Orgaan ter verspreiding der
Beginselen in Zeeuwseti-ïlaanderen.
No
Zaterdag 26 Juli 1919
Jaargang.
Hit de Schrift.
Buitenlandsch Overzicht.
Uit het Buitenland.
Uitgave van de Christelijke Persverecniging „Zecutvscli-Vlannderen" te T e r N e u z e n.
Alle stukken, de redactie en administratie van dit l.tad betreffende moeten worden ge-
zonden am, den redacteur, II. S. v. HOUTEN, VlooswSk,traat 62, Ter Neuzen.
ABONNEMENT: Bi] bezorging ƒ1.15 per drie maanden. Franco per post voor Nederland 1.2o.
ADVERTENTIËNVan 1-4 regels ƒ0.40. Elke regel meer ƒ0.10. Handelsadvertentiën
over twee kolom 8 cent per regel. Abonnementen per contract. - Crisistoeslag la /0.
Inzending van advertentiën tot 12 uur 's middags op de verschijndagen bi] den drukker
D. H. LITTOOIJ Az. te Ter Neuzen. Telefoon Nr. 20.
HET GEHEIM VAN WARE KRACHT.
De bovenstaande Schriftwoorden ver
plaatsen ons in bet vriendelijk huisgezin
te Bethanie, waarvan wij de leden allo
bij name kennen. Martha, Maria en
Lazarus. Eer) drie kwartier uur gaans
lag deze plaats van Jeruzalem, een heerlijk
lustoord door .weelderige plantengroei et.
door zijn talrijke dadelpalmen..Menigmaal
ontmoeten nij den Heiland m dit stille
dorpje. Wat moot liet Ilem een vreugde
geweest zijn, des avonds het zoo drukke
en woelige Jeruzalem, waar Ht) den
ge heel en dag bet tegenspreken der zon
daren moest verdragen, te kunnen ver
laten om in bet vredige Bethamc een
rustplaats te vinden voor den nacht.
Hier tocli woonde een gezin, dat Jezus
liefhad, dat Hem gaarne herbergde en
dat omgekeerd ook door Jezus bemind
werd. Johannes schrijft ons: Jezus nu
had Martha en hare zuster en Lazarus
lief.
In dit gezin treedt Martha op den
voorgrond. Zij is ongetwijfeld de oudste
geweest en tóen de ouders gestorven
waren, kwanten op haar als de oudste
al de zorgen van de huishouding. Zij is
het dan ook, die Jezus onder haar dak
noodigt „En een zekere vrouw, met
name Martha ontving Hem in haarhuis.'
Groot verschil is er tusschen de leden
van dit gezin. Martha is het beeld van
het drukke, bedrijvige bezigheidsleven,
Maria dat van de stille ingetogenheid.
Ook nu treft het zoo menigmaal onze
opmerkzaamheid, hoezeer de karakters
van kinderen uit eenzelfde familie kunnen
uiteonloopen. Het eene kind is druk,
beweeglijk, altijd geneigd tot het vroolijke
spel, het andere kalm, rustig. Bij het
eene een bijzondere aanleg voor kennis
en wetenschap bij liet andere meer
de praktische blik en de geschiktheid
om te handelen. Hier kan men tot geen
andere slotsom komen, dan dat aanlog
en talent scheppingsgave is, die God
naar Zijn vrijmacht verleent, t Eonige
wat daarom de ouders kunnen doen, is
de rechte aanleg bij ieder hunner kinderen
te leeren kennen en in de juiste richting
verder te ontwikkelen.
De bijzondere gave aan Martha ver
leend was die van de praktische zin en
der goede zorg voor de haten. Met voor
beeldige trouw geeft zij zich voor de be
langen van het huisgezin en zij weet
haar huis niet alleen aangenaam te maken
voor haar naastbestaanden, maar ook
voor anderen. Al die kleine zorgen, die
het gezinsleven met zich medebrengt,
neemt zij bereidwillig op zich en t is
haar een vreugde om te mogen dienen.
Dat dienen beschouwt zij als^ dc lioofd-
roeping van haar leven en 't staat er
zoo opmerkelijk, dat als Jezus aanzit in
het huis van Simon, dus van een vreemde,
Martha aldaar diende. Niet licht kan het
gewicht van zulk een liefdevolle toewij
ding worden overschat. Hoe groot moet
onze dankbaarheid zijn jegens een moe
der, die soms ten koste van haar eigen
krachten zich geheel gaf voor het welzijn
van haar gezin. Of jegens een oudere
zuster, die bij het wegvallen der ouders,
zulk een taak bereidwillig op de schou
deren nam en met liefde en trouw alle
zaken behartigde.
Jammer dat men deze geschiedenis
wel eens slecht heeft gelezen en daardooi
over Martha zulk een onbillijk oordeel
heeft geveld. Men meende gerechtigd te
zijn, om uit hetgeen ons hier verhaald
wordt de conclusie te trekken, dat hier
ons twee typen van Christenen geteekend
worden. Martha zou dan wezen een voor
beeld van diegenen, die geheel opgaan
in de tijdelijke en aardsche dingen, Maria
van hen, die alleen het koninkrijk Gods
zoeken. Tegen zulk een voorstelling moe
ten wij ons aanstonds verzetten. Wij
handhaven èn Martha èn Maria als
discipelinnen des Heeren en wijzen u
alleen op het verschil in hun beider die
nen van Christus en op de gevaren aan
beider karakter verbonden.
Martha heeft liefde tot Jezus. Zij wil
Ilem zoo gul mogelijk onthalen, Hem
eeren door een kosteiijko maaltijd. Maar
nu staat zij daar geheel alleen voor.
Maria zit neder aan Jezus' voeten en
doet alsof er niets behoeft te geschieden.
Door de vele bezigheden, verbonden aan
het toebereiden der tafel, wordt Martha
wat zenuwachtig. Ze ziet geen kans om
't alleen klaar te spelen en zij richt zich
nu tot den Heiland met de eenigszins
geprikkelde vraag: Heer trekt gij U dat
niet aan, dat mijn zuster mij alleen laat
dienen? Zeg haar dat. dat zij mij helpe.
Was het verkeerd van Martha, dat. zij
zorg droeg voor het toebereiden van d. u
diseh Allerminst. Jezus heeft niet tot
haar gezegd Doe als Maria en straks
j neemt Hij met zijn jongeren, met Maria
en Lazarus plaats aan het maal, dat door
Martha bereid is. Maar wat was haar
fout? Dat, zij door al die overtollige
drukte niet in staat was tot het rustig
aanhooren van Jezus' woord. Dat, zi]
meende, dat. de Heiland het cp prijs zou
stellen, dat er zooveel werk werd ge
maakt van Zijn ontvangst. En daarom
spreekt Christus dan ookMartha,
Martha gij bekommert en ontrust u over
vele dingen.
Die vele dingen, waarover Martha
zich steeds zoo bekommert, doen haar
schade. Zij heeft daardoor niet of niet
goed het woords des Heilands in zich
opgenomen, dat Hij niet gekomen was
om gediend te worden, maar om te
dienen. Dat Zijn spijze was te doen den
wil Zijns hemolscben Vaders, te brengen
Diens'woord. Dat Jezus zoo noodig, ook
wist te hongeren en te dorsten. Dat
het brood des levens te schenken Hem
van meer waarde was, dan het brood
voor het lichaam te ontvangen. En
daarom woidt Martha erop gewezen, dat
de zorg voor het aardsche haar niet zoo
in beslag mag nemen, dat het hoogste
en heerlijkste haar daardoor zou ontgaan.
De werkzame hand, de zorgende liefde
wordt hoog door Hem gewaardeerd,
maar toch in Zijn dienst is het luisterend
oor van meer beteekenis dan de werk
zame hand.
gebracht. Geen wet, of bepaling gunstig
voor de arbeiders, of zij hebben het ge
daan. Hun woordvoerders staan steeds
voor de arbeiders op de bres. Zij zijn
dn ware volksvrienden. Zóó zingen in
koor de socialistische bladen en propa
gandisten.
„De Vrijzinnig-Democraat" schreef
daarover in het nummer van 19 Juli o.a.
het. volgende
„Jammer dat de sociaal democratische
bladen en propagandisten op een schier
belachlijke - wijze eigen partij omhoog
steken, anderen op ergerlijke wijze klei-
nceren".
Raak en juist gezegd. Jammer echter,
dat het de vrijzinnig democraten aller
minst past op deze socialistische onheb
belijkheid te wijzen, omdat ze zelf aan
't zelfde euvel mank gaan.
Niet onaardig wijst „Het Volk" daarop,
als liet afdrukt de beantwoording door
het vrijzinnig-democratische orgaan van
de vraag, wie of thans de leider is van
ons parlement. „De Vrijzinnig-Demo
craat" schreef daarover namelijk „Niet
Treub. Natuurlijk niet Troelstra. Even
min de kommunisten. Maar wie durft
zeggen, dat het partijvoorliefde is, wan
neer wij hier voor allen orizt^n Marchant
noemen De klare, nuchtere kop, de
onbegrijpelijk harde werker de scherpe
ontlader van vooze, schijn-schoone plan
nen. de strijder voor democratische
eischen en volksrechten".
Voorwaar hier mag „Het Volk wijzen
op de balk in eigen oog. Maar zouden
beiden, vrijzinnig-democraten en socia
listen niet eens denken aan het „demo
cratische", wijl echte volksgezegde
„Eigen lof stinkt
Ze kunnen er beide winst mee doen
en er door leeren dat óók in de politiek
bescheidenheid den bezitter eert.
Op het door ons gecursiveerde komt
het aan.
Thans wordt dus onomwonden (zie
„Het Volkvari 4 Juli j.lerkent, dat
er tegen Talma's wetten obstructie is
gevoerd.
En vermelding verdient ook de reden
waarom dat gebeurdeom de rechische
meerderheid wey te werken. Niet ten
behoeve van den werkman, alleen om
politieke winst zijn Talma's wetten zoo
fel bestreden door de socialisten. Ze
erkennen het thans zelve in duidelijke
woorden.
De arbeider had acht jaar vroeger
kunnen krijgen, wat hij nu pas ontvangt,
(invaliditeits- en ouderdomsrente en
weezengehl) als de schandelijke politiek
der socialisten het niet had tegenge
houden.
Om te onthouden
Al komt de bekentenis vrij laat, zeis
ons ook nu nog welkom. Ze leert ons
weer opnieuw dat liet een leugenachtig
beweren is, wanneer de socialistische
leiders verzekeren, dat hun partij de
arbeiderspartij is.
Ze is veeleer de partij der politieke
slimmclingen, die niets (ook niet het
arbeidersbelang) ontzieu, om hun doel te
bereiken en het belang hunner partij te
dienen.
Jezus heeft niet gezegddoe als
Maria! Wel heeft hij gesprokenEén
ding is noodig. Doch Maria heeft het
goede deel gekozen, dat niet, van haar
zal weggenomen worden. Maria, het
beeld van de rustige zelfovergave aan
het goddelijke. Haar gemoed als de
opene bloem, die telkens de koesterende
zonnestralen poogt op te vangen. Maar
wier karakter evenzeer aan gevaren
blootstaat. Aan de gevaren van terug
getrokkenheid en werkeloosheid. En
daarom valt er niet zoo maar te raden
Kies uw voorbeeld in Martha of volg
dat van Maria. Neen, naar het ideaal
gesproken, moet beider karakter ver-
eenigd worden. Moet er wezen naast
de stille overgegevendlieid en de uren
van afzondering, de krachtige arbeid en
datgene wat onze hand vindt om te
doen.
In een gemeenschap van enkel pein
zende vrouwen zou de eere Gods, op
alle terrein des levens niet tot haar
recht komen zooals omgekeerd in een
leven vol van bedrijvigheid niet eensde
stille rust der ziel in God wordt gemist.
Martha-naturen met Maria-begeerte,
dat zij het ideaal. Werken voor Gods
Koninkrijk, werken in gezin, in staat, in
maatschappij Hem ter eere, maar zoo
dat wij daarin en daardoor onszelf niet
vergeten in de bestemming dos levens.
Noodig zijn daarom de uren der stilte
de uren dat onze ziel eenzaam, gemeen
zaam is met God. De uren, waarin wij
ons oor te luisteren leggen aan Zijn
getuigenis. Dan zullen wij veel kunnen
doen, meer dan nu. Want in die stille
uren ontvangen wij kracht, die vve noodig
hebben tot den arbeid. Zoo blijven we
dicht bij Christus, bij Zijn Woord en
leeren het getuigen
Hoe wonderbaar is Uw getuigenis,
Dies zal mijn ziel dat ook getrouw
[bewaren.
Want d'oopning van Uw woorden zal
[gewis
Gelijk een licht het donker op doen
[klaren.
Het geeft verstand aan slechten, wien
['t gemis
Van zulk eeu glans, eeu eeuw'gen
[nacht zou baren.
J. R. Goris.
Democratische naijver.
Sociaal-democraten en vrijzinnig-demo
craten doen steeds uitermate hun best
de kiezers te lijmen, door hun eigen
mannen omhoog te steken Vooral de
socialisten hebben het in die kunst ver
Toch nog bekend.
't Was in de dagen van het debat over
de verzekerings-wetten Talma. Op on
beschaamde wijze voerde de linkerzijde
obstructie tegen den minister. Eindeloos
lange redevoeringen, ontelbare stemmin
gen moesten den parlementairen molen
zóó langzaam doen malen, dat er vóór
de aanstaande verkiezingen in 1913 niets
meer tot stand kwam. Dat mislukte
toen. Talma's wetten werden aange
nomen. maar het feit der obstructie
bleet. Vooral Duijs had zich in de
schandelijke affaire berucht gemaakt.
Z'n „lintwormrede" duurde bijna negen
uur.
Later, toen het vruchtelooze van hun
pogen gebleken was, hadden de heeren
geducht het land, als ze op hun tijd
vermorsen gewezen werden. Het verwijt,
dat ze opzettelijk onze arbeiders goede
wetten hadden outhouden, ook door de
aangenomen wetten niet uit te voeren,
wierpen ze bij de verkiezingen in 1918
verontwaardigd van zich.
En toch hebben ze feitelijk van 1913
tot 1918 obstructie gevoerd tegen Talma's
wetten.
Nu kwam voor énkele weken Aalberse
met Sociale wetten, die ons in één zet
aan 't hoofd van de staten der oude
wereld plaatsen. Zelfs de socialisten
moesten toestemmen, dat deze wetten
het goede bedoelen en kunnen brengen
voor den werkman. Ze durfden ou niet
tegen stemmenook geen obstructie
voeren.
Maar de Wijnkopianou trachtten liet
thans te doen.
Met dezelfde termen vielen ze den
minister en het wetsontwerp aan, als dc
soei's in 1913 hadden gebezigd.
Met dezelfde middelen praten, [aten
stemmen, amendementen en motie's in
dienen wilden de revolutionairen nu
obstructie gaan voeren, zuoaIs de sociaal
democraten tijdens Talma deden. 4
En zie, daarover werden ze aangevallen
eti bespot door den heer Duijs
Daarover geeft „Het Volkthans een
artikelenreeks„de saboteurs van den
acht-urcndag."
Verschillende bladen o.a. de N. R. Ct.
wezen op het zonderlinge, het inconse
quente daarvan.
En zie nu, hoe „Het Volk" zich ver
dedigt„De N. R. Ct. schijnt Oost-
Indisch slecht van memorie. De negen
urigc rede van Duys bij het verzekerings
debat (tijdens Talma) was een obstructie-
rede, strekkende om het onmogelijk te
maken, dat de reehtsche regeering, zooals
haar toeleg was, haar partijwetten er
nog gauw even zou doorjagen, voordat
bij de verkiezingen haar meerderheid
omvergeworpen werd".
De rede van Bauer.
In de Woensdag gehouden zitting der
Nationale Vergadering heeft rijks-mims-
ter-president Bauer de volgende rede
gehouden
Veertien dagen geleden hebt gij onder
de dwang van den wereldtóestand het
vredesverdrag geratificeerd. Daarmede
is de periode afgesloten, w ■lke de ge
weldige ontwikkeling van Duitschland
en zijn tragische ineenstorting omvat.
Maar het loven gaat door en v ooi-
ieder afzonderlijk is het nu de taak met
beide handen aan te pakken bij de ver
vulling, de afwikkeling en ten slotte de
herziening van het verdrag van Versail
les.
Wij moeten het wapen der ontwikke
ling en der kennis aan liet geheele
volk gegeven. Dat is de eenige bewa
pening van liet proletariaat, welke ons
de overwinning voor ons geheele volk
waarborgt. Met gewelddaden kan de
ontwikkeling niet bevorderd worden.
De rijksregeering zal u een wetsont
werp ever arbeiders- er. economische
raden voorleggen, welke den arbeider uit
ziju huidige positie uitsluitend als arbeids
kracht verheft en hem medezeggingschap
m het productieproces geeft.
Binnen enkele dagen zal zij een wets
ontwerp indienen, waarbij de voor liet
openhaar verkeer dienende centralen
(hoven 5000 K.W.) in zooverre zij niet
vergemeeuteiijki of in het bezit van vrij
staten zijn en de hoogspanningsleidingen
(boven 80.000 volt) in het bezit van het
rijk overgr.an.
'Een andere wet, volgens welke de
bi uinkoleuproductie zal worden gesociali
seerd, hopen wij binnen korten tijd zoo
ver gereed te hebben, dat zij kan worden
ingediend.
De rijksminister van financiën deelde
u zijn plannen mede. Reeds ziju eeuige
noodzakelijke belastingwetten, /.ooals
de wet op de zoutbelasting aan de sta
tencommissie toegezonden; een ontwerp
betreffende de rijksvermogensafgifte volgt
binnen enkele dagen.
Deze nieuwe belastingwetten, welke
berusten op sociale gerechtigheid, zullen
gekroond worden door een rijksinkom-
stenbelasting, die door het geheele rijk
gelijkmatig geheven zal worden en die
van haar kant noodzakelijkerwijze moet
voeren tot de instelling van eeu rijks-
belastingbeheer. Daarmede berust de
financieele wetgeving in den grootst
mogelijken omvang in handen van het
rijk.
'De grondwet stelt een rijksspoorweg
in. De socialiseering van de electrici-
teitswerken en de bruinkolenproductie,
die spoedig door de socialiseering van
de rest van de mijnbedrijven zal worden
gevolgd, maakt liet rijk tot den gcwicli-
tigsten factor in het economische leven.
"Met deze drie machtsmiddelen is in
den democratischen staat de meerder
heid van het volk ten allen tijde in staat
het Duitsche economische leven dien
vorm en inhoud te geven, dien zij juist
eu mogelijk acht.
In tegenstelling met de valsche pro
feten weten wij en zeggen wij, dat deze
hervorming niet zonder stoornis binnen
afzienbaren tijd de liongerigen verzadigd,
niet de armen welgesteld en niet de
arbeiders rijk zal maken. Ook dan niet,
als wij de ia-ten van het vredesverdrag
niet meer behoeven te dragen.
Voor de toekomstige Duitsche politiek
zullen, wat het economische doel betreft,
drie geboden de richting aangeven.
Socialiseering, voor zoover die mogelijk
is. Zekeiheidsstelling, dat in de behoef
ten der onbemiddelden zal worden voor
zien wat betreft voeding en kleeding.
Het voorkomen en verhinderen van liet
invoeren van groote weelde, die onze
middelen van betaling benadeelen en de
verhindering van allen invoer, die onze
arbeidsmarkt ongunstig zou beïnvloeden.
Binnen de grenzen der drie geboden
echter vrijheid van bedrijf, aantrekking
van elk initiatief, elke credietsceutrali-
satie van medewerking aan de verbetering
van ons economische leven. Wij zullen
niet afstand kunnen doen van een rant-
soeneering van de belangrijkste bestand-
doelen der volksvoeding en volksverzor
ging. Talrijke stukken grond in rijks-
bezit, welke vroeger meestal dienden
voor militaire doeleinden, zullen voor
ueder/.ettingsdoeleinden ver onder de
tegenwoordige taxatiewaarde worden
gebruikt.
Het door het rijksministerie van arbeid
reeds aangekondigde wetsontwerp be
treffende de rijksverzekering, welke de
invaliden-, ouderdoms- eu kinderrente
zal verhoogen, zal u binnen enkele dagen
geworden.
Een nieuwe salarisregeling voor de
ambtenaren zal daarom terstond ont
worpen worden.
Maar alles blijft bij plannen en ont
werpen, wanneer de grondslag voor het
welslagen ontbreekt of onregelmatig
onderbroken en soms niet gepresteerd
wordt, n.l. arbeid, Hij is ons eenigst
betaalmiddel, welks koers niet gedaald,
maar gestegen is. Door liern kunnen
wij levensmiddelen en grondstoffen be
komen, zonder hem niets.
Door de tariefregeling van 23 Dec.
1918 heeft de arbeidersbeweging haar
doel, waarvoor zoolang gestreden was,
eindelijk bereikt. Deze voorloopig ge
troffen regeling zal spoedig in een wet
worden omgezet.
Ons doe! moet zijn een verplicht scheids
gerecht in te stéllen, dat de stakingen
tot een minimum beperkt.
Vastberaden moeten wij den roep om
wraak, welke sedert de onderteekening
van het vredesverdrag uit een kleine
groep opstijgt, welke geen schooner ideaal
kent, dan liet oude met de wapenen
kletterende, door liet getal, zijner bajo
netten machtige rijk. Dit ideaal verwer
pen wij rondweg.
Gelooft mij, geen arbeidershand zou
zich verroeren, wanneer de geheele aan
staande opbouw niets anders zou ziju
dan de uitrusting tot een nieuwen moord-
dadigen kamp. Wij bobben arbeid noodig
en verafschuwen de revanchegedachte.
Ook wij willen nationaal leven, natio
naal denken, besturei^en werken, maar
op den grondslag van de volkerenbonds-
gedachte naar binnen en buiten.
Aan de ongerechtigheden in dit ver
drag moet een einde komen. Dat de
Volkerenbond op het oogenhlik nog een
mislukking is, kan dit vertrouwen in ons
niet aan het wankelen brengen.
Niet zoo dom.
Een afgezant van Bela Kun kwam in
een armoedig Romeetisch dorp, om daar
liet evangelie van het bolsjewisme te
verkondigen. Hij sprak daar een boer
tje aun met de volgende vraag
Broeder, wilt gij bolsjewist worden
Jawel, antwoordde de boer, maar
wat is dat?
Het is heel eenvoudig. Gij bezit
10 huizen. Ik neem u er 9 van af en
geef die aan hen, die geen huis hebben
en gij behoudt er één voor u.
Dat is goed, zei de boer.
Gij hebt 3 automobielen, ik neem
er 2 en gij behoudt er één.
Dat kan ook.
Gij bezit 100.000 kronen, daarvan
neem ik er 98.000 in beslag en gij be
houdt er 2000, die voor u voldoende zijn
om van te leven.
Dat vind ik goed.
Gij hebt 12 varkens, daarvan moet
ge er 11 aan de gemeenschap.
Hohoriep de Roemeniër, daar
komt niets van in. Ik wil huizen geven
en automobielen, en kronen, zooveel ge
maar wilt, want die bezit ik toch niet
Luk. 10/38 - 42.
If-
4