde, dan die waaraan in zijns vaders omgeving kon worden voldaan, vroeg hij driest- weg zijn erfdeel op en d daar reist hij heen. Nu geen vaderlijk opzicht, geen tucht meer, geen goeddoende hand meer, die hem geleidt, nu leeft hijgelijk hij waant, eerst recht vroolijk en vrij. Maar helaas, dat erfdeel is ras verteerd, en dezelfde zwerveling, die eerst allerlei genot zocht, eindigt met vuil dierenvoedsel te vragen, terwijl hem ook zelfs dat geringste nog geweigerd wordt. Zóó is nu de wereld. Eerst lokt zij in haar valstrikken, en als zij dan 's menschen beste krachten verbruikt heeft, en zijn geld en goed aan zich getrokken, dan laat zij hem aan zijn lot over. Maar aldus moest het voor den „verloren zoon" juist gaan, opdat hij uit den maalstroom zijner zondige vermaken tot inkeer zou worden gebracht. Want ziet, er is nog redding mogelijk. Al vergat hij zijn vader, deze bleef nogthans wel denken aan hem. Hoewel deze trouwelooze zoon hem op snoode wijze verliet, en hem gruwelijk beleedigde, toch zal hij hem weer aannemen in liefde, als hij slechts terugkeert. Neen, hij be hoeft geen huurling te worden, zooals eerst in zijn voornemen lag om bij zijn terugkomst in het vaderlijke huis te vragen, want reeds op verren afstand, als de vader maar iets van hem merkt, is hij reeds hartelijk verheugd, ten spijt van den eigengerechtigen oudsten zoon, die zich te braaf eu te zeer verongelijkt acht, om mee te kunnen doen in het feest van den dag. Deze gelijkenis blijft daarom zoo boeiend, wijl zij telkens herleeft in de ervaring van degenen, die God bekeert. Yoor hen allen komt er een tijd, dat zij het krachtig gaan beseffen, dat de wereld hen eigenlijk honger laat lijden. Dat drijft hen dan uit, om den Troon der genade te zoeken, en terwijl ze dan met alle beslistheid aan Satan en zonde den rug toekeeren, en diep ootmoedig huigen voor den hoogen God, plei tende alleen op vrije genade, gaat er een lofzang op in het koor der engelen, en weergalmt het daar Bovendeze zoon van Adam was dood, maar is weder levend geworden; hij was ver loren, en hij is gevonden, Langs dezen van God verordineerden, zaligen weg komt de mensch meer en meer tot zichzelven. Van nature is de mensch eigenlijk niet goed hij kenniseu kan hij moeilijk zichzelf zijn. Hij wordt dat eerst recht, als hij zich bewust is des Heeren te wezen. Die zijn leven verliezen wil in Christus, die zal het vinden. O, er ligt zulk een snijdende waarheid in het bekende leekediehtje van de Génestet: „Wees uzelf.zei ik tot iemand; Maar hij kon niet; hij was niemand. Zonder bekeering valt er bij de menschen op geen persoonlijkheidop geen karaktervastheid, op geen nuchterheid des geestes te rekenen. Slechts weinigen dragen dan ook, als men het goed beziet, wat belangrijks bij in den stroom van het maatschappelijk leven. Verreweg het grooter deel onzer medeburgers en hierin komt de verzwakking van ons geslacht door de zonde zoozeer uit vormt slechts een aanhang sel van anderen. En zoo zij al van veel, dat hen omringt, notitie nemen, ach wie zegt ons in hoe menig geval hun geest slechts de bergplaats is, waarin hun reismakkers op den weg door dit le ven naar welgevallen hun denkbeelden neer- stapelen. Hetzij dan de mensch gelooft op gezag, of niet gelooft, hetzij hij modern heet of rechtzinnig, om het even of hij voor liberaal doorgaat dan wel of hij bij de antirevolutionairen ingedeeld wordtwanneer er geen bepaalde levensovertuiging in den bodem van zijn hart is gekomen, dan kan hij onmogelijk zichzelf wezen. Dan is hij eens anderen in den verkeerden zin van het woord, of ook wel, hij behoort aan velen gemeenschappelijk toe. De meeste menschen leven buiten zich zeiven dat is zoowel buiten hun hart als buiten God om. Toch teekent zich deze jammerlijke kwaal hij allen lang niet in denzelfden vorm. De een ver liest zich met zijn hart en leven geheel in zijn arbeidde ander in zinnelijke verstrooiingeen derde maakt opzettelijk studie van de kunst om te veinzen. De lieden van de laatstgenoemde soort zijn wel het allerminst zichzelf. Als men hen ont moet, heeft men meestal met een ander te doen of beter gezegdmet iets andersmet een na maaksel, met een geleend of ontvreemd omhulsel. En och, of het er slechts weinigen waren, die op zulk een manier voor den dag komen als zet- handelaren en slijters van geestesartikelen, waar mede hun hart niets uitstaande heeft. Doch de geveinsdheid zit den mensch zoo diep in de ziel dat het zonder de indaling van een groote mate van wijsheid en genade wel niet mogelijk is, haar werking te onderdrukken. Waar God de Heere echter het hart hervormt, en de genegenheden regelt, en 's menschen gaven en krachten in harmonie zet, daar wordt de mensch zichzelf, daar komt hij tot zichzelf en tot zijn Zaligmaker, en wordt de geveinsdheid op de vlucht gedreven. Dan begint hij eerst recht te leven. En alzoo tot zichzelven gekomen zijndekan hij ook van zichzelven uitgaand. w. z. werkzaam zijn uit kracht van de nieuwe levenskiemen, die God in Eene Martelares zonder Martelaarskroon. DOOR E. A—GLYPHOS. Vervolg.) Ook de heldhaftige, voor de hervorming vurig bezielde hertogin Renata, was genoodzaakt in de stille binnenkameren des harten haren Heer te dienen, zij kon tegen den stroom der overmacht van paus en keizer niet oproeienmaar pas was de hertog overleden, of zij vertrok naar Frankrijk, om op haar kasteel in de nabijheid van Orleans haar geloofs- en liefdewerk ten dienste der vervolgde Protestanten voort te zetten. De lezer vergunne ons, in den geest de jaren, waarin ons verhaal valt, voor- Ult te snellen, om deze mannelijk heldenmoedige en in de ure des gevaars trouw het Evangelie be lijdende, vorstelijke gestalte van naderbij te beschou wen. De poorten van haar kasteel stonden altijd °pen voor de verdrukte Hugenoten, het gebeurde meer dan eens, dat zij er honderd aan haren disch spijsde. Maar zie, ook hier bleef hare Christe lijke weldadigheid niet onopgemerkt door de vijanden des geloofs, en kwam zelfs den paus, Pius IV, ter oore. Hendrik II had den oorlog met Karei V, onder gruwelijke verwoestingen voortgezet, tot 1556, toen er te Vaucelles bij Kameriijk een wapenstilstand voor s jaren gesloten werd, 'waarbij hij evenwel de gemaakte veroveringen behield;.Intttsschen was KarelV van het tooneel der geschiedenis afgetreden. Reeds in het volgende jaar verklaarde Maria, de Bloedige, koningin van Engeland aan Hendrik II den oorlog, en haar niet minder bloedige echtgenoot, Philips II van Spanje, verbrak ook het bestand. Na de over winningen bij St. Quentin en Grevelingen kwam het in 1559 tot den vrede van Chateau-Cambresis, die door een huwelijk van den Spaanschen koning, wiens echtgenoote in het vorige jaar gestorven was, met Isabella, dochter van Hendrik II zou bezegeld worden. Het is bekend, dat de vrede bespoedigd werd, om met vereenigde kracht „tegen de Turken en den nog grooteren vijand van het Christendom, het vervloekte vergift der ketterij" te kunnen op treden. Maar hoe diep geheim dit werd gehouden, prins "Willem de Zwijger, die als gijzelaar in Frank rijk was, bemerkte er op een jachtpartij der beide koningen iets van, en deelde het aan De Colligny mede. Kort daarna stierf Hendrik II evenwel aan de wond, die hem bij het schitterend tournooi, ter gelegenheid der huwelijksfeesten in het oog werd toegebracht, en zijn ziekelijke zoon Frans II, die met de koningin van Schotland, Maria Stuart was gehuwd, volgde hem op. Deze stierf reeds in het volgende jaar 1560 en nu werd Catharina de Medicis, de weduwe van Hendrik II, voogdes over haren 1 o-jarigen zoon Karei IX. Had de onbeduidende Hendrik II reeds geheel onder den invloed gestaan dezer heerschzuchtige en gewetenlooze vrouw, eene dochter van Lorenzo de Medicis, een kleinzoon van den vroeger besproken Lorenzo, nu kreeg zij weldra alle macht in handen, en op haar schuldig hoofd rusten alle heillooze jammeren, waaraan Frankrijk in de tweede helft der 16e eeuw ten prooi stond. Haar trouwe bondgenoot was Frans de Guise, die even als zij meer uit heerschzucht dan uit over tuiging de hervorming bestreed, aan wier hoofd zich de familie Bourbon, met het koninklijk huis ver want, geplaatst had. In T562 viel het gevolg van Frans de Guise eene weerlooze schare Calvinisten, die in eene schuur te Vassy in Champagne eene godsdienstige samenkomst hield aan en vermoordde ze. Dit bloedbad was het begin der acht bloedige godsdienstoorlogen, die het ongelukkige land ge teisterd hebben. Niet lang daarna verscheen Frans de Guise met een leger voor Renata's kasteel, met de bedreiging het te zullen plat schieten, indien zij de rebellen niet uitleverde. Plij werd echter kort daarop in 1563 door Jean de Mercy, een dweepziek Pro- testantsch edelman, voor de muren van Orleans met vergiftigde kogels doorboord. Renata was diep bedroefd over het noodlottig uiteinde van haren schoonzoon en drukte in een brief aan Calvijn haar afschuw over deze daad uit, alsmede de hoop, dat God den vermoorde, ondanks zijne blinde woede tegen de Evangelische waarheid, in genade mocht hebben aangenomen. Toen haar nu ook op aan hitsing van den paus van wege den koning werd bevolen, de Hugenooten van het kasteel weg te zenden, moest zij voor de overmacht bukken; maar deed- nog alles, om hun lot te verzachten, met zelfopofferende liefde. Wat haar deelnemend hart heeft geleden bij de treurige berichten van de bloedige oorlogen tegen hare geloofsgenooten, vooral van den allerafgrijselijksten St. Bartholomeüsnacht, 24—25 Aug. 1572, waarin op de zoogenaamde Parijsche bloedbruiloft, een bloedbad, dat 3 dagen aanhield, en in meer steden navolging vond, 25 30 duizend Hugenoten en daaronder de voornaam ste, die onder den valschen schijn van welwillend heid naar Parijs gelokt waren, meedoogenloos ver moord werden, wat haar teergevoelig hart onder dat alles geleden heeft, waagt onze pen niet te be schrijven. Zij beleefde nog de troonsbestijging van den derden zoon van Catharina de Medicis, Hendrik III, den vijfden koning, die na haars vaders dood regeerde, en in 't begin zijns bestuurs den Hugenoten onbeperkte vrijheid van godsdienst schonk, zooals dit onder zijne voorgangers reeds meer dan eens geschied was, helaasnu ook weder voor weinige jaren, om den religie-krijg nog heviger te doen ontvlammen. Renata ontsliep zacht en zalig, onwrikbaar getrouw in hare Protestantsche be lijdenis, den 12" Juni 1575. Een beroemd kerkva der heèft van vele Christelijke vrouwen uit zijnen tijd gezegd„Zij overtroffen vele mannen in geloof, in liefde, in reinheid en standvastigheid." Voor zeker deze lofspraak is op Renata, de „wederge borene", want dit beteekent haar schoone naam, van toepassing. Haar hart was diep van de hemel- sche leer doordrongen, evenals dat van Olympia Morata en van zulke vrouwen gaat een verlichtenden, bezielenden, verwarmenden invloed uit op allen, die met haar in aanraking komen. Wordt vervolgd. Ml >'4P| Via S!-; f!' 1 ''MM ■m Ui m v

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1886 | | pagina 1