Orgaan ter verspreiding der Christelijke Beginselen in Zeeuwseh-Vlaanderen.
Mo. 306.
Zaterdag 25 December 1920.
8e Jaargang.
voor 50 cent.
Uit de Schrift.
BUITENLAND.
Het eerstvolgende
nummer zal WOENS
DAGAVOND verschijnen.
V Indië en de Volkenbond.
„Rechts'
bond.
en de Volken-
Mr. Marchant en de
Volkenbond.
Uitgave van de Christelijke Persvereeniging „Zeeuwsch-Vlaanderen" te Ter Neuzen.
Alle stukken, de redactie en administratie van dit blad betreffende, moeten worden gezonden
aan den redacteur, J. HOMMES, Lange Kerkstraat 5, Ter Neuzen.
ABONNEMENT Bij bezorging fl,lo Per drie maanden. Franco per post voor Nederland 1.25.
ADVERTENTIËN Van 1—4 regels ƒ0.60. Elke regel meer ƒ0.15. Abonnementen per
contract. - Crisistoeslag 15%. Inzending van advertentiën lui dmkker
ar Telefoon Mr. 20.
D. H. LITTOOIJ Az. te Ter Neuzen.
Evenals ieder jaar bestaat
ook thans weer de gelegenheid,
om in het Nieuwjaarsnummer, dat Zater
dagmorgen inplaals van Vrijdagavond
zal verschijnen, en dat in do kom dezer
gemeente op uitgebreide schaal verspreid
zal worden, Nieuwjaars-Advertentiën te
plaatsen
Voor Nieuwjaars-Advertentiën, groot er
dan 20 regels, zal extra berekening
plaats vinden.
Inzendingen kunnen tot en met 30
December a.s. plaats hebben hij de admini
stratie, Lange Kerkstraat 5, Ter
Neuzen.
DE ADMINISTRATIE.
DE MAN VAN MARIA.
En Jacob gewon Jozef, den
man van Maria, uit welke ge
boren-is JEZUS, gezegd Christus.
Mattheüs 1 16.
Met voorzichtige preciesheid, die inge
geven wordt door den eerbied voor het
heilige mysterie van Christus' ontvange
nis, wordt op de eerste bladzijde van
het Nieuwe Testament de verhouding
aangegeven waarin Jozef tot Jezus stond.
De eentonigheid van de opvolging der
driemaal veertien geslachten in de voor
afgaande verzen, slechts door een enkele
toevoeging hier en daar afgewisseld,
wordt plotseling afgebroken. Jakob ge
won Jozef. En Jozef is niet dan „de
man van Maria, uit welke geboren is
Jezus, gezegd Christus".
En in het 18e vers wordt dan de keu
ze van deze woorden nader verklaard
„als Maria, zijne moeder, met Jozef on
dertrouwd was, eer zij samengekomen
waren, werd zij zwanger bevonden ui t
den Heiligen Geest".
Jozef staat bjj Maria ten achter. Hij
is in het Evangelie een zijfiguur. Alle
heerlijkheid in liet Kerstverhaal gaat uit
van iiet Heilige Kindeke en straalt af
op de gelukzalige Moedermaagd, die'
gezegende onder de vrouwen. Maar
Jozef treedt min of meer in de schaduw.
Bijna zoudt ge zeggen, dat hij hier wel
gemist kon worden.
Natuurlijk is dit laatste niet zoo.
Want waartoe zou hij anders met name
vermeld worden
Maar toch vöör de geboorte van Chris
tus zelf is hij slechts de ondertrouwde
man van haar, die alleen verwaardigd
was om uit haar vleesch en bloed den
Christus ter wereld te brengen. Zoo
sterk is dat zelfs, dat de engel Gabriël
als hij aan Maria de heilige ontvangenis
en geboorte onzes Heeren aankondigt,
van Jozef met geen woord spreektalsof
hij dien niet eens kende.
En niet voordat Jozef van plan is de
voorloopige verbintenis met Maria hei
melijk te verbreken, zendt God zijn en
gel om hein in den droom te waarschu
wen en te vertroosten door hem te on
derrichten van het wonder, dat hij niet
vermoed heeft noch ook kon bevroeden.
In het vervolg van het Evangelie-ver
haal is liet. niet anders. Niet een enkel
woord van Jozef is ons bewaard. Het
laatst vernemen we van hem de ont
moeting met den twaalfjarigen Jezus in
den Tempel. En dan verdwijnt hij, zon
der dat er van zijn dood ook maar ge
rept is. Hij wordt eenvoudig niet meer
genoemd.
Van Maria weten wij ook wel niet
zooveel. En na de Kerstgeschiedenis
zijn er maar twee uitlatingen van haar
hekend bij de ontmoeting in den Tem
pel, en op de bruiloft te Kana. Maar
al treedt zij niet meer op den voorgrond,
de „moeder des Heeren" is er dan
toch bij, tot in de dagen der Apostelen
toe.
Het meeste omtrent Jozef worden we
nog gewaar door Mattheüs. En door
hem komen we te weten, dat Jozef een
rechtvaardig man was, een van degenen
die in oprechtheid God vreesden. En
zijn houding tegenover Maria, ook vóór
dat de engel des Heeren hem in den
droom onderrichtte van het wonder in
Maria's schoot, is vol teederheid.
Wil dit alles nu zeggen, dat de per
soon van Jozef er eigenlijk niets toe
doet? Dat het geen verschil zou maken,
indien hij er niet bij geweest was
Wie het Bijbelsch verhaal aandachtig
leest, weet wel beter.
En Jezus zelf heeft het anders getoond.
Als Maria tot den twaalfjarige in den
Tempel het verwijt, richt„Kind, waar
om hebt gij ons zoo gedaan? Zie, uw
vader en ik hebben u met smart ge
zocht", dan antwoordt hij wel„Wist
gij niet dat ik moet zijn in de dingen
mijns Vaders? Maar daarna gaat Jezus
toch met hen naar Nazereth en is hun
b'. iden, ook Jozef dus, onderdanig.
Zelfs is het opvallend, dat de afkomst
van David tot tweemaal toe, zoowel in
Mattheüs 1 als in Lucas 3, niet wordt
aangewezen door het voorgeslacht van
Maria te melden, maar ran Jozef Een
verschijnsel, dat van zeer oude tijden af
reeds zoo verklaard is, dat de Zone
Gods uit Maria Davids vleesch en
bloed had genomen, maar door Jozef
ook van rechtswege zijn plaats in
Davids huis verkreeg.
Uit de Kerstgeschiedenis in Lucas 2
blijkt zelfs, dat Jozef met de beschrij
ving naar Betlehem reisde, niet omdat
Maria, maar zooals er uitdrukkelijk staat
omdat hij uit het huis en geslacht Da
vids was.
De Christus moest naar de profetie
te Bethlehem geboren worden. Maar
er is niemand, die van te voren op deze
bijkomende bijzonderheden gedacht heeft.
Eerst als alles voorbij is, en de Wijzen
uit liet Oosten naar den geboren Koning
der Joden komen vragen, dan komt de
aloude profetie van Micha naar voren.
Er is noch hij Maria noch bij Jozef,
toen zij de geboorte van Jezus tegemoet
zagen, de gedachte geweest om naar
Bethlehem te gaan opdat de profetie
vervuld zou worden.
Neen, God zelf hoeft daar Jozef zon
der diens medeweten voor gebruikt.
Zoo heeft Jozef Maria, de moeder des
Heeren, in zijn huis genomen, als ware
ze zijn dochter. En zoo is Jezus toen
in Davids huis en geslacht geboren.
Niemand, die het wondergeheim wist,
dan zij beiden, wien het eerklaard was
door Gods engel Wat de menschen er
van dachten in Nazareth wordt ons niet
meegedeeld, maar laat zich wel gissen.
Maar Maria stond dan toch straks
niet zonder beschermer. De smadelijke
schijn van een „ongehtfwde moeder" te
zijn werd-dan toch van haar geweerd.
En Jozef heeft zich op waardige wijze
betoond „de man van Maria, uit welke
geboren is Jezus, gezegd Christus".
Aldus heeft Jozef een zeer bepaalde
plaats in de heilige geschiedenis, waar
hij niet kan gemist worden.
'Noem hem dan een zij-figuur. Maar
vergeet niet, dat hij het geheele tafereel
schraagt. Als de man, de beschermer,
de -sterke, en als zoodanig niet. bijkom
stig maar noodzakelijk.
Zeker de waardeverhouding is hier
het omgekeerde van het natuurlijke le
ven. Daar is de vrouw om de man, en
het kind wordt li u n van God gegeven.
Hier in Bethlehem is het Kindeke,
dat aan de wereld gegeven wordt. Jozef
heeft alleen beteekenis als de man van
Maria. En Maria alleen als de moeder
des Heeren en niets meer.
Maar zoo heeft dan ook ieder dei-
personen in de „Heilige Familie" van
Bethlehem de plaats, die hem toekomt
naar Gods bestel.
(„Rotterdammer".)
geoefend Indisch leger, dat in samen
werking met die vloot in staat is, niet
alleen Java, maar Ned.-Indië krachtig
offensief te verdedigen."
Mede noemen we in verband met deze
woorden, wat eens door den Kapitein
van het Indische, leg-er Ehemrev. is ge
zegd: Werkelooslu id voor Indië is een
misdaad voor de toekomst".
Tegeno-er hen staan echtermenschen,
die maar steeds spreken over den Volken
bond, en velen van hen wagen zich aan
de voorspelling daarbij een geheel
verkeerde verklaring van het „Vrede op
aarde" gevend dat binnen af/.iehbaren
tijd aan het oorlogvoeren voor altijd een
eind zal zijn gekomen
De verschillende Kamerdebatten, de
val van de Ministers Bijleveld en Alting
von Geusau liebbeji ons in dit opzicht
dan ook heel goed geleerd, hoe de
linkerzijde in het algemeen over deze
kwestie denkt.
Toch komen ook onder onze rechtsche
partijen ten opzichte van deze zaak soms
bedenkelijke symptomen voor. Immers
r zijn er, die wed iets voelen en dat
in de tegen woordige omstandigheden
voor de idee van ontwapening en veel
heil verwachten van den Volkenbond.
Het is daarom voor rechts ook terdege
zaak om goed op haar hoede te zijn.
Zeker spreker, liet over onze Cost
hebbende, heeft eens op een vergadering
gezegd
„dat, willen wij Ned.-Indië behouden,
slechts één middel eenige zekerheid
geeft, nl. een krachtige weermacht
een weermacht., bestaande uit een
krachtige, aan hooge eischen voldoende
vloot en daarnaast uit een sterk georga
niseerd, praktisch bewapend en degelijk
Ten opzichte van al die leuzen over
ontwapening en den Volkenbond hebben
de rechtsche groepen zeer voorzichtig te
zijn.
Want laten wij ons meesleuren door
dezen geest des tijds, dan zal het ten
slotte alleen de revolutieman zijn, die
juicht. Zijn tegenstanders hebben zich
dan immers zelf machteloos gemaakt, en
hij heeft zijn hand maar uit te steken,
om het rijpe zaad te oogsten.
Bovendien, gelooven de verschillende
idealisten werkelijk aan algeheele vrede,
aan een verdwijning der oorlogen
We zouden wel kunnen komen met
verschillende teksten uit de Heilige
Schrift en dit moest voor ons, Chris-
tenmenschen, ïeeds voldoende zijn
maar we doen dit niet, doch wijzen even
op practische bezwaren aan den Voiken
bond verbonden.
Wanneer men de-geschiedenis van liet
Vredesverdrag nagaat, blijkt toch duide
lijk, dat men te doen heeft gehad met
een overweldiging, en dat de vrede geen
verzoening, maar ellende en haat over
de volkeren heeft gebracht.
Jln waar is in den Volkenbond het
voldoende recht der kleine naties tegen
over de groote
We kunnen en mogen dan ook niet
gelooven aan een eeuwigen vrede, aan
verdwijning der oorlogen, en aan een
goede uitvoering van dezen op macht
gegronden Volkenbond.
Waarom dan ook goede zorg voor onze
weermacht noodzakelijk is.
Waarom het vraagstuk onzer weer
baarheid, dat door die ideeën over
Volkenbond en ontwapening, alsmede
door een ongerechtvaardigde bezuiniging,
in zeer moeilijke omstandigheden is
gekomen, door ons niet verder op den
achtergrond dient geschoven te worden
Integendeel, we hebben liet op den
voorgrond te houden.
Mr. Marchant, bijgenaamd „de poli
tieke Ministers moordenaar" denk aan
den val van den Minister van Oorlog,
Alting von Geusau is de leider der
vrijzinnig-democraten in ons land.
Én wat nu hun ideeën over den Vol
kenbond en ontwapening betreft, ze
slaan daarin zeer dicht bij de socialisten.
Stemmen ook meestal tegen de be
grootingen van Oorlog en Marine.
Toch schijnt er thans eenige bezinning
bij hen te komen, want in een rede to
Groningen heeft Mr. Marchant als hot
oordeel der vrijzinnig-democraten uitge
sproken, dat een ontwapeningseisch nog
niet kan worden gedaan. Dit punt moet
in den Volkenbond uitgevochten worden.
„Als wij het voorbeeld gaven, zou het
waarschijnlijk geen navolging vinden.
Als wij tot afschaffing der defensie be
sloten op dit oogenblik, zou Engeland
liet verzet tegen eisclien van Franscli-
Belgische zijde niet volhouden".
In zijn mond zijn dat vreemde woorden.
Toch zijn we er verheugd over, dat
iu de vrijzinnige kringen te dezen op
zichte ook eenige kentering en bezinning
komt.
Laten we hopen, dat het niet slechts
voor een oogenblik zij.
Eerst richten we onzen blik weer eens
naai d'Annunzio.
Het gaat er thans aardig spannen
tusschen hem en de Italiaansche regee
ring, want aan hem, den dichtei-generaal
is een ultimatum gezonden, dat in ge
wone woorden beteekent„Geef je over,
en zoo niet., dan zullen wij je mores
loeren".
De man schijnt dit echter maar heel
kalm aan zijn laars te lappen, want naar
aanleiding van liet ultimatum heeft hij
geantwoord, onwrikbaar te zijn in zijn
besluit om tegenstand te bieden.
Daarbij steunt hij op een leger van
3500 man en 400 officieren.
De Italiaansche regeei iug laat er echter
ook geen gras over groeien, en de gene
raai Caviglia heeft dan ook een strenge
blokkade van Fiume en van de eilanden
Arbe, Veglia en San Marco gelaat. Hij
heeft 48 uren toegestaan aan de per
sonen, die het grondgebied, dat aan de
blokkade onderworpen is, willen verlaten.
Caviglia richtte een proclamatie tot zijn
troepen, tot de legioen-soldaten en tot
de bevolking van Fiume.
't Zal er nu dus wel op aankomen
voor d'Annunzio, den dichter.
En zal zijn liaan den langsten tijd
victorie gekraaid hebben
Uit Stockholm komt liet volgende
bericht van Sovjet Rusland
„Nya Dagight Allehanda verneemt uit
Reval, dat de opwinding te Moskou met
den dag toeneemt en tiaar hoogtepunt
bereikt heeft, then de concessies aan
buitenlaudsche kapitalisten bekend wer
den.
De opwinding is zoo sterk, dat de raad
van volkscommissarissen besloten heeft
naar St. Petersburg te verhuizen, daar
de opgewonden stemming zijn arbeid
stoort.
De volkscommissarissen zouden verder
niet op hun bescherm-troepen kunnen
vertrouwen en Chineesche en Letsche
troepen hebben laten komen om onder
bescherming daarvan naar St. Petersburg
te gaan."
Het is voorloopig zaak, dit. bericht
onder het noodige voorbehoud aan te
nemen, doch dat er zoo nu en dan wel
een en ander broeit in de communistische
heilstaat, dat gelooven we graag.
Van communisten gesproken, in
Duitschland beginnen die heeren zich
ook weer te roeren.
Iu alle plaatsen van het rijk hebben
ze werkloozen demonstraties gehouden,
waarin de onmiddellijke uitbetaling van
een steungeld geëischt werd.
In Berlijn voerden dc communistische
raadsleden liet woord. De vergaderingen
hadden een stormachtig verloop. De
raden eischten voor de werkloozen een
onmiddellijke schadeloosstelling van 1000
mark per persoon verhooging van de
werkloozen ondersteuning met 100 pCt.
gelijkstelling van mannen en vrouwen
verschaffing van goedkoope levensmidde
len kostelooze levering van gas, brand
stoffen en schoenwerk en afschaffing
der huren van 1 Jan. af.
Eert der redenaars zei We kunnen
slechts iets bereiken, als wij onmiddellijk
handelen. Op alle punten moet de brand
uitbreken.
Daarna werd gestemd. Men trok dan
in drie groote stoeten naar het stadhuis.
Tenslotte nog iets over Lloyd
George en den Volkenbond. Deze En-
gelsche premier heeft daarover nl. aan
een feestmaal gezegd, dat het parlement
der volken de Volkenbond dus een
van de groote wereldgebeurtenissen was,
en al in aanzienlijke mat,e voltooid was.
Het ideaal, dat te Geuève werd beleden,
was, dat er een andere wijze voor het
regelen van internationale geschillen
behoorde te zijn dan die, waarvan 30
millioen menschen het slachtoffer werden,
en onnoemelijke rijkdommen werden ver
nietigd.
Een ding was reeds bereikthet
Arbeidsbureau. Hierbij hadden alle vol
ken belaojft en daarom had dit reeds
belangrijke resultaten opgeleverd.
Als er een dergelijke vergadering van
groote volken te Genève in 1914 had
bestaan, zon er geen oorlog zijn geweest.
Het Britsche rijk heeft,een belangiijk
aandeel genomen in deze eerste verga
dering en wij konden ons daarmee ge
luk wenschen, en allen, die verschillen 'e
deelen van het rijk vertegenwoordigde i,
ermee feliciteeren.
Er waren twee dingen, die hij gaarne
zou zeggen Het eerste was dit, dat iij
met belangstelling hen zougJdesiaan,
die bruikbare amendementen op het
Volkenbond verdrag indienden, om d
-des te, meer doeltn-ffén 1 te in dl ij'. >1 l
tweede was, dat de Bond zijn ware iUu-1
niet zou bi rgiken, voor dat alle vutten
van de wereld er in waren opgenom n.
Hij verwachtte, dat Diiits< niaiid zij !>ij
lo t vredesverdrag opgelegde verplichtin
gen zou nakomen. Dan zon er geei be
letsel meer zijn om liet tot den Boud
toe te laten, als het van dat verlangen
deed blijken. Ook /OU geen I-all
volken voltallig kunn-n zijn, eer de groote
republiek uit liet W esten erin was op
genomen Hij zag vol hoop uit nam het
vooruitzicht, dat de V-tvetugdê Slaton
zich zouden aansluiten.
Er was eclitei een vraagstuk,.jlat niet
nader tot de oplos.sii g was g< kómen;
Er zou geen werkelijke vrede kunnen
rijn, zoolang als er een wedstrijd ln be
wapening werd gehouden. Deze verschrik
kelijke wedstrijd was meer schuldig ai n
don oorlog dan bijna elke indivieltieele
oorzaak. Maat' de vólken konden het
risico van ontwapening niet op zich
nemen, eer zij wisten, dat de andere
volken dat ook deden. Het was absoluut
noodzakelijk, voor dat de Boud zijn doel
kon bereiken, dat alle volken moesten
zijn vertegenwoordigd, en tot een ge
meenschappelijke overeenkomst zijn ge
komen om dien rampzaligen naijver in
de bewapening op te geven.
Een oplichter.
Sedert eenige maauden nam een doctor
baron von Kiesewetter in het stadje
Niebüll, tusschen Tondern enHusumde
praktijk van den daar gevestigden ge
neesheer waar. Hij behandelde de
ernstigste zieken en verrichtte de g<;
vaarlijkste operaties met opmerkelijk
weinig succes.
Thans is gebleken, dat de man baron
noch doctor was, maar een gewezen
koopman, die wegens het onrechtmatig
voeren van den titel baron, reeds twee
vvek-'ii etU wegens oplichting vier jaren
gevangenisstraf achter den rug had. Zijn
geneeskundige kennis had hij geput uit
boeken en zijn praktijk als hospitaal
soldaat te velde opgedaan, terwijl hij uit
voorliefde voor het vak vroeger meer
malen de colleges aan de universiteiten
te Bonn, Würzburg en Göttingen clan
destien bijwoonde. Te Niebüll had hij
zich met de dóchter van een rijken
grondbezitter verloofd.
Een begrafenismaal.
De familie van een bij het spoorongeluk
te Marienburg bij Koni gsbergen ver
ongelukt echtpaar heeft, bij de spoorweg
directie de rekening van het begrafenis
maal ingediend, waaruit blijkt, dat bij
deze gelegenheid zijn genuttigd 18 fles-
schen rum en cognac, ton bier, 1500
sigaren, 100 pond meel, 200 pond vleesch,
21 pond suiker, 25 pond boter, 3 pond
koffie, 50 pond visch en 150 eieren. Het
leed heeft dus den gasten den eetlust
niet benomen
Het banditisme in New-York.
Een nieuwe moord is te New-York
toegevoegd aan de misdaden der laatste
dagen. Misdadigers drongen het Zeemans
huis binnen en schoten daar een man
dood en verdwenen met een bedrag van
400 dollar. De politie heeft thans hevel,
dat alle personen, die zich ua midder
nacht op straat bevinden, onderzocht
zullen worden. De bond van oorlogs
veteranen heeft aangeboden 5000 ge
wapende mannen ter beschikking van
de politie te stellen om deze in den
strijd tegen de misdaad te helpen.
Toch bekend
Anderhalfjaar geleden werd de land
bouwer Kemper hij Munster vennoord
en beroofd, zonder dat het gelukte, den
dader te vinden.
Thans is eindelijk uitgelekt, dat oen
knecht,, zekere Licht, den boer, nadat
deze een paard verkocht en daarvoor
een groote som ontvangen had, meteen
knuppel heelt doodgeslagen en daarna
beroofd.
Licht heeft bekend ook de moordenaar
te zjjn van den chef de bureau Schramm,
wiens lijk indertijd te Munster werd