Ore aan ter verspreiding der Christelijke Beginselen in Zeeuwseh-Viaanderen. No. 200. Zaterdag 30 October 1020. 3e Jaargang. Uit de Schrift. BUITENLAND. a ur»MxicijfiriMrr re Kammino f 1 IR nt>r Hrifi maanden. Franco per post voor Nederland 1.25. Uitgave van de Christelijke Persvereeniging „Zeeuwsch-Vlaanderen" te Ter Neuzen. Alle stukken, de redactie en administratie van dit blad betreffende, moeten worden gezonden aan den redacteur, J. HOMMES, Lange Kerkstraat 5, Ter Neuzen. ABONNEMENT: Bij bezorging f 1,15 per drie maanden. Franco per post voor Nederland f 1.25. ADVERTENTIËNVan 1—4 regels f 0.60. Elke regel meer ƒ0.15. Abonnementen per contract. - Crisistoeslag 15 Inzending van advertentiën tot 12 uur s midi ags op de verschijndagen bij den drukker D. H. LITTOOIJ Az. te Ter Neuzen. Telefoon Nr. 20. Wegens uitstedigheid gelieve men alle persoonlijke Correspon dentie voor den Redacteur vanaf heden November a.s., te 3Stationstraat de en de redactie in liet algemeen betreffende, blijve men echter zenden aan het oude adres Lange Kerkstraat 5, Ter Neuzen. EEN ZOUTPILAAR. „En zijn huisvrouw zag om van achter hem en zij werd een zoutpilaar." Gen. 19 26. Er worden vele standbeelden opgericht door merischen. Op de pleinen der steden prijken ze, de afbeeldingen van koningen, keizers eh beroemde veldheeren. Denk uit den jongs ten tijd aan „de ijzeren Hindenburg"'. Waartoe worden die gedenkteekenen opgericht Opdat hun naam toch niet uitgewischt zal worden en hun roem niet met hen in 't graf zal zinken. De Heere stelt in Zijn Woord ook ge denkteekenen. Teekenen Zijner reddende liefde, of Zijner strenge rechtvaardigheid. Wie denkt niet aan een Manasse, aan den moordenaar aan 't kruis, of aan 't „Voorwaar zeg Ik ualwaar dit Evan gelie gepredikt zal worden in de geheele wereld, daar zal tot hare gedachtenis gesproken worden van 't geen zij gedaan heeft." Met deze woorden stelt do Heere de vrouw die Hem zalfde tot een blijvend voorbeeld. Haar naam wordt niet uitgewischt. Naast haar wordt nog een andere vrouw tot voorbeeld gesteld. Haar standbeeld staat in Palestina, aan de oevers der Doode Zee Het is de Heere Jezus, die toen Hij de komst van Zijn Koninkrijk schilderde en wees op de verschrikking der laatste dagen, het volk waarschuwend toeriep Gedenk aan de vrouw van Lot. Wij willen heden aan haar gedenken. bleef Het was alleen maar de verschooning Gods over hem, dat Lot behouden zou worden. Dat hij gered zou worden uit den brand van Sodom. 't Was niet Lots deugd, noch zijn uitnemendheid, noch zijn gebed, maar alleen Gods ontferming. Wel kwelde hij zijn rechtvaardige ziej, maar toch wat had het wonen in Sodom verderfelijk gewerkt op zijn huisgezin. Zijn dochters verzwagerden zich met de inwoners, vermengden zich met de wereld. Wel degelijk hebben Christenouders er rekening mede te houden, welke plaats zij tot woning kiezen. Wat heeft menig ouder om wereldse!) voordeel zijn kinderen gebracht in een weieldsche omgeving. En als ze' dan afwijken van God en Zijn dienst, wordt het te Iaat met smart beweend. Da Engelen moeten Lot en do zijnen dwingen om Sodom te verlaten, ze tot een haastigen vlucht aansporen met de woorden „Behoud u om uws levens wil, zie niet achter u om, en sta niet stil' op deze gansche vlakte, behoud u naar het gebergte heen, opdat gij niet omkomt." Met sobere woorden teekent de Heilige Geest ons wat er buiten Sodom met Lot's vrouw plaats heeften zijn vrouw zag om van achter hem en zij werd een zoutpilaar. In Sodom's vlakte staat de vrouw van Lot ons tot waarschuwing. Wat. is toch de oorzaak, zoo vragen we allereerst, dat de vrouw var#Lot is omgekomen Zij behoorde toch niet tot degenen die het Woord Gods in den wind sloegen gelijk haar beide schoonzonen. Zij had do goddelooze omgeving ver laten om zich met man en kinderen naar Zoar te spoeden zij liep toch met haar man mede. En toch zoo jammerlijk omgekomen. Verloren gegaan met de kennis van de weg der behoudenis. Zij was ongeloovig aan het woord sta niet stil, zie niet om. Zij had Sodom wel verlaten, maar er in haar hart niet mede gebroken. Haar hart bleef hangen aan de dingen, die zij schijnbaar verliet. Haar ijver verminderde, zij staan, zag om en koos daarmede Sodom boven bare behoudenis. Waarschuwend voorbeeld. Gedenk aan de vrouw van Lot. Wat al arbeid der genade wordt aan u besteed. En al leiden geen engelen meer uit, wordt het or.s in het Evangelie niet telkens toegeroepen Haast, behoud u derwaartssta niet stil, zie niet om. Nu kan er ook zijn, gelijk dat bij velen voorkomt, overtuiging van het geweten, de schrik voor het oordeel grijpt aan, angst en vreeze voor dê hel en 't verderf, daardoor is er wel een laten van uit wendige zonde, men gaat ter kerk, uit wendig is er een groote verandering. Velen meenen, dat dit al bekeering is, doch er is geen hartsverandering, geen breken met de zonde. Er is geen laten van de zonde uit ware Godsvreeze. Ze loopen met Gods volk mede. De vrouw van Lot heeft voor zich zelf wel geen vreeze gehad. Zij was immers buiten Sodoms poorte. O, hoevelen zijn aan haar gelijk. Daarom mag wel' de vermaning weer klinken Welgelukzalig is de menscli, die geduriglijk vreest. Zij meende met het hart vol van de 'dingen van Sodom wel in Zoar te kunnen komen. Zoo uit de wereld den hemel binnen te stappen. Dat we er toch aandenken. Er wordt in onze dagen zooveel voor bekeering aangezien, dat geen werk Gods is. Er heeft geen vernieuwing des harten plaats, fflleen levensverbetering. Lot's vrouw leert ons hoever een natuurlijk mensch het brengen kan in de dingen van Gods Koninkrijk. Met een onherboren bart kan men een eindweegs medegaan. Er zijn er maar al te veel van dat soort. Gedenk aan de vrouw van Lot. Zij blijft staan. Nog een blik, de laatste, zij ziet om maar welk een schrik. Een vuurgloed ziet ze opgaan, een geweldig leven hoort ze van ineen stortende huizen. Een zwaveldamp waait haar tegen, de adem wordt haar .afge sneden en roerloos blijft ze staan als een zoutpilaar. Wanneer ge een standbeeld of gedenk zuil bewondert, leest ge met aandacht het opschrift. Treedt toe. Komt dichter bij. Wat leest ge op deze gedenkzuil door God zelf geplaatst? Dit: omgekomen door ongeloof aan het Woord Gods. Waarschuwend voorbeeld. Predik, spreek tot. ons, zoutpilaar, roep het ons luide toe onderzoek u zeiven nauw. Een hart los van de wereld en hare begeerlijkheden, dat is het wat de Heere vraagt. Welk een waarschuwing voor onzen tijd, waarin ■zoovelen meenen op weg naar den hemel te zijn, doch hoe ze er op gekomen zijn weten- ze niet, strijd kennen ze niet, van wat op dien weg ervaren wordt zijn ze vreemd. Vrees voor zelfbedrog grijpt ben nim mer aan, ze leven gerust voort. Spreekt een kind van God over zijn strijd en vreeze, over zijn kommer, dat het nog wel eens geen waar werk kan zijn, ze lachen er om, of voelen vijand schap in 't hart. Zoo nauw moet ge den weg naar den hemel "niet voorstellen. Ze meenen met heel «Ie wereld in hun ziel den hemel binnen te kunnen komen en'daarom hebben ze geen behoefte aan het bloed van Christus. Een zoutpilaar! Hoe ontzettend! Om gekomen op den weg der behoudenis. Die zoutpilaar roept het ons luide toeDie een vriend der wereld wil zijn wordt een vijand Gods genaamd Zijt ge reeds op den nauvveu weg Neen Roep den Heere nog aan, terwijl ge zijt in het heden der genade. De vrouw van Lot staat daar als een baken in zee u ter waarschuwing. En zij werd een zoutpilaar. O, hoort .het en verstaat het en legt het weg bij uzelve, opdat het u tot onderzoek brenge. „En", zoo sluit Bunjan zijn Clnisten- reize, „zoo zag ik dat er ook een weg is van voor de poort des hemels naar de lie}." Ons geestelijk leven toch moet echt zijn, een werk Gods. YVic vreest voor z'elfbedrog, wordt uitgedreven naar den kenner der harten. Wie vreest leert bidden-. Beproef mij en leer mij en zie of er een schadelijke weg b'ij mij zij, en leidt mij op den eeuwigen weg. En wie zoo tot God mag roepeu, zal ervaren, dat God een waarmaker is van het woordDie in Mij gelooft zal leven. Het hemelsche Zoar staat nu nog voor u open. Haast, behoud n itei .aafls. Zaamslag. De Bruijne. V Oppassen is noodig Oppassen is noodig. Met name willen wc daarop even de aandacht vestigen, voor wat onze vak vereenigingen betreft. Daar zijn nl. uitlatingen gedaan op het Zaterdag,'Zondag en Maandag gehouden congres van de Communistische Partij, die ons op de noodige voorzichtigheid bedacht hebben te doen zijn De Voorzitter van dat Congres, de welbekende David Wijnkoop, heeft nl. o.a. gezegd, dat de communisten zullen trachten, de arbeiders in de gele vak- vereenigingen te revolutioneeren, en als het nuttig is, sullen zij ook in de Chris telijke vakvereenigingen gaan. (Wij cur siveeren. Red.) Als het nuttig is. We kunnen er echter op rekenen, wij, en onze vakvereenigingsbesturen, dat die factor van nuttigheid er misschien reeds lang een van groote beteekenis is voor de ledepoppen van Lenin, den bolsje wiek voorman. Zelfs wagen wij het, ons af te vragen, of niet reeds misschien tijdens de post en telegraafstaking verschillende com munisten hebben getracht onder de Christelijke vakvereenigingsmannen ook den geest van oproer te brengen. En zouden misschien de schreeuwers op de vergaderingen van onze Christe lijke postmenschen ook reeds van deze communistische stokebranden zijn ge weest 'tls maar een vraag, doch die door deze uitlating van Wijnkoop wel eens niet geheel van grond ontbloot kon zijn. Oppassen is dan ook noodig voor de besturen onzer vakvereenigingen. Laten ze niet, alles wat zich maar aanmeldt, dadelijk tot hun organisatie toelaten, want daardoor zouden dan wel eens wolven in schaapskleeren van dat vertrouwen misbruik kunne» maken. Scherp toezicht en groote voorzichtig heid is daarom geboden. Worde dit niet vergeten! V De toepassing in de practijk. Th Oostenrijk hebben kort geleden de verkiezingen plaats gehad, waarbij de socialisten alle krachten hebben inge spannen, om toch maar weer de meer derheid te behalen, die ze tot voor dien tijd in Oostenrijk bezaten. Doch ziet, dat is hun niet gelukt de Christelijke groepen wonnen het, en kre gen dus de meerderheid. Vanwaar dit, zal men vragen De oplossing is niet moeilijk, want zijn er in één land proefnemingen met de socialistische ideeën genomen, dat is het wel in de eertijds zoo machtige Donau- monarchie geweest. Daar heeft men bijv. ook de sociali satie-idee tot werkelijkheid gebracht en genoten(?) de menschen van „kolen schappen", en wat dies.meer zij. Het volk heeft zich nu echter in meer derheid van al die proefnemingen afge wend, en keert heel wat liever terug tot de oude, beproefde leerstellingen en waarheden. Het moet niets hebben van dp toe passing in de practijk, van wat de so cialisten zoo gaarne op meetings en an dere vergaderingen verkondigen. Toch heeft het Oostenrijksche volk in vorige jaren onder die proefnemingen zeer veel geleden,' en is ons in dat op zicht dan ook tot een ernstig waarschu wend voorbeeld. Dat wij er dan ook voldoende acht op mogen geven en dadelijk allerlei proef nemingen de deur wijzen. Men weet de geschiedenis van den man met zijn paard. O, zoo Zooals we onder laatste berichten nog in ons vorig nummer konden opnemen, zijn zoowel de Koning van Griekenland ais de burgemeester van Cork overleden. Allereerst iets over den laatste,-zooals we dat in een onzer bladen vonden. Aldermon Terence Mac Swiney, lord- major van Cork is na 74 dagen van. hongerstaker) in de gevangenis te Brix ton bij Londen overleden. Den 13deu Augustus van dit jaar werd hij dooi den EngelseLen rechter veroor deeld tot twee jaar gevangenis, omreden hij in het bezit werd gevonden van een geheim cijferschrift, dat de Britsche po litie gebruikte om misdadigers op te sporen en te achtervolgen. Volgens Iersch standpunt was Mac Swiney één der strijders in het bevrij dingsleger, dat alles: goed en bloed, aan de vrijheid van het vaderland heeft gewijd. Mac Swiney, zich op dit standpunt stellende, weigerde de rechtbank die hem veroordeelde als een wettige te erkennen. Hij was een krijgsgevangene. Mochten zijn overweldigers hem pu ver- oordeelen en straffen, omdat hij voor zijn vaderland, het groene Ierland, streed Zoo kwam hij er toe, uit protest tegen zijn onwettige veroordeeling, het voedsel te weigeren, dat de onrechtvaardige rechter hem aanbood. Eens voor al wilde hij ziju broeders in Ierland inprenten Wij zijn «een opstandelingen of revo lutiemakers, maar we strijden een wet tigen oorlog tegen den Britschen over weldiger. Daarom ook erkennen we nóóit dien vreemden rechter, nemen van hem geen gunsten aan, zelfs al moet 't ons ons léven kosten.) In d i t licht moet de dood van Mac Swiney beschouwd worden. Talrijk zijn de verzoeken om ziju vrij lating geweest. Een groot deel der Eii- gelsche pers, de zaak op practische motieven beoordeelende, drong aan op zijn invrijheidstelling, er op wijzende, dat uit zijn dood zeer noodlottige gevol gen voor het Engelsehe bewind in Ier land zouden kunnen voortvloeien. Zij waarschuwde de regeeriug, niet onnoodig een martelaar van het Iersche volk te scheppen. Ook van andere zijde werd getracht invloed uit te oefenen op de onwrikbare houding der regeering. Intusschen toonde de Engelsehe re geering zich onvermurwbaar. Zij stelde zich, op het standpunt, dat Mac Swiney deel uitmaakte van een partij, welke zichzelf in staat van oorlog met Engeland had verklaard, en welke vastbesloten i4 haar oogmerken zonder genade of "Com promis te bereiken. Mac Swiney is voor ons geen Iersche fillem van Oranje, en de Sinn Feiners geen geuzen. Al ligt er waarheid in Griffith's woord aan Lloyd George: „Houderden jaren lang heeft de En gelsehe regeeriug getracht de stem der Iersche natie in haar eigen bloed te smoren. Maar daarin zult gij nimmer slagen. Deze politiek in Ierland werkt voortdurend op u zelf terug. Gij hebt een land, dat uw buurman is, en uw vriend kon zijn, door uw politiek tot een vijand gemaakt. Door den aard zelf van de kwestie moet dat land voortgaan uw vijand te blijven, zoolang gij voortgaat met die politiek, want die politiek is gericht tegen haar leven en voor haar leven moet zij vechten - In de tweede plaats cle dood van den Griekschen koning, den jongen Alexander. Gebeten door een aap, scheen hij eerst weer iets te beteren, doch langzamerhand werd hij ernstiger ziek en kwam ook voor hem de ure van het, sterven Moerilijk scheen het een opvolger voor den overleden vorst aan te wlïzen, doch thans melden de bladen Griekenland krijgt een regent, die het land zal besturen, tot prins Paul zich bereid'heeft verklaard, de plaats van zijn gestorven broer in te nemen. Het zal, volgens het algemeen gerucht, de populaire admiraal Kondoeriotis zijn. Dat is dan de tweede vlootvoogd in Europa, die den troon voor den aan staanden koning warm houdt, want ook Hörthy, de Hongaarsche regent, is admi raal, al heeft Hongarije geen vloot en geen zeekust meer. Zoodat een en ander nu dus weer in orde schijnt gekomen te zijn. Over de Engelsehe mijniverkers- staking komt een telegram ons het volgende vertellen De bladen spreken het vertrouwen uit., dat de hervatte onderhandelingen tus- sclien de regeering, de gemachtigden van de mijnwerkers en die van de eigenaars tot een regeling van het geschil zullen leiden. Men acht het onwaar schijnlijk, dat het vakvereeuigingscongres, dat gisterenmiddag een buitengewone vergadering hield, tusschenbeide zal ko- want. tk, Daily Express va neemt, dat liet mijnwerkersbestuurjjereid is, om aan de gedelegeerden der mijnwerkers zonder verdere stemming in de kolen- districten de aanneming van het regee- ringsvoorstel betreffende loonen en pro ductie aan te bevelen. D« Daily Telegraph verneemt, dat de voornaamste punten van het plan de volgende zijn „Onmiddellijke opslag van twee shil lings per schoft 'voor volwassenen, van een shilling vo(5r jongelieden en van een stuiver voor jongens. In de toekomst zullen de loonen ge regeld worden volgens de productie van de mijnen. Eigenaars en werklieden zullen samgn pogingen doen om de productie zooveel mogelijk te verhoogen. Schachtcommissies, districtscommissies en een nationale raad -zullen opgericht worden, ten einde een verhoogde pro ductie te verzekeren. De eigenaars stemmen er in toe, om nieuwe machines te verschaffen in de kolenmijnen en de leiders der mijnwer kers beioven maatregelen te zullen nemen tegen het verletten van het werk. Aan het einde van het jaar zal de nationale loonraad den toestand herzien. De thans verleende opslag zal dan verhoogd of verminderd worden, al naar de toe- of afneming van de productie." Dat is, zooals men ziet, nogal iets, doch laten we hopen dat het op de een of andere manier in orde komt. Want we zeiden dit reeds eerder in de tegenwoordige dagen is een mijp- werkersstaking een feit van geweldige beteekenis en van zeer groot nadeel voor de productie in het algemeen. Wi hevige Tenslotte nog iets over Roemenië. Men sprak daar van een algemcene, bolsjewistisch gezinde slaking, doch ge lukkig vertellen de laatste berichten ons Uit Boekarest wordt gemeld, dat de algemeene staking mislukt schijnt ten gevolge van de maatregelen, door de regeering genomen. Het spoorwegverkeer op alle hoofdlijnen is gehandhaafd. De winkels en café's zijn open, de kranten verschijnen. Aardbeving. Hot „Central News" verneemt uit Jo hannesburg dat de stad en omgeving den 22sten October door een aardbeving geteisterd zijn. Het centrum der aardbeving lag nabij de de Village Main Reef mijn, waar ge weldige instortingen hebben plaats ge- bad. Verschillende mijnwerkers moeten onder de neervallende rotsblokken be graven zijn. Buiten de mijn is het aantal slaoht- offer niet aanzienlijk. De Russische financiën. Naar de Rheinisch- Westfalische Zci- tung uit Helsingfors verneemt, heeft liet bolsjewieksch financieel commissariaat de begrooting voor dit jaar openbaar gemaakt. De inkomsten bedraged 150 milliard, de uitgaven 1150 milliard. On der dat laatste bedrag is 173 milliard voor levensmiddelen. Zoo doen de heeren Naar de Morgenpost meldt is uitge- komon, dat Adolf Hoffmann, de voor- zittcjr van den linkervleugel der onafhan kelijke socialisten een mooie villa Wal- dest'rieden" te Vogeldorf bezit. Hij had deze op naam van zijn vrouw laten schrijven, doch maakt er, nu hij met zijn vrouw in een proces is gewikkeld, aanspraak op. Hij voert o a. aan dat hij als lpider der onafhankelijke socia listen er met goed fatsoen geen villa op na kon houden, daar dat in strijd was met de beginselen van zijn partij. Alleen daarom had hij het huis en den grond op naam van ziju vrouw ge steld. Zelfmoord manie. In de eerste negen maanden van 1920 hebben te Budapest niet minder dan 1200 menschen het leven als een ondraag- lijken last van zich afgeworpen en vrij willig door gif, kogel, mes, strop en water den dood gezocht. 60 procent der zelfmoordenaars waren MMBM—Wat II— minui nil—li I3»

Krantenbank Zeeland

Luctor et Emergo | 1920 | | pagina 1