Oroaan ter verspreidinq der Christelijke Beginselen in Zeeuwseh-ylaanderen.
No. 201.
Zaterdag 13 December 1919.
2e Jaargang.
Uit de Schrift.
F E U IL L E T O N.
Uit het Buitenland.
JAN WAANDERS.
3 ABONNEMENT Bij bezorging ƒ1,15 per drie maanden. Franco per post voor Nederland L.2o.
Uitgave van c!e Christelijke Persvereeniging „Zeeuwsch-Vlaanderen" te Ter Neuzen.
Alle stukken, de redactie en administratie van dit blad betreffende moeten worden „Monden
aan den redacteur, H. S. v. HOUTEN, Vlooswijkstraat 62, Ter Neuzen. Teleloen No. ie.
AUVERTENT1ËN Van 1—4 regels ƒ0.40. Elke regel meer /"O IO, Abonnementen per
contract Crisistoeslag 15<y0. Inzending van advertentiën tot 12 uur s middags op
de verschijndagen bij den drukker D. H. LITTOOIJ At. te Ter Neuzen. Telefoon Nr. 2Q.
HOE KAN DAT?
„Als niets hebbende en
noebthans alles bezittende".
2 Cor. 6/10A.
Inderdaad er beslaan in het leven
scherpe schrijnende tegenstellingen. De
tegenstelling b.v. tusschen bittere armoe
de, die aan liet hoogst noodige gebrek
heeft en de onmetelijke rijkdom, die zich
in buitensporige weelde baadt. Droevige
werkelijkheid. V\ aarop liet Soci&lisinè
zich geworpen heeft, om te komen tot
haar leer, dat er feitelijk maar twee
klassen zijn, de onrechtmatige bezitters
en de verongelijkte bezitloozen. Door
welke leer zij dat proletariaat opzweept
tot lijdelijk eii dadelijk verzet tegen allen,
die macht bezitten.
woord. Geen vroomheid en heiligheid.
Arm doodarm.
En toch ook weer rijk wonderrijk.
Alles bezittende. Onwankelbare belofte
voor liet tegenwoordige en voor liet toe
komende leven.
„De maatschappij deugt niet", zoo roe
pen de leiders liet de massa toe. „De
gansche samenleving is verrot. Niet eer
der zal de gelukstaat komen, voor allen
een gelijk aandeel hebben ont vangen aan
de goederen, die deze aarde biedt" Daar
om moet er strijd wezen rustelooze strijd
tot dit ideaal is verwezenlijkt. Zalig de
bezitters.
Van het woord van Paulus dat hier
boven vermeld staat, begrijpt de groote
massa niets. Voor haar is het een para
dox, een schijnbaar volstrekte tegenstel
ling en tegenstrijdigheid. Voor de diepe
waarheid, die juist in dit woord schuilt,
is men blind. „Hoe kan dat' zoo zou
men zich afvragen. „Niets hebben en
toch alles bezitten"
Geen wonder, dat men met zulk een
woord verlegen is. Hoe kan de natuur
lijke mensch onderscheiden de dingen,
die des Geestes Gods zijn Hoe kan hij
vrede vinden, indien hij blijft voortgaan
zichzelven bakken uit te houwen gebro
ken bakken, die geen water kunnen be
vatten 1 Hoe kan hij ware kennis van
wereld en leven ontvangen, indien hij,
Ilem verwerpt die ons gegeven is tot
wijsheid Gods?
Wat kan hij verstaan van armen, die
noebthans alles bezitten
Voor zulk verstaan is noodig een ver
licht oog en een verlicht hart. Een hart
dat heeft leeren kennen den eenigen
waarachtigen God en Jezus Christus, dien
Hij gezonden heeft. Een hart dat niet
aanmerkt de dingen, die gezien worden,
maar dat acht geeft op de onzienlijke
eeuwige dingen. Zulk een hart verstaat
de schijnbare tegenstelling, die in ons
Schriftwoord ligt opgesloten. Zulk een
oog ziet de hooge waarheid, die daarin
verborgen ligt.
Wat biedt ons de Schrift veel van
soortgelijke contrasten. „Als ik zwak ben,
dan ben ik machtig" roept Paulus uit.
Droevig zijnde en nochthans blijde. Als
stervende en zie, wij leven. In deze reeks
behoort ook hetNiets hebbende cn
noebthans alles bezittende. Niets hebben
de, d. w.z. in en uit zichzelven. Geen
gerechtigheid, geen kennis, geen ver
diensten. Geen goed werk en geen goed
Hoe kan dat? Omdat er Eén is, die
in Zijn vrijmacht die gaven verleent.
Omdat er Één is, die een onuitputtelijke
schat bezit en die de Zijnen, die tot
kinderen werden aangenomen daarvan
deelgenoot maakt. Die Eéne is Christus
Jezus, die van God hun geschonken werd
tot wijsheid, rechtvaardigheid, heiligma
king en een volkomen verlossing. Zoolang
het oog dien Christus niet ziet, zoolang
bet hart Hem niet heeft'leeren kennen,
worden die schatten, die in Hem ver
borgen zijn niet ontdekt. Blijft de be
geerte steeds heftiger uitgaan naar wat
tijdelijk en vergankelijk is. Blijft de strijd
tegen alle macht en gezag. Blijft er het
bedenken des vleesches, dat vijandschap
is tegen God.
Daarom geen redding voor het kind
dozer wereld, dan alleen door het Evan
gelie.
Daarom geen vrede met wereld en
leven dan wanneer eerst vrede gevonden
werd in het bloed des kruisas.
Daarom geen bevredigende toekomst
verwachting, dan wanneer liet anker
onzer ziel vastligt in de onbeweeglijke
dingen.
Wien heb ik nevens U omhoog
Wat zou mijn hart, wat zou mijn oog
Op aarde nevens U toch lusten
Niets is er waar ik in kan rusten.
Bezwijkt dan, ooit in bittre smart
Of bange nood mijn vleesch en hart
Zoo zult Gij Zijn 'voor mijn gemoed
Mijn rots, mijn deel, mijn eeuwig Goed.
J. It. Gokis.
Ter navolging.
In de rubriek „Binnenland" deelden
we onlangs mee bet besluit van den
Raad van Alblasserdam inzake de drank
kwestie.
De Raad aldaar besloot, dat
a. 's Zaterdags na 12 uur des middags
b. op Zondagen en algemeen erkende
Christelijke feestdagen, en op den
Nieuwjaarsdag gedurende den ge-
heelen dag
c. op gewone werkdagen vóór 9 uur
's morgens, van 12 uur tot half twee
des middags, cn na 5 uur 's avonds
geen alcoholhoudende drqnken mo
gen worden toegediend of verkocht.
Zou zulk een bepaling voor elke ge
meente geen weldaad zijn?
Het drankmisbruik is behalve een
zonde ook een maatschappelijk kwaad.
De drank verlaagt en verdierlijkt den
mensch. Houdt zijn ontwikkeling en
verheffing tot hooger peil tegen.
Straks komt algemeen de vrije Zater
dagmiddag en de kortere arbeidsdag.
Zal dat niet voor velen een vloek
worden, als de kroegen verlokkend hun
deuren openstellen
Vooral voor Ter Neuzen lijkt ons een
bepaling als deze zeer noodig.
Alleen zij, die belang bij den drank-
verkoop hebben, kunnen er tegen zijn.
Zedelijke en geestelijke belangen van liet
volk moeten echter zwaarder wegen dan
43)
Z ELAND IA.
„Ik heb al zoo dikwijls jou zin ge
daan,'" zei hij ontstemd.
„Is je dat zoo'n last?"
„Nee, maar dezen keer wou ik nou
es graag, dat je
„Ja, natüürlijk 1"
Ze keerde haar hoofd van hem af.
Hij antwoorde niet dadelijk. Moest
hij nu met Truus óók weer verschil
krijgen, als eerst met Jo Nee, wég,
wèg, die gedachten aan Jo Diè was
hem immers vreemd geworden Ja?
Vreemd? Hij moest maar toegeven,
zooals altijd
Hij trok haar aan den arm wat dichter
naar zich toe.
,,'k Zal wel meegaan naar de bioscoop
Ze wendde met een glans van voldoe
't individueel belang van een groep men
schel), die door de ellende van anderen
zich verrijken.
Gelet op de stemming over het voorstel
om de kermis droo;? te leggen, gelooven
we dat in den Neuzenscheu Raad een
meerderheid voor e- n voorstel als in
Alblasserdam is aangenomen, te vinden
zou zijn.
Ieder weldenkend mensch moet er
trouwens wel voor zijn.
Ook voor de andere gemeenten in
Zeeuwsch-Vlaanderen zou het een goede
bepaling zijn.
V Ook een verklaring.
Het liberale oud-Kamerlid Drion beeft
een merkwaardige ontdekking gedaan.
Hij beeft de dieper liggende oorzaak
van de revolutie opgespoord 1
Die ligt in de geheelonthouding en in
't zich te weinig te buiten gaan op ge
slachtelijk gebied
De man heeft volgens Drion
behoefte aan zekere uitspattingen.
Hij moet zoo nu en dan eens kunnen
drinken. Hij moet ook op sexueel gebied
wat meer vrijheid hebben dan de vrouw.
Bovenal echter heeft hij behoefte aan
„geestrijke" dranken.
\y Krijgt hij die niet, wordt hij geheel
onthouder, dan zoekt zijn geest iets
anders.
Dan wordt hij revolutionair!
Zoo „verklaart" do lieer Drion het
feit, dat de revolutionaire- idee zooveel
veld wint.
't Is me de verklaring wel.
Er mag met recht worden gevraagd,
of de lieer Drion nuchter was toen hij
dezen onzin neerschreef.
En toch, en toch zouden er onder
de liberalen geen meer zijn, die 't met
den heer Drion eens zijn
Niet allen, o neen. Ook onder de
liberalen zijn nette en alleszins achtens
waardige meuschen.
Maar we hebben zoo 't gevoel, dat er
onder de zoogenaamde „herbergliberalen'
nog wel aanhangers van den heer Drion
zitten.
We zijn er zelfs niet gerust op, of er
geen Neuzensche Drionneu zijn. In en
buiten den Raad.
Die tot eiken prijs 't zij al of niet
uit dank voor bewezen diensten den
herbergiers de hand boven t hoofd
houden.
Die van „denkend deel der natie
gedaafd zijn tot „drinkend deel." Of
althans tot beschermers daarvan.
Toch zal hun macht nog meer tanen,
en zal ook lner 't gezond verstand t
beneveld brein overwinnen.
Tegenover liet drankmisbruik sta een
krachtige drankbestrijding. Vooral ook
van de Christelijke groepen.
Zaken verklaarde ronduit dat hij veel
meer waarde hechtte aan don uitvoer
van pakken propaganda-artikelen dan
aan den invoer van voedingsmiddelen
véél meer. Alle landen diénen streng
toe te zien op de verspreiding der
gevaarlijke propaganda, overal dient
de bevolking der landen ten sterkste
te warden ingelicht over het gevaar
dat door het Bolsjewisme dreigt."
„Meent ge dat zulks ook voor Neder
land geldt
„Even goed voor Nederland als 7001'
elk land ter wereld. Vergeet niet dat
de Bolsjewisten van de bourgeois in
Rusland schatten in vreemd bank
papier en kostbaarheden roofden en
die als propaganda-middelen trachten
in te voeren voor hun geestverwanten
in elk land. Ik heb reeds opgemerkt
dat de ziekte ook bier velen heeft
aangetast. En het is een ziekte die
hoogst gevaarlijk kan worden."
Deze zegsman kan op de hoogte zijn.
'n Gewaarschuwd man geldt voor
twee laat daarom Nederland ook déze
waarschuwing ter harte nemen.
En laten wij een voorbeeld nemen aan
de rustelooze propaganda der bolsje
wisten, door met meer ijver dan tot nu
toe mee te werken aan de verbreiding
der Christelijke beginselen.
ning haar blonde kopje naar hem toe.
Ze had tóch gewonnen... Maar er ging
iets af van het mooie van haar over
winning, toen ze Jan aankeek. Er was
iets in zjjn gelaatsuitdrukking van de
gedwongeu berusting van het slacht
offer.
Was ze te ver gegaan
Te vroeg te ver gegaan Moest ze
niet liever toegeven? Waagde ze niet te
veel Maar neen, nu kon ze toch niet
meer terug. Maar ze moest oppassen,
den boog niet te strak te spannen.
„o, Dat wist ik wel," zei ze, heel
hartelijk doende. En op eens lachten
en vleiden haar oogen weer„waarom
zou je dat ook niet doen. Heusch Jan,
ik ben vanavond niet in de stemming
om de Faust te liooren en dan kun je
er. toch eigenlijk niet van genieten, wèl
Oprecht keken haar oogen hem aan.
Haar onwil, nu ja, dat was toch te
sterk, maar haar tegenzin, zachtst ge
sproken, sproot dan feitelijk voort uit
eerbied voor de kunst? Neen, dan kon,
dan mócht hij het haar inderdaad met
V Bolsjewistische propaganda.
Herhaaldelijk blijkt liet, dat de bolsje
wisten geen moeite ontzien om propa
ganda te voeren voor hun heillooze
beginselen.
Iemand die pas uit Rusland terug
keerde, schrijft er van
„Overal moet men zorgen dat tegen
de propaganda der Bolsjewisten wordt
gewaakt. Dat iA noodig omdat hun
propaganda schitterend is en omdat zij
de beteekenis er van ten volle beseffen.
De Commissaris van Buitenlandsche
V Liberale onmacht.
in zijn „Richting en beleid der liberale
partij" schrijft de oud-minister Cort van
Linden, het' volgende
„De partij van het gezag, dat zijn de
Christelijke groepen, is diep in het ver
leden geworteld. Terwijl de liberale
part ij alles hij eik-aar genomen nog slechts
zeer' weinig 'beeft gewrocht, terwijl een
maatschappij naar liberale beginselen
bestuurd nog nergens althans nergens
op groote schaal, wordt aangetroffen, kan
de partij van liet gezag bogen op duur
zame ervaring."
Dit voor de liberale partij vernietigend
oordeel van den liberalen Cort van der
Linden is niet onjuist.
Onze maatschappelijke instellingen en
begrippen, zooals: gezin, huwelijk, gezag,
recht, schuld, verantwoordelijkheid enz.
hebben zicli alle onder den invloed dei-
christelijke religie gevormd.
Slechts aan "den Cliristelijken wortel
onttrekken deze hun levenssappen.
Aan de Christelijke beginselen is liet
té danken, dat de vele aanvallen uit den
vrijzinnigen hoek op de redelijke grond
slagen van ons maatschappelijk leven
gericht, niet geslaagd zijn.
De Christelijke partijen hebben mede
de doorwerking der revolutionaire, libe
rale beginselen tegengehouden.
In 't verleden weinig gepresteerd, aldus
Mr. Cort van der Linden.
In de toekomst tot volslagen onmacht,
gedoemd, aldus is de uitspraak van de
stembus. Arme liberalen
De ellende te Weenen.
Hoe tienrig de toestaud in Weenen
is, blijkt uit een relaas in de W eensche
„Reichspost," waarin vooral gewag wordt
gemaakt van de verwildering, die door
5 jaren oorlog en tengevolge van de
thans heerschende ellende meer en meer
zich doet gelden.
te zwaar aanrekenen, dat ze niet mee
wou. Hij had haar verkeerd beoordeeld,
„Je hebt gelijk, Truus, maar 't was
voor mij toch 'n erge teleurstelling",
bekende hij.
„o, Maar als je er zóó over teleur
gesteld bent, heusch, dan wil ik toch
wel met jou mee, hoor 1" deed ze edel
moedig, tóch zeker, dat ze al overwonnen
had.
„Nee," weerde hij af, volstrekt niet.
Wat eigenaardig van haar, dit voor te
stellen. J,,Kun |je denken Nee, dat is
nou afgesproken, we gaan naar de bios
coop."
Ze had toch eigenlijk een hart van
goud. Wat had hij haar verkeerd be
oordeeld.
„Maar anders, heuschbegon
ze nog eens.
„We praten daar nou niet meer over",
stelde hij voor.
Wat was ze nu weer hartelijk. W at
dreven al die zwarte gedachten spoedig
weer weg, als itille nevelwolken voor de
stralende zon.
Hij ging mee.
En zij vermaakte zich kostelijk. Hoe
doller klucht, hoe verrukkelijker, vond
ze. En kwam een min kiescli gedeelte
wat nog al 'seen keer gebeurde, dan
scheen haar dat volstrekt niet te ge-
neeren. Jan had 'n hartgrondigen afkeer
van dergelijke stukken. Dat was juist
zijn grootste bezwaar tegen de bioscoop
theaters. Ter sluiks keek hij in hetlsche-
merig donker haar aan, om haar niet
beschaamd te maken. Welk 'n desillusie
voor 'm. Ze keek toe met schitterende
oogen, werkelijk, ja. Ze sloeg ze 'ganscli
niet neer. En als voelde ze, dat hij haar
aankeek, wendde ze haar hoofd heel even
naar liern toe; en hij zag het vlammen
van die oogen. En ze lachte hem tegen.
Hij sloeg zijn oogen neer.
Weer sloop' dat gevoel van teleurstel
ling zijn ziel binnen. Had hij zich in
Truus vergist
Maar straks bjj 'liet. huiswaarts keeren
verdwenen weer al die wantrouwige ge
dachten. Hij mocht niet zoo achterdoch
tig wezen 1 (Wordt vervolgd).
Moord, roof en diefstal zijn aan de
orde van den dag. Maar wat vanwege
de Amerikaansche commissie ter verzor
ging van Weensclie kinderen wordt mee
gedeeld, zegt het blad, geeft een droe-
vigen kijk op de tegenwoordige gesteld
heid der Weensclie bevolking, zoowel
wat baar liclïamelijkeo a's moreeleu toe
stand aangaat.
De bevolking lijdt koude en honger,
die haast niet meer om te verdragen
zijn. De van staatswege gedistribueer
de levensmiddelen zijn ontoereikend.
Hun hoeveelheid voorziet in de mini
mumbehoefte, blijft zelfs onder het voe-
dingsmiuimum, dat voor instandhouding
jan het menschelijk lichaam noodig is. i
Do kinderen die door de Amerikaan
sche hulpcommissie verzorgd worden,
ontvangen naar verhouding wat kwan
titeit betreft en vooral wat de kwaliteit
van liet voedsel aangaat, niet meer dan
de volwassenen op hun gewone levens
middelenkaarten De kinderen mogen
niets mee naar huis nemen, hetgeen na
tuurlijk een verstandig voorschrift is.
In verschillende kiudereethuizen hebben
zich intussclien betreurenswaardige voor
vallen voorgedaan. Alleen in geval van
ziekte, mogen de ouders -liet eten dei-
kinderen komen halen, en nu is gebleken,
dat tal van ouders misbruik van deze
bepaling hebben maakt, door ziekte hun
ner kinderen voor te wenden en zichzelf
op die wijze het eten te verschaffen. 1
Zoo ver is het met den nood reeds
gekomen en zoo ver is het ook moreel
peil van sommige ouders reeds gedaald.
De toestanden werden Zaterdag in de
„American luncheon club" te Londen ge
schilderd door Sir William Goode, den
Britschen bestuurder van het hulpfonds,
die juist van de stad teruggekeerd was.
Hij 'zeide, dat de toestand nog erger was
dan hij vermoed had, en verklaarde
o.m.:
„Ik ben pas van Weenen teruggekeerd
en heb liet gevoel alsof ik tien dagen in
een cel ben opgesloten geweest, beschul
digd van moord. Ik logeerde in bet.
beste hotel, maar kreeg noch eieren noch
melk. In de bittere koude kropen de
gasten bij elkaar in de onverwarmde hal,
waar slechts één lichtje brandde. In
mijn werkkamer moest ik werken met
de jas aan, terwijl do thermometer een
graad boven vriespunt wees. Eindelijk
slaagde ik er in bout te krijgen, waar
mee ik twee dagen een klein vuurtje
stoken kon. Het kostte me 970 kronen,
hetgeen voor den Weener nog evenveel
beteekent als voor den oorlog.
„Het komt meermalen voor, dat bet
verkeer in de hoofdstraten stopgezet
wordt om een groot aantal begrafenis
sen door te laten. Negen tiende der
draagbaren bevatten kinderlijken. Ik
meen, dat een onmiddellijk ingrijpen in
de ellende in Centraal Europa noodzake
lijk is, om niet liet gevaar te loopen
vau eeü zegepraal vau het Bolsjewisme,
dat zicli waarschijnlijk niet zou bepalen
tot dat gedeelte van Europa."
De gruwelen der Bolsjewiki.
Dezer dagen heeft een Engelsche gees
telijke, R. Courtier Foster, in de Lon-
denselie „Times" vreeselijke dingen ver
teld over gruwelen, door de Bolsjewiki
in en om Odessa bedreven. Het volgende
is er uit overgenomen
Op liet schip Sinope werden
generaal Chormichof en sommige ande
ren van zijn persoonlijke vrienden een
voor een met ijzeren kettingen vastge
maakt aan houten planken en langzaam
duim voor duim, in de vuurhaarden van
het schip geschoven en levend gebraden.
Anderen werden aan lieren vastgebon
den de lieren werden aangedraaid, tot
dat de mannan levend in stukken wa
ren gescheurd. Weer auderen werden
naar de ketels gebracht en met stoom
gebrand daarna weiden ze naar een
ander gedeelte van het schip gevoerd
en bij de ventilatoren geplaatst. De
ventilatoren werden in beweging gezet,
zoodat de koude luchtstroom langs de
brandwonden zou strijken en de pijn
van de gemartelden nog zou verlioogen.:."
Naar|hetzelfde blad uit Reval verneemt
hebben de Bolsjewiki den vroegeren
minister van Bmnenlandsche Zaken
Boelygin, doodgeschoten. De grijsaard,
die 86 jaar oud en geheel verlamd was
js in zijn stoel naar de plaats van te
rechtstelling gedragenl
Azië ontwaakt.
De „Globe" meldt dat geheime rap
porten uit Turkestan een eigenaardigon
kijk geven op het nieuwe Oostersclie
ZEEUWSCH
DOOR