Oroaan ter verspreidinq der Christelijke Beginselen in Zeeuwseh-ylaanderen. No. 201. Zaterdag 13 December 1919. 2e Jaargang. Uit de Schrift. F E U IL L E T O N. Uit het Buitenland. JAN WAANDERS. 3 ABONNEMENT Bij bezorging ƒ1,15 per drie maanden. Franco per post voor Nederland L.2o. Uitgave van c!e Christelijke Persvereeniging „Zeeuwsch-Vlaanderen" te Ter Neuzen. Alle stukken, de redactie en administratie van dit blad betreffende moeten worden „Monden aan den redacteur, H. S. v. HOUTEN, Vlooswijkstraat 62, Ter Neuzen. Teleloen No. ie. AUVERTENT1ËN Van 1—4 regels ƒ0.40. Elke regel meer /"O IO, Abonnementen per contract Crisistoeslag 15<y0. Inzending van advertentiën tot 12 uur s middags op de verschijndagen bij den drukker D. H. LITTOOIJ At. te Ter Neuzen. Telefoon Nr. 2Q. HOE KAN DAT? „Als niets hebbende en noebthans alles bezittende". 2 Cor. 6/10A. Inderdaad er beslaan in het leven scherpe schrijnende tegenstellingen. De tegenstelling b.v. tusschen bittere armoe de, die aan liet hoogst noodige gebrek heeft en de onmetelijke rijkdom, die zich in buitensporige weelde baadt. Droevige werkelijkheid. V\ aarop liet Soci&lisinè zich geworpen heeft, om te komen tot haar leer, dat er feitelijk maar twee klassen zijn, de onrechtmatige bezitters en de verongelijkte bezitloozen. Door welke leer zij dat proletariaat opzweept tot lijdelijk eii dadelijk verzet tegen allen, die macht bezitten. woord. Geen vroomheid en heiligheid. Arm doodarm. En toch ook weer rijk wonderrijk. Alles bezittende. Onwankelbare belofte voor liet tegenwoordige en voor liet toe komende leven. „De maatschappij deugt niet", zoo roe pen de leiders liet de massa toe. „De gansche samenleving is verrot. Niet eer der zal de gelukstaat komen, voor allen een gelijk aandeel hebben ont vangen aan de goederen, die deze aarde biedt" Daar om moet er strijd wezen rustelooze strijd tot dit ideaal is verwezenlijkt. Zalig de bezitters. Van het woord van Paulus dat hier boven vermeld staat, begrijpt de groote massa niets. Voor haar is het een para dox, een schijnbaar volstrekte tegenstel ling en tegenstrijdigheid. Voor de diepe waarheid, die juist in dit woord schuilt, is men blind. „Hoe kan dat' zoo zou men zich afvragen. „Niets hebben en toch alles bezitten" Geen wonder, dat men met zulk een woord verlegen is. Hoe kan de natuur lijke mensch onderscheiden de dingen, die des Geestes Gods zijn Hoe kan hij vrede vinden, indien hij blijft voortgaan zichzelven bakken uit te houwen gebro ken bakken, die geen water kunnen be vatten 1 Hoe kan hij ware kennis van wereld en leven ontvangen, indien hij, Ilem verwerpt die ons gegeven is tot wijsheid Gods? Wat kan hij verstaan van armen, die noebthans alles bezitten Voor zulk verstaan is noodig een ver licht oog en een verlicht hart. Een hart dat heeft leeren kennen den eenigen waarachtigen God en Jezus Christus, dien Hij gezonden heeft. Een hart dat niet aanmerkt de dingen, die gezien worden, maar dat acht geeft op de onzienlijke eeuwige dingen. Zulk een hart verstaat de schijnbare tegenstelling, die in ons Schriftwoord ligt opgesloten. Zulk een oog ziet de hooge waarheid, die daarin verborgen ligt. Wat biedt ons de Schrift veel van soortgelijke contrasten. „Als ik zwak ben, dan ben ik machtig" roept Paulus uit. Droevig zijnde en nochthans blijde. Als stervende en zie, wij leven. In deze reeks behoort ook hetNiets hebbende cn noebthans alles bezittende. Niets hebben de, d. w.z. in en uit zichzelven. Geen gerechtigheid, geen kennis, geen ver diensten. Geen goed werk en geen goed Hoe kan dat? Omdat er Eén is, die in Zijn vrijmacht die gaven verleent. Omdat er Één is, die een onuitputtelijke schat bezit en die de Zijnen, die tot kinderen werden aangenomen daarvan deelgenoot maakt. Die Eéne is Christus Jezus, die van God hun geschonken werd tot wijsheid, rechtvaardigheid, heiligma king en een volkomen verlossing. Zoolang het oog dien Christus niet ziet, zoolang bet hart Hem niet heeft'leeren kennen, worden die schatten, die in Hem ver borgen zijn niet ontdekt. Blijft de be geerte steeds heftiger uitgaan naar wat tijdelijk en vergankelijk is. Blijft de strijd tegen alle macht en gezag. Blijft er het bedenken des vleesches, dat vijandschap is tegen God. Daarom geen redding voor het kind dozer wereld, dan alleen door het Evan gelie. Daarom geen vrede met wereld en leven dan wanneer eerst vrede gevonden werd in het bloed des kruisas. Daarom geen bevredigende toekomst verwachting, dan wanneer liet anker onzer ziel vastligt in de onbeweeglijke dingen. Wien heb ik nevens U omhoog Wat zou mijn hart, wat zou mijn oog Op aarde nevens U toch lusten Niets is er waar ik in kan rusten. Bezwijkt dan, ooit in bittre smart Of bange nood mijn vleesch en hart Zoo zult Gij Zijn 'voor mijn gemoed Mijn rots, mijn deel, mijn eeuwig Goed. J. It. Gokis. Ter navolging. In de rubriek „Binnenland" deelden we onlangs mee bet besluit van den Raad van Alblasserdam inzake de drank kwestie. De Raad aldaar besloot, dat a. 's Zaterdags na 12 uur des middags b. op Zondagen en algemeen erkende Christelijke feestdagen, en op den Nieuwjaarsdag gedurende den ge- heelen dag c. op gewone werkdagen vóór 9 uur 's morgens, van 12 uur tot half twee des middags, cn na 5 uur 's avonds geen alcoholhoudende drqnken mo gen worden toegediend of verkocht. Zou zulk een bepaling voor elke ge meente geen weldaad zijn? Het drankmisbruik is behalve een zonde ook een maatschappelijk kwaad. De drank verlaagt en verdierlijkt den mensch. Houdt zijn ontwikkeling en verheffing tot hooger peil tegen. Straks komt algemeen de vrije Zater dagmiddag en de kortere arbeidsdag. Zal dat niet voor velen een vloek worden, als de kroegen verlokkend hun deuren openstellen Vooral voor Ter Neuzen lijkt ons een bepaling als deze zeer noodig. Alleen zij, die belang bij den drank- verkoop hebben, kunnen er tegen zijn. Zedelijke en geestelijke belangen van liet volk moeten echter zwaarder wegen dan 43) Z ELAND IA. „Ik heb al zoo dikwijls jou zin ge daan,'" zei hij ontstemd. „Is je dat zoo'n last?" „Nee, maar dezen keer wou ik nou es graag, dat je „Ja, natüürlijk 1" Ze keerde haar hoofd van hem af. Hij antwoorde niet dadelijk. Moest hij nu met Truus óók weer verschil krijgen, als eerst met Jo Nee, wég, wèg, die gedachten aan Jo Diè was hem immers vreemd geworden Ja? Vreemd? Hij moest maar toegeven, zooals altijd Hij trok haar aan den arm wat dichter naar zich toe. ,,'k Zal wel meegaan naar de bioscoop Ze wendde met een glans van voldoe 't individueel belang van een groep men schel), die door de ellende van anderen zich verrijken. Gelet op de stemming over het voorstel om de kermis droo;? te leggen, gelooven we dat in den Neuzenscheu Raad een meerderheid voor e- n voorstel als in Alblasserdam is aangenomen, te vinden zou zijn. Ieder weldenkend mensch moet er trouwens wel voor zijn. Ook voor de andere gemeenten in Zeeuwsch-Vlaanderen zou het een goede bepaling zijn. V Ook een verklaring. Het liberale oud-Kamerlid Drion beeft een merkwaardige ontdekking gedaan. Hij beeft de dieper liggende oorzaak van de revolutie opgespoord 1 Die ligt in de geheelonthouding en in 't zich te weinig te buiten gaan op ge slachtelijk gebied De man heeft volgens Drion behoefte aan zekere uitspattingen. Hij moet zoo nu en dan eens kunnen drinken. Hij moet ook op sexueel gebied wat meer vrijheid hebben dan de vrouw. Bovenal echter heeft hij behoefte aan „geestrijke" dranken. \y Krijgt hij die niet, wordt hij geheel onthouder, dan zoekt zijn geest iets anders. Dan wordt hij revolutionair! Zoo „verklaart" do lieer Drion het feit, dat de revolutionaire- idee zooveel veld wint. 't Is me de verklaring wel. Er mag met recht worden gevraagd, of de lieer Drion nuchter was toen hij dezen onzin neerschreef. En toch, en toch zouden er onder de liberalen geen meer zijn, die 't met den heer Drion eens zijn Niet allen, o neen. Ook onder de liberalen zijn nette en alleszins achtens waardige meuschen. Maar we hebben zoo 't gevoel, dat er onder de zoogenaamde „herbergliberalen' nog wel aanhangers van den heer Drion zitten. We zijn er zelfs niet gerust op, of er geen Neuzensche Drionneu zijn. In en buiten den Raad. Die tot eiken prijs 't zij al of niet uit dank voor bewezen diensten den herbergiers de hand boven t hoofd houden. Die van „denkend deel der natie gedaafd zijn tot „drinkend deel." Of althans tot beschermers daarvan. Toch zal hun macht nog meer tanen, en zal ook lner 't gezond verstand t beneveld brein overwinnen. Tegenover liet drankmisbruik sta een krachtige drankbestrijding. Vooral ook van de Christelijke groepen. Zaken verklaarde ronduit dat hij veel meer waarde hechtte aan don uitvoer van pakken propaganda-artikelen dan aan den invoer van voedingsmiddelen véél meer. Alle landen diénen streng toe te zien op de verspreiding der gevaarlijke propaganda, overal dient de bevolking der landen ten sterkste te warden ingelicht over het gevaar dat door het Bolsjewisme dreigt." „Meent ge dat zulks ook voor Neder land geldt „Even goed voor Nederland als 7001' elk land ter wereld. Vergeet niet dat de Bolsjewisten van de bourgeois in Rusland schatten in vreemd bank papier en kostbaarheden roofden en die als propaganda-middelen trachten in te voeren voor hun geestverwanten in elk land. Ik heb reeds opgemerkt dat de ziekte ook bier velen heeft aangetast. En het is een ziekte die hoogst gevaarlijk kan worden." Deze zegsman kan op de hoogte zijn. 'n Gewaarschuwd man geldt voor twee laat daarom Nederland ook déze waarschuwing ter harte nemen. En laten wij een voorbeeld nemen aan de rustelooze propaganda der bolsje wisten, door met meer ijver dan tot nu toe mee te werken aan de verbreiding der Christelijke beginselen. ning haar blonde kopje naar hem toe. Ze had tóch gewonnen... Maar er ging iets af van het mooie van haar over winning, toen ze Jan aankeek. Er was iets in zjjn gelaatsuitdrukking van de gedwongeu berusting van het slacht offer. Was ze te ver gegaan Te vroeg te ver gegaan Moest ze niet liever toegeven? Waagde ze niet te veel Maar neen, nu kon ze toch niet meer terug. Maar ze moest oppassen, den boog niet te strak te spannen. „o, Dat wist ik wel," zei ze, heel hartelijk doende. En op eens lachten en vleiden haar oogen weer„waarom zou je dat ook niet doen. Heusch Jan, ik ben vanavond niet in de stemming om de Faust te liooren en dan kun je er. toch eigenlijk niet van genieten, wèl Oprecht keken haar oogen hem aan. Haar onwil, nu ja, dat was toch te sterk, maar haar tegenzin, zachtst ge sproken, sproot dan feitelijk voort uit eerbied voor de kunst? Neen, dan kon, dan mócht hij het haar inderdaad met V Bolsjewistische propaganda. Herhaaldelijk blijkt liet, dat de bolsje wisten geen moeite ontzien om propa ganda te voeren voor hun heillooze beginselen. Iemand die pas uit Rusland terug keerde, schrijft er van „Overal moet men zorgen dat tegen de propaganda der Bolsjewisten wordt gewaakt. Dat iA noodig omdat hun propaganda schitterend is en omdat zij de beteekenis er van ten volle beseffen. De Commissaris van Buitenlandsche V Liberale onmacht. in zijn „Richting en beleid der liberale partij" schrijft de oud-minister Cort van Linden, het' volgende „De partij van het gezag, dat zijn de Christelijke groepen, is diep in het ver leden geworteld. Terwijl de liberale part ij alles hij eik-aar genomen nog slechts zeer' weinig 'beeft gewrocht, terwijl een maatschappij naar liberale beginselen bestuurd nog nergens althans nergens op groote schaal, wordt aangetroffen, kan de partij van liet gezag bogen op duur zame ervaring." Dit voor de liberale partij vernietigend oordeel van den liberalen Cort van der Linden is niet onjuist. Onze maatschappelijke instellingen en begrippen, zooals: gezin, huwelijk, gezag, recht, schuld, verantwoordelijkheid enz. hebben zicli alle onder den invloed dei- christelijke religie gevormd. Slechts aan "den Cliristelijken wortel onttrekken deze hun levenssappen. Aan de Christelijke beginselen is liet té danken, dat de vele aanvallen uit den vrijzinnigen hoek op de redelijke grond slagen van ons maatschappelijk leven gericht, niet geslaagd zijn. De Christelijke partijen hebben mede de doorwerking der revolutionaire, libe rale beginselen tegengehouden. In 't verleden weinig gepresteerd, aldus Mr. Cort van der Linden. In de toekomst tot volslagen onmacht, gedoemd, aldus is de uitspraak van de stembus. Arme liberalen De ellende te Weenen. Hoe tienrig de toestaud in Weenen is, blijkt uit een relaas in de W eensche „Reichspost," waarin vooral gewag wordt gemaakt van de verwildering, die door 5 jaren oorlog en tengevolge van de thans heerschende ellende meer en meer zich doet gelden. te zwaar aanrekenen, dat ze niet mee wou. Hij had haar verkeerd beoordeeld, „Je hebt gelijk, Truus, maar 't was voor mij toch 'n erge teleurstelling", bekende hij. „o, Maar als je er zóó over teleur gesteld bent, heusch, dan wil ik toch wel met jou mee, hoor 1" deed ze edel moedig, tóch zeker, dat ze al overwonnen had. „Nee," weerde hij af, volstrekt niet. Wat eigenaardig van haar, dit voor te stellen. J,,Kun |je denken Nee, dat is nou afgesproken, we gaan naar de bios coop." Ze had toch eigenlijk een hart van goud. Wat had hij haar verkeerd be oordeeld. „Maar anders, heuschbegon ze nog eens. „We praten daar nou niet meer over", stelde hij voor. Wat was ze nu weer hartelijk. W at dreven al die zwarte gedachten spoedig weer weg, als itille nevelwolken voor de stralende zon. Hij ging mee. En zij vermaakte zich kostelijk. Hoe doller klucht, hoe verrukkelijker, vond ze. En kwam een min kiescli gedeelte wat nog al 'seen keer gebeurde, dan scheen haar dat volstrekt niet te ge- neeren. Jan had 'n hartgrondigen afkeer van dergelijke stukken. Dat was juist zijn grootste bezwaar tegen de bioscoop theaters. Ter sluiks keek hij in hetlsche- merig donker haar aan, om haar niet beschaamd te maken. Welk 'n desillusie voor 'm. Ze keek toe met schitterende oogen, werkelijk, ja. Ze sloeg ze 'ganscli niet neer. En als voelde ze, dat hij haar aankeek, wendde ze haar hoofd heel even naar liern toe; en hij zag het vlammen van die oogen. En ze lachte hem tegen. Hij sloeg zijn oogen neer. Weer sloop' dat gevoel van teleurstel ling zijn ziel binnen. Had hij zich in Truus vergist Maar straks bjj 'liet. huiswaarts keeren verdwenen weer al die wantrouwige ge dachten. Hij mocht niet zoo achterdoch tig wezen 1 (Wordt vervolgd). Moord, roof en diefstal zijn aan de orde van den dag. Maar wat vanwege de Amerikaansche commissie ter verzor ging van Weensclie kinderen wordt mee gedeeld, zegt het blad, geeft een droe- vigen kijk op de tegenwoordige gesteld heid der Weensclie bevolking, zoowel wat baar liclïamelijkeo a's moreeleu toe stand aangaat. De bevolking lijdt koude en honger, die haast niet meer om te verdragen zijn. De van staatswege gedistribueer de levensmiddelen zijn ontoereikend. Hun hoeveelheid voorziet in de mini mumbehoefte, blijft zelfs onder het voe- dingsmiuimum, dat voor instandhouding jan het menschelijk lichaam noodig is. i Do kinderen die door de Amerikaan sche hulpcommissie verzorgd worden, ontvangen naar verhouding wat kwan titeit betreft en vooral wat de kwaliteit van liet voedsel aangaat, niet meer dan de volwassenen op hun gewone levens middelenkaarten De kinderen mogen niets mee naar huis nemen, hetgeen na tuurlijk een verstandig voorschrift is. In verschillende kiudereethuizen hebben zich intussclien betreurenswaardige voor vallen voorgedaan. Alleen in geval van ziekte, mogen de ouders -liet eten dei- kinderen komen halen, en nu is gebleken, dat tal van ouders misbruik van deze bepaling hebben maakt, door ziekte hun ner kinderen voor te wenden en zichzelf op die wijze het eten te verschaffen. 1 Zoo ver is het met den nood reeds gekomen en zoo ver is het ook moreel peil van sommige ouders reeds gedaald. De toestanden werden Zaterdag in de „American luncheon club" te Londen ge schilderd door Sir William Goode, den Britschen bestuurder van het hulpfonds, die juist van de stad teruggekeerd was. Hij 'zeide, dat de toestand nog erger was dan hij vermoed had, en verklaarde o.m.: „Ik ben pas van Weenen teruggekeerd en heb liet gevoel alsof ik tien dagen in een cel ben opgesloten geweest, beschul digd van moord. Ik logeerde in bet. beste hotel, maar kreeg noch eieren noch melk. In de bittere koude kropen de gasten bij elkaar in de onverwarmde hal, waar slechts één lichtje brandde. In mijn werkkamer moest ik werken met de jas aan, terwijl do thermometer een graad boven vriespunt wees. Eindelijk slaagde ik er in bout te krijgen, waar mee ik twee dagen een klein vuurtje stoken kon. Het kostte me 970 kronen, hetgeen voor den Weener nog evenveel beteekent als voor den oorlog. „Het komt meermalen voor, dat bet verkeer in de hoofdstraten stopgezet wordt om een groot aantal begrafenis sen door te laten. Negen tiende der draagbaren bevatten kinderlijken. Ik meen, dat een onmiddellijk ingrijpen in de ellende in Centraal Europa noodzake lijk is, om niet liet gevaar te loopen vau eeü zegepraal vau het Bolsjewisme, dat zicli waarschijnlijk niet zou bepalen tot dat gedeelte van Europa." De gruwelen der Bolsjewiki. Dezer dagen heeft een Engelsche gees telijke, R. Courtier Foster, in de Lon- denselie „Times" vreeselijke dingen ver teld over gruwelen, door de Bolsjewiki in en om Odessa bedreven. Het volgende is er uit overgenomen Op liet schip Sinope werden generaal Chormichof en sommige ande ren van zijn persoonlijke vrienden een voor een met ijzeren kettingen vastge maakt aan houten planken en langzaam duim voor duim, in de vuurhaarden van het schip geschoven en levend gebraden. Anderen werden aan lieren vastgebon den de lieren werden aangedraaid, tot dat de mannan levend in stukken wa ren gescheurd. Weer auderen werden naar de ketels gebracht en met stoom gebrand daarna weiden ze naar een ander gedeelte van het schip gevoerd en bij de ventilatoren geplaatst. De ventilatoren werden in beweging gezet, zoodat de koude luchtstroom langs de brandwonden zou strijken en de pijn van de gemartelden nog zou verlioogen.:." Naar|hetzelfde blad uit Reval verneemt hebben de Bolsjewiki den vroegeren minister van Bmnenlandsche Zaken Boelygin, doodgeschoten. De grijsaard, die 86 jaar oud en geheel verlamd was js in zijn stoel naar de plaats van te rechtstelling gedragenl Azië ontwaakt. De „Globe" meldt dat geheime rap porten uit Turkestan een eigenaardigon kijk geven op het nieuwe Oostersclie ZEEUWSCH DOOR

Krantenbank Zeeland

Luctor et Emergo | 1919 | | pagina 1