Oroaan ter verspreiding der Christelijke Beginselen in Zeeuwseh-Vlaanderen.
Dit de Schrift.
m\*w, farmm
BuItftiilaiulsch Overzicht.
Uit het Bi»iteiilasid.
Uit het Binnenland.
Uit de Provincie.
Aj unNNF.MFNT RH hczoreine ƒ1.15 Der driemaanden. Franco per post voor Nederland 1.25.
Uitgave van de Christelijke Persvereeniging „Zeeuwsch-Vlaanderen" te Ter Neuzen.
Alle stukken, de redactie en administratie van dit blad betreffende, moeten worden gezonden
H. S. v. HOUTEN, Vlooswijkstraat 62, Ter Neuzen, Telefoon No. 169.
aan den redacteur,
ABONNEMENT Bij bezorging 1,15 per drie maanden. Franco per post voor Nederland 1.25.
ADVERTENTIËNVan 1—4 regels ƒ0.40. Elke regel meer ƒ0.10. Abonnementen per
contract. - Crisist.oeslag 15%. Inzending van advertontiën tot 12 uur 's middags op
de verschijndagen bij den drukker D. H. LÏ1IOOIJ Az. te Ier Neuzen.
Telefoon Nr. 20.
DE MAN DIE DEN IIEERE VREEST.
Welgelukzalig is de man,
die den Heere vreest, die
grootcn lust heeft in Zijne
geboden. PSALM 112 1.
Waar is de man die den Heere vreest
geneigd naar een voorbeeld om te zien,
om aan dat voorbeeld ons te toetsen.
Deze en die man wordt er voor ge
houden, dat hij den Heere vreest, hij
zegt het daarenboven zelf. Hem tot
model kiezen is daarom niet kwaad.
Nauwkeurig volgt men dan dien man
in al zijn gangen. Inzonderheid wordt
er op gelet in hoeverre de man die den
Heere vreest de wereld nog nadoet. In
dat alles mag men hem toch navolgen.
Zoo kiest in onze dagen elk zich liefst
ten voorbeeld den man, wiens levens
richting 't meest overeenkomt met de
neigingen van eigen hart. Ideaal is die
man te meer, wanneer hij zich waagt
niet alleen op de uiterste grenzen den
Christen voor zijn leven gesteld, maar
zich zelfs vrij beweegt midden in de
wereld.
't Meest ideaal onder de „mannen die
den Heere vreezen" is dan deze, die
alle grenzen uitvvischt tusschen wereld
en Christendom, Christus in zijn hart
draagt, vrijmoedig van hem spreekt en
getuigt op eigen wijze, en liever zich
van alle „bekrompene vromen" aftrekt,
dan dat hij ook maar één van de kinderen
der wereld af zou stooteu.
Wij zijn op weg naar het oude heiden
dom, waar elke groep van menschen zich
zijn eigen god koos naar de neigingen
van het hart. Zoo ontving Bacchus
evengoed zijn vereerders als Minerva.
Zoo gaat 't in de wereld der christen
heid, wanneer men 't geopenbaarde
Woord van God vaarwel zegt, en leven
gaat naar de inspraak van zijn eigen
hart.
Tot de wet en tot de getuigenis, zie
hier 's Heeren roepstem voor de eeuwen.
Kiest daarom uit de menschenrijen niet
zelf het voorbeeld van den man die den
Heere vreest. Begint zelfs niet met
dien man onder de menschen rondom u
heen te zoeken.
Wie zich aan een ander spiegelt,
spiegelt zich zacht.
Zoekt dien man in 't beeld, dat de
H. Schrift u biedt. Ilij wordt u hier
geteekend in het woorddie grooteu
lust heeft in Zijne geboden.
Lust hebben in de geboden des Heeren,
zegt reeds véél. Dan is er niet meer
't goddeloos overleg, in hoeverre kan ik
onder den Christelijken naam nog met
de wereld leven, maar juist de andere
vraag, hoe kan ik't meest Gode behagen.
Lust tot de geboden des Heeren wil
zeggen met heel zijn hart, met al zijn
genegenheden branden van liefde tot
's Heeren geboden en altijd zich afvragen
Heere, wat wilt gij dat ik doen zal.
Hier is niet 't kiezen van het voorbeeld
om de „ruimte" te houden, en den weg
zoo breed mogelijk te nemenIntcgen
deel, hier is de lippentaal naar de keuze
des hartenIk ben een vriend, ik ben
n» a teazel van allen die uw naam
En nu wordt hier niet siectns ge
sproken van lust hebben tot de geboden
des Heeren, maar grooten lust. 't Is de
man, bij wien die lust niet alleen in 't
hart gevonden wordt, zich niet alleen
openbaart in het verborgen leven, in
eigen huis en vriendenkring, maar die
dien lust openbaart in heel zijn leven.
In zijn verkeer in 't midden der wereld,
in zijn ambt en beroep, 't Zij hij werk
man is of patroon, 't zij hij een geringe
plaats inneemt of een hooge positie
bekleedt, altijd en overal toont, dat hij
geen kwaad gedoogen kan, maar ijvert
met een Pinehas-ijver tegen alle onge
rechtigheid. Eer zal hij zich van alle
schepselen aftrekken, dan met lust in
't allerminste tegen Gods wil iets te
doen. Grooten lust door openbaring
van ijver voor den Naam des Heeren.
Wilt gij hier. 't voorbeeld, neemt dan
ook 't Bijbelsch voorbeeld de Mozessen
en de Elia's uit de H. Schrift.
discipelen. De man die den Heere vreest,
ondervindt dit in de eerste plaats.
De „christen", die in alles met de
wereld meedoet, wordt door haar op de
handen gedragen. De „christen", die
't wat ruim neemt, wordt door de wereld
geprezen. De christen, die in stilheid
leeft, wordt door de wereld verdragen.
Maar do christen die toont grooten lust
^srriiiiYcl']veniet)c|Tmtge
worpen.
Is nu daarom het lot van zulk een
christen droef? O neen, juist liet tegen
deel.
Spreekt do werëld den vloek uit over
dien man, God laat Zijn zalig hooren.
Wil de wereld hem alle geluk ontnemen,
de Heere doet hem gelukzalig zijn in
zijn lot. Ja, roept de goddelooze wereld
nóg steeds het „Kruis hem" uit over
zulk een man, God zorgt er dikwerf
voor, ook uit liefde tot de wereld, dat
zulk een man nog genade en eeie vindt,
en man van invloed wordt in dorp of
stad of land. Denkt aan Daniël en zijn
drie vrienden, of ook aan dien armen,
wijzen man uit Pred. 9 15, die de stad
verloste door zijn wijsheid.
Maar al is het ook, dat in 't aardsche
leven de man die *den Hpere vreest
verstooten wordt tot aan zijn dood, dan
nog blijft 't Woord des Heeren waar:
Welgelukzalig is de man die den Heere
vreest.
Kiest u daarom niet het voorbeeld van
„den man die den Heere vreest" naar
de inbeelding van uw hart, maar naar
de uitbeelding in '1 Woord des Heeren.
Tracht dien man, u in dat Woord
geteekend, na te volgen en te evenaren.
Welgelukzalig zijt dan ook gij in leven
en in sterven.
Ter Neuzen.
S. Groeneveld.
De ijver van uw huis heeft mij ver
teerd. Dat woord werden eens de disci
pelen des Heeren indachtig, toen Jezus
den tempel had gereinigd.
Jezus werd om Zijn ijver voor den
Naam des Heeren in de wereld gehaat,
en heeft gezegdzij hebben Mij gehaat,
zij zullen ook U haten, Mijn trouwe
Minister Idenburg.
Door den staat zijner gezondheid daar
toe gedwongen, heeft minister Idenburg
aan II. M. de Koningin ontslag moeten
vragen als minister.
Met droefenis zal ons volk dit ver
nemen.
Idenburg was zoo gezien, genoot zoo
aller sympathie.
Ieder, vriend en tegenstander
die met hem in aanraking kwam achtte
hem hoog. Vooral ons Antirevolutionaire
volk had hem lief. Zij eerde in hem den
beginselvasten leider. Steeds kwam
Idenburg voor ziju Christelijk beginsel
openlijk uit. Nimmer schaamde hij zich
zijn Heilaud en Heer.
Daarbij kwam de echte eenvoud van
zijn karakter. Altijd bleef hij dezelfde,
steeds was hij ook voor den meest een
voudige toegankelijk.
En thans moet hij heengaan.
Het Vaderland vroeg teveel van zijn
krachten.
Als gouverneur-generaal van Suriname
eerst, van Oost-Indië daarna, als minister
van koloniën tweemaal, diende hij vorstin
en vaderland met onverdroten ijver en
trouw.
Nu is zijn gezondheidstoestand geschokt.
Maar voor hem, den oprechten bidder
voor land en volk, klimt het gebed van
ons Christelijk volksdeel omhoog, opdat
het den Heere van leven en dood be
hagen moge, Idenburg nog weer te her-
o%pIlin._nndat hii weer voor land en volk
Én voor onze partij.
Geve God dat aan hem, die leeft voor
ons volk en die leeft in het hart onzes
volks.
De „intellectueelen".
Intellect beteekent verstand.
Intellectueelen zijn dus de meer ont
wikkelden degenen, die met hun „hoofd"
arbeiden.
Een groepje intellectueelen, hersen-
arbeiders noemen ze zich nog al graag
heeft een oproep de wereld ingezonden,
waarvan de bedoeling is, te doen uitko
men dat alleen het bolsjewisme deze
aarde, die nu vaak een tranendal is
kan omtoovereu tot een paradijs.
Deze heeren wenschen vernietiging
van het kapitalisme. Zij toch beschouwen
het kapitalisme als de bron van alle leed
en ellende. Ze vergeten, dat de oorzaak
van 's menschen diepen val, alleenlijk
dg zonde is. Dat alle misstanden, ook
die welke het kapitalistische stelsel aan
kleven, gevolgen zijn van den zondeval.
En dat, wie deze misstanden wil aan
tasten, niet aarzelen moet, om de bron,
de hartader aan te tasten. Alleen door
een verandering van de innerlijke ge
steldheid des harten, resultaat van de
werking des Heiligen Geestes, is beter
schap mogelijk van de sociale krankhe
den. Gebed is daarvoor noodig. En een
terugkeer tot God en Zijn Woord. Daar
voor moet geijverd. Dan zullen heel veel
dingen, die nu nog scheef staan, vanzelf
worden rechtgezet.
Alleen een levend Christendom kan de
wereld redden.
Aan ons de taak m te bewijzen, dat
alle ujue'il!' j)a'"a/leen liet Christendom
de maatschappelijke wonden kan genezen.
De heelmiddelen, die de revolutionaire
intellectueelen willen toepassen, zullén
geen baat, maar wel verergering van
den toestand brengen.
Niet door de massa op te zweepen en
tot ontevredenheid te prikkelen, zal de
sociale vrede komen.
Die is alleen te verkrijgen, als 't volk
zich gewillig buigt, voor den Bron van
alle gezag, voor Hem Die rijken en armen
beide formeerde, Die van beiden eenmaal
rekenschap zal vragen van al hun daden,
en bij Wien geen aanneming des per-
soons is.
Dat echter een groep van intellectu
eelen. van mannen die geroepen zijn
leiding te geven aan het leven onzes
volks, aldus de revolutie verheerlijken
en trachten te bevorderen stemt tot
ernst.
De tijden worden steeds ernstiger.
Eu 't ergste is nog wel, dat de Chris
tenen zoo weinig ijver dikwijls beloonen
vbor verbreiding der beginselen die in
hen leven.
Slechts een eensgezind optreden van
allle Christenen, kan onder den zegen
des Heeren het oordeel der revolutie
keeren.
Weg dan met alle verdeeldheid, onder
linge naijver en lauwheid.
't Geldt onze heiligste en dierbaarste
bezittingen vrijheid van geweten, kerk,
school, beginsel, vrouw en kind.
1 egen deze intellectueelen zijn 't
krankzinnigen of misdadigers hebben
wij als Christenen te stellen de vreeze
des Heeren, die 't beginsel der ware
wijsheid is.
V Beginsel tegen beginsel.
Psyché NikaiDe ziel overwint. Zie
daar het gevleugelde woord, dat een
nieuw opgekomen, oude waarheid onder
ons volk brengt.
„De geest overheerscht de stof", zei
profesor Opzoomer reeds voor meer dan
vijftig jaar.
Theoriën regeeren de wereld.
Wie met een theorie, een beginsel,
komt en in dat beginsel zijn ziel legt,
er bezielend voor pleit, die overwint
scharen van menschen.
Dat zagen de volken in die dagen,
toen liet oude Evangelie des kruises de
heidenwereld introk. We hebben het
gezien toen het socialisme de harten be
geesterde en we zullen het zien nu het
Bolsjewisme de wereld begint rond te
trekken. Het zal seharen bezielen en
meeslepen. Het begin is er reeds. Ook
in ons land legt het beslag op de gees
ten.
Studenten aan de Rijksuniversiteiten
vereenigen zich reeds om er studie van
te maken en het te verbreiden. Aller
lei geletterden in de burgermaatschappij
leenen er het oor aan. Hoe afkeerig
ook van de gruwelen, in naam van het
liet uegiwsm avftt
langt naar een maatschappij zonder gezag.
De historie van voor honderd jaar her
haalt zich. Ook toen warén het de ge
leerden, de ontwikkelden, die de begin
giuselen van de Revolutie bestudeerden
en verbreidden. Zij waren de Revolu
tie-makers. En in de toekomende lijden
is er geen ontkomen aan de bekoring
en de macht, die er van de Bolsjewisti
sche beginselen uitgaat. Duizenden en
tienduizenden ellendigen smachtend naar
verlossingen zullen zich in de armen
van deze dwaasheid werpen en eerst
wanneer ze aan den lijve ondervonden
zullen hebben, dat ze ook hier les-
gelling van hun zielendorst gezocht
hebben uit gebroken bakken die geen
water houden, zullen ze zich er van af
wenden en iets anders zoeken.
Wat daartegen te doen is?
Zet Wijnkoop en ieder die met hem
gelijk spreekt, liet land uit, zegt de een.
Verbied ze tenminste propaganda te
maken, zegt de ander.
Maar helpen zal dit niet. De histo
rie leert in dezen, dat beginselen oinve-
derstandelijk zijn. Geweld bewerkte
nimmer iets anders, dan dat er voor de
één, die onschadelijk was gemaakt, tien
anderen opstonden, terwijl verboden boe
ken het meest gelezen worden.
Is er dan niets tegen te doen
Zeker er is alles tegen te doen.
Maar alleen aldus, dat tegenover het
verkeerde beginsel het goede wordt ge
steld en dit laatste met nog meer over
tuiging en bezieling, eensgezind en in
samenwerking door allen, die zich op
't publieke erf des levens voor Christus
buigen.
iw v.
voor een groot deel schuld aan den snel
len groei van de theoriën van ongeloof
en revolutie.
Gisteren was liet een jaar geleden,
dat het kanon in West-Europa, na meer
dan vier jaren gedreund te hebben,
zweeg.
Het jaar dat achter ons ligt heeft wel of
ficieel den vrede gebracht, maar feitelijk
toch niet, want het definitieve ratificatie
protocol moet nog steeds opgemaakt
worden en in een der voor de wereld
ontwikkeling belangrijkste landen, Ame
rika, is men het er zelfs nog niet over
eens of men liet verdrag, zooais liet te
Parijs werd opgemaakt, zul goedkeuren.
Maar was de vredesstemming nu maar
in de harten der volkeren weergekeerd.
Doch ook dat kan men niet zeggen. De
Opperste Raad te Parijs decreteert nog
telkens de eischen van den overwinnaar
aan den overwonnene. Hij verlangde
nog in dó laatste dagen 400,000 ton
seheepsruimte van Duitschland voor de
door de eigen nalatigheid der Entente
gezonken Duitsche oorlogsschepen te
Scapa Flow. Hij beschikte afwijzend op
het toch rechtmatige betoog van Duitsch
land tegen de Belgische slimmigheden
om zich in Eupen en Malmédy bij de
volksstemming een voorsprong te ver
schaffen. Hij weigerde de gemeenteraads
verkiezing in Opper Silezië te erkennen,
omdat die wellicht zullen gebezigd
worden als materiaal tegen de daar
onder de auspiciën der Entente zelf
binnenkort te houden volksstemming.
Nog immer worden duizenden Duitsche
krijgsgevangenen door de Entente achter
gehouden en aan een volkomen onge
motiveerd en noodeloos lijden blootge
steld.
De vijanden van het vorig jaar worden
door deze en dergelijke feiten als het
ware nog door een ijslaag van elkander
gescheiden gehouden.
Maar ook in de landen zelf is nog
geen sprake van een volledigen terug
keer van den vredestoestand. Het
hongerspook dreigt tal van landen en
de onontkoombare duurte, gevolg van
schaarschte en woeker, bedreigt allen
gezamenlijk.
Inderdaad, er is geen reden om den
wapenstilstand in feestelijke stemming
te herdenken.
Het Ouderdomspensioen in Engeland.
Van een kommissie voor dit onder
werp uit het Lagerhuis jiebben een
meerderheid en een minderheid ieder
afzonderlijk verslag uitgebracht. Beide
rapporten stellen voor dat het m i n i-
m umbedrag bepaald zal worden op
10 shilling (zes gld.) per week, en de
1 e e f t ij <1 op 70 jaar. Enkele leden
vffjr,de .fpinderheid willen geven tot. 121 3
derheid 11 van 18 leden, dat de ink o-
m e ngrens '(thans ongeveer 380 gld.
per jaar) zal vervallen en de pensi
oneering dus algemeen zal worden ge
maakt. Eenige leden wenschen de pen
sioneering te doen ingaan op het 65e
jaar.
Wat do kostenberekening aan
gaat, vinden we vermeld dat de enkele
verhooging tot 10 shilling de uitgaven
voor dit doel zou brengen op 23% mil-
lioen pond. Werd de inkomensgrens
met 100 procent verhoogd, dan zou dit
bedrag 32 millioon worden. Een alge-
meene pensioneering van alle zeventig
jarigen zou 41 millioon kosten. Deze
diie cijfers zouden stijgen tot 38 51 en
70 millioen pond indien de leeftijd werd
teruggebracht tot 65
MINISTER VAN KOLONIËN.
Men verneemt, dat binnen enkele
dagen is te verwachten de benoeming
van den heer S: de Graaf, oud-directeur
van Binnenlandsch Bestuur in Ned.-
Indië, tot Minister van Koloniën, ter
vervanging van den oud-Gouverneur-
Generaal, den heer A. W. F. Idenburg.
DE DROOGLEGGING DER
ZUIDERZEE.
Ter voorbereiding van de werkzaam
heden voor gedeeltelijke drooglegging
der Zuiderzee is op Wieringen een groote
stoombaggermolen met 3 stoomsleep-
booten aangekomen. De baggermolen
is bezig op verschillende plaatsen, in
zee, v u.l daar waar men de afslu'.tdük
vu>i de Van n,wycKsluis naar Wieringen
hoopt te leggen, met het opbaggeren
van zeeklei en modderspecie. De sleep-
booten brengen dan de modderbakken
welke met deze specie gevuld zijn naar
Stavoren, waar een cn ander wordt
gelost en in kelders bewaard en gedroogd
om daarna te worden onderzocht in
hoeverre men de opgebaggerde specie
voor de te maken afsluitdijk kan ge
bruiken.
VOOR DE NOODLIJDENDEN IN
CENTRAAL EUROPA.
Het geheele fabriekspersoneel der
firma A. Driessen heeft eergisteren één
uur zonder betaling gewerkt, en alles
wat in dat uur is gereed gekomen, is
door de firma ten geschenke gegeven
aan het noodlijdende Oostenrijk en
Hongarije.
Meer dan zeshonderd mannelijke en
vrouwelijke arbeiders hebben in dat éénc'
uur bijna 2001) K.G. voor de konsuinptie
gereed produkt afgeleverd, welk kwantum
een marktwaarde van f 5000 vertegen
woordigd. Een mooi voorbeeld ter na
volging
DE KWESTIE-VAN GROENENDAEL.
In de Tweede Kamer heeft de heer
Van Groenendael verklaard op 20 Juli
met den Franschen gezant in Brussel
een onderhoud te hebben gehad, waarin
ook de volksstemmingkwestie ter sprake
is gekomen. Met andere autoriteiten
heeft hij niet gesproken.
Hierop verklaarde de heer Kooien,
dat dit onwaar is. De Katholieke Ka
merclub weet, dat de heer Van Groenen
dael nog rpet andere autoriteiten heeft
gesproken, doch mag geen namen pu-
bliceeren.
De heer Van Groenendael hield het
tegendeel vol.
De heer Schaper wilde, dat de Re
geering zou ingrijpen. v
Hierop (verklaarde de Minister van
Biunenlandsche Zaken, dat hij met den
Minister van Buitenlandsche Zaken zou
overleggen wat hem te doen stond.
TER NEUZEN, 14 November 1919.
De Onderlinge Glasverzekering, geves
tigd te Ter Neuzen, hield Woensdagavond
hare jaarvergadering in de zaal van den
heer M. Adriaansen.
Een 20-tal leden waren tegenwoordig.
Uit het verslag van den penningmees-
fer bleek, dat er een batig saldo was
van ruim f5000. maar omreden dit
bedrag grootendeels is belegd in stukken
N. W. S., wier koers sinds den aankoop
ervan sterk verlaagd is, zou het onprac-
tisch zijn deze thans te verkoopen met
het oog op het plaatsen van verschillen
de nieuwe ruiten.
Daarom stelde het bestuur voor de
premie dit jaar te verdubbelen voor de
betalenden en de vrijgestelden dit jaar
de premie te doen betalen.
Dit werd aangenomen, evenals liet bc-
tarier
Ruiten van 1 tot 4 M2 oppervlakte 40
cs. per M2, boven 4 tot 6 M2 60 ct, bo
ven 6 tot 8M3 90 ctboven 8 M2 f 1.20
per M2.* .Dit met het oog op de groote
risico van groote ruiten. Het salaris
van den administrateur werd van f25
op f 50.gebracht.
Woensdagavond is door de Ver-
eeniging „Woningbouw" alhier besloten
weer 50 woningen te bouwen, waaronder
18 middenstandswoningen. Uit nieuwe
complex komt achter het terrein, waar
nu gebouwd wordt.
Tot bestuursleden werden herkozen
de heeren M. Eijke, J. F. Hamerlinck
en J. van Riet. Tot administrateur werd
benoemd de heer N. J. Harte
Gisteravond zou de agent de Witte
een arrestant even „luchten". Deze
wierp met geweld de deur open. Do W.
trachtte den gevangene te grijpen, maar
tastte mis, waardoor hij zijn arm ver
rekte. De opgeslotene, een Belg, wist
te ontkomen, doch werd later op den
avond opnieuw gesnapt. Hij heeft o. a.
zich schuldig gemaakt aan 't stelen van
konijnen. De agent moest naar den dokter
en is gisteravond nog opgenomen in het
ziekenhuis.
r j o n vv