Oraaan ter verspreidinq der Christelijke Beginselen in Zeeuwseh-Vlaanderen.
m
No. 235.
Zaterdag 17 April 1920
3° Jaargang.
Uit de Schrift.
Uit het Buitenland.
Waar het heengaat.
Buiteiilaiidsch Overzicht.
ABONNEMENT: Bij bezorging ƒ1,15 per drie maanden. Franco per post voor Nederland f 1.25.
van
de Christelijke Persvereemging „Zeeuwseh-Vlaanderen' te Ier Neuzen
de redactie en administratie van dit blad betreffende moeten worden gezonden
aan den redacteur, H. S. v. HOUTEN, Vlooswjjkstraat «2, Ter Neuzen, telefoon No.
Uitgav
Alle stukken
ADVERTENTIENVan 1-4 regels ƒ0.00 Elke regel meei f 0.15.
contract. - Crisistoeslag 15%. Inzending van advertentien tot 2 uur s middags op
de verschijndagen bij den drukker D. H. LITTOOIJ Az. te Ter Neuzen. Telefoon Nr. 20.
THOMAS.
„Ongoloovige Thomas 1" dat is een
gevleugeld woord geworden. Gevolg
dikwijls van een niet begrijpen van dezen
jonger des Ileeren. Want hot ongeloof
van Thomas verschilt hemelsbreed van
het ongeloof der niet Christelijke weren
Zij gelooft niet, omdat zij in den diepsten
grond Jezus baat, ze moet van den
Christus als Zaligmaker niets hebben
zij wil niet rusten in Zijn hjdensstoncten
eii heeft Zijn opstanding met noodig.
Maar deze discipel gelooft met, omd.
lnj Jezus zoo lief heeft, 't Was hem te
wonderlijk, te groot, dat de Meester, van
wiens dood hij diep overtuigd was, zou
zijn opgestaan. Hij bad den Heere zoo
lief gehad. Als hij denkt (want lnj is
een denker) dat de Heiland zal sterven
wanneer ilij Lazarus graf in Bethame
wil bezoeken, dan zegt Thomas tot, de
anderen .,laat ons ook gaan, opdat wij
met Hem sterven". De martelaarsgeest
wordt over liem vaardig. Later zegt hij,
zeker in tegenstelling met des Meesters
woord„Heere, wij weten niet, waar gij
heengaat, en boe kunnen wij <len weg
weten." Ge hoort hieruit, dat hi) Jezus
wil volgen op den weg, dien Ilij bedoelt.
Maar deze discipel met zijn eigenaauhg
karakter kan niet zoo maar aannemen
wat anderen zeggen over een opgestanen
lieer. Hij is niet lichtgeloovig. Hij doet
geen sprong voor de grootte hem precies
bekend is. Hij geeft zijn meeniug met
spoedig prijs. En nu weet bij t 'ieel
zeker, dat Jezus gestorven is. Dacht
ge, dat bij dan die vrouwen op den
Paaschdag zou gelooven, en die andeie
discipelen, die zeggen, dat ze Jezus
hebben gezien. Och, dat is inbeelding
En Hij derft de Paaschvreugde en de
Paaschvrede.
En toch, 't is eigen schuld.
Feil ging Thomas, toen luj op dien
eersten Paaschavond zich afscheidde van
de jongeren, en mokkend, droevig zijn
eigen weg ging- a,,t daardoor mist
hij, wat de anderen ontvingen, de ver
schijning van den levenden Christus.
Een ernstige waarschuwing voor ons,
oin niet te verzuimen de samenkomsten
van 's Ileeren volk. Immers in die
samenkomsten heeft de ontmoeting plaats
tusschen Christus en de Zijnen.
Feil ging Thomas, toen hij eigenzmni
vasthield aan zijn vooropgezette meening
Want daardoor werd hij onontvankelijk
voor do prediking der opstanding en
bleef de duistere wolk hangen over zijn
ziel.
En vooral was dit zijn fout, dat hij
eischen ging stellen aan Zijn Heere,
voorwaarden voor zijn gelooven vast
zette indien ik in Zijne handen niet zie
het teeken der nagelen, en mijn vinger
steek in het teeken der nagelen, en steek
mijn hand in Zijn zijde, ik zal geenszins
gelooven!" Hij moet zien, hij moet
tasten, dut het Jezus is, wiens kruis
wonden hem verzekeren, dat Hij dezelfde
is. Dan zal hij gelooven als die voor
waarden vervuld zijn 1 n
Eu dat is in strijd met het echte
geloof. Als gij uw Heiland voorwaarden
gaat stellen, als gij eerst dit of dat moet
doormaken, als ge de triomf van het
Christendom in de wereld wilt zien, de
glorie van den verrezen Heiland nü wilt
aanschouwen, dan hebt ge geen licht,
geniet ge geen Paaschvreugde. En als
gij in zulke eischen volhoudt, zal het u
tot eeuwige schade worden
Maar die genade van den Verrezene
doet meer. Ze wil ook de banden zijnei
zoude losmaken. Hij hield vast aan zijn
eigen inzicht, hij luisterde niet naai ue
genadcroepstem in de prediking dei
andeie discipelen, hij heeft gezegd, vast
en zeker: ik zal geenszins gelooven.
Daarom komt nu het bevel met een
bestraffing daarbij„En wees met on-
geloovig, maar geloovig." Want liet doel
van Jezus verschijning voor hem was
niet het tastenmaar hij moet aan
nemen, eenvoudig aannemen, kinderlijk
aannemen. sNiet alleen met zijn verstand,
omdat hij nu zien kou, maar aannemen
met zijn gansclie liart, dat zijn Jezus
leefde.
Laat gij, die Christenen zijn wilt, dan
ook uwe eischen los, laat uwe vooi-
waarden vallen. Zij zijn de belemme
ringen, de steenen des aanstoots op den
weg der gcuade en dan ka,is het nooit
helder voor u worden, dat de Uwe is
Jezus, die leeft tot in alle eeuwigheid.
Dan komt de Heiland ook tot u, dan
wil hij uw zielsoog openen voor de
overmachtige, overheerlijke waarheid,
dat Hij leeft, ook voor u, ook voor liet
heil uwer ziel, ook voor uwe zaligheid
En die vraac
'tls bij Thomas een mengeling van
gewaarwordingen. Schaamte, verlegen
heid, verwondering, blijdschap, dankbaar
heid, liefde, ja, wat niet al
En nu breekt deze discipel uit in een
volle, rijke Christusbelijdenis .„Mijn Heer
en mijn God 1" Nu komt bij verdei, nu
ziet liij dieper dan de andere jongeren.
Uit de barensweeën van ongeloof rijst
door de genade des Heilands een groot
geloof.
Een belijdenis, die Jezus aanvaardt en
niet afwijst. Zoodat hier krachtiglijk
bewezen wordt, dat hij God is. Zeer te
prijzen en zeer te vrcezen. Buiten W ien
gij' niet knnt. Naar Wien ge heengaan
moet, zal 't u goed zijn.
Thomas mocht zien. Maar: „zaligzijn
zij, die niet gezien en nochtans zullen
geloofd hebben." Aan u wordt meer
opgelegd. Gij hebt zooveel getuigenissen
meer over den levenden lieer. Zij er
ook het getuigenis des Geestes in uw
harten
Zeker, uw strijd wordt zwaarder.
Wat gij ziet is iets anders dan de
glorie van den verrezen Heiland. Velen
halen, de schouders voor u op, de ge
daante van den Christus heeft in de
wereld geen heerlijkheid. Het regiment
van den Koning des vredes wordt niet
geëerd, waar vele voeten snel zijn om
bloed te vergieten. Dat is, wat gij ziet.
En Zijn liefdedienst vraagt van u
verloochening. Uw ik moet sterven.
Uw eischen moeten vervallen. Uw hart
moet loslaten 't verkeerde, waaraan het
hangt. En dan nog veel gebrekkigs, eiken
dag. Dat is, wat gij ziet.
En in liet laatste der dagen zal het
zoo zijn, dat de zaak des Heeren een
verloren zaak schijnt te zijn. Dat zal
men zien.
Dat is dus wel zeker?
Neen, dat is niet zeker. Dat gaat
voorbij. Dat is straks gedaan. En wat
wol zeker is? Dat, waaraan ge gelooft
De eindelijke glorie van Jezus Christus.
Dat Hij is Heere en God. Dat Hij de
zaligheid zal doen beërven allen die met
Thomas kwamen tot de waarachtige
belijdenismijn Heere en mijn God
Maar dat het verderf hen zal wegrapen,
die zich vergaapten aan den schijn der
dingen 1
Christen, gij hebt liet ware, het vaste
en zekere. Uwer is de glorie!
Heemstede. Brouwer.
volk gevoed moet worden,
is toch zeker van belang
Welnu, het rijke Rusland, met zijn
overvloed van levensproducten, verhon
gert en verkommert..
Hoe komt dat „Door allerlei uit
wendige bijomstandigheden, vooral door
„den tegenstand van het kapitalisme'
zegt de phantast, die van zijn dierbaar
Bolsjewisme geen kwaad wil hooren
Maar wij weten beterDe anarchie
gaat uit van de stelling dat de mensch
„goed" is en dus sociaal gevoelt en alle
band en gezag missen kan. Vrijgemaakt
van het kapitalisme verwacht men, dat
deze „goede" mensch vrijwillig met kracht
zal arbeiden om voort te brengen wat
voor de gemeenschap noodig is.
Maar hoezeer wordt men in Rusland
reeds ontnuchterd. De mensch voelt
niet sociaal. Liever dan te werken voor
anderen, eet hij van wat anderen voor
hém doen. 't Was de beschuldiging, ge
slingerd naar het hoofd van den kapita
list. Maar zie, pas is de arbeider in de
gelegenheid t,e toonen wat hij kan en
wil, of honderden toonen, met ditzelfde
kwaad behept te zijn.
Wordt het Bolsjewisme ooit de lei
dende stroom van het leven, dan zal liet
kwaad van de zelfzucht, onder deze lei
ding, den dood voor alle samenleven zijn.
Van waar dit kwaad?
Uit het hart des menschen.
Eenmaal in hot paradijs zonder zonde
volmaakt gelukkig, koninklijk arbeidend
in den Hof der hoven, verwerkelijkte
Adam het ideaal van den mensch,
zooals het Bolsjewistisch stelsel dien
noodig heeft.
Maar na den val in zonde, bestaan
zulke menschen niet meer.
Alleen het wonder van omhoog, wel
kend in de wedergeboorte van ieder
individueel en na de groote wereld eata
strophe in de wederoprichting aller din
gen, zal het verloren paradijs terugschen
ken' Dan zal alle gezag kunnen weg
vallen. Dan zal er volkomen gelijkheid
onder alle menschen zijn en de vrijheid
van de kinderen Gods heerschen. Want
kind Gods, kind van den Almachtigen
Vader te zijn, dat blijft de eëretitel van
den mensch. Hij blijft afhankelijk
van zijn God en Schepper.
Wanneer de mensch weer weet, te be
staan om God en in dat bestaan der af
hankelijkheid weer zijn last vindt, eerst
dan valt staat, en maatschappij weg en
begint het leven der Heer-lijkheid.
Tot zoolang, om der zonde wil, zijn
de overheden, is het gezag van mensch
over mensch, onmisbaar en moet er zijn
als onmisbare prikkel voor stoere nood
zakelijke inspanning, de gelegenheid om
doijr zijn arbeid, rechtstreeks, voor eigen
persoonlijk belang, vooruit te komen.
Wil de mensch d i t niet zien, zoo
wordt zijn afbreken een brengen in den
bajert, den chaos van wanorde.
Dan wordt de aarde weer zooals ze „in
den beginne" was„woest en ledig".
Alleen God kan spreken tot de aarde
die chaos was„daar zij licht". En
dan wordt er licht.
Maar loochenen de menschen Zijn be
staan en Zijn werk, dan kan Hij Zijn
goedertierenheid vau Europa aftrekken
en daarmee zou al, wat in de eeuwen
achter ons zoo moeizaam is opgebouwd
der vernietiging prijsgegeven zijn.
Daarheen voert bet- Bolsjewisme.
Onder zijn adem is zelfs het eenvou
dig lichamelijk bestaan onmogelijk.
waarschuwd tegen het plegen van wan
ordelijkheden.
De staking heeft zich niet uitgebreid
tot. de telegraafkantoren, maar wel sta
ken de brievenbestellers. Nadat deze te
Dublin het hoofdpostkantoor hadden
verbaten, rukten gewapende rechercheurs
liet gebouw binnen, om de geldladen,
enz. te bewaken.
Te Dublin zijn in den loop van den
dag twee personen gearresteerd wegens
het verspreiden van opi uieude geschriften
onder de militairen. Een van deze per
sonen is kapitein White, zoon vau wijlen
veldmaarschalk White, den verdediger
van Ladysmith. Kapitein White is
vroeger ook al eens veroordeeld wegens
een dergelijk feit.
De Britsche regeering toont zich in-
tusschen allerminst geneigd om den Ieren
hun vrijheid terug te geven.
Bonar Law heeft in het Lagerhuis
verklaard, dat de gevangen Sinn Feiners
nog niet terecht hebben kunnen staan,
omdat wegens het bestaande, schrik
bewind onmogelijk de getuigen konden
worden gedagvaard. Bonar Law erkende,
dat de toestand- van de vrijwillig honger
lijdende gevangenen ernstig was, maar
zeide, dat verdachte personen niet op
vrije voeten mogen worden gesteld,
onidat zij believen te hongeren.
Zoolang de misdaden voortduren, zal
de regeering niet schromen, de krach
tigste maatregelen te nemen.
Het regeeringsstandpunt tegenover
Ierland werd in dezelfde Lagerhuiszitting
nog nader toegelicht door den procureur-
generaal van Ierland, die verklaarde, dat
do toestanden aldaar van dien aard zijn
geworden, dat de grondbeginselen van
wet en orde er op het spel staan. De
moorden in Ierland worden meerendeels
door Ieren gepleegd. Men kan mede
lijden hebben met de verdachte personen,
die door voedsel weigering in de gevan
genis hun leven op het spel zetten,
doch men moet in de eerste plaats
medelijden hebben met de slachtoffers
van dé Sinn Fein-moorden en hun naast-
bestaanden.
Feitelijk verkeert Ierland in staat van
oorlog. Op de Fauschdagen werden niet
minder dan 250 leegstaande politic-
bureaux totaal verwoest, meerendeels
door ontplofbare middelen.
Latere berichten melden, dat de re
geering gedeeltelijk toegegeven heeft.
blikeinsche meerderheid voor de resolu
tie. Twee republikeinen waren tegen
het voorstel, dat thans naar den Senaat
gaat.
De beroering in Ierland.
In Ierland heeft Sinn Fein een nieuwe
directe actie op touw gezet ten hate van
de gevangenen, die in de gevangenis van
Mountjoy voedsel weigeren. Men weet,
dat die gevangenen een goede week
geleden daarmee begonnen zijn, en verder
den boel kort en klein geslagen hebben.
Om hun te beletten hot vernielingswerk
voort te zetten, heeft men liqn do
handen op den rug moeten vastbinden.
TA] verkiezen .nu bet voedsel niet te
nemen, dat men hu» moet voeren en
willen voor een deel vrijgelaten worden,
omdat er tegen hen nog geen bepaalde
aanklacht is ingediend, voor een ander
deel, dat al veroordeeld is, als politieke
gevangenen (als „krijgsgevangenen", zeg
gen zij zeiven) behandeld worden, terwijl
de regeering hen als overtreders van het
gemeene recht beschouwt. andaar nu
uitroeping
van
een algemeene staking
Ierland. Alleen de voedselvoorziening
er niet door getroffen, mndat de be-
Eerst als Thomas weer in den kring
dor discipelen is teruggekeerd, komt de
Heiland ook voor hem. Petrus had Ilij
in 't zoet geheim der eenzaamheid Zijn
vergevende woorden toegefluisterd, maar
deze jonger moet toonen, dat hij de
saanihoongheid met de anderen gevoelt.
Maar dan is de genade des Ileeren
ook verrassend groot.
Daar verschijnt andermaal de Heere in
den kring der Zijnen, zoodat ook Thomas
Hem ziet, zoodat Thomas ook aan den
Paaschvrede deel krijgt.
En dan beschaamt zijn Meester hem.
Hij noodigt hem uit nu te doen, wat hij
geëischt had. Thomas, moedige, die ge
waart, kom dan hier en tast dan.
In het Bolsjewisme is veel dat aan
trekt. Een eind te maken aan al liet
gebabbel op congressen en nu maar
'eens door te pakken, meer vrijheid en
meer gelijkheid op aarde te brengen, is
het niet schoon? Verwacht ook de
Christen niet een nieuwen hemel en een
nieuwe aarde, waarop de heilstaat
bloeit Als het Bolsjewisme dezen bren
gen kan, laat ons dan mee doen.
Als het dit kan, maar het kan niet.
Zulks zien we duidelijk in Rusland. Het
is een sociale, een economische revolutie
en daarom mag gevraagd worden, of de
economische gevolgen goed zijn. En Jat
lijkt er niet op.
Bij al het gedweep over vrijheid en
gelijkheid, vergaten de dwepers, dat het
De toestand in Ierland wordt met den
dag ernstiger.
Thans is het zelfs gekomen tot een
algemeene staking door heel Ierland,
Ulster uitgezonderd, als protest tegen
het gevangen houden van 100 Sinn-
Feiners, die reeds dagenlang alle voedsel
weigeren.
Het aantal stakers bedraagt volgens
een correspondentie iti de „Tel." onge
veer millioen. Alle werk ligt stil.
Dublin lijkt een doode stad wat het
zakenleven betreft. Maar op straat
lieerscht groote opwinding. Vooral in
de buurt van do Mountjoy-gevangenis,
waar de Siuu Feiners opgesloten zitten.
Daar is een groote menscbenmassa
saamgestroomd, welke de hongerstakers
binnen de muren opbeurt door juichen
en zingen.
De gevangenis wordt bewaakt door
twee tanks en een sterke macht ge
wapende politie en militairen. De bevel
voerende officier heelt de menigte ge-
't Oude volk.
Naar uit Amerika gemeld wordt, moet
cr na den oorlog onder de Joden in
Hongarije een geestelijke opwekking zijn
gekomen. Een bericht deelt het volgen
de mede
„Vele Ilougaarsche Joden, niet in staat
zijnde om troost in de Synagoge te vin
den, zijn dien in het Christendom gaan
zoeken! En volgens de Hongaarsche
couranten, ontvangen 00.000 Joden Gods
dienstonderricht van Evangelische predi
kanten, om straks in de Piotestandsclie
Kerk opgenomen te worden. Volgens
de Joodsche couranten hier in Amerika
waven honderden van Hongaarsche Jo
den reeds in het lichaam van Christus
ingelijfd".
Zou hier geen vrees voor het opdrin
gend anti-semitisme in het spet zijn
Indien niet, dan is het eeu wél ver
heugend bericht.
Een waanzinnige staatspresident.
GUATEMALA, 11 April. Na een rap
port van geneesheeren te hebben inge
wonnen over zijn geestesstaat heeft de
Nationale Vergadering goedgekeurd, dat
president Cabrera uit Midden-Amerika
verwijderd zal worden en Carlos Herrera
aangewezen om hem te vervangen. Ca
brera had in een aanval van waanzin
last gegeven om de hoofdstad te bom-
bardeeren. Er hebben bloedige gevech
ten plaats gehad tusschen roerige ele
menten, welke door Cabrera gesteund
werden en de bevolking. Het aantal
dooden en gewonden staat nog niet vast
Het is thans zeker, dat do nieuwe re
geering den toestand meester zal wor
den,
De oorlogstoestand als geëindigd
beschouwd.
WASHINGTON, 9 April. Het huis
van Afgevaardigden heeft een resolutie
aangenomen, waarbij de oorlogstoestand
met Duitschland voor geëindigd wordt
verklaard. De resolutie werd met 213
tegen 150 stemmen aangenomen 21 de
mocraten sloten zich aan bij de repu
m
volking, anders dan de vastende» voor
wie zij opkomt, zichzelf geen vrijwillige
hongerkuur wil voorschrijven.
De regeering zegt dat zij er niets aan
kan doen, dat de gevangenen niet eten,
en dat zij tegen lien die wegens verden
king zijn opgesloten geen proces kan
beginnen, omdat de getuigen a charge
met. weerwraak bedreigd worden. Zij
komt slechts op voor handhaving van
van wet en orde, welke in Ierland in
de tegenwoordige omstandigheden nu
eenmaal onmogelijk is, zonder gebruik
vau den sterken arm. Als proefneming
met directe actie om de regeering in een
bepaalde richting te dwingen, slaan de
voorstanders van dit middel onder den
radikalen vleugcL van cTfe Engelsche
arbeiderspartij den verderen loop der
gebeurtenissen in Ierland met belang
stelling gade.
LONDEN, 13 April. De staking
in Ierland is ernstiger dan verwacht
werd. In plaats van èén dag, zal zij,
naar verklaard wordt, voortduren totdat
de politieke gevangenen zijn vrijgelaten.
De vakvereenigingen in Beltast en
Noord Ierland hebben het stakingsbevel
over het algemeen niet opgevolgd.
De duurte en de vrouw.
Overal hetzelfde verschijnsel der duurte.
'tls in den vollen zin internationaal.
Zelfs de negers in Midden-Afrika onder
vinden het en klagen er over'n Reiziger,
pas uit deze streken terug^ vertelt dat
er de vrouwz«o in waarde, beter
gezegd in prijs gestegen is vroeger
kocht men er eene voor vier speerpunten
of vier koeien thans wordt ze met acht
speerpunten of acht boeien betaald
Acht koeien voor één vrouw
Als het „communisme" daar zijn krach
ten eens beproeven ging, om het leven
„op hooger peil" te brengen
'tZou zeker weinig baten!
Er daagt geen uitkomst voor de neger
vrouw, noch van het communisme, noch
van de duurte, noch van ecnig ander
stelsel of verschijnsel, dan alléén van
't veel-gesmade christendom.
Dat heeft hier zijn „staat-vnn dienst".
Niet natuurlijk het schijn-christendoin
Diit verkwanselt de vrouw wel voor
minder dan acht koeien, al gaat het
dan onder 't mom van een fatsoenlijk,
wettig huwelijk
Alleen het ware christendom geldt.
Dat zijn kracht vindt in de levens
gemeenschap met den Christus zelf.
De kolennood in Duitschland.
De Duitsche bladen heffen klaagzangen
aan over kolennood en kolenduurte.
Sedert zeven weken reeds is er in heel
Berlijn geen briket meer te vinden, alles
is uitverkocht, en wat er nog aan brand
stof over is, wordt verstrekt op voorrangs-
kaarten.
Sommige huisgezinnen zijn niet in
staat, om hun middageten te koken,
ondanks het talrijke leger van ambte
naren, die met. de kolenvoorziening zijn
belast, en in welverwarmde kantoor
lokalen de schouders ophalen over haast
iedere aanvrage om brandstof. De com
missaris der kolenvoorziening, in plaats
van een betere regeling te treffen, vaar
digt telkens weer bepalingen uit, over
besparing en distributie van kolen, die
niet ter plaatse zijn.
De distributiebureaux voor brand
stoffen worden voortdurend grooter in
aantal, en nemen telkens inecr ambte-
Jezus zeide tot hem
Omdat gij mij gezien
hebt, Thomas zoo hebt
gij geloofd; zalig zijn zij,
die niet zullen gezien
hebben, en nochtans zul
len geloofd hebben.
g JOH. 20 -. 29.