Oraaan ter verspreidino der Christelijke Beginselen in Zeeuwsch-VlQcinderen. No. 151. Zaterdag 21 Juni 1919. 2e Jaargang. Uit de Schrift. Biiitenlandscii Overzicht. Uit de Provincie, Uit het Binnenland. ABONNEMENT: Bij bezorging 1,15 per drie "manden. Franco per post voor Nederland ƒ1.25. Uitgave van de Christelijke Persvereeuiging „Zeeuwsch-Vlaanderen" te Ter Neuzen. Alle stukken, de redactie en administratie van dit blad betreffende, moeten worden ge zonden aan den redacteur, H. S. v. HOUTEN, Vlooswjjkstraat 62, Ter Neuzen. ABONNEMENT Bij bezorging f 1,15 per drie maanden. Franco per post voor Nederland f 1.25. ADVERTENTIËNVan 1-4 regels 0.40. Elke regel meer ƒ0.10. Handeisadvertentiën over twee kolom 8 cent per regel. Abonnementen per contract. - Crisistoeslag 15 /0- Inzending van advertentiën tot 12 uur 's middags op de verschijndagen bt| den drukker D. H. LITTOOIJ Az. te Ter Neuzen. Telefoon Nr. 20. HEBBEN EN GEVEN. Handel. 3 1V. Bovenstaande Schriftwoorden verplaat sen u in den tijd, kort na het Pinkster feest, en de 'uitstorting des Heiligen Geestes. Een wonder heerlijke tijd. Toen deed de Heere dagelijks tot de gemeente toe, die zalig werden. Eendracht en liefde bond de harten der eerste Chris tengemeente aaneen en kennelijk rustte op haar de zegen des Heeren. De Heere wrocht mede. Een vreeze kwam over alle ziel en vele machtige wonderteeke- nen geschiedden door de handen der apostelen. Uit die vele meldt Lucas in Handelingen 3 ons de genezing van den kreupele aan de schoone I oort tempels. des 't Loopt tegen de derde ure, de ure van het avondgebed, wanneer Petrus en Johannes zich opmaken om den tempel te bezoeken. Om daarheen te gaan ter stille afzondering. Bidden en werken hooren in hun leven bijeen. Welk een schoon tafereel ontrolt zich voor hun oogen. Al hooger stijgend zien zij op eenmaal den majestueuzen tempel van Herodes, met haar deuren opgetrokken uit het schoonste Korinthische koper, stralend en glanzend in het gulden licht der avondzon. Betooverend is de aanblik van Israels heiligdom. Maar daar treft, op eenmaal hun Ijlik een ontroerend schouwspel. Voor hen uit wordt een man gedragen. Een diep beklagenswaar dige. Lam vanaf zijn geboorte. Maar nog smartelijker wordt het tooneel. Daai plaatsen zijn begeleiders hem aan de poort des tempels en als Petrus en Johannes hem naderen, rijst zijn vragende hand omhoog. Een aalmoes begeert hij. O nu is alles toch wel zoo pijnlijk en droevig mogelijk. Die veertigjarige man (zie Hand. 4) daar te zien zitten met uitge- strekten arm. Hoeveel jaren heeft hij dit reeds niet moeten doen. Hoe afhan kelijk van wat een medelijdend hart, hem toestopt. Een beeld van bittere mensche- lijke ellende. Petrus en Johannes staan onverwachts voor dezen zoo zwaar beproefde, die meewarig zijn hand tot hen uitstrekt. Ze staan tegenover het lijden als gevolg van menschelijke zonde. W at zullen zij doen Hun teleurstelling te kennen geven over 't feit, dat hij niet eerder tot Jezus gebracht werd Hem gaan vragen van waar hij komt, hoe lang hij dit lijden reeds torste om dan een woord van troost en bemoediging te spreken Of wat 't gemakkelijkst was een aalmoes voor den dag te halen, die te geven en dan heen te gaan Neen, Petrus en Johannes bleven staan. En zij zien dezen man sterk aan met een blik van medelijdende liefde. Zij gevoelen, dat hier moet gehandeld worden. En de vurige Petrus neemt, het woord. „Zie op ons" zoo vraagt hij. Wat zal de arme kreupele verwonderd stuk. Zoo mag hun daad genoemd worden. Want stel u voor. dat hun poging eens mislukt was. Dat al het volk dat tempelwaarts stroomde eens had moeten zien, hoe zij faalden in hun pogen om dezen man te hulp te komen. Dat was toch niet denkbeeldig, ook al hadden zij reeds eerder wonderen mogen verrichten, 't Was vroeger eens gebeurd, dat de schare tot Jezus had moeten zeggen Zij hebben het niet gekund. Waarin schuilt dan de macht van hun daad. Hierin, dat het was een geloofs daad. Dat zij ze verrichtten in het vaste vertrouwen op hun Heiland. Dat zij handelden, in den naam van, in gemeen schap met en in opdracht van Jezus den Nazarener. Dat zijn kracht in hun zwakheid open baar werd. Dat zij iets bezaten n.l. de liefde en de reddende macht van hun Meester en dat zij daarvan ook konden geven. Eu zoo schildert dit verhaal in schoone kleuren ons de macht van het geloof, dat in vertrouwen op zijn. Dan kan overleg veel goed doen. Ook ten opzichte van de regeering is goede organisatie noodig. Denk maar eens aan de bemoeiingen met het bedrijf, aan allerlei belastingplannen enz. Daarom christelijke boeren en tuiders denkt om Woensdag 25 Juni. Dan allen naar de vergadering de hulp en bijstand redding bekwaam is. van Christus, tot een naar waardoor rijk op drongen. hebben opgezienHij gevoelt, dat er iets bijzonders zal gebeuren. Maar dat bijzondere bestaat in zijn verwachting, in het ontvangen van een buitengewone gave. Wat een teleurstelling. Daar spreekt PetrusZilver of goud heb ik niet. Wat hij verwacht had, ziet hij zich toch nog ontgaan. Maar Petrus vervolgt onmiddellijk Hetgeen ik heb, dat geef ik u, in den naam van Jezus den Naza rener, sta op en wandel. En als om de kreupele geen tijd te gunnen hierover in twijfel te zijn, grijpt hij hem bij de hand. Op 't eigen oogenblik gevoelt de lijder, hoe zijn enkelen vast worden en opspringende staat hij in het midden. Deze kreupele vroeg om een aalmoes. Dat lijkt heel begrijpelijk. Maar als wij ons eens goed rekenschap geven, dan is daarin iets bevreemdends. Ieder vraagt om datgene, wat t meest noodzakelijk is. Wat was nu voor dezen man nood zakelijker dan genezing Maar zijn verzoek is toch wel weer te begrijpen. Hij gelooft natuurlijk niet, dat iemand in staat is, hem die genezing te schenken en nu is zijn oog alleen maar gericht op datgene, wat hem 't zoo moeilijke leven wat dragelijker kan maken op aalmoezen. Die zijn hoofd zaak geworden, nu hij op beterschap niet meer durft hopen. Wat doen Petrus en Johannes Maken zij zich van dezen man af, zooals al de andere voorbijgangers? Neen, zij ver richten een daad. Zij gaan tot de oorzaak der armoede terug en trachten die weg te nemen. En zij verrichten een waag- De toestanden zijn veranderd. Maar het Evangelie van den Gekruisigde is hetzelfde gebleven. Ook nu is het een kracht voor eiken trouwen belijder. En ook in onze dagen liggen velen aan de schoone poort des tempels, zoo dicht bij het Koninkrijk Gods. Ook nu vertoont de wereld zulk een droevig beeld van lichamelijke en geestelijke ellende. Ook nu vraagt die wereld aalmoezen enkel leniging van het uiterlijke lijden en vergeet dat de oorzaak der ellende de zonde moet worden weggenomen, wil er ware rust en blijdschap wezen. Die wereld ligt daar voor onze reke ning. Jegens haar hebben wij een dure roeping te vervullen. Ons gewerd de blijde boodschap des heils, waardoor het menschenlcven eerst waarde kan ontvangen. Dragen wij dat Evangelie ook uit? Zijn wij schijnende lichten Kunnen wij iets geven, omdat wij zeiven hebben ontvangen Die vraag moet inzonderheid thans ons wel eens be klemmen. Wat is er ook onder Christenen zoeken van aalmoezen, een begeerte de goederen van het aardsche, de belangen van Gods Konink- den achtergrond worden ge- Wat worden ook veel aalmoe zen gegeven, inplaats dat de kracht van Christus naar buiten tot openbaring komt. Handelingen 3 kan ons leeren, hoe wij onze roeping kunnen vervullen. Door trouw aan onzen Heiland te zijn, door gehoorzaam Zijn woord uit te dragen. Door te bidden om Zijn kracht. Door te vragen om te mogen ontvangen, steeds meer, opdat wij veel mogeri kunnen geven. Dan eerst wordt ons leven vol en rijk en gelijkt het op dat van den dichter van Ps.' 119, die getuigde 'k Heb andren al de rechten van Uw [mond Met lust verteld, die vlijtig onder vezen. Uit al den schat vau 't groote wereld bond Is nooit die vreugd in mijn gemoed [gerezen Die ik in Uw getuigenissen vond, Door mij betracht en anderen aange prezen. Sluiskil in nood. Er dreigt voor de bevolking van Sluis kil ernstig gevaar. De huizen daar zijn op rijksgrond gebouwd. En nu is er be richt van het departement afgekomen dat de erfpacht niet woidt verlengd. De huizen moeten straks afgebroken en elders weer opgebouwd. Uiteraard kunnen we deze kwestie niet te breedvoerig in het publiek be handelen. We mogen niet alles publi- ceeren, wat ons werd meegedeeld. Alleen willen we het volgende op merken De kwestie dagteekent niet van den laatsten tijd. Het is geen verkapte an nexatie. Reeds voor jaren is gesproken over het verbroeden van het kanaal, het maken van een nieuwe sluis, en het aanleggen van een spoorlijn naast het kanaal. Indien onze regeering door overeen komsten met een andere mogendheid zich gedwongen ziet,do woningen te doen ontruimen, is het niet aan te nemen, dat -ze de betrokkenen niet (althans ten deele) schadeloos zou stellen. Ook het gemeentebestuur zal zich on getwijfeld de belangen van Sluiskil aantrekken. De bewoners van Sluiskil kunnen trachten, alsnog wijziging te krijgen in het voor henszoo jaamerliike geval, maar moeten eveneens dehauden uit de mouw steken, om ingeval het plan doorgaat, klaar te zijn. We gelooven stellig, dat ze indien 'noodig, op de steun van de gemeente kunnen -ekenen wanneer er grond moet worden gekocht, en dit niet zonder onteigening zou gaan. Laat men zich in Sluiskil op alle ge- beurtelijkheden voorbereidenmet kracht ageeren tegen het plan en zich klaar maken voor 't ergstg. We hopen dat aati de talrijke en nij vere bevolking van Sluiskil deze ramp bespaard blijve, maar sporen niet minder aan tot actief optrecen. In 't belang der bevolking zelve I Er ralen innig Door der Om te onthouden. komen hoe laiger hoe meer libe- die het gevaar inzien, van al te samenwerken met de socialisten, steeds toe te feven aan de eischen roode heeren, is de liberale partij V Denkt om Woensdag 25 Juni. A.s. Woensdag vergadering voor de Christelijke Boeren en Tuinders. Laat het daar nu eens druk loopen. Organi satie is zoo noodig in onze dagen. Zouden dan de christelijke boeren achter blijven De staking van de landarbeiders in Gro ningen heeft de noodzakelijkheid van eigen christelijke bonden nog weer eens duidelijk aangetoond. Daar wildon de christelijk-georgani.-eerde arbeiders wer ken op het aanbod der christelijke pa troons. De roode arbeiders 111 t Üldambt verwierpen die voorwaarden. De staking kwam dus. En noodgedwongen moesten toen de boeren van het Hoogeland de uitsluiting toepassen op hun arbeiders. Dat eischte de neutrale landbouwers organisatie. Enkele christelijke boeren deden mee omdat ze lid waren. Maar de leden van den Christelijken Boeren en Tuindersbond deden het niet. Die stuurden hun arbeiders niet weg, en ,de werklieden staakten niet bij hen. In Groningen bleek het hoe het voordeelig is voor boer en arbeider, dat beiden in hun eigen christelijke bonden vereenigd beginselloos geworden. Er gaat geen leiding van de liberalen uit op 's lauds zakei. Zie slechts het gemeente program van de Unie-Liberalen. Ze loopen aan de leiband van de sociilisten. Let er ook op, hoe prof. Heera, de voorz. van de Liberale Unie er voor pleit om met de socialisten samen te werken bij de ver kiezingen voor Ged'puteerden en Wet houders. Reeds tijdens de verkiezingen wekte echter de heer Eloueen dei redacteu ren van het Handdsblad op, om het ministerie te steunei. Thans wil de heer Elout weer toenadering bij rechts zoeken en dringt hij er op ran, de sociaal demo craten zonder aarzebn af te stooten. Professor Sleeswiji, redacteur van „De Tijdspiegel" valt hen bij, en schrijft deze merkwaardige bekeitenis neer „De revolutionare-socialisten zijn vleesch van het vijjzinnige vleesch en de liberale vaders, die dat kroost niet willen erkennen, nneten den weg naar rechts kiezen, die voor lien de rechte weg zal blijken te zjn". Deze bekentenis Uit onverdacht libe ralen mond bevestig, wat we meer dan eens hebben geschnven, dat er tusschen liberalisme en socialisme geen principi eel verschil bestaat Het socialisme is het geestelijk nakr»ost van het libera lisme. Die liberalen, die le conskwenlie van hun richting niet amdurven, die het socialisme verwerpeL, moeten zich naar rechts wenden. Èei andere weg is er niet meer. De leidng nemen kunnen de liberalen niet neer. Ze hebben te volgen. Of het socidisme, óf rechts. Hoe die keuze zal uitvallen De groote massa zal afzakken naar het socialismeeen dein deel zal in de practische politiek misschien rechts volgen. Slechts druppelsgewijs komt het nieuws van het gewijzigde ontwerp vredesver drag tot ons. Alleen uit Berlijn hooren we iets. Zoo wordt nu een brief gepubliceerd, die bij het vredesverdrag is verzonden. Deze begeleidende brief is overigens in gematigde bewoordingen gesteld. De opstellers doen blijkbaar hun best om de Duitsche regeering te bepraten. Het is alsof zij willen zeggen „Toe, onder- teeken nu maar, het is heusch zoo erg niet als gij het u voorstelt. Wij kunnen toch niet anders dan wij doen. Maak u toch niet zoo bang. We zullen het aan den anderen kant wel weer zooveel mo gelijk goed met u maken. Sta nu maar niet te stijfhoofdig op uw stuk. Over een poosje wordt ge, als alles goed gaat, in den Volkerenboud toegelaten. De stemming van onze volkeren laat dat thans nog niet toe, dat kunt ge wel be grijpen. Maar dat zal als de vrede is weergekeerd wel gauw slijten. De toe komst der wereld hangt toch af van een nauwe vriendschappelijke samenwerkiug van alle volkeren". Zal de Duitsche regeering, zal het Duitsche volk voor deze redeneering gevoelig blijken? Het antwoord op die vraag zal van v rschillendo factoren afhangen. Vooreerst van de concessies zelve De volksstemmingen aan de Poolsche grens, met name in Opper-Silezië, de vrijheid die den bewoners van het Saar- gebied wordt gewaarborgd om na 15 jaren over hun nationaliteit te beschik ken, de toezegging inzake toelating tot den Volkerenbond zijn zeker van belang. Tliabs komt daarbij de mogelijkheid van wijzigingen in het internationale be heer der rivierende verzekering dat Duitschland met de andere naties gelijk zal staan op de wereldmarktdat de commissie van herstel zich niet zal men gen in de Duitsche binnenlandsche aan gelegenheden dat Duitschland zal mogen medewerken aan de schatting van de schade. Een „Hooge Geallieerde Com missie" zal in de Rijn-provincie de hoog ste macht hebben, doch Duitsche politie- troepen zullen de orde mogen handhaven. Van het in den begeleidenden brief gememoreerde blijft als belangrijke grief over, dat de afscheiding van West-Prui- sen gehandhaafd blijft en dat Duitschland de koloniën niet terugkrijgt. In Duitsch land zal ongetwijfeld worden gevraagd waarom men in liet Pruisisch Weichsel gebied geen volksstemming wil enwaarom niet op andere wijze Polen een vrijen uitgang naar de Oostzee kan worden gewaarborgd. Ook zal men zich afvra gen wat de overwinnaars het recht geeft tot het „oordeel" dat de inboorlingen der Duitsche koloniën niet bij Duitsch land terug willen. Bij de beslissing zal de tegenwoordige Duitsche regeering uit den aard van haar samenstelling rekening moeten hou den met de groepen der reactie, van welker steun zij om de roerige uiterste linksche elementen ten onder te houden, voor een belaugrijk deel afhangt. Voor de regeering van Sclieidemann zal het dus 0111 redenen van binnen- landsch beleid geboden zijn om met bui tengewonen takt op te treden. Vooral wijl verzet bij tegen het onderteekenings- ultimatum een richting gevolgd moet wordon waar de zeilen der reactie geen of weinig windvang hebben. Wellicht zal men het de beste tactiek achten om den vijand te laten weten, dat men slechts onder dwang teekent. Heden komt de Nationale Vergadering bijeen. Daar zal, op het kruispunt van Duitschland's te volgen weg, wel me nig scherp woord gesproken worden. Wat zal de beslissing zijn? zijn ingelijfd bij het corps pantserfort- artillerie e. de dienstplichtigen der lichting 1918, die in het tijdvak van 48 Maart 1918, zijn ingelijfd bij het corps torpe- disten. De dienstplichtigen der lichting 1918, die in het tijdvak van 812 April 1918 zijn ingelijfd bij de genie, alsmede de dienstplichtigen dier lichting, die in liet. tijdvak van 1—4 Mei 1918 zijn ingelijfd bij de regimenten infantrie (hieronder begrepen grenadiers en jagers), zullen behoudens omstandigheden, als boven genoemd, zeer waarschijnlfik op 1 Octo ber 1919 met onbepaaid (klein) verlof worden gezonden. VERBETERDE TREINENLOOP. Naar het „Hbl." meedeelt, is met in gang van 9 Juli aanzienlijke verbetering van den treinenloop te wachten, waar door de sneltreinendienst niet meer be perkt blijft tot de ochtend- en avond uren, maar men ook weer op het mid den van den dag daarvan gebruik zal kunnen maken. In het geheel wordt het aantal treinen met 30 pCt. vermeerderd en al hebben de spoorwegmaatschappijen in de eerst plaats den toestand op de drukke baan vakken veranderd, de rest van het trei- nennet profiteert ook van de verbeterde kolenvoorziening. BURGERWACHTEN. Ten einde de samenwerking van de burgerwachten in ons land te verzekeren zal het hoofdbestuur van de Ned. Bond van Burgerwachten in ons land verga deringen houden met de besturen der burgerwachten en burgemeesters ten einde tot samenwerking van verschillen de onderdeden te komen. UITVOER VAN AARDAPPELEN. De minister van landbouw hoeft in de vergadering van de Zeeuwsche Land- bouwmaatschappij meegedeeld, dat het verbod van uitvoer van aardappelen wordt opgeheven. behandeling TER NEUZEN, 20 Juni 1919. Openbare vergadering van den Ge meenteraad op Maandag 23 Juni 1919, des voormiddags 10 ure. Punten van 1. Notulen. 2. Ingekomen stukken. 3. Onderzoek geloofsbrieven nieuw ge kozen leden van den Raad. 4. Benoeming Gemeente-Secretaris. (Aanbeveling bestaat uit de heeren B. I. Zonnevijlle en J. A. Meter). 5. Aankoop onroerende goederen. Woensdagavond hield de afd. „Land Axel" der Vereen, van Christ. onder- DEMOBILISATIE. (Off.) Op 1 Aug. a.s. zullen, tenzij er door het niet teekenen van den vrede een toestand mocht ontstaan, die dit on raadzaam zou maken en behoudens an dere onvoorziene omstandigheden, met onbepaald (klein) verlof worden gezon den a. de dienstplichtigen der lichting 1918, die in het tijdvak van 1418 Ja- DUarie 1918 zijn ingelijfd bij de regi menten infanterie, (hieronder begrepen de grenadiers en jagers) b. de dienstplichtigen der lichting 1918, die in het tijdvak van 1418 Ja nuari 1918 zijn ingelijfd bij het corps ponteniers c: de dienstplichtigen der lichting 1918, die in liet tijdvak van 48 Maart 1918 zijn ingelijfd bij de regimenten ves ting-artillerie d. de dienstplichtigen der lichting 1918, die in het tijdvak 4-8 Maart 1918 van wijzers, een samenkomst met de besturen, teneinde gezamenlijk God te danken, 111 verband met de aanneming van de wet- De Visser. De voorz, de heer De Koning, opende de vergadering, liet zingen psalm 95 1, 2, ging voor in gebed en las daarna psalm 95 17«. In zijn inleidend woord deed de voorz. uitkomen, dat 12 Juni'19 een historische datum is voor de christ. onderwijzers. Hun salarissen zijn thans gelijk geworden aan die der openbare onderwijzers, en meteen aanzienlijk verhoogd. Moge dit de eerste stap zijn naar de algeheele bevrediging 1 De salarieering was bepaald onvol doende. Dat werd niet door allen genoeg gekend eu erkend. De onderwijzers wisfen het welhun vrouwen voelden het nog beter. Maar zeer weinig buiten standers die voor een billijker salari eering van de ouderwijzers ijverden. Ook de besturen hebben wel eens niet ten volle gedaan, wat ze moesten. De waardecring voor het werk der onder wijzers werd niet omgezet in klinkende munt. Het bleef teveel bij woorden. Maar thans willen we danken. Want God gaf winste. RehobothAl is de weelde ook nu nog best te dragen, toch kunnen we danken. Daarvoor aan God de eere, Soli Deo Gloria! Waar de school voortaan de onderwijzers geven zal, wat ze voor hun onderhoud noodig hebben, daar moeten de onderwijzers ook alle kracht inspannen om liet christelijk onderwijs vooruit te brengen. God geve daartoe getrouwheid en Zijn zegen. Op voorstel van den voorzitter wordt een telegram aan minister De Visser gezonden. Nadat er gezongen is, spreekt de lieer Koelinaris een woord. Met historische voorbeelden deed hij als oudere, de jongeren zien, wat moeilijke strijd er gevoerd is, voor op 12 Juni aanvankelijke zegepraal kon volgen. Go KIS.

Krantenbank Zeeland

Luctor et Emergo | 1919 | | pagina 1