Orgaan ter verspreiding der Christelijke Beginselen in Zeeuw'seh-Vlaanderen. No. 199. Zaterdag 6 December 1919. 2e Jaargang. Uit de Schrift. Uit het Buitenland. Uit het Biiinenland. ÜH de Provincie. im\ i a Uitgave van de Christelijke Persvereeniging „Zeeuvvsch-Vlaanderen" te Ter Neuzen. Alle stukken, de redactie en administratie van dit blad betreffende, moeten worden gezonden aan den redacteur, H. S. v. HOUTEN, looswjjkstraat 62, Ier Neuzen. Telefoon No. 169. ABONNEMENT: Bij bezorging ƒ1,15 per drie maanden. Frftnco per post voor Nederland 1.25. ADVERTENTIËNVan 1—4 regels ƒ0.40. Elke regel meer ƒ0.10. Abonnementen per contract. Crisistoeslag 15%. Inzending van advertentiën tot 12 uur 's middags op de verschijndagen bij den drukker L). H. L1TTOOIJ Az. te Ter Neuzen. Telefoon Nr. 20. „JEHOVAII ALLEEN." Zij vreesden den HEERE, en dienden (ook) hunne goden, 2 ICON. 17 33a. Dit wordt gezegd van de Samaritanen. Wie waren zij? De kinderen Israels hadden gezondigd tegen den Heere hunnen God, Die hen uit Egypteland opgebracht had. Zij hadden andere goden gevreesd en ge wandeld in de inzettingen der Heidenen. Zij hadden zich hoogten gebouwd in al hunne steden, van den wachttoren af tot de vaste steden toe. En zij hadden zich staande beelden opgericht en bos- schen op allen hoogen heuvel en onder alle groen geboomte. Daartoe bracht hen do zonde van Jerobeam den zoon van Nebath. Ze werden gewaarschuwd door de profeten, maar zij hoorden ze niet. Ze verhardden hunnen nek. Zii verwierpen 's Ileeren inzettingen en Zijn verbond. Daarom vertoornde zich de Heere zeer over Israël, dat Hij bun wegdeed van Zijn aangezicht. Salmanezer de koning van Assyrië kwam, belegerde de hoofd stad van het tienstammenrijk Samaria 3 jaar, nam het in en voerde Israël weg in Assyrië. Van de armsten des lands liet hij achter. Ook bracht hij volk van Babel en Chuta en van Aova en van Hamath en Sevarvaïm en deed hen wonen in de steden van Samaria in de plaats der kinderen Israels. Deze heidenen met de overgebleven arme Israëliërs, die zich al spoedig vermengden, zijn de Samaritanen, In 't begin van dat ze daar woonden was de dienst van Jehovah bun gebeel vreemd, Zij vreesden dus den HEERE niet. God zond toen onder hen leeuwen die er van hen doodden. Dit gericht maakte indruk op hen. 't Was, zoo dachten ze, omdat ze den God van dat land niet vreesden. Maar hoe zouden zij Hem vimezen, als ze Hem niet kenden, en niet wisten hoe Hij gediend wilde worden. Ze klaagden daarover bij den koning van Assyrië, en deze zond toen een van de weggevoerde priesteren daarheen, dat die hun leerde „de wijze des Gods van het land." 't Was een van de priesters die vroeger bij de kalverendienst te Dan en te Bethel zijn werk gedaan héd. Hij ging daarom te Bethel wonen en leerde hun hoe zij den Heere vreezen zouden. Nu waren ze klaar. Ze maakten elk hun -eigen goden diu ze vroeger gediend hadden in hun hei- densch land bouwden daarvoor op do hoogten huizen, op de hoogten die Israël vroeger reeds had opgericht voor zijn vreemde goden, en daarnaast kwam ook cene plaats open voor Israels God, den God van het land. Van hunne geringsten maakten ze priesters, en die moesten dienen in de huizen op de hoogten de goden en den God van Israël. Zij vreesden den HEERE, en dienden ook hunne goden, naar de wijze der volken, van dewelke zij die weggevoerd hadden. Zoo hadden deze Samaritanen de moei lijkheid opgelost. Hun eigen goden ble ven getrouw, Jehovah kon hen niets meer verwijten, het hart kon gerust zijn, ze konden hopen op de hoede en steun van de beide partijen. Nu stonden ze sterk. En op 't land dat zo bewoonden, dat rijke land, zouden nu de zegeningen nederdalen. Ze lieten zich geduldig onderwijzen in der. voorgeschreven dienst van Jehovah, en de priesters hunner goden waren niet minder trouw. Ze bouwen de huizen van hunne vroegere goden die ze niet loslieten en ze hebben ook recht straks te bouwen den tempel van Jehovah te Jeruzalem. Hun cultus was eene vermenging van afgodendienst en Jehovahdienst. Ze sche nen niet te weten dat het eerste gebod van Jehovahs wet luidde: Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezichthebben. Zij vreesden den Heere, en dienden (ook) hunne goden, Hoo werpt dit getuigenis licht in don kere harten. 0 Ze waren in de Jehovahdienst onder wezen, maar naar de onzuivere zondige opvatting van Jerobeam den zoon van Nebath die Israël zondigen deed. Hij had door de oprichting der gouden kalveren te Dan en te Bethel Israël, 's Heeren Bondsvolk, tot de afgoden uitgedreven. Jerobeams priester zette dit onzuivere onderwijs voort. In de Samaritanen zien we de gerijpte vrucht. Arme harten Hoe zijn ze vol dwaling, vol leugen, vol zelfmisleiding. Maar keeren we tot onszelf in, mijne lezers. Zulke Samarilaansche harten zijn er nog. De IIeebe wil Zijn eer niet geven aan anderen. Ik ben de Heere uw God Ge kunt Hem niet dienen en den Mammon. Ge kunt Hem niet dienen en zonde of wereld, of uw vleesch. Ge kunt llem niet vreezen en uw vertrouwen stellen op uw arm, uw ver mogen, uw verstand en inzicht. Ge kunt naar Hem niet luisteren en naar 't ingeven van uw verdorven en twijfelziek hart. Ge kunt Zijn Woord niet aannemen en het Evangelie der revolutie of de prediking van 't ongeloof, of de influis teringen van Satan. Ge kunt niet hinken op twee gedach ten ge moogt in uw hart. of in uw leven niet vermengen tweeërlei vreeze, waar van de eene de andere vijandig is en daarom totaal uitsluit. En daarom is zelfonderzoek geboden. Daarom vergeet het nooit: Jehovah al leen Z. De Walle. V De splijtzwam. Als een bericht in „De Zeeuw" juist is, dan heeft Ds. P. J. Steinz uit Goes op 30 November iu de Ned. Hetv. Kerk te Ter Neuzen de belangen van het Christelijk onderwijs bepleit. Volkomen in orde, natuurlijk. Zelfs yerheugen we er ons over dat hij onze Hervormde broeders meerdere belangstelling blijkt te komen in het Christelijk onderwijs. Die belangstelling was tocii nooit bijzonder groot. Wel stuurde men de kinderen, maar van een werkelijk meeleven zag men helaas veel te weinig. Waar hel brengen van offers voor het christelijk*onderwijs weldra geheel tot de historie zal belmoren en het Rijk of de Gemeente alles gaat betalen, dreigt het gevaar, dat die belangstelling bij de Christenouders nog meer verslapt. Daarom was het goed gezien, dat men Ds. Steinz die liefde tot het christelijk onderwijs liet aanwakkeren. Het blijkt echter dat die belangstelling zich op een zeer eenzijdige en voor het Christe lijk onderwijs gevaarlijke wijze gaat uiten. Wat toch is 't geval Met vereende krachten wc zullen nu niet onderzoekeu, wie 't grootste deel der lasten droegen is door de Chris tusbelijders in Ter Neuzen een school gesticht, die er wezen mag. Een sier raad voor de stad en voor de omgeving. Een school, waarvan het onderwijs ten zeerste wordt geroemd en gewaar deerd. Die nog uitgebreid wordt en tot een modelschool gemaakt. Het Christelijk volksdeel in Ter Neu zen kan trotsch zijn op zoo'u school en en er dankbaar voor met 'toog op't be lang der kinderen. En ziedaar, nu gaat men van Hervorm de zijde trachten een eigen Hervormde scho'ol te stichten. Een commissie van vijf leden, n.l. de heeren H. v. d. Ouden D. v. Aken, B. N. v. Dijke, A. de Feij- ter en C. L. Deij is benoemd om zich in verbinding te stellen met den kerke- raad der Herv, Gemeente.en voorts te trachten een afdeeling voor Christelijk Volsonderwijs op te richten. Waarvoor is dat nu noodig? Pas was er eenige meerdere toenade ring gekomen tusschen de op kerkelijk gebied verschillende Christelijke groepen. Men organiseerde samen winterlezingen men heeft een comité gevormd, dat zich teu doel stelt door eensgezind samen werken het Christelijk beginsel op elk gebied te propageeren. Maar waarom dan nu deze geheel on- noodige verwijdering? Waarom de ker kelijke muren ook op schoolgebied door getrokken, waarom ook daar de splijt zwam aangebracht? Omdat het noodig was, of omdat het nu toch geen geldelijke offers kost en umu dan wel kans ziet z'n volkje mee te krijgen Of in 't welbegrepen belang van het Christelijk onderwijs We gelooven niet dat dit laatste zoo kan zijn. Onze tijd eischt meer dan ooit eens gezindheid van alle Christenen tegenover ongeloof en revolutie, 't Is juist der Christenen zondige verdeeldheid die het modernisme in Nederland zoo machtig heeft gemaakt. 't Oud-ilollandscJiê^L.reek woord zegt „Eendracht maakt macht." Onze Hervormde broeders verkeerd voorgelicht, met goede bedoelingen mis schien brengen in toepassing het „Tweedracht breekt macht." En banen aldus den weg voor onge loof en revolutie. Onbewust misschien, Jt zij zoo. Maar daar is 't niet minder jammer en gevaarlijk om. Zou hier overleg tusschen de verschil lende richtingen niet noodig zijn? Als de Hervormde broeders bezwaren of wensclien hebben, waarom Romen ze daar dan niet mee bij do bestaande Ver- eeniging voor Christelijk Onderwijs? Nu heeft 't veel van een stil in den rug vallen, van een verkeerd en dwaas kerkisme. Dwaas, want het breekt de Christelijke actie eer af, dan dat het die bevordert, en dat komt zeker de kerk niet ten goede. Laat men zich goed bezinnen eer men begint. Een vreeselijke droom. Een zekere Sapionza te Irvington in den Amerikaanschen staat New-York, heeft zijn vrouw des nachts in droom toestand gedood. Hij droomde, dat zijn dochtertje, dat in dezelfde kamer sliep, door moordenaars werd aangevallen en vuurde, met hel geVolg dat hij zijn vrouw trof. Den laatsten tijd had hij dreigbrieven ontvangen, waarin geld van hem geëischt werd. Hij gaf deze brieven, die vermoe delijk van de „Zwarte Hand" kwamen, aan de politie, maar de bedreigingen werkten zoozeer op zijn zenuwen, dat hij vergunning kreeg om een revolver te dragen. Sindsdien sliep hij altijd met een revolver onder zijn kussen. Zijn buren zeggen, dat door het peinzen over de dreigbrieven zijn zenuwen gesloopt waren. Op een avond gingen Sapienza, zijn vrouw en zijn twee-jarig dochtertje als gewoonlijk omstreeks tien uur naar bed. Tegen middernacht, meende de heer Sapienza, dat een venster opengeschoven werd. Hij draaide zich om en zag twee gemaskerde mannen, gewapend met mes sen, de kamer binnendringen. Een van hen bukte zich over het kind heen en hief den arm op om toe te stooten. Waanzinnig van angst vuurde Sapienza zijn revolver af, die hij onder het kussen in de vuist geklemd had. Hij hoorde den knal en toen hij zijn bezinning herkreeg, kwam hij tot de ontdekking dat de kamer leeg was. Er stond geen venster open. Opeens hoorde hij zijn vrouw kreunen. Hij draaide het licht aan en zag uit een wonde in haar hoofd bloed stroomen. Toen besefde hij, dat hij gedroomd had. Zijn vrouw was dood de kogel was door het kussen heen dwars door haar hoofd gegaan. De magistraat geloofde het verhaal cn liet hem tegen borgstelling op vrije voe ten. De ongelukkige man, dié zeide dat hij zeer aan zijn vrouw gehecht was, is radeloos. Algerneene staking te Rome. ROME, 2 Dec. (V. D.) Gisteravond werden eenige socialistische volksverte genwoordigers het slachtoffer van vijan dige betoogingen. Tengevolge van dezo incidenten zijn de arbeiders in staking gegaan. De staking is kalm begonnen. Het tramverkeer staat stil en er rijden geen rijtuigen. Hedenavond of morgen ochtend vroeg, zullen er geen dagbladen meer verschijnen. ROME, 2 December. Evenals te Rome is te Milaan en te Florence een algerneene staking afgekondigd Bij botsingen te Milaan zijn twee be- toogers gedood een karabinier is ster vende. BERLIJN. 3 Dec. (N. R. Ct.) Nopens den toestand in Italië melden de Duit- sche bladen Te Milaan is een rumoerige straatbe- tooging gehouden. Officieren en dames werden door de stakers lastig gevallen. Het kwam tot een botsing met de troe pen, die door een hagel van steenen werden ontvangen. Toen bovendien uit de menigte geschoten werd, gaven ook de soldaten vuur, met het gevolg, dat drie personen gedood en velen gewond werden. L)e bevolking van Milaan is zeer opgewonden. Men vermoedt dat de sta king zich zal uitbreiden. Tc Rome hebben de typografen zich bij de stakers aangesloten, zoodat de bladen niet kunnen verschijnen. In het centrum der stad ziju alle winkels ge- sloteu. Het tramverkeer staat stil. Ook rijtuigen rijden niet. Het komt voortdu rend tot kleine botsingen, zoodat het aantal aangehouden personen buitenge woon groot is. Voor vandaag hadden de socialisten een nieuwe groote betooging georganiseerd. De autoriteiten hadden zeer strenge maatregelen genomen. Griezelige geschiedenis. Weensche bladen melden een griezelige geschiedenis. De achtjarige dochter van een weduwe was onlangs spoorloos ver dwenen. Nu is uitgemaakt, dat het kind het slachtoffer is geworden van een sexueelen moord. De dader had het lijk in stukken gesneden en de stukken weg geworpen. Eenige vrouwen vonden het vleescii en hebben het naar het ge rucht wil gebraden en opgegeten in de meening dat bet varkensvleesch was. Ierland. Het getreuzel inzake Ierland begint gevaarlijk te worden. Het is, schrijft de „Times", alsof er een samenzwering bestaat tegen het plan om vrede te brengen in Ierland. Het regeeringsvoorstel aangaande een Iersche schikking is zonder eenigen twijfel niet welkom ?aan die elementen, die elke wijziging van den states quo als nadeelig voor hun belang beschouwen. Het is moeilijk te gelooven, dat de stappen, die nu worden genomen en de maatregelen van dwang geen gevolg zouden zijn van een intrige, direct gericht tegen de ver zoeningsgezinde politiek van deErigeische regeering. Het is duidelijk bewezen dat het sverbieden van de vereeniging van Sinu Fein de misdaden van die geheime gezelschappen eer heeft doen toenemen dan afnemen. Het Britsche volk beseft de uitwerking niet van de bevelen van den uitvoerenden raad, die Ierland worden opgelegd, uit zijn naam maar het kabi net moet dit toch beseffen. Onder zulke ernstige omstandigheden, terwijl hel ge- lieele geloof aan dit land op bet spel staat-, is liet ons recht te vragen, wat de bron en de bedoeling is van deze dwarsboomerij 'van de erkende regee- ringspolitiek. De correspondent van de „Times,, te Dublin meldt eveneens dat de toestand iu Ierland met den dag slechter wordt. De politieke situatie laat nauwelijks een glimp van hoop toe en de sociale en administratieve situatie is buitengewoon slecht. Gematigde (.lieden in Ierland staan versteld [over liet verdwijnen van allen eerbied voor de wet. Misdaden en daden van geweld komen in steeds toenemende mate voor. OV EREEN STEMM IN G V ERK R EG EN Naar uit goede bron vernomen wordt hebben de onderhandelingen betreffende de herziening van het verdrag van 1839 tot overeenstemming geleid wat betreft de economische zijde der hangende vraag stukken. "Zoowel over het beheer van de Schelde in vredestijd als over den aanleg van een Schelde-Rijiikanaal en van een kanaal Antwerpen-Moerdijk is men het eens geworden. Deze desiderata behoorden tot de voornaamste economische wen sclien van België. Hoewel het betreffende zijn militaire aspiraties "geen voldoening ontving, mag men verwachten, dat een schikking op deze basis zal kunnen worden bereikt. Intusschen schijnt België zijn wenschen op militair gebied nog niet geheel te hebben opgegeven, doch men is er hier nu ook van overtuigd, dat er een tijd voorbij moet gaan, vóór bn aleer opnieuw een gedachtenwisseling aangaande deze vraagstukken zal kunnen plaats vinden. Van de militaire aanspraken van België zal, gezien het uitstel, wel niets komen. VERHOOGING VAN TELEGRAAF- EN TELEFOONTARIEVEN. Zooals bekend is, moeten om de kosten van den post-, telegraaf- en telefoondienst voor 1920 te dekken, de tarieven voor die diensten worden verhoogd. Wat den telefoondienst betreft, zal dit in de eerste plaats het geval zijn met hot mt-erendeel der abonnementen voor aansluiting van de locale rijkstelefoon netten. De prijs daarvan zal waarschijnlijk af hankelijk worden gesteld van het aantal geabonneerden. Vermoedelijk zullen de verhoogingen binnen matige grenzen zich bewegen van f 5 tot f 20.- Ten einde de toeneming van het tele fonisch verkeer ten plattelande zooveel mogelijk te bevorderen, zal hier enkel het afstandsgelden voor perceelen buiten hot minimum tariefsgébied, welk af- standsgeld thans f 2 per 100 M. bedraagt, wegens de groote stijging van de mate riaal prijzen en loorien op f 3 worden gebracht. Voorts bestaat het voornemen de ta rieven voor interlocale gesprekken te verhoogen. Een interlocaal gesprek van 3 minuten of minder zal f 0.5Q een dringend inter locaal gesprek van denzelfden duur f 1,50 kosten. Het jaarlijksch recht voor telegram adressen, thans f 20, zal waarschijnlijk worden gebracht op f 60. Alle verhoogingen zullen waarschijnlijk ingaan op 1 Januari 1920. VERGOEDING INTERNEERINGS- KOSTEN. Naar aanleiding van geruchten als zou ons land België terugvordering vragen van de kosten voor de vluchtelingen, deelt het corr. bureau mede, dat de Nederlandsche Regeering er niet aan denkt en er niet aan gedacht heeft over te gaan tot de terugvordering van de ruim 45 millioen gulden welke door Ne derland ten behoeve van de burgerlijke Belgische uitgewekenen zijn uitgegeven. Onze Regeering bepaalt er zich toe om overeenkomstig de regelen van het vol kenrecht van de Belgische Regeeriug terugbetaling te vragen van de uitgaven, die veroorzaakt werden door de inter- neering van de Belgische militairen, die gedurende den oorlog over onze grens kwamen. VE£LZEGGENDE BANKETLETTERS. Een der leden van den Haagschen Gemeenteraad die tot heden bij de al gerneene beschouwingen over de gc- meentebegrooting geen redevoering hield, onthaalde, zoo vertelt de „Ned." zijn medeleden op banketletters, die met zijn twaalven de veelzeggende spreuk vorm den. Zwijgen is Goud. 1 ZILVERBON. Er komt een nieuw model zilverbon van één gulden EERSTE-KAMERVERKIEZING. De Prov. Staten van Gelderland heb ben tot lid van de Eerste Kamer gekozen den heer A. Jurgens Azn. (katholiek) met 33 stemmen, tegen 15 stemmen op den heer I). Vy. P. Wisboom (u. t.) en 11 stemmen op den heer F. M. Wibaut (s. d. a. p.). EEN STANDBEELD VOOR DOMELA NIEUW ENHU1S? Naar „Het Volk" uit goede bron ver neemt, bestaat bij een groep revolutio naire kunstenaars liet plan, een stand beeld voor Domela Nieuwenhuis op te richten, en wel op het Haarlemmerplein te Amsterdam. RIJKSSUBSIDIE AAN 1IET TOONEEL. Woensdagmiddag heeft de Tweede Kamer opnieuw gestemd over liet voor stel van Minister de Visser in zake het verleenen van subsidie aan het tooneel. De voorgestelde post werd met 42 tegen 41 stemmen aangenomen. Voor stemden van rechts 14 Katholie ken 1 Chr.-Hist.en van links 8 Sociaal- Dem.6 Unie-Liberalen4 Vrijzinnig- Dein.4 Vrij-Liberalcn 4 Neutralenen 1 Plattelander. Tegen stemden van rechts 13 Anti- Revolutionairen 8 Roomsch-Katholie- ken 6 Chr.-llist.1 Chr.-Democraat l Chr.-Socialeen van links 10 Soc- Dem. en 2 Revolutionairen. Dinsdagmiddag om 2 uur hoopt Ds. S. Groeneveld in de Geref. Kerk alhier, eene gedachtenisrede uit te spreken, ter gelegenheid van zijn 25 jarig ambtsjubilé. Des avonds om 6 uur wordt in het zelfde kerkgebouw cene samenkomst 1 f% 'i i nAM\Tr,n*nMrr rv: t.-f \T..,In»l.vr. J 1 OK TER NEUZEN, 5 December 1919.

Krantenbank Zeeland

Luctor et Emergo | 1919 | | pagina 1