Orgaan ter verspreiding der Beginselen in Zeeuwseti-ïlaanderen. No Zaterdag 26 Juli 1919 Jaargang. Hit de Schrift. Buitenlandsch Overzicht. Uit het Buitenland. Uitgave van de Christelijke Persverecniging „Zecutvscli-Vlannderen" te T e r N e u z e n. Alle stukken, de redactie en administratie van dit l.tad betreffende moeten worden ge- zonden am, den redacteur, II. S. v. HOUTEN, VlooswSk,traat 62, Ter Neuzen. ABONNEMENT: Bi] bezorging ƒ1.15 per drie maanden. Franco per post voor Nederland 1.2o. ADVERTENTIËNVan 1-4 regels ƒ0.40. Elke regel meer ƒ0.10. Handelsadvertentiën over twee kolom 8 cent per regel. Abonnementen per contract. - Crisistoeslag la /0. Inzending van advertentiën tot 12 uur 's middags op de verschijndagen bi] den drukker D. H. LITTOOIJ Az. te Ter Neuzen. Telefoon Nr. 20. HET GEHEIM VAN WARE KRACHT. De bovenstaande Schriftwoorden ver plaatsen ons in bet vriendelijk huisgezin te Bethanie, waarvan wij de leden allo bij name kennen. Martha, Maria en Lazarus. Eer) drie kwartier uur gaans lag deze plaats van Jeruzalem, een heerlijk lustoord door .weelderige plantengroei et. door zijn talrijke dadelpalmen..Menigmaal ontmoeten nij den Heiland m dit stille dorpje. Wat moot liet Ilem een vreugde geweest zijn, des avonds het zoo drukke en woelige Jeruzalem, waar Ht) den ge heel en dag bet tegenspreken der zon daren moest verdragen, te kunnen ver laten om in bet vredige Bethamc een rustplaats te vinden voor den nacht. Hier tocli woonde een gezin, dat Jezus liefhad, dat Hem gaarne herbergde en dat omgekeerd ook door Jezus bemind werd. Johannes schrijft ons: Jezus nu had Martha en hare zuster en Lazarus lief. In dit gezin treedt Martha op den voorgrond. Zij is ongetwijfeld de oudste geweest en tóen de ouders gestorven waren, kwanten op haar als de oudste al de zorgen van de huishouding. Zij is het dan ook, die Jezus onder haar dak noodigt „En een zekere vrouw, met name Martha ontving Hem in haarhuis.' Groot verschil is er tusschen de leden van dit gezin. Martha is het beeld van het drukke, bedrijvige bezigheidsleven, Maria dat van de stille ingetogenheid. Ook nu treft het zoo menigmaal onze opmerkzaamheid, hoezeer de karakters van kinderen uit eenzelfde familie kunnen uiteonloopen. Het eene kind is druk, beweeglijk, altijd geneigd tot het vroolijke spel, het andere kalm, rustig. Bij het eene een bijzondere aanleg voor kennis en wetenschap bij liet andere meer de praktische blik en de geschiktheid om te handelen. Hier kan men tot geen andere slotsom komen, dan dat aanlog en talent scheppingsgave is, die God naar Zijn vrijmacht verleent, t Eonige wat daarom de ouders kunnen doen, is de rechte aanleg bij ieder hunner kinderen te leeren kennen en in de juiste richting verder te ontwikkelen. De bijzondere gave aan Martha ver leend was die van de praktische zin en der goede zorg voor de haten. Met voor beeldige trouw geeft zij zich voor de be langen van het huisgezin en zij weet haar huis niet alleen aangenaam te maken voor haar naastbestaanden, maar ook voor anderen. Al die kleine zorgen, die het gezinsleven met zich medebrengt, neemt zij bereidwillig op zich en t is haar een vreugde om te mogen dienen. Dat dienen beschouwt zij als^ dc lioofd- roeping van haar leven en 't staat er zoo opmerkelijk, dat als Jezus aanzit in het huis van Simon, dus van een vreemde, Martha aldaar diende. Niet licht kan het gewicht van zulk een liefdevolle toewij ding worden overschat. Hoe groot moet onze dankbaarheid zijn jegens een moe der, die soms ten koste van haar eigen krachten zich geheel gaf voor het welzijn van haar gezin. Of jegens een oudere zuster, die bij het wegvallen der ouders, zulk een taak bereidwillig op de schou deren nam en met liefde en trouw alle zaken behartigde. Jammer dat men deze geschiedenis wel eens slecht heeft gelezen en daardooi over Martha zulk een onbillijk oordeel heeft geveld. Men meende gerechtigd te zijn, om uit hetgeen ons hier verhaald wordt de conclusie te trekken, dat hier ons twee typen van Christenen geteekend worden. Martha zou dan wezen een voor beeld van diegenen, die geheel opgaan in de tijdelijke en aardsche dingen, Maria van hen, die alleen het koninkrijk Gods zoeken. Tegen zulk een voorstelling moe ten wij ons aanstonds verzetten. Wij handhaven èn Martha èn Maria als discipelinnen des Heeren en wijzen u alleen op het verschil in hun beider die nen van Christus en op de gevaren aan beider karakter verbonden. Martha heeft liefde tot Jezus. Zij wil Ilem zoo gul mogelijk onthalen, Hem eeren door een kosteiijko maaltijd. Maar nu staat zij daar geheel alleen voor. Maria zit neder aan Jezus' voeten en doet alsof er niets behoeft te geschieden. Door de vele bezigheden, verbonden aan het toebereiden der tafel, wordt Martha wat zenuwachtig. Ze ziet geen kans om 't alleen klaar te spelen en zij richt zich nu tot den Heiland met de eenigszins geprikkelde vraag: Heer trekt gij U dat niet aan, dat mijn zuster mij alleen laat dienen? Zeg haar dat. dat zij mij helpe. Was het verkeerd van Martha, dat. zij zorg droeg voor het toebereiden van d. u diseh Allerminst. Jezus heeft niet tot haar gezegd Doe als Maria en straks j neemt Hij met zijn jongeren, met Maria en Lazarus plaats aan het maal, dat door Martha bereid is. Maar wat was haar fout? Dat, zij door al die overtollige drukte niet in staat was tot het rustig aanhooren van Jezus' woord. Dat, zi] meende, dat. de Heiland het cp prijs zou stellen, dat er zooveel werk werd ge maakt van Zijn ontvangst. En daarom spreekt Christus dan ookMartha, Martha gij bekommert en ontrust u over vele dingen. Die vele dingen, waarover Martha zich steeds zoo bekommert, doen haar schade. Zij heeft daardoor niet of niet goed het woords des Heilands in zich opgenomen, dat Hij niet gekomen was om gediend te worden, maar om te dienen. Dat Zijn spijze was te doen den wil Zijns hemolscben Vaders, te brengen Diens'woord. Dat Jezus zoo noodig, ook wist te hongeren en te dorsten. Dat het brood des levens te schenken Hem van meer waarde was, dan het brood voor het lichaam te ontvangen. En daarom woidt Martha erop gewezen, dat de zorg voor het aardsche haar niet zoo in beslag mag nemen, dat het hoogste en heerlijkste haar daardoor zou ontgaan. De werkzame hand, de zorgende liefde wordt hoog door Hem gewaardeerd, maar toch in Zijn dienst is het luisterend oor van meer beteekenis dan de werk zame hand. gebracht. Geen wet, of bepaling gunstig voor de arbeiders, of zij hebben het ge daan. Hun woordvoerders staan steeds voor de arbeiders op de bres. Zij zijn dn ware volksvrienden. Zóó zingen in koor de socialistische bladen en propa gandisten. „De Vrijzinnig-Democraat" schreef daarover in het nummer van 19 Juli o.a. het. volgende „Jammer dat de sociaal democratische bladen en propagandisten op een schier belachlijke - wijze eigen partij omhoog steken, anderen op ergerlijke wijze klei- nceren". Raak en juist gezegd. Jammer echter, dat het de vrijzinnig democraten aller minst past op deze socialistische onheb belijkheid te wijzen, omdat ze zelf aan 't zelfde euvel mank gaan. Niet onaardig wijst „Het Volk" daarop, als liet afdrukt de beantwoording door het vrijzinnig-democratische orgaan van de vraag, wie of thans de leider is van ons parlement. „De Vrijzinnig-Demo craat" schreef daarover namelijk „Niet Treub. Natuurlijk niet Troelstra. Even min de kommunisten. Maar wie durft zeggen, dat het partijvoorliefde is, wan neer wij hier voor allen orizt^n Marchant noemen De klare, nuchtere kop, de onbegrijpelijk harde werker de scherpe ontlader van vooze, schijn-schoone plan nen. de strijder voor democratische eischen en volksrechten". Voorwaar hier mag „Het Volk wijzen op de balk in eigen oog. Maar zouden beiden, vrijzinnig-democraten en socia listen niet eens denken aan het „demo cratische", wijl echte volksgezegde „Eigen lof stinkt Ze kunnen er beide winst mee doen en er door leeren dat óók in de politiek bescheidenheid den bezitter eert. Op het door ons gecursiveerde komt het aan. Thans wordt dus onomwonden (zie „Het Volkvari 4 Juli j.lerkent, dat er tegen Talma's wetten obstructie is gevoerd. En vermelding verdient ook de reden waarom dat gebeurdeom de rechische meerderheid wey te werken. Niet ten behoeve van den werkman, alleen om politieke winst zijn Talma's wetten zoo fel bestreden door de socialisten. Ze erkennen het thans zelve in duidelijke woorden. De arbeider had acht jaar vroeger kunnen krijgen, wat hij nu pas ontvangt, (invaliditeits- en ouderdomsrente en weezengehl) als de schandelijke politiek der socialisten het niet had tegenge houden. Om te onthouden Al komt de bekentenis vrij laat, zeis ons ook nu nog welkom. Ze leert ons weer opnieuw dat liet een leugenachtig beweren is, wanneer de socialistische leiders verzekeren, dat hun partij de arbeiderspartij is. Ze is veeleer de partij der politieke slimmclingen, die niets (ook niet het arbeidersbelang) ontzieu, om hun doel te bereiken en het belang hunner partij te dienen. Jezus heeft niet gezegddoe als Maria! Wel heeft hij gesprokenEén ding is noodig. Doch Maria heeft het goede deel gekozen, dat niet, van haar zal weggenomen worden. Maria, het beeld van de rustige zelfovergave aan het goddelijke. Haar gemoed als de opene bloem, die telkens de koesterende zonnestralen poogt op te vangen. Maar wier karakter evenzeer aan gevaren blootstaat. Aan de gevaren van terug getrokkenheid en werkeloosheid. En daarom valt er niet zoo maar te raden Kies uw voorbeeld in Martha of volg dat van Maria. Neen, naar het ideaal gesproken, moet beider karakter ver- eenigd worden. Moet er wezen naast de stille overgegevendlieid en de uren van afzondering, de krachtige arbeid en datgene wat onze hand vindt om te doen. In een gemeenschap van enkel pein zende vrouwen zou de eere Gods, op alle terrein des levens niet tot haar recht komen zooals omgekeerd in een leven vol van bedrijvigheid niet eensde stille rust der ziel in God wordt gemist. Martha-naturen met Maria-begeerte, dat zij het ideaal. Werken voor Gods Koninkrijk, werken in gezin, in staat, in maatschappij Hem ter eere, maar zoo dat wij daarin en daardoor onszelf niet vergeten in de bestemming dos levens. Noodig zijn daarom de uren der stilte de uren dat onze ziel eenzaam, gemeen zaam is met God. De uren, waarin wij ons oor te luisteren leggen aan Zijn getuigenis. Dan zullen wij veel kunnen doen, meer dan nu. Want in die stille uren ontvangen wij kracht, die vve noodig hebben tot den arbeid. Zoo blijven we dicht bij Christus, bij Zijn Woord en leeren het getuigen Hoe wonderbaar is Uw getuigenis, Dies zal mijn ziel dat ook getrouw [bewaren. Want d'oopning van Uw woorden zal [gewis Gelijk een licht het donker op doen [klaren. Het geeft verstand aan slechten, wien ['t gemis Van zulk eeu glans, eeu eeuw'gen [nacht zou baren. J. R. Goris. Democratische naijver. Sociaal-democraten en vrijzinnig-demo craten doen steeds uitermate hun best de kiezers te lijmen, door hun eigen mannen omhoog te steken Vooral de socialisten hebben het in die kunst ver Toch nog bekend. 't Was in de dagen van het debat over de verzekerings-wetten Talma. Op on beschaamde wijze voerde de linkerzijde obstructie tegen den minister. Eindeloos lange redevoeringen, ontelbare stemmin gen moesten den parlementairen molen zóó langzaam doen malen, dat er vóór de aanstaande verkiezingen in 1913 niets meer tot stand kwam. Dat mislukte toen. Talma's wetten werden aange nomen. maar het feit der obstructie bleet. Vooral Duijs had zich in de schandelijke affaire berucht gemaakt. Z'n „lintwormrede" duurde bijna negen uur. Later, toen het vruchtelooze van hun pogen gebleken was, hadden de heeren geducht het land, als ze op hun tijd vermorsen gewezen werden. Het verwijt, dat ze opzettelijk onze arbeiders goede wetten hadden outhouden, ook door de aangenomen wetten niet uit te voeren, wierpen ze bij de verkiezingen in 1918 verontwaardigd van zich. En toch hebben ze feitelijk van 1913 tot 1918 obstructie gevoerd tegen Talma's wetten. Nu kwam voor énkele weken Aalberse met Sociale wetten, die ons in één zet aan 't hoofd van de staten der oude wereld plaatsen. Zelfs de socialisten moesten toestemmen, dat deze wetten het goede bedoelen en kunnen brengen voor den werkman. Ze durfden ou niet tegen stemmenook geen obstructie voeren. Maar de Wijnkopianou trachtten liet thans te doen. Met dezelfde termen vielen ze den minister en het wetsontwerp aan, als dc soei's in 1913 hadden gebezigd. Met dezelfde middelen praten, [aten stemmen, amendementen en motie's in dienen wilden de revolutionairen nu obstructie gaan voeren, zuoaIs de sociaal democraten tijdens Talma deden. 4 En zie, daarover werden ze aangevallen eti bespot door den heer Duijs Daarover geeft „Het Volkthans een artikelenreeks„de saboteurs van den acht-urcndag." Verschillende bladen o.a. de N. R. Ct. wezen op het zonderlinge, het inconse quente daarvan. En zie nu, hoe „Het Volk" zich ver dedigt„De N. R. Ct. schijnt Oost- Indisch slecht van memorie. De negen urigc rede van Duys bij het verzekerings debat (tijdens Talma) was een obstructie- rede, strekkende om het onmogelijk te maken, dat de reehtsche regeering, zooals haar toeleg was, haar partijwetten er nog gauw even zou doorjagen, voordat bij de verkiezingen haar meerderheid omvergeworpen werd". De rede van Bauer. In de Woensdag gehouden zitting der Nationale Vergadering heeft rijks-mims- ter-president Bauer de volgende rede gehouden Veertien dagen geleden hebt gij onder de dwang van den wereldtóestand het vredesverdrag geratificeerd. Daarmede is de periode afgesloten, w ■lke de ge weldige ontwikkeling van Duitschland en zijn tragische ineenstorting omvat. Maar het loven gaat door en v ooi- ieder afzonderlijk is het nu de taak met beide handen aan te pakken bij de ver vulling, de afwikkeling en ten slotte de herziening van het verdrag van Versail les. Wij moeten het wapen der ontwikke ling en der kennis aan liet geheele volk gegeven. Dat is de eenige bewa pening van liet proletariaat, welke ons de overwinning voor ons geheele volk waarborgt. Met gewelddaden kan de ontwikkeling niet bevorderd worden. De rijksregeering zal u een wetsont werp ever arbeiders- er. economische raden voorleggen, welke den arbeider uit ziju huidige positie uitsluitend als arbeids kracht verheft en hem medezeggingschap m het productieproces geeft. Binnen enkele dagen zal zij een wets ontwerp indienen, waarbij de voor liet openhaar verkeer dienende centralen (hoven 5000 K.W.) in zooverre zij niet vergemeeuteiijki of in het bezit van vrij staten zijn en de hoogspanningsleidingen (boven 80.000 volt) in het bezit van het rijk overgr.an. 'Een andere wet, volgens welke de bi uinkoleuproductie zal worden gesociali seerd, hopen wij binnen korten tijd zoo ver gereed te hebben, dat zij kan worden ingediend. De rijksminister van financiën deelde u zijn plannen mede. Reeds ziju eeuige noodzakelijke belastingwetten, /.ooals de wet op de zoutbelasting aan de sta tencommissie toegezonden; een ontwerp betreffende de rijksvermogensafgifte volgt binnen enkele dagen. Deze nieuwe belastingwetten, welke berusten op sociale gerechtigheid, zullen gekroond worden door een rijksinkom- stenbelasting, die door het geheele rijk gelijkmatig geheven zal worden en die van haar kant noodzakelijkerwijze moet voeren tot de instelling van eeu rijks- belastingbeheer. Daarmede berust de financieele wetgeving in den grootst mogelijken omvang in handen van het rijk. 'De grondwet stelt een rijksspoorweg in. De socialiseering van de electrici- teitswerken en de bruinkolenproductie, die spoedig door de socialiseering van de rest van de mijnbedrijven zal worden gevolgd, maakt liet rijk tot den gcwicli- tigsten factor in het economische leven. "Met deze drie machtsmiddelen is in den democratischen staat de meerder heid van het volk ten allen tijde in staat het Duitsche economische leven dien vorm en inhoud te geven, dien zij juist eu mogelijk acht. In tegenstelling met de valsche pro feten weten wij en zeggen wij, dat deze hervorming niet zonder stoornis binnen afzienbaren tijd de liongerigen verzadigd, niet de armen welgesteld en niet de arbeiders rijk zal maken. Ook dan niet, als wij de ia-ten van het vredesverdrag niet meer behoeven te dragen. Voor de toekomstige Duitsche politiek zullen, wat het economische doel betreft, drie geboden de richting aangeven. Socialiseering, voor zoover die mogelijk is. Zekeiheidsstelling, dat in de behoef ten der onbemiddelden zal worden voor zien wat betreft voeding en kleeding. Het voorkomen en verhinderen van liet invoeren van groote weelde, die onze middelen van betaling benadeelen en de verhindering van allen invoer, die onze arbeidsmarkt ongunstig zou beïnvloeden. Binnen de grenzen der drie geboden echter vrijheid van bedrijf, aantrekking van elk initiatief, elke credietsceutrali- satie van medewerking aan de verbetering van ons economische leven. Wij zullen niet afstand kunnen doen van een rant- soeneering van de belangrijkste bestand- doelen der volksvoeding en volksverzor ging. Talrijke stukken grond in rijks- bezit, welke vroeger meestal dienden voor militaire doeleinden, zullen voor ueder/.ettingsdoeleinden ver onder de tegenwoordige taxatiewaarde worden gebruikt. Het door het rijksministerie van arbeid reeds aangekondigde wetsontwerp be treffende de rijksverzekering, welke de invaliden-, ouderdoms- eu kinderrente zal verhoogen, zal u binnen enkele dagen geworden. Een nieuwe salarisregeling voor de ambtenaren zal daarom terstond ont worpen worden. Maar alles blijft bij plannen en ont werpen, wanneer de grondslag voor het welslagen ontbreekt of onregelmatig onderbroken en soms niet gepresteerd wordt, n.l. arbeid, Hij is ons eenigst betaalmiddel, welks koers niet gedaald, maar gestegen is. Door liern kunnen wij levensmiddelen en grondstoffen be komen, zonder hem niets. Door de tariefregeling van 23 Dec. 1918 heeft de arbeidersbeweging haar doel, waarvoor zoolang gestreden was, eindelijk bereikt. Deze voorloopig ge troffen regeling zal spoedig in een wet worden omgezet. Ons doe! moet zijn een verplicht scheids gerecht in te stéllen, dat de stakingen tot een minimum beperkt. Vastberaden moeten wij den roep om wraak, welke sedert de onderteekening van het vredesverdrag uit een kleine groep opstijgt, welke geen schooner ideaal kent, dan liet oude met de wapenen kletterende, door liet getal, zijner bajo netten machtige rijk. Dit ideaal verwer pen wij rondweg. Gelooft mij, geen arbeidershand zou zich verroeren, wanneer de geheele aan staande opbouw niets anders zou ziju dan de uitrusting tot een nieuwen moord- dadigen kamp. Wij bobben arbeid noodig en verafschuwen de revanchegedachte. Ook wij willen nationaal leven, natio naal denken, besturei^en werken, maar op den grondslag van de volkerenbonds- gedachte naar binnen en buiten. Aan de ongerechtigheden in dit ver drag moet een einde komen. Dat de Volkerenbond op het oogenhlik nog een mislukking is, kan dit vertrouwen in ons niet aan het wankelen brengen. Niet zoo dom. Een afgezant van Bela Kun kwam in een armoedig Romeetisch dorp, om daar liet evangelie van het bolsjewisme te verkondigen. Hij sprak daar een boer tje aun met de volgende vraag Broeder, wilt gij bolsjewist worden Jawel, antwoordde de boer, maar wat is dat? Het is heel eenvoudig. Gij bezit 10 huizen. Ik neem u er 9 van af en geef die aan hen, die geen huis hebben en gij behoudt er één voor u. Dat is goed, zei de boer. Gij hebt 3 automobielen, ik neem er 2 en gij behoudt er één. Dat kan ook. Gij bezit 100.000 kronen, daarvan neem ik er 98.000 in beslag en gij be houdt er 2000, die voor u voldoende zijn om van te leven. Dat vind ik goed. Gij hebt 12 varkens, daarvan moet ge er 11 aan de gemeenschap. Hohoriep de Roemeniër, daar komt niets van in. Ik wil huizen geven en automobielen, en kronen, zooveel ge maar wilt, want die bezit ik toch niet Luk. 10/38 - 42. If- 4

Krantenbank Zeeland

Luctor et Emergo | 1919 | | pagina 1