Orgaan ter verspreiding der Christelijke Beginselen in Zeeuwsch-l/laanderen. No. 167. Zaterdag 16 Augustus 1919. 2e Jaargang. Uit de Schrift. Uit het Buitenland. Uit het Binnenland. v unxixiirMPUT ru u.nnrmo f i is npr fïrip maandfin Franco Der Dost voor Nederland f 1.25. Uitgave van de Christelijke Persvereeniging „Zeeuwsch-Vlaanderen" te Ter Neuzen. -Alle stukken, de redactie en administratie van dit blad betreffende, moeten worden ge zonden aan den redacteur, H. S. v. HOUTEN, Vlooswjjkstraat 62, Ter Neuzen. ABONNEMENT Bij bezorging f 1,15 per drie maanden. Franco per post voor Nederland f 1 AÜVERTENTIËNVan 1—4 regels fOAO. Elke regel meer /"0.10. Handelsadvertentiën over twee kolom 8 cent* per regel. Abonnementen per contract.^ Crisistoeslag lpo- Inzending van advertentiën tot 12 uur 's middags op de verschijndagen bij den di tikker I). H. LITTOOIJ Az. te Ter Neuzen. Telefoon Nr. 20. DOORGROND MIJ, O GOD. Doorgrond mij, o God, en ken mijn hartbeproef mij, en ken mijne gedachten. Psalm 139 '23. In alle kennis is toeneming, ook in de kennis van onszei ven. Heel veel gaat er in ons om, waarvan wij niets bemerken. Andere dingen be merken wij eenigszius, maar zonder ze te kennen' en te verstaan. En slechts weinig is er, waarvan wij een heldere bevatting hebben. Dat begint reeds met ons lichaam. Daarin gebeurt van allerlei, allerlei werkingen gaan daarin om, waarvan wij geen weet hebben. En maar weinig er van nemen wij duidelijk waar. Maar nog veel meer geldt dat van ons zieleleven. Ook daarin gaat veel meer om dan wij meten. En van wat. wij weten verstaan wij dan nog betrekkelijk zoo weinig. Nu kunnen we onze opmerkzaamheid scherpen, om op hetgeen ons anders zou ontgaan onze aandacht te vestigenen daarna kunnen we met ons verstand daarin trachten door te dringen, om ook te kennen wat we hebben waargenomen. Bij dat doordringen in de kennis van ons innerlijk leven merken we dan tel kens nieuwe dingen op. Wie niet maar onbedacht daarheen leeft, maar zich rekenschap geeft van zijn daden en van de overleggingeu, die aan zijn daden voorafgingen, zal bemerken, dat er in dat alles zekere neigingen zich openbaren, die aan die overleggingen en daden een bepaalde richting geven. Maar die neigingen zelf komen weer op uit den donkeren achtergrond van ons zieleleven, waar wij met ons verstand niet kunnen doordringen. Onszclven kennen is nog mogelijk maar onszelven doorgronden, neen. dat kunnen wij niet. Dat moeten wij ten slotte opgeven. Slechts Een is er, die ons kent èn doorgrondt, „lleere, Gij doorgrondt en kent mij, Gij weet mijn zitten en mijn opstaanGij verstaat van verre mijne gedachten". Dit laatste nu is ons van nature min of meer hinderlijk. Zelfs kan'het u in de ontmoeting met een van uw medemenschen overkomen, dat ge een gevoel krijgt, alsof ge door gekeken wordt. Ilet is u dan alsof voor het oog van zoo iemand alles aan u van glas is, en alsof hij in uw hart lezen kan, alsof ge niets voor hem kunt verbergen. Dit hindert u dan, omdat het u in uw zelfstandigheid, in uw vrijheid raakt. Ge gevoelt dan, dat ge tegenover wie u al- zoo bespiedt en schijnt te doorgluren niet kunt zooals ge maar wilt. En wanneer dit dan met, zekeren op zet gebeurt, dan krijgt zulk bespieden zelfs iets van een ongeoorloofd indringen in uw verborgen wezen, waarop ge niet gesteld zijt. Maar hoe diep een ander ook in uw oog en in uw hart lezen kan, tot een doorgronden komt het niet. Alleen God is het, die u doorgrondt en kent. Nu komt daar nog iets bij. Wanneer er in uw hart niets omging, wat voor uw eigen consciëntie geoordeeld stond, dau zoudt ge u ook tegenover nie mand hebben te schamen. Hoe dieper een ander dan in uw hart kon lezen, des te rijker schatten van zielenadel zouden er aan het licht gebracht kunnen worden. Maar er gaat, helaas, zooveel in ons om, waarover onze consciëntie ons reeds aanklaagt. Zooveel lage, onedele, zondige drijfveeren, die ongemerkt ons oordeel en vrije wilskeuze ten kwade neigen Zoo licht komen er zelfs bij onze goede werken zondige bijoogmerken, waardoor ze wat ons betreft bezoedeld worden. Daarbij hoeveel zelfmisleiding mengt zich vaak in onze overleggingen. En als wij dan achteraf daaraan ontdekt wor den, dan moeten we ons soms wel scha men over iets, waarop we eerst roem hebben gedragen. Des te meer opmerkelijk is de bede aan het slot van den 139en Psalm Door grond mij, o God, en ken mijn hart beproef mij en ken mijne gedachten. Hoe, dat booze en verdorven hart zou den wij voor God openleggen Zouden wij niet eerder moetenn bidden, dat Got er maar niet op lette, en over al dat onreine zijn heilige oogen toesloot Toch deze bede staat er, waarbij het als een begeerte des harten wordt uit gesproken, dat God ons persoonlijk door gronde en beproeve. En wie dat niet kan bidden, is met zijn godsvrucht niet op de plaats waar hij zijn moet. Waarom, valt bij eenig nadenken wel in te zien. Als toch eenmaal de begeerte in uw hart leeft om naar den wille Gods te leven, dan haat gij ook al die verbor gen zonden. En omdat de lleere nu al leen uw hart kan doorgronden, roept ge zijn beoordeeling in niet alleen over uw daden, maar ook over die verborgen roerselen van uw binnenste. Het spreekt vanzelf, dat wie alleen den schijn liefheeft zoo niet kan bidden. Wie de zonde wel uitzuivert uit zijn wandel voor het oog der mcnschen, maar van binnen in zijn hart blijft omgaan met zijn zondige, zelfzuchtige, eerzuchtige overleggingen, die houdt liefst dat alles voor zichzelf. Maar wie voor Gods aangezicht is gaan wandelen, die heeft aan de Goddelijke critiek op zijn innerlijke overleggingen behoefte. Wie verstaan mag. hoe heil zaam het is, dat God met zijn al door dringend oog die booze heimelijkheden daar van binnen aan het licht brengt, die verlangt er naar, dat deze heilzame critiek hem niet gespaard blijve. Want worden onze zonden dan ook eerst door God 'ontdekt, er is toch voor die zonden verzoening in het bloed des kruises. En door zijn Geest reinigt de lleere dan ook ods hart, en stuurt onze overleggingen in den weg van zijn getuigenissen. Deze Goddelijke critiek is scherp, en doordringend, en niets sparend. Maar ze is ook, en dat is de keerzijde ervan, volkomen naar waarheid. Er ligt in deze bede daarom ook een wapen tegen alle onbillijk oordeel, dat over ons gaan zou. Deze bede sterkt ons tegen allerlei verdrukking, die wij soms omtrent ons zelven koesteren. Ze sterkt ons ook tegen alle verdachtmaking van onze bedoelin gen door de kwaadwilligheid van onze medemenschen. Zeker, dat onze consciëntie ons niet veroordeelt, is nog geen rechtvaardiging in Gods oog. Want onze consciëntie kan ook dwalen. Maar zoo wij een goede consciëntie voor God mogen hebben, zullen wij den troost daarvan ook kennen, en gedurig tot Hem de toevlucht nemen. Hij is niet onrechtvaardig. En door deze bede zullen wij van het oordeel der menschen vrij komen, om ons eenig en alleen te verlaten op het Zijne. „De Rotterdammer". om de arbeiders op te hitsen. tegen de ondernemers Een andere bewering van Marx was, dat de armen steeds armer zouden wor den en hun aantal >'oods grooter zou worden. Deze Verelendungs-theorie is als onwetenschappelijk en onwaar ook al lang los gelaten. En wat is er van de toekomst-idealen van Karl Marx overgebleven? Wat van de heilsstaat der Socialisten, die ze uit de groote maatschappelijke crisis ver wachtten op te zullen komen Liefst hebben de socialisten, dat men ze er maar niet aan herinnert. Ja, wezenlijk, wetenschappelijk staat het socialisme zwak. En toch heeft het een grooten invloed en vertegenwoordigt het een groote macht in de wereld. Hoe is hun zwak en toch sterk zijn, te verklaren? Als daar op straat in een groote stad, te midden van het drukke gewoel een bijna blinde hulpeloos staat, zal hij dan niet dankbaar aangrijpen de hand die hein toegestoken wordt met, de belofte hem te zullen brengen waar hij wezen wil Zoo is het met onze werklieden en het socialisme gegaan. Toen de 4e stand haar oogen begon te openen en in de sociale problemen naar een oplossing vroeg, toen kwamen de socialisten en zeiden wij zullen ze u geven. Marx had jonge, bezielde, overtuigde volgers. Zij met hun krachtig gebaar van verzekerdheid, met hun idealisme des ongeloofs, ja maar dan toch met een vurig idealisme vervuld, zij wierpen zich op de arbeidersbeweging en wonnen de tienduizenden en blijven doorgaan ze te winnen. Zoo is het socialisme sterk in uiterlijk machtsvertoon, bij innerlijke verzwakking en verslapping. Nooit nog heeft het daarbij de vuur proef der practische geschiktheid behoe ven af te leggen. Nog steeds kan het betuigen: Mij is nimmer de gelegenheid geboden consequent mijn leer in het leven toe te passen. Ook dat is een deel van zijn kracht. Zoo veel illusies ver dwijnen in rook wanneer ze in de smelt kroes der praktijk komen. En stelliger dan de socialist van zijn ideaal, zijn wij er van overtuigd, dat een algemeene toepassing van de stellingen van Marx gelijk staat met hun snellen val. Bewij zen Rusland, Hongarije en Duitschland het niet Wetenschappelijk zwak en toch sterk. Het Socialisme staat wetenschappelijk zeer zwak. Kopstukken der Socialisten als Bernstein, Kautsky, die hun scherp verstand richten op do stellingen van hun geestelijken vader Karl Marx, heb ben de eene stelling na de andere over boord geworpen. Om een paar voorbeelden te noemen. Karl Marx leerde, de waarde van eenig voorwerp, welk ook, zit enkel en alleen in de hoeveelheid arbeid, die er aan ten koste is gelegd. Daarom komt aan de arbeiders heel de opbrengst van de ver koopwaarde der artikelen toe. Al wat de ondernemer aan winst daarvan tot zich neemt, is diefstal aan den werken den stand gepleegd. Deze theorie wordt door de socialisten nog steeds onder het volk verbreid en dat in allerlei vorm. Reeds in 1848 heette het in het Communistisch Manifest„Zij „die in de maatschappij verdienen, wer- „ken niet, en zij die werken, verdienen „niet" en in de socialistische bladen klinkt het telkens: „Waarom, arbeiders, „staat gij toe, dat anderen de vruchten „van uw arbeid oogsten Maar ieder denkende onder hen weet wel, dat de stelling door en door valsch en dus onhoudbaar is. Een ding is meer waard, en iets anders waard, dan de arbeid er aan verricht. Toen van het groote werk van Karl Marx in 1889 het 3de deel verscheen bleek Engels, zijn geestelijke zoon, deze bewering dan ook teruggenomen te hebben. Wat nog al duidelijk is. Aan goede en slechte sigaren wordt evenveel arbeid besteed, dus moesten ze volgens Marx ook even duur of even goedkoop zijn. En beste tarwe zou goedkooper moeten zijn dan slechte, omdat op besten grond vaak met vrij wat minder moeite en kosten de beste tarwe wordt gewonnen, dan de slechte van slechten grond wordt verkregen. Zoo'n eenvoudig klinkklare onzin is de bovengenoemde stelling. En toch wordt ze, dag in dag uit, gebezigd, cialisatie aangeprezen alsof ze een uni verseel geneesmiddel tegen alle mogelijke kwalen en ellenden in de maatschappij is I Eenigen tijd geleden word van die zijde de socialisatie aangegeven als middel tot voorkoming van typhus Ten minste, degenen, die in de Tweede Kamer tegen het amendeitient-v. d. Waerden waren, werden maar even beschuldigd, dat zij dus „liever typhus dan socialisatie" wilden Enfin, die sociaal democraten, die van socialisatie alle heil en geluk voor de maatschappij zeggen te verwachten, zijn niet anders dan valsche profeten. Zoo noemde hen nu niet een man van rechts, maar een sociaal-democraat, namelijk de Duitsche Rijksministerpre sident Bauer. In de zitting van de nationale verga dering van 23 Juli zeide hij volgens het Wolffbericht o. a. „In tegenstelling met de valsche pro. feten weten wij en zeggen wij, dat deze hervorming met zonder stoornis binnen afzienbaren tijd de hongerigen verzadigd, niet de armen welgesteld en niet de arbeiders rijk zal maken. Ook dan niet, als wij de lasten ,van het vredesverdrag niet meer b.ehoeven te dragen." liet Volk van 24 Juli deelde de rede van Bauer natuurlijk mede, maar liet de bovengenoemde, toch ook wel vermel- dingswaardige woorden weg. Ook na tuurlijk Vond Het Volk deze woorden van partijgenoot Rijksministerpresident met die verwijzing naar de valsche profeten soms wat al te persoonlijk V iNederland en België. De Belgische eischen zijn nu nauw keurig bekend. Ze luiden aldus: lo. Uitsluitend Belgisch beheer over de Wester-Schelde en het kanaal van Ter Neuzen inrichting van een uitslui tend Belgischen loodsdienstregeling van de afwatering der Zeeuwsch-Vlaam- sclie polders door België en bevoegdheid der Belgische regeering om de noodige werken op de beide oevers uit te voeren daarenboven vrije militaire doorvaart voor België en zijn bondgenooten in tijd van oorlog. '2o. Verbetering van de Zuid-Willems vaart op Nederïandsch grondgebied in de buurt van Maastricht en instelling van Belgisch beheer over dit Neder ïandsch gedeelte van de vaart. 3o. Het graven van een kanaal Schel deMaas—Rijn, dat ook opNederlandsch gebied onder Belgisch beheer zal staan daarnaast aanleg van Belgische spoor wegen door Limburg en dan een econo mische overeenkomst betreffende I het vervoer door die provincie. 4o. Het graven van een kanaal Ant werpenMoerdijk. 5o. Gemeenschappelijke verdediging van Limburg. 't Is wel verregaand, dat België dit van Nederland, dat België in de afge- loopen jaren zoo vriendelijk heeft ge holpen, gaat eischen. Deze weuschen zijn voor ons land onvervulbaar. Het zou gelijk staan met een zich overgeven aan België en de Entente. Maar daarom gaan wij nog niet accoord met enkele groote Nederlandsche bladen die rneenen dat inlijving van een deel (Zeeuwsch Vlaanderen en Limburg) van ons land minder erg zou zijn. Men wil ons toch niet -opofferen, om erger te voorkomen? Onze anti annexatie feesten zouden dan wel eens al te voor barig kunnen blijken. Geen universeel genees middel Door sociaal-democraten wordt de so Het gèle-zmarte-roode gevaar. Een reuzeti-rassenoorlog De „Action frangaise" voorspelt een reusachtigen rassenoorlog in Amerika, waarin 80 millioen Aziaten, 20 millioen negers en 12 millioen Indianen uit Mexico in conflict zullen komen met 80 millioen blanken om 't bezit van den Aiiie»ikaansehen bodem. Het blad be spreekt uitvoerig de wijze, waarop de jongste onlusten zijn uitgelokt, juist op het oogenblik dat de verhouding tusschen Amerika en Japan zeer gespannen was wegens de Sjangtoens-kwestie en ver volgt dau Het is voldoende er aan te herinneren, dat er 20 millioen negers in de Ver. Staten verspreid zijn tusschen de Mississippi, Florida en de Atlanti- schen Oceaan, om te begrijpen, hoe groot het gevaar is, dat nu op den voorgrond is getreden. De Japanneezeu hebben door het ver drag van 1911 volledige vrijheid verkre gen zich op Amerikaanschen bodem te vestigen en er eigendommen te hebben. Van dezen toestand kan Japan voordeel trekken ten behoeve van zijn 48 millioen inwoners, welke in den Japanschen ar- ehippel opeengedrongen zijn en waar overbevolking is. Zullen de Ver. Staten hun prachtige havens, huh westelijke steden openstellen voor de immigratie van ettelijke millioenen Aziaten? Daar om begrijpen wij senator Borah, als hij zegt, dat een oorlog verkieselijker is. Dat zou dan een botsing van rassen zijn. Gelooft er iemand, dat do negers onver schillig zouden blijven Bij de jongste opstanden gaven de negermassa's van Washington en Chicago blijk van stout moedigheid en hardnekkigheid, zoowel als van de geschiktheid om in groote goed gedisciplineerde troepen te hande len, waarvan tot nog toe geen voorbeeld bestond. De wereldoorlog, waarin hun regimenten bloedig streden, is hun leer school geweest, waarin deze zwarten geleerd hebben met machinegeweren en handgranaten om te gaan- en goed ge traind zijn. Trek van de 100 millioen Amerikanen de 20 millioen negers af en voeg die bij de 80 millioen gelen, dan blijven de blanken in de minderheid. En nu worden nog niet eens de 13 mil- loen Indianen meegerekend, die in Mexi co wonen, waar nog steeds revolutie is. De communisten-haal tegen de kerk. Vreeselijk moeten de communisten huisgehouden hebben met kerken en kerkelijke goederen. Vele kostbaarheden werden in beslag genomen. De man, die vanwege Bela Kun's wanbeheer dit alles uitvoerde, kwam ook in enkele kloosters, waar hij aanbood, dat de gees telijken in hun klooster mochten blijven indien zij uit den geestelijken stand tra den en een vrouw namen. Ze zouden voor hun nieuwe huishouding 2 d 3000 kr. per maand ontvangen. Er was er echter niet een, die hierop inging. De verdrijving van de ordegeestelijken kon te Boedapest slechts langzaam door gevoerd worden. Engelsche zusters o.a. werd viermaal verzocht hun kloos ter te verlaten, maar zij zeiden slechts voor geweld te zullen wijken en telkenma le werd door 6 a 10.000 vrouwen uit het volk de verdrijving verhinderd. Alle bisschoppen en domheeren wer den eveneens uit hun woningen verjaagd en keeren zij terug dan vinden zij meu bels en huisraad vernietigd. De protes tanten ondergingen eenzelfde lot. Veel ontzettender is nog de moreele schade, welke aan de katholieke scholen is toe gebracht daar niet alleen godsdiensthaat werd gekweekt, maar vooral op de hoo- gere meisjesscholen, openlijk tot onzede lijk heid werd aangespoord Op het oogenblife, eischen de roomsch katholieken, dat alle kerkelijke bezittin gen weer aan hun rechtmatige eigenaars worden terug gegeven. Tegen onzedelijke vertooningen. Te Düsseldorf hebben dezer dagen eenige honderden personen bij de ver tooning van een onzedelijke film een ge meenschappelijk protest uitgebracht met het gevolg, dat de voorstelling gestaakt moest worden. Toen later een poging gedaan werd om de vertooning voort te zetten, kwam een groot aantal perso nen protesteeren en vernielde het doek. Het communistisch huishouden. BOEDAPEST. Aartshertog Joseph vond in zijn paleis, waar het opperbevel van de roode garde had geresideerd, in een kast een reusachtig bedrag, onge veer 80 millioen kronen in blauwe bil jetten. Het is waarschijnlijk in de haast vergeten. Aartshertog Joseph heeft het aan den minister president overhandigd. De stakingen in Amerika. De nationale arbeiderstoestand, zoo wordt uit New-York aan de „Daily Tel." gemeld, wordt met den dag ernstiger tengevolge van de uitbreiding der sta kingen onder alle klassen van transport maatschappijen. In sommige deelen van het land ziju spoorwegstakingen uitgebroken en in vele andere omnibus- en iramstakingen met het gevolg, dat het publiek zich zeer lastig kan verplaatsen. De ernst van den toestand kan men zich indenken indien men weet, dat 1 millioen menschen uit New-York in Brooklyn werken. Deze arbeiders moeten mijlen loopen naar deze warme en stoffige stad en komen daar in de meeste gevallen te vermoeid aan om hun werk nog te kun nen verrichten en komen meestal des nachts terug. De stakingen. In Noord-Italië moeten meer dan 300.000 stakers zijn. De zeelieden te Genua en Napels staken, wat van slech ten invloed is op de voedselvoorziening. Deutschland über alles Stoutmoedige toeristen hebben op on- bestijgbare bergtoppen in Zuid-Tirol, dat Italië is toegewezen, Duitsche vlaggen geplant. Bergbeklimmers, vliegers, mijn- werpers probeerden de vlaggen te ver nietigen, tot nu toe echter zonder resul taat. De berechting van den gewezen keizer. Bonar Law deelde in het Engelsche Lagerhuis mede, dat er geen stappen bij de Nederlandsche Regeering zijn gedaan tot uitlevering van den gewezen keizer. Oorlogswee. Wat de oorlog gevraagd heeft van Duitschland, kan blijken uit de volgen de mededeeling: Het aantal weduwen van militairen bedraagt ongeveer 900.000 waarvan er 650.000 nog geen dertig, 300.000 nog geen vijfentwintig jaar oud zijn- MET ZIEKTEVERLOF. Bij kon. besluit is met ingang van 13 Ang. aan den minister van Koloniën, A. W. F. Idenburg, een verlof verleend tot herstel vau gezondheid, voor den tijd van 3 maanden. Gedurende dit verlof is de minister van Binnenlandsche Zaken, jlir. mr. Ch. Ruys de Beereubrouck, belast met de waarneming van het beheer van het departement van Koloniën. DE BELGISCHE VLUCHTELINGEN. Naar het Vad. verneemt zou de Bel gische regeering gaarne zien, dat de Belgische vluchtelingen zooveel mogelijk en zoo snel mogelijk weer naar België terugkeeren. Zulks zal van Nederlandsche zijde worden bevorderd. WSCH-VLAANDEREN

Krantenbank Zeeland

Luctor et Emergo | 1919 | | pagina 1