Orqaan ter verspreiding der Christelijke Beginselen in Zeeuwseh-l/laanderen
No. 221.
Zaterdag 28 Februari 1920.
3e Jaargang.
Uit de Schrift.
Uit het Buitenland.
Uit het Binnenland.
3 ABONNEMENT Bij bezorging 15 per drie maanden. Franco per post voor Nederland f 1.25.
Uitgave van de Christelijke Persvereeniging „Zeeuwsch-Vlaanderen" te Ter Neuzen.
Alle stukken, de redactie en administratie van dit blad betreffende moeten worden gezonden
aan den redacteur, H. S. v. HOUTEN, Vlooswjjkstraat 62, Ter Neuzen. Telefoon No. 169.
ADVERTENTIËN Van 1—4 regels 0.60. Elke regel meer ƒ015. Abonnementen per
- Crisistoeslag 15%. Inzending van advertentiën tot 12 uur 's middags op
ïijndagen bii den drukker D. H. LITTOOIJ Az. te Ier Neuzen. I elefoon Nr. 20.
de verschijndagen bij
GOEDE TROUW
Het christendom is anti revolutionair.
Het Evangelie kant zich tegen de revo
lutie. Die liet Evangelie belijden, moeten
dit in handel en wandel ook toonen.
Met name ook in bet maatschappelijk
leven. Bovenstaand Schriftwoord zegt
ons dit. Het is een vermaning die de
apostel in 't bijzonder schrijft ten behoeve
van de dienstknechten uit zijn dagen.
Willen we haar wel verstaan, dan is 't
noodig te bedenken, dat de toenmalige
dienstbare stand slechts ten deele kan
vergeleken-worden met dien van onzen
tijd. Men beschouwde toen de dienst
knechten als slaven, waarover men vrij
machtig beschikte 011 die geen rechten
hadden. Toen het Evangelie in zulke
sociale verhoudingen kwam, werd het
een twistappel. Het leerde toch, dat in
Christus geen dienstknecht of vrije is.
Alras dreigde toen het gevaar, dat de
slaven, wanneer zij tot het geloof kwa
men, de gehoorzaamheid aan hun mees
ters zonden opzeggen. En van de zijde
der heeren werd het Evangelie verdacht
gemaakt als een revolutie-leer, die de
omkeering der maatschappelijke orde be
doelde. Daartegen nu moet Titus opko
men. Hij moet den dienstknechten op 't
hart binden, dat zij, ofschoon vrij in
Christus, stipte gehoorzaamheid aan hun
heeren schuldig waren, hen eerlijk had
den te dienen en hen alle goede trouw
moesten bewijzen. Door zulk een eerlijken
en trouwen dienst zouden zij de leer van
God hun Zaligmaker versieren en de
verdenking alsof het Evangelie een revo
lutie-leer ware, het krachtigst weer
leggen.
Voor den dienstbaren stand onzer da
gen ligt hierin een uitnemende les. Door
trouwen dienst hebben wij de leer van
God onzen Zaligmaker te versieren en
te toonen dat het Evangelie anti-revolu
tionair is. Goede'trouw bewijzen dat
is de roeping onzer dienstbaren, die het
Evangelie belijden. Goede trouwzóó,
dat zij het hart hebben bij hun werk en
de zaken van hun patroon behartigen
alsof 't hun eigene waren, en daardoor
een band van liefde, aanhankelijkheid en
trouw wordt gelegd. En dit nu wordt
steeds moeilijke? in een tijd, waarin de
haat gepredikt wordt en het socialisme
de maatschappelijke orde wil omkeeren
Geen God en geen meester geen onder
geschiktheid en geen dienende liefde
meerMen verstaat elkaar niet of wil
elkaar niet verstaan, t Besef van saam
hoorigheid is te loor gegaan en het ver
antwoordelijkheidsgevoel is weg. De
trouw en aanhankelijkheid zijn zoek en
de stof is alles geworden. Is er bij een
ander meer geld te verdienen, dan is o
zoo spoedig de huur opgezegd. En bij
het minste verschil b.v. tusschen patroon
en arbeider, denkt men aanstonds aan
verbreken der verbintenissen en zoekt
men door staking af te dwingen, wat
goedschiks niet verkregen kan worden.
Dit is tegen den geest van het Evangelie
Als Christenen daaraan meedoen, ont
sieren zij de leer van God hunnen Zalig
maker en geven zij reden tot de verden
king, dat het Evangelie al even revolu
tionair is als het socialismeHet
Evangelie leert ons, dat we als dienst
knechten goede trouw aan onze meesters
zullen bewijzen, hen eerlijk hebben te
dienen en alzoo een band van aanban
kelijkheid en trouw zullen leggen. Zulk
een band is meer waard dan een louter
geldelijke. Kn wat meer zegtzij is voor
f kristenen roeping. Door zóó goede trouw
te bewijzen, zal niet alleen de sociale
verhouding beter worden, maar wordt
meer nog de leer van God, onzen
Zaligmaker versierd. Laten de dienst
knechten in deze revolutionaire wereld
goede trouw aan hun meesters bewijzen
Dat is hun Christelijke roeping. Goede
trouw bewijzen 1 Om de leerDan zijn
wij anti-revolutionair ook met de daad
Axel. Thielen.
den Staat. Particulier initiatief kome
er zoo volledig mogelijk voor in de plaats.
Zoo ook met de Staatsarmenzorg.
Vroeger zorgde de Kerk voor de
armen, voorzoover de familie en de
particulieren in gebreke bleven.
En de Kerk deed het lang niet vol
doende.
We erkennen het. Maar wat bij al
liet verkeerde toch goed was? De Kerk
rekende met de behoefte, ook met de
geestelijke. Bij alle tekortkoming, tracht
te ze den arme toch ook op te voeden,
0111 daardoor voorzoover er eigen schuld
onder stak, de armoede bij ieder naai
eigen aard te bestrijden en uit te drijven.
Zij zocht in de armoede ook een per
soonlijke factor.
Luiheid, gebrek aan overleg, verkwis
ting, brasserij, was soms oorzaak. En
door daarop te wijzen, wist ze soms
verbeterend te helpen. Ze werkte aldus
omdat alweer bij veel gebrek de
liefde van Christi en tot de broederen
drong.
Tegenwoordig rekent men met die
factoren niet meer. De^ maatschappij,
liet kapitalisme draagt ue schuld van
alles en daarmee is de persoonlijke
schuld vervallen. Met zooiets als eigen
schuld mag men niet meer aankomen.
En wat doet nu de Staatsarmenzorg
Ze generaliseert, ze is zonder liefde,
koud. Ze mist alle opvoedende kracht
en waarde.
Staatsarmenzorg.
„De Staat moet het doen
Gevaarlijke leus. Weet men niet, dat
al wat de Staat doet, hij slecht doet.
Met allo kracht moet die leus bestreden
worden. Uit gemakzucht leunt men op
V Volksverleiders.
De communisten doen al hun best de
staking der havenarbeiders te doen uit
groeien tot een algemeene staking.
Als alles stil ligt., dan komt er grenze-
looze verwarring, nijpend gebrek, oproer
en eindelijk de chaos.
Dat is liet ideaal van Wijnkoop, me
vrouw Roland Holst en anderen.
In troebel water is 't voor hen goed
visschen
Als al 't bestaande omvergeworpen
wordt, dan hebben zij go.ede kans de
macht in handen te krijgen;
Dat moge een zee van bloed en tranen,
dat moge namelooze ellende kosten, 't
hindert iiun niet.
Wat malen zij om orde en rust, om
volkswelvaart en geregelde aanvoer, om
bloed en tranen.
Heeft mevrouw Roland Holst niet ge
zegd, dat de hel der anarchie eerst moet
komen, vóór en aleer er een betere sa
menleving mogelijk is
Die hel der anarchie te ontketenen is
thans het doel der communisten.
Daarom willen ze een algemeene sta
king. En bovendien liefst een staking
zonder uitkeeringen.
Dan immers maakt het gebrek en de
ellende de arbeiders wanhopend. En dan
zijn ze vatbaar voor de propaganda der
revolutionairen. Dan is de „revolutionaire
situatie" gekomen, waarop Troelstia
wacht.
Roof en diefstal zal dan aan de orde
van den dag zijnbotsingen met de
overheid zijn dan onvermijdelijk.
Dan komt de groote worsteling om
de macht.
Is het niet ontzettend
Moge onze regeering zonder noodelooze
wreedheid, maar ook zonder schuldige
slapte optreden als 't oogenblik daar is.
Én sta heel ons christenvolk dan achter
haar. Alle klassen en standen. Oud en
jong. Man en vrouw.
't Gaat dan om al wat ons heilig en
dierbaar is.
Beware God ons land voor Russische
toestanden.
Verijdele Hij de goddelooze toeleg der
revolutionaire volksmisleiders.
Inbraak in een mausoleum.
Zondag hebben inbrekers hun slag ge
slagen in het mausoleum te Charlotten
burg en daar, naar het „Ildbl." verneemt
gruwelijk werk verricht. Zjj lieten de
lijkkist van Koningin Louise springen
doorzochten die en roofden do sieraden
De deksels der andere kisten boden weer
stand. Van de deksels der lijkkisten
van keizer Wilhelm I, de keizerin, prins
Albrecht en vorstin Liegnitz werden gou
den, zilveren en vergulde kransen ge
roefd. Van de daders heeft men nog
geen spoor kunnen ontdekken.
Een auto en nog veel meer gestolen.
In Frankfort liet een heer zich met
een taxi naar Feldbergstrasse 28 rijden
Daar gekomen verzocht hij den chauffeur
naar de tweede verdieping te gaan, waar
zijn zuster woonde hij kon zelf met zijn
ziek been niet de trap op. Toen de
chauffeur, die in het huis tevergeefs naar
den opgegeven naam gevraagd had, te
rugkwam, waren auto en bandiet ver
dwenen. De passagier was met een
handlanger naar liet Goetheplein gere
den, waar zij met een keisteen de spie
gelruit van een juwelierszaak insloegen
en twee standaards met 40 a 50 ringen
wegnamen. In volle vaart werd met den
buit weggereden. Een voerman, wien
het verdacht voorkwam dat een burger
persoon een taxi bestuurde, hield hen
in de Gogernstraat tegen door zijn wa
gen dwars over den weg te plaatsen.
De dieven trokken hun messen, maar
gaven er tenslotte de voorkeur aan met
achterlating van de auto te vluchten.
De goede weg.
In dézen tijd 'n mooi bericht
De Duitsche regeering is met de mijn
werkers uit het Roer bekken overeenge
komen, dat dezen op elke drie uur, die
ze thans werken, een half uur over
werk zullen gaan verrichten.
Ze krijgen daarvoor extra Icon-bijslag.
Benevens extra brood en vet.
Ook de arbeiders in de Saksische mij
nen hebben zich bereid verklaard op
dezelfde voorwaarden eiken dag een uur
over te werken.
Dat geeft meer kolen in 't land,
De nijverheid zal dit direct merken.
Maar bovenal toont deze overeenkomst,
dat er toch in de hoofden der arbeiders
andere gedachten zich baan breken, waar
door ze tot de overtuiging gaan neigen,
dat Duitscheland alleen door harden in
gespannen arbeid van al zijn zonen te
redden is. Waar het volk dit begrijpen,
gaat, is het op den goeden weg en be
hoeft men niet te wanhopen op de toe
komst.
Berooving
Een brutale berooving op groote schaal
heeft te Hamburg plaats gehad.
Drie beambten hadden vau de „Stadl-
hauptkasse" een bedrag van 980.000
Mark aan papiergeld gehaald, dat voor
het uitbetalen van de ondersteuningen
aan werkloozen was bestemd.
Bij hel verlaten van het loket, waar
hnn het geld werd overhandigd, ontstond
er een blijkbaar met opzet veroorzaakt
gedrang. Een beambte die voor 600.000
Mark aan 50-Markbiljetten bij zich had,
ontving een slag en geraakte een oogen
blik bedwelmd, terwijl twee personen in
militaire uniform hem het geld ontruk
ten en in een voor het bureau staande
auto de vlucht namen, die daarop in ra
zende vaart wegreed.
Het voorval had zich zoo snel afge
speeld, dat het publiek eerst tot bezin
ning kwam, toen de dieven reeds lang
uit het gezicht verdwenen waren.
Slaapziekte te Brussel.
Te Brussel zijn twee gevallen van
slaapziekte met doodelijken afloop voor
gekomen.
Een fantastisch verhaal.
De bekende Engelsche schrijver Vidian
Le Queux heeft ontdekt waarom de
Nederlandsche regeering den ex-keizer
niet wil uitleveren en hij verkondigt
thans, dat de keizer voor den oorlogee»
geheim verdrag met Nederland heeft ge
sloten.
Volgens dat verdrag zou hij, als de
oorlog, dien hij van plan was te verkla
ren, slecht voor hem atliep, te Ameron
gen, als gast van graaf Beutinck, mogen
verblijf houden en daar in rust kunnen
leven Nederland verbond zich hem
zoo noodig met het zwaard te verdedigen.
Daar tegenover zou Duitschland Neder
land's neutraliteit eerbiedigen.
Zal het helpen
De Daily Mail zegt een stroom van
brieven te ontvangen van loontrekkenden,
gesalarieerden, vrouwen met beperkte
middelen, moeders van gezinnen, onbe-
huisden, verontwaardigde vrouwen, ver
woede huismoeders over de onmogelijke
stijging van de kosten van het
leven. Het blad neemt er enkele van
op, jammerklachten van menschen, die
vóór den oorlog er goed aan toe waren
en nu haast niet te eten hebben.
Het blad stelt voor, dat alle vrouwen
zich met een briefkaart tot den afge
vaardigde van hun kiesdistrict zullen
wenden, om hem op te porren, de re
geering tot, bezuiniging te dwingen.
Treurig.
Volgens een Belgisch blad zijn er in
België 240.000 drankhuizen. Alleen in
Antwerpen 8800Er wordt per jaar
minstens voor 864 millioen francs ver
kwist in deze drankhuizen. Ontzettend
toch. En dat in onzen duren tijd, waarin
gebrek en hongersnood dreigen.
België meent te zijn een verlicht land.
Inderdaad wordt het iederen dag meer
verlicht.
Maar in den buidel
Overeenkomst en toch verschil.
In het buitenlandsch tijdschrift Punch
vonden we een plaatje waarop de Turk,
gezeten op een divan, zijn ouden bond
genoot en meester ex-keizer Wilhelm
opbelt en zegt„We mogen dus alle
twee blijven waar wij zijn, hè?"
't Antwoord van Wilhelm luidt: „Ja,
maar JIJ zult je goed hebben te gedra
gen".
Zooals men weet, hebben de geallieer
den te kennen gegeven, dat ze er ge
noegen mee nemen, dat de keizer in
Nederland blijft. Eveneens verluidt, dat
de Turken in Koustantinopel mogen
blijven, mits ze de Armeniërs en andere
volken niet meer onderdrukken.
Humor.
Een Duitsch blad geeft de volgende
humoristische verklaring van de duurte
van vele artikelen
Zeep wordt duur, omdat er in Duitsch
land zooveel vuile boel (processen enz.)
gewasschen wordt. Zoetwatervisschen
gedijen niet, want 't water wordt gebruikt
voor „vermeerdering" van de hoeveelheid
melk en bier.
De honig wordt kostbaar, want de
werkbijen hebben de 8-uren dag inge
voerd en den nionarchistischen regee-
ringsvorm bijen hebben een koningin
afgeschaft.
Zoo ziet men, dat de Duitschers zelfs
nu nun zin voor humor nog niet hebben
verloren.
Ook dat nog
Bij al de honger en de ellende gaat
men nu te Weenen ook nog betoogingen
houden. Socialistische soldaten houden
meetings tegen de reactie en voor het
opheffen van de politiemacht.
De roode soldaten en arbeiders eischen
dat er vriendschappelijke betrekkingen
met sovjet Rusland worden aangeknoopt.
Moet 't arme Weenen, nu ook de el
lende eener nieuwe revolutie nog weer
doormaken
Zou 't niet beter zijn, dat de menschen
gingen werken, dan betoogen
Ze lijken wel verblind te zijn.
Ook toen reeds.
De Engelsche bladen brengen in herin
nering dat honderd jaar geleden een
samenspanning verijdeld werd, die men
nu als bolsjewistisch zou bestempelen.
Lord Harrovvby zou op den avond van
den 23sten Februari 1820 een feestmaal
geven in zijn huis in Grosvenor-Square
te Londen, waartoe de eerste-minister
en het geheele kabinet genoodigd waren.
Die gelegenheid wilde een kleine bende
anarchisten onder leiding van een oud
soldaat Arthur Thistlewood te baat ne
men, om het ministerie in zijn geheel om
te brengen. Ze zouden zich verzamelen
in een stal in Cato-street en zich van
daar naar het huis begeven, en alle gas
ten doodendaarna zouden zij met de
hoofden van Lord Spiidmouth en Lord
Castlereagli het gepeupel opruien, de
bank van Engeland en de Tower in
brand steken en een revolutie beginnen.
De overheid kwam er bijtijds achter,
de maaltijd werd afgelast en de samen-
spanners werden door de politie over
vallen, op het oogenblik dat zij zich wa
penden. Thistlewood doodde een offi
cier en ontsnapte, maar werd den
geilden dag gevat en in Mei met
kornuiten door het hof van de Old
ley ter dood veroordeeld.
De lage valuta en het
vreemdelingenverkeer.
De „Münchener Neueste Nachrichten"
vreest, dat de geringe waarde van de
marken het voor vele vreemdelingen
aanlokkelijk zal maken om naar Duitsch-
laud op reis te gaan in de komende zo
merdagen. Zij zouden aldus het reeds
schaarsche voedsel mede komen opeten
en voor een, in hun eigen geld uitge
drukt, belachelijk kleine som goode sier
komen maken onder de Duitschers. Het
zou een nieuwe vorm zijn van den be-
ruchten uitverkoop. Dit euvel zou, vol
gens het blad, misschien uit den weg
te ruimen zijn door eiken vreemdeling
bij het averschrijden der grens een ze
ker bedrag te laten betalen in verhou
ding tot het aantal dagen, waarvoor zijn
paspoort geldig is. Het blad meent, dat
200 mark per dag bij de huidige valuta
niet te veel ware.
De kolenuitvoer stop.
De kolenuitvoer uit Engeland is thans
volkomen stopgezet. Honderden buiten-
landsche vaartuigen liggen in de Engel
sche havens en wachten op kolenladin-
gen. De uitvoer is voorloopig stopgezet
omdat men een algemeene staking van
Engelsche mijnwerkers vreest en de voor
handen zijnde kolenvoorraden voor bin-
nenlandsch gebruik wil aanwenden.
Verzet tegen den achturen-dag.
Steeds sterker wordt in bepaalde
kringen het ongelegen-komeu van den
achturendag gevoeld.
Thans weer heeft de Kamer van Koop
handel te Rijssel gewezen op de nadeelige
gevolgen van de invoering van den
achturendag onder de gegeven omstandig
heden ontwrichting op elk gebied van
de productie, vermindering van de mijn-
productie, verscherping van de duurte-
crisis, enz. De K. v. K. betoogt, dat de
Duitsche concurrenten talrijke afwijkin
gen van de wet toelaten, en wijst vooral
op de onvoldoende kolenproductie sinds
de invoering van den achturendag. „En
zonder kolen", zegt zij, „geen industrie,
geen verkeer, geen licht, geen warmte
wel duurte."
Op grond van een en ander werd
tenslotte een motie aangenomen, waarbij
de nadeelen en bezwaren van de te
haastig ingevoerde wet worden uitge
meten en aan het parlement wordt
verzocht de uoodige wetswijzigingen in
te voeren, teneinde tegemoet te komen
aan de behoeften van industrie en
productie.
Opleving.
Uit Hamburg schrijft men aan de Deut
sche Allgemeine Zeitung
Van een Hamburgschen scheepsbouw
kan men op het oogenblik niet meer
spreken. Op de reusachtige werven, waar
in vredesjaren vele duizenden arbeiders
hun brood lverdienden, heerscht thans
een troostclooze verlatenheid. De hellin
gen, waarop vroeger de reuzeiistoom-
booten werden gebouwd, staan verlaten.
Voor alles ontbreekt 't aan de grond
stoffen voor het bouwen van schepen.
Men kan tegenwoordig niet meer van
arbeid op de werven spreken, maar hoog
stens van bezigheid. De directies der
werven geren zich moeite, den arbeiders
zooveel mogelijk werk te verschaffen,
ten einde het groote leger van werkloo
zen in Hamburg niet nog te vergrootcn.
Reparatie van schepen, het herstellen
van oude locomotieven en de bouw van
kleine lichters en schuiten, dat is tegen
woordig de hoofdbezigheid van de groote
werven. De arbeidslust van de werklie
den op de werklieden op de werven is
nog niet bijzonder groot, maar toch be
gint zich een wending ten goede merk
baar te maken. In ieder geval kan men
constateeren, dat de heillooze invloed
der communisten en onafhankelijken op
de arbeiders sterk aan het verminderen
is. Tusschen de verstandige arbeiders en
de aanhangers der onafhankelijke socia
listische partij is een groote kloof ont
staan, die van dag tot dag dieper wordt.
vol-
zijn
Bai-
Zoo ligt
VERWILDERING,
dan nu alles stil.
Hoe vreemd het lijkebeide par
tijen hebben nu hun zin.
Den werkgevers in 't. havenbedrijf
schijnt het er van meetaf om te doen
geweest te zijn, hel nu maar es uit te
vechten Zij hebben den tijd wat
van ons volk in z'n geheel niét gezegd
kan worden, doch daarmee rekenen ze
geen van beiden, patroon noch arbeider,
de werklieden hebben nu insgelijks
hun zin: de laatste „poot", die nog aan
't werk geslagen werd, ligt nu stil.
Misschien is 't maar het beste zoo.
Vrijheid-van arbeid was 'n paskwil.
De christen-arbeiders hebben 't eerlijk
geprobeerd, om te blijven werken, maar
huu hoofdbestuur getuigt't kón niet.
't Geweld was daartoe te.sterk,
't Werken ging gepaard met gevaar
des levens, zoo voor zichzelf als voor
de hunnen de vrijheidsvrienden hadden
de les van sla-ze-de-hersens-in goed
onthouden
Niet weinigen werden gemolesteerd.
Men weet het van den ongelukkige,
die in de gracht gedrongen werd en
ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Titus 2 10. Niet ont
trekkende maar alle goede
trouw bewijzende, opdat
zij de leer van God onzen
Zaligmaker in alles mogen
versieren.