H. J. VAN DE
1.
is
Mengelwerk.
Kerk, Schooi en Zending.
Zendt nwe advertentie»
vroegtijdig in.
Advertentiën.
Maximumprijzen.
Gewijzigde dienstregeling aangevangen 5 April 1920
tot nadere aankondiging.
een DIENSTBODE,
en
Os nieuwste modellen.
Qe laagste prijzen,
J. WIELES.
t
t
t
v
(lie destijds aan keizer Wilhelm hebben
toebehoord. Het totaal van den verkoop
bedroeg 1575. De hoogste prijs voor
een artikel bedroeg 220, nl, voor een
mahoniehouten commodekastje. Een ge
sneden ivoren bierkroes, die naar gezegd
werd, persoonlijk door den keizer werd
gebruikt, bracht £40 op.
Verrassende konklusie.
Frits was een liefhebher van een goed
glas wijn. Volgens Peter Knor, de uit
vinder van het zwarte garen, heeft een
overvloedig gebruik van dit edele.vocht
een verrassende uitwerking op gevoelige
menschen.
Op zekeren avond had Frits den ver
edelenden invloed van het druivensap
ondergaan en hij deed vele ernstige,
maar vruchtelooze pogingen om zijn huis
te bereiken. Hij leunde tegen een hek
dat rond een standbeeld stond en vroeg
in uiterste wanhoop aan een eenzaam
wandelaar den weg naar huis. Deze
gaf hem den ironischen raad liet hek te
volgen. Dit deed Frits, en op den tast
volgde hij het hekje: een minuut, een
kwartier, 'een uur en langer.
Eindelijk kwam hij tot zijn groote
schrik tot de konklusie, dat hij zich in
een kooi bevond.
Toen gaf hij het maar op.
Wie doet hem dat na
Een dominé in Zwitserland hield het
voor zeer belangrijk, te weten hoeveel
woorden en letters de bijbel wel inhield.
Hij nam een bijbel en trof er 773.662
woorden en 3.466.480 letters in aan. Het
woordje „ende" kwam hij 46.227 maal
tegen. Om dit. te weten te komen heeft
hij twee jaar ijverig gewerkt negen uur
pér dag. Wie' heeft er lust eens re kij
ken of dominé zich niet vergist heeft
Een thae legende.
Een boeddhistisch heilige, die om zijn
vroomheid wijd en zijd beroemd was,
ging te voet de reis ondernemen van
lndië naar China. Onderweg viel hij
van vermoeidheid in slaap, te midden
zijner ononderbroken gebeden. Toen de
heilige ontwaakte, was hij zeer vertoornd
dat de slaap zijn vroomheid overvallen
had. In zijn gramschap trok hij zich de
oogleden uit en wierp die op den grond
En zie waar ze neergevallen waren, out
sproten zachte, den heiligen onbekende
planten. De vrome boeddhist bereidde
zich van de bladeren een drank, die
hem dermate verkwikte, dat zijn moe
heid geheel verdween.
De heilige vertelde de geschiedenis
aan zijn leerlingen, die op hun beurt er
voor zorgden, dat overal waar zij kwa
men de wonderbaarlijke plant en baai-
verkwikkende kracht 'bekend werden.
Wonderbaar gered.
Aan de zoldering van de eetzaal van
Frederik den Groote, Koning van Prui
sen, in het kasteel van Saus Souci bi)
Berlijn, kan men een zeer eigenaardig
schilderwerk zien. Het stelt niets an
ders voor dan een groote spin, in haar
web. De volgende gebeurtanis was oor
zaak, dat aan een beroemd schilder, op
uitdrukkelijk verlangen van den vorst
zelf, het aanbrengen van deze, zeker
curieuse, plafondschildering wtrd opge
dragen.
Vóór het kasteel nog geheel afgewerkt
was, werd het door den koning betrok
ken. Op zekeren morgen had deze zich
naar de eetkamer begeven, om naar ge
woonte zijn kop chocolade, te drinken,
die daar steeds op hetzelfde uur voor
den vorst gereed stond Daar hij iets
vergeten had, verliet hij even de kamer,
zonder nog van de chocolade geproefd
te hebben. Teruggekeerd, wilde hij
juist de kop aan de lippen zetteH, toen
hij bemerkte, dat er een groote spin in
gevallen was.
De trek was natuurlijk nu eensklaps
voorbijde kop werd neergezet, en den
dienaar bevolen, een andere te brengen
Nauwelijks was hij heengegaan, om aan
's Konings wensch te voldoen, of daar
knalde een pistoolschot. En wat bleek
De kok, die om den koning te dooden,
vergif in de chocolade gedaan had, waan
de zich verraden en ontdekt, en had
zich in wanhoop doodgeschoten.
Zoo had een spin den vorst het leven
gered en daaraan heeft die plafondschil
dering haar ontstaan te danken.
Of de vorst God heeft gedankt voor
deze wonderbare redding weten we niet.
Wel, dat Frederik de Groote de oude
Frits, xooals hij ook wel genoemd werd
een groot spotter en een vriend van
den ongeloovige, God en den godsdienst
hatenden Franschen geleerde Voltaire
was. (Rotterd.)
Wat een groote stad verorbert.
In het Amsterdamsche abattoir werden
in 1919 geslacht 35.882 runderen, 71.557
kalveren, 39.889 schapen, bokken en
geiten, 31.279 varkens, 1902 paarden, en
1 ezel.
Op de groentenmarkt werden o. a.
aangevoerd: 11.143.656 struiken andijvie
1.341.307 K.G. boerenkool, 3.053.157 stuks
bloemkool, 2.311.226 K.G. savoye kool,
1.954.567 bos selderie, 424.221 K.G. aard
beien, 105.580 H.K. appelen, 484.034
K.G. druiven, 165.341 stuks perziken,
132,174 kisten sinaasappelen van 100
stuks.
Een menschelijk skelet van 15,000 jaar.
Te Oldowaai, in Duitsch-Oost-Afrika
is een menschelijk skelet gevonden, dat
vijftien duizend jaar oud moet zijn.
Er werd door do Berlijnsche Univer
siteit een expeditie naar Oost-Afrika
gezonden om den bodem te onderzoeken.
Dij liet opgraven werden talrijke fossiele
van allerlei dieren opgegraven, toen
plotseling een menschelijk skelet, in
goede conditie werd gevonden.
De grond eromheen was gaaf, dus
moet liet skelet zoo oud zijn als die
grondstof en volgens deze berekening
daarom 15000 jaren.
Er is reeds veel getwist over de vraag,
of de dooden daar begraven zijn of wel
verdronken. Men beweert dit laatste,
omdat de houding waarin met het skelet
aantrof, niet overeenkomt met de hou
ding, waarin men een doodo pleegt, te
begraven. (De Gezondheid).
Verzoen u.
„Mijn grootvader", zegt Dr. Capado.se,
had een liefdevol maar hartstochtelijk
karakter. Hij had een broeder, dien hij
hartelijk liefhad. Eens hadden zij een
woordenwisseling en met toorn in het
hart ging ieder hunner naar huis. Het
was Vrijdag. Met het vallen van den
avond bereidde mijn grootmoeder alles
voor den Sabbat. Zij riep haar man
toe, dat hij toch de Sabbatlamp zou
aansteken, en toen hij talmde, riep zij
„De sterren staan reeds aan den hemel
en nog brandt onze lamp nietNu
greep grootvader hoed en stok en snelde
onrustig het huis uit, maar keerde
weinige minuten later mot tranen van
vreugde in de oogen terug. „Thans ben
ik.gereed 1" Hij sprak de gewone ge
beden en stak toen met groote vreugde
de lamp aan. Later zeide hij „Het was
mij onmogelijk mijn gebed te doen en
de lamp aan te steken, voor ik mij met
mijn broeder verzoend had."
(De Ev. Bode).
Zijn naam.
Ze zocht in dictionnaires,
In boeken en romans
Naar namen voor haar baby,
Naar namen vol gloed en glans.
Ze zocht tot een zenuwziekte
Haar krachten haast had gesloopt.
Ziehier hoe dan ten slotte
De schreeuwerd werd gedoopt
Diederik Egbert Willem
Ulysses Eberhard
Pallieter Markus George
Sylvester Paul de Zwart
Maar ach, na al die moeite
Gedaan om zijnentwil,
Noemden zijn vriendjes hem Oliebol
En z'n vader noemde hem Bill.
Hand
Luilak.
De Zaterdag vóór Pinksteren heet hier
en daar „Luilak". Wat beteekent dat?
Men verhaalt, dat in Mei 1535 de
Wederdoopers een aanslag op Amsterdam
beproefden. Onder aanvoering van Van
Gele en Goedbeleyt bezetten zij het
stadhuis, op een avond, toen daar juist
gildefeest was geweest, en een half
beschonken stadsdienaar er lag te slapen.
Door het geweld opgeschrikt, liep hij
naar den toren en verbergde het klokken-
touw.
Deze man heette Lak, en nu werd
hem door de bezetters (of door de bur
gemeesters) toegeroepen, dat hij de klok
zou luiden. Zij riepen „Lui Lak". Sinds
noemt men den Zaterdag voor Pinksteren
„Luilak".
Het kan waar zijn, dat het zoo ge
beurd is, maar 't is vèr gezocht, om daar
de beteekenis van dat „luilak" te zoeken
Die 'zoeken wij dichterbij. Wij hebben
het enkele malen in de groote steden
bijgewoond, dat jongens (en meisjes
vroeg opstonden, en wanneer de deur
niet openstond, er met krijkop schreven
„Luilak". Dit schijnt een overschotje te
zijn van een gewoonte, vroeger op vele
piaatsen gevolgd, om vlak voor Pinkste
ren heel vroeg uit te gaan om bloemen
te plukken of te koopen. Soms versierde
men zich daarmede, en heetten de
meisjes, zoo getooid „Pinksterbloemen
Te Haarlem b.v. werd heel vroeg in den
morgen bloemmarkt gehouden, en de
liefhebbers trokken al in den nacht der
waarts. We moeten hierbij bedenken
dat het Pinksterfeest, gelijk menig ander
Christelijk feest, gevolgd is op een ge
lijktijdig heidensch feest onzer voor
ouders, de Germanen. Gebruiken uit
dien tijd bestaan er nog meer, b.v. bij
het Kerstfeest. Het Paaschfeest viel
saam met het zomerfeest, het feest van
groen en bloemen.
Wie nu op den dag vóór het feest er
niet op uit ging, maar als gewoonlijk
bleef slapen, was dus, vergeleken met
anderen, de luilak.
Ds. O. G. Heldring zeide eens
„Een echt Nederlander stemt toe, dat
een christen zonder Bijbel is
le. een kind, dat zijn vader niet kent
2e. een vreemdeling, die zijn tehuis
vergeten heeft
3e. een reiziger, die op 'slovens
woeste zee zi]n stuurman verloor
4e. een striider, die zijn zwaard ver
brak, waarmee hij alleen strijden kon
5e. een erfgenaam, die het testament,
waarbij hij zijn erfenis aanvaarden kon,
verscheurde
6e. een schuldenaar, die den kwijt
brief vernietigde, waarbij hem zijn schuld
werd kwijtgescholden".
K
„Geef
Het boek.
mij het
boek
zoon", zeide de beroemde Walter
Scott op zijn sterfbed tot zijn schoonzoon
John Lokhorst, een beroemd schilder in
Engeland. „Welk boek Vader?" ant
woordde deze. De stervende hernam
Er is maar een boek
mijn zoon-! den Bijbel
Oude gebruiken.
Men meldt uit Bathmen
Het oude spreekwoord ,,'n greunen
arsdag gif 'n zooren Poaschen" is dit
jaar niet bewaarheid. We hadden een
vroegen en toch mooien groenen Paschen.
Een oud-vaderlijk gebruik is (lier weer
in eere gesteld het maken van Palm-
paschenstokken door de kinderen. Deze
stokken worden versierd met gekleurd
papier en daaraan sinaasappelen, krake
lingen, rozijnen en andere lekkernijen
vastgehecht. Daarmee gaan de kleinen
naar de familie en kennisjes om dezen
hun schat te toonen, waarop ze, o, zoo
trotsch zijn, of ze trekken langs straat
n weg, daarbij zingende
Pallem pallem Poasciien, ei-koe-rei
't Duurt nog eenen Znndag, dan kriwe
['n ei,
Eén ei is gin ei, twee ei is 'n hallef ei,
Moar dree ei is 'n Pallempoasch ei.
Gedurende de donkere oorlogsjaren,
mét hun misère en narigheid, moest dit
aardige gebruik achterwege blijven. Ge-
ttkkig is het niet geheel vergeten en al
was het aantal Palmpaaschstokken dit
maal nog niet zoo groot als vóór 1914,
't gebruik is in eere hersteld en daarmede
aan de jeugd een dag van groot genot
teruggegeven.
Een ander oud Paaschgebruik in deze
streek is het branden van Paasclivuren,
waaraan vooral de boerenbevolking mee
doet. De groote vuren van vroeger, toen
alles „noa de boake" trok, zijn er niet
meer, maar wat aau grootte is verloren,
werd in aantal gewonnen en even lustig
als vroeger zongen onze jongens weer
langs de huizen der ingezetenen
Busken, busken bie,
Komt er van oavend bie,
Ie j zult 't zoo good hebben asse wie.
Geeft wat, hoalt wat,
Geeft dee arreme jongens wat.
Hier wout zoo'n riek mau,
Dee zoo völle geven ken.
Volle kan-ie geven,
Lange zal-ie leven,
Zalig zal-ie starreven,
Den hemel zal-ie arreven,
Poaschen kump moar ènsin 'tjoar,
Boer of vrouwe lie j oew buskeu
[kloar
Is er, wat zeer zelden voorkomt, een
enkele, die niets geeft, dan wordt er
gezongen
Boaven an den hemgl
Henk 'n zak met zemel,
Henk 'n zak met pierenkruut,
Doar kik den gierigen duuvel uit!
Overal in 't rond zag men de vuren
branden of hun schijnsel tegen de lucht
weerkaatsen, 't Was een mooi gezicht.
Dat deze aloude gebruiken mogen
blijven voortbestaan, 't Zou jammer zijn,
indien ze verdwenen, waarmede tevens
verloren zou gaan de poëzie, die er in
zit en waaraan het leven zoo groote be-
lipefte heeft.
Ons gezang.
Men bericht, dat de „Kring van Be
langstellenden in de Verreiking van ons
Kerkgezang", die, gelijk bekend is ijvert
voor erkenning van het Nieuw-Testa-
mentisch kerklied in de gemeentelijke
samenkomsten dor Gereformeerde Ker
ken, met zijn proefbundel gereed geko
men is. Voorts vernemen wij van het
voornemen van enkele leden der Gere
formeerde Kerken om dezen bundel op
de a. s. Synode den kerken aan te bie
den.
Inzenders van advertentiën die deze
in liet blad van den dag van uitgave
wenschen opgenomen te zien, verzoeken
wij dringend, deze zooveel mogelijk een
werkdag vóór de verschijning der Courant,
dus vóór Dinsdag of Vrijdag intezer.den.
Hoewel wij steeds zullen trachten ook
advertentiën te plaatsen die ons in den
loop van den voormiddag van genoemde
dagen worden toegezonden, kunnen wij
dat, vooral als het groote advertentiën
betreft, niet meer verzekeren.
Men zende dus de advertentiën zoo
vroeg in o g e 1 ij k in.
DE ADMINISTRATIE.
Loop der bevolking pi Ter Neuzen.
Aangekomen:
H. F. F. Hasso, kantoorbediende, Bur
gemeester Goillstraat 1, uit Apeldoorn.
E. .1. van Dijke, zonder, Steenkamplaan
uit Tholen.
F. P. Mouque, bakker, Noordstraat 39,
uit Sluis.
J. C. van Hassel, hulpkommies, Tho-
lensstraat 66, uit Clinge.
W. Mulleneisen, zonder, Westkolk-
straat 8-10, uit Gent.
E. Frederiksen, verpleegster, Dijk-
straat 34, uit Blaricum.
L. Alzado, zonder, Q 186a, uit Gent.
P. T. Luycks, dienstbode, Noordstraat
mijn 55 uit Goes,
W. Vioen, zonder, O 196h, uit Rheden.
M. I). Wijnschenk, zonder, Noordstraat
66, uit 's Gravenhage.
E. Felies, scheepsmeter, Grenulaan 27,
uit Ostende.
J. Wagemaker—Hubregtse, zonder be
roep, Tholensstraat 90, uit 's Graven
polder.
P. E. Faas, dienstbode, O 84, uit Zaam-
slag.
A. Antheunis, dienstbode, Stationsweg
14, uit Sint. Jansteen.
M. N. A. Begheijn, zonder beroep, P
114, uit Zevenbergen.
P. A. de Regt, apothekersassistente,
Noordstraat 45, uit Middelburg.
J. P. Pijpelink, veldarbeidster, P 23,
uit Hoek.
J. van Hekken, zonder beroep, O 88,
uit 's Heer-Arendskerke.
J. C. Hutsman, monteur, Tholensstraat
135, uit Amsterdam.
F. J. de Bakker, schipper, aan boord,
uit Sas van Gent..
J. den Hamer, koopman, Groenten-
drogerij, uit Axel.
A. Poot, rijks-ambtenaar, Tholensstraat
66, uit Vlaardingen.
A. G. L. van Roo, winkelbediende,
Steenkamplaan, uit St. Nicolaas (B
W. F. Geldof, ijzerwerker, Dijkstraat,
22, uit Vlissingen.
A. R. ten Haken, zonder beroep,
Schoolplein 3, uit Hoofdplaat.
J. B. ten Ilakén, zonder beroep, Dijk
straat 104, uit Hoofdplaat.
A. De Vos, vlasbewerker, 'De Feijter-
straat 14, uit Cuerne (B).
M. Remijnsen, zonder beroep, Kerk
hoflaan 17, uit Hoek.
Vertrokken:
J. B. te Siepe, aannemer, Westkolk-
straat, naar Apeldoorn.
L. S. Verbrugge, dienstbode, West-
kolkstraat 11, naar Rotterdam.
M. L. Loof, dienstbode. Donze-Visser-
straat 50, naar Rotterdam.
M. L. de Koeijer, N. Stationsweg 12,
naar Axel.
C. W. de Rijke, zonder, Pelmölengang,
naar Rotterdam.
G. J. van den llulck, schilder, 7 N,
naar IJzendijke.
D. Vorpoórte, zonder, Q 114. naar
Axel.
E. Verpoorte, dienstbode, Q 114, naar
Axel.
C. den Engelsclnnan, veldarbeider, O
46, naar Zaamslag.
S. van den Bijl, bouwkundig opz.,
Brouwerijstraat 9, naar Middelburg.
F. P. Mouque, bakker, Noordstraat 39,
naar Sluis.
P. Paulusse, werkman, Dekkerstraat
30, naar Rotterdam.
L. de Koeijer, dienstbode, O 78, naar
Hoek.
M. Kolijn, zonder, O 53, naar Axel.
S. Will'ebroordsche, dienstbode, Schel-
dekade 16, naar O.- en W. Souburg.
T. Boekelo, comm. verifle., N. Stations
weg 8, naar Amsterdam.
C. P. Leunis. zonder, Tholensstraat
35, naar Amsterdam.
J. de Koeijer, zonder, Markt 11, naar
Brussel.
A. de Koeijer, zonder, Markt 11, naar
Annet (Frankrijk).
H. van Houten, journalist, Vlooswijk-
straat 62, naar Sneek.
P. G. Scheerders, bootwerker, Nieuwe-
diepweg 69, naar Rotterdam.
E. P. Deleije. werkman, Nieuwediep-
weg 4, naar Rotterdam.
Heden overleed na een smar
telijk lijden in den ouderdom van
74 jaar, mijn geliefde Man en
Vader,
CORNELIS SCHIJF.
Uit aller naam,
Wed. B. SCHIJFLos.
Ter Neuzen, 295'20.
I)e Burgemeestei van TER NEUZEN
maakt bekend, dat Zijne Exc. den Minis
ter van L., N. en Handel, de maximum
prijzen van Siroop met ingang van 24
dezer heeft ingetrokken.
Ter Neuzen, 29 Mei 1920.
De Burgemeester voornoemd,
J. HUIZINGA.
Te koop
Een JACHTHOND,
Duitseh ras, (Epagneul) reu 3 jaar oud.
Goede jager zoo te land als te water.
C. WOLFERT Hz.
TER NEUZEN.
Terstond gevraagd:
Bij: DING. SCHEELE,
Landbouwer,
Kanaal, Ter Neuzen.
11.
Kerssiraat 3-5. TER NEUZEN. Telefoon 58.
Incasseert wissels op binnen- en buiten
land.
Weder ontvangen
een mooie sorteering
AANBEVELEND,
DIJKSTRAAT - TER NEUZEN.
(Wettelijke tijd.)
Breskens
Groede
Schoondijke
Oostburg
Draaibrug
Aardenburg
Eede
Stroobrugge (D.S.
Maldegliem
V
8— 11 10
810 1120
821 1131
8 40 1150
A t 858 12 08
V 5 31 9 05 12 15
5 46 9 20 12 30
A 5 58 12 42
2 28
2 38
2 49
3 08
3 26
3 33
3 48
4
3 40 7 55
3 50 8 05
4 01 816
4 20 8 35
4 38 8 53
8 58
9 13
9 25
Maldeghem
Stroobrdgge
Eede (D.St.)
Aardeuburg
Draaibrug
Oostburg
Schoondijke
G roede
Breskens
V
6
1 40
6
6 12
9 25
1 52
612
A
6 27
9 40
2 07
6 27
V
5 40
6 32
6 32
817
9 45
1107
1
2 12
6 32
5 58
6 50
6 50
8 35
10 03
11 25
1 18
2 30
6 50
7 09
7 09
10 22
11 48
1 37
2 49
7 09
7 20
7 20
10 33
11 59
1 48
3
7 20
A
7 30
7 30
10 43
12 09
158
3 10
7 30
Draaibrug
Sluis
A
9 05 9 50
9 20 10 05
12 15
12 30
215
2 30
3 30
3 45
6 35
6 50
8 54
9 09
Sluis
Draaibrug
V
A
f6 15 9 25
f6 30 9 40
10 45
11
145
2
610
6 25
8 30
8 45
9 10
9 25
Oostburg
Zuidzande
Cadzand
V
f5 59 f7
f6 10 f7 11
f6 22 f7 23
8 45
8 56
9 08
12
12 11
12 23
310
3 21
3 33
8 36
8 47
8 59
Cadzaud
Zuidzande
Oostburg
V
A
f6 25 f8 07
f6 37 f8 19
f6 48 f8 30
9 37
9 49
10
2 02
214
2 25
6 22
6 34
6 45
9
9 12
9 23
N.B. De uren van vertrek op de tusschen-stations zijn bij benadering aange
geven.
De treinen zullen te Schoondijke, zoo noodig, 5 minuten wachten op de aan
sluitingen der Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg Maatschappij.
De dienst op liet baanvak Nederlandsch-Belgische grens—(Stroobrugge)
Maldetjbcm v.v blijft tot nadere aankondiging gestaakt.
"j* Des Zondags niet. Alleen des Zondags.
A
n