H. J. VAN DE 1. is Mengelwerk. Kerk, Schooi en Zending. Zendt nwe advertentie» vroegtijdig in. Advertentiën. Maximumprijzen. Gewijzigde dienstregeling aangevangen 5 April 1920 tot nadere aankondiging. een DIENSTBODE, en Os nieuwste modellen. Qe laagste prijzen, J. WIELES. t t t v (lie destijds aan keizer Wilhelm hebben toebehoord. Het totaal van den verkoop bedroeg 1575. De hoogste prijs voor een artikel bedroeg 220, nl, voor een mahoniehouten commodekastje. Een ge sneden ivoren bierkroes, die naar gezegd werd, persoonlijk door den keizer werd gebruikt, bracht £40 op. Verrassende konklusie. Frits was een liefhebher van een goed glas wijn. Volgens Peter Knor, de uit vinder van het zwarte garen, heeft een overvloedig gebruik van dit edele.vocht een verrassende uitwerking op gevoelige menschen. Op zekeren avond had Frits den ver edelenden invloed van het druivensap ondergaan en hij deed vele ernstige, maar vruchtelooze pogingen om zijn huis te bereiken. Hij leunde tegen een hek dat rond een standbeeld stond en vroeg in uiterste wanhoop aan een eenzaam wandelaar den weg naar huis. Deze gaf hem den ironischen raad liet hek te volgen. Dit deed Frits, en op den tast volgde hij het hekje: een minuut, een kwartier, 'een uur en langer. Eindelijk kwam hij tot zijn groote schrik tot de konklusie, dat hij zich in een kooi bevond. Toen gaf hij het maar op. Wie doet hem dat na Een dominé in Zwitserland hield het voor zeer belangrijk, te weten hoeveel woorden en letters de bijbel wel inhield. Hij nam een bijbel en trof er 773.662 woorden en 3.466.480 letters in aan. Het woordje „ende" kwam hij 46.227 maal tegen. Om dit. te weten te komen heeft hij twee jaar ijverig gewerkt negen uur pér dag. Wie' heeft er lust eens re kij ken of dominé zich niet vergist heeft Een thae legende. Een boeddhistisch heilige, die om zijn vroomheid wijd en zijd beroemd was, ging te voet de reis ondernemen van lndië naar China. Onderweg viel hij van vermoeidheid in slaap, te midden zijner ononderbroken gebeden. Toen de heilige ontwaakte, was hij zeer vertoornd dat de slaap zijn vroomheid overvallen had. In zijn gramschap trok hij zich de oogleden uit en wierp die op den grond En zie waar ze neergevallen waren, out sproten zachte, den heiligen onbekende planten. De vrome boeddhist bereidde zich van de bladeren een drank, die hem dermate verkwikte, dat zijn moe heid geheel verdween. De heilige vertelde de geschiedenis aan zijn leerlingen, die op hun beurt er voor zorgden, dat overal waar zij kwa men de wonderbaarlijke plant en baai- verkwikkende kracht 'bekend werden. Wonderbaar gered. Aan de zoldering van de eetzaal van Frederik den Groote, Koning van Prui sen, in het kasteel van Saus Souci bi) Berlijn, kan men een zeer eigenaardig schilderwerk zien. Het stelt niets an ders voor dan een groote spin, in haar web. De volgende gebeurtanis was oor zaak, dat aan een beroemd schilder, op uitdrukkelijk verlangen van den vorst zelf, het aanbrengen van deze, zeker curieuse, plafondschildering wtrd opge dragen. Vóór het kasteel nog geheel afgewerkt was, werd het door den koning betrok ken. Op zekeren morgen had deze zich naar de eetkamer begeven, om naar ge woonte zijn kop chocolade, te drinken, die daar steeds op hetzelfde uur voor den vorst gereed stond Daar hij iets vergeten had, verliet hij even de kamer, zonder nog van de chocolade geproefd te hebben. Teruggekeerd, wilde hij juist de kop aan de lippen zetteH, toen hij bemerkte, dat er een groote spin in gevallen was. De trek was natuurlijk nu eensklaps voorbijde kop werd neergezet, en den dienaar bevolen, een andere te brengen Nauwelijks was hij heengegaan, om aan 's Konings wensch te voldoen, of daar knalde een pistoolschot. En wat bleek De kok, die om den koning te dooden, vergif in de chocolade gedaan had, waan de zich verraden en ontdekt, en had zich in wanhoop doodgeschoten. Zoo had een spin den vorst het leven gered en daaraan heeft die plafondschil dering haar ontstaan te danken. Of de vorst God heeft gedankt voor deze wonderbare redding weten we niet. Wel, dat Frederik de Groote de oude Frits, xooals hij ook wel genoemd werd een groot spotter en een vriend van den ongeloovige, God en den godsdienst hatenden Franschen geleerde Voltaire was. (Rotterd.) Wat een groote stad verorbert. In het Amsterdamsche abattoir werden in 1919 geslacht 35.882 runderen, 71.557 kalveren, 39.889 schapen, bokken en geiten, 31.279 varkens, 1902 paarden, en 1 ezel. Op de groentenmarkt werden o. a. aangevoerd: 11.143.656 struiken andijvie 1.341.307 K.G. boerenkool, 3.053.157 stuks bloemkool, 2.311.226 K.G. savoye kool, 1.954.567 bos selderie, 424.221 K.G. aard beien, 105.580 H.K. appelen, 484.034 K.G. druiven, 165.341 stuks perziken, 132,174 kisten sinaasappelen van 100 stuks. Een menschelijk skelet van 15,000 jaar. Te Oldowaai, in Duitsch-Oost-Afrika is een menschelijk skelet gevonden, dat vijftien duizend jaar oud moet zijn. Er werd door do Berlijnsche Univer siteit een expeditie naar Oost-Afrika gezonden om den bodem te onderzoeken. Dij liet opgraven werden talrijke fossiele van allerlei dieren opgegraven, toen plotseling een menschelijk skelet, in goede conditie werd gevonden. De grond eromheen was gaaf, dus moet liet skelet zoo oud zijn als die grondstof en volgens deze berekening daarom 15000 jaren. Er is reeds veel getwist over de vraag, of de dooden daar begraven zijn of wel verdronken. Men beweert dit laatste, omdat de houding waarin met het skelet aantrof, niet overeenkomt met de hou ding, waarin men een doodo pleegt, te begraven. (De Gezondheid). Verzoen u. „Mijn grootvader", zegt Dr. Capado.se, had een liefdevol maar hartstochtelijk karakter. Hij had een broeder, dien hij hartelijk liefhad. Eens hadden zij een woordenwisseling en met toorn in het hart ging ieder hunner naar huis. Het was Vrijdag. Met het vallen van den avond bereidde mijn grootmoeder alles voor den Sabbat. Zij riep haar man toe, dat hij toch de Sabbatlamp zou aansteken, en toen hij talmde, riep zij „De sterren staan reeds aan den hemel en nog brandt onze lamp nietNu greep grootvader hoed en stok en snelde onrustig het huis uit, maar keerde weinige minuten later mot tranen van vreugde in de oogen terug. „Thans ben ik.gereed 1" Hij sprak de gewone ge beden en stak toen met groote vreugde de lamp aan. Later zeide hij „Het was mij onmogelijk mijn gebed te doen en de lamp aan te steken, voor ik mij met mijn broeder verzoend had." (De Ev. Bode). Zijn naam. Ze zocht in dictionnaires, In boeken en romans Naar namen voor haar baby, Naar namen vol gloed en glans. Ze zocht tot een zenuwziekte Haar krachten haast had gesloopt. Ziehier hoe dan ten slotte De schreeuwerd werd gedoopt Diederik Egbert Willem Ulysses Eberhard Pallieter Markus George Sylvester Paul de Zwart Maar ach, na al die moeite Gedaan om zijnentwil, Noemden zijn vriendjes hem Oliebol En z'n vader noemde hem Bill. Hand Luilak. De Zaterdag vóór Pinksteren heet hier en daar „Luilak". Wat beteekent dat? Men verhaalt, dat in Mei 1535 de Wederdoopers een aanslag op Amsterdam beproefden. Onder aanvoering van Van Gele en Goedbeleyt bezetten zij het stadhuis, op een avond, toen daar juist gildefeest was geweest, en een half beschonken stadsdienaar er lag te slapen. Door het geweld opgeschrikt, liep hij naar den toren en verbergde het klokken- touw. Deze man heette Lak, en nu werd hem door de bezetters (of door de bur gemeesters) toegeroepen, dat hij de klok zou luiden. Zij riepen „Lui Lak". Sinds noemt men den Zaterdag voor Pinksteren „Luilak". Het kan waar zijn, dat het zoo ge beurd is, maar 't is vèr gezocht, om daar de beteekenis van dat „luilak" te zoeken Die 'zoeken wij dichterbij. Wij hebben het enkele malen in de groote steden bijgewoond, dat jongens (en meisjes vroeg opstonden, en wanneer de deur niet openstond, er met krijkop schreven „Luilak". Dit schijnt een overschotje te zijn van een gewoonte, vroeger op vele piaatsen gevolgd, om vlak voor Pinkste ren heel vroeg uit te gaan om bloemen te plukken of te koopen. Soms versierde men zich daarmede, en heetten de meisjes, zoo getooid „Pinksterbloemen Te Haarlem b.v. werd heel vroeg in den morgen bloemmarkt gehouden, en de liefhebbers trokken al in den nacht der waarts. We moeten hierbij bedenken dat het Pinksterfeest, gelijk menig ander Christelijk feest, gevolgd is op een ge lijktijdig heidensch feest onzer voor ouders, de Germanen. Gebruiken uit dien tijd bestaan er nog meer, b.v. bij het Kerstfeest. Het Paaschfeest viel saam met het zomerfeest, het feest van groen en bloemen. Wie nu op den dag vóór het feest er niet op uit ging, maar als gewoonlijk bleef slapen, was dus, vergeleken met anderen, de luilak. Ds. O. G. Heldring zeide eens „Een echt Nederlander stemt toe, dat een christen zonder Bijbel is le. een kind, dat zijn vader niet kent 2e. een vreemdeling, die zijn tehuis vergeten heeft 3e. een reiziger, die op 'slovens woeste zee zi]n stuurman verloor 4e. een striider, die zijn zwaard ver brak, waarmee hij alleen strijden kon 5e. een erfgenaam, die het testament, waarbij hij zijn erfenis aanvaarden kon, verscheurde 6e. een schuldenaar, die den kwijt brief vernietigde, waarbij hem zijn schuld werd kwijtgescholden". K „Geef Het boek. mij het boek zoon", zeide de beroemde Walter Scott op zijn sterfbed tot zijn schoonzoon John Lokhorst, een beroemd schilder in Engeland. „Welk boek Vader?" ant woordde deze. De stervende hernam Er is maar een boek mijn zoon-! den Bijbel Oude gebruiken. Men meldt uit Bathmen Het oude spreekwoord ,,'n greunen arsdag gif 'n zooren Poaschen" is dit jaar niet bewaarheid. We hadden een vroegen en toch mooien groenen Paschen. Een oud-vaderlijk gebruik is (lier weer in eere gesteld het maken van Palm- paschenstokken door de kinderen. Deze stokken worden versierd met gekleurd papier en daaraan sinaasappelen, krake lingen, rozijnen en andere lekkernijen vastgehecht. Daarmee gaan de kleinen naar de familie en kennisjes om dezen hun schat te toonen, waarop ze, o, zoo trotsch zijn, of ze trekken langs straat n weg, daarbij zingende Pallem pallem Poasciien, ei-koe-rei 't Duurt nog eenen Znndag, dan kriwe ['n ei, Eén ei is gin ei, twee ei is 'n hallef ei, Moar dree ei is 'n Pallempoasch ei. Gedurende de donkere oorlogsjaren, mét hun misère en narigheid, moest dit aardige gebruik achterwege blijven. Ge- ttkkig is het niet geheel vergeten en al was het aantal Palmpaaschstokken dit maal nog niet zoo groot als vóór 1914, 't gebruik is in eere hersteld en daarmede aan de jeugd een dag van groot genot teruggegeven. Een ander oud Paaschgebruik in deze streek is het branden van Paasclivuren, waaraan vooral de boerenbevolking mee doet. De groote vuren van vroeger, toen alles „noa de boake" trok, zijn er niet meer, maar wat aau grootte is verloren, werd in aantal gewonnen en even lustig als vroeger zongen onze jongens weer langs de huizen der ingezetenen Busken, busken bie, Komt er van oavend bie, Ie j zult 't zoo good hebben asse wie. Geeft wat, hoalt wat, Geeft dee arreme jongens wat. Hier wout zoo'n riek mau, Dee zoo völle geven ken. Volle kan-ie geven, Lange zal-ie leven, Zalig zal-ie starreven, Den hemel zal-ie arreven, Poaschen kump moar ènsin 'tjoar, Boer of vrouwe lie j oew buskeu [kloar Is er, wat zeer zelden voorkomt, een enkele, die niets geeft, dan wordt er gezongen Boaven an den hemgl Henk 'n zak met zemel, Henk 'n zak met pierenkruut, Doar kik den gierigen duuvel uit! Overal in 't rond zag men de vuren branden of hun schijnsel tegen de lucht weerkaatsen, 't Was een mooi gezicht. Dat deze aloude gebruiken mogen blijven voortbestaan, 't Zou jammer zijn, indien ze verdwenen, waarmede tevens verloren zou gaan de poëzie, die er in zit en waaraan het leven zoo groote be- lipefte heeft. Ons gezang. Men bericht, dat de „Kring van Be langstellenden in de Verreiking van ons Kerkgezang", die, gelijk bekend is ijvert voor erkenning van het Nieuw-Testa- mentisch kerklied in de gemeentelijke samenkomsten dor Gereformeerde Ker ken, met zijn proefbundel gereed geko men is. Voorts vernemen wij van het voornemen van enkele leden der Gere formeerde Kerken om dezen bundel op de a. s. Synode den kerken aan te bie den. Inzenders van advertentiën die deze in liet blad van den dag van uitgave wenschen opgenomen te zien, verzoeken wij dringend, deze zooveel mogelijk een werkdag vóór de verschijning der Courant, dus vóór Dinsdag of Vrijdag intezer.den. Hoewel wij steeds zullen trachten ook advertentiën te plaatsen die ons in den loop van den voormiddag van genoemde dagen worden toegezonden, kunnen wij dat, vooral als het groote advertentiën betreft, niet meer verzekeren. Men zende dus de advertentiën zoo vroeg in o g e 1 ij k in. DE ADMINISTRATIE. Loop der bevolking pi Ter Neuzen. Aangekomen: H. F. F. Hasso, kantoorbediende, Bur gemeester Goillstraat 1, uit Apeldoorn. E. .1. van Dijke, zonder, Steenkamplaan uit Tholen. F. P. Mouque, bakker, Noordstraat 39, uit Sluis. J. C. van Hassel, hulpkommies, Tho- lensstraat 66, uit Clinge. W. Mulleneisen, zonder, Westkolk- straat 8-10, uit Gent. E. Frederiksen, verpleegster, Dijk- straat 34, uit Blaricum. L. Alzado, zonder, Q 186a, uit Gent. P. T. Luycks, dienstbode, Noordstraat mijn 55 uit Goes, W. Vioen, zonder, O 196h, uit Rheden. M. I). Wijnschenk, zonder, Noordstraat 66, uit 's Gravenhage. E. Felies, scheepsmeter, Grenulaan 27, uit Ostende. J. Wagemaker—Hubregtse, zonder be roep, Tholensstraat 90, uit 's Graven polder. P. E. Faas, dienstbode, O 84, uit Zaam- slag. A. Antheunis, dienstbode, Stationsweg 14, uit Sint. Jansteen. M. N. A. Begheijn, zonder beroep, P 114, uit Zevenbergen. P. A. de Regt, apothekersassistente, Noordstraat 45, uit Middelburg. J. P. Pijpelink, veldarbeidster, P 23, uit Hoek. J. van Hekken, zonder beroep, O 88, uit 's Heer-Arendskerke. J. C. Hutsman, monteur, Tholensstraat 135, uit Amsterdam. F. J. de Bakker, schipper, aan boord, uit Sas van Gent.. J. den Hamer, koopman, Groenten- drogerij, uit Axel. A. Poot, rijks-ambtenaar, Tholensstraat 66, uit Vlaardingen. A. G. L. van Roo, winkelbediende, Steenkamplaan, uit St. Nicolaas (B W. F. Geldof, ijzerwerker, Dijkstraat, 22, uit Vlissingen. A. R. ten Haken, zonder beroep, Schoolplein 3, uit Hoofdplaat. J. B. ten Ilakén, zonder beroep, Dijk straat 104, uit Hoofdplaat. A. De Vos, vlasbewerker, 'De Feijter- straat 14, uit Cuerne (B). M. Remijnsen, zonder beroep, Kerk hoflaan 17, uit Hoek. Vertrokken: J. B. te Siepe, aannemer, Westkolk- straat, naar Apeldoorn. L. S. Verbrugge, dienstbode, West- kolkstraat 11, naar Rotterdam. M. L. Loof, dienstbode. Donze-Visser- straat 50, naar Rotterdam. M. L. de Koeijer, N. Stationsweg 12, naar Axel. C. W. de Rijke, zonder, Pelmölengang, naar Rotterdam. G. J. van den llulck, schilder, 7 N, naar IJzendijke. D. Vorpoórte, zonder, Q 114. naar Axel. E. Verpoorte, dienstbode, Q 114, naar Axel. C. den Engelsclnnan, veldarbeider, O 46, naar Zaamslag. S. van den Bijl, bouwkundig opz., Brouwerijstraat 9, naar Middelburg. F. P. Mouque, bakker, Noordstraat 39, naar Sluis. P. Paulusse, werkman, Dekkerstraat 30, naar Rotterdam. L. de Koeijer, dienstbode, O 78, naar Hoek. M. Kolijn, zonder, O 53, naar Axel. S. Will'ebroordsche, dienstbode, Schel- dekade 16, naar O.- en W. Souburg. T. Boekelo, comm. verifle., N. Stations weg 8, naar Amsterdam. C. P. Leunis. zonder, Tholensstraat 35, naar Amsterdam. J. de Koeijer, zonder, Markt 11, naar Brussel. A. de Koeijer, zonder, Markt 11, naar Annet (Frankrijk). H. van Houten, journalist, Vlooswijk- straat 62, naar Sneek. P. G. Scheerders, bootwerker, Nieuwe- diepweg 69, naar Rotterdam. E. P. Deleije. werkman, Nieuwediep- weg 4, naar Rotterdam. Heden overleed na een smar telijk lijden in den ouderdom van 74 jaar, mijn geliefde Man en Vader, CORNELIS SCHIJF. Uit aller naam, Wed. B. SCHIJFLos. Ter Neuzen, 295'20. I)e Burgemeestei van TER NEUZEN maakt bekend, dat Zijne Exc. den Minis ter van L., N. en Handel, de maximum prijzen van Siroop met ingang van 24 dezer heeft ingetrokken. Ter Neuzen, 29 Mei 1920. De Burgemeester voornoemd, J. HUIZINGA. Te koop Een JACHTHOND, Duitseh ras, (Epagneul) reu 3 jaar oud. Goede jager zoo te land als te water. C. WOLFERT Hz. TER NEUZEN. Terstond gevraagd: Bij: DING. SCHEELE, Landbouwer, Kanaal, Ter Neuzen. 11. Kerssiraat 3-5. TER NEUZEN. Telefoon 58. Incasseert wissels op binnen- en buiten land. Weder ontvangen een mooie sorteering AANBEVELEND, DIJKSTRAAT - TER NEUZEN. (Wettelijke tijd.) Breskens Groede Schoondijke Oostburg Draaibrug Aardenburg Eede Stroobrugge (D.S. Maldegliem V 8— 11 10 810 1120 821 1131 8 40 1150 A t 858 12 08 V 5 31 9 05 12 15 5 46 9 20 12 30 A 5 58 12 42 2 28 2 38 2 49 3 08 3 26 3 33 3 48 4 3 40 7 55 3 50 8 05 4 01 816 4 20 8 35 4 38 8 53 8 58 9 13 9 25 Maldeghem Stroobrdgge Eede (D.St.) Aardeuburg Draaibrug Oostburg Schoondijke G roede Breskens V 6 1 40 6 6 12 9 25 1 52 612 A 6 27 9 40 2 07 6 27 V 5 40 6 32 6 32 817 9 45 1107 1 2 12 6 32 5 58 6 50 6 50 8 35 10 03 11 25 1 18 2 30 6 50 7 09 7 09 10 22 11 48 1 37 2 49 7 09 7 20 7 20 10 33 11 59 1 48 3 7 20 A 7 30 7 30 10 43 12 09 158 3 10 7 30 Draaibrug Sluis A 9 05 9 50 9 20 10 05 12 15 12 30 215 2 30 3 30 3 45 6 35 6 50 8 54 9 09 Sluis Draaibrug V A f6 15 9 25 f6 30 9 40 10 45 11 145 2 610 6 25 8 30 8 45 9 10 9 25 Oostburg Zuidzande Cadzand V f5 59 f7 f6 10 f7 11 f6 22 f7 23 8 45 8 56 9 08 12 12 11 12 23 310 3 21 3 33 8 36 8 47 8 59 Cadzaud Zuidzande Oostburg V A f6 25 f8 07 f6 37 f8 19 f6 48 f8 30 9 37 9 49 10 2 02 214 2 25 6 22 6 34 6 45 9 9 12 9 23 N.B. De uren van vertrek op de tusschen-stations zijn bij benadering aange geven. De treinen zullen te Schoondijke, zoo noodig, 5 minuten wachten op de aan sluitingen der Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg Maatschappij. De dienst op liet baanvak Nederlandsch-Belgische grens—(Stroobrugge) Maldetjbcm v.v blijft tot nadere aankondiging gestaakt. "j* Des Zondags niet. Alleen des Zondags. A n

Krantenbank Zeeland

Luctor et Emergo | 1920 | | pagina 3