Oroaan ter verspreidinq der Christelijke Beginselen in Zeeuwseh-Vlaanderen. ""feuilleton." No. 278. Zaterdag 18 September 1920. 3e Jaargang. Uit (Ie Schrift. Sociale onrust. JAN WAANDERS. D ABONNEMENT: Bii bezorging 1,15 per drie maandcu. Franco per post voor Nederland f 1.2o. Uitgave van de Christelijke Persvereeniging „Zeeuwsch-Vlaandere.i" te T e r N e u z e n. Alle stukken, de redactie en administratie van dit blad betreffende, moeten worden gezonden aan den redacteur, J. HOMMES, Lange Kerkstraat 5, Ter Neuzen. ABONNEMENT: Bij bezorging f) ADVERTENTIËN Van 1—4 regels 0.60. Elke regel meer ƒ015. Abonnementen per contract Crisistoeslag 15 Inzending van advertentiën tot 12 uur s middags op de vOTSchgndageii bij den drukker D. H. I.ITTOOIJ Ar. Ie TerNeusen. Telefoon Nr. 20. EEN KOOPMANSCHAP. 2 Petr. 2 3. En zij zul len door gierigheid, met gemnakte woorden, van u een koopmanschap maken. In bet verband, waarin bovenstaand Schriftwoord voorkomt, waarschuwt de apostel Petrus de gemeente voor valsche leeraars, die verderfelijke ketterijen zul len invoeren en veleri zullen verleiden. Ilij teekent lien in dit Schriftwoord nader als menschen, die door gierigheid, met gemaakte woorden, van de gemeente een koopmanschap maken. Die leeraars, die de gemeente eigenlijk moesten dienen, voeren heerschappij over de kudde om vuil gewin. Zij werden niet gedrongen door waarachtige liefde, maar door gie righeid. Niet de godsvrucht, maar de geldzucht, was het beginsel huns levens. Met gemaakte, vleiende woorden gingen zij om. Het was hun niet te doen om de zaligheid der geloovigen, maar om hun geld en lmn goed. Zij dienden de ge meente niet, maar gebruikten baar als een welkom middel om zich te verrijken met bare goederen. Zij zochten ervan te balen, wat er van te balen was. Zij zochten de lqden der gemeente af te per sen en uit te zuigen in één woord ze maakten van de gemeenteeen koop manschap 1 Nu is koopmanschap altoos een eeilijk en goddelijk beroep. Ook daarin hebben we te leven naar den wil van Godmaar zoodra geldzucht onze drijfveer wordt, komen we tot allerlei zonde van bedrog dan kunnen we van iemand een koopmanschap maken Daar zit dan de gedachte invan iemand af te persen om er zichzelf door te verrij ken. En nu komt dit booze kwaad niet alleen voor op kerkelijk terrein. Er zijn ten allen tijde menschen geweest, die van de gemeente oen melkkoe maakten er zijn alle eeuwen door onheilige lieden geweest, vviei binnenste gedachte was „de kerk kan liet goed betalen om er dan maar van te trekken en er een koop manschap van te maken. Doch ook op sociaal gebied dreigt dit kwaad almeer door te dringen. De geldgierigheid is de wortel ook van dit kwaad. Men gebruikt dan gemaakte woorden. Onder de be kende leuze „alles is duur" wordt menig een afgezet en worden ongehoorde prijzen gevraagd. En dit geschiedt niet alleen in den groot-en kleinhandel, maar ook in de sociale levensverhoudingen. Vooral als dienstbaren hebben we tegen dit kwaad te strijden. Het is tegenwoor dig de tijd dat hooge loonen worden ge vraagd. En dit is goed, zoo bet geëisclit wordt naar evenredigheid van bet werk, dat er wordt gedaan en gepresteerd. Maar dat kan zonde worden, zoo ge er misbruik van maakt. Er is ook „loon- dwang". Als men zooveel niet verdient, zal men uit den dienst tredenmen denkt„hij kan mij toch niet missen Of ook vele dienstbaren vragen ongekend hoog loon, denkende „hij kan het best betalen". Zoo maakt men van iemand een koopmanschap. Dat is bet kwaad, speciaal van onzen tijd. Dat is het gevaar van ons sociale leven in deze eeuw. Als Christenen hebben we dit te bestrijden. Zij niet. de geldzucht, maar de Gods vrucht het beginsel onzes levens. Waakt 73) Z E L A N D I A. Tot zijn schrik bemerkt Jan Waanders dat de man, die thans door hem in de woonkamer is gelaten en zich op zijn aanwijzen heeft neergezet, een beambte is van bet Ziekenhuis. „Watw hakkelt hij. Én voorzichtig, aarzelend komt het droef verhaal. Of meneers vrouw ook thuis is Nee En Hf meneer ook weet waar ze heen is? Neen?? Dat me vrouw vanavond op liet kruisplein, op een heel druk gedeelte een ongeluk is overkomen. En of meneer soms ook mee zou willen gaan wantJa, als meneer het per sé weten wil mevrouw is aangereden door een rij tuig mevrouw is bewusteloos in liet Ziekenhuis gebrachten 't zou wel goed zijnals meneer dadelijk kwam. Alles draait Jan Waanders voor de oogen. Hij weet, bij dit plotseling overvallen tegen de zonde ook op dit terrein. Zie toe, dat ge van niemand, ook van uw patroon niet, een koopmanschap maakt. Axel. Thielen. Zij, die zich met 1 October op dit blad abonneeren, ont vangen de tot dien datum verschijnende nummers gratis. We leven wel in bijzonder ernstige tijden tegenwoordig. Tijden van oneenig- heid en oproer, opstand en revolutie, van hongersnood en besmettelijke ziekten. Eti waar is liet einde nog Het is thans niet onze bedoeling te schrijven over dien hongersnood in China, of óver het typliusgevaar in Polen. Evenmin wenschen we breedvoerig stil te staan bij de ernstige aardbeving, die verschillende plaatsen in Italië zoo ernstig geteisterd heeft, doch wel bepalen we onze gedachten eenige oogenblikken bij de woorden, die we boven dit artikel plaatsten, bij de sociale onrust, die in verschillende landen tot openbaring komt. Want met name in den tegen woordi- gen tijd treedt die onrust op sociaal gebied steeds sterker naar voren. We behoeven slechts naar ons eigen land te zien, om de waarheid daarvan te beschouwen. De eene staking volgt op de andere, het eene loonconflict is nog niet weer bijgelegd, of een nieuw staat reeds voor de deur. De woorden boycot en uitslui ting zijn zoo op ieders lippen, dat liet verwondering baart, wanneer men ze eens niet hoort. Onrust dus op alle terrein van het sociale leven, onder arbeiders zoowel als ambtenaren, onder patroons zoowel als firmanten. Een zich steeds meer en meer wapenen van weerszijden, een zich telkens sterker schrap zetten. En dat in een tijd, waarin liet juist zoo noodig is, om gezamenlijk de handen aan de ploeg te slaan en in eendracht te werken voor opbouw van het zoo ontwrichte maatschappelijke,economische leven. Is het daarom niet alsof de menscli- heid met verblinding is geslagen, en indien God liet niet genadiglijk verhoedt, met snelle schreden baar ondergang tegemoet gaat? Bijzonder ernstig is de toestand, naast Rusland, in een tweetal andere, Zuidelijke landen van ons werelddeel, nl. Spanje en Italië. Over elk afzonderlijk eenige woorden. Om met het eerste, met Spanje dus, te beginneu, de correspondent te Madrid van de Temps, heeft daarover dezer dagen onrustbarende dingen meegedeeld. Zoo schreef Hij aan dat blad bijv. het volgende „De terroristische beweging heeft de laatste dagen een ernstig karakter ge kregen. Tal van nieuwe sociale mis daden hebben de laatste dagen geken merkt, en behalve levendige verontwaar diging, lievige protesten uitgelokt tegen worden, bijna niet, wat te antwoorden. En de man, die medelijden voelt met zijn toestand, die den zwaarzieken Herm tévens heeft opgemerkt, moet zijn vraag nog eeDS doen. Truus een ongeluk misschien wel „Is 't heel erg informeert hij, sidde rend. De man kijkt hem. aan ontkent het nietblijft beteekenisvol zwijgen. „Ze is toch niet Hij aarzelt uit te spreken, wat Hij be gint te vermoeden. „U moest liever dadelijk meegaan," raadt de man nogmaals aan. „Ik, maar hoe kan ik Daar ligt mijn kind doodziek Ik „Hebt U geen familie in de buurt, dia U even kan waarschuwen, dan wil ik wel tot zoolang hier wachten," stelt bereidwillig, de bezoeker, voor. „J jaja, dat moet ik maar doen, ja, als u dat wou," antwoordt liij. Als in een droom lijkt,hem alles, wat gebeurt. Hij kleedt zich, haastig, zelfs jiiet we tend bijna, dat hij het doet, en vertrekt. Welk een gang Hij moet zich even bezinnen. Alles liet uitblijven van afdoende maatregelen. Te Barcelona is een kok, die geweigerd had zich bij de roode vakvereeniging te laten inschrijven, aangevallen en niet messteken ernstig gewond. Een arbeider m een fabriek van verbandmiddelen, afgevaardigde van een vakvereeniging. is dood gevonden vnc de deur van de werkplaats. Een meesterknecht van de drukkerij van een courant is Zaterdag vermoord door syndicalisten, en de typo grafen van het' blad, bang geworden door de vele aanrandingen, waar bun kameraden aan bloot staan, hebben lmn ontslag genomen. De directie van het blad beeft besloten de courant voorloopig niet te laten verschijnen. Zij heeft het volgende protest verspreid Barcelona wordt geheel door de regee ring en haar vertegenwoordiging in den steek gelaten. De burgers zijn niet langer in veiligheid. De stad is over geleverd aan een bende moordenaars, die ongestraft vrije en eervolle mannen naar liet leven staan. De overheid doet niets om een einde te maken aan dezen schandelijken tóestand. Wü protesteeren tegen dézen staat van zaken en wij vragen aan de regeering of zij nog lang bij zulk een schuldige onverschilligheid wil volharden." Over dit schrijven een enkele aantee- kening. Allereerst dezeHadden we geen recht, om den toestand in Spanje bij zonder ernstig te noemen Waar nog bijkomt, dat in het overige, in het be richt niet genoemde deel des lands, de toestand niets beter is. Zoo komen bijv. ook te Madrid herhaaldelijk sociale aan slagen voor. In de tweede plaats wenschen we de opmerking te maken, hoe schrikbarend de roode terreur kan werken. Een kok, geen lid van een roode vakvereeniging, wordt eenvoudig maar aangevallen en ernstig verwond, een meesterknecht van een drukkerij doodt men. Typografen durven niet meer te werken. En de overheid doetniets, 't Is haast niet om te gelooven. Doch men ziet bier dan nu eens de uitwerking, het in praktijk brengen van de leer, dat de arbeiders alleen de macht in handen belmoren te hebben, dat zij hebben te brengen de dictatuur van het proleta riaat. Dictatuur en geen vrijheid. Dat kan men voor den zooveelsten keer ook weer eens zien in Spanje. De menschen hebben lid te worden van de roode vakvereeniging. Dat moet, dat zal, dat is eisch. Wie daaraan dan ook geen gevolg geeft, wordt op zijn minst half dood geslagen. En dan nog heeten de heeren de vrijheid te brengen In de tweede plaats een enkel woord over Italië. Daar is het ook al heel eigenaardig toegegaan. 't Begin van de geschiedenis was een conflict tusschen de fabrikanten en de arbeiders. Natuurlijk was 't weer een loonconflict, en zooals het gewoonlijk gaat, van geen van beide kanten was men geneigd ook maar iets toe te geven. De arbeiders, revolutionair in hun denken, zijn toen heengegaan en hebben eenige fabrieken bezet. Hoe men over zoo iets denken moet, is gemakkelijk te zeggen. Zeer terecht noemt een onzer bladen bet. dan ook geen economisch conflict meer in den gewonen zin van het woord, doch licvl gewoon diefstal op groote schaal. De regeering bad daartegen dan ook dadelijk met alle kracht moeten optreden. Doch de Italiaansche minister van landbouw en nijverheid, een sociaal democraat, geraakte daardoor in een moeilijk parket. Want trad hij streng tegen de arbei ders op, dan, ja ziet ge, dan kon liet met hem wel eens gaan, als bet in Duitscbland met zijn partijgenoot en collega Noske ging. Zouden zijn vrienden hoogstwaarschijnlijk erg verbitterd wor den. De man bleef daarom maar spreken van een sociaal conflict, alsof er van roof en diefstal der fabrieken absoluut geen sprake was geweest. Hij wilde zelfs onderhandelen. 't Gevolg van deze uiterst slappe hou ding was te voorzien. De communistische geesten onder de arbeiders werden steeds brutaler en liet lijstje van in beslag genomen, van gestolen fabrieken groeide telkens. Gevaar voor een burgeroorlog dreigt thans op ernstige wijze. En wat zal liet nog worden De gematigde socialisten verzetten zich thans "ook tegen bet communistische ge weld der arbeiders, maar zal de regee ring de macht en de kracht hebben, om na haar uiterst slappe houding, thans nog flink op te treden Wij vreezen, en zijn daarin met de eenigsten. Wij zien hiermee, hoe ernstig dc toe standen in Spanje en Italië zijn. En we stellen in verband daarmee nog eens weer de vraag, die we ook aan bot begin van dit artikel gavenEn waar is liet einde nog Nog verder gaande, vragen we Zal er eindelijk eens een eind komen aan die sociale onrust, of zullen we binnenkort voor nog meer ernstige conflicten komen te staan Conflicten en onrust, die nog sneller naar den ondergang doen gaan Wij weten liet niet, liet is ons niet gegeven in de toekomst te zien. Maar wel weten we, dat liet zoo een geheel verkeerden kant uitgaat. Met God en Zijn geboden wordt geen rekening meer gehouden. De woorden, zijn naaste lief te hebben als zichzelf, besclimiwt men als niet meer gesproken. Men leeft alleen voor zichzelf, in gru welijk egoïsme. Gezag wordt door velen niet meer erkend, noch van God noch van de Over heden. Toch roept men om vrijheid, alsof die er op zoodanige wijze ooit kan zijn. O, hoe verblind zijn de menschen Slechts op welke wijze die vrijheid er kan' komen, verhaalt Prof. Diepenhorst ons zoo schoon en daarmee eindigen we dit artikel in zijn „Voorlezingen over de Economie' dl. I, pag 350, de laatste woorden „Onverzettelijke weer stand kan aan liet anarchisme slechts worden geboden, indien in alles, ook op economisch terrein wordt erkend liet ge zag van Hem, van Wien alle gezag op aarde afdaalt. Eerst door dat Pro Rege alom uit te schallen, zal waarachtige vrijheid bloeien. Dan geldt eerst in den vollen, eigenlijken zin bet „Pro Rege et pro Libertate". wielt in zijn hersenen door elkaar. Hij moet eerst naar zijn moeder. Die is dé eenige, welke bij vragen kan. Aan Truus' familie denkt Hij niet eens. Als ze nu thuis nog maar niet te bed zijn... In een tien minuten is hij er. Geluk kig, in de gang brandt nog licht. Haas tig gebeld. Mevrouw Waanders zelf doet open Het dienstmeisje is al te bed. Ze schrikt van Jan zulk een laat be zoek en, wat is hij doodsbleek „Jan, wat is er,toe kom binnen dringt ze, als hij weigert. „Onmogelijk, moederoch, wil u, da delijk, dadelijk naar mj]n huis gaan Herm is doodziek, er is nu niemand bij'm dan een vreemde man ik ik moet Hij kiin bijna niet meer en moet zich aan de deurstijl vasthouden. Waanders Sr. is op liet ongewoon toe ven bij de deur de gang ook ingekomen. „Jan, wat scheelt er dan aan vraagt moeder angstig. Welk een raadselachtige taal spreekt hij. Ze kan er niets uit begrijpen. „Kom, even moet je binnen komen," dringt ze, en met Vaders hulp gelukt het haar, Jau in de kamer te krijgen. Religieuse zegen. Het roepen om verkorting van den arbeidsduur is met name in den laatsten tijd veel meer duidelijk hoorbaar ge worden. En woorden als achturige arbeidsdag cn 45 urige werkweek zijn niet slechts meer klanken, wier vervulling nog verre is, doch vei moedelijk zullen ze voor de meeste bedrijven binnenkort werkelijk heid worden. In die 45 urige werkweek is meteen, zooals men weet, de vrije Zaterdagmid dag inbegrepen. Nu hoort men de socialistische propa gandisten met breed gebaar altijd ver tellen, dat de arbeiders al die zegeningen aan hen te danken hebben, maar in verband daarmee wees liet „Friesch Dagblad" op een treffende bijzonderheid, waarop ook wij gaarne te dezer plaatse eens de aandacht vestigen. „Want lang voor er in ons land nog maar één stem opging onder en voor de arbeiders, aldus ons Friescli partijorgaan, die uit sociale overwegingen pleitte voor den „vrijen Zaterdagmiddag", was het dr. Van den Bergli, die er in zijn Ve- luwsch dorp al voor opkwam, dat reeds vroeg in den Zaterdagmiddag alle slaaf- sche en onnoodige arbeid ophouden zou, opdat de menscli zich te beter voorbe reiden zou tot den sabbatdag, die daarop volgde". Met name dit laatste wordt in onze dagen wel eens te veel vergeten. Immers voor velen is de Zaterdag avond nog drukker en heel wat rumoe riger dan de andere weekavonden. Hoe menigeen hoort men liet niet zeggen „Och, 't is morgen toch Zondag, da^n kan ik eens heerlijk uitslapen". Waar blijft zoodoende dan echter de rechte voorbereiding voor den sabbatdag, waarop Dr. Van den Bergli indertijd zoo met klem aandrong? Men voelt het, die kan voor velen, als liet zoo gaat, slechts van weinig, ja in de meeste gevallen van in 't geheel geen beteekenis zijn. En daarom nu juist zal de vrije Zater dagmiddag in dit opzicht zoo gezegend kunnen werken. Wordt die daardoor dan niet alleen tot een socialen, maar wat van nog veel meer beteekenis is, eveneens voor velen tot een religieusen zegen. Immers veel dingen, die men vroeger 's avonds moest doen, kunnen dan 's mid dags plaats vinden, zoodat daarom de Sabbat baar licht reeds vooruit zal kunnen werpen. We zijn liet „Friesch Dagblad" dank baar, dat liet de woorden van Dr. Van den Bergh zoo eens duidelijk in liet licht heeft willen stellen. Want slechts bij een goede voorbe reiding zal de Sabbat ons een heerlijke zegen kunnen worden. Zij dat besef in ons aller harten Beiden schrikken van hem, nu hij daar angstig gejaagd zit op 'n punt van een stoel in 't volle licht. „Maar wat is er dan toch?" dringen ze beiden aan. En nu volgt, telkens afgebroken, liet verbaal, onbegrijpelijk, vol geheimzin nigheid, dat nieuwe angsten wekt. Vol deernis heeft moeder Waanders den arm om zijn bals geslagen o, baar kind, haar kind, och, dat ze hem be schermen, dat ze rijt leed afweren kon. „Ja," zegt ze. „ja Ja», dadelijk ga ik naar Herm, hooroogenblikkelijk," en onderwijl trekt ze reeds haar mantel aan en geeft vader Waanders een wenk, dien deze reeds voorgekomen was. „Wij gaan samen, Jan," zegt Waanders. Er ivordt niet veel gesproken. Er is een stil begrijpen. Het leec maakt één. Even wordt het dienstmeisje door me vrouw op de hoogte gebracht. Dan haast elk zich voort. Eenige minuten later zit grootmoeder Waanders vóór 't bed van haar kleinzoon. De man uit bet ziekenhuis is vertrok ken. Maar eerst heeft hij gesproken. Ze wéét. Als geslagen zit ze daar. „Jan, Jan, ach jongen," zucht ze. „Zal je nu vrouw en kind met één slag ver liezen Och, Heere, Ileere help 1 HOOFDSTUK XI. Zonder een woord te spreken stapten Jau Waanders en zijn vader door de straten waarin de nachtstilte hing. Wat dreef hem voort? Hij kon bet zichzelf niet verklaren trachtte ook niet liet te doen. Hij was geroepenbet noodlot was over hem gekomen snel en ver pletterend. Truus, wat zou er met baar zijn Zou liet raadsel van haar plotse ling verdwijnen hem opgehelderd worden. Hij huiverde nu hij er aan dacht, dat liij straks haar misschien zien zou, zwaar gewond, stervende Zóó onverwacht te mot ten scheiden Het was, alsof een sluier lag over al liet verledenemaar dat ééne zag hij thans in afschuwelijke klaarte; de scheiding die zich ging vol trekken, wellicht reeds voltrokken was... Ze waren er. Werden onmiddellijk binnengelaten. De portier was onderricht. Dadelijk mocht Jan Waanders met zijn vader verder. Eenige gangen door. Een zus ter wees hun de zaal. (Wordt vervolgd). ZEEUWSCH -VLAANDEREN DOOR

Krantenbank Zeeland

Luctor et Emergo | 1920 | | pagina 1