Oraaan ter verspreidinq der Christelijke Beginselen in Zeeuwseh-Vlaanderen. m No. 235. Zaterdag 17 April 1920 3° Jaargang. Uit de Schrift. Uit het Buitenland. Waar het heengaat. Buiteiilaiidsch Overzicht. ABONNEMENT: Bij bezorging ƒ1,15 per drie maanden. Franco per post voor Nederland f 1.25. van de Christelijke Persvereemging „Zeeuwseh-Vlaanderen' te Ier Neuzen de redactie en administratie van dit blad betreffende moeten worden gezonden aan den redacteur, H. S. v. HOUTEN, Vlooswjjkstraat «2, Ter Neuzen, telefoon No. Uitgav Alle stukken ADVERTENTIENVan 1-4 regels ƒ0.00 Elke regel meei f 0.15. contract. - Crisistoeslag 15%. Inzending van advertentien tot 2 uur s middags op de verschijndagen bij den drukker D. H. LITTOOIJ Az. te Ter Neuzen. Telefoon Nr. 20. THOMAS. „Ongoloovige Thomas 1" dat is een gevleugeld woord geworden. Gevolg dikwijls van een niet begrijpen van dezen jonger des Ileeren. Want hot ongeloof van Thomas verschilt hemelsbreed van het ongeloof der niet Christelijke weren Zij gelooft niet, omdat zij in den diepsten grond Jezus baat, ze moet van den Christus als Zaligmaker niets hebben zij wil niet rusten in Zijn hjdensstoncten eii heeft Zijn opstanding met noodig. Maar deze discipel gelooft met, omd. lnj Jezus zoo lief heeft, 't Was hem te wonderlijk, te groot, dat de Meester, van wiens dood hij diep overtuigd was, zou zijn opgestaan. Hij bad den Heere zoo lief gehad. Als hij denkt (want lnj is een denker) dat de Heiland zal sterven wanneer ilij Lazarus graf in Bethame wil bezoeken, dan zegt Thomas tot, de anderen .,laat ons ook gaan, opdat wij met Hem sterven". De martelaarsgeest wordt over liem vaardig. Later zegt hij, zeker in tegenstelling met des Meesters woord„Heere, wij weten niet, waar gij heengaat, en boe kunnen wij <len weg weten." Ge hoort hieruit, dat hi) Jezus wil volgen op den weg, dien Ilij bedoelt. Maar deze discipel met zijn eigenaauhg karakter kan niet zoo maar aannemen wat anderen zeggen over een opgestanen lieer. Hij is niet lichtgeloovig. Hij doet geen sprong voor de grootte hem precies bekend is. Hij geeft zijn meeniug met spoedig prijs. En nu weet bij t 'ieel zeker, dat Jezus gestorven is. Dacht ge, dat bij dan die vrouwen op den Paaschdag zou gelooven, en die andeie discipelen, die zeggen, dat ze Jezus hebben gezien. Och, dat is inbeelding En Hij derft de Paaschvreugde en de Paaschvrede. En toch, 't is eigen schuld. Feil ging Thomas, toen luj op dien eersten Paaschavond zich afscheidde van de jongeren, en mokkend, droevig zijn eigen weg ging- a,,t daardoor mist hij, wat de anderen ontvingen, de ver schijning van den levenden Christus. Een ernstige waarschuwing voor ons, oin niet te verzuimen de samenkomsten van 's Ileeren volk. Immers in die samenkomsten heeft de ontmoeting plaats tusschen Christus en de Zijnen. Feil ging Thomas, toen hij eigenzmni vasthield aan zijn vooropgezette meening Want daardoor werd hij onontvankelijk voor do prediking der opstanding en bleef de duistere wolk hangen over zijn ziel. En vooral was dit zijn fout, dat hij eischen ging stellen aan Zijn Heere, voorwaarden voor zijn gelooven vast zette indien ik in Zijne handen niet zie het teeken der nagelen, en mijn vinger steek in het teeken der nagelen, en steek mijn hand in Zijn zijde, ik zal geenszins gelooven!" Hij moet zien, hij moet tasten, dut het Jezus is, wiens kruis wonden hem verzekeren, dat Hij dezelfde is. Dan zal hij gelooven als die voor waarden vervuld zijn 1 n Eu dat is in strijd met het echte geloof. Als gij uw Heiland voorwaarden gaat stellen, als gij eerst dit of dat moet doormaken, als ge de triomf van het Christendom in de wereld wilt zien, de glorie van den verrezen Heiland nü wilt aanschouwen, dan hebt ge geen licht, geniet ge geen Paaschvreugde. En als gij in zulke eischen volhoudt, zal het u tot eeuwige schade worden Maar die genade van den Verrezene doet meer. Ze wil ook de banden zijnei zoude losmaken. Hij hield vast aan zijn eigen inzicht, hij luisterde niet naai ue genadcroepstem in de prediking dei andeie discipelen, hij heeft gezegd, vast en zeker: ik zal geenszins gelooven. Daarom komt nu het bevel met een bestraffing daarbij„En wees met on- geloovig, maar geloovig." Want liet doel van Jezus verschijning voor hem was niet het tastenmaar hij moet aan nemen, eenvoudig aannemen, kinderlijk aannemen. sNiet alleen met zijn verstand, omdat hij nu zien kou, maar aannemen met zijn gansclie liart, dat zijn Jezus leefde. Laat gij, die Christenen zijn wilt, dan ook uwe eischen los, laat uwe vooi- waarden vallen. Zij zijn de belemme ringen, de steenen des aanstoots op den weg der gcuade en dan ka,is het nooit helder voor u worden, dat de Uwe is Jezus, die leeft tot in alle eeuwigheid. Dan komt de Heiland ook tot u, dan wil hij uw zielsoog openen voor de overmachtige, overheerlijke waarheid, dat Hij leeft, ook voor u, ook voor liet heil uwer ziel, ook voor uwe zaligheid En die vraac 'tls bij Thomas een mengeling van gewaarwordingen. Schaamte, verlegen heid, verwondering, blijdschap, dankbaar heid, liefde, ja, wat niet al En nu breekt deze discipel uit in een volle, rijke Christusbelijdenis .„Mijn Heer en mijn God 1" Nu komt bij verdei, nu ziet liij dieper dan de andere jongeren. Uit de barensweeën van ongeloof rijst door de genade des Heilands een groot geloof. Een belijdenis, die Jezus aanvaardt en niet afwijst. Zoodat hier krachtiglijk bewezen wordt, dat hij God is. Zeer te prijzen en zeer te vrcezen. Buiten W ien gij' niet knnt. Naar Wien ge heengaan moet, zal 't u goed zijn. Thomas mocht zien. Maar: „zaligzijn zij, die niet gezien en nochtans zullen geloofd hebben." Aan u wordt meer opgelegd. Gij hebt zooveel getuigenissen meer over den levenden lieer. Zij er ook het getuigenis des Geestes in uw harten Zeker, uw strijd wordt zwaarder. Wat gij ziet is iets anders dan de glorie van den verrezen Heiland. Velen halen, de schouders voor u op, de ge daante van den Christus heeft in de wereld geen heerlijkheid. Het regiment van den Koning des vredes wordt niet geëerd, waar vele voeten snel zijn om bloed te vergieten. Dat is, wat gij ziet. En Zijn liefdedienst vraagt van u verloochening. Uw ik moet sterven. Uw eischen moeten vervallen. Uw hart moet loslaten 't verkeerde, waaraan het hangt. En dan nog veel gebrekkigs, eiken dag. Dat is, wat gij ziet. En in liet laatste der dagen zal het zoo zijn, dat de zaak des Heeren een verloren zaak schijnt te zijn. Dat zal men zien. Dat is dus wel zeker? Neen, dat is niet zeker. Dat gaat voorbij. Dat is straks gedaan. En wat wol zeker is? Dat, waaraan ge gelooft De eindelijke glorie van Jezus Christus. Dat Hij is Heere en God. Dat Hij de zaligheid zal doen beërven allen die met Thomas kwamen tot de waarachtige belijdenismijn Heere en mijn God Maar dat het verderf hen zal wegrapen, die zich vergaapten aan den schijn der dingen 1 Christen, gij hebt liet ware, het vaste en zekere. Uwer is de glorie! Heemstede. Brouwer. volk gevoed moet worden, is toch zeker van belang Welnu, het rijke Rusland, met zijn overvloed van levensproducten, verhon gert en verkommert.. Hoe komt dat „Door allerlei uit wendige bijomstandigheden, vooral door „den tegenstand van het kapitalisme' zegt de phantast, die van zijn dierbaar Bolsjewisme geen kwaad wil hooren Maar wij weten beterDe anarchie gaat uit van de stelling dat de mensch „goed" is en dus sociaal gevoelt en alle band en gezag missen kan. Vrijgemaakt van het kapitalisme verwacht men, dat deze „goede" mensch vrijwillig met kracht zal arbeiden om voort te brengen wat voor de gemeenschap noodig is. Maar hoezeer wordt men in Rusland reeds ontnuchterd. De mensch voelt niet sociaal. Liever dan te werken voor anderen, eet hij van wat anderen voor hém doen. 't Was de beschuldiging, ge slingerd naar het hoofd van den kapita list. Maar zie, pas is de arbeider in de gelegenheid t,e toonen wat hij kan en wil, of honderden toonen, met ditzelfde kwaad behept te zijn. Wordt het Bolsjewisme ooit de lei dende stroom van het leven, dan zal liet kwaad van de zelfzucht, onder deze lei ding, den dood voor alle samenleven zijn. Van waar dit kwaad? Uit het hart des menschen. Eenmaal in hot paradijs zonder zonde volmaakt gelukkig, koninklijk arbeidend in den Hof der hoven, verwerkelijkte Adam het ideaal van den mensch, zooals het Bolsjewistisch stelsel dien noodig heeft. Maar na den val in zonde, bestaan zulke menschen niet meer. Alleen het wonder van omhoog, wel kend in de wedergeboorte van ieder individueel en na de groote wereld eata strophe in de wederoprichting aller din gen, zal het verloren paradijs terugschen ken' Dan zal alle gezag kunnen weg vallen. Dan zal er volkomen gelijkheid onder alle menschen zijn en de vrijheid van de kinderen Gods heerschen. Want kind Gods, kind van den Almachtigen Vader te zijn, dat blijft de eëretitel van den mensch. Hij blijft afhankelijk van zijn God en Schepper. Wanneer de mensch weer weet, te be staan om God en in dat bestaan der af hankelijkheid weer zijn last vindt, eerst dan valt staat, en maatschappij weg en begint het leven der Heer-lijkheid. Tot zoolang, om der zonde wil, zijn de overheden, is het gezag van mensch over mensch, onmisbaar en moet er zijn als onmisbare prikkel voor stoere nood zakelijke inspanning, de gelegenheid om doijr zijn arbeid, rechtstreeks, voor eigen persoonlijk belang, vooruit te komen. Wil de mensch d i t niet zien, zoo wordt zijn afbreken een brengen in den bajert, den chaos van wanorde. Dan wordt de aarde weer zooals ze „in den beginne" was„woest en ledig". Alleen God kan spreken tot de aarde die chaos was„daar zij licht". En dan wordt er licht. Maar loochenen de menschen Zijn be staan en Zijn werk, dan kan Hij Zijn goedertierenheid vau Europa aftrekken en daarmee zou al, wat in de eeuwen achter ons zoo moeizaam is opgebouwd der vernietiging prijsgegeven zijn. Daarheen voert bet- Bolsjewisme. Onder zijn adem is zelfs het eenvou dig lichamelijk bestaan onmogelijk. waarschuwd tegen het plegen van wan ordelijkheden. De staking heeft zich niet uitgebreid tot. de telegraafkantoren, maar wel sta ken de brievenbestellers. Nadat deze te Dublin het hoofdpostkantoor hadden verbaten, rukten gewapende rechercheurs liet gebouw binnen, om de geldladen, enz. te bewaken. Te Dublin zijn in den loop van den dag twee personen gearresteerd wegens het verspreiden van opi uieude geschriften onder de militairen. Een van deze per sonen is kapitein White, zoon vau wijlen veldmaarschalk White, den verdediger van Ladysmith. Kapitein White is vroeger ook al eens veroordeeld wegens een dergelijk feit. De Britsche regeering toont zich in- tusschen allerminst geneigd om den Ieren hun vrijheid terug te geven. Bonar Law heeft in het Lagerhuis verklaard, dat de gevangen Sinn Feiners nog niet terecht hebben kunnen staan, omdat wegens het bestaande, schrik bewind onmogelijk de getuigen konden worden gedagvaard. Bonar Law erkende, dat de toestand- van de vrijwillig honger lijdende gevangenen ernstig was, maar zeide, dat verdachte personen niet op vrije voeten mogen worden gesteld, onidat zij believen te hongeren. Zoolang de misdaden voortduren, zal de regeering niet schromen, de krach tigste maatregelen te nemen. Het regeeringsstandpunt tegenover Ierland werd in dezelfde Lagerhuiszitting nog nader toegelicht door den procureur- generaal van Ierland, die verklaarde, dat do toestanden aldaar van dien aard zijn geworden, dat de grondbeginselen van wet en orde er op het spel staan. De moorden in Ierland worden meerendeels door Ieren gepleegd. Men kan mede lijden hebben met de verdachte personen, die door voedsel weigering in de gevan genis hun leven op het spel zetten, doch men moet in de eerste plaats medelijden hebben met de slachtoffers van dé Sinn Fein-moorden en hun naast- bestaanden. Feitelijk verkeert Ierland in staat van oorlog. Op de Fauschdagen werden niet minder dan 250 leegstaande politic- bureaux totaal verwoest, meerendeels door ontplofbare middelen. Latere berichten melden, dat de re geering gedeeltelijk toegegeven heeft. blikeinsche meerderheid voor de resolu tie. Twee republikeinen waren tegen het voorstel, dat thans naar den Senaat gaat. De beroering in Ierland. In Ierland heeft Sinn Fein een nieuwe directe actie op touw gezet ten hate van de gevangenen, die in de gevangenis van Mountjoy voedsel weigeren. Men weet, dat die gevangenen een goede week geleden daarmee begonnen zijn, en verder den boel kort en klein geslagen hebben. Om hun te beletten hot vernielingswerk voort te zetten, heeft men liqn do handen op den rug moeten vastbinden. TA] verkiezen .nu bet voedsel niet te nemen, dat men hu» moet voeren en willen voor een deel vrijgelaten worden, omdat er tegen hen nog geen bepaalde aanklacht is ingediend, voor een ander deel, dat al veroordeeld is, als politieke gevangenen (als „krijgsgevangenen", zeg gen zij zeiven) behandeld worden, terwijl de regeering hen als overtreders van het gemeene recht beschouwt. andaar nu uitroeping van een algemeene staking Ierland. Alleen de voedselvoorziening er niet door getroffen, mndat de be- Eerst als Thomas weer in den kring dor discipelen is teruggekeerd, komt de Heiland ook voor hem. Petrus had Ilij in 't zoet geheim der eenzaamheid Zijn vergevende woorden toegefluisterd, maar deze jonger moet toonen, dat hij de saanihoongheid met de anderen gevoelt. Maar dan is de genade des Ileeren ook verrassend groot. Daar verschijnt andermaal de Heere in den kring der Zijnen, zoodat ook Thomas Hem ziet, zoodat Thomas ook aan den Paaschvrede deel krijgt. En dan beschaamt zijn Meester hem. Hij noodigt hem uit nu te doen, wat hij geëischt had. Thomas, moedige, die ge waart, kom dan hier en tast dan. In het Bolsjewisme is veel dat aan trekt. Een eind te maken aan al liet gebabbel op congressen en nu maar 'eens door te pakken, meer vrijheid en meer gelijkheid op aarde te brengen, is het niet schoon? Verwacht ook de Christen niet een nieuwen hemel en een nieuwe aarde, waarop de heilstaat bloeit Als het Bolsjewisme dezen bren gen kan, laat ons dan mee doen. Als het dit kan, maar het kan niet. Zulks zien we duidelijk in Rusland. Het is een sociale, een economische revolutie en daarom mag gevraagd worden, of de economische gevolgen goed zijn. En Jat lijkt er niet op. Bij al het gedweep over vrijheid en gelijkheid, vergaten de dwepers, dat het De toestand in Ierland wordt met den dag ernstiger. Thans is het zelfs gekomen tot een algemeene staking door heel Ierland, Ulster uitgezonderd, als protest tegen het gevangen houden van 100 Sinn- Feiners, die reeds dagenlang alle voedsel weigeren. Het aantal stakers bedraagt volgens een correspondentie iti de „Tel." onge veer millioen. Alle werk ligt stil. Dublin lijkt een doode stad wat het zakenleven betreft. Maar op straat lieerscht groote opwinding. Vooral in de buurt van do Mountjoy-gevangenis, waar de Siuu Feiners opgesloten zitten. Daar is een groote menscbenmassa saamgestroomd, welke de hongerstakers binnen de muren opbeurt door juichen en zingen. De gevangenis wordt bewaakt door twee tanks en een sterke macht ge wapende politie en militairen. De bevel voerende officier heelt de menigte ge- 't Oude volk. Naar uit Amerika gemeld wordt, moet cr na den oorlog onder de Joden in Hongarije een geestelijke opwekking zijn gekomen. Een bericht deelt het volgen de mede „Vele Ilougaarsche Joden, niet in staat zijnde om troost in de Synagoge te vin den, zijn dien in het Christendom gaan zoeken! En volgens de Hongaarsche couranten, ontvangen 00.000 Joden Gods dienstonderricht van Evangelische predi kanten, om straks in de Piotestandsclie Kerk opgenomen te worden. Volgens de Joodsche couranten hier in Amerika waven honderden van Hongaarsche Jo den reeds in het lichaam van Christus ingelijfd". Zou hier geen vrees voor het opdrin gend anti-semitisme in het spet zijn Indien niet, dan is het eeu wél ver heugend bericht. Een waanzinnige staatspresident. GUATEMALA, 11 April. Na een rap port van geneesheeren te hebben inge wonnen over zijn geestesstaat heeft de Nationale Vergadering goedgekeurd, dat president Cabrera uit Midden-Amerika verwijderd zal worden en Carlos Herrera aangewezen om hem te vervangen. Ca brera had in een aanval van waanzin last gegeven om de hoofdstad te bom- bardeeren. Er hebben bloedige gevech ten plaats gehad tusschen roerige ele menten, welke door Cabrera gesteund werden en de bevolking. Het aantal dooden en gewonden staat nog niet vast Het is thans zeker, dat do nieuwe re geering den toestand meester zal wor den, De oorlogstoestand als geëindigd beschouwd. WASHINGTON, 9 April. Het huis van Afgevaardigden heeft een resolutie aangenomen, waarbij de oorlogstoestand met Duitschland voor geëindigd wordt verklaard. De resolutie werd met 213 tegen 150 stemmen aangenomen 21 de mocraten sloten zich aan bij de repu m volking, anders dan de vastende» voor wie zij opkomt, zichzelf geen vrijwillige hongerkuur wil voorschrijven. De regeering zegt dat zij er niets aan kan doen, dat de gevangenen niet eten, en dat zij tegen lien die wegens verden king zijn opgesloten geen proces kan beginnen, omdat de getuigen a charge met. weerwraak bedreigd worden. Zij komt slechts op voor handhaving van van wet en orde, welke in Ierland in de tegenwoordige omstandigheden nu eenmaal onmogelijk is, zonder gebruik vau den sterken arm. Als proefneming met directe actie om de regeering in een bepaalde richting te dwingen, slaan de voorstanders van dit middel onder den radikalen vleugcL van cTfe Engelsche arbeiderspartij den verderen loop der gebeurtenissen in Ierland met belang stelling gade. LONDEN, 13 April. De staking in Ierland is ernstiger dan verwacht werd. In plaats van èén dag, zal zij, naar verklaard wordt, voortduren totdat de politieke gevangenen zijn vrijgelaten. De vakvereenigingen in Beltast en Noord Ierland hebben het stakingsbevel over het algemeen niet opgevolgd. De duurte en de vrouw. Overal hetzelfde verschijnsel der duurte. 'tls in den vollen zin internationaal. Zelfs de negers in Midden-Afrika onder vinden het en klagen er over'n Reiziger, pas uit deze streken terug^ vertelt dat er de vrouwz«o in waarde, beter gezegd in prijs gestegen is vroeger kocht men er eene voor vier speerpunten of vier koeien thans wordt ze met acht speerpunten of acht boeien betaald Acht koeien voor één vrouw Als het „communisme" daar zijn krach ten eens beproeven ging, om het leven „op hooger peil" te brengen 'tZou zeker weinig baten! Er daagt geen uitkomst voor de neger vrouw, noch van het communisme, noch van de duurte, noch van ecnig ander stelsel of verschijnsel, dan alléén van 't veel-gesmade christendom. Dat heeft hier zijn „staat-vnn dienst". Niet natuurlijk het schijn-christendoin Diit verkwanselt de vrouw wel voor minder dan acht koeien, al gaat het dan onder 't mom van een fatsoenlijk, wettig huwelijk Alleen het ware christendom geldt. Dat zijn kracht vindt in de levens gemeenschap met den Christus zelf. De kolennood in Duitschland. De Duitsche bladen heffen klaagzangen aan over kolennood en kolenduurte. Sedert zeven weken reeds is er in heel Berlijn geen briket meer te vinden, alles is uitverkocht, en wat er nog aan brand stof over is, wordt verstrekt op voorrangs- kaarten. Sommige huisgezinnen zijn niet in staat, om hun middageten te koken, ondanks het talrijke leger van ambte naren, die met. de kolenvoorziening zijn belast, en in welverwarmde kantoor lokalen de schouders ophalen over haast iedere aanvrage om brandstof. De com missaris der kolenvoorziening, in plaats van een betere regeling te treffen, vaar digt telkens weer bepalingen uit, over besparing en distributie van kolen, die niet ter plaatse zijn. De distributiebureaux voor brand stoffen worden voortdurend grooter in aantal, en nemen telkens inecr ambte- Jezus zeide tot hem Omdat gij mij gezien hebt, Thomas zoo hebt gij geloofd; zalig zijn zij, die niet zullen gezien hebben, en nochtans zul len geloofd hebben. g JOH. 20 -. 29.

Krantenbank Zeeland

Luctor et Emergo | 1920 | | pagina 1