Oraaan ter verspreidino der Christelijke Beginselen in Zeeuwsch-VlQcinderen.
No. 151.
Zaterdag 21 Juni 1919.
2e Jaargang.
Uit de Schrift.
Biiitenlandscii Overzicht.
Uit de Provincie,
Uit het Binnenland.
ABONNEMENT: Bij bezorging 1,15 per drie "manden. Franco per post voor Nederland ƒ1.25.
Uitgave van de Christelijke Persvereeuiging „Zeeuwsch-Vlaanderen" te Ter Neuzen.
Alle stukken, de redactie en administratie van dit blad betreffende, moeten worden ge
zonden aan den redacteur, H. S. v. HOUTEN, Vlooswjjkstraat 62, Ter Neuzen.
ABONNEMENT Bij bezorging f 1,15 per drie maanden. Franco per post voor Nederland f 1.25.
ADVERTENTIËNVan 1-4 regels 0.40. Elke regel meer ƒ0.10. Handeisadvertentiën
over twee kolom 8 cent per regel. Abonnementen per contract. - Crisistoeslag 15 /0-
Inzending van advertentiën tot 12 uur 's middags op de verschijndagen bt| den drukker
D. H. LITTOOIJ Az. te Ter Neuzen. Telefoon Nr. 20.
HEBBEN EN GEVEN.
Handel. 3 1V.
Bovenstaande Schriftwoorden verplaat
sen u in den tijd, kort na het Pinkster
feest, en de 'uitstorting des Heiligen
Geestes. Een wonder heerlijke tijd. Toen
deed de Heere dagelijks tot de gemeente
toe, die zalig werden. Eendracht en
liefde bond de harten der eerste Chris
tengemeente aaneen en kennelijk rustte
op haar de zegen des Heeren. De Heere
wrocht mede. Een vreeze kwam over
alle ziel en vele machtige wonderteeke-
nen geschiedden door de handen der
apostelen. Uit die vele meldt Lucas in
Handelingen 3 ons de genezing van den
kreupele aan de schoone I oort
tempels.
des
't Loopt tegen de derde ure, de ure
van het avondgebed, wanneer Petrus en
Johannes zich opmaken om den tempel
te bezoeken. Om daarheen te gaan ter
stille afzondering. Bidden en werken
hooren in hun leven bijeen. Welk een
schoon tafereel ontrolt zich voor hun
oogen. Al hooger stijgend zien zij op
eenmaal den majestueuzen tempel van
Herodes, met haar deuren opgetrokken
uit het schoonste Korinthische koper,
stralend en glanzend in het gulden licht
der avondzon. Betooverend is de aanblik
van Israels heiligdom. Maar daar treft,
op eenmaal hun Ijlik een ontroerend
schouwspel. Voor hen uit wordt een
man gedragen. Een diep beklagenswaar
dige. Lam vanaf zijn geboorte. Maar nog
smartelijker wordt het tooneel. Daai
plaatsen zijn begeleiders hem aan de poort
des tempels en als Petrus en Johannes
hem naderen, rijst zijn vragende hand
omhoog. Een aalmoes begeert hij. O nu
is alles toch wel zoo pijnlijk en droevig
mogelijk. Die veertigjarige man (zie
Hand. 4) daar te zien zitten met uitge-
strekten arm. Hoeveel jaren heeft hij
dit reeds niet moeten doen. Hoe afhan
kelijk van wat een medelijdend hart, hem
toestopt. Een beeld van bittere mensche-
lijke ellende.
Petrus en Johannes staan onverwachts
voor dezen zoo zwaar beproefde, die
meewarig zijn hand tot hen uitstrekt.
Ze staan tegenover het lijden als gevolg
van menschelijke zonde. W at zullen zij
doen Hun teleurstelling te kennen geven
over 't feit, dat hij niet eerder tot Jezus
gebracht werd Hem gaan vragen van
waar hij komt, hoe lang hij dit lijden
reeds torste om dan een woord van
troost en bemoediging te spreken Of
wat 't gemakkelijkst was een aalmoes
voor den dag te halen, die te geven en
dan heen te gaan
Neen, Petrus en Johannes bleven
staan. En zij zien dezen man sterk aan
met een blik van medelijdende liefde.
Zij gevoelen, dat hier moet gehandeld
worden. En de vurige Petrus neemt,
het woord. „Zie op ons" zoo vraagt hij.
Wat zal de arme kreupele verwonderd
stuk. Zoo mag hun daad genoemd
worden. Want stel u voor. dat hun
poging eens mislukt was. Dat al het
volk dat tempelwaarts stroomde eens
had moeten zien, hoe zij faalden in hun
pogen om dezen man te hulp te komen.
Dat was toch niet denkbeeldig, ook al
hadden zij reeds eerder wonderen mogen
verrichten, 't Was vroeger eens gebeurd,
dat de schare tot Jezus had moeten
zeggen Zij hebben het niet gekund.
Waarin schuilt dan de macht van hun
daad. Hierin, dat het was een geloofs
daad. Dat zij ze verrichtten in het vaste
vertrouwen op hun Heiland. Dat zij
handelden, in den naam van, in gemeen
schap met en in opdracht van Jezus den
Nazarener.
Dat zijn kracht in hun zwakheid open
baar werd. Dat zij iets bezaten n.l.
de liefde en de reddende macht van
hun Meester en dat zij daarvan ook
konden geven. Eu zoo schildert dit
verhaal in schoone kleuren ons de macht
van het geloof, dat in vertrouwen op
zijn. Dan kan overleg veel goed doen.
Ook ten opzichte van de regeering is
goede organisatie noodig. Denk maar
eens aan de bemoeiingen met het bedrijf,
aan allerlei belastingplannen enz.
Daarom christelijke boeren en tuiders
denkt om Woensdag 25 Juni. Dan allen
naar de vergadering
de hulp en bijstand
redding bekwaam is.
van Christus, tot
een
naar
waardoor
rijk op
drongen.
hebben opgezienHij gevoelt, dat er
iets bijzonders zal gebeuren. Maar dat
bijzondere bestaat in zijn verwachting,
in het ontvangen van een buitengewone
gave. Wat een teleurstelling. Daar
spreekt PetrusZilver of goud heb ik
niet. Wat hij verwacht had, ziet hij zich
toch nog ontgaan. Maar Petrus vervolgt
onmiddellijk Hetgeen ik heb, dat geef
ik u, in den naam van Jezus den Naza
rener, sta op en wandel. En als om de
kreupele geen tijd te gunnen hierover
in twijfel te zijn, grijpt hij hem bij de
hand. Op 't eigen oogenblik gevoelt de
lijder, hoe zijn enkelen vast worden en
opspringende staat hij in het midden.
Deze kreupele vroeg om een aalmoes.
Dat lijkt heel begrijpelijk. Maar als wij
ons eens goed rekenschap geven, dan is
daarin iets bevreemdends. Ieder vraagt
om datgene, wat t meest noodzakelijk
is. Wat was nu voor dezen man nood
zakelijker dan genezing
Maar zijn verzoek is toch wel weer
te begrijpen. Hij gelooft natuurlijk niet,
dat iemand in staat is, hem die genezing
te schenken en nu is zijn oog alleen
maar gericht op datgene, wat hem 't zoo
moeilijke leven wat dragelijker kan
maken op aalmoezen. Die zijn hoofd
zaak geworden, nu hij op beterschap niet
meer durft hopen.
Wat doen Petrus en Johannes Maken
zij zich van dezen man af, zooals al de
andere voorbijgangers? Neen, zij ver
richten een daad. Zij gaan tot de oorzaak
der armoede terug en trachten die weg
te nemen. En zij verrichten een waag-
De toestanden zijn veranderd. Maar
het Evangelie van den Gekruisigde is
hetzelfde gebleven. Ook nu is het een
kracht voor eiken trouwen belijder. En
ook in onze dagen liggen velen aan de
schoone poort des tempels, zoo dicht bij
het Koninkrijk Gods. Ook nu vertoont
de wereld zulk een droevig beeld van
lichamelijke en geestelijke ellende. Ook
nu vraagt die wereld aalmoezen enkel
leniging van het uiterlijke lijden en
vergeet dat de oorzaak der ellende
de zonde moet worden weggenomen,
wil er ware rust en blijdschap wezen.
Die wereld ligt daar voor onze reke
ning. Jegens haar hebben wij een dure
roeping te vervullen. Ons gewerd de
blijde boodschap des heils, waardoor
het menschenlcven eerst waarde kan
ontvangen. Dragen wij dat Evangelie
ook uit? Zijn wij schijnende lichten
Kunnen wij iets geven, omdat wij zeiven
hebben ontvangen Die vraag moet
inzonderheid thans ons wel eens be
klemmen. Wat is er ook onder Christenen
zoeken van aalmoezen, een begeerte
de goederen van het aardsche,
de belangen van Gods Konink-
den achtergrond worden ge-
Wat worden ook veel aalmoe
zen gegeven, inplaats dat de kracht van
Christus naar buiten tot openbaring
komt.
Handelingen 3 kan ons leeren, hoe wij
onze roeping kunnen vervullen. Door
trouw aan onzen Heiland te zijn, door
gehoorzaam Zijn woord uit te dragen.
Door te bidden om Zijn kracht. Door
te vragen om te mogen ontvangen, steeds
meer, opdat wij veel mogeri kunnen
geven. Dan eerst wordt ons leven vol
en rijk en gelijkt het op dat van den
dichter van Ps.' 119, die getuigde
'k Heb andren al de rechten van Uw
[mond
Met lust verteld, die vlijtig onder
vezen.
Uit al den schat vau 't groote wereld
bond
Is nooit die vreugd in mijn gemoed
[gerezen
Die ik in Uw getuigenissen vond,
Door mij betracht en anderen aange
prezen.
Sluiskil in nood.
Er dreigt voor de bevolking van Sluis
kil ernstig gevaar. De huizen daar zijn
op rijksgrond gebouwd. En nu is er be
richt van het departement afgekomen
dat de erfpacht niet woidt verlengd.
De huizen moeten straks afgebroken en
elders weer opgebouwd.
Uiteraard kunnen we deze kwestie
niet te breedvoerig in het publiek be
handelen. We mogen niet alles publi-
ceeren, wat ons werd meegedeeld.
Alleen willen we het volgende op
merken
De kwestie dagteekent niet van den
laatsten tijd. Het is geen verkapte an
nexatie. Reeds voor jaren is gesproken
over het verbroeden van het kanaal,
het maken van een nieuwe sluis, en het
aanleggen van een spoorlijn naast het
kanaal.
Indien onze regeering door overeen
komsten met een andere mogendheid
zich gedwongen ziet,do woningen te doen
ontruimen, is het niet aan te nemen, dat
-ze de betrokkenen niet (althans ten
deele) schadeloos zou stellen.
Ook het gemeentebestuur zal zich on
getwijfeld de belangen van Sluiskil
aantrekken.
De bewoners van Sluiskil kunnen
trachten, alsnog wijziging te krijgen in
het voor henszoo jaamerliike geval, maar
moeten eveneens dehauden uit de mouw
steken, om ingeval het plan doorgaat,
klaar te zijn. We gelooven stellig, dat
ze indien 'noodig, op de steun van de
gemeente kunnen -ekenen wanneer er
grond moet worden gekocht, en dit niet
zonder onteigening zou gaan.
Laat men zich in Sluiskil op alle ge-
beurtelijkheden voorbereidenmet kracht
ageeren tegen het plan en zich klaar
maken voor 't ergstg.
We hopen dat aati de talrijke en nij
vere bevolking van Sluiskil deze ramp
bespaard blijve, maar sporen niet minder
aan tot actief optrecen. In 't belang der
bevolking zelve I
Er
ralen
innig
Door
der
Om te onthouden.
komen hoe laiger hoe meer libe-
die het gevaar inzien, van al te
samenwerken met de socialisten,
steeds toe te feven aan de eischen
roode heeren, is de liberale partij
V Denkt om Woensdag 25 Juni.
A.s. Woensdag vergadering voor de
Christelijke Boeren en Tuinders. Laat
het daar nu eens druk loopen. Organi
satie is zoo noodig in onze dagen. Zouden
dan de christelijke boeren achter blijven
De staking van de landarbeiders in Gro
ningen heeft de noodzakelijkheid van
eigen christelijke bonden nog weer eens
duidelijk aangetoond. Daar wildon de
christelijk-georgani.-eerde arbeiders wer
ken op het aanbod der christelijke pa
troons. De roode arbeiders 111 t Üldambt
verwierpen die voorwaarden. De staking
kwam dus. En noodgedwongen moesten
toen de boeren van het Hoogeland de
uitsluiting toepassen op hun arbeiders.
Dat eischte de neutrale landbouwers
organisatie. Enkele christelijke boeren
deden mee omdat ze lid waren. Maar
de leden van den Christelijken Boeren
en Tuindersbond deden het niet. Die
stuurden hun arbeiders niet weg, en ,de
werklieden staakten niet bij hen. In
Groningen bleek het hoe het voordeelig
is voor boer en arbeider, dat beiden in
hun eigen christelijke bonden vereenigd
beginselloos geworden.
Er gaat geen leiding van de liberalen
uit op 's lauds zakei.
Zie slechts het gemeente program van
de Unie-Liberalen. Ze loopen aan de
leiband van de sociilisten. Let er ook
op, hoe prof. Heera, de voorz. van de
Liberale Unie er voor pleit om met de
socialisten samen te werken bij de ver
kiezingen voor Ged'puteerden en Wet
houders.
Reeds tijdens de verkiezingen wekte
echter de heer Eloueen dei redacteu
ren van het Handdsblad op, om het
ministerie te steunei. Thans wil de heer
Elout weer toenadering bij rechts zoeken
en dringt hij er op ran, de sociaal demo
craten zonder aarzebn af te stooten.
Professor Sleeswiji, redacteur van „De
Tijdspiegel" valt hen bij, en schrijft deze
merkwaardige bekeitenis neer
„De revolutionare-socialisten zijn
vleesch van het vijjzinnige vleesch en
de liberale vaders, die dat kroost niet
willen erkennen, nneten den weg naar
rechts kiezen, die voor lien de rechte
weg zal blijken te zjn".
Deze bekentenis Uit onverdacht libe
ralen mond bevestig, wat we meer dan
eens hebben geschnven, dat er tusschen
liberalisme en socialisme geen principi
eel verschil bestaat Het socialisme is
het geestelijk nakr»ost van het libera
lisme.
Die liberalen, die le conskwenlie van
hun richting niet amdurven, die het
socialisme verwerpeL, moeten zich naar
rechts wenden. Èei andere weg is er
niet meer. De leidng nemen kunnen
de liberalen niet neer. Ze hebben te
volgen. Of het socidisme, óf rechts.
Hoe die keuze zal uitvallen
De groote massa zal afzakken naar
het socialismeeen dein deel zal in de
practische politiek misschien rechts
volgen.
Slechts druppelsgewijs komt het nieuws
van het gewijzigde ontwerp vredesver
drag tot ons.
Alleen uit Berlijn hooren we iets. Zoo
wordt nu een brief gepubliceerd, die bij
het vredesverdrag is verzonden.
Deze begeleidende brief is overigens
in gematigde bewoordingen gesteld. De
opstellers doen blijkbaar hun best om
de Duitsche regeering te bepraten. Het
is alsof zij willen zeggen „Toe, onder-
teeken nu maar, het is heusch zoo erg
niet als gij het u voorstelt. Wij kunnen
toch niet anders dan wij doen. Maak u
toch niet zoo bang. We zullen het aan
den anderen kant wel weer zooveel mo
gelijk goed met u maken. Sta nu maar
niet te stijfhoofdig op uw stuk. Over
een poosje wordt ge, als alles goed gaat,
in den Volkerenboud toegelaten. De
stemming van onze volkeren laat dat
thans nog niet toe, dat kunt ge wel be
grijpen. Maar dat zal als de vrede is
weergekeerd wel gauw slijten. De toe
komst der wereld hangt toch af van een
nauwe vriendschappelijke samenwerkiug
van alle volkeren".
Zal de Duitsche regeering, zal het
Duitsche volk voor deze redeneering
gevoelig blijken?
Het antwoord op die vraag zal van
v rschillendo factoren afhangen.
Vooreerst van de concessies zelve
De volksstemmingen aan de Poolsche
grens, met name in Opper-Silezië, de
vrijheid die den bewoners van het Saar-
gebied wordt gewaarborgd om na 15
jaren over hun nationaliteit te beschik
ken, de toezegging inzake toelating tot
den Volkerenbond zijn zeker van belang.
Tliabs komt daarbij de mogelijkheid
van wijzigingen in het internationale be
heer der rivierende verzekering dat
Duitschland met de andere naties gelijk
zal staan op de wereldmarktdat de
commissie van herstel zich niet zal men
gen in de Duitsche binnenlandsche aan
gelegenheden dat Duitschland zal mogen
medewerken aan de schatting van de
schade. Een „Hooge Geallieerde Com
missie" zal in de Rijn-provincie de hoog
ste macht hebben, doch Duitsche politie-
troepen zullen de orde mogen handhaven.
Van het in den begeleidenden brief
gememoreerde blijft als belangrijke grief
over, dat de afscheiding van West-Prui-
sen gehandhaafd blijft en dat Duitschland
de koloniën niet terugkrijgt. In Duitsch
land zal ongetwijfeld worden gevraagd
waarom men in liet Pruisisch Weichsel
gebied geen volksstemming wil enwaarom
niet op andere wijze Polen een vrijen
uitgang naar de Oostzee kan worden
gewaarborgd. Ook zal men zich afvra
gen wat de overwinnaars het recht geeft
tot het „oordeel" dat de inboorlingen
der Duitsche koloniën niet bij Duitsch
land terug willen.
Bij de beslissing zal de tegenwoordige
Duitsche regeering uit den aard van
haar samenstelling rekening moeten hou
den met de groepen der reactie, van
welker steun zij om de roerige uiterste
linksche elementen ten onder te houden,
voor een belaugrijk deel afhangt.
Voor de regeering van Sclieidemann
zal het dus 0111 redenen van binnen-
landsch beleid geboden zijn om met bui
tengewonen takt op te treden. Vooral
wijl verzet bij tegen het onderteekenings-
ultimatum een richting gevolgd moet
wordon waar de zeilen der reactie geen
of weinig windvang hebben. Wellicht
zal men het de beste tactiek achten om
den vijand te laten weten, dat men
slechts onder dwang teekent.
Heden komt de Nationale Vergadering
bijeen. Daar zal, op het kruispunt van
Duitschland's te volgen weg, wel me
nig scherp woord gesproken worden.
Wat zal de beslissing zijn?
zijn ingelijfd bij het corps pantserfort-
artillerie
e. de dienstplichtigen der lichting
1918, die in het tijdvak van 48 Maart
1918, zijn ingelijfd bij het corps torpe-
disten.
De dienstplichtigen der lichting 1918,
die in het tijdvak van 812 April 1918
zijn ingelijfd bij de genie, alsmede de
dienstplichtigen dier lichting, die in liet.
tijdvak van 1—4 Mei 1918 zijn ingelijfd
bij de regimenten infantrie (hieronder
begrepen grenadiers en jagers), zullen
behoudens omstandigheden, als boven
genoemd, zeer waarschijnlfik op 1 Octo
ber 1919 met onbepaaid (klein) verlof
worden gezonden.
VERBETERDE TREINENLOOP.
Naar het „Hbl." meedeelt, is met in
gang van 9 Juli aanzienlijke verbetering
van den treinenloop te wachten, waar
door de sneltreinendienst niet meer be
perkt blijft tot de ochtend- en avond
uren, maar men ook weer op het mid
den van den dag daarvan gebruik zal
kunnen maken.
In het geheel wordt het aantal treinen
met 30 pCt. vermeerderd en al hebben
de spoorwegmaatschappijen in de eerst
plaats den toestand op de drukke baan
vakken veranderd, de rest van het trei-
nennet profiteert ook van de verbeterde
kolenvoorziening.
BURGERWACHTEN.
Ten einde de samenwerking van de
burgerwachten in ons land te verzekeren
zal het hoofdbestuur van de Ned. Bond
van Burgerwachten in ons land verga
deringen houden met de besturen der
burgerwachten en burgemeesters ten
einde tot samenwerking van verschillen
de onderdeden te komen.
UITVOER VAN AARDAPPELEN.
De minister van landbouw hoeft in
de vergadering van de Zeeuwsche Land-
bouwmaatschappij meegedeeld, dat het
verbod van uitvoer van aardappelen
wordt opgeheven.
behandeling
TER NEUZEN, 20 Juni 1919.
Openbare vergadering van den Ge
meenteraad op Maandag 23 Juni 1919,
des voormiddags 10 ure.
Punten van
1. Notulen.
2. Ingekomen stukken.
3. Onderzoek geloofsbrieven nieuw ge
kozen leden van den Raad.
4. Benoeming Gemeente-Secretaris.
(Aanbeveling bestaat uit de heeren
B. I. Zonnevijlle en J. A. Meter).
5. Aankoop onroerende goederen.
Woensdagavond hield de afd. „Land
Axel" der Vereen, van Christ. onder-
DEMOBILISATIE.
(Off.) Op 1 Aug. a.s. zullen, tenzij er
door het niet teekenen van den vrede
een toestand mocht ontstaan, die dit on
raadzaam zou maken en behoudens an
dere onvoorziene omstandigheden, met
onbepaald (klein) verlof worden gezon
den
a. de dienstplichtigen der lichting
1918, die in het tijdvak van 1418 Ja-
DUarie 1918 zijn ingelijfd bij de regi
menten infanterie, (hieronder begrepen
de grenadiers en jagers)
b. de dienstplichtigen der lichting
1918, die in het tijdvak van 1418 Ja
nuari 1918 zijn ingelijfd bij het corps
ponteniers
c: de dienstplichtigen der lichting
1918, die in liet tijdvak van 48 Maart
1918 zijn ingelijfd bij de regimenten ves
ting-artillerie
d. de dienstplichtigen der lichting
1918, die in het tijdvak 4-8 Maart 1918
van
wijzers, een samenkomst met de besturen,
teneinde gezamenlijk God te danken, 111
verband met de aanneming van de wet-
De Visser.
De voorz, de heer De Koning, opende
de vergadering, liet zingen psalm 95
1, 2, ging voor in gebed en las daarna
psalm 95 17«.
In zijn inleidend woord deed de voorz.
uitkomen, dat 12 Juni'19 een historische
datum is voor de christ. onderwijzers.
Hun salarissen zijn thans gelijk geworden
aan die der openbare onderwijzers, en
meteen aanzienlijk verhoogd. Moge dit
de eerste stap zijn naar de algeheele
bevrediging 1
De salarieering was bepaald onvol
doende. Dat werd niet door allen genoeg
gekend eu erkend. De onderwijzers
wisfen het welhun vrouwen voelden
het nog beter. Maar zeer weinig buiten
standers die voor een billijker salari
eering van de ouderwijzers ijverden.
Ook de besturen hebben wel eens niet
ten volle gedaan, wat ze moesten. De
waardecring voor het werk der onder
wijzers werd niet omgezet in klinkende
munt. Het bleef teveel bij woorden.
Maar thans willen we danken. Want
God gaf winste. RehobothAl is de
weelde ook nu nog best te dragen, toch
kunnen we danken. Daarvoor aan God
de eere, Soli Deo Gloria! Waar de
school voortaan de onderwijzers geven
zal, wat ze voor hun onderhoud noodig
hebben, daar moeten de onderwijzers ook
alle kracht inspannen om liet christelijk
onderwijs vooruit te brengen. God geve
daartoe getrouwheid en Zijn zegen.
Op voorstel van den voorzitter wordt
een telegram aan minister De Visser
gezonden.
Nadat er gezongen is, spreekt de lieer
Koelinaris een woord. Met historische
voorbeelden deed hij als oudere, de
jongeren zien, wat moeilijke strijd er
gevoerd is, voor op 12 Juni aanvankelijke
zegepraal kon volgen.
Go KIS.