Orqaan ter verspreiding der Christelijke Beginselen in Zeeuwseh-Vlaanderen. No. 240. 3e Jaargang. VSfoensdag 5 Mei 1920. Chr. Persvereeniging „Zeenwsch-Ylaanderen". Uit het Buitenland. VRIJDAG 7 MEI 1920, A i ABONNEMENT: Bij bezorging 1,15 per drie maanden. Franco per post voor Nederland 1.25. Uitgave van de Christelijke Persvereeniging „Zeeuwseh-Vlaanderen te Ter Neuzen. Alle stukken de redactie en administratie van dit blad betreffende, moeten worden gezonden aan den 'redacteur, H. S. v. HOUTEN, Vlooswijkstraat 62, Ter Neuzen. Telefoon No. 169. ABONNEMENT: Bij bezorging ƒ1,15 per* ADVERTENTIËN Van 1—4 regels ƒ0.60. Elke regel meer ƒ0.15. Abonnementen per contract. - Crisistoeslag 15 Inzending van advertentiën itot 12 uur 's middags op de verschijndagen bij den drukker D. H. LITTOOIJ Az. te Ier Neuzen. Telefoon Nr. 20. De Christelijke Persvereeniging .ZEEUWSCH-VLAANDEREN" noodigt haar leden dringend uit tot een vergadering op HALF VIER (Zomertijd) in de Consistorie der Geref. Kerk te Ter Neuzen. i b eh a ud e1i n g 1. Opening. 2. Notulen. 3. Mededeelingen van het Btstuur en bespreking van liet Contract, met de opgerichte N.V. Drukkerij. - 4. Benoeming van een redacteur. 5. Rondvraag. 6. Sluiting. 's middags Punten van De Secretaris, L. DE FEIJTER- -HUIJSSEN. P.S. Er worden GEEN kaarten gezonden. Reeds Jacob Cats (vader Cats) weerde als pensionaris van Middelburg allerlei vermakelijkheden. De Staten van Zeeland verboden b.v. op 9 Juni 1625 leddiggangers en deug nieten, die onder voorwendsel van negotie te drijven, op de nouh en kwamen om vertooningen te doen, spelen te vertoo- nen en loterijen te houden. In Wemeldinge verliep de kermis in 1648, doordat de kerkeraad allen die ter kermis gingen met de tucht bedreigde. Zoo werd daar het „afgodisch werk der duysternisse" afgeschaft. Overal en door al de tijden heen, heeft de kern van ons volk, de kleine groep der streng godsdienstigen, zich verre gehouden van de kermis en haar bestreden. En zoo zal het blijven, tot ze straks geheel is verdwenen. DE MARTELAAR. Hij lag, naar 't lichaam fel geschonden, In 't kelderkille kerkerkot. Uit koortsbrand van vervuilde wonden Dorst 't heimwee van zijn ziel naar God. De dagen waren als de nachten Martelend langzaam sloop de tijd; De koorts teerd' op zijn laatste krachten Hij ligt ter deur van d'Eeuwigheid. Zou liet nog langer, langer duren? De koorts joeg 't bloed al wilder aan. Wanneer toch weken weg de muren En zou hij tot zijn Heiland gaan Hij was Hem immer trouw gebleven Door marteling op marteling Steeds dichter aan Zijn hart gedreven In inniger vereeniging. Hoe zou de Bruigon^ zoo lang wachten Ik ben den tel der uren kwijt. Hoevele dagen nog on nachten Of wil Hij, dat 'k nog langer*lijd Zoo hief hij in gedurig smeeken De bleeke 'bloem van zijn gelaat Op naar omhoog, of door mocht breken 't Licht van den eeuw'gen dageraad. Geen zou doorboorde ooit het duister Van 't vochte, dompig laag gevang Zijn oogen vangen plots den luister Van Licht zijn ooren zoet gezang Komt hem een visioen verrukken? Zijn cel wordt wondre hal van licht Komt Hij hem aan Zijn hart nu drukken, De Bruidegom ziet hij daar niet dicht, Hael dicht bij Zijn wenkende handen Verre muziek o wat een licht Wijd wijken weg do kerkerwanden De' dood look zacht hem d'oogen dicht. A. WAPENAAR. (Overgenomen uit „De Ster", uitgave drukkerij Libertas, Rotterdam). Het kermisdebat in den Zaamslagschen Raad. De Raad van Zaamslag besloot de kermis af te schaffen. We verheugen ons over dit kloeke besluit. De kermis is uit den tijd, is af te keuren als een feest waarop de zonde in al zijn afschuwelijkheid wordt gediend. Terecht wees de heer Faas er op, dat het feit dat in Neuzen toestemming tot dans en muziek wordt gegeven, voor verantwoordelijkheid der autoriteiten aldaar komt, maar dat daarmee de Raad van Zaamslag niet ontslagen is van de plicht, lu eigen gemeente dit zonde-feest te verbieden. Ook de lieeren Koopman en de Koeijer wezen op de moreele plicht van den Raad. Eu terecht. In 't bijzonder sloeg echter het woord van den burgemeester de Feijter in. Deze wees er op, dat de Raad evengoed als voor de stoffelijke ook voor de zedelijke belangen der gemeentenaren heeft te zorgen. Waar do zedelijke be langen worden verwaarloosd, kwijnen ook dikwijls de stoffelijke. Met klem wees de heer de Fcijtor op de roeping der ouders, die immers meerendeeis bij deu doop hunner kinde ren een dure verplichting op zich hebben genomen. Op de kermis komt van de vervulling dezer belofte niets terecht. Bovendien worden op de kermis schatten gelds vermorst, ook door hen die't slecht kunnen missen. Dat ook christelijke jongemenschcn zich wel eens te buiten gaan, wie zal 't ontkennen, maar de kermis opent voor wie er komen, de gelegenheid tot zonde, lokt er toe uit. En daarom moeten we als Raad onzer gemeente die gevaarlijke verleiding weg nemen, besloot de burgemeester. Een goed woord, dat indruk maakte. V De strijd tegen de kermis. De afschaffing van de kermis te Zaam slag geeft ons aanleiding een klein stukje historie ton beste te geven. De voorstanders der kermis beweerden, dat deze al zoo oud was, dat men ze nu ook maar stillekens moest laten voort bestaan. Eerbied voor de grijze haren zeker. Doch scherts terzijde. We stemmen toe, dat een oud gebruik moeilijk is uit te roeien. Reeds de dichter Bruin zong in vroeger eeuwen „Bezwaarlijk is een oud gebruik le [ontwennen, Dat honderden van ja*en ging in zwang. 't Gemeene volk laat zelden iets door [dwang." Moeilijk is liet wel, maar onmogelijk allerminst Op verreweg de meeste plaatsen van ons land behoort de kermis tot liet verleden. Alleen in afgelegen hoeken, in achterlijke streken leeft ze nog voort Gewoonlijk zijn het gemeenten, waar veel sterke drank wordt gebruikt. Alcohol en kermis zijn onafscheidelijke vrienden. En als gevolg worden onzede lijkheid en ruwheid niet gemist. Vandaar, dat de strijd tegen de kermis reeds van jaren her is. In 1624 schreef Willem Teellinck, predikant te Middelburg zijn boek „Gesonde bitterlieyt voor den weelderi- gen Christen die geerne Kermisse houdt." De drijfveer tot den strijd tegen de kermis was bij Teellinck het „ongesouten werek der duysternisse" dat aan dit feest verbonden was. Gelijk God in zijn heilige wet den stootigen, onbewaakten stier, die een man of vrouw doodde, de straf der steenigiug toewees, zoo was de kermis een stootig dier, dat verdaan moest worden, omdat het de zielen wondde en verdierf. Aldus de vrome predikant uit Middelburg. Dit oordeel is de grondslag, waarop in synode, classis of de kermis werd ïnge- al hetgeen later kerkeraad tegen bracht, steunt. Op de kermis wordt Gods wet ge hoond, lokt de zonde in al haar ver leidelijkheid. Ook de Vlissinger burgemeester Izaak Winkelman schreef waarschuwende woor den tegen de kermis. De geestelijke landslieden des volks ijverden reeds in de 17de eeuw tegen de volksontaardende kermis. Zij ijverden tegen den „dacli der duysternisse." „Soo haast als de banierc deser god looser hochtijden verheven is, soo moch men stracx sien de ghelieele plaetse als in oproervol van getier, gebaer ende vleesclielick geraes, ende overal waer dat gliij oock u oogen slaet, so moogt ghij vernemen allerley wulpsichheydt ende overdadicheyt, evenals ofte daer geen God in de weerelt en ware, alsofte jae den Duyvel der hellen, meester van allen nu gheworden ware." Is dit woord van Teellinck niet tref fend juist Wat zal Duitschland moeten betalen De „Frankfurter Zeiturig" behandelt in een artikel de kwestie van de schade loosstelling en vraagt zich af, wat Duitsch land nu aanbieden zal Wij vreezen zeer, zegt het blad, dat elke som, die |wij kunnen noemen, door de anderen ook dan als onbevredigend zal worden be schouwd, zelfs als ze ons reeds ondra gelijk toeschijnt. Men bericht, dat Lloyd George een som van 50 milliard gouden francen zal voorstellen, wat Millerand veel te weinig vindt. Deze som is gelijk aan die, welke Keynes in zijn beroemde boek genoemd heeft. Maar dit dient er bij opgemerkt te worden Keynes wilde van de 2 mil- lioen pond sterling 500 millioeu aftrekken voor de reeds door Duitschland verrichte prestaties (handelsvloot, oorlogsmateriaal enz.) en hij wilde de betaling, die over 30 jaar zou moeten loopen, pas vanaf 1923 laten beginnen en hij wilde tegelijk met de vaststelling van het bedrag liet lieele vredesverdrag op de belangrijke punten herzien en ten slotte heeft hij zijn berekeningen gemaakt in November 1919 nog voor de groote valuta ineen storting. Wat zeggen de Fransche persstemmen daartegenover Die spreken van een jaarlijksche prestatie van 3 milliard gou den francen, welke som de volgende jaren grooter moet worden, als üuitsch- land's economische toestand beter is geworden en zij roeren het totale bedrag, dat te betalen zou zijn, niet aan. Maar van het laatste hangt natuurlijk af, of het Duitsche volk den weg tot den arbeid gaan kan of dat 't zich eenvoudig in vertwijfeling ziet gebracht. Zou het slechts zóó gaan, dat alle inspanning kalmweg als betaling voor de anderen dient, dan zal het Duitsche volk zich niet inspannen. Dat moet men beseffen en ook de politieke gevolgen daarvan. En ook, als men van zulke onmogelijk heden afziet, weet men wel eigenlijk wat 3 milliard gouden francen voor ons beteekenen Voor de financiën van het Rijk zal het beteekenen, dat de fiscus, naast eigen verschrikkelijke lasten, jaar lijks nog 30 milliard Mark meer van de burgers zal moeten eisclien. Voor onze economie zal liet beteekenen, dat wij jaarlijks een bedrag van 30 milliard Mark meer aan uitvoer aan het buitenland zullen moeten afgeven, zonder daarvoor iets voor de verzorging van ons volk in de plaats terug te krijgen. Het vooruitzicht voor dc conferentie van Spa is dus voor Duitschland niet erg gunstig. Loop der bevolking in de centrale landen. BERLIJN. Het Deutsche Mediziuische Wochenschrift publiceert cijfers over den invloed der ondervoeding in Duitschland op den loop der bevolking. In de week van 14 tot 20 Maart van dit jaar over trof in vele Duitsche steden het sterfte cijfer liet geboortecijfer en in de meeste Duitsche steden is het geboorteoverschot schrikbarend klein. Zoo b.v. in Berlijn 702 geboorten en 661 sterftegevallen, in Frankfort 165 en 160, in Hannover 174 en 166. In Weenen was het aantal geboorten 417 het aantal sterftegevallen 1054, in Boedapest 577 en 915, in Praag 194 en 276. Droeve cijfers toch, die de ontzettende ellende in de centrale landen ten duide lijkste constateeren. De Weensche kinderen. WEENEN. De loco burgemeester Win ter heeft in den gemeenteraad medege deeld, dat een trein met 620 kinderen naar Zweden zou vertrekken. Sedert 24 September 1919 zijn naar het buitonland vervoerd Naar Zwitserland 26.973, naar Nederland 19.942, Italië 6594, Denemar ken 5490, Zweden 5190, Noorwegen 2732, Tsjecho-Slowakië 332 en naar Opper- Oostenrijk 60 kinderen. De bevolking van Duitschland. Tengevolge van het vredesverdrag vau Versailles telt Duitschland thans 19 mil- lioen katholieken en 39 millioen niet- katliolieken. Voor den oorlog was deze verhouding 24 en 41 millioen. Begrijpelijk. De bond van vrouwenverenigingen uit Rijnland en Weslfalen heeft in een groote bijeenkomst te Dusseldorp met algemeene stemmen geprotesteerd tegen het toenemend gebruik van zwarte troe pen in liet Rijnland, daar de zwarte sol daten voor de vrouwen en meisjes een voortdurende bedreiging vormen. De boud doet een beroep op de vrouwen van alle beschaafde landen, „oindat de eer van alle blanke vrouwen op het spel staat". De draadlooze dienst te Nauen ontleent de bladen uit liet Saarbekken ver- aan halen over nieuwe aanrandingen van vrouwen door zwarte soldaten. De Fian- sche overheid verbiedt om melding te maken van deze misdaden, waartegen in het Saargehied ernstig wordt geprotes teerd. Maar goed ook De Amerikaansche Senaat heeft met 39 tegen 23 stemmen een wetsontwerp verworpen 't welk bedoelde, aan winke liers, die Duitsche waren verkoopen de verplichting op te leggen, een bord uit te hangen waarop de woorden „Dealer in German goods" handelaar in goe deren van Duitschland. 't Zou ook wel dwaas zijn, nu de oor log al zoo lang achter den rug is, zulk een stemming van de natiën onderling nog te gaan aanwakkeren. Dreigend graantekort Engeland krijgt weer zijn oorlogsbrood Het graan zal weder tot een hooger pro cent uitgemalen worden, naar de bladen melden tot 80 pet. Daarenboven is de meelprijs aanzienlijk verhoogd. Naar verluidt is de reden tot deze be zuiniging in het feit gelegen, dat men een wereld graantekort vreest, waardoor het noodzakelijk wordt voorraden te maken. Ook een Bolsjewistische maatregel. De centrale sovjet van het Wolga- departement heeft een decreet uitgevaar digd, waarbij vrouwen wegens huiten sporigheid of pronkzucht tot tien jaar dvvangdienst in een rood arbeidsleger veroordeeld kunnen worden Ze moeten de eerste zes maanden kleeren uit zak- kengoed en schoenen uit berkenkast ver vaardigd, dragen. Gearresteerd zijn reeds de vrouwen van twee volkscommissarissen, die zich aan bovengenoemd misdrijf schuldig ge maakt hadden. De heele bevolking van Kazan was getuige van de degradatie dezer dames. Ze werden op een rood geverfde verhooging uitgekleed, moesten de strafkleeding aantrekken en werden daarop met' zweepslagen naar haar nieuwen werkkring gedreven. Het bolsjewistische „paradijs". Eenige uit Russische krijgsgevangen schap teruggekeerde Duitschers uit de Krim en den Kaukasus schilderen de daar heerschende toestanden in de „Saaie Zeitung". Er vechten daar legers op 8 fronten, die met elkaar in strijd slaan. Meu treft er aan witte, groene, roode en bolsjewistische legers, benden vrijbuiters en roovers. De industrie in liet land staat stil. Ziekten woeden ononderbroken voort. De gevangenen krijgen een dagloon van 250 roebel, doch sterven nog van honger. Een ei kost 100 roebel, een pond brood 50 roebel. Volgens hun mededee lingen strijden 200.000 Cliineezen in bols jewistische gelederen en met ware doods verachting. De nieuwe tijd. Een Noorsch blad vertelt Dezer dagen kwam een arbeider bij den rijksontvanger verontwaardigd pro testeeren tegen zijn aanslag. Hij zou belasting moeten betalen over een in komen van 10,000 kronen Hoe kwamen ze er bij Het antwoord was, dat zijn fabriek het zoo had opgegeveu. Zijn ze wel wijsriep de arbeider uit. Met een bediende van liet belastingkantoor ging hij naar zijn fabriek om de zaak op te hélderen. De loonlijsten werden opge slagen en ja, de arbeider moest't erken nen hij had aan loon 10,000 kronen in het jaar ontvangen. Hij werd ei een oogenblik stil van, toen riep hij uit „Maar, sakkerloot, waar is al dat geld dan gebleven lntellectueele en spierarbeid. De „Corriere della Sera" verhaalt liet volgendeHet was een heerlijke lente avond, toen buiten de Porta S. Sebastiano in Italië een automobiel een groep arbeiders ontmoette, die juist een fabriek verlieten. Daar de auto langzamer moest rijden, omringden de arbeiders hem en maakten al spoedig de reeds tot ge woonte geworden opmerking, dat de inzittende wel weer een nietsdoener zou zijn. De chauffeur, bang geworden, wilde sneller rijden, maar de inzittende deed da auto stoppen, ging naar de arbeiders toe en zeide hun„Gij vergist u. Ik zal u bewijzen, dat ik geen nietsdoener ben. Gij werkt per dag 6 a8ureu voor een loon van 35 a 40 lire. Ik werk 11 uren en meer per dag en verdien 30 lireBovendien hebt gij geen ver antwoordelijkheid, terwjjl die op mij drukkend rust, daar ik »1. ouderstaats secretaris ben van buitenlandsche zaken. Goeden avond." Het was senator Sforza. Slim tegen slim. Sommige winkeliers in Duitschland hebben de gewoonte aan bekende en solvabele personen, zonder ze te verwit tigen, kistjes z.g. havana-sigaren testuren, begeleid van 't volgend briefje „Mijnheer, gij hebt mij, weliswaar, geen sigaren besteld niettemin veroorloof ik mij er u honderdvijftig te sturen, over tuigd als ik ben dat gij er den fijnen geur vau zult waardeeren. Ingesloten vindt gij mijne factuur ten bedrage van vijftien mark". Een geneesheer van Straatsburg heeft zich geestig gewroken op zoo'n al te ondernemend winkelier. Hij heeft rustig de sigaren opgerookt en toen aan zijn onbescheiden leverancier liet volgende briefje gezonden „Mijnheer, gij hebt mij, weliswaar, niet ®m een consult verzocht niettemin ver oorloof ik mij u ingesloten vijl genees kundige voorschriften te zenden, over tuigd als ik ben, dat gij ze wel zult weten te gebruiken en er zoo voldaan over zult zijn als ik over uw sigaren. De prijs mijner voorschriften, drie mark be dragende, zijn wij quitte. Treurige toestanden. Iemand die pas uit St. Petersburg is teruggekeerd, vertelde aan een Zweedscli blad 't volgende In die stad spreekt men slechts van brood en dood. Slechts één gedachte oVerheerscht allen Hoe komen wij aan een extra rantsoen brood Wie er in slaagt een extra rantsoen machtig te worden, wordt als een held beschouwd. Een brood kost te Petersburg thans 250 roebel, spek 700 roebel, uien 160 roebel, aardappelen 90 roebel, boter 2400 roebel, suiker 2200 roebel, zout 400 roebel, alles per Russisch pond. Een sigaret kost 6 roebel, een ei 100 roebel, een doosje lucifers 80 roebel. Dat waren de offici- eele prijzen in December. Siuds Februari zijn ze nog 25 a 40 pet. gestegen. Men vergelijke daarbij het arbeidsloon, dat te St. Petersburg ten hoogste 5000 roebel bedraagt. Men leeft eigenlijk van ruil handel en ruilt meubels en kleeren tegen voedsel. Geplunderd wordt er bijna niets, want men vreest de geweldig zware straffen. Bij zijn brood drinkt men warm water, want thee kost 8000 roebel het Russisch jiond. De bevolking wordt door ziekten geteisterd. Het sterftecijfer is zeer hoog. De rioleering functioneert niet meer. Het vuil hoopt zich op in de straten en in de onbewoonde ver trekken der huizen. De typhus in Oekraïne. Het internationaal Roode Kruis zal onmiddellijk een missie organiseeren om zooveel mogelijk het lijden van Oekraine dat meer dan eenig ander land van Eu ropa door besmettelijke ziekten geteis terd wordt, te lenigen. De missie zal haar zetel in de nabij heid der Roemeensche grens, waarschijn lijk in Mohileff, hebben en zich hoofd zakelijk met de verdeeling der verple- gingsartikelen bezig houden, welke in groote hoeveelheden te Berlijn en Wee nen ter verzending gereed liggen. De ZEEUWSCH-VLAANDEREN

Krantenbank Zeeland

Luctor et Emergo | 1920 | | pagina 1