Orgaan ter verspreiding der Christelijke Beginselen in Zeeuwsch-l/laanderen.
No. 167.
Zaterdag 16 Augustus 1919.
2e Jaargang.
Uit de Schrift.
Uit het Buitenland.
Uit het Binnenland.
v unxixiirMPUT ru u.nnrmo f i is npr fïrip maandfin Franco Der Dost voor Nederland f 1.25.
Uitgave van de Christelijke Persvereeniging „Zeeuwsch-Vlaanderen" te Ter Neuzen.
-Alle stukken, de redactie en administratie van dit blad betreffende, moeten worden ge
zonden aan den redacteur, H. S. v. HOUTEN, Vlooswjjkstraat 62, Ter Neuzen.
ABONNEMENT Bij bezorging f 1,15 per drie maanden. Franco per post voor Nederland f 1
AÜVERTENTIËNVan 1—4 regels fOAO. Elke regel meer /"0.10. Handelsadvertentiën
over twee kolom 8 cent* per regel. Abonnementen per contract.^ Crisistoeslag lpo-
Inzending van advertentiën tot 12 uur 's middags op de verschijndagen bij den di tikker
I). H. LITTOOIJ Az. te Ter Neuzen. Telefoon Nr. 20.
DOORGROND MIJ, O GOD.
Doorgrond mij, o God, en
ken mijn hartbeproef mij, en
ken mijne gedachten.
Psalm 139 '23.
In alle kennis is toeneming, ook in de
kennis van onszei ven.
Heel veel gaat er in ons om, waarvan
wij niets bemerken. Andere dingen be
merken wij eenigszius, maar zonder ze
te kennen' en te verstaan. En slechts
weinig is er, waarvan wij een heldere
bevatting hebben.
Dat begint reeds met ons lichaam.
Daarin gebeurt van allerlei, allerlei
werkingen gaan daarin om, waarvan wij
geen weet hebben. En maar weinig er
van nemen wij duidelijk waar.
Maar nog veel meer geldt dat van ons
zieleleven. Ook daarin gaat veel meer
om dan wij meten. En van wat. wij weten
verstaan wij dan nog betrekkelijk zoo
weinig.
Nu kunnen we onze opmerkzaamheid
scherpen, om op hetgeen ons anders zou
ontgaan onze aandacht te vestigenen
daarna kunnen we met ons verstand
daarin trachten door te dringen, om ook
te kennen wat we hebben waargenomen.
Bij dat doordringen in de kennis van
ons innerlijk leven merken we dan tel
kens nieuwe dingen op.
Wie niet maar onbedacht daarheen
leeft, maar zich rekenschap geeft van zijn
daden en van de overleggingeu, die aan
zijn daden voorafgingen, zal bemerken,
dat er in dat alles zekere neigingen zich
openbaren, die aan die overleggingen en
daden een bepaalde richting geven.
Maar die neigingen zelf komen weer
op uit den donkeren achtergrond van
ons zieleleven, waar wij met ons verstand
niet kunnen doordringen.
Onszclven kennen is nog mogelijk
maar onszelven doorgronden, neen. dat
kunnen wij niet. Dat moeten wij ten
slotte opgeven.
Slechts Een is er, die ons kent èn
doorgrondt, „lleere, Gij doorgrondt en
kent mij, Gij weet mijn zitten en mijn
opstaanGij verstaat van verre mijne
gedachten".
Dit laatste nu is ons van nature min
of meer hinderlijk.
Zelfs kan'het u in de ontmoeting met
een van uw medemenschen overkomen,
dat ge een gevoel krijgt, alsof ge door
gekeken wordt. Ilet is u dan alsof voor
het oog van zoo iemand alles aan u van
glas is, en alsof hij in uw hart lezen kan,
alsof ge niets voor hem kunt verbergen.
Dit hindert u dan, omdat het u in uw
zelfstandigheid, in uw vrijheid raakt. Ge
gevoelt dan, dat ge tegenover wie u al-
zoo bespiedt en schijnt te doorgluren
niet kunt zooals ge maar wilt.
En wanneer dit dan met, zekeren op
zet gebeurt, dan krijgt zulk bespieden
zelfs iets van een ongeoorloofd indringen
in uw verborgen wezen, waarop ge niet
gesteld zijt.
Maar hoe diep een ander ook in uw
oog en in uw hart lezen kan, tot een
doorgronden komt het niet. Alleen God
is het, die u doorgrondt en kent.
Nu komt daar nog iets bij.
Wanneer er in uw hart niets omging,
wat voor uw eigen consciëntie geoordeeld
stond, dau zoudt ge u ook tegenover nie
mand hebben te schamen. Hoe dieper
een ander dan in uw hart kon lezen, des
te rijker schatten van zielenadel zouden
er aan het licht gebracht kunnen worden.
Maar er gaat, helaas, zooveel in ons
om, waarover onze consciëntie ons reeds
aanklaagt. Zooveel lage, onedele, zondige
drijfveeren, die ongemerkt ons oordeel
en vrije wilskeuze ten kwade neigen
Zoo licht komen er zelfs bij onze goede
werken zondige bijoogmerken, waardoor
ze wat ons betreft bezoedeld worden.
Daarbij hoeveel zelfmisleiding mengt
zich vaak in onze overleggingen. En als
wij dan achteraf daaraan ontdekt wor
den, dan moeten we ons soms wel scha
men over iets, waarop we eerst roem
hebben gedragen.
Des te meer opmerkelijk is de bede
aan het slot van den 139en Psalm Door
grond mij, o God, en ken mijn hart
beproef mij en ken mijne gedachten.
Hoe, dat booze en verdorven hart zou
den wij voor God openleggen Zouden
wij niet eerder moetenn bidden, dat Got
er maar niet op lette, en over al dat
onreine zijn heilige oogen toesloot
Toch deze bede staat er, waarbij het
als een begeerte des harten wordt uit
gesproken, dat God ons persoonlijk door
gronde en beproeve. En wie dat niet
kan bidden, is met zijn godsvrucht niet
op de plaats waar hij zijn moet.
Waarom, valt bij eenig nadenken wel
in te zien. Als toch eenmaal de begeerte
in uw hart leeft om naar den wille Gods
te leven, dan haat gij ook al die verbor
gen zonden. En omdat de lleere nu al
leen uw hart kan doorgronden, roept ge
zijn beoordeeling in niet alleen over uw
daden, maar ook over die verborgen
roerselen van uw binnenste.
Het spreekt vanzelf, dat wie alleen
den schijn liefheeft zoo niet kan bidden.
Wie de zonde wel uitzuivert uit zijn
wandel voor het oog der mcnschen, maar
van binnen in zijn hart blijft omgaan
met zijn zondige, zelfzuchtige, eerzuchtige
overleggingen, die houdt liefst dat alles
voor zichzelf.
Maar wie voor Gods aangezicht is gaan
wandelen, die heeft aan de Goddelijke
critiek op zijn innerlijke overleggingen
behoefte. Wie verstaan mag. hoe heil
zaam het is, dat God met zijn al door
dringend oog die booze heimelijkheden
daar van binnen aan het licht brengt,
die verlangt er naar, dat deze heilzame
critiek hem niet gespaard blijve.
Want worden onze zonden dan ook
eerst door God 'ontdekt, er is toch
voor die zonden verzoening in het bloed
des kruises. En door zijn Geest reinigt
de lleere dan ook ods hart, en stuurt
onze overleggingen in den weg van zijn
getuigenissen.
Deze Goddelijke critiek is scherp, en
doordringend, en niets sparend. Maar
ze is ook, en dat is de keerzijde ervan,
volkomen naar waarheid.
Er ligt in deze bede daarom ook een
wapen tegen alle onbillijk oordeel, dat
over ons gaan zou.
Deze bede sterkt ons tegen allerlei
verdrukking, die wij soms omtrent ons
zelven koesteren. Ze sterkt ons ook tegen
alle verdachtmaking van onze bedoelin
gen door de kwaadwilligheid van onze
medemenschen.
Zeker, dat onze consciëntie ons niet
veroordeelt, is nog geen rechtvaardiging
in Gods oog. Want onze consciëntie kan
ook dwalen.
Maar zoo wij een goede consciëntie
voor God mogen hebben, zullen wij den
troost daarvan ook kennen, en gedurig
tot Hem de toevlucht nemen. Hij is niet
onrechtvaardig.
En door deze bede zullen wij van het
oordeel der menschen vrij komen, om
ons eenig en alleen te verlaten op het
Zijne. „De Rotterdammer".
om de arbeiders
op te hitsen.
tegen de ondernemers
Een andere bewering van Marx was,
dat de armen steeds armer zouden wor
den en hun aantal >'oods grooter zou
worden. Deze Verelendungs-theorie is
als onwetenschappelijk en onwaar ook
al lang los gelaten.
En wat is er van de toekomst-idealen
van Karl Marx overgebleven? Wat van
de heilsstaat der Socialisten, die ze uit
de groote maatschappelijke crisis ver
wachtten op te zullen komen Liefst
hebben de socialisten, dat men ze er
maar niet aan herinnert.
Ja, wezenlijk, wetenschappelijk staat
het socialisme zwak.
En toch heeft het een grooten invloed
en vertegenwoordigt het een groote macht
in de wereld.
Hoe is hun zwak en toch sterk zijn,
te verklaren?
Als daar op straat in een groote stad,
te midden van het drukke gewoel een
bijna blinde hulpeloos staat, zal hij dan
niet dankbaar aangrijpen de hand die
hein toegestoken wordt met, de belofte
hem te zullen brengen waar hij wezen
wil
Zoo is het met onze werklieden en
het socialisme gegaan. Toen de 4e stand
haar oogen begon te openen en in de
sociale problemen naar een oplossing
vroeg, toen kwamen de socialisten en
zeiden wij zullen ze u geven.
Marx had jonge, bezielde, overtuigde
volgers. Zij met hun krachtig gebaar van
verzekerdheid, met hun idealisme des
ongeloofs, ja maar dan toch met een
vurig idealisme vervuld, zij wierpen
zich op de arbeidersbeweging en wonnen
de tienduizenden en blijven doorgaan ze
te winnen. Zoo is het socialisme sterk
in uiterlijk machtsvertoon, bij innerlijke
verzwakking en verslapping.
Nooit nog heeft het daarbij de vuur
proef der practische geschiktheid behoe
ven af te leggen. Nog steeds kan het
betuigen: Mij is nimmer de gelegenheid
geboden consequent mijn leer in het
leven toe te passen. Ook dat is een deel
van zijn kracht. Zoo veel illusies ver
dwijnen in rook wanneer ze in de smelt
kroes der praktijk komen. En stelliger
dan de socialist van zijn ideaal, zijn wij
er van overtuigd, dat een algemeene
toepassing van de stellingen van Marx
gelijk staat met hun snellen val. Bewij
zen Rusland, Hongarije en Duitschland
het niet
Wetenschappelijk zwak en
toch sterk.
Het Socialisme staat wetenschappelijk
zeer zwak. Kopstukken der Socialisten
als Bernstein, Kautsky, die hun scherp
verstand richten op do stellingen van
hun geestelijken vader Karl Marx, heb
ben de eene stelling na de andere over
boord geworpen.
Om een paar voorbeelden te noemen.
Karl Marx leerde, de waarde van eenig
voorwerp, welk ook, zit enkel en alleen
in de hoeveelheid arbeid, die er aan ten
koste is gelegd. Daarom komt aan de
arbeiders heel de opbrengst van de ver
koopwaarde der artikelen toe. Al wat
de ondernemer aan winst daarvan tot
zich neemt, is diefstal aan den werken
den stand gepleegd.
Deze theorie wordt door de socialisten
nog steeds onder het volk verbreid en
dat in allerlei vorm. Reeds in 1848 heette
het in het Communistisch Manifest„Zij
„die in de maatschappij verdienen, wer-
„ken niet, en zij die werken, verdienen
„niet" en in de socialistische bladen
klinkt het telkens: „Waarom, arbeiders,
„staat gij toe, dat anderen de vruchten
„van uw arbeid oogsten
Maar ieder denkende onder hen weet
wel, dat de stelling door en door valsch
en dus onhoudbaar is. Een ding is meer
waard, en iets anders waard, dan de
arbeid er aan verricht.
Toen van het groote werk van Karl
Marx in 1889 het 3de deel verscheen
bleek Engels, zijn geestelijke zoon, deze
bewering dan ook teruggenomen te
hebben.
Wat nog al duidelijk is. Aan goede
en slechte sigaren wordt evenveel arbeid
besteed, dus moesten ze volgens Marx
ook even duur of even goedkoop zijn.
En beste tarwe zou goedkooper moeten
zijn dan slechte, omdat op besten grond
vaak met vrij wat minder moeite en
kosten de beste tarwe wordt gewonnen,
dan de slechte van slechten grond wordt
verkregen. Zoo'n eenvoudig klinkklare
onzin is de bovengenoemde stelling. En
toch wordt ze, dag in dag uit, gebezigd,
cialisatie aangeprezen alsof ze een uni
verseel geneesmiddel tegen alle mogelijke
kwalen en ellenden in de maatschappij is I
Eenigen tijd geleden word van die
zijde de socialisatie aangegeven als middel
tot voorkoming van typhus
Ten minste, degenen, die in de Tweede
Kamer tegen het amendeitient-v. d.
Waerden waren, werden maar even
beschuldigd, dat zij dus „liever typhus
dan socialisatie" wilden
Enfin, die sociaal democraten, die van
socialisatie alle heil en geluk voor de
maatschappij zeggen te verwachten, zijn
niet anders dan valsche profeten.
Zoo noemde hen nu niet een man van
rechts, maar een sociaal-democraat,
namelijk de Duitsche Rijksministerpre
sident Bauer.
In de zitting van de nationale verga
dering van 23 Juli zeide hij volgens het
Wolffbericht o. a.
„In tegenstelling met de valsche pro.
feten weten wij en zeggen wij, dat deze
hervorming met zonder stoornis binnen
afzienbaren tijd de hongerigen verzadigd,
niet de armen welgesteld en niet de
arbeiders rijk zal maken. Ook dan niet,
als wij de lasten ,van het vredesverdrag
niet meer b.ehoeven te dragen."
liet Volk van 24 Juli deelde de rede
van Bauer natuurlijk mede, maar liet de
bovengenoemde, toch ook wel vermel-
dingswaardige woorden weg. Ook na
tuurlijk
Vond Het Volk deze woorden van
partijgenoot Rijksministerpresident met
die verwijzing naar de valsche profeten
soms wat al te persoonlijk
V iNederland en België.
De Belgische eischen zijn nu nauw
keurig bekend.
Ze luiden aldus:
lo. Uitsluitend Belgisch beheer over
de Wester-Schelde en het kanaal van
Ter Neuzen inrichting van een uitslui
tend Belgischen loodsdienstregeling
van de afwatering der Zeeuwsch-Vlaam-
sclie polders door België en bevoegdheid
der Belgische regeering om de noodige
werken op de beide oevers uit te voeren
daarenboven vrije militaire doorvaart
voor België en zijn bondgenooten in tijd
van oorlog.
'2o. Verbetering van de Zuid-Willems
vaart op Nederïandsch grondgebied in
de buurt van Maastricht en instelling
van Belgisch beheer over dit Neder
ïandsch gedeelte van de vaart.
3o. Het graven van een kanaal Schel
deMaas—Rijn, dat ook opNederlandsch
gebied onder Belgisch beheer zal staan
daarnaast aanleg van Belgische spoor
wegen door Limburg en dan een econo
mische overeenkomst betreffende I het
vervoer door die provincie.
4o. Het graven van een kanaal Ant
werpenMoerdijk.
5o. Gemeenschappelijke verdediging
van Limburg.
't Is wel verregaand, dat België dit
van Nederland, dat België in de afge-
loopen jaren zoo vriendelijk heeft ge
holpen, gaat eischen. Deze weuschen
zijn voor ons land onvervulbaar. Het
zou gelijk staan met een zich overgeven
aan België en de Entente.
Maar daarom gaan wij nog niet accoord
met enkele groote Nederlandsche bladen
die rneenen dat inlijving van een deel
(Zeeuwsch Vlaanderen en Limburg) van
ons land minder erg zou zijn.
Men wil ons toch niet -opofferen, om
erger te voorkomen? Onze anti annexatie
feesten zouden dan wel eens al te voor
barig kunnen blijken.
Geen universeel genees
middel
Door sociaal-democraten wordt de so
Het gèle-zmarte-roode gevaar.
Een reuzeti-rassenoorlog
De „Action frangaise" voorspelt een
reusachtigen rassenoorlog in Amerika,
waarin 80 millioen Aziaten, 20 millioen
negers en 12 millioen Indianen uit
Mexico in conflict zullen komen met
80 millioen blanken om 't bezit van den
Aiiie»ikaansehen bodem. Het blad be
spreekt uitvoerig de wijze, waarop de
jongste onlusten zijn uitgelokt, juist op
het oogenblik dat de verhouding tusschen
Amerika en Japan zeer gespannen was
wegens de Sjangtoens-kwestie en ver
volgt dau Het is voldoende er aan te
herinneren, dat er 20 millioen negers in
de Ver. Staten verspreid zijn tusschen
de Mississippi, Florida en de Atlanti-
schen Oceaan, om te begrijpen, hoe groot
het gevaar is, dat nu op den voorgrond
is getreden.
De Japanneezeu hebben door het ver
drag van 1911 volledige vrijheid verkre
gen zich op Amerikaanschen bodem te
vestigen en er eigendommen te hebben.
Van dezen toestand kan Japan voordeel
trekken ten behoeve van zijn 48 millioen
inwoners, welke in den Japanschen ar-
ehippel opeengedrongen zijn en waar
overbevolking is. Zullen de Ver. Staten
hun prachtige havens, huh westelijke
steden openstellen voor de immigratie
van ettelijke millioenen Aziaten? Daar
om begrijpen wij senator Borah, als hij
zegt, dat een oorlog verkieselijker is.
Dat zou dan een botsing van rassen zijn.
Gelooft er iemand, dat do negers onver
schillig zouden blijven Bij de jongste
opstanden gaven de negermassa's van
Washington en Chicago blijk van stout
moedigheid en hardnekkigheid, zoowel
als van de geschiktheid om in groote
goed gedisciplineerde troepen te hande
len, waarvan tot nog toe geen voorbeeld
bestond. De wereldoorlog, waarin hun
regimenten bloedig streden, is hun leer
school geweest, waarin deze zwarten
geleerd hebben met machinegeweren en
handgranaten om te gaan- en goed ge
traind zijn. Trek van de 100 millioen
Amerikanen de 20 millioen negers af en
voeg die bij de 80 millioen gelen, dan
blijven de blanken in de minderheid.
En nu worden nog niet eens de 13 mil-
loen Indianen meegerekend, die in Mexi
co wonen, waar nog steeds revolutie is.
De communisten-haal tegen de kerk.
Vreeselijk moeten de communisten
huisgehouden hebben met kerken en
kerkelijke goederen. Vele kostbaarheden
werden in beslag genomen. De man,
die vanwege Bela Kun's wanbeheer dit
alles uitvoerde, kwam ook in enkele
kloosters, waar hij aanbood, dat de gees
telijken in hun klooster mochten blijven
indien zij uit den geestelijken stand tra
den en een vrouw namen. Ze zouden
voor hun nieuwe huishouding 2 d 3000
kr. per maand ontvangen. Er was er
echter niet een, die hierop inging.
De verdrijving van de ordegeestelijken
kon te Boedapest slechts langzaam door
gevoerd worden. Engelsche zusters
o.a. werd viermaal verzocht hun kloos
ter te verlaten, maar zij zeiden slechts
voor geweld te zullen wijken en telkenma
le werd door 6 a 10.000 vrouwen uit
het volk de verdrijving verhinderd.
Alle bisschoppen en domheeren wer
den eveneens uit hun woningen verjaagd
en keeren zij terug dan vinden zij meu
bels en huisraad vernietigd. De protes
tanten ondergingen eenzelfde lot. Veel
ontzettender is nog de moreele schade,
welke aan de katholieke scholen is toe
gebracht daar niet alleen godsdiensthaat
werd gekweekt, maar vooral op de hoo-
gere meisjesscholen, openlijk tot onzede
lijk heid werd aangespoord
Op het oogenblife, eischen de roomsch
katholieken, dat alle kerkelijke bezittin
gen weer aan hun rechtmatige eigenaars
worden terug gegeven.
Tegen onzedelijke vertooningen.
Te Düsseldorf hebben dezer dagen
eenige honderden personen bij de ver
tooning van een onzedelijke film een ge
meenschappelijk protest uitgebracht met
het gevolg, dat de voorstelling gestaakt
moest worden. Toen later een poging
gedaan werd om de vertooning voort te
zetten, kwam een groot aantal perso
nen protesteeren en vernielde het doek.
Het communistisch huishouden.
BOEDAPEST. Aartshertog Joseph
vond in zijn paleis, waar het opperbevel
van de roode garde had geresideerd, in
een kast een reusachtig bedrag, onge
veer 80 millioen kronen in blauwe bil
jetten. Het is waarschijnlijk in de haast
vergeten. Aartshertog Joseph heeft het
aan den minister president overhandigd.
De stakingen in Amerika.
De nationale arbeiderstoestand, zoo
wordt uit New-York aan de „Daily Tel."
gemeld, wordt met den dag ernstiger
tengevolge van de uitbreiding der sta
kingen onder alle klassen van transport
maatschappijen.
In sommige deelen van het land ziju
spoorwegstakingen uitgebroken en in vele
andere omnibus- en iramstakingen met
het gevolg, dat het publiek zich zeer
lastig kan verplaatsen. De ernst van den
toestand kan men zich indenken indien
men weet, dat 1 millioen menschen uit
New-York in Brooklyn werken.
Deze arbeiders moeten mijlen loopen
naar deze warme en stoffige stad en
komen daar in de meeste gevallen te
vermoeid aan om hun werk nog te kun
nen verrichten en komen meestal des
nachts terug.
De stakingen.
In Noord-Italië moeten meer dan
300.000 stakers zijn. De zeelieden te
Genua en Napels staken, wat van slech
ten invloed is op de voedselvoorziening.
Deutschland über alles
Stoutmoedige toeristen hebben op on-
bestijgbare bergtoppen in Zuid-Tirol, dat
Italië is toegewezen, Duitsche vlaggen
geplant. Bergbeklimmers, vliegers, mijn-
werpers probeerden de vlaggen te ver
nietigen, tot nu toe echter zonder resul
taat.
De berechting van den gewezen keizer.
Bonar Law deelde in het Engelsche
Lagerhuis mede, dat er geen stappen
bij de Nederlandsche Regeering zijn
gedaan tot uitlevering van den gewezen
keizer.
Oorlogswee.
Wat de oorlog gevraagd heeft van
Duitschland, kan blijken uit de volgen
de mededeeling: Het aantal weduwen
van militairen bedraagt ongeveer 900.000
waarvan er 650.000 nog geen dertig,
300.000 nog geen vijfentwintig jaar oud
zijn-
MET ZIEKTEVERLOF.
Bij kon. besluit is met ingang van 13
Ang. aan den minister van Koloniën,
A. W. F. Idenburg, een verlof verleend
tot herstel vau gezondheid, voor den tijd
van 3 maanden.
Gedurende dit verlof is de minister
van Binnenlandsche Zaken, jlir. mr. Ch.
Ruys de Beereubrouck, belast met de
waarneming van het beheer van het
departement van Koloniën.
DE BELGISCHE VLUCHTELINGEN.
Naar het Vad. verneemt zou de Bel
gische regeering gaarne zien, dat de
Belgische vluchtelingen zooveel mogelijk
en zoo snel mogelijk weer naar België
terugkeeren.
Zulks zal van Nederlandsche zijde
worden bevorderd.
WSCH-VLAANDEREN