Orgaan ter verspreiding der Christelijke Beginselen in Zeeuwseh-Vlaanderen.
No. 203.
Zaterdag 20 December 1919. 2e Jaargang.
Uit de Schrift.
Uit het Buitenland.
Uit het Binnenland.
Zendt uwe advertentiën
vroegtijdig in.
Uil de Provincie.
ABONNEMENJ1: Bij bezorging 1,15 per drie maanden. Franco per post voor Nederland 1.25.
TTiiiïüv« van de Christeliike Persvereefiiging „Zeeuwseh-Vlaanderen' te Ter Neuzen. .r .1rnm Ak„n..nm„n(n„
Uitgave van de Christelijke Persvereöfiiging „Zeeuwseh-Vlaanderen" te Ter Neuzen.
Alle stukken, de redactie en administratie van dit blad betreffende, moeten worden gezonden
aan den redacteur, H. S. v. IIOUTEN, Vlooswijkstraat 62, Ier Neuzen.
Telefoon No. 169.
ADVERTENTIEN Van 1—4 regels ƒ0.40. Elke regel meer ƒ0.10. Abonnementen per
contract. - Crisistoeslag 15%. Inzending van advertentiën tot 12 uur^'s middags _op
de verschijndagen bij den drukker D. H. LITTOOI.J Az. te Ter Neuzen.
Telefoon Nr. 20.
HART EN OOGEN.
Aangrijpend is do teederheid, waar
mede in Salomo's Spreuken wordt aan
gedrongen op bet verlaten van de paden
der zonde en het bewandelen van de
wegen des Heeren.
l)e zedelijkheid, die bet leert, heeft zoo
niets van de deugd- en braafheidslcer
van het ongeloof, dat eenige tientallen
van jaren terug in de mode was. Niets
van de zelfvoldaanheid van den eigen-
gerechtigen merisch, die uit de hoogte
neerziet op zijn zedelijk-minderwaardige
medeschepselen. Niets van dat hooghartig
zedenmeesteren, dat öf hoogmoed kweekt
of tot wanhoop vervoert.
Neen, do goede zeden, die het hoog
houdt, hebben hun wortel in de vreezo
des Heeren.
Daarom ziet het don strijd met de zondo
onder de oogen, 011 wijst het ook den weg
naar de overwinning in dien strijd.
Het is een vader, een moeder, die tot
hun zoon afdalen, die zijn strijd en zijn
verzoekingen verstaan, en zoo den zwak
ken tot sterkte en den wankelenden tot
steun, zijn.
Dieper nog opgevat, is het God de
Heere zelf, die als Vader door vader en
moeder de jongeren onderricht. Het is
God zelf, die zich in dit kostelijk boek
vol levenswijsheid, tot u in uw dwaas
heid neerbuigt, otn u daaruit op te
heffen en 11 te doen wandelen op zijn
wegen.
Daarom stoot dit boek ook niet af,
maar lokt en trekt liet. Er is liefde en
teederheid die het verlorene zoekt, het
dwalende terechtbrengt. Terwijl liet de
zonde bestraft, boezemt het tegelijk afkeer
van de zondo in, on stort liefde tot den
dienst des Heeren en tot zijn wegen in
liet hart.
Op het hart komt het in de eerste
plaats aan.
„Mijn zoon, geef mij uw hart".
Niet het beredeneerend verstand, niet
de opwelling van het gevoel, niet de
goede bedoeling van den wil. Het eerste
loopt uit op egoïsme, het tweede is maar
voor een oogeublik, het derde kan dwalen.
Neen, om het hart is het te doen.
Want uit het hart zijn de uitgangen des
levens.'(Spr. 4:23).
Maar uw hart moet ge dan niet voor
uzelven houden. Ge moet, het den Heere
geven, er afstand van doen voor Hem.
Al de liefde waarover uw hart beschikt,
moet naar hem uitgaan.
Dan zal de Heere in uw hart koning
zijn. Dan zal Hij in uw hart regeeren.
Dan zal Hij het vernieuwen en zuiveren.
Het zuiveren van dwaasheid en kwade
begeerlijkheid.
liet gaat dus allereerst om den stand
van uw hart jegens dert Heere.
Maar daarmede zijt ge er nog niet. Dat
is wel het beginsel waaruit gij moet
leven maar dat beginsel moet nu ook
in practijk worden gebracht.
E11 die praktijk moet worden geleerd.
Niet op de manier van een les, die ge
van buiten leert. Maar geleerd door
oefening.
Daarom komt er bij dat„mijn zoon,
geef mij uw hart", ook dit andere „en
laat uwe oogen mijne wegen bewaren".
Op de wegen des Heeren komt liet aan
voor de praktijk van ons leven, voor ons
doen en latgn in die velerlei dingen,
waarvoor wij komen te staan, in al die
verhoudingen, waarin wij geplaatst zijn.
Om te wandelen hebben wij wegen
noodig. En ons leven is een wandel,
waarin de eene schrede op de andere
volgt. En onder alle wegen, die zich voor
ons openen, hebben wij des Ileeren wegen
te bewaren.
Zoo hebt gij uw hart, aan den Heere
te geven. En dan wijst de Heere u zijn
wegen, die gij hebt te bewaren.
Op die wegen des Heeren moet dus
uw aandacht en opmerkzaamheid gericht
zijn. Die wegen moet ge bewaren met.
uwe oogen. Ge moet daarop zien en ze
leeren kennen, om ze te houden en er
niet van af te dwalen.
Ge moet ze met het oog mver ziel
vasthouden. Niet maar zoo nu en dan
eens erop letten, maar er bestendig acht
op slaan.
Het is ermee, als wanneer iemand u
in een vreemde stad den weg ergens
heen beduid heeft. Dan moet ge, 0111 niet
te Verdwalen, gedurig zijn aanduidingen
raadplegen en den weg dien ge neemt
daaraan controlecren. Dan niet met uw
gedachten afdwalen naar iets andets.
Dan niet denken bij uzelf: ik kan even
goed deze straat inslaan als de volgende.
Maar stipt de gegeven aanwijzingen vol
gen. Alleen zoo gaat ge veilig, en komt
ge waar ge wezen 'moet.
Die wegen des Heeren nu zijn zijne
geboden. Deze zeggen u, wat Hem wel
gevallig is. Daardoor leert Hij u, in daden
om te zetten de liefde van uw hart
jegens uwen God.
Maar daarvoor is dan ook noodig, dat
ge Hem daarin vertrouwt. Dat ge niet
twijfelt, of wat Hij u gebiedt is ook het
beste, liet middel om te komen waar ge
zijn wilt, om to bereiken het doel van
uw leven, om eens uwen wandel te ein
digen in liet Vaderhuis met zijn vele
woningen.
En omgekeerd te zeggo.11, dat gij op
Hem vertrouwt en Hem liefhebt, maar
zijn geboden niet te bewaren, dat is met
elkaar in tegenspraak.
Ge kunt niet waarlijk uw hart aan den
Heere geven, en «uwe oogen van zijn we
gen afwenden. Want op hetzelfde oogen-
blik, dat ge dit laatste zoudt doen. zoudt
ge ook uw hart aan Hem onttrekken.
Tocli zijn er nog altoos meuschen, die
meenen, dat ze het een wel zonder het
ander kunnen doen.
Er zijn oppervlakkige menschen, bij
wie do wil sterk is ontwikkeld, die er
toe neigen om meer op de daden dan
op liet beginsel te letten, die meer vragen
naar een praktische aanwijzing voor wat
ze doen of laten moeten dan naar de
gezindheid, die God bij ons vordert.
Zij zijn het, die zonder hun hart aan
den Heere te geven, meenen zijne wegen
te kunnen bewaren. E11 deze zullen af
wijken eer ze erom denken. Hun wandel
wordt niet beheerscht door geloof.
Maar ook zijn er anderen, die meer
naar binnen gekeerd leven.
Het zijn de lieden, die wel spreken
van lmn vertrouwen op God; die, meer
gemoedelijk aangelegd' wel liefde tot den
Heere gevoelen in hun hart, maar op de
praktijk van hun leven te weinig acht
slaan, en die dan in voorkomende geval
len maar handelen naar, wat ze noemen,
hun beste weten.
En deze verdwalen ook. Omdat ze wel
hun hart aan den Heere gaven, maar
verzuimden hunne oogen op zijn wegen
te vestigen en zijn wegen met hunne
oogen te bewaren. En niet zoo zelden
voert deze eenzijdige gemoedelijkheid
zelfs tot een verzoeken van God.
Veilig gaat ge alleen, zoo ge beide doet
uw liart geven aan uwen hemelschen
Vader, maar dan ook als een gehoorzaam
kind uwe oogen te vestigen op zijne we
gen, om die te bewaren ten einde toe.
„Rotterdammer".
beid en vrees En het wordt één kudde
rondom één Herder.
Is het ook aldus met do gemeente
des Heeren Merkt zij het niet, dat in
het Bolsjewisme de ha -/tegen don Chris
tus en tegen zijn getrouwen woedt'?
Lees de berichten van ooggetuigeu en
steeds vertellen ze, dat de vijandschap
gaat tegen den rijkdom, ja, maar vinni
ger nog tegen den belijder des Heeren.
Viel in Hongarije Tisza, de Christen
Staatsman niet allereerst Hij, het blijkt
uit de officieele stukken zonneklaar, die
tot het, laatste toe, kloek tegen den oor
log pal stond, hij het eerst werd het
offer van deu volkshaat.
Het gevaar voor de gemeente van
Christus stijgt. Moest dit niet innig sa
mendringen al het volk, dat leeft uit
één geloof, dgt belijdt één Heero, één
doop! Hoe noodig is dit samendringen
om het gevaar van buiten3 om do afval
van biunen.
Er moet aan liet elkander verbijten
en verteeren een eind komen. De Leeuw
beeft gebruld.
V De Leeuw heeft Gebruld.
Amos, de profeet, was een veehouder
uit Tliekoa. Hij leefde in fel bewogen
tijd. In een tijd van schromelijken af
val en van vreeselijke oordeelen des
Heeren. En met beeldspraak, zoo geheel
voor de plattelandsbevolking van zijn
omgeving te verstaatr, roept bij uit
Merkt gij bet niet? Die bezoekingen zijn
als liet brullen van liet gedierte, dat
straks onze schaapskooi binuenspringt
om te verscheuren wat leeft.
De Heere heeft ons vooraf gewaar
schuwd, liet eindoordeel dei"xerwoesting
komt straks.
Is het ook niet in onze tijden zoo
Is er geen afval Gaat iiet Godver-
getend leven niet op in arbeid om veel
geld te winnen, en 0111 dat geld in aller
lei genieting fier zonde te verdoen
En klinkt ook niet thans in onze ooren
liet ontzettend brullen van den Leeuw
Hebben ook wij niet te vreezen, dat
na de waarschuwing in oorlog, honger
en pestilentie tot ons gekomen er bin
nenkort een einde wordt gemaakt
De Leeuw heeft geslopen om de
schaapskooi. Hij heeft gespeurd, waar
bij binnendringen kan. En uit zijn bon
gerige ingewanden beeft bij geporst het
schorre gedreun van zijn machtig rom
melend gebrul.
De schapen daar binnen, zij hebben
het gehoord. En zij dringen samen in
de hoeken van de schaapskooi. Zijschui
len bij een, zij zoeken elkaar in benauwd
Russische arbeiders over het
communisme.
LONDEN, Do Times bevat den vol
genden oproep, die geteekend js door
de besturen van 21 vakvereenigingen en
gericht aan alle arbeiders van West-
Europa en Amerika door de arbeiders
van een groote Russische stad, welker
naam om begrijpelijke redenen (vrees
voor de bolsjewisten) wordt verzwegen.
Om dezelfde reden verzwijgt de Times
de namen der vereenigingen, hoewel het
blad die in zijn bezit beeft. De oproep
luidt„Rusland het slachtoffer van een
langdurig lijden tengevolge van de com
munistische proefneming op groote schaal
De teleurgestelde Russische arbeiders,
in wier naam scliaaintelooze bandieten
het land durven te regeeren, verklaren
aan de lieele wereld, dat bet communis
me zonder tegenspraak onuitvoerbaar is
gebleken. De communisten hebben een
burgeroorlog veroorzaakt, die zonder
weerga is in dc wereldhistorie. Zij heb
ben liet land in bloed gedompeld, de
nijverheid en den landbouw verwoest,
liet vervoer vernietigd en liet volk in
een staat van hongersnood en de groot
ste armoede gebracht.
Da politiek van de communis!en heeft
het zedelijk verval van het volk tenge
volge gehad en alle gevoel voor recht
en rechtvaardigheid gedood. Do com
munisten hebben getracht de bourgeoisio
uit te roeien, die historische diensten in
het werk der beschaving heeft verricht.
Zij hebben een nieuwe klasse geschapen,
die zichzelf verrijkt heeft door rooverijen,
speculaties en misbruik van de macht,
die zij zich heeft toegeëigend. De Rus
sische arbeiders wijzen het communisme
als een dwaalleer van de hand, beschou
wen de communisten als veile volksmis
leiders en verklaren, dat zij, teneinde
het geluk der toekomst te verzekeren
en te komen tot de noodzakelijke sociale
hervorming den weg der revolutie kie
zen, hand aan hand met de Russische
intellectueelen en het vrijwilligersleger,
dat vecht om Rusland vau het juk van
het communisme tè bevrijden en aan
alle volken van ons land de ware vrij
beid en rechtvaardigheid te waarborgen."
Bolsjewistische gruwelen.
De Bolsjewiki passen allerlei verschrik
kelijke middelen toe om hun tegenstan
ders te folteren. Een Russisch blad ver
telt het volgende van een folterhemd
„Het hemd is vervaardigd van dun
koperdraad en voorzien van een stop
contact. Het wordt het slachtoffer aan
getrokken, die van tevoren isbehandeld
met een vloeistof, waarin een zout is op
gelost.. Dan wordt het stopcontact inge
zet en een krachtige electrische stroom
gaat door het hemd, en veroorzaakt den
patiënt onbeschrijfelijke pijnen. Dit hemd
was door de buitengewone commissie te
Kief aangetroffen op liet lijk van
een onbekend slachtoffer van de bolsje
wistische inquisitie."
Bij lezing van het bovenstaande zal
menigeen zich heriuneien, dat reeds de
Mythologie der Grieken iets dergelijks
kende, zij het ook zonder stopcontact en
electrischen stroom. Heracles ging aan
zoo'n martelhemd ten gronde.
VOOR HEN DIE WEENSC1IE KINDE
REN VERZORGEN ZULLEN.
Dr. J. A. v. d. Starp, kinderarts te
Rotterdam, richt een Waarschuwend
woord tot alleu, die een Oostenrijksch kind
zullen verzorgen.
De verleiding is zoo groot, die verma
gerde hongerige kleinen, direct enns flink
te goed te doen, met allerlei lekkers,
zware voedzame kostjes enz. Het zou
echter tot ernstige maag darmstoornissen
kunnen leiden, wanneer men aan die
verleiding geen weerstand biedt en het
voedsel niet zeer voorzichtig toedient.
Vooral te veel vet kan gevaren ople
veren. Alleen een zeer langzame, gelei
delijke vermeerdering van voedsel en
speciaal van vettoediening, zal een maag
darmaandoening kunnen voorkomen.
Als leiddraad voor hen, die zich met
de zorg van een Oostenrijksch kind belas
ten, geeft dr. S. een diëet voor den
eersten dag.
Bij aankomsteen glas slappe melk,
(half melk half water).
Des morgens1 8 uur: 2 a 3 boterham
men (witte brood), zeer mag'-r gesmeerd
met koek, jam of suiker een glas dunne
melk of theeinelk.
Des middags 12 uur: een bordje wa
terpap, bestaande in meel gekookt in
water en wat suiker2 boterhammen
glas dunne melk.
Des middags half vier uur kop thee-
melk met beschuit.
Des avonds 6 uur: kop bouillon; en
kele aardappelen, paar lepels groenten
magere jusfruit.
De eerstvolgende dagen worden de
boterhammen iets dikker gesmeerd, kan
om 12 uur in plaats van watorpap kar-
ne- of zoetemelkspap gegeven worden,
wordt de melk minder verdund en kan
men om 6 uur een klein stukje vluesch
er aan toevoegen.
Gelieve tusschentijds geen snoeperij
te geven.
Op deze wijze zullen ernstige diöetfou-
ten voorkomen worden.
BONTJAS, ROODBRUINE
SCHOENEN
We nemen hier over het volgende sar
castische, teekenende stukje van den
„dagboek"-schiijver in de „Telegraaf":
12 December. Op de Hoogesluis kwam
ik hem tegen, bontjas roodbruine schoe
nen en groen hoedje op ééu oor.
Hij groette beleefd en bleef staan.
Jij zei ik.
Ja, ik, zei bij, wat
Reusachtig, zei
vermoord
Niemand.
O. W. gemaakt?
Integendeel.
Wat dan? Wat voer je tegenwoor
dig uit?
Ik ben werklooze, 0111 u te dienen*
Wat leuter je
Ik ben officieel werklooze en mijn
vier zoons dito. U weet nog, dat ik
koekebakker was? Het ging scheef en
ik liet 111e inschrijven als bootwerker,
als werklooze bootwerker. Uitkeering
18 lekkere guldens per week Mijn,vier
jongens, knappe, flinke kerels, liet ik
ook inschrijven. Ook ieder 18 poppies
in de week. Hoeveel is dat met z'n
vijven? Negentig guldentjes Nou wer
ken we ieder één nacht in de week en
komen dan met onze 18 guldentjes 'aan
uitkeering tot 28 gulden. Meer moeten
we niet verdienen, want dan houdt' de
uitkeering op. En dus vijf maal 28.
Hoeveel is dat
Ik rekende en kwam tot 140 gulden
in do week. Ik liet hem staan in zijn
bontjas, ging verbouwereerd naar huis
en zocht in de desbetreffende besluiten
artikelen, paragrafen en verordeningen.
Het klopte precies.
Vanmiddag heb ik me laten inschrij
ven als werklooze bootwerker
DE AMSTERDAMSCHE F 100.000
VOOR WEENEN.
Mr. H. Verkouteren heeft zich met
een adres tot Ged. Staten van Noord
Holland gericht, om liet besluit van den
Amsterdamschen Raad om 100.000 gld.
voor den nood te Weenen uit de
meentekas te geven, ongedaan te maken.
Volgens de gemeentewet mogen uit da
kas eener gemeente geen uitgaven wor
den gedaan, die het huishoudelijke be
lang eener andere en nog wel buiten
landsclie gemeente raken en niet het
belang der eigen gemeente.
Voor philanthropic is de gemeentekas
zegt
ik.
u er van
Wie heb
niet beschikbaar. Hier moet de parti
culiere liefdadigheid optreden maar die
wordt juist neergedrukt op deze wijze.
MINISTER BIJLEVELD
heeft naar aanleiding van de niet-
aaiineming der marinebegrooting aan
H. M. de Koningin ontslag aangevraagd.
In een boricht uit do „Avondp." wor
den eouige besprekingen van H. M. de
Koningin en den minister-president met
vicc-admiraal Smit in verband gebracht
met een mogelijke opvolging van Minis
ter Bijleveld door genoemden vlag-offi-
eier.
Naar het corr. bureau echter uit zeer
goede bron vernam hebben die bespre
kingen reeds plaats gehad eenigen tijd
vóór de verwerping van de marinebe
grooting Minister Bijleveld tot aftreden
noopte en staan zij dus tot de daarna
uitgebroken crisis of tot de oplossing
daarvan in geen verband,
EEN VREDESZEGEL.
Naar het „ViyJ." verneemt, zal om
streeks Kerstmis op alle postkantoren
in Nederland een internationale vredes-
zegel worden verkocht.
De prijs er van zal vijf cents bedragen
eu de opbrengst zal dienen voor den
opbouw van de kathedraal te Reims.
Het vredeszegel zal geen frankeerzegel
zijn.
Het verzoek dit zegel te mogen ver-
koopen is uitgegaan van een internatio
nale vereeniging, waarvan de vertegen
woordigers hier te lande zijn de heeren
Blankenburg, Baart de la Faille en De
Sauvage Nolting te Dordrecht. Deze
heeren hebben zich tot den Minister van
Waterstaat gewend, die het verzoek
heeft ingowilligd,
Inzenders van advertentiën die deze
in het blad van den dag van uitgave
wensolien opgenomen te zien, verzoeken
wij dringend, deze zooveel mogelijk een
werkdag vóór de verschijning der Courant,
dus vóór Dinsdag of Vrijdag in te zenden.
Hoewel wij steeds zullen trachten ook
advertentiën te plaatsen die ous in den
loop van den voormiddag van genoemde
dagon worden toegezonden, kunnen wij
dat, vooral als het groote adverteutiën
betreft, niet meer verzekeren.
Men zeude dus de advertentiën zoo
vroeg m o g e 1 ij k in.
DE ADMINISTRATIE.
TER NEUZEN, 19 December 1919.
We ontvingen weer do fraaie, zeer
duidelijke en practiscb ingerichte maand-
kalender van de bekende firma Ls. van
Waesberglie Janssens, wijnhandelaar te
Hulst. Een practiscb reclamemiddel
Wie er belang in stelt, vrage er een aan
bij de firma v. Waeshorgho.
In den laatsteu tijd worden in onze
stad veel fietsen gestolen. Een sterk
staaltje is, dat uit een hoop fietsen,
slaande bij een café op de markt, de
nieuwste er juist uitgehaald was. Dit
geschiedde overdag. Ook voor het post
kantoor werd een fiets gestolen. Een
tweetal dieven rijn gearresteerd.
We wekken onzen lezers met den
mecsten aandrang op, de zanguitvoering
van „Mobilisatieklanken" a. s. Dinsdag
avond bij te wonen.
Het programma is rijk voorzien, en
lokt uit tot bezoek.
Naar we vernemen is reeds een groot
aantal kaarten verkocht. Men haaste
zich dus 1 De adressen, waar de kaarten
verkrijgbaar zijn, vindt men in do ad-
vertentio in dit nummer.
Aan de kerk zijn geen programma's
te krijgen
De uitvoering heeft bovendien een goed
doel, daar er een collecte zal worden
gehouden voor den noed te Weenen.
De begeleiding van de verschillende
nummers zal geschieden door een prach
tig Hofberg-harmonium, daartoe wel
willend afgestaan door den heer G. Ph.
Feij, alhier.
Laat ieder, die houdt van zang en
muziek (Jeze gelegenheid niet verzuimen.
„Mobilisatieklanken" heeft recht op aller
steun en sympathie, waar ze bedoelt
door haar lied God te verheerlijken.
Dinsdagavond naar de Gereformeerde
Kerk
VHBBMHBSai
w iBiMih-imi— ■■—■iiiiiBi iiii i<MMiiiwiMPiiri»iwiinnnwrTrwifiiiMi
„Mijn zoon, geef mij uw
hart, en laat uweoogen mijne
wegen, bewaren".
Spreuken '23 26.
je