Orqaan ter verspreiding der Christelijke Beginselen in Zeeuwseh-l/laanderen No. 221. Zaterdag 28 Februari 1920. 3e Jaargang. Uit de Schrift. Uit het Buitenland. Uit het Binnenland. 3 ABONNEMENT Bij bezorging 15 per drie maanden. Franco per post voor Nederland f 1.25. Uitgave van de Christelijke Persvereeniging „Zeeuwsch-Vlaanderen" te Ter Neuzen. Alle stukken, de redactie en administratie van dit blad betreffende moeten worden gezonden aan den redacteur, H. S. v. HOUTEN, Vlooswjjkstraat 62, Ter Neuzen. Telefoon No. 169. ADVERTENTIËN Van 1—4 regels 0.60. Elke regel meer ƒ015. Abonnementen per - Crisistoeslag 15%. Inzending van advertentiën tot 12 uur 's middags op ïijndagen bii den drukker D. H. LITTOOIJ Az. te Ier Neuzen. I elefoon Nr. 20. de verschijndagen bij GOEDE TROUW Het christendom is anti revolutionair. Het Evangelie kant zich tegen de revo lutie. Die liet Evangelie belijden, moeten dit in handel en wandel ook toonen. Met name ook in bet maatschappelijk leven. Bovenstaand Schriftwoord zegt ons dit. Het is een vermaning die de apostel in 't bijzonder schrijft ten behoeve van de dienstknechten uit zijn dagen. Willen we haar wel verstaan, dan is 't noodig te bedenken, dat de toenmalige dienstbare stand slechts ten deele kan vergeleken-worden met dien van onzen tijd. Men beschouwde toen de dienst knechten als slaven, waarover men vrij machtig beschikte 011 die geen rechten hadden. Toen het Evangelie in zulke sociale verhoudingen kwam, werd het een twistappel. Het leerde toch, dat in Christus geen dienstknecht of vrije is. Alras dreigde toen het gevaar, dat de slaven, wanneer zij tot het geloof kwa men, de gehoorzaamheid aan hun mees ters zonden opzeggen. En van de zijde der heeren werd het Evangelie verdacht gemaakt als een revolutie-leer, die de omkeering der maatschappelijke orde be doelde. Daartegen nu moet Titus opko men. Hij moet den dienstknechten op 't hart binden, dat zij, ofschoon vrij in Christus, stipte gehoorzaamheid aan hun heeren schuldig waren, hen eerlijk had den te dienen en hen alle goede trouw moesten bewijzen. Door zulk een eerlijken en trouwen dienst zouden zij de leer van God hun Zaligmaker versieren en de verdenking alsof het Evangelie een revo lutie-leer ware, het krachtigst weer leggen. Voor den dienstbaren stand onzer da gen ligt hierin een uitnemende les. Door trouwen dienst hebben wij de leer van God onzen Zaligmaker te versieren en te toonen dat het Evangelie anti-revolu tionair is. Goede'trouw bewijzen dat is de roeping onzer dienstbaren, die het Evangelie belijden. Goede trouwzóó, dat zij het hart hebben bij hun werk en de zaken van hun patroon behartigen alsof 't hun eigene waren, en daardoor een band van liefde, aanhankelijkheid en trouw wordt gelegd. En dit nu wordt steeds moeilijke? in een tijd, waarin de haat gepredikt wordt en het socialisme de maatschappelijke orde wil omkeeren Geen God en geen meester geen onder geschiktheid en geen dienende liefde meerMen verstaat elkaar niet of wil elkaar niet verstaan, t Besef van saam hoorigheid is te loor gegaan en het ver antwoordelijkheidsgevoel is weg. De trouw en aanhankelijkheid zijn zoek en de stof is alles geworden. Is er bij een ander meer geld te verdienen, dan is o zoo spoedig de huur opgezegd. En bij het minste verschil b.v. tusschen patroon en arbeider, denkt men aanstonds aan verbreken der verbintenissen en zoekt men door staking af te dwingen, wat goedschiks niet verkregen kan worden. Dit is tegen den geest van het Evangelie Als Christenen daaraan meedoen, ont sieren zij de leer van God hunnen Zalig maker en geven zij reden tot de verden king, dat het Evangelie al even revolu tionair is als het socialismeHet Evangelie leert ons, dat we als dienst knechten goede trouw aan onze meesters zullen bewijzen, hen eerlijk hebben te dienen en alzoo een band van aanban kelijkheid en trouw zullen leggen. Zulk een band is meer waard dan een louter geldelijke. Kn wat meer zegtzij is voor f kristenen roeping. Door zóó goede trouw te bewijzen, zal niet alleen de sociale verhouding beter worden, maar wordt meer nog de leer van God, onzen Zaligmaker versierd. Laten de dienst knechten in deze revolutionaire wereld goede trouw aan hun meesters bewijzen Dat is hun Christelijke roeping. Goede trouw bewijzen 1 Om de leerDan zijn wij anti-revolutionair ook met de daad Axel. Thielen. den Staat. Particulier initiatief kome er zoo volledig mogelijk voor in de plaats. Zoo ook met de Staatsarmenzorg. Vroeger zorgde de Kerk voor de armen, voorzoover de familie en de particulieren in gebreke bleven. En de Kerk deed het lang niet vol doende. We erkennen het. Maar wat bij al liet verkeerde toch goed was? De Kerk rekende met de behoefte, ook met de geestelijke. Bij alle tekortkoming, tracht te ze den arme toch ook op te voeden, 0111 daardoor voorzoover er eigen schuld onder stak, de armoede bij ieder naai eigen aard te bestrijden en uit te drijven. Zij zocht in de armoede ook een per soonlijke factor. Luiheid, gebrek aan overleg, verkwis ting, brasserij, was soms oorzaak. En door daarop te wijzen, wist ze soms verbeterend te helpen. Ze werkte aldus omdat alweer bij veel gebrek de liefde van Christi en tot de broederen drong. Tegenwoordig rekent men met die factoren niet meer. De^ maatschappij, liet kapitalisme draagt ue schuld van alles en daarmee is de persoonlijke schuld vervallen. Met zooiets als eigen schuld mag men niet meer aankomen. En wat doet nu de Staatsarmenzorg Ze generaliseert, ze is zonder liefde, koud. Ze mist alle opvoedende kracht en waarde. Staatsarmenzorg. „De Staat moet het doen Gevaarlijke leus. Weet men niet, dat al wat de Staat doet, hij slecht doet. Met allo kracht moet die leus bestreden worden. Uit gemakzucht leunt men op V Volksverleiders. De communisten doen al hun best de staking der havenarbeiders te doen uit groeien tot een algemeene staking. Als alles stil ligt., dan komt er grenze- looze verwarring, nijpend gebrek, oproer en eindelijk de chaos. Dat is liet ideaal van Wijnkoop, me vrouw Roland Holst en anderen. In troebel water is 't voor hen goed visschen Als al 't bestaande omvergeworpen wordt, dan hebben zij go.ede kans de macht in handen te krijgen; Dat moge een zee van bloed en tranen, dat moge namelooze ellende kosten, 't hindert iiun niet. Wat malen zij om orde en rust, om volkswelvaart en geregelde aanvoer, om bloed en tranen. Heeft mevrouw Roland Holst niet ge zegd, dat de hel der anarchie eerst moet komen, vóór en aleer er een betere sa menleving mogelijk is Die hel der anarchie te ontketenen is thans het doel der communisten. Daarom willen ze een algemeene sta king. En bovendien liefst een staking zonder uitkeeringen. Dan immers maakt het gebrek en de ellende de arbeiders wanhopend. En dan zijn ze vatbaar voor de propaganda der revolutionairen. Dan is de „revolutionaire situatie" gekomen, waarop Troelstia wacht. Roof en diefstal zal dan aan de orde van den dag zijnbotsingen met de overheid zijn dan onvermijdelijk. Dan komt de groote worsteling om de macht. Is het niet ontzettend Moge onze regeering zonder noodelooze wreedheid, maar ook zonder schuldige slapte optreden als 't oogenblik daar is. Én sta heel ons christenvolk dan achter haar. Alle klassen en standen. Oud en jong. Man en vrouw. 't Gaat dan om al wat ons heilig en dierbaar is. Beware God ons land voor Russische toestanden. Verijdele Hij de goddelooze toeleg der revolutionaire volksmisleiders. Inbraak in een mausoleum. Zondag hebben inbrekers hun slag ge slagen in het mausoleum te Charlotten burg en daar, naar het „Ildbl." verneemt gruwelijk werk verricht. Zjj lieten de lijkkist van Koningin Louise springen doorzochten die en roofden do sieraden De deksels der andere kisten boden weer stand. Van de deksels der lijkkisten van keizer Wilhelm I, de keizerin, prins Albrecht en vorstin Liegnitz werden gou den, zilveren en vergulde kransen ge roefd. Van de daders heeft men nog geen spoor kunnen ontdekken. Een auto en nog veel meer gestolen. In Frankfort liet een heer zich met een taxi naar Feldbergstrasse 28 rijden Daar gekomen verzocht hij den chauffeur naar de tweede verdieping te gaan, waar zijn zuster woonde hij kon zelf met zijn ziek been niet de trap op. Toen de chauffeur, die in het huis tevergeefs naar den opgegeven naam gevraagd had, te rugkwam, waren auto en bandiet ver dwenen. De passagier was met een handlanger naar liet Goetheplein gere den, waar zij met een keisteen de spie gelruit van een juwelierszaak insloegen en twee standaards met 40 a 50 ringen wegnamen. In volle vaart werd met den buit weggereden. Een voerman, wien het verdacht voorkwam dat een burger persoon een taxi bestuurde, hield hen in de Gogernstraat tegen door zijn wa gen dwars over den weg te plaatsen. De dieven trokken hun messen, maar gaven er tenslotte de voorkeur aan met achterlating van de auto te vluchten. De goede weg. In dézen tijd 'n mooi bericht De Duitsche regeering is met de mijn werkers uit het Roer bekken overeenge komen, dat dezen op elke drie uur, die ze thans werken, een half uur over werk zullen gaan verrichten. Ze krijgen daarvoor extra Icon-bijslag. Benevens extra brood en vet. Ook de arbeiders in de Saksische mij nen hebben zich bereid verklaard op dezelfde voorwaarden eiken dag een uur over te werken. Dat geeft meer kolen in 't land, De nijverheid zal dit direct merken. Maar bovenal toont deze overeenkomst, dat er toch in de hoofden der arbeiders andere gedachten zich baan breken, waar door ze tot de overtuiging gaan neigen, dat Duitscheland alleen door harden in gespannen arbeid van al zijn zonen te redden is. Waar het volk dit begrijpen, gaat, is het op den goeden weg en be hoeft men niet te wanhopen op de toe komst. Berooving Een brutale berooving op groote schaal heeft te Hamburg plaats gehad. Drie beambten hadden vau de „Stadl- hauptkasse" een bedrag van 980.000 Mark aan papiergeld gehaald, dat voor het uitbetalen van de ondersteuningen aan werkloozen was bestemd. Bij hel verlaten van het loket, waar hnn het geld werd overhandigd, ontstond er een blijkbaar met opzet veroorzaakt gedrang. Een beambte die voor 600.000 Mark aan 50-Markbiljetten bij zich had, ontving een slag en geraakte een oogen blik bedwelmd, terwijl twee personen in militaire uniform hem het geld ontruk ten en in een voor het bureau staande auto de vlucht namen, die daarop in ra zende vaart wegreed. Het voorval had zich zoo snel afge speeld, dat het publiek eerst tot bezin ning kwam, toen de dieven reeds lang uit het gezicht verdwenen waren. Slaapziekte te Brussel. Te Brussel zijn twee gevallen van slaapziekte met doodelijken afloop voor gekomen. Een fantastisch verhaal. De bekende Engelsche schrijver Vidian Le Queux heeft ontdekt waarom de Nederlandsche regeering den ex-keizer niet wil uitleveren en hij verkondigt thans, dat de keizer voor den oorlogee» geheim verdrag met Nederland heeft ge sloten. Volgens dat verdrag zou hij, als de oorlog, dien hij van plan was te verkla ren, slecht voor hem atliep, te Ameron gen, als gast van graaf Beutinck, mogen verblijf houden en daar in rust kunnen leven Nederland verbond zich hem zoo noodig met het zwaard te verdedigen. Daar tegenover zou Duitschland Neder land's neutraliteit eerbiedigen. Zal het helpen De Daily Mail zegt een stroom van brieven te ontvangen van loontrekkenden, gesalarieerden, vrouwen met beperkte middelen, moeders van gezinnen, onbe- huisden, verontwaardigde vrouwen, ver woede huismoeders over de onmogelijke stijging van de kosten van het leven. Het blad neemt er enkele van op, jammerklachten van menschen, die vóór den oorlog er goed aan toe waren en nu haast niet te eten hebben. Het blad stelt voor, dat alle vrouwen zich met een briefkaart tot den afge vaardigde van hun kiesdistrict zullen wenden, om hem op te porren, de re geering tot, bezuiniging te dwingen. Treurig. Volgens een Belgisch blad zijn er in België 240.000 drankhuizen. Alleen in Antwerpen 8800Er wordt per jaar minstens voor 864 millioen francs ver kwist in deze drankhuizen. Ontzettend toch. En dat in onzen duren tijd, waarin gebrek en hongersnood dreigen. België meent te zijn een verlicht land. Inderdaad wordt het iederen dag meer verlicht. Maar in den buidel Overeenkomst en toch verschil. In het buitenlandsch tijdschrift Punch vonden we een plaatje waarop de Turk, gezeten op een divan, zijn ouden bond genoot en meester ex-keizer Wilhelm opbelt en zegt„We mogen dus alle twee blijven waar wij zijn, hè?" 't Antwoord van Wilhelm luidt: „Ja, maar JIJ zult je goed hebben te gedra gen". Zooals men weet, hebben de geallieer den te kennen gegeven, dat ze er ge noegen mee nemen, dat de keizer in Nederland blijft. Eveneens verluidt, dat de Turken in Koustantinopel mogen blijven, mits ze de Armeniërs en andere volken niet meer onderdrukken. Humor. Een Duitsch blad geeft de volgende humoristische verklaring van de duurte van vele artikelen Zeep wordt duur, omdat er in Duitsch land zooveel vuile boel (processen enz.) gewasschen wordt. Zoetwatervisschen gedijen niet, want 't water wordt gebruikt voor „vermeerdering" van de hoeveelheid melk en bier. De honig wordt kostbaar, want de werkbijen hebben de 8-uren dag inge voerd en den nionarchistischen regee- ringsvorm bijen hebben een koningin afgeschaft. Zoo ziet men, dat de Duitschers zelfs nu nun zin voor humor nog niet hebben verloren. Ook dat nog Bij al de honger en de ellende gaat men nu te Weenen ook nog betoogingen houden. Socialistische soldaten houden meetings tegen de reactie en voor het opheffen van de politiemacht. De roode soldaten en arbeiders eischen dat er vriendschappelijke betrekkingen met sovjet Rusland worden aangeknoopt. Moet 't arme Weenen, nu ook de el lende eener nieuwe revolutie nog weer doormaken Zou 't niet beter zijn, dat de menschen gingen werken, dan betoogen Ze lijken wel verblind te zijn. Ook toen reeds. De Engelsche bladen brengen in herin nering dat honderd jaar geleden een samenspanning verijdeld werd, die men nu als bolsjewistisch zou bestempelen. Lord Harrovvby zou op den avond van den 23sten Februari 1820 een feestmaal geven in zijn huis in Grosvenor-Square te Londen, waartoe de eerste-minister en het geheele kabinet genoodigd waren. Die gelegenheid wilde een kleine bende anarchisten onder leiding van een oud soldaat Arthur Thistlewood te baat ne men, om het ministerie in zijn geheel om te brengen. Ze zouden zich verzamelen in een stal in Cato-street en zich van daar naar het huis begeven, en alle gas ten doodendaarna zouden zij met de hoofden van Lord Spiidmouth en Lord Castlereagli het gepeupel opruien, de bank van Engeland en de Tower in brand steken en een revolutie beginnen. De overheid kwam er bijtijds achter, de maaltijd werd afgelast en de samen- spanners werden door de politie over vallen, op het oogenblik dat zij zich wa penden. Thistlewood doodde een offi cier en ontsnapte, maar werd den geilden dag gevat en in Mei met kornuiten door het hof van de Old ley ter dood veroordeeld. De lage valuta en het vreemdelingenverkeer. De „Münchener Neueste Nachrichten" vreest, dat de geringe waarde van de marken het voor vele vreemdelingen aanlokkelijk zal maken om naar Duitsch- laud op reis te gaan in de komende zo merdagen. Zij zouden aldus het reeds schaarsche voedsel mede komen opeten en voor een, in hun eigen geld uitge drukt, belachelijk kleine som goode sier komen maken onder de Duitschers. Het zou een nieuwe vorm zijn van den be- ruchten uitverkoop. Dit euvel zou, vol gens het blad, misschien uit den weg te ruimen zijn door eiken vreemdeling bij het averschrijden der grens een ze ker bedrag te laten betalen in verhou ding tot het aantal dagen, waarvoor zijn paspoort geldig is. Het blad meent, dat 200 mark per dag bij de huidige valuta niet te veel ware. De kolenuitvoer stop. De kolenuitvoer uit Engeland is thans volkomen stopgezet. Honderden buiten- landsche vaartuigen liggen in de Engel sche havens en wachten op kolenladin- gen. De uitvoer is voorloopig stopgezet omdat men een algemeene staking van Engelsche mijnwerkers vreest en de voor handen zijnde kolenvoorraden voor bin- nenlandsch gebruik wil aanwenden. Verzet tegen den achturen-dag. Steeds sterker wordt in bepaalde kringen het ongelegen-komeu van den achturendag gevoeld. Thans weer heeft de Kamer van Koop handel te Rijssel gewezen op de nadeelige gevolgen van de invoering van den achturendag onder de gegeven omstandig heden ontwrichting op elk gebied van de productie, vermindering van de mijn- productie, verscherping van de duurte- crisis, enz. De K. v. K. betoogt, dat de Duitsche concurrenten talrijke afwijkin gen van de wet toelaten, en wijst vooral op de onvoldoende kolenproductie sinds de invoering van den achturendag. „En zonder kolen", zegt zij, „geen industrie, geen verkeer, geen licht, geen warmte wel duurte." Op grond van een en ander werd tenslotte een motie aangenomen, waarbij de nadeelen en bezwaren van de te haastig ingevoerde wet worden uitge meten en aan het parlement wordt verzocht de uoodige wetswijzigingen in te voeren, teneinde tegemoet te komen aan de behoeften van industrie en productie. Opleving. Uit Hamburg schrijft men aan de Deut sche Allgemeine Zeitung Van een Hamburgschen scheepsbouw kan men op het oogenblik niet meer spreken. Op de reusachtige werven, waar in vredesjaren vele duizenden arbeiders hun brood lverdienden, heerscht thans een troostclooze verlatenheid. De hellin gen, waarop vroeger de reuzeiistoom- booten werden gebouwd, staan verlaten. Voor alles ontbreekt 't aan de grond stoffen voor het bouwen van schepen. Men kan tegenwoordig niet meer van arbeid op de werven spreken, maar hoog stens van bezigheid. De directies der werven geren zich moeite, den arbeiders zooveel mogelijk werk te verschaffen, ten einde het groote leger van werkloo zen in Hamburg niet nog te vergrootcn. Reparatie van schepen, het herstellen van oude locomotieven en de bouw van kleine lichters en schuiten, dat is tegen woordig de hoofdbezigheid van de groote werven. De arbeidslust van de werklie den op de werklieden op de werven is nog niet bijzonder groot, maar toch be gint zich een wending ten goede merk baar te maken. In ieder geval kan men constateeren, dat de heillooze invloed der communisten en onafhankelijken op de arbeiders sterk aan het verminderen is. Tusschen de verstandige arbeiders en de aanhangers der onafhankelijke socia listische partij is een groote kloof ont staan, die van dag tot dag dieper wordt. vol- zijn Bai- Zoo ligt VERWILDERING, dan nu alles stil. Hoe vreemd het lijkebeide par tijen hebben nu hun zin. Den werkgevers in 't. havenbedrijf schijnt het er van meetaf om te doen geweest te zijn, hel nu maar es uit te vechten Zij hebben den tijd wat van ons volk in z'n geheel niét gezegd kan worden, doch daarmee rekenen ze geen van beiden, patroon noch arbeider, de werklieden hebben nu insgelijks hun zin: de laatste „poot", die nog aan 't werk geslagen werd, ligt nu stil. Misschien is 't maar het beste zoo. Vrijheid-van arbeid was 'n paskwil. De christen-arbeiders hebben 't eerlijk geprobeerd, om te blijven werken, maar huu hoofdbestuur getuigt't kón niet. 't Geweld was daartoe te.sterk, 't Werken ging gepaard met gevaar des levens, zoo voor zichzelf als voor de hunnen de vrijheidsvrienden hadden de les van sla-ze-de-hersens-in goed onthouden Niet weinigen werden gemolesteerd. Men weet het van den ongelukkige, die in de gracht gedrongen werd en ZEEUWSCH-VLAANDEREN Titus 2 10. Niet ont trekkende maar alle goede trouw bewijzende, opdat zij de leer van God onzen Zaligmaker in alles mogen versieren.

Krantenbank Zeeland

Luctor et Emergo | 1920 | | pagina 1