Orgaan ter verspreiding der Christelijke Beginselen in Zeeuwseii-ïlaanderen. No. 149. Zaterdag 14 Juni 1919. 2e Jaargang. Uit de Schrift. lisiüeiilaidsch Overzicht. IJit liet Buitenland. Uit het Binnenland. ï&lKl HXRÉ Uitgave van de Christelijke Persvereeniging „Zeeuwsch-VJaanderen" te 'Ier Neuzen. Alle stukken, de redactie#eo administratie van dit blad betreffende, moeten worden ge zonden aan den redacteur, H. S. v. HOUTEN, Vlooswijkstraat 62, T ei Neuzen. ABONNEMENT: Bij bezorging f 1,15 per drie maanden. Franco per post voor Nederland f 1.25. ADVEBTENTIËNVan 1-4 regels ƒ0 40. Elke regel meer ƒ0.10. Handelsadvertentien over twee kolom 8 cent per regel. Abonnementen per contract. Crisistoeelag lóü/0. Inzending van advertentiën tot 12 uur 's middags op de verschijndagen bij den drukker D. H. LlTTOOU Az. te Ter Neuzen. Telefoon Nr. 20. BLIJDSCHAP EN GEBREK. „Die blijdschap liefheeft die zal gebrek lijden." Spreuken 21 17a. Volgens bovenstaand Schriftwoord be staat er een oorzakelijk verband tas- schen blijdschap en gebrek. Het eene is een gevolg van bet andere. Do wijze die zeggen waarom zouden wij ons naar bet eigen Christelijk beginsel organi- seeren Wij bevinden ons goed bij de neutrale organisaties. Waarom niet neutraal Op 't. gebied der pers is 't niet anders. Waarom zouden we ons niet tot een neutraal blad bepalen, vraagt menigeen. l)at waren we zoo lang al gewoon. Waarom ook voortaan niet neutraal'? Laat ons eens een practisch voorbeeld koning Salomo kende het menschenleven geven als antwoord op di vraag, door en door. Ook de spreuk in dezeigfl^ Als men let op Duitschland, dan vraagt in deze ziine kennis. menigeen zich afhoe komt het toch, tekst getuigt van deze zijne kennis Hoe weet hij de zonden en kwalen van dat menschenleven bloot te leggen Hoe weet hij de oorzaken van veel ellende aan te wijzen Zoo doet hij ook in bovengenoemde spreuk. Het is duidelijk dat met de bier ge noemde blijdschap een ongeoorloofde, zondige en overmatige blijdschap bedoeld wordt. Deze toch heeft zoowel voor het persoonlijke als voor 't sociale leven ge brek ten gevolge. Er is vanzelf ook een geoorloofde blijdschap. De Schrift leert ons toch, dat God ons alle dingen rijkelijk verleent om to genieten, dat alle schepsel Gods goed en niets verwerpelijk is, met dankzegging genomen zijnde Er is ook een geoorloofd vermaak, waarbij men na ingespannen arbeid ontspanning zoekt voor lichaam en geest. Doch hier wordt bedoeld een ongeoor loofde blijdschap, ',ulk een vermaak, dat, waar er geld mede verkwist wordt, ge brek ten gevolge heeft. Het is de blijd schap der wereld. Werelddienst en wereldsch vermaak kosten veel geld. Hoeveel schatten worden op kennissen en wereldsche feesten verkwist Onze eeuw staat in liet teeken van genotzucht on de zucht naar zulk ver maak breng lot armoede Er wordt tegenwoordig veel geld verdiend. Maar hoeveel wordt er van verkwist, dat beter gespaard kon worden en besteed in den dienst van Gods koninkrijk. Hoeveie jonge menschen brengen bun verdiend geld door op de kermis en bij ijdele ver maken. Gevolg is een leege beurs en velen kunnen daardoor niet eens een huwelijk beginnen zonder schuld. Hier is *een bron van veel sociale armoede in ènze dagen. Als er trouwer gearbeid en meer gespaard was, zou thans de sociale armoede niet zoo groot zijn. Docli, waar men de blijdschap der we reld zoekt en zijn verdiend geld daarvoor wegwerpt, is het noodzakelijk gevolg, gebrek en armoede. Het eene is gevolg van het andere. Het liefhebben van zulk een blijdschap is niet alleen een zonde van werelddienst, doch ook een zonde van verkwisting van Gods gaven. Deze zonde is de bron van veler sociale ar moede. Daarom bevat ons Schriftwoord een ernstige leering voor de christenen onzes tijds. Wij roepen om verbetering van sociale misstanden. Wij strijden voor maatschappelijke lotsverbetering en op heffing van dén arbeidenden stand. Het is wèl. Maar meen nu niet, dat hooger loon en korter arbeidsduur alleen deze verbetering zullen aanbrengen. W at baten hooger loon en korter arbeidsduur ten slotte, als men zijn verdiende geld toch weer aan zulke wereldsche ver maken verkwikt Neen, wij moeten ook in het sociale leven de zonde, de volks zonden bestrijden. Wij moeten het pleit voeren voor de afschaffing der kermis, niet alleen omdat het dienen der wereld zonde is voor God, maar ook omdat zij een bron is van sociale armoede voor ons volk, Wegneming hiervan en ver betering van maatschappelijke positie moet gezocht worden in dezen weg, dat wij bizonder deze volkszonde bestrijden. Dat is onze christenplichtDat is de roeping van alle christen-oude rs, die in de vreeze des Heeren ook voor den maatschappelijken welstand hunner kin deren te zorgen hebben. Hier ligt een roeping voor de overheid, die voor de sociale welvaart der onderdanen te waken heeft. Die blijdschap liefheeft, zal gebrek lijden. Maar wie zijn land bouwt, zal met brood verzadigd worden. Wereldsch vermaak brengt sociale armoede. Docli naarstige arbeid en spaarzaamheid brengt sociale welvaart 1 Axel. Thielen. V Waarom niet neutraal Er zijn helaas nog zoovelen, midden standers, landbouwers en andere patroons, zich dat de Duitsche burgerij zoo weinig weerstandsvermogen toonde, dat er geen krachtig verzei kwam tegen de revolu tionaire actie. Hoe kwam liet, dat men zich maar zoo ouder den voet liet loopen Het antwoord op deze vraag is, dat liet Duitsche volk geen organisatie kende naar Christelijk beginsel. Niet op liet gebied van den Staat, niet op dat van de maatschappij. Althans de geloovige protestanten niet. En ook de Roomschen hielden den godsdienst buiten de econo mische zaken en buiten de politiek. Men. wilde neutraal zijn.. De godsdienst voor de binnenkamer, en daarbuiten met anderen meedoen. Dn.) neutraal zijn. In de organisaties, in 't uitzoeken van zijn kranten. Men voelde in Duitschland niet de behoefte om op het gebied van de politiek en bet sociale leven, om ip de organisatie en de pers uit eigen beginsel te leven. Luthers leer, die al te zeer den nadruk legde op de zaligheid der ziel en te weinig op de eere Gods ook in bet publieke leven werkte l ier na. Daardoor kwam bet-, dat, er onder bet Duitsche christenvolk geen kracht van verweer was, toen de revolutie kwam. In de ure des gevaars kon de overheid niet steunen op bot Christenvolk. Dit kon telegrammen van trouw zenden, maar tniste de kracht om die trouw om te zetten in daadwerketijken en krachtigen steun. En nu in ons land. Als onze regeering in November eens niet bad kunnen rekenen op den steun van de Christelijke organisaties Als hier ook eens alle arbeiders en patroons in zoogenaamd neutrale organi saties vereenigd waren geweest Als hier ook eens geen politieke partijen waren geweest, die opkomen voor de eere Gods en die tegen de revolutie- beginselen stellen het Evangelie Als hier ook eens all n gehoor hadden gegeven aan do vleitaalwaarom toch op politiek en sociaal gebied, in organi satie en pers altijd scheiding te maken met uw godsdienst Als hier ook eens alles wat niet socialist is, neutraal was geweest Dan zouden Troelstra en Wijhkoop over ons heerschen met 't geweld van een Trotsky. Lenin of Bela Kun. Dan had de revolutie het ook hier gewonnen. Laten dié belijders van den Christus, die nog altijd van verre staan en in de Christelijke organisaties geen plaats willen nemen en voor de Christelijke pers niet willen ijveren, dat eens goed bedenken. Dan zullen ze inzien, dat ze schuldig staan, tegenover hun God, tegenover Vorstin en vaderland. Neutraliteit is de dood op alle gebied. Neutraal is de wegbereider voor de revolutie. Let maar op, hoe de socia listen steeds voor de neutrale school zijn opgekomen, hoe ze nooit tegen de neutrale pers strijden. Neutraal voert naar liet socialisme. Neutraal is de moordenaar van onze vrijheid, het, blok aan 't heen, dat elke verbetering tegenhoudt. Of meenen onze arbeiders lieuscli, dat een neutraal blad hun belangen dient en verdedigt? Meenen onze patroons, dat een neutraal blad de juiste verhou ding tusschen patroon en werkman aan wijst. Beiden wijst op hun rechten en hun plichten liat een neutraal blad en een neutrale organisatie leiding kan geven in onze dagen, aan de stroomin- gen, die zonder goede leiding land en volk ten verderve zullen voeren Neutraliteit bestaat niet ten opzichte van organisatie en pers. Wat dood is, kan neutraal zijn. WTat leeft, kan dat nooit. Strijdt daarom voor onze Christelijke pers. Geeft ons blad aan uw vrienden, uw familie, uw arbeiders, uw patroons ter lezing, als ze geen abonné zijn. En wek ze op lezer te worden. Sluit u aan bij de Christelijke organi saties. Beiden patroons en arbeiders. Dat helpt meer tegen de revolutie dan de sterkste burgerwacht, hoe goed en noodig ook op zichzelve. Toch nog gelijk gekregen. ïn 't begin dezes jr«is schreven we, dat de Belgische socialisten geen waar borg boden voor een niet-vijandelijke houding van België tegenover ons land. Als 't er op aan kwam zouden ze met de plannen der regeering meedoen en ons land helpen berooven. Dat nam de Baanbreker ons toen erg kwalijk. Op bijzonder vleiende en vriendschappelijke wijze werd getracht ons van ongelijk te overtuigen. Krachtige woorden moesten daarbij dienst doen als argumenten, om dat bewijzen niet door de Baat-breker konden worden bijgebracht. Thans krijgen we echter gelijk. Immers Üet Volk schrijft „De vraag rijst, in hoever de socialis tische ministers van België mede ver antwoordelijk zijn voor de eischen door minister Hymans gesteld. Wij moeten aannemen, dat zij, zoo al niet er mee instemden, dan toch zich er hij hebben neergelegd". Aides schrijft het hoofdorgaan van de S. D. A. P. in Nederland. Er zich zeker bij neergelegd, misschien er zelfs wel mee ingestemd. Dat hebben de Belgische socialisten gedaan met de hooze plannen hunner regeering. Want de eischen der Belgische regeering gingen over de schreef, vormden voor NV crland een bedreiging, merkt Het Vc'L terecht op. Of om de vergelijking van het socialis tische blad over tc nemen „Gij hebt een huis, maar ge laat, er uw buurman iu wonen. Gij zelf verbindt n er geen enkele verandering in aan te brenge die hij niet goed vindt, maar hij (de buurman België) krijgt het recht er in te breken en te vertimmeren al wat hij voor zich noodig en nuttig acht. Zoo ongeveer zou liet. geworden zijn". Zeer terecht noemt Het Volk de Bel gische eischen iets wat bedenkelijk dicht bij annexatie komt. En daaraan hebben ook de socialisten iu België meegewerkt, althans er zich bij neergelegd en het niet tegengegaan. Evenmin als in 1914 over heel Europa is liet socialisme in Belgie thans gebleken in staat te zijn den vrede te bewaren. Zelfs blijkt, dat ze zich ueerlegggen bij of meedoen aan berooven van andere volken. Aan imperialisme of landroof en het middel daartoe liet militarisme. Zóó is de practijk. Zeer-verschillend dus van de theorie. De Diiitsch-Oostenrijksehe vredesdelegatie heeft een protest nota opgesteld tegen de eischen der gealli eerden. De korte samenvatting is als volgt De eischen van de entente maken het economisch bestaan en het staatsleven van Duitsch Oostenrijk volstrekt onmo gelijk. Tegen hun zin worden vier van de lien millioen inwoners van Duitsch- Oostenrijk aan vreemde lieerscliers on derworpen. De rijkste en vruchtbaarste streken worden geroofd. Duitsch Oosten rijk houdt enkel nog bergland over. Voortaan zou 3/4 van de levensbehoeften moeten worden ingevoerd. En daartegen over zou geen uitvoer van eenige be- ^ïeekenis staan. Spoedige verarming is natuurlijk daarvan liet gevolg, 't Land dat wel invoert en koopt, maar veel minder uitvoert en dus verkoopt gaat z'n bankroet absoluut tegemoet. De kapitalen der Duitsch-Oostenrijkers in het buitenland belegd (ook in de deelen der vroegere monarchie) zullen in beslag worden genomen. Dit beteekent voor velen finaucieele ondergang. Alle ver zekeringsmaatschappijen, spaarbanken en spaarkassen gaan dan failliet. Van de overgebleven zes millioen inwoners, telt de hoofdstad Weenen er twee millioen. Een totaal onmogelijke verhouding dus. De nota eindigt dan ook met de verze kering, dat de regeeriug van Duitscli- Oostenrijk deze voorwaarden niet zal teekenen. De kloeke toon in deze nota aange slagen, zal niet nalaten de moreele po sitie der Duitsche stammen te versterken. Van den anderen kant wordt deze positie niet weinig gesterkt door de toenemende ontevredenheid van de arbeiders in de ententelandcn. Dezeii willen vrede en een billijke vrede, die hen gelegenheid geeft weer te werken, en tegen lager prijzen hun levensbehoef ten te koopen. Vooral in Frankrijk en Italië is de verbittering der arbeiders tegen de re geeriug groot. En 't is te begrijpen. Om de Duitschers maar te kunnen vernietigen en maar grootc stukken land en schatten in te kunnen palmen ten behoeve van de ententekapitalisten, ontzien do hoogo hoeren, die alles onder elkaar hekonkelen, de belangen van de massa in liet eigen land niet. Ze overleggen, twisten onder ling over ieders aandeel iu de buit, en sluiten hun oogen voor den sïeeds wassenden stroom van revolutionaire ontevredenheid. Van die algemeene ontevredenheid trachten de socialisten natuurlijk partij te trekken. Ze lokkot) de arbeiders achter hun vaan, en willen door een algemeene staking in heel Europa de regeeringen dwingeu toe te geven aan hun eischen. Zoo gist en woelt het overal, en is het gevaar voor het uitslaan van de revolutievlam nog allerminst bedwongen. Onder Bolsjewistisch schrikbewind. Wie eer.ig begrip van den verwoesten den aard, van de immoreele werking van 't Bolsjewisme hebben wil, leze het volgend verhaal van de Lihauer Zeit Het blad geeft een gesprek weer, dat een jonge dame, die erin was geslaagd nog tijdens het Bolsjewistisch schrikbe wind, als arbeidsvromv gekleed, Riga te ontvluchten, had afgeluisterd. De spreek sters waren twee vrouwelijke leden der R.oode Garde. Waar komt gij vandaan? Van een terechtsielling, ik heb in het Keizershosch twee mannen, bour geois, gefusilleerd. Ik schoot hun eerst in de beenen, waarop zij duikelden als hazen, en toen in den buik, zoodat de ingewanden er uit puilden. Het was een klucht om aan te zien. De andere, die nog eenig menschelijk gevoel scheen te hebben overgehouden hernam Neen, daar zou ik geen genoegen in hebben. Ik schiet de veroordeelden in het hart of in 't hoofd, zoodat zij da delijk dood zijn. Onzin, men moet den bourgeois het sterven niet te gemakkelijk maken. Zij hebben ons onder de oude regeering ook genoeg gekweld en mishandeld. Wanneer ik moet fusilleeren, dan doe ik dat zóó: Ik ga met mijn buks in de hand de cel van den veroordeelde binnen en wenk hem met de hand. Meestal staan zij dadelijk op en iragen zeer beleefd: „Wat belieft u, juffrouw „Mijn vriendinnen met haa buksen wachten buiten op u. om een wandeling naar het Keizerswoud te maken". Dan weet hij al, hoe laat het is en wordt bleek van angst. Vraagt hij mij of hij nog iets mag meenemen, dan antwoord ik „Zeker, ik wil gaarne een gedachte nis van u hebben en mijn vriendinnen ook, maar pak het vlug in, anders wor den zij ongeduldig". Den weg naar de plaats der terecht stelling neem ik de geheele stad door, om mij zoolang mogelijk in zijn doods angst te verlustigen en onderweg vraag ik, of hij sigaretten hij zich heeft. Hij denkt dan, dat ik hem nog voor het laatst liet genoegen om te rooken wil gunnen, maar ik neem hem al zijn sigaret ten af en verdeel die ouder mijn gar disten. Dan rooke.n wij allen en hij mag toekijken. In het bosch gekomen, geef ik den veroordeelde een spade en beveel hem zijn graf te graven. Soms heven zijn handen zóó van angst, dat hij niet graven kan, maar dan ran selen wij hem met stokken zóólang, dat er weer bloed door zijn aderen begint te loopen. Onlangs had ik er drie, die zóó koppig waren, dat zij er hij neer- vieleu. Toen moesten wij zelf het graf delven. Maar dat hebben wij hun betaald eezet. Eerst schoten wij hun de voeten stuk en toen hebben wij hen levend onder de aarde gestopt. Aldus een vertrouwbaar getuige in de IAbauer Zeit. Men versta wel, dat hier twee vrouwen aan het woord zijn. Had men korten lijd geleden kunnen denken, dat er ergens ter wereld menschelijke wezens gevonden werden, die in het wreedaardig martelen van hun slacht offers grooter genoegen vinden dan een tijger bij het spelen met zijn prooi Tot zulke beestachtige monsters heeft het Bolsjewisme in weinige maanden vrouwen van onzen tijd gemaakt. „Dan worden naar 't woord van Schiller vrouwen tot hyena's Ex-keizer Wilhelm en anderen voor het Belgische gerecht gedaagd. BRUSSEL. (N.R.C.). De volgende be kendmaking is aangeplaktuit hoofde van een requisitoir van den procureur des Konings bij het hof van beroep te Brussel zijn gedagvaard I Hoppfer, generaal in het Duitsche leger, die kom- mandant van Doornik is geweest, op liet oogenblik zonder bekende verblijfplaats II Ruppreclit van Beieren, generaal in het Duitsche leger, vroeger kroonprins van Beieren, op het oogenblik zonder bekende verblijfplaats, tezamen met Wilhelm van Hohenzollern, vroeger ko ning van Pruisen en Duitsch keizer, thans zonder beroep, wonende te Ame- rongen (Nederland) om 14 October 1919 om negen uur 's ochtends te verschijnen voor de achtste kamer van liet hof van beroep, zitting houdende te Brussel in het, paleis van justitie aan het Foulaert- plein om hun middelen van verweer aan te bieden. Het betreft misdaden, uit "naam dier personen tijdens de bezetting begaan. De Tweede Kamer heeft gisteren het wetsontwerp-de Visser, regelende de onderwijzerssalarissen, aangenomen met 87 tegen 3 stemmen. PRINCIPIEELE BEZWAREN TEGEN HET BELASTING BETALEN. Zaterdagmorgen was het in de Lipper- kerkstraat te Enschede, een heele con sternatie, aangezien de inboedel zou verkocht worden van den winkelier A. D. D., die op prmcipieele gronden ge weigerd had belasting te betalen. Onder het groote aantal nieuwsgierigen dat zich reeds tegen half negen voor den winkel had verzameld, bevonden zich ook 'n groot aantal politie agenten en belasting ambtenaren. Om 9 uur zouden de goe deren bezichtigd worden, doch de deur van den winkel bleef hermetisch gesloten ook toen de commissaris van politie in ambtsgewaad de opening daarvan vor derde. Toen de deur was opengebroken, had daarna de verkoop zonder incidenten plaats. BELEGGEN VAN PLAATSEN IN SPOORWEG WAGONS. De Nederlandsche Spoorwegen hebben liet volgende bepaald Een reiziger,, die zijn plaats in den trein tijdelijk verlaat, behoudt recht op die plaats, indien hij daarop eenig voor werp laat liggen. Ieder reiziger, die van dit recht ge bruik maakt, mag dit slechts doen ten aanzien van zijn eigen plaatshet be leggen van méér dan één plaats door eenzelfden persoon is verboden en moet worden belet. Het bovenstaande is vooral in acht te nemen op de beginstrtions waar somtijds geruimen tijd voor vertrek van den trein een enkel persoon verschillende plaatsen in den trein met voorwerpen belegt oui o)i deze wijze plaatsen te bezetten voor zijrie reisgenooten, die eerst later aan het station komen. Deze handelwijze is niet geoorloofd het personeel is bevoegd, bedoelde plaatsen ter beschikking van andere reizigers te stellen. DAAR GAAN ZE.... Te Zaandam zijn een zestal heeren uit de commissie van de bedrijven voor 10. dagen op reis naar Engeland. „Het Weekblad", uitgave van de Chr. persvereeniging in de Zaanstreek, zegt van dit reisje het volgende „Men zegt dat liet doel tweeledig is 1. Om te onderzoeken waarom de ovens, indertijd door den lieer Duijs persoonlijk in Eugeland gekocht, niet in alle opzichten voldoen. Men schijnt te willen zien of een ander-soort steenkool in de ovens heter voldoen kan. Dit schijnt alleen in Engeland met eigen oogen aanschouwd te moeten-worden en 't kan geschieden zonder één woord Engelsch daarbij te spreken, of 't moest een enkel woord steenkolen-Engelsch zijn. 2. Om te vragen, of en hoelang op de ovens nog garantie is. Door een massa optreden meent de commissie langer garantie te verkrijgen dan door de vraag schriftelijk te doen. Wij wenschen deu heeren goede reis. De gemeenteraadsverkiezingen zijn i .orvvwrupidT! nu f i nnr ilno moaiiHfH) Franco ner nnst voor Nederland 1.25. ».55ÜSRE^®BS**G2S )S een gevuig vau uei ihjuhv,. ..u r

Krantenbank Zeeland

Luctor et Emergo | 1919 | | pagina 1