Orgaan ter verspreiding der Christelijke Beginselen in Zeeuwseh-Vlaanderen. No. 203. Zaterdag 20 December 1919. 2e Jaargang. Uit de Schrift. Uit het Buitenland. Uit het Binnenland. Zendt uwe advertentiën vroegtijdig in. Uil de Provincie. ABONNEMENJ1: Bij bezorging 1,15 per drie maanden. Franco per post voor Nederland 1.25. TTiiiïüv« van de Christeliike Persvereefiiging „Zeeuwseh-Vlaanderen' te Ter Neuzen. .r .1rnm Ak„n..nm„n(n„ Uitgave van de Christelijke Persvereöfiiging „Zeeuwseh-Vlaanderen" te Ter Neuzen. Alle stukken, de redactie en administratie van dit blad betreffende, moeten worden gezonden aan den redacteur, H. S. v. IIOUTEN, Vlooswijkstraat 62, Ier Neuzen. Telefoon No. 169. ADVERTENTIEN Van 1—4 regels ƒ0.40. Elke regel meer ƒ0.10. Abonnementen per contract. - Crisistoeslag 15%. Inzending van advertentiën tot 12 uur^'s middags _op de verschijndagen bij den drukker D. H. LITTOOI.J Az. te Ter Neuzen. Telefoon Nr. 20. HART EN OOGEN. Aangrijpend is do teederheid, waar mede in Salomo's Spreuken wordt aan gedrongen op bet verlaten van de paden der zonde en het bewandelen van de wegen des Heeren. l)e zedelijkheid, die bet leert, heeft zoo niets van de deugd- en braafheidslcer van het ongeloof, dat eenige tientallen van jaren terug in de mode was. Niets van de zelfvoldaanheid van den eigen- gerechtigen merisch, die uit de hoogte neerziet op zijn zedelijk-minderwaardige medeschepselen. Niets van dat hooghartig zedenmeesteren, dat öf hoogmoed kweekt of tot wanhoop vervoert. Neen, do goede zeden, die het hoog houdt, hebben hun wortel in de vreezo des Heeren. Daarom ziet het don strijd met de zondo onder de oogen, 011 wijst het ook den weg naar de overwinning in dien strijd. Het is een vader, een moeder, die tot hun zoon afdalen, die zijn strijd en zijn verzoekingen verstaan, en zoo den zwak ken tot sterkte en den wankelenden tot steun, zijn. Dieper nog opgevat, is het God de Heere zelf, die als Vader door vader en moeder de jongeren onderricht. Het is God zelf, die zich in dit kostelijk boek vol levenswijsheid, tot u in uw dwaas heid neerbuigt, otn u daaruit op te heffen en 11 te doen wandelen op zijn wegen. Daarom stoot dit boek ook niet af, maar lokt en trekt liet. Er is liefde en teederheid die het verlorene zoekt, het dwalende terechtbrengt. Terwijl liet de zonde bestraft, boezemt het tegelijk afkeer van de zondo in, on stort liefde tot den dienst des Heeren en tot zijn wegen in liet hart. Op het hart komt het in de eerste plaats aan. „Mijn zoon, geef mij uw hart". Niet het beredeneerend verstand, niet de opwelling van het gevoel, niet de goede bedoeling van den wil. Het eerste loopt uit op egoïsme, het tweede is maar voor een oogeublik, het derde kan dwalen. Neen, om het hart is het te doen. Want uit het hart zijn de uitgangen des levens.'(Spr. 4:23). Maar uw hart moet ge dan niet voor uzelven houden. Ge moet, het den Heere geven, er afstand van doen voor Hem. Al de liefde waarover uw hart beschikt, moet naar hem uitgaan. Dan zal de Heere in uw hart koning zijn. Dan zal Hij in uw hart regeeren. Dan zal Hij het vernieuwen en zuiveren. Het zuiveren van dwaasheid en kwade begeerlijkheid. liet gaat dus allereerst om den stand van uw hart jegens dert Heere. Maar daarmede zijt ge er nog niet. Dat is wel het beginsel waaruit gij moet leven maar dat beginsel moet nu ook in practijk worden gebracht. E11 die praktijk moet worden geleerd. Niet op de manier van een les, die ge van buiten leert. Maar geleerd door oefening. Daarom komt er bij dat„mijn zoon, geef mij uw hart", ook dit andere „en laat uwe oogen mijne wegen bewaren". Op de wegen des Heeren komt liet aan voor de praktijk van ons leven, voor ons doen en latgn in die velerlei dingen, waarvoor wij komen te staan, in al die verhoudingen, waarin wij geplaatst zijn. Om te wandelen hebben wij wegen noodig. En ons leven is een wandel, waarin de eene schrede op de andere volgt. En onder alle wegen, die zich voor ons openen, hebben wij des Ileeren wegen te bewaren. Zoo hebt gij uw hart, aan den Heere te geven. En dan wijst de Heere u zijn wegen, die gij hebt te bewaren. Op die wegen des Heeren moet dus uw aandacht en opmerkzaamheid gericht zijn. Die wegen moet ge bewaren met. uwe oogen. Ge moet daarop zien en ze leeren kennen, om ze te houden en er niet van af te dwalen. Ge moet ze met het oog mver ziel vasthouden. Niet maar zoo nu en dan eens erop letten, maar er bestendig acht op slaan. Het is ermee, als wanneer iemand u in een vreemde stad den weg ergens heen beduid heeft. Dan moet ge, 0111 niet te Verdwalen, gedurig zijn aanduidingen raadplegen en den weg dien ge neemt daaraan controlecren. Dan niet met uw gedachten afdwalen naar iets andets. Dan niet denken bij uzelf: ik kan even goed deze straat inslaan als de volgende. Maar stipt de gegeven aanwijzingen vol gen. Alleen zoo gaat ge veilig, en komt ge waar ge wezen 'moet. Die wegen des Heeren nu zijn zijne geboden. Deze zeggen u, wat Hem wel gevallig is. Daardoor leert Hij u, in daden om te zetten de liefde van uw hart jegens uwen God. Maar daarvoor is dan ook noodig, dat ge Hem daarin vertrouwt. Dat ge niet twijfelt, of wat Hij u gebiedt is ook het beste, liet middel om te komen waar ge zijn wilt, om to bereiken het doel van uw leven, om eens uwen wandel te ein digen in liet Vaderhuis met zijn vele woningen. En omgekeerd te zeggo.11, dat gij op Hem vertrouwt en Hem liefhebt, maar zijn geboden niet te bewaren, dat is met elkaar in tegenspraak. Ge kunt niet waarlijk uw hart aan den Heere geven, en «uwe oogen van zijn we gen afwenden. Want op hetzelfde oogen- blik, dat ge dit laatste zoudt doen. zoudt ge ook uw hart aan Hem onttrekken. Tocli zijn er nog altoos meuschen, die meenen, dat ze het een wel zonder het ander kunnen doen. Er zijn oppervlakkige menschen, bij wie do wil sterk is ontwikkeld, die er toe neigen om meer op de daden dan op liet beginsel te letten, die meer vragen naar een praktische aanwijzing voor wat ze doen of laten moeten dan naar de gezindheid, die God bij ons vordert. Zij zijn het, die zonder hun hart aan den Heere te geven, meenen zijne wegen te kunnen bewaren. E11 deze zullen af wijken eer ze erom denken. Hun wandel wordt niet beheerscht door geloof. Maar ook zijn er anderen, die meer naar binnen gekeerd leven. Het zijn de lieden, die wel spreken van lmn vertrouwen op God; die, meer gemoedelijk aangelegd' wel liefde tot den Heere gevoelen in hun hart, maar op de praktijk van hun leven te weinig acht slaan, en die dan in voorkomende geval len maar handelen naar, wat ze noemen, hun beste weten. En deze verdwalen ook. Omdat ze wel hun hart aan den Heere gaven, maar verzuimden hunne oogen op zijn wegen te vestigen en zijn wegen met hunne oogen te bewaren. En niet zoo zelden voert deze eenzijdige gemoedelijkheid zelfs tot een verzoeken van God. Veilig gaat ge alleen, zoo ge beide doet uw liart geven aan uwen hemelschen Vader, maar dan ook als een gehoorzaam kind uwe oogen te vestigen op zijne we gen, om die te bewaren ten einde toe. „Rotterdammer". beid en vrees En het wordt één kudde rondom één Herder. Is het ook aldus met do gemeente des Heeren Merkt zij het niet, dat in het Bolsjewisme de ha -/tegen don Chris tus en tegen zijn getrouwen woedt'? Lees de berichten van ooggetuigeu en steeds vertellen ze, dat de vijandschap gaat tegen den rijkdom, ja, maar vinni ger nog tegen den belijder des Heeren. Viel in Hongarije Tisza, de Christen Staatsman niet allereerst Hij, het blijkt uit de officieele stukken zonneklaar, die tot het, laatste toe, kloek tegen den oor log pal stond, hij het eerst werd het offer van deu volkshaat. Het gevaar voor de gemeente van Christus stijgt. Moest dit niet innig sa mendringen al het volk, dat leeft uit één geloof, dgt belijdt één Heero, één doop! Hoe noodig is dit samendringen om het gevaar van buiten3 om do afval van biunen. Er moet aan liet elkander verbijten en verteeren een eind komen. De Leeuw beeft gebruld. V De Leeuw heeft Gebruld. Amos, de profeet, was een veehouder uit Tliekoa. Hij leefde in fel bewogen tijd. In een tijd van schromelijken af val en van vreeselijke oordeelen des Heeren. En met beeldspraak, zoo geheel voor de plattelandsbevolking van zijn omgeving te verstaatr, roept bij uit Merkt gij bet niet? Die bezoekingen zijn als liet brullen van liet gedierte, dat straks onze schaapskooi binuenspringt om te verscheuren wat leeft. De Heere heeft ons vooraf gewaar schuwd, liet eindoordeel dei"xerwoesting komt straks. Is het ook niet in onze tijden zoo Is er geen afval Gaat iiet Godver- getend leven niet op in arbeid om veel geld te winnen, en 0111 dat geld in aller lei genieting fier zonde te verdoen En klinkt ook niet thans in onze ooren liet ontzettend brullen van den Leeuw Hebben ook wij niet te vreezen, dat na de waarschuwing in oorlog, honger en pestilentie tot ons gekomen er bin nenkort een einde wordt gemaakt De Leeuw heeft geslopen om de schaapskooi. Hij heeft gespeurd, waar bij binnendringen kan. En uit zijn bon gerige ingewanden beeft bij geporst het schorre gedreun van zijn machtig rom melend gebrul. De schapen daar binnen, zij hebben het gehoord. En zij dringen samen in de hoeken van de schaapskooi. Zijschui len bij een, zij zoeken elkaar in benauwd Russische arbeiders over het communisme. LONDEN, Do Times bevat den vol genden oproep, die geteekend js door de besturen van 21 vakvereenigingen en gericht aan alle arbeiders van West- Europa en Amerika door de arbeiders van een groote Russische stad, welker naam om begrijpelijke redenen (vrees voor de bolsjewisten) wordt verzwegen. Om dezelfde reden verzwijgt de Times de namen der vereenigingen, hoewel het blad die in zijn bezit beeft. De oproep luidt„Rusland het slachtoffer van een langdurig lijden tengevolge van de com munistische proefneming op groote schaal De teleurgestelde Russische arbeiders, in wier naam scliaaintelooze bandieten het land durven te regeeren, verklaren aan de lieele wereld, dat bet communis me zonder tegenspraak onuitvoerbaar is gebleken. De communisten hebben een burgeroorlog veroorzaakt, die zonder weerga is in dc wereldhistorie. Zij heb ben liet land in bloed gedompeld, de nijverheid en den landbouw verwoest, liet vervoer vernietigd en liet volk in een staat van hongersnood en de groot ste armoede gebracht. Da politiek van de communis!en heeft het zedelijk verval van het volk tenge volge gehad en alle gevoel voor recht en rechtvaardigheid gedood. Do com munisten hebben getracht de bourgeoisio uit te roeien, die historische diensten in het werk der beschaving heeft verricht. Zij hebben een nieuwe klasse geschapen, die zichzelf verrijkt heeft door rooverijen, speculaties en misbruik van de macht, die zij zich heeft toegeëigend. De Rus sische arbeiders wijzen het communisme als een dwaalleer van de hand, beschou wen de communisten als veile volksmis leiders en verklaren, dat zij, teneinde het geluk der toekomst te verzekeren en te komen tot de noodzakelijke sociale hervorming den weg der revolutie kie zen, hand aan hand met de Russische intellectueelen en het vrijwilligersleger, dat vecht om Rusland vau het juk van het communisme tè bevrijden en aan alle volken van ons land de ware vrij beid en rechtvaardigheid te waarborgen." Bolsjewistische gruwelen. De Bolsjewiki passen allerlei verschrik kelijke middelen toe om hun tegenstan ders te folteren. Een Russisch blad ver telt het volgende van een folterhemd „Het hemd is vervaardigd van dun koperdraad en voorzien van een stop contact. Het wordt het slachtoffer aan getrokken, die van tevoren isbehandeld met een vloeistof, waarin een zout is op gelost.. Dan wordt het stopcontact inge zet en een krachtige electrische stroom gaat door het hemd, en veroorzaakt den patiënt onbeschrijfelijke pijnen. Dit hemd was door de buitengewone commissie te Kief aangetroffen op liet lijk van een onbekend slachtoffer van de bolsje wistische inquisitie." Bij lezing van het bovenstaande zal menigeen zich heriuneien, dat reeds de Mythologie der Grieken iets dergelijks kende, zij het ook zonder stopcontact en electrischen stroom. Heracles ging aan zoo'n martelhemd ten gronde. VOOR HEN DIE WEENSC1IE KINDE REN VERZORGEN ZULLEN. Dr. J. A. v. d. Starp, kinderarts te Rotterdam, richt een Waarschuwend woord tot alleu, die een Oostenrijksch kind zullen verzorgen. De verleiding is zoo groot, die verma gerde hongerige kleinen, direct enns flink te goed te doen, met allerlei lekkers, zware voedzame kostjes enz. Het zou echter tot ernstige maag darmstoornissen kunnen leiden, wanneer men aan die verleiding geen weerstand biedt en het voedsel niet zeer voorzichtig toedient. Vooral te veel vet kan gevaren ople veren. Alleen een zeer langzame, gelei delijke vermeerdering van voedsel en speciaal van vettoediening, zal een maag darmaandoening kunnen voorkomen. Als leiddraad voor hen, die zich met de zorg van een Oostenrijksch kind belas ten, geeft dr. S. een diëet voor den eersten dag. Bij aankomsteen glas slappe melk, (half melk half water). Des morgens1 8 uur: 2 a 3 boterham men (witte brood), zeer mag'-r gesmeerd met koek, jam of suiker een glas dunne melk of theeinelk. Des middags 12 uur: een bordje wa terpap, bestaande in meel gekookt in water en wat suiker2 boterhammen glas dunne melk. Des middags half vier uur kop thee- melk met beschuit. Des avonds 6 uur: kop bouillon; en kele aardappelen, paar lepels groenten magere jusfruit. De eerstvolgende dagen worden de boterhammen iets dikker gesmeerd, kan om 12 uur in plaats van watorpap kar- ne- of zoetemelkspap gegeven worden, wordt de melk minder verdund en kan men om 6 uur een klein stukje vluesch er aan toevoegen. Gelieve tusschentijds geen snoeperij te geven. Op deze wijze zullen ernstige diöetfou- ten voorkomen worden. BONTJAS, ROODBRUINE SCHOENEN We nemen hier over het volgende sar castische, teekenende stukje van den „dagboek"-schiijver in de „Telegraaf": 12 December. Op de Hoogesluis kwam ik hem tegen, bontjas roodbruine schoe nen en groen hoedje op ééu oor. Hij groette beleefd en bleef staan. Jij zei ik. Ja, ik, zei bij, wat Reusachtig, zei vermoord Niemand. O. W. gemaakt? Integendeel. Wat dan? Wat voer je tegenwoor dig uit? Ik ben werklooze, 0111 u te dienen* Wat leuter je Ik ben officieel werklooze en mijn vier zoons dito. U weet nog, dat ik koekebakker was? Het ging scheef en ik liet 111e inschrijven als bootwerker, als werklooze bootwerker. Uitkeering 18 lekkere guldens per week Mijn,vier jongens, knappe, flinke kerels, liet ik ook inschrijven. Ook ieder 18 poppies in de week. Hoeveel is dat met z'n vijven? Negentig guldentjes Nou wer ken we ieder één nacht in de week en komen dan met onze 18 guldentjes 'aan uitkeering tot 28 gulden. Meer moeten we niet verdienen, want dan houdt' de uitkeering op. En dus vijf maal 28. Hoeveel is dat Ik rekende en kwam tot 140 gulden in do week. Ik liet hem staan in zijn bontjas, ging verbouwereerd naar huis en zocht in de desbetreffende besluiten artikelen, paragrafen en verordeningen. Het klopte precies. Vanmiddag heb ik me laten inschrij ven als werklooze bootwerker DE AMSTERDAMSCHE F 100.000 VOOR WEENEN. Mr. H. Verkouteren heeft zich met een adres tot Ged. Staten van Noord Holland gericht, om liet besluit van den Amsterdamschen Raad om 100.000 gld. voor den nood te Weenen uit de meentekas te geven, ongedaan te maken. Volgens de gemeentewet mogen uit da kas eener gemeente geen uitgaven wor den gedaan, die het huishoudelijke be lang eener andere en nog wel buiten landsclie gemeente raken en niet het belang der eigen gemeente. Voor philanthropic is de gemeentekas zegt ik. u er van Wie heb niet beschikbaar. Hier moet de parti culiere liefdadigheid optreden maar die wordt juist neergedrukt op deze wijze. MINISTER BIJLEVELD heeft naar aanleiding van de niet- aaiineming der marinebegrooting aan H. M. de Koningin ontslag aangevraagd. In een boricht uit do „Avondp." wor den eouige besprekingen van H. M. de Koningin en den minister-president met vicc-admiraal Smit in verband gebracht met een mogelijke opvolging van Minis ter Bijleveld door genoemden vlag-offi- eier. Naar het corr. bureau echter uit zeer goede bron vernam hebben die bespre kingen reeds plaats gehad eenigen tijd vóór de verwerping van de marinebe grooting Minister Bijleveld tot aftreden noopte en staan zij dus tot de daarna uitgebroken crisis of tot de oplossing daarvan in geen verband, EEN VREDESZEGEL. Naar het „ViyJ." verneemt, zal om streeks Kerstmis op alle postkantoren in Nederland een internationale vredes- zegel worden verkocht. De prijs er van zal vijf cents bedragen eu de opbrengst zal dienen voor den opbouw van de kathedraal te Reims. Het vredeszegel zal geen frankeerzegel zijn. Het verzoek dit zegel te mogen ver- koopen is uitgegaan van een internatio nale vereeniging, waarvan de vertegen woordigers hier te lande zijn de heeren Blankenburg, Baart de la Faille en De Sauvage Nolting te Dordrecht. Deze heeren hebben zich tot den Minister van Waterstaat gewend, die het verzoek heeft ingowilligd, Inzenders van advertentiën die deze in het blad van den dag van uitgave wensolien opgenomen te zien, verzoeken wij dringend, deze zooveel mogelijk een werkdag vóór de verschijning der Courant, dus vóór Dinsdag of Vrijdag in te zenden. Hoewel wij steeds zullen trachten ook advertentiën te plaatsen die ous in den loop van den voormiddag van genoemde dagon worden toegezonden, kunnen wij dat, vooral als het groote adverteutiën betreft, niet meer verzekeren. Men zeude dus de advertentiën zoo vroeg m o g e 1 ij k in. DE ADMINISTRATIE. TER NEUZEN, 19 December 1919. We ontvingen weer do fraaie, zeer duidelijke en practiscb ingerichte maand- kalender van de bekende firma Ls. van Waesberglie Janssens, wijnhandelaar te Hulst. Een practiscb reclamemiddel Wie er belang in stelt, vrage er een aan bij de firma v. Waeshorgho. In den laatsteu tijd worden in onze stad veel fietsen gestolen. Een sterk staaltje is, dat uit een hoop fietsen, slaande bij een café op de markt, de nieuwste er juist uitgehaald was. Dit geschiedde overdag. Ook voor het post kantoor werd een fiets gestolen. Een tweetal dieven rijn gearresteerd. We wekken onzen lezers met den mecsten aandrang op, de zanguitvoering van „Mobilisatieklanken" a. s. Dinsdag avond bij te wonen. Het programma is rijk voorzien, en lokt uit tot bezoek. Naar we vernemen is reeds een groot aantal kaarten verkocht. Men haaste zich dus 1 De adressen, waar de kaarten verkrijgbaar zijn, vindt men in do ad- vertentio in dit nummer. Aan de kerk zijn geen programma's te krijgen De uitvoering heeft bovendien een goed doel, daar er een collecte zal worden gehouden voor den noed te Weenen. De begeleiding van de verschillende nummers zal geschieden door een prach tig Hofberg-harmonium, daartoe wel willend afgestaan door den heer G. Ph. Feij, alhier. Laat ieder, die houdt van zang en muziek (Jeze gelegenheid niet verzuimen. „Mobilisatieklanken" heeft recht op aller steun en sympathie, waar ze bedoelt door haar lied God te verheerlijken. Dinsdagavond naar de Gereformeerde Kerk VHBBMHBSai w iBiMih-imi— ■■—■iiiiiBi iiii i<MMiiiwiMPiiri»iwiinnnwrTrwifiiiMi „Mijn zoon, geef mij uw hart, en laat uweoogen mijne wegen, bewaren". Spreuken '23 26. je

Krantenbank Zeeland

Luctor et Emergo | 1919 | | pagina 1