Orgaan ter verspreiding der Ghristelijke Beginselen in Zeeuwseh-Vlaanderen.
No. 155. Zaterdag 5 Juli 1919. 2e Jaargang.
Uit de Schrift.
Buitenlandsch Overzicht.
Uit het Buitenland.
Uit liet Binnenland.
Uit de Pers.
Uitgave van de Christelijke Persvereeniging „Zeeuwseh-Vlaanderen" te Ter Neuzen.
Alle stukken, de redactie en administratie van dit blad betreffende, moeten worden ge
zonden aan den redacteur, H. S. v. HOUTEN, Vlooswijkstraat 62, Ter Neuzen.
ABONNEMENT: Bij bezorging 1,15 per drie maanden. Franco per post voor Nederland 1.25.
ADVERTENTIËNVan 1—4 regels ƒ0.40. Elke regel meer ƒ0.10. Handelsadvertentiën
over twee kolom 8 cent per regel. Abonnementen per contract. Crisistoeslag 15%.
Inzending van advertentiën tot 12 uur 's middags op de verschijndagen bij den drukker
D. H. LITTOOIJ Az. te Ter Neuzen. Telefoon Nr. 20.
AANBIDDEN EN DIENEN.
„En Jezus antwoordende
zeide tot liemGa weg van
mij satan, want daar is ge-
schrevep Gij zult den Heere
uwen God aanbidden en
Hem ileen dienen".
Lnc- 4 8.
Jezus zendt hier satan weg met eén
..daar staat geschreven". De satan leidde
Jezus op een hoogen berg en toonde Hem
al de Koninkrijken. Als in spiegelbeeld
brengt hij al de Koninkrijken voor Jezus
°°S-
Al het bekoorlijke, heel de schittering
der heerlijkheid, de grootheid der macht
werd Jezus getoond. Gelijk groote gees
ten door hun uitbeeldings vermogen din
gen, die ze zelf zien, voor het oog van
anderen weten te brengen, zoo stalt
satan zijn macht en heerlijkheid uit voor
Jezus oog.
Zijn macht, hij is de Overste der we
reld. In de Openbaringen wordt tiij voor
gesteld onder 't beeld van een gevleu
gelde slang met zeven gekroonde hoofden
en tien hoornen, waardóór de aldaar
bedoelde vorsten en rijken der aarde als
werktuigen en wapenen van satan wor
den voorgesteld. De macht en de heer
lijkheid der Koninkrijken is mij. zegt
satan, overgegeven, ik kan er dus over
beschikken. Voor mij zelf kan ik ze be
houden. 'k Kan ze ook aan een ander
geven.
Terecht vreest de duivel Jezus, den
Menschenzoon en den Zone Gods. Die
zal hem al zijn heerlijkheid ontnemen,
tenzij hij Hem tot zonde kan verlokken.
Daarom vertoont zich satan in den
vollen glans zijner Majesteit, als de
„gunsteling" Gods, wien al de Konink
rijken zijn overgegeven. Daarom toont
hij, in de rijkste schittering, al de macht
en al de heerlijkheid van de Koninkrijken
der aarde. Daarom spreekt hij Jezus zoo
vleiend toeU zal ik 'k zie in U wat
groots, 't komt U; toe al deze Konink
rijken geven, als Gij nederva'.lende, mij
zult aanbidden.
Satan vindt 'tgoed, dat de gansche
wereld Jezus erkent als haar Koning en
Heere, mits Jezus zich slechts aanbiddend
neerlegge aan zijn voeten.
In ouverzadiglijke hoogvaardij zegt hier
dus satan wie is als ik. Erken in uw
hart, dat ik waardig ben al deze macht
en heerlijkheid die ik u laat zien, en al
't mijne zal 't uwe zijn.
Alleen voor 't Christus is Gods, en dit
verzweeg satan, zou dan het Christus
is satans in de plaats komen.
Zware verzoeking voor Jezus. De
belofte, dat Hij de volken tot Zijn erfdeel
zou ontvangen was Hem gegeven door
den Vader. Maar welk een ontzaggelijke
eisch stelde de Vader. Moest niet de
Christus lijden en sterven sterven aan
het Kruis zijn gezegend lichaam laten
nagelen aan het houtal de vervloeking
op zich laden van God verlaten worden
Ontzettende eisch
Stelt daar tegenover wat satan vraagt.
Nedervallen en mij aanbidden.
De weg wordt voor Jezus ontsloten,
bezitter te worden van al die macht en
van al die heerlijkheid zonder lijden,
kruis en dood; zonder Gethsemaué,
Gabbatha en Golgotha.
Schijnbaar zou voor Christus 't gevolg
'f zelfde zijn. Al de Koninkrijken, met
al de macht en heerlijkheid zijn eigendom.
Is 't niet, alsof Jezus' Vader in den
hemel wreed is, door dien onverbidde-
lijken eisch van nameloos lijden, en ge
hoorzaamheid tot den dood van Hem te
vorderen
Schijnt 't niet alsof de satan hier de
liefde is alsof bij hem de barmhartigheid
is't medelijden met een mensch die
voor 't noodlot zwichten moet Is 't niet
alsof hij zijn vleugelen wil uitbreiden
over een door God geteigden mensch
Ja, meer, is 't niet alsof alleen satan
doorziet welke talenten er schuilen in
den mensch Jezus en nu Hem overeen
komstig zijn aanleg, wijsheid, ziele-adel,
zijn Hem toekomende plaats onmiddellijk
wil geven? 't Komt toch zoo; 't moet
toch zoo.. Satan erkent dit vleiend.
Waarom moet 't dan nog dien bitteren
lijdensweg langs
Zware verzoeking zoo zielebekoorend
zoo zinnenstreelend zoo schijnbaar echt
grootmoedig zich aandienend.
Als een engel des lichts staat hier de
duivel voor Jezus met 't aanbod van al
de macht en heerlijkheid der wereld,
ouder slechts ééne voorwaardeAanbid
mij.
Zou satan Jezus' zinnen verblinden
Hoort wat Jezus zegt. Satan roept Hij
een „ga weg" toe. Niet met satan
onderhandelen. Tegenover 't satans
woord stelt Hij Gods Woord, en wel
bepaaldelijk het geschreven Woord. Daar
staat geschreven.
Maar meer. Jezus leert satan, dat
aanbidden en dienen samen moeten
gaan.
Aanbidden moet een zaak des harten
zijn ja van het gansche hart.
Satan wil betooveren, vervoeren, be
dwelmen, zinnenverderven of verblinden.
In de gemoedsstemming van het oogeri-
blik, getroffen door 't verrassend schoon
dor wereld, moet de mensch hulde
brengen aan den Overste der wereld.
Den zondaar heeft de satan geleerd alzoo
in de stemming van het oogenblik te
aanbidden. Voor den zondaar gaan niet
samen de woorden aanbidden en dienen,
maar aanbidden en genieten.
Jezus zegt, 't aanbidden moet een zaak
des harten zijn, en met dienen gepaard
gaan.
Dienen mogen wij alleen God onzen
Schepper en Wetgever, maar daarom
komt Hem alleen ook de eere der aan
bidding toe.
Hem dien wij niet filleen in zekere
stemmingen, bij betooverend genot kun
nen aanbidden, maar altijd. Altijd, omdat
Hij is 't hoogste Goed, de Liefde, de
Fontein aller goeden, de Vader van alle
barmhartigheid, door Wien alle diugeu
zijn. Altijd en niet slechts in zekere
stemmingen, omdat wij belijdenwant
Uw is 't koniukrijk en de kracht en de
heerlijkheid in der eeuwigheid.
Zoo wijst Jezus satan af met 't, woord
daar staat geschreven Den Heere uwen
God zult gij aanbidden en Hem alleen
dienen.
Nog verzoekt satan. Met uw gaven,
uw talenten, uw wijsheid en wetenschap,
uw aanleg en geestkracht moogt gij onder
den christelijken naam zelfs vooraan
staan in de wereld; aangebeden worden
door de wereld, mits gij satan wilt aan
bidden. 't Geloof moei strijden om tot
overwinning te komen. Strijden in een
weg van lijden. Nu komt satan den chris
ten toeroepen, uw lijden is niet noodig,
uw strijd kan eindigen heel de wereld
wil 't christendom hulde bieden, mits
't christendom, als de wereld, hulde
brenge aan den Overste der wereld.
Met eenga weg satan, want daar
staat geschreven, moeten ook wij dan
den duivel afwijzen.
Niet aanbidden en genieten. Zoo wil
't. satan, ook ons vleesch, maar aanbid
den en dienen.
En gaat dit gepaard met opoffering
van genot, met ondergaan van lijden,
Jezus ging ons voor in deze keuze, en
staat ons ter zij.
En God de Heere beloont zijn getrou
wen na lijden de heerlijkheid en
schenkt hun de eeuwige vreugde en
zaligheid. S. Groeneveld.
V De schoolstrijd.
De bedoeling is, dat nog dit jaar de
geheele Ondcrwijzerswet van Minister
De Visser in de Tweede Kamer zal be
handeld worden. Eenmaal aangenomen,
zal dan de geheele finantiëele gelijkstel
ling voor het Rijk en de gemeente ver
kregen zijn. Na de aangenomen salaris-
wet de laatste stap vooruit. Vergeet
toch niet, dat we op dit oogenblik nog
net zoover zijn als in 1889, toen onder
minister Mackay verworven werd, dat
het Rijk aan de openbare school en aan
de bijzondere school evenveel zou uit-
keeren. Sinds dien bleef de ongelijkheid
en bevoorrechting zitten in de enorme
sommen, die de gemeentekas aan het
openbare onderwijs besteedde. Welnu
ook daaraan zal eerlang een einde komen
De eenstemmigheid waarmee de kamer
leden voor gelijk salaris aan alle onder
wijzers zorgden,' doet verwachten, dat
ook in deze niet te veel verschil van
meening zal zijn.
En dan is de politieke schoolstrijd ge
streden.
Tot 1858 hadden de ouders heel geen
vrijheid in de keuze van school. Het
stichten van vrije scholen werd kortweg
onmogelijk gemaakt.
Van 1858 tot heden hadden de Ouders
wel vrijheid van keuze, maar ieder die
voor de vrije school koos, werd in zijn
beurs gevoelig gestraft. Het kostte ge
middeld per kind 25 gulden per jaar
en meer.
Nu binnenkort zal er vrijheid van keu
ze voor ieder ouder zijn, zonder dat er
eenig geldelijk verschii meer is, hoe de
keuze ook uitvalt. Dan komt de goede
tijd. Dan kan al de kracht besteed wor
den aan de innerlijke sterking van het
onderwijs.
Niet dat dan alle propaganda zal moe
ten stilgezet worden. Verre van daar.
Er moet komen een edele wedstrijd
tusschen het openbaar en het bijzonder
onderwijs, om het beste te geven, wat
er voor de kinderen te' ^-even is en daar
in de ouders te bewegen hun kinderen
toch vooral naar eigen school te zenden
Maar de gemeenteraad en de provincie
en het Rijk zullen er buiten blijven.
Hoe meer de ouders meeleven, hoe
beter de school.
En zija er dan, die zeer beslist de
voorkeur aan de openbare school blijven
schenken en deze daardoor a. li. w. tot
hun school stempelen, welnu laat die dan
ook in de gelegenheid gesteld worden,
meer invloed op dat onderwijs te doen
gelden dan tot. dusver mogelijk was.
Hoe eerlijker de concurrentie hoe lie
ver ze ons is. We vreezen ze niet.
Het Nederlandsche volk heeft een kern
van Godsdienst en de meerderheid koos
zoo goed als al lijd voor de bijzondere
school.
Y Het lot van den ex-Keizer.
Naar aanleiding van een telegram uit
Nederland, dat met de socialisten alle
partijen aldaar op het standpunt staan,
dat met betrekking tot een eventueel
uitleveringsverzoek van den ex-Keizer
onder geen omstandigheden het asylrecht
mag worden geschonden, schrijft de
Deutsche Allgem. Zt.
„Indien Nederland in deze oogenblik-
ken van onzen hoogsten nood en van
onze onmacht den eisch van het recht zou
weten te handhaven en aldus onze eer red
den, zou het Duitsche volk die houding
met de diepste dankbaarheid waardeeren,
Naar aanleiding van dit bericht schrijft
het Hbld.
Wij meenen, dat uit deze uitingen ge
brek aan begrip van onzen toestand
blijkt. Er kan in dezen geen quastie zijn
van dankbaarheid, noch van edelmoedig
heid, Dankbaar is men jegens iemand,
voor wat hij doet, terwijl hij het ook
laten kon edelmoedig is hij, die in goed
heid des harten iets doet. dat hem moei
te kost. Wanneer Duitschland reden
had ons dankbaar te zijn ingeval wij den
ex-keizer niet uitleveren, zou de entente
aanleiding hebben ons in dit geval te
verwijten dat wij haar zin niet deden.
Dat heeft zij met, want wij kunnen niet
anders dan uitlevering weigeren, op grond
van onze wetten. Maar dan heeft
Duitschland ons voor de weigering niet
te danken. Wij houden ons aan het
recht, zooals wij heel den oorlog gedaan
hebben. Hoogstens kan Duitschland
dapkbaar zijn, dat ons recht is zooals
het is kan de Entente het spijtig vinden,
dat ons jecht niet anders luidt dan het
luidt.
Het is een rechtsquaestie, anders niet.
De Duitsche regeering
zal nu eindelijk eens krasse maatregelen
nemen tegen het herhaalde staken, 't
Kan trouwens zóó niet langer. Om de
alleronbenulligste redenen leggen de ar
beiders het werk neer, en anderen sluiten
zich dan daarbij aan. Dat is de „solida
riteit", weet jeNu gaat de regeering
een stakingsverbod uitvaardigen. Een
soort van strkingswetten maken als bij
ons in 1908. Toch is er een groot ver
schil. In 1903 maakten de socialisten
een helsch kabaal over den wreeden
Kuyper, die den arbeiders hun bewegings
vrijheid wilde ontnemen. En in Duitsch
land wordt de wet gemaakt en uitge
voerd doorsocialisten. Daarom
spreken onze soci's er in hun bladen ook
niet over.
Maar zoo ziet men, dat een socialis
tisch bestuur geheel in „kapitalistische"
lijn moet optreden. De personen zijn
andere, 't. stelsel is 't zelfde in Duitsch
land gebleven. Met bajonetten en hand
granaten handhaaft de socialistische
regeering haar gezag. De drukpersvrij
heid is verdwenen, 't recht van optocht
en vergadering beperkt.
Geen wonder, dat Wijnkoop en con
sorten nooit nalaten de „moorddemocra-
ten" hierop te wijzen, en er hen afbreuk
door trachten te doen.
Of de maatregelen in Duitschland zul
len helpen is ondertusschen de vraag.
De menschen zijn door de sociaal-demo
craten te zeer verdorvenin 't gezag
hebben ze geleerd hun vijand te zien
staking en opstand zijn hen steeds aan
geprezen als middelen om hun doel te
bereiken. Waarom zouden ze dat dan
nu niet doeu Omdat hun leiders door
hen gekomen zijn tot 't gestoelte der
eere? Ze denken er niet aan. Wind heeft
het socialisme gezaaid, storm zal het
oogsten. Zou het bij ons anders zijn
We gelooven dan ook, dat de rechtsche
elementen in Duitschland den doorslag
zullen moeten geven. En van deze kan
bijna gezegd worden i „Hoe is het goud
verdonkerdDe bolsjewistische pest
heeft dan ook een geschikt terrein, om
voort te woekeren-
De voorgestelde maatregelen hadden
reeds veel eerder genomen moeten zijn,
maar men weet, hoe een socialistische
Regeering is. Ze wil gaarne doorgaan
voor extra democratisch, is vuurbang
haar populariteit te verliezen en veroor
zaakt juist daardoor de sympathie voor
de bolsjewistische actie.
Het is nog gelukkig, dat de Regeering
een Noske bezit, een man, waarvoor
men respect moet hebben.
Een gelukkige keuze van de Regeering
is ook, dat ze Van Lettow-Vorbeck, de
kranige vechter in de tropen, op Ham
burg heeft afgestuurd. Dien man is de
bevrijding en het heil van het Duitsche
vaderland toevertrouwd.
Mogen hij en Noske vrucht zien op hun
krachtig en kranig optreden.
De verkeersstaking te Berlijn draagt
een politiek karakter, dat kan thans wel
geconstateerd worden. Trouwens, de
voorbeelden in ons eigen land hebben
we maar voor het grijpen.
De heeren beginnen met looneischen
en eindigen met een politiek spektakel.
De Duitsche Regeering ziet dat helder
in en treedt thans krachtig op.4
Moge zij succes hebben, opdat de rust
wederkeere, en er door aller arbeid weer
brood voor allen zij.
Von Hindenburg.
De Köln. Volksztg. wijdt de volgende
afscheidswoorden aan den afgetreden
generaal-veldmaarschalk Hindenburg
«Hij was de eerste, hij is de laatste.
De laatste soldaat van het Duitsche
veldleger. Een op en top soldaat, trouw
aan zijn plicht en trouw jegens het va
derland tot het bittere einde toe.
„Met een innigen handdruk scheidt
van hem het Duitsche volk, dat gedeelte
tenminste, dat nog liefde en dankbaar
beid bewaard heeft. Het zal dezen ge
trouwe nimmer vergeten. In hem was
de eer en de roem van het leger verper
soonlijkt, zijn beeld was dat van het
leger, dat van het leger het zijne. Over
hem is het schuim der schrikkelijke No
vemberdagen niet heengespat. Licht en
klaar straalt zijn beeld door den nacht
van het algemeene ongeluk.
„Het nieuwe Duitschland is arm treu
rend en weenend als Niobe staat het
diep ellendig en alleen in de duisternis.
Den grijzen held, die henengaat, drukt
het een met doornen doorvlochten lau
werkrans op het hoofd. De oorlogsstor
men zwijgen, vrede zal de gekwelde aarde
weer genieten. Ten koste van de Duit
sche eer
„De held van Tannenberg was een
der onzen, hij zal een der onzen blijven.
En al zou men hem voor een krijgsge-
recht dagen, uit onze harten kan men
hem niet rukken. Zijn aandenken zal bij
ons altijd in zegening blijven".
De zegeningender revolutie.
De Berl. Lokal Anzeiger verneemt uit
München, dat de fabrieken van Krupp
aldaar zullen overgaan tot likwidatie. Ze
zijn gesloten omdat de opbrengst in vijf
maanden bij een uitgaaf van drie millioen
slechts 300,000 mark bedroeg. Amerika
nen hadden lust gehad om de fabrieken
voor eigen rekening over te nemen, maar
de arbeidsverhoudingen te München zijn
zóó ongunstig geworden, dat men daaraan
niet meer denkt.
Deze fabrieken waren in 1916 door
Krupp met deelneming van tal van Bei-
ersche industx-ieelen op verzoek der
Beierschc Regeering, die in haar eigen
land de beschikking over een geschut-
fabriek wilde hebben, opgericht. Tech
nisch behoorden zij tot de mooiste en
best ingerichte fabrieken van Duitsch
land. Het ongedekte tekort dezér fabrie
ken bedraagt 12% millioen mark.
Het Hoofdbestuur der posterijen en
telegrafie maakt bekend, dat met ingang
van 20 Juli a.s. de bestelling op Zondag
en Hemelvaartsdag wordt beperkt tot
brieven, briefkaarten, kennisgevingen van
overlijden en exemplaren van het Kort
Verslag der vergaderingen van de Tweede
Kamer der Staten Generaal, welke zijn
voorzien van een strook„Bestellen op
Zondag". Deze strooken worden met
ingang van 10 Juli a.s. aan de post-,
bijpost- en hulppostkantoren voor het
publiek verkrijgbaar gesteld tegen beta-
ling van 1 cent per 10 stuks.
Nieuwsbladen zullen met ingang van
20 Juli a.s. op genoemde dagen slechts
worden besteld, indien zij tenminste
eenmaal per werkdag verschijnen. Ken
nisgevingen van aankomst van aange-
teekende en geadviseerde stukken worden
mede besteld.
In afwijking van het bovenstaande
worden uit het buitenland ontvangen
brieven en briefkaarten des Zondags en
op Hemelvaartsdag besteld, tenzij, blij
kens een aan de adreszijde van het stuk
op in het oog vallende wijze aangebrachte
aanduiding, bestelling op die dagen niet
wordt gewenscht.
Voor expresse-bestelling en de bestel
ling van portvrije stukken blijven de
bestaande bepalingen van kracht.
GEDEPUTEERDE STATEN.
In Zuid-Rolland werden gekozen 2
A. R. (H. de Wilde en Mr. V. H. Rut
gers); 2 R. K.; 1 C. H. en 2 Vrijz.
In Noord Holland 1 C. H.2 R. K.
2 S. D. A. P. en 3 Vrijz.
In Friesland: 1 A. R. (Pollema)1
C. H.2 Vrijz. en 3 S. D. A. P.
In Groningen1 A. R. (Mr. Koppe)
2 S. A. P. en 3 Vrijz. Dem
In Drente: 1 A. R. (B. Schuurman);
1 S. D. A. P. en 2 Vrijz.
In Gelderland 2 A. R. (v. Löben Seis
Tenliuk)3 R. K.1 C. H. en 1 Vrijz.
In Utrecht: 2 A. R. (v. Ittersum v.
Andel)2 R. K.1 C. H. en 1 Vrijz.
In Noord-Brabant allen R. K.
LIMBURGSCHE POLITIEKE ZEDEN.
De „L. K." verhaalt het volgeude
In het verslag van de raadsvergade
ring te Hoensbroek lezen wij het vol
gende
„Aan de orde is de benoeming van
een gemeente-ontvanger. Uit 16 solli
citanten worden door B. en W. aan
bevolen de heeren Coenen te Maastricht
en Meeuwissen te Amstenrade, beiden
in het bezit eener acte boekhouden.
Benoemd wordt de heer W. H. J.
Dda Haye alhier, met 5 stemmen".
Deze enkele regels, betreffende de be
noeming, teekenen een heel systeem van
dorpspolitiek.
Reeds vóór eenige weken was publiek
bekend dat Dela Haye zou worden be
noemd. Bij voorbaat had de candidaat
in spee reeds een paar maanden les ge
nomen te Heerlen. Dat dit wel noodig
was ligt voor de hand, daar de benoemde
nooit iets van administratie heeft geleerd.
Van landbouwersknecht werd hij voer
man, daarna caféhouder, vervolgens
paardenknecht, en daarna weer café-
iiouder. Thans is hij gemeente-ontvanger,
omdat hij behoort, tot de partij der link-
sche raadsmeerderheid
Mr. TROELSTRA EN HET TELE
GRAMMEN-INCIDENT.
Het orgaan der S. D. A. P. deelt
mede, op de door de „Tel." gestelde
vragen geen antwoord te willen geven.
Het blad verklaart dat de Kamerfractie
niet voornemens is den leider los te
laten de heeren wenschen de zaak voor-
loopig „in het duister van het gerechte
lijk onderzoek" te laten, zegt het blad.
BELASTING OP VERMOGENS-
AANWAS.
Het bericht van het „Volk'1, dat Minis
ter de Vries zijn voornemen tot indiening
van een ontwerp tot heffing van een
belasting van den vermogensaanwas in
de laatste jaren zou hebben laten varen,
blijkt onjuist. Wel schijnt het in's Minis
ters bedoeling te liggen, het voorloopig
ontwerp, dat naar den Raad van State
is gezonden, eenige ingrijpende wijzigin
gen te doen ondergaan, maar aan het
denkbeeld blijft de Minister vasthouden.
Het feestnummer van 't Chr.
Vakverbond.
Onze Gids, het orgaan van het Chris
telijk nationaal Vakverbond, had den
gelukkigen inval, om het tienjarig jubi
leum van deze steeds dieper ingrijpende
Vereeniging met een breed uitgedijd
feestnummer te begroeten. Het is niet
minder dan twee en twintig bladzijden
groot, en bevat niet minder dan zes en
twintig feestgroeten.
Deze jubelbegroetiugen dragen een
ernstig, zakelijk karakter, en hebben den
moed, om, waar geloofd werd wat dank
baar te loven viel, toch ook met oogeu
ZEEUWSCH-VLAANDEREN