Orgaan ter verspreiding der Ghristelijke Beginselen in Zeeuwseh-Vlaanderen. No. 155. Zaterdag 5 Juli 1919. 2e Jaargang. Uit de Schrift. Buitenlandsch Overzicht. Uit het Buitenland. Uit liet Binnenland. Uit de Pers. Uitgave van de Christelijke Persvereeniging „Zeeuwseh-Vlaanderen" te Ter Neuzen. Alle stukken, de redactie en administratie van dit blad betreffende, moeten worden ge zonden aan den redacteur, H. S. v. HOUTEN, Vlooswijkstraat 62, Ter Neuzen. ABONNEMENT: Bij bezorging 1,15 per drie maanden. Franco per post voor Nederland 1.25. ADVERTENTIËNVan 1—4 regels ƒ0.40. Elke regel meer ƒ0.10. Handelsadvertentiën over twee kolom 8 cent per regel. Abonnementen per contract. Crisistoeslag 15%. Inzending van advertentiën tot 12 uur 's middags op de verschijndagen bij den drukker D. H. LITTOOIJ Az. te Ter Neuzen. Telefoon Nr. 20. AANBIDDEN EN DIENEN. „En Jezus antwoordende zeide tot liemGa weg van mij satan, want daar is ge- schrevep Gij zult den Heere uwen God aanbidden en Hem ileen dienen". Lnc- 4 8. Jezus zendt hier satan weg met eén ..daar staat geschreven". De satan leidde Jezus op een hoogen berg en toonde Hem al de Koninkrijken. Als in spiegelbeeld brengt hij al de Koninkrijken voor Jezus °°S- Al het bekoorlijke, heel de schittering der heerlijkheid, de grootheid der macht werd Jezus getoond. Gelijk groote gees ten door hun uitbeeldings vermogen din gen, die ze zelf zien, voor het oog van anderen weten te brengen, zoo stalt satan zijn macht en heerlijkheid uit voor Jezus oog. Zijn macht, hij is de Overste der we reld. In de Openbaringen wordt tiij voor gesteld onder 't beeld van een gevleu gelde slang met zeven gekroonde hoofden en tien hoornen, waardóór de aldaar bedoelde vorsten en rijken der aarde als werktuigen en wapenen van satan wor den voorgesteld. De macht en de heer lijkheid der Koninkrijken is mij. zegt satan, overgegeven, ik kan er dus over beschikken. Voor mij zelf kan ik ze be houden. 'k Kan ze ook aan een ander geven. Terecht vreest de duivel Jezus, den Menschenzoon en den Zone Gods. Die zal hem al zijn heerlijkheid ontnemen, tenzij hij Hem tot zonde kan verlokken. Daarom vertoont zich satan in den vollen glans zijner Majesteit, als de „gunsteling" Gods, wien al de Konink rijken zijn overgegeven. Daarom toont hij, in de rijkste schittering, al de macht en al de heerlijkheid van de Koninkrijken der aarde. Daarom spreekt hij Jezus zoo vleiend toeU zal ik 'k zie in U wat groots, 't komt U; toe al deze Konink rijken geven, als Gij nederva'.lende, mij zult aanbidden. Satan vindt 'tgoed, dat de gansche wereld Jezus erkent als haar Koning en Heere, mits Jezus zich slechts aanbiddend neerlegge aan zijn voeten. In ouverzadiglijke hoogvaardij zegt hier dus satan wie is als ik. Erken in uw hart, dat ik waardig ben al deze macht en heerlijkheid die ik u laat zien, en al 't mijne zal 't uwe zijn. Alleen voor 't Christus is Gods, en dit verzweeg satan, zou dan het Christus is satans in de plaats komen. Zware verzoeking voor Jezus. De belofte, dat Hij de volken tot Zijn erfdeel zou ontvangen was Hem gegeven door den Vader. Maar welk een ontzaggelijke eisch stelde de Vader. Moest niet de Christus lijden en sterven sterven aan het Kruis zijn gezegend lichaam laten nagelen aan het houtal de vervloeking op zich laden van God verlaten worden Ontzettende eisch Stelt daar tegenover wat satan vraagt. Nedervallen en mij aanbidden. De weg wordt voor Jezus ontsloten, bezitter te worden van al die macht en van al die heerlijkheid zonder lijden, kruis en dood; zonder Gethsemaué, Gabbatha en Golgotha. Schijnbaar zou voor Christus 't gevolg 'f zelfde zijn. Al de Koninkrijken, met al de macht en heerlijkheid zijn eigendom. Is 't niet, alsof Jezus' Vader in den hemel wreed is, door dien onverbidde- lijken eisch van nameloos lijden, en ge hoorzaamheid tot den dood van Hem te vorderen Schijnt 't niet alsof de satan hier de liefde is alsof bij hem de barmhartigheid is't medelijden met een mensch die voor 't noodlot zwichten moet Is 't niet alsof hij zijn vleugelen wil uitbreiden over een door God geteigden mensch Ja, meer, is 't niet alsof alleen satan doorziet welke talenten er schuilen in den mensch Jezus en nu Hem overeen komstig zijn aanleg, wijsheid, ziele-adel, zijn Hem toekomende plaats onmiddellijk wil geven? 't Komt toch zoo; 't moet toch zoo.. Satan erkent dit vleiend. Waarom moet 't dan nog dien bitteren lijdensweg langs Zware verzoeking zoo zielebekoorend zoo zinnenstreelend zoo schijnbaar echt grootmoedig zich aandienend. Als een engel des lichts staat hier de duivel voor Jezus met 't aanbod van al de macht en heerlijkheid der wereld, ouder slechts ééne voorwaardeAanbid mij. Zou satan Jezus' zinnen verblinden Hoort wat Jezus zegt. Satan roept Hij een „ga weg" toe. Niet met satan onderhandelen. Tegenover 't satans woord stelt Hij Gods Woord, en wel bepaaldelijk het geschreven Woord. Daar staat geschreven. Maar meer. Jezus leert satan, dat aanbidden en dienen samen moeten gaan. Aanbidden moet een zaak des harten zijn ja van het gansche hart. Satan wil betooveren, vervoeren, be dwelmen, zinnenverderven of verblinden. In de gemoedsstemming van het oogeri- blik, getroffen door 't verrassend schoon dor wereld, moet de mensch hulde brengen aan den Overste der wereld. Den zondaar heeft de satan geleerd alzoo in de stemming van het oogenblik te aanbidden. Voor den zondaar gaan niet samen de woorden aanbidden en dienen, maar aanbidden en genieten. Jezus zegt, 't aanbidden moet een zaak des harten zijn, en met dienen gepaard gaan. Dienen mogen wij alleen God onzen Schepper en Wetgever, maar daarom komt Hem alleen ook de eere der aan bidding toe. Hem dien wij niet filleen in zekere stemmingen, bij betooverend genot kun nen aanbidden, maar altijd. Altijd, omdat Hij is 't hoogste Goed, de Liefde, de Fontein aller goeden, de Vader van alle barmhartigheid, door Wien alle diugeu zijn. Altijd en niet slechts in zekere stemmingen, omdat wij belijdenwant Uw is 't koniukrijk en de kracht en de heerlijkheid in der eeuwigheid. Zoo wijst Jezus satan af met 't, woord daar staat geschreven Den Heere uwen God zult gij aanbidden en Hem alleen dienen. Nog verzoekt satan. Met uw gaven, uw talenten, uw wijsheid en wetenschap, uw aanleg en geestkracht moogt gij onder den christelijken naam zelfs vooraan staan in de wereld; aangebeden worden door de wereld, mits gij satan wilt aan bidden. 't Geloof moei strijden om tot overwinning te komen. Strijden in een weg van lijden. Nu komt satan den chris ten toeroepen, uw lijden is niet noodig, uw strijd kan eindigen heel de wereld wil 't christendom hulde bieden, mits 't christendom, als de wereld, hulde brenge aan den Overste der wereld. Met eenga weg satan, want daar staat geschreven, moeten ook wij dan den duivel afwijzen. Niet aanbidden en genieten. Zoo wil 't. satan, ook ons vleesch, maar aanbid den en dienen. En gaat dit gepaard met opoffering van genot, met ondergaan van lijden, Jezus ging ons voor in deze keuze, en staat ons ter zij. En God de Heere beloont zijn getrou wen na lijden de heerlijkheid en schenkt hun de eeuwige vreugde en zaligheid. S. Groeneveld. V De schoolstrijd. De bedoeling is, dat nog dit jaar de geheele Ondcrwijzerswet van Minister De Visser in de Tweede Kamer zal be handeld worden. Eenmaal aangenomen, zal dan de geheele finantiëele gelijkstel ling voor het Rijk en de gemeente ver kregen zijn. Na de aangenomen salaris- wet de laatste stap vooruit. Vergeet toch niet, dat we op dit oogenblik nog net zoover zijn als in 1889, toen onder minister Mackay verworven werd, dat het Rijk aan de openbare school en aan de bijzondere school evenveel zou uit- keeren. Sinds dien bleef de ongelijkheid en bevoorrechting zitten in de enorme sommen, die de gemeentekas aan het openbare onderwijs besteedde. Welnu ook daaraan zal eerlang een einde komen De eenstemmigheid waarmee de kamer leden voor gelijk salaris aan alle onder wijzers zorgden,' doet verwachten, dat ook in deze niet te veel verschil van meening zal zijn. En dan is de politieke schoolstrijd ge streden. Tot 1858 hadden de ouders heel geen vrijheid in de keuze van school. Het stichten van vrije scholen werd kortweg onmogelijk gemaakt. Van 1858 tot heden hadden de Ouders wel vrijheid van keuze, maar ieder die voor de vrije school koos, werd in zijn beurs gevoelig gestraft. Het kostte ge middeld per kind 25 gulden per jaar en meer. Nu binnenkort zal er vrijheid van keu ze voor ieder ouder zijn, zonder dat er eenig geldelijk verschii meer is, hoe de keuze ook uitvalt. Dan komt de goede tijd. Dan kan al de kracht besteed wor den aan de innerlijke sterking van het onderwijs. Niet dat dan alle propaganda zal moe ten stilgezet worden. Verre van daar. Er moet komen een edele wedstrijd tusschen het openbaar en het bijzonder onderwijs, om het beste te geven, wat er voor de kinderen te' ^-even is en daar in de ouders te bewegen hun kinderen toch vooral naar eigen school te zenden Maar de gemeenteraad en de provincie en het Rijk zullen er buiten blijven. Hoe meer de ouders meeleven, hoe beter de school. En zija er dan, die zeer beslist de voorkeur aan de openbare school blijven schenken en deze daardoor a. li. w. tot hun school stempelen, welnu laat die dan ook in de gelegenheid gesteld worden, meer invloed op dat onderwijs te doen gelden dan tot. dusver mogelijk was. Hoe eerlijker de concurrentie hoe lie ver ze ons is. We vreezen ze niet. Het Nederlandsche volk heeft een kern van Godsdienst en de meerderheid koos zoo goed als al lijd voor de bijzondere school. Y Het lot van den ex-Keizer. Naar aanleiding van een telegram uit Nederland, dat met de socialisten alle partijen aldaar op het standpunt staan, dat met betrekking tot een eventueel uitleveringsverzoek van den ex-Keizer onder geen omstandigheden het asylrecht mag worden geschonden, schrijft de Deutsche Allgem. Zt. „Indien Nederland in deze oogenblik- ken van onzen hoogsten nood en van onze onmacht den eisch van het recht zou weten te handhaven en aldus onze eer red den, zou het Duitsche volk die houding met de diepste dankbaarheid waardeeren, Naar aanleiding van dit bericht schrijft het Hbld. Wij meenen, dat uit deze uitingen ge brek aan begrip van onzen toestand blijkt. Er kan in dezen geen quastie zijn van dankbaarheid, noch van edelmoedig heid, Dankbaar is men jegens iemand, voor wat hij doet, terwijl hij het ook laten kon edelmoedig is hij, die in goed heid des harten iets doet. dat hem moei te kost. Wanneer Duitschland reden had ons dankbaar te zijn ingeval wij den ex-keizer niet uitleveren, zou de entente aanleiding hebben ons in dit geval te verwijten dat wij haar zin niet deden. Dat heeft zij met, want wij kunnen niet anders dan uitlevering weigeren, op grond van onze wetten. Maar dan heeft Duitschland ons voor de weigering niet te danken. Wij houden ons aan het recht, zooals wij heel den oorlog gedaan hebben. Hoogstens kan Duitschland dapkbaar zijn, dat ons recht is zooals het is kan de Entente het spijtig vinden, dat ons jecht niet anders luidt dan het luidt. Het is een rechtsquaestie, anders niet. De Duitsche regeering zal nu eindelijk eens krasse maatregelen nemen tegen het herhaalde staken, 't Kan trouwens zóó niet langer. Om de alleronbenulligste redenen leggen de ar beiders het werk neer, en anderen sluiten zich dan daarbij aan. Dat is de „solida riteit", weet jeNu gaat de regeering een stakingsverbod uitvaardigen. Een soort van strkingswetten maken als bij ons in 1908. Toch is er een groot ver schil. In 1903 maakten de socialisten een helsch kabaal over den wreeden Kuyper, die den arbeiders hun bewegings vrijheid wilde ontnemen. En in Duitsch land wordt de wet gemaakt en uitge voerd doorsocialisten. Daarom spreken onze soci's er in hun bladen ook niet over. Maar zoo ziet men, dat een socialis tisch bestuur geheel in „kapitalistische" lijn moet optreden. De personen zijn andere, 't. stelsel is 't zelfde in Duitsch land gebleven. Met bajonetten en hand granaten handhaaft de socialistische regeering haar gezag. De drukpersvrij heid is verdwenen, 't recht van optocht en vergadering beperkt. Geen wonder, dat Wijnkoop en con sorten nooit nalaten de „moorddemocra- ten" hierop te wijzen, en er hen afbreuk door trachten te doen. Of de maatregelen in Duitschland zul len helpen is ondertusschen de vraag. De menschen zijn door de sociaal-demo craten te zeer verdorvenin 't gezag hebben ze geleerd hun vijand te zien staking en opstand zijn hen steeds aan geprezen als middelen om hun doel te bereiken. Waarom zouden ze dat dan nu niet doeu Omdat hun leiders door hen gekomen zijn tot 't gestoelte der eere? Ze denken er niet aan. Wind heeft het socialisme gezaaid, storm zal het oogsten. Zou het bij ons anders zijn We gelooven dan ook, dat de rechtsche elementen in Duitschland den doorslag zullen moeten geven. En van deze kan bijna gezegd worden i „Hoe is het goud verdonkerdDe bolsjewistische pest heeft dan ook een geschikt terrein, om voort te woekeren- De voorgestelde maatregelen hadden reeds veel eerder genomen moeten zijn, maar men weet, hoe een socialistische Regeering is. Ze wil gaarne doorgaan voor extra democratisch, is vuurbang haar populariteit te verliezen en veroor zaakt juist daardoor de sympathie voor de bolsjewistische actie. Het is nog gelukkig, dat de Regeering een Noske bezit, een man, waarvoor men respect moet hebben. Een gelukkige keuze van de Regeering is ook, dat ze Van Lettow-Vorbeck, de kranige vechter in de tropen, op Ham burg heeft afgestuurd. Dien man is de bevrijding en het heil van het Duitsche vaderland toevertrouwd. Mogen hij en Noske vrucht zien op hun krachtig en kranig optreden. De verkeersstaking te Berlijn draagt een politiek karakter, dat kan thans wel geconstateerd worden. Trouwens, de voorbeelden in ons eigen land hebben we maar voor het grijpen. De heeren beginnen met looneischen en eindigen met een politiek spektakel. De Duitsche Regeering ziet dat helder in en treedt thans krachtig op.4 Moge zij succes hebben, opdat de rust wederkeere, en er door aller arbeid weer brood voor allen zij. Von Hindenburg. De Köln. Volksztg. wijdt de volgende afscheidswoorden aan den afgetreden generaal-veldmaarschalk Hindenburg «Hij was de eerste, hij is de laatste. De laatste soldaat van het Duitsche veldleger. Een op en top soldaat, trouw aan zijn plicht en trouw jegens het va derland tot het bittere einde toe. „Met een innigen handdruk scheidt van hem het Duitsche volk, dat gedeelte tenminste, dat nog liefde en dankbaar beid bewaard heeft. Het zal dezen ge trouwe nimmer vergeten. In hem was de eer en de roem van het leger verper soonlijkt, zijn beeld was dat van het leger, dat van het leger het zijne. Over hem is het schuim der schrikkelijke No vemberdagen niet heengespat. Licht en klaar straalt zijn beeld door den nacht van het algemeene ongeluk. „Het nieuwe Duitschland is arm treu rend en weenend als Niobe staat het diep ellendig en alleen in de duisternis. Den grijzen held, die henengaat, drukt het een met doornen doorvlochten lau werkrans op het hoofd. De oorlogsstor men zwijgen, vrede zal de gekwelde aarde weer genieten. Ten koste van de Duit sche eer „De held van Tannenberg was een der onzen, hij zal een der onzen blijven. En al zou men hem voor een krijgsge- recht dagen, uit onze harten kan men hem niet rukken. Zijn aandenken zal bij ons altijd in zegening blijven". De zegeningender revolutie. De Berl. Lokal Anzeiger verneemt uit München, dat de fabrieken van Krupp aldaar zullen overgaan tot likwidatie. Ze zijn gesloten omdat de opbrengst in vijf maanden bij een uitgaaf van drie millioen slechts 300,000 mark bedroeg. Amerika nen hadden lust gehad om de fabrieken voor eigen rekening over te nemen, maar de arbeidsverhoudingen te München zijn zóó ongunstig geworden, dat men daaraan niet meer denkt. Deze fabrieken waren in 1916 door Krupp met deelneming van tal van Bei- ersche industx-ieelen op verzoek der Beierschc Regeering, die in haar eigen land de beschikking over een geschut- fabriek wilde hebben, opgericht. Tech nisch behoorden zij tot de mooiste en best ingerichte fabrieken van Duitsch land. Het ongedekte tekort dezér fabrie ken bedraagt 12% millioen mark. Het Hoofdbestuur der posterijen en telegrafie maakt bekend, dat met ingang van 20 Juli a.s. de bestelling op Zondag en Hemelvaartsdag wordt beperkt tot brieven, briefkaarten, kennisgevingen van overlijden en exemplaren van het Kort Verslag der vergaderingen van de Tweede Kamer der Staten Generaal, welke zijn voorzien van een strook„Bestellen op Zondag". Deze strooken worden met ingang van 10 Juli a.s. aan de post-, bijpost- en hulppostkantoren voor het publiek verkrijgbaar gesteld tegen beta- ling van 1 cent per 10 stuks. Nieuwsbladen zullen met ingang van 20 Juli a.s. op genoemde dagen slechts worden besteld, indien zij tenminste eenmaal per werkdag verschijnen. Ken nisgevingen van aankomst van aange- teekende en geadviseerde stukken worden mede besteld. In afwijking van het bovenstaande worden uit het buitenland ontvangen brieven en briefkaarten des Zondags en op Hemelvaartsdag besteld, tenzij, blij kens een aan de adreszijde van het stuk op in het oog vallende wijze aangebrachte aanduiding, bestelling op die dagen niet wordt gewenscht. Voor expresse-bestelling en de bestel ling van portvrije stukken blijven de bestaande bepalingen van kracht. GEDEPUTEERDE STATEN. In Zuid-Rolland werden gekozen 2 A. R. (H. de Wilde en Mr. V. H. Rut gers); 2 R. K.; 1 C. H. en 2 Vrijz. In Noord Holland 1 C. H.2 R. K. 2 S. D. A. P. en 3 Vrijz. In Friesland: 1 A. R. (Pollema)1 C. H.2 Vrijz. en 3 S. D. A. P. In Groningen1 A. R. (Mr. Koppe) 2 S. A. P. en 3 Vrijz. Dem In Drente: 1 A. R. (B. Schuurman); 1 S. D. A. P. en 2 Vrijz. In Gelderland 2 A. R. (v. Löben Seis Tenliuk)3 R. K.1 C. H. en 1 Vrijz. In Utrecht: 2 A. R. (v. Ittersum v. Andel)2 R. K.1 C. H. en 1 Vrijz. In Noord-Brabant allen R. K. LIMBURGSCHE POLITIEKE ZEDEN. De „L. K." verhaalt het volgeude In het verslag van de raadsvergade ring te Hoensbroek lezen wij het vol gende „Aan de orde is de benoeming van een gemeente-ontvanger. Uit 16 solli citanten worden door B. en W. aan bevolen de heeren Coenen te Maastricht en Meeuwissen te Amstenrade, beiden in het bezit eener acte boekhouden. Benoemd wordt de heer W. H. J. Dda Haye alhier, met 5 stemmen". Deze enkele regels, betreffende de be noeming, teekenen een heel systeem van dorpspolitiek. Reeds vóór eenige weken was publiek bekend dat Dela Haye zou worden be noemd. Bij voorbaat had de candidaat in spee reeds een paar maanden les ge nomen te Heerlen. Dat dit wel noodig was ligt voor de hand, daar de benoemde nooit iets van administratie heeft geleerd. Van landbouwersknecht werd hij voer man, daarna caféhouder, vervolgens paardenknecht, en daarna weer café- iiouder. Thans is hij gemeente-ontvanger, omdat hij behoort, tot de partij der link- sche raadsmeerderheid Mr. TROELSTRA EN HET TELE GRAMMEN-INCIDENT. Het orgaan der S. D. A. P. deelt mede, op de door de „Tel." gestelde vragen geen antwoord te willen geven. Het blad verklaart dat de Kamerfractie niet voornemens is den leider los te laten de heeren wenschen de zaak voor- loopig „in het duister van het gerechte lijk onderzoek" te laten, zegt het blad. BELASTING OP VERMOGENS- AANWAS. Het bericht van het „Volk'1, dat Minis ter de Vries zijn voornemen tot indiening van een ontwerp tot heffing van een belasting van den vermogensaanwas in de laatste jaren zou hebben laten varen, blijkt onjuist. Wel schijnt het in's Minis ters bedoeling te liggen, het voorloopig ontwerp, dat naar den Raad van State is gezonden, eenige ingrijpende wijzigin gen te doen ondergaan, maar aan het denkbeeld blijft de Minister vasthouden. Het feestnummer van 't Chr. Vakverbond. Onze Gids, het orgaan van het Chris telijk nationaal Vakverbond, had den gelukkigen inval, om het tienjarig jubi leum van deze steeds dieper ingrijpende Vereeniging met een breed uitgedijd feestnummer te begroeten. Het is niet minder dan twee en twintig bladzijden groot, en bevat niet minder dan zes en twintig feestgroeten. Deze jubelbegroetiugen dragen een ernstig, zakelijk karakter, en hebben den moed, om, waar geloofd werd wat dank baar te loven viel, toch ook met oogeu ZEEUWSCH-VLAANDEREN

Krantenbank Zeeland

Luctor et Emergo | 1919 | | pagina 1