Christelijk Weekblad voor de Zuid-Hollandsche en Zeeuwsche Eilanden. Donderdag 1 April 1886. lste Jaargang FEUILLETON. eer IN HOC SIGNO VINCES ORUITGANG." ERDIEKST, ELÏÏAESIS. MAASNYMPE otterdam. Zierikzee. Goedereede kee. Feln'iiari, en passagiers ZIJN: P ROTTERDAM. ARNIS "ING oombooten. No. 1 en 2. OLIVIER. en Rotterdam. UITGEVER W. BOE1IWEA, Advertentiën en verdere Administratie aan den Uitgever. Sij, die steli op dit blad weas§cSien te aboimeeren, zenden achterstaand biljet slechts Ingevuld op, of ver voegen zich bij zijn Boek handelaar of aan liet Post kantoor. Weekkalender. Son Maan Markten. Roemen in het kruis. Eene Martelares zonder Martelaarskroon. 's morgens 6, uur. ais 7,15 10,45 's midd. 1, 's namidd. 2, Q 11 u> 11 3.30 ot vaart in aan- van Helleroetsluis erd. uur. Héllevoetsluis. uur. (ester.. er STOOMBOOT. T. irmiddags 5 uur. 6f s- 6f iddags 6 uur. DAM: iddags 2f uur, dags 3 uur. iddags 4 uur. Zondags. NST. geus 8 uur. midd. 1 dienst. st, aanvangende 886. TTERDAM en nam 3-| ure, 2 r BRIELLE. n nam. 3^ ure. alf uur later. r ROTTERDAM, en nam. 3 ure. 1! 3 LLEVOETSLUIS. 12f en 3^ ure. alf uur later, tsluis naar Rotterdam, en van Rotterdam en nam. 12,45 ure, de Rijks-Veerboot op EEÏST 1886. n ROTTERDAM: ag 26 'a morg. 10,u. d. 27 10,- g 28 10,— d. 29 nam. 1,30 30 's morg. 10, ad 31 10,— 1 10,- IE2TST 1886. Van iddelb. naar tiekdam. Rotter dam n. Mid delburg en Vlissingen. voorm. 9.— IE3VST 1886. an ZIERIKZEE: ag 26 n. m. 3,u. d. 27 12,— ag 28 3, d. 29 'smorg. 11, Deze Courant verschijnt eiken Donderdagavond. Abonnementsprijs; per drie maanden 40 Cent franco per post. Afzonderlijke nummers 4 Cent. SOMMELSDIJK. Advertentiën AO Cent per regel. Binnenlandsche Advertentiën driemaal opgegeven, worden slechts tweemaal berekend. Advertentiën worden bij den Uitgever ingewacht tot den dag der Uitgave. f|f§r Alle stukken voor de Redactie bestemd, voorloopig franco toe te zenden aan I)s„ J. F- BE KLERK, te Dirkslaiid. April. 2 Vrijdag 3 Zaterdag 4 Zondag 5 Maandag 6 Dinsdag 7 Woensd. 8 Donderd. op onder op 5.33 6.36 4.56 5.32 6.31 5.18 N. M. 5.30 6.38 2.50 onder 5.28 6.39 7.42 5.26 6.40 8.52 5.22 6.43 10. 1 5.19 6.45 h-i H— OO Tiel boestenm. Ouddorp (ZH) p. en veem. Cortgene veem. Tholen paard en beestenm. Gal. VI 14. Wat is voor den Christen het voorwerp van den blijdsten roem? Is het niet het kruis van zijnen Heere en Heiland? Dat was het kruis ook voor den Apostel Paulus. ,,Het zij verre van mij dat ik zou roemen anders dan in het kruis van Christus," zoo zegt hij. Waar wordt in de wereld al niet roem op gedragenOp eer en goeden naam, rijkdom en wijsheid, afkomst en vlijt en op veel anders nog. En de wereld duldt dit, wil dit, rechtvaardigt dit. De Apostel heeft in dat opzicht ook veel waarop hij roemen kan, doch hij roemt daarop niet, hij roemt alleen in het kruis, 't Is wonderlijk, onbegrijpelijk en toch is het zoo, dat verachtelijk kruis geeft duizend voudige stof tot roemen hierbeneden en daar- boven. Het is ook een voorwerp geweest van veel spot en vijandschap, smaad en ergernis; het kruis is ook gezet tot een val zoowel als tot eene opstanding. Toch heeft het zijn zegevieren den tooht gemaakt door de wereld en tot in de harten van allen, die door dat kruis vernederd en opgericht, veroordeeld en vrijgemaakt werden, wien het sints ook dierbaar werd, dierbaarder dan iets of iemand. Die er daarna ook in leerden roemen, roemen in het kruis onder het kruis. Dit is een geheim van Gods geloovigen, die in dat kruis zoo eindeloos veel zien en genieten, dat alles daarbij wegvalt. Wat is hetgeen hier op aarde stof tot roemen kan geven bij wat aan en door dat kruis voor ellendige zondaren werd ge wrocht Straalt van dat kruis geen licht in de duisternis, leven in den dood, redding en heil in de diepste ellende? Heeft een begenadigd zondaar niet met een blik op het kruis alleen vrede gevonden voor zijn arm harte, dat door de ontdekkingen des Geestes Gods, van zonde over tuigd, om genade riep Hier is genade van den hemel geopenbaard. De kwijtbrief der schuld is hier geteekend. Hier jubelt de ziel, verlost uit de verschrikkingen en banden des doods, die haar omvangen hieldenik danke God door onzen Heere Jezus Christus. Eu gaat het hierbeneden der gemeente des Heeren niet altijd naar wensch en zielsbegeeren, blijft zij hier in waarheid de gemeente onder het kruis, daarboven viert zij eens met en in haar Hoofd den hoogsten triomf van het kruis En in de voorsmaak van de vol heid der heerlijkheid die haar door het kruis is verworven, gevoelt zij toch hier reeds zaligheid, die ook Paulus gevoelde toen hij uitriep„Het zij verre van mij dat ik zou roemen, anders dan in het kruis van Christus." Had Paulus het kruis maar in het oog, dan kon hij roemen, roemen in verdrukking, in vervolging, in handen, psalmen zingend, psalmen in den nacht! Hierom toch is het dat Gods kinderen in Christus van zooveel, heil en zaligheid deelgenooten, niet altijd jubelen kunnen, omdat zij het kruis niet zien als het nog inwonende zondekwaad zijn donkere nevelen spreidt voor hen uit. Doch worden die weer weggevaagd op het roepen en kermen der ziele, dan is alles wel, dan is er verzoening met God, en daarom vrede, vrede ook met al wat het leven voorts voor leeds en kwaads met zich brengt. Want ziet, dat is de heerlijkheid van het kruis dat het het glansrijkst schittert in het duister, dat het het donkerst dal der beproeving nog ver heldert, O, wat u oyerkome, wat u ontvalle, als gy het kruis maar behoudt. Met dit zult gij overwinnen alle vijandenook den laatsten vijand. Altijd moet de blik weer naar Golgotha, en voelt gij dan de aantrekkingskracht van het kruis, zoodat gij niet kunt blijven staan, maar dien kruisheuvel moet beklimmen, om daarboven op zyn top voor dat schandhout te knielen, het te omhelzen met de armen des geloofs, dan ervaart gij, dat het daar beter is, dan te midden van het gewoel der wereld en haar begeerlijk heden. Maar dan gevoelt Igij ook dat er moet afgedaan met de wereld, dan gunt gij de wereld al haar bedriegelijk schijngenotdan wordt de wereld u gekruisigd. Maar dan wordt gij ook ongevoelig voor haar haat en smaad waarmede zij ook u zal willen kruisigen. Kan zij het kruis niet verdragen, ergerlijk zijn haar daarom ook de jubeltonen die daar over dat kruis opgaan. Nochthans leert gij van haar afscheid nemen. Haar genietingen kunnen de uwe niet meer zijn, bevredigen het hart ook niet dat iets van de heerlijkheid van het bruis heeft gesmaakt. Gij leert ze ontvlieden, de plaatsen waar gij in het kruis niet roemen kunt, en leert zoeken naar die woningen waar men om het kruis zich scharende, gemeenschap der heiligen houdt. En zweven u daarom te meer de smaad- en schimpredenen der vijanden des kruises om het oor, gij hoort ze niet, want gij weet zij hebben Hem eerst gehaat en zij hebben Zijn kruis al zoolang gehaat eu nochthans heeft het zijn kracht eu macht behouden, Nochthans roept gij en eene groote schaar onder allerlei volk en in allerlei taal met u zijne heerlijkheid uit. Im mers wordt het ook uw lust om van dat kruis te getuigen, want die waarlijk de bracht des kruises van Christus aan zijne ziel heeft ervaren, hij heeft zijne oogenblikken dat hij het ook voor het oog 30 sd 31 1 7,30 7,30 6,— DOOR E. A—GLYPHOS. Wij willen eene bladzijde uit de geschiedenis van den roemwaardigen hervormingstijd opslaan en meer bepaaldelijk onze aandacht vestigen op het levensbeeld eener ware Christin uit dat schoon verleden der Gereformeerde Kerk. Het verhaal verplaatst onzen geest naar de boven beschreven Lombardische vlakte, en wel naar een gedeelte, dat minder in het verrukkelijk natuurschoon deelt, maar toch om andere reden volkomen onze aan dacht waardig is. Het Noordelijk gedeelte der Romagna, die voor i860 een deel van den Kerke- lijken Staat vormde, is tegenwoordig de provincie Ferrara met de gelijknamige hoofdstad. Zij is zoo groot als ons Noord-Holland en even als dit ge west door veel wateren doorsneden. Een groot deel bestaat zelfs uit moeras en meer, waarin men riet snijdt en vischt; en stilstaand water, dat weinig oplevert. Tweederde bestaat uit bouwland, dat veel graan en hennep oplevert. Er is weinig ver tier en leven; ondernemingsgeest en kapitaal ont breken, de lucht is ongezond door de uitwaseming der groote moerassen „de valli di Comacchio, welke zich tusschen de Po di Primaro en de PodiVolans uitstrekken. Aan den laatstgenoemden Po-arm ligt de hoofdstad, in eene lage moerassige vlakte, in aantal inwoners alsmede in andere opzichten over eenkomende met ons Delft. De stad is zonder leven en beweging, de talrijke paleizen en lange en breede straten, de groote, heerlijke pleinen zijn eenzaam en stil, alles getuigt van een in 't oog- loopend verval. En toch is Ferrara nog een der schoonste steden van Italië, in het Noordelijk deel des lands na Turijn het regelmatigst aangelegd. Voor ruim 350 jaren was het zelfs een der bloeiend- "ste en aanzienlijkste steden dezes lands, maar door het verplaatsen van het handelsverkeer, en het vertrek der hertogelijke familie uit het beroemde geslacht Este naar Modena, toen in 1598 het hertogdom Ferrara onder het gebied van den Paus kwam, begon de stad te kwijnen. In hare paleizen en kerken bewondert men nog de indruk wekkende bewijzen van haren voormaligen bloei- Het residentieslot der hertogen staat daar als eene machtige rots, met hoekige torens bezet en door eene diepe gracht omringd. Onder de meer dan dertig kerken munt op het groote plein de grootste uit, dagteekenend uit de 12e eeuw enmetschoone muurschilderingen versierd. In de San-Francisco worden den bezoeker de praalgiaven der Esté's vertoond en laat men hem eene fijne i6~voudige echo hooren; de San-Benedetto bevat het marmeren graf van den beroemden dichter Ariosto, voor wien op het groote plein ook een gedenkteeken staat en wiens woning nog als een heiligdom vereerd wordt. De kerk Maria del. Vedo bezit kostbare schilderijen. In de bibliotheek van de universiteit der stad, 80.000 boekdeelen en 1000 manuscripten bevattend, bewaart men de autographieën van Ariosto's en Tasso's werken. Nog een merkwaardig plekje, waaraan de aandoenlijkste herinneringen uit het leven van een martelaar-dichter verbonden zijn, mogen wij niet onbezocht voorbijgaan. Het is de kerker in het St. Anna-hospitaal, waar de vorst der Italiaansche dichters zeven lange, bange jaren weg kwijnde. Torquato Tasso in 1544 te Sorrento bij Napels geboren en op 7-jarigen leeftijd reeds dichter, was de zoon van den dichter Bernardo Tasso. In 't gevolg van den prins van Salerno, die aan Karei V de onrechtvaardigheid van den onder koning van Napels, welke de inquisitie wilde in voeren, ging voorstellen, werd Bernardo en ook zijn 9-jarigen zoon ter dood veroordeeld. Zij redden zich door de vlucht, en Torquato studeerde later te Padua in de wijsbegeerte en de theologie. Reeds liad hij op 17-jarigen leeftijd zijn Rinaldo gedicht, toen hij zich onder bescherming van den hertog van Ferrara stelde en zijn meesterwerk, „het verlost Jeruzalem" op 22-jarigen leeftijd begon. Daar vat hij liefde op, voor de zuster des hertogs en deze laat hem onder het voorwendsel van waan zin opsluiten; dit werd de bron van de droefgeestig heid, die hem 20 jaren lang heeft doen kwijnen. Zijn leven was verder eene aaneenschakeling van rampen en vernederingen; verbanning, uitsterste armoede, laster, hongerlijden. De gevangenis ont vlucht, ging hij in lompen gehuld te voet naar Sorrento, waar hij een toevluchtsoord zocht bij eene zuster, maar keerde daarna in zijne gevangenis terug, waar de wanhoop hem verteerde. De hertog van Ferrara, Alfonsus, dien hij in zijne gedichten zoo hoog geëerd had, liet hem later wel vrij, maar dit was ook alles. Eindelijk zou een schooner dag voor hem aanlichten; zijne verdiensten werden er kend en paus Clemens VIII zal hem den lauwer krans op den schedel drukken; maar ziet ook nu verliet het ongeluk den martelaar niet; daags te voren 13 April 1595 maakte de dood een einde aan al zijne rampen. Weinig jaren later kwam Ferrara onder het ge bied van den paus en de bloei der stad kwijnde eveneens als de dichter, wiens treurigen levensloop wij daar in het kort hebben medegedeeld. Om streeks het begin der kerkhervorming schitterde de stad in haren hoogsten glans; de hertog Hercules uit het huis Este was evenals zijne voorgangers een beschermer en aankweeker van kunsten en wetenschappen en het vorstelijk residentieslot ont ving met groote gastvrijheid de grootste geleerden uit dien tijd. Overigens is er wel niet veel tot 's hertogs roem te zeggen en was het vooral zijne koninklijke gemalin, die zijn hof den grootsten luister bijzette. Reeds sedert eene reeks van jaren was Italië een veilig toevluchtsoord voor de helden des geestes. Toen in 1453 de stad Constantinopel door de Turken werd ingenomen, vluchtten geleer den en kunstenaars met de schatten der Grieksche wijsheid en de afschriften der oude klassieken naar Italië. Aan verschillende vorstenhoven werden zij met open armen ontvangen, en in verband met de onlangs uitgevonden boekdrukkunst, kon het land met hunne geleerdheid woekeren, en brak daar het heldere licht door na den donkeren nacht der Middeleeuwen. Wordt vervolgd.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1886 | | pagina 1