Oraaan ter verspreidinq der Christelijke Beginselen in Zeeuwseh-Vlaanderen. No. 159. Zaterdag 19 Juli 1919. 2e Jaargang. Uit de Schrift. Uit het Buitenland. Uit het Binnenland. 3 I ABONNEMENT: Bij bezorging 1,15 per drie maanden. Franco per post voor Nederland f 1.25. Uitgave van de Christelijke Persvereeniging „Zeeuwseh-Vlaanderen" te Ter Neuzen. Alle stukken, de redactie en administratie van dit blad betreffende moeten woirdnn ge zoden a n den redacteur, H. S. v. HOUTEN, Vlooswifkstraat 62, Ier Neuzen. ADVERTENTIËN Van 1-4 regels 0.40. Elke regel meer ƒ0.10. Handelsadvertentiën over twee kolom 8 cent per regel. Abonnementen per contract. Cmisitoeslag 15 Av advertentiën tot 12 uur 's middags op de verschijndagen bij den drukker Telefoon Nr. 2t). Inzending van D. H. LITTOOIJ Az. te Ter Neuzen. HET GEZAAIDE EN WATER. Bovenstaand Schriftwoord meldt ons van een eigenaardige proef. De godvree- zeilde Daniël, met andere jongelingen uit zijn land weggevoerd naar de balling- schap, verkeert aan hét hot van Babel. Nebukadnezar beeft er alles op gezet om ben geheel van den Babylonischen geest te doordringen, hun land en religie te doen vergeten, en lien in t groote we reldrijk op te smelten. Hij laat hen daartoe onderwijzen in de Chaldeeuwsche taal; maar vergt ook, dat zij zich zullen schikken naar de Babylonische hoige- bruiken en levenswijze. Zij moeten eten van de stukken van de spijs des konings en van den wijn zijns dranks. Dit laat ste echter neemt Daniël zich vóór niet te doen, niet alleen, wijl dit in strijd was met de Joodsche spijswetten, maar ook omdat het niet voordeelig was voor de gezondheid. Laat men de proef maai eens nemen. Daniël stelt liet zelf voor. Eenerzijds zullen hij en zijne drie vrien den alleen van het gezaaide eten en water drinken, terwijl de anderen de stukken van de spijs des konings zullen eten. Tien dagen duurt de proef. En wat bleek nu? Dat hun gedaanten schooner waren en zij vetter waren van vleesch, dan al de jongelingen, die de stukken van de spijs des konings aten. Ziedaar nu de zegen van een eenvoudige levens wijze in tegenstelling met een weelderige tafel vol lekkernijen. Hier blijkt op de proef, dat eenvoudig degelijk voedsel beter is voor de gezondheid dan allerlei lekkernijen. Het is niet overbodig in onzen tijd hierop eens te wijzen. Onze tijd staat in het xteeken van genotzucht en dit is het droeve van den geest onzer eeuw, dat men almeer wil genieten, he koord door de leuze: „laat ons eten en drinken en vroolijk zijn". De zonde maakt genotzuchtig; de genotmiddelen vermeer deren met den dag op de markt des levens. v Snoepgoed lekkernijen liet is bijna nooit lekker genoegMen neemt het er van. Doch kom nu eens na enkele jaren terug om te onderzoeken hoe zij er uit zien bleeke gezichten, schrale gedaanten, bedorven maag, weinig eetlust en slappe zenuwen. De stukken van de spijs des konings zijn gevaarlijk voor de gezond heid. De vreeze des Heeren echter, die verstaat, dat de vrucht des Geestes ook „matigheid" is, houdt liet als Daniël bij een eenvoudige levenswijze met degelijk voedsel. Het gezaaide en water maken sterke lichamen en teekenen een blos op het gelaat. Dit is nu ook van beteekenis voor het sociale leven in een tijd, waarin ook inzinking van lichamelijke kracht en lusteloosheid gevonden wordt. De genot zucht met haar lekkernijen put uit, mat af en maakt oud voor den tijdze maakt lusteloos voor den arbeid en dooft de energie. Daarentegen matigheid en dege lijk voedsel als bij Daniël stalen het lichaam, sterken onder Gods zogen de gezondheid en geven energie tot den arbeid. Weelde en genot putten uitmaar eenvoudige levenswijze en degelijk voed sel maken een levenskrachtig volk, met lust en energie voor den arbeid. Laat ons een vooimeeld nemen aan den god vreezenden DaniëlHoe meer wij toch de genotzucht voeden, des te ongeschik ter worden we voor den arbeid. Bestrij den we de zonde der genotzucht in ons gezin en in het maatschappelijk leven. Dat behoort mede tot de sociale roeping der Christenen in onzen tijd. Laat ons ook matig leven in deze tegenwoordige wereld, en het vleesch niet verzorgen tot begeerlijkheden. Houden we ons als Daniël in de vreeze des Heeren aan een eenvoudige levenswijze. Het sociale leven zal er wél bij varen. Want het gezaaide en water zijn ten slotte beter voor de lichamelijke gezondheid en dus voor den arbeid dan de stukken van de spijs des konings 1 Axel. Thielen. van den arbeid, waardoor het loon verdiend wordt. Met verschil dus voor den putjes schepper en den professor. Anderen wilden het loon laten af hangen van de hoeveelheid werk door deii? arbeider verricht en kwamen zoo tot stuk- of tijdloon. Een vierde maakt, liet loon afhankelijk van de meerdere of mindere winsten, die in zekere onderneming wordt behaald en spreekt van een glijdende loonschaal. Een vijfde vindt, dat niet toevallige vermeerdering of vermindering van winst, maar uit de zuivere doorsnee-opbrengst een vast loon moet worden berekend. Een zesde eindelijk en 't zijn vooral de katholieken, die het voorstaan vraagt het zoogenaamde familieloon of gezinsloon, dat rekening houdt met het gezin van den arbeider, alweer in door snee gerekend op man, vrouw en 8 of 4 kindereD, -en vraagt, dat dit door het loon kan worden onderhouden. Daar een gezin gemiddeld uit drie of vier kinderen bestaat, moet dus het loon op dien basis berekend worden. Aldus Dr. Aengenent. En wanneer door goed geregelde vak organisaties in liet collectief arbeids contract dit is i nomen, dan kan zulks zeer goed algemeen worden door gevoerd. De gezinnen zonder kinderen zullen naast het verdriet van de kinderloosheid eenigszins heter econo misch kunnen bestaan en misschien op den duur door zwaarder belastingen worden getroffen. Gezinnen met meer kinderen dan vier, zullen op andere wijze geholpen moeten worden. Zoo gezien is er dus zekere tweeheid in de bepaling van het loonsbedrag. Ie. de economische factor uitkomend in de koopwaar-theorie en de machine theorie en 2e. de ethische factor, die met den arbeider en zijn behoeften rekent. Wat de eerste aangaat, zoo moeten we zeer scherp staan tegenover de theorie, alsof de arbeidskracht de koop waar van den arbeider is, die tegen het geld van den werkgever wordt verkocht. Immers arbeidskracht is van den arbeider niet te scheiden. Hij kan ze niet verkoopen. Hij kan er niet zonder. Te arbeiden is zijn plicht, maar ook tevens het middel om zijn brood te vinden. Hij is ziju een en al, dat liij_ met verkoopen mag, wil hij niet in minder conditie dan de slaaf geraken. Alleen wat die kracht produceert, is iets dat hij heeft aan te bieden. Maar alweer niet als marktwaar, omdat hij zelf te nauw er hij betrokken is, en ook liet leven van do zijnen er mee gemoeid is. In de distributiettjdeu verkocht hij toch ook niet het weinige brood, waarvan hij en zij leven moesten Neen, niet vraag en aanbod mag gelden. Ook niet in liet z.g. tractement van b.v. een predikant, dat in sommige gemeenten jaren lang op één hoogte blijfé, om eerst verhoogd to worden, wanneer er een nieuwe dominé beroepen moet worden. In het bepalen van het loon, al naar vraag en aanbod is, steekt geen enkele zedelijke beweegreden en is dus daardoor den mensch onwaard'g. Arbeid en Loon. Moeilijk is te zéggen wat arbeid is, maar nog moeilijker, hoeveel loon voor geleverder, arbeid moet worden betaald. Het meest heerschte tot dusver de opvatting, dat vraag en aanbod liet bedrag van het loon bepalen. Dat liet loon moet stijgen, wanneer twee patroons één arbeider naloopen, en noodzakelijk zal dalen, wanneer twee arbeiders één patroon naloopen. Nieuw kwam de gedachte op, dat het loon grooter of kleiner moet zijn, naar de natuur, den aard van het bedrijf en Tegen deze theorie kwam Karl Marx, de vader van liet socialisme, met kracht op. Hij wilde dat liet loon alleen zou afhangen van de behoeften van den arbeider. Alle menschen zullen moeten werken, werken voor „de gemeenschap maar dan ook van „de gemeenschap" alles ruimschoots ontvangen, wat ze noodig hebben. Hoeveel arbeid hij verricht, en van welke qualiteit, hoe goed of slecht die arbeid moge zijn, doet weinig ter zake. Werkt lijj aan zwaar of licht werk, lichamelijk of geestelijk, liooger of lager, in verant woordelijke positie of niet naar wat hij noodig heeft, zal hij ontvangen. 'We voelen, deze theorie gaat niet op óp de gemeenschap kunnen we niet bouwen. Reeds nu hebben we in en door de distributie geleerd, dat de prikkel van het eigenbelang niet gemist kan worden, wil men voordeelig zaken döen, en wanneer men naar Marx' theorie bovendien de prikkel tot vooruitstreven mist omdat men in geenen gevalle, meer of minder ontvangt dan loopt, gezien de gemakzucht der menschen aller bedrijf en alle arbeid vast als een muur. Paus Leo XIII in zijn beroemde ency cliek van de Nieuwe Dingen Rerum Novarum koos daarom voor de be paling van het loonsbedrag een anderen maatstaf. Hij en de katholieke sociolo gen doen het met hem gaat uit van liet goddelijk recht der menschen om te huwen en de levensroeping om het gezin met God en met eere groot te brengen. Daarom moet nu God aan de menschenkinderen de aarde met haar schatten heeft gegeven demogelijkheid en liet passende middel bestaan, om aan de verplichtingen, die uit het huwelijk voortvloeien, te voldoen. Met name om te zorgen voor eigen vrouw en kinderen. Daarom mag, ja moet de arbeider een voldoend loon vragen om heel zijn gezin naar de boven aangegeven levensroeping met God en met eere te onderhouden en groot te brengen. „Loon naar arbeid" is en blijft de grondleuze. Maar ze consequent, zonder eenige afwijking, door te voeren, zal niet gaan. Toch blijft b.v. het karakter van den arbeid een beslissende factor. Ook de studie, die aan het leveren van arbeid voorafgaat, de voorbereiding voor de levenstaak, geldt mee in de verhooging van het lqyn. Een architect verdient meer dan een timmermansknecht, zooals de metselaar- meer dan de opperman ook al hebben .w. een even groot gezin. Een tweede' -rector '-is de hoeveelheid arbeid, die binnen de grenzen van het zelfde vak door een bepaald persoon wordt geleverd. Een handig, vlugwerkend arbeider heeft recht op meer loon, dan zijn kameraad die door welke oorzaak dan ook minder piaesteert. Van dat recht kan hij, terwille van de samen leving in één vakorganisatie vrijwillig afstand doen, liet recht als zoodanig om beter beloond te worden, behoudt hij en niemand mag hem in dezen met een minderwaardige gelijk stellen. De weg der Trade Unions in Engeland gekozen, n.l. Iiea» te verbieden meer dan zooveel te produceren, lijkt ons zeer slecht. En ten slotte, we spraken liet reeds hierboven uit, bepaalt de behoefte van het gezin mede liet loon. De maatregelen, die noodig zijn om in tijden van buiten gewone omstandigheden in de behoeften te voorzien, voorzoover ze niet door verzekering ten bate van ziekte, over lijden, ongevallen, enz. te dekken zijn, mogen niet hebben liet karakter van gaven van liefdadigheid, maar moeten zijn een vorm van loon, uit liet bedrijf in liet algemeen geput, Uitkeeringen uit de bedrijfskassen, zijn hier het aange wezen middel. Geeft God rijken kinderzegen, over vloedig zelfs, liet is ten bate van land en volk, van kerk en maatschappij, ook van liet bedrijf, en de arbeider die niet heeft, dan zijn wil en vermogen om te arbeiden, moet daarin voldoende bron van inkomsten vinden. Zendt God allerlei beproeving, ook dan moet de normale arbeider, die wil werken en het in de dagen van zijn kracht heeft getoond, kunnen leven uit de opbrengst van den arbeid, door hein en zijn vak- genooten verricht. Het vrouwenkiesrecht. Naar aanleiding van de aanvaarding van l^t vrouwenkiesrecht'door de Eerste Kamer schrijft het anti-revolutionair „Friescli Dagblad" „De Heere regeert; óók over den gang des tijds en ook deze zaak is tenslotte van Hem over ons gekomen en op óns rust nu de taak, onszelf af te vragen: „Wat dóén we er mee?" "Nu onzerzijds géén reaktie. Wij voor ons, en we kunnen gerust zeggen verreweg 't grootste deel onzer anti-revolutionaire mannen en vrouwen in stad en dorp, wij" schamen er ons niet voor, ook n u nog te zeggen, dat we er vlak en glad tegen waren. Net als de Duitschers tegen den vrede. Maar nu deze eenmaal geteekend is, nu zal elk e e r 1 ij k Duitscher ook liet uiterste doen, om de vredeshepalingen na te komen. Zoo dienen ook wij te staan. Hoe wordt dat aan de lezers van Het Volk medegedeeld Tegen de pogingen, van socialisti- schen kant aangewend, om hij de her ziening der Arbeidswet onder minister Talma de leeftijdsgrens op 14 jaar te stellen, werd liet leerplicht,bezwaar aangevoerd. Zoolang de leerplicht niet geldt tot 14 jaar, zou een arbeidsver- hod de kinderen maar op straat bren gen. Ter Laan heeft/ toen een wets- ontwerpje ingediend om den leerplicht uit te breiden tot 14 jaarvele jaren zwerft dit voorstel in de archieven dat het nog niet is aangenomen, is alleen aan bijkomstige omstandigheden te wijten. De cursiveering is van ons, ander com mentaar lijkt ons overbodig. Natuurlijk zijn die vervloekte bourgeois de schuld, dat de leerplicht nog niet is uitgebreid. De overwinningsfeesten. Maandag 14 Juli zijn te Parijs en Biussel deze feeslen met grooten luister gevierd. Te Brussel onder plasregens, te Parijs onder een schitterende zon. Te Parijs was den nacht te voren het publiek al opgetrokken om een plaats te krijgen langs den weg van het défilé, dat op een bewonderenswaardige wijze plaats gehad heeft. Millioenen toe schouwers hebben de groote chefs eu de soldaten toegejuicht. Het kanon dreunde gedurende het défilé, waarhij allerlei vermakelijke of ontroerende tafereelen plaats hadden. Er waren toeschouwers, die etenswaren en geld naar de voorbijtrekkende soldaten wier pen. Bij liet ontbinden van den stoet volgde het publiek de troepen en be stormde daarna hij het heengaan alle vervoermiddelen. De geheele pers wijdt geestdriftige woorden aan het overwinningsfeest, hetwelk het symbool en de waarborg is van de groote toekomst, die weggelegd is voor Frankrijk en zijn bondgenooten, zoo waant zij tenminste. Een der bladen, met een weinigje overdrijving, zegtDe Fransehe en geallieerde soldaten van dezen oorlog hebben een Bastille inge nomen, waarbij die van 1789 slechts een kleine gevangenis was. Men denke slechts aan de Duitsche vesting, die zich van de Noordzee tot de Adriatische Zee uitstrekte. Hulde aan Hindenburg. De Duitsche officierenboud heeft aan Von Hindenburg een schrijven gericht, waarin o.a. gezegd wordtNa weerga- looze successen in liet Oosten en VY esten en na onoverwonnen in offensief en defensief geweest te zijn, treedt gij af. Duizenden officieren, onderofficieren en manschappen, die ouder uwe leiding streden, blijven u onwankelbaar trouw. Overwinnaar in den Oostmark, en be schermer van het Westen, zijt gij het symbool der Duitsche kracht. U groeten uwe officieren. Gij waart onze groote leider en blijft onze trots en hoop. Uw naam zal schitteren, zoolang er Duitschers zijn. Een ramp te Valparaiso. LONDEN, 15 Juli. (V.D.) Naar uit Valparaiso wordt gemeld, heeft in de haven aldaar Zaterdag eu Zondag een licviye orkaan gewoed. Er ziju minstens 87 duoden 40 groote en meer dan 100 kleine schepen zijn gezonken. Er zijn geweldige massa's waren verloren ge gaan. De materieele schade wordt escliat op 200 millioen pesos. Roode voorlichting. De „Nieuwe Courant" schrijft In de Kamer hij de bespreking van Arbeidswet en Leerplichtwet, had minis ter Aalberse er aan herinnerd, dat sedert 1914 het Voorloopig Verslag op het ini tiatief-voorstel van den heer Ter Laan tot wijziging van de Leerplichtwet, hij de Kamer ligt, maar dat de heer Ter Laan nog geen tijd had kunnen vinden voor zijn M. v. A. DE NIEUWE ARBEIDSWET. Thans nu de Tweede Kamer met 69 tegen 3 stemmen het wetsontwerp Aal herse, dat in het bedrijfsleven diep zal ingrijpen, heeft aangenomen is een kort overzicht dier wet, waarmede bijna ieder een te maken zal hebben, niet ondienstig te achten. De wet is niet van toepassing op I. arbeiders, wier arbeidsvoorwaar den krachtens andere wetten reeds ge regeld zijnstuwadoors, mijnarbeiders, steenhouwers,- spoor- en tramwegperso neel II. landarbeiders; III. dienstboden IV. hoofden of bestuurders, cournier- cieele, administratieve en wetenschappe lijke leiders van ondernemingen. Een paar opmerkingen over arbeid van kinderen, jeugdige personen en vrouwen gaan vooraf. Arbeid van kinderen beneden veertien jaar of die nog leerplichtig zijn, is vol strekt verboden. Aan jeugdige personen (tot achttien jaar) moet desgewenscht 's middags na vijf uur steeds gelegenheid gegeven worden tot het volgen van on derricht, herhalings-, vak-, of Godsdienst onderwijs. Vrouwen mogen ten tijde van bevalling niet werken gedurende acht weken, waarvan minstens zes na de bevalling, zij moeten in de onderne ming waar zij arbeiden, gelegenheid heb ben tot verzorging van hun kind. Het ontwerp behandelt, dan acht soor ten van arbeid, te weten A. buiten fabrieken, werkplaatsen, kantoren, winkels, apotheken, koffiehui zen en verplegingsinrichtingeii B. in/fabrieken of werkplaatsen; C. in broodbakkerijen D. in winkels E. in kantoren F. in apotheken G. in koffiehuizen en hotels Buiten rekening latend de overgangs maatregelen, de bepalingen omtrent rust tijden, gelden over het algemeen voor A. Arbeid, buiten fabiieken; le. arbeidsuur 10 uur per dag, 55 uur per week. De Minister kan^bij bestuurs maatregelen de acht uren dag invoeren voor bepaalde soorten van arbeid of ar beiders 2e. Zondagsarbeid, verboden voor jeug dige personen, wordt voor volwassenen aan bepaalde regelen gebonden 3e. nachtarbeid is verboden voor jeugdige personen 4e. vrije Zaterdagmiddag kan voor be paalde arbeidersgroepen bij algemeenen maatregel van bestuur worden ingevoerd B. Arbeid in fabrieken of werkplaat sen le. arbeidsduur 8 uur per dag 45 uur per week 2e. Zondagsarbeid verboden, behoudens enkele uitzonderingen voor vrouwen, wer ken zij langer dan 4 uur op Zondag, dan muet toch een onafgebroken rusttijd van 36 uur gegeven worden 3e. nachtarbeid verboden, behoudens drie of vier ploegenstelsel 4e. vrije Zaterdagmiddag wordt inge voerd behoudens eenige uitzonderingen. C. Arbeid in broodbakkerijen le. arbeidsduur 8 uur por dag, 45 uur per week mot verlaging van arbeids duur op andere dagen mag Zaterdags hoogstens 11 uur worden gewerkt; 2e. Zondagsarbeid verboden 3e. nachtarbeid verboden tussclien 's avonds 8 en 's morgens 6 uur. Op Zaterdag en tien andere dagen in liet jaar mag 's morgens om 4 uur begonnen worden. Patroons die zonder knechts werken, kunnen verlof krijgen tot nacht arbeid onder verbod voor negen uur 's morgens brood te verkoopen. Voor Israëlietische bakkerijen gelden over bet algemeen dezelfde bepalingen, met dien verstande dat voor Zondag Sa- batdag wordt gelezen en voor Zaterdag Vrijdag. L). Arbeid in winkelsook barbiers en kappers-ondernemingen. le. Arbeidsduur 10 uur per dag 55 uur per week 2e. Zondagsarbeid, verboden voor jeug dige personen 3e. nachtarbeid, verboden voor jeug dige personen van 8 uur tot 8 uur, voor volwassenen van 11 tot 6 uur; 4e. vrijt- middag eens per week. E. Arbeid in kantoren Ie. arbeidsduur 8 uur per dag, 45 uur per week, behoudens in gevallen van groote drukte, in werk geval tot 10 en 55 tiur kan worden gearbeid. 2e. Zondagarbeid, verboden voorjeug- dige personen verboden voor vrouwen, kan voor dezen echter bij bestuursmaat regel worden toegestaan. Werken vol wassen personen op Zondag langer dan vier uur, dan moet een onafgebroken rusttijd worden verstrekt van 36 uur 3e. nachtarbeid verboden voor jeug dige personen van 6 uur 's avonds tot 8 uur 's morgens 4e. vrije Zaterdagmiddag wordt inge voerd. F. Arbeid in apotheken le. arbeidsduur 10 uur per dag 55 uur per week, kan bij bestuursmaatre gel tot 8 onderscheidenlijk 45 uur worden ingekrompen 2e. Zondagsarbeid verboden voor jeug dige personen, voor volwassenen de helft der Zondagen vrij, de overige weken een andere dag 3e. nachtarbeid verboden voor jeug dige personen van 8 tot 8 uur. G. Arbeid in koffiehuizen en hotels le. arbeidsduur, voor volwassenen D uur voor jeugdige personen 9 uurknn bij bestuursmaatregel tot 8 uur werden ingekrompen 2e. Zondagsarbeid verboden voor jeug- ZEEUWSCH-VLAANDEREN Daniël 1 1215. 1

Krantenbank Zeeland

Luctor et Emergo | 1919 | | pagina 1