Oroaan ter verspreiding der Christelijke Beginselen in Zeeuwseh-Vlaanderen. Dit de Schrift. m\*w, farmm BuItftiilaiulsch Overzicht. Uit het Bi»iteiilasid. Uit het Binnenland. Uit de Provincie. Aj unNNF.MFNT RH hczoreine ƒ1.15 Der driemaanden. Franco per post voor Nederland 1.25. Uitgave van de Christelijke Persvereeniging „Zeeuwsch-Vlaanderen" te Ter Neuzen. Alle stukken, de redactie en administratie van dit blad betreffende, moeten worden gezonden H. S. v. HOUTEN, Vlooswijkstraat 62, Ter Neuzen, Telefoon No. 169. aan den redacteur, ABONNEMENT Bij bezorging 1,15 per drie maanden. Franco per post voor Nederland 1.25. ADVERTENTIËNVan 1—4 regels ƒ0.40. Elke regel meer ƒ0.10. Abonnementen per contract. - Crisist.oeslag 15%. Inzending van advertontiën tot 12 uur 's middags op de verschijndagen bij den drukker D. H. LÏ1IOOIJ Az. te Ier Neuzen. Telefoon Nr. 20. DE MAN DIE DEN IIEERE VREEST. Welgelukzalig is de man, die den Heere vreest, die grootcn lust heeft in Zijne geboden. PSALM 112 1. Waar is de man die den Heere vreest geneigd naar een voorbeeld om te zien, om aan dat voorbeeld ons te toetsen. Deze en die man wordt er voor ge houden, dat hij den Heere vreest, hij zegt het daarenboven zelf. Hem tot model kiezen is daarom niet kwaad. Nauwkeurig volgt men dan dien man in al zijn gangen. Inzonderheid wordt er op gelet in hoeverre de man die den Heere vreest de wereld nog nadoet. In dat alles mag men hem toch navolgen. Zoo kiest in onze dagen elk zich liefst ten voorbeeld den man, wiens levens richting 't meest overeenkomt met de neigingen van eigen hart. Ideaal is die man te meer, wanneer hij zich waagt niet alleen op de uiterste grenzen den Christen voor zijn leven gesteld, maar zich zelfs vrij beweegt midden in de wereld. 't Meest ideaal onder de „mannen die den Heere vreezen" is dan deze, die alle grenzen uitvvischt tusschen wereld en Christendom, Christus in zijn hart draagt, vrijmoedig van hem spreekt en getuigt op eigen wijze, en liever zich van alle „bekrompene vromen" aftrekt, dan dat hij ook maar één van de kinderen der wereld af zou stooteu. Wij zijn op weg naar het oude heiden dom, waar elke groep van menschen zich zijn eigen god koos naar de neigingen van het hart. Zoo ontving Bacchus evengoed zijn vereerders als Minerva. Zoo gaat 't in de wereld der christen heid, wanneer men 't geopenbaarde Woord van God vaarwel zegt, en leven gaat naar de inspraak van zijn eigen hart. Tot de wet en tot de getuigenis, zie hier 's Heeren roepstem voor de eeuwen. Kiest daarom uit de menschenrijen niet zelf het voorbeeld van den man die den Heere vreest. Begint zelfs niet met dien man onder de menschen rondom u heen te zoeken. Wie zich aan een ander spiegelt, spiegelt zich zacht. Zoekt dien man in 't beeld, dat de H. Schrift u biedt. Ilij wordt u hier geteekend in het woorddie grooteu lust heeft in Zijne geboden. Lust hebben in de geboden des Heeren, zegt reeds véél. Dan is er niet meer 't goddeloos overleg, in hoeverre kan ik onder den Christelijken naam nog met de wereld leven, maar juist de andere vraag, hoe kan ik't meest Gode behagen. Lust tot de geboden des Heeren wil zeggen met heel zijn hart, met al zijn genegenheden branden van liefde tot 's Heeren geboden en altijd zich afvragen Heere, wat wilt gij dat ik doen zal. Hier is niet 't kiezen van het voorbeeld om de „ruimte" te houden, en den weg zoo breed mogelijk te nemenIntcgen deel, hier is de lippentaal naar de keuze des hartenIk ben een vriend, ik ben n» a teazel van allen die uw naam En nu wordt hier niet siectns ge sproken van lust hebben tot de geboden des Heeren, maar grooten lust. 't Is de man, bij wien die lust niet alleen in 't hart gevonden wordt, zich niet alleen openbaart in het verborgen leven, in eigen huis en vriendenkring, maar die dien lust openbaart in heel zijn leven. In zijn verkeer in 't midden der wereld, in zijn ambt en beroep, 't Zij hij werk man is of patroon, 't zij hij een geringe plaats inneemt of een hooge positie bekleedt, altijd en overal toont, dat hij geen kwaad gedoogen kan, maar ijvert met een Pinehas-ijver tegen alle onge rechtigheid. Eer zal hij zich van alle schepselen aftrekken, dan met lust in 't allerminste tegen Gods wil iets te doen. Grooten lust door openbaring van ijver voor den Naam des Heeren. Wilt gij hier. 't voorbeeld, neemt dan ook 't Bijbelsch voorbeeld de Mozessen en de Elia's uit de H. Schrift. discipelen. De man die den Heere vreest, ondervindt dit in de eerste plaats. De „christen", die in alles met de wereld meedoet, wordt door haar op de handen gedragen. De „christen", die 't wat ruim neemt, wordt door de wereld geprezen. De christen, die in stilheid leeft, wordt door de wereld verdragen. Maar do christen die toont grooten lust ^srriiiiYcl']veniet)c|Tmtge worpen. Is nu daarom het lot van zulk een christen droef? O neen, juist liet tegen deel. Spreekt do werëld den vloek uit over dien man, God laat Zijn zalig hooren. Wil de wereld hem alle geluk ontnemen, de Heere doet hem gelukzalig zijn in zijn lot. Ja, roept de goddelooze wereld nóg steeds het „Kruis hem" uit over zulk een man, God zorgt er dikwerf voor, ook uit liefde tot de wereld, dat zulk een man nog genade en eeie vindt, en man van invloed wordt in dorp of stad of land. Denkt aan Daniël en zijn drie vrienden, of ook aan dien armen, wijzen man uit Pred. 9 15, die de stad verloste door zijn wijsheid. Maar al is het ook, dat in 't aardsche leven de man die *den Hpere vreest verstooten wordt tot aan zijn dood, dan nog blijft 't Woord des Heeren waar: Welgelukzalig is de man die den Heere vreest. Kiest u daarom niet het voorbeeld van „den man die den Heere vreest" naar de inbeelding van uw hart, maar naar de uitbeelding in '1 Woord des Heeren. Tracht dien man, u in dat Woord geteekend, na te volgen en te evenaren. Welgelukzalig zijt dan ook gij in leven en in sterven. Ter Neuzen. S. Groeneveld. De ijver van uw huis heeft mij ver teerd. Dat woord werden eens de disci pelen des Heeren indachtig, toen Jezus den tempel had gereinigd. Jezus werd om Zijn ijver voor den Naam des Heeren in de wereld gehaat, en heeft gezegdzij hebben Mij gehaat, zij zullen ook U haten, Mijn trouwe Minister Idenburg. Door den staat zijner gezondheid daar toe gedwongen, heeft minister Idenburg aan II. M. de Koningin ontslag moeten vragen als minister. Met droefenis zal ons volk dit ver nemen. Idenburg was zoo gezien, genoot zoo aller sympathie. Ieder, vriend en tegenstander die met hem in aanraking kwam achtte hem hoog. Vooral ons Antirevolutionaire volk had hem lief. Zij eerde in hem den beginselvasten leider. Steeds kwam Idenburg voor ziju Christelijk beginsel openlijk uit. Nimmer schaamde hij zich zijn Heilaud en Heer. Daarbij kwam de echte eenvoud van zijn karakter. Altijd bleef hij dezelfde, steeds was hij ook voor den meest een voudige toegankelijk. En thans moet hij heengaan. Het Vaderland vroeg teveel van zijn krachten. Als gouverneur-generaal van Suriname eerst, van Oost-Indië daarna, als minister van koloniën tweemaal, diende hij vorstin en vaderland met onverdroten ijver en trouw. Nu is zijn gezondheidstoestand geschokt. Maar voor hem, den oprechten bidder voor land en volk, klimt het gebed van ons Christelijk volksdeel omhoog, opdat het den Heere van leven en dood be hagen moge, Idenburg nog weer te her- o%pIlin._nndat hii weer voor land en volk Én voor onze partij. Geve God dat aan hem, die leeft voor ons volk en die leeft in het hart onzes volks. De „intellectueelen". Intellect beteekent verstand. Intellectueelen zijn dus de meer ont wikkelden degenen, die met hun „hoofd" arbeiden. Een groepje intellectueelen, hersen- arbeiders noemen ze zich nog al graag heeft een oproep de wereld ingezonden, waarvan de bedoeling is, te doen uitko men dat alleen het bolsjewisme deze aarde, die nu vaak een tranendal is kan omtoovereu tot een paradijs. Deze heeren wenschen vernietiging van het kapitalisme. Zij toch beschouwen het kapitalisme als de bron van alle leed en ellende. Ze vergeten, dat de oorzaak van 's menschen diepen val, alleenlijk dg zonde is. Dat alle misstanden, ook die welke het kapitalistische stelsel aan kleven, gevolgen zijn van den zondeval. En dat, wie deze misstanden wil aan tasten, niet aarzelen moet, om de bron, de hartader aan te tasten. Alleen door een verandering van de innerlijke ge steldheid des harten, resultaat van de werking des Heiligen Geestes, is beter schap mogelijk van de sociale krankhe den. Gebed is daarvoor noodig. En een terugkeer tot God en Zijn Woord. Daar voor moet geijverd. Dan zullen heel veel dingen, die nu nog scheef staan, vanzelf worden rechtgezet. Alleen een levend Christendom kan de wereld redden. Aan ons de taak m te bewijzen, dat alle ujue'il!' j)a'"a/leen liet Christendom de maatschappelijke wonden kan genezen. De heelmiddelen, die de revolutionaire intellectueelen willen toepassen, zullén geen baat, maar wel verergering van den toestand brengen. Niet door de massa op te zweepen en tot ontevredenheid te prikkelen, zal de sociale vrede komen. Die is alleen te verkrijgen, als 't volk zich gewillig buigt, voor den Bron van alle gezag, voor Hem Die rijken en armen beide formeerde, Die van beiden eenmaal rekenschap zal vragen van al hun daden, en bij Wien geen aanneming des per- soons is. Dat echter een groep van intellectu eelen. van mannen die geroepen zijn leiding te geven aan het leven onzes volks, aldus de revolutie verheerlijken en trachten te bevorderen stemt tot ernst. De tijden worden steeds ernstiger. Eu 't ergste is nog wel, dat de Chris tenen zoo weinig ijver dikwijls beloonen vbor verbreiding der beginselen die in hen leven. Slechts een eensgezind optreden van allle Christenen, kan onder den zegen des Heeren het oordeel der revolutie keeren. Weg dan met alle verdeeldheid, onder linge naijver en lauwheid. 't Geldt onze heiligste en dierbaarste bezittingen vrijheid van geweten, kerk, school, beginsel, vrouw en kind. 1 egen deze intellectueelen zijn 't krankzinnigen of misdadigers hebben wij als Christenen te stellen de vreeze des Heeren, die 't beginsel der ware wijsheid is. V Beginsel tegen beginsel. Psyché NikaiDe ziel overwint. Zie daar het gevleugelde woord, dat een nieuw opgekomen, oude waarheid onder ons volk brengt. „De geest overheerscht de stof", zei profesor Opzoomer reeds voor meer dan vijftig jaar. Theoriën regeeren de wereld. Wie met een theorie, een beginsel, komt en in dat beginsel zijn ziel legt, er bezielend voor pleit, die overwint scharen van menschen. Dat zagen de volken in die dagen, toen liet oude Evangelie des kruises de heidenwereld introk. We hebben het gezien toen het socialisme de harten be geesterde en we zullen het zien nu het Bolsjewisme de wereld begint rond te trekken. Het zal seharen bezielen en meeslepen. Het begin is er reeds. Ook in ons land legt het beslag op de gees ten. Studenten aan de Rijksuniversiteiten vereenigen zich reeds om er studie van te maken en het te verbreiden. Aller lei geletterden in de burgermaatschappij leenen er het oor aan. Hoe afkeerig ook van de gruwelen, in naam van het liet uegiwsm avftt langt naar een maatschappij zonder gezag. De historie van voor honderd jaar her haalt zich. Ook toen warén het de ge leerden, de ontwikkelden, die de begin giuselen van de Revolutie bestudeerden en verbreidden. Zij waren de Revolu tie-makers. En in de toekomende lijden is er geen ontkomen aan de bekoring en de macht, die er van de Bolsjewisti sche beginselen uitgaat. Duizenden en tienduizenden ellendigen smachtend naar verlossingen zullen zich in de armen van deze dwaasheid werpen en eerst wanneer ze aan den lijve ondervonden zullen hebben, dat ze ook hier les- gelling van hun zielendorst gezocht hebben uit gebroken bakken die geen water houden, zullen ze zich er van af wenden en iets anders zoeken. Wat daartegen te doen is? Zet Wijnkoop en ieder die met hem gelijk spreekt, liet land uit, zegt de een. Verbied ze tenminste propaganda te maken, zegt de ander. Maar helpen zal dit niet. De histo rie leert in dezen, dat beginselen oinve- derstandelijk zijn. Geweld bewerkte nimmer iets anders, dan dat er voor de één, die onschadelijk was gemaakt, tien anderen opstonden, terwijl verboden boe ken het meest gelezen worden. Is er dan niets tegen te doen Zeker er is alles tegen te doen. Maar alleen aldus, dat tegenover het verkeerde beginsel het goede wordt ge steld en dit laatste met nog meer over tuiging en bezieling, eensgezind en in samenwerking door allen, die zich op 't publieke erf des levens voor Christus buigen. iw v. voor een groot deel schuld aan den snel len groei van de theoriën van ongeloof en revolutie. Gisteren was liet een jaar geleden, dat het kanon in West-Europa, na meer dan vier jaren gedreund te hebben, zweeg. Het jaar dat achter ons ligt heeft wel of ficieel den vrede gebracht, maar feitelijk toch niet, want het definitieve ratificatie protocol moet nog steeds opgemaakt worden en in een der voor de wereld ontwikkeling belangrijkste landen, Ame rika, is men het er zelfs nog niet over eens of men liet verdrag, zooais liet te Parijs werd opgemaakt, zul goedkeuren. Maar was de vredesstemming nu maar in de harten der volkeren weergekeerd. Doch ook dat kan men niet zeggen. De Opperste Raad te Parijs decreteert nog telkens de eischen van den overwinnaar aan den overwonnene. Hij verlangde nog in dó laatste dagen 400,000 ton seheepsruimte van Duitschland voor de door de eigen nalatigheid der Entente gezonken Duitsche oorlogsschepen te Scapa Flow. Hij beschikte afwijzend op het toch rechtmatige betoog van Duitsch land tegen de Belgische slimmigheden om zich in Eupen en Malmédy bij de volksstemming een voorsprong te ver schaffen. Hij weigerde de gemeenteraads verkiezing in Opper Silezië te erkennen, omdat die wellicht zullen gebezigd worden als materiaal tegen de daar onder de auspiciën der Entente zelf binnenkort te houden volksstemming. Nog immer worden duizenden Duitsche krijgsgevangenen door de Entente achter gehouden en aan een volkomen onge motiveerd en noodeloos lijden blootge steld. De vijanden van het vorig jaar worden door deze en dergelijke feiten als het ware nog door een ijslaag van elkander gescheiden gehouden. Maar ook in de landen zelf is nog geen sprake van een volledigen terug keer van den vredestoestand. Het hongerspook dreigt tal van landen en de onontkoombare duurte, gevolg van schaarschte en woeker, bedreigt allen gezamenlijk. Inderdaad, er is geen reden om den wapenstilstand in feestelijke stemming te herdenken. Het Ouderdomspensioen in Engeland. Van een kommissie voor dit onder werp uit het Lagerhuis jiebben een meerderheid en een minderheid ieder afzonderlijk verslag uitgebracht. Beide rapporten stellen voor dat het m i n i- m umbedrag bepaald zal worden op 10 shilling (zes gld.) per week, en de 1 e e f t ij <1 op 70 jaar. Enkele leden vffjr,de .fpinderheid willen geven tot. 121 3 derheid 11 van 18 leden, dat de ink o- m e ngrens '(thans ongeveer 380 gld. per jaar) zal vervallen en de pensi oneering dus algemeen zal worden ge maakt. Eenige leden wenschen de pen sioneering te doen ingaan op het 65e jaar. Wat do kostenberekening aan gaat, vinden we vermeld dat de enkele verhooging tot 10 shilling de uitgaven voor dit doel zou brengen op 23% mil- lioen pond. Werd de inkomensgrens met 100 procent verhoogd, dan zou dit bedrag 32 millioon worden. Een alge- meene pensioneering van alle zeventig jarigen zou 41 millioon kosten. Deze diie cijfers zouden stijgen tot 38 51 en 70 millioen pond indien de leeftijd werd teruggebracht tot 65 MINISTER VAN KOLONIËN. Men verneemt, dat binnen enkele dagen is te verwachten de benoeming van den heer S: de Graaf, oud-directeur van Binnenlandsch Bestuur in Ned.- Indië, tot Minister van Koloniën, ter vervanging van den oud-Gouverneur- Generaal, den heer A. W. F. Idenburg. DE DROOGLEGGING DER ZUIDERZEE. Ter voorbereiding van de werkzaam heden voor gedeeltelijke drooglegging der Zuiderzee is op Wieringen een groote stoombaggermolen met 3 stoomsleep- booten aangekomen. De baggermolen is bezig op verschillende plaatsen, in zee, v u.l daar waar men de afslu'.tdük vu>i de Van n,wycKsluis naar Wieringen hoopt te leggen, met het opbaggeren van zeeklei en modderspecie. De sleep- booten brengen dan de modderbakken welke met deze specie gevuld zijn naar Stavoren, waar een cn ander wordt gelost en in kelders bewaard en gedroogd om daarna te worden onderzocht in hoeverre men de opgebaggerde specie voor de te maken afsluitdijk kan ge bruiken. VOOR DE NOODLIJDENDEN IN CENTRAAL EUROPA. Het geheele fabriekspersoneel der firma A. Driessen heeft eergisteren één uur zonder betaling gewerkt, en alles wat in dat uur is gereed gekomen, is door de firma ten geschenke gegeven aan het noodlijdende Oostenrijk en Hongarije. Meer dan zeshonderd mannelijke en vrouwelijke arbeiders hebben in dat éénc' uur bijna 2001) K.G. voor de konsuinptie gereed produkt afgeleverd, welk kwantum een marktwaarde van f 5000 vertegen woordigd. Een mooi voorbeeld ter na volging DE KWESTIE-VAN GROENENDAEL. In de Tweede Kamer heeft de heer Van Groenendael verklaard op 20 Juli met den Franschen gezant in Brussel een onderhoud te hebben gehad, waarin ook de volksstemmingkwestie ter sprake is gekomen. Met andere autoriteiten heeft hij niet gesproken. Hierop verklaarde de heer Kooien, dat dit onwaar is. De Katholieke Ka merclub weet, dat de heer Van Groenen dael nog rpet andere autoriteiten heeft gesproken, doch mag geen namen pu- bliceeren. De heer Van Groenendael hield het tegendeel vol. De heer Schaper wilde, dat de Re geering zou ingrijpen. v Hierop (verklaarde de Minister van Biunenlandsche Zaken, dat hij met den Minister van Buitenlandsche Zaken zou overleggen wat hem te doen stond. TER NEUZEN, 14 November 1919. De Onderlinge Glasverzekering, geves tigd te Ter Neuzen, hield Woensdagavond hare jaarvergadering in de zaal van den heer M. Adriaansen. Een 20-tal leden waren tegenwoordig. Uit het verslag van den penningmees- fer bleek, dat er een batig saldo was van ruim f5000. maar omreden dit bedrag grootendeels is belegd in stukken N. W. S., wier koers sinds den aankoop ervan sterk verlaagd is, zou het onprac- tisch zijn deze thans te verkoopen met het oog op het plaatsen van verschillen de nieuwe ruiten. Daarom stelde het bestuur voor de premie dit jaar te verdubbelen voor de betalenden en de vrijgestelden dit jaar de premie te doen betalen. Dit werd aangenomen, evenals liet bc- tarier Ruiten van 1 tot 4 M2 oppervlakte 40 cs. per M2, boven 4 tot 6 M2 60 ct, bo ven 6 tot 8M3 90 ctboven 8 M2 f 1.20 per M2.* .Dit met het oog op de groote risico van groote ruiten. Het salaris van den administrateur werd van f25 op f 50.gebracht. Woensdagavond is door de Ver- eeniging „Woningbouw" alhier besloten weer 50 woningen te bouwen, waaronder 18 middenstandswoningen. Uit nieuwe complex komt achter het terrein, waar nu gebouwd wordt. Tot bestuursleden werden herkozen de heeren M. Eijke, J. F. Hamerlinck en J. van Riet. Tot administrateur werd benoemd de heer N. J. Harte Gisteravond zou de agent de Witte een arrestant even „luchten". Deze wierp met geweld de deur open. Do W. trachtte den gevangene te grijpen, maar tastte mis, waardoor hij zijn arm ver rekte. De opgeslotene, een Belg, wist te ontkomen, doch werd later op den avond opnieuw gesnapt. Hij heeft o. a. zich schuldig gemaakt aan 't stelen van konijnen. De agent moest naar den dokter en is gisteravond nog opgenomen in het ziekenhuis. r j o n vv

Krantenbank Zeeland

Luctor et Emergo | 1919 | | pagina 1