Uit de Provincie.
Kerk, Se li ei en Zending.
Burgerlijke Stand.
karakters ons daarin beschreven werken
zegenrijk in op de kinderziel. Heel 't
onderwijs moet met liet christelijk be
ginsel doortrokken zijn.
Ook omdat we in 't eenzijdig intellec
tualisme (verstandsrichting) de vijand
van den mensch zagen, moesten we^eigen
scholen stichten, 't Verstand is niet het
beste van den mensch. 't Middelpunt
van den mensch is het hart. Niet iemands
kennis bepaalt zijn waardemaar wat
hij is, zijn persoonlijkheid doet dat.
't Onderwijs is niet 't hoogste. Karakter
vorming staat hooger. De religie kan
hierbij niet gemist. De opvoeding moet
harmonisch zijn en niet eenzijdig.
Ook is het de plicht der ouders zelf
scholen op te richten. De staat kan geen
opvoeder zijn. Velen onzer tegenstanders
zullen straks erkennen, dat de staat
evenmin als godsdienstige opvoeding, de
gewone opvoeding kan geven. Dit is
recht en plicht der ouders. Als straks
de kruitdamp van den strijd is wegge
trokken, dan zullen onze tegenstanders
moeten erkennen, dat wij door onzen
strijd voor de vrije school, tegenover de
staatsschool bereikt hebben, dat in ons
landstaatsabsolutisme(alleenheerschappij
op elk terrein van den staat) voor langen
tijd onmogelijk is geworden. De voor
standers van de vrije school hebben het
gevoeld, dat de verfoeilijke leer van het
staatsabsolutisme strijdt tegen ous his
torisch verleden. Want onze voorouders
waren als alle religieuse menschen, jhis-
torisch aangelegd. Ze begrepen de groote
waarde der geschiedenis. Ook voor de
school. Het heden moet wortelen injhet
verleden.
De Christelijke school, opgericht in
gehoorzaamheid aan het bevel de kin
deren te brengen tot Christusin 't
besef van het recht en de plicht der
ouders hun kinderen op te voeden in
de vreeze des Heeren strijdend voor
de vrijheid tegen dwingend gezagter
bereiking van een harmonische ontwik
keling, uit liefde tot de historie, kan
door geen uitwendige middelan ten val
worden gebracht, als ze inwendig maar
sterk staat. Daarom moeten we trouw
blijven aan 't beginsel. De Heilige Schrift
hoog houden en er dagelijksch kracht
uit putten. Steeds biddend in contact
staan met God.
Homerus' Ilias zette een stempel op
't Atheensche volkzou dan de H. S.
dat niet doen op het kind Die indruk
mag niet verzwakt worden.
Velen achten verstandelijke ontwik
keling 't hoogste voor hun kind. En 't
moet gezegd, de wereld kent haar hoogste
prijzen toe aan het intellect. Wie een
goed verstand heeft komt erwie ver
stand en talenten heeft, komt er gemak
kelijk wie verstand, talenten en genie
heeft ziet zich vele en de mooiste
deuren geopend. Maar niet die van
het koninkrijk Gods. Daarvoor is de
wederbarende werking van den Heiligen
Geest noodig.
De Heilige Schrift spreekt van ouder-
recht en ouderplicht. De ouders hebben
het recht gehoorzaamheid te eischen van
hun kinderen, maar dat recht rust op
den grondslag van hun plicht tegenover
God. Een zware verantwoordelijkheid
draagt ieder ouder dus. En laten we
het bedenken, verwaarloosde plicht loopt
uit op een beknibbeld recht. Dat geldt
óók voor de Christelijke school. Verster
king van den invloed der ouders op het
onderwijs is noodig, maar dan moeten
ze ook hun plicht verstaan. Dan moet
er belangstelling voor het Christelijk
onderwijs blijven. Geve God (dat we de
zilveren ketenen niet willig dragen, waar
we ons aan de ijzeren hebben ontwor
steld. De financieele gelijkstelling moet
de staatsalmacht niet tengevolge hebben
en moet niet leiden tot poedagogische
gelijkwording. Dan zou de gevoerde strijd
vruchteloos geweest zijn. De nieuwe tijd
moet ons wakende en biddende vinden.
Uit de H. S. moet het goud der paeda-
gogische wijsheid naar voren worden
gebracht. En ook gebed helpt meer
dan subsidie. Uitwendig (lokalen, leer
middelen, methode enz.) zal veel verbe
teren, iuwending is sterkte en Gods zegen
noodig. Naar haar wezen product der
historie, door haar vorm zich aanpas
sende bij het heden, kan onze Christe
lijke School onder de zegen des Heeren
velen tot rijken en eeuwigen zegen zijn.
Waar niemand van de gelegenheid om
vragen te stellen gebruik maakte, ein
digde de heer Oosterlee, deze helaas te
weinig bezochte middagvergadering met
dankzegging.
In de pauze konden de van buiten
gekomenen zich verkwikken aan koffie
en broodjes. Daarna in de Kerk muziek
en zang.
Onder leiding van den heer Nobels,
bracht een koor van onderwijzers, on
derwijzeressen en eenige andere dames
een tweetal nummers ten gehoore. De
dames Overbeeke en Bol vergastten ons
ieder op een goed geslaagde solozang
terwijl een kwartet het Agnus Deï deed
hooreu. Een woord van hulde voor wat
de zangers en zangeressen onder leiding
van den heer Nobels, na slechts een
week van voorbereiding hebben gepres
teerd is wel op z'n plaats.
De heer Visser uit Rotterdam gaf nog
een fantasie op het fraaie orgel. Een
schitterende reclame voor het concert
op Pinkstermaandag. Wat we nu hoor
den, deed verlangen naar meer.
In de avondvergadering, die veel beter
bezocht was, trad Ds. v. d. Berg op, na
door den voorzitter in geleid te zijn met
een kort woord.
De spreker heeft het opschrift zijner
rede ontleend aan psalm 127. Deze psalm
werd gezongen als het volk optrok naar
Jeruzalem. Was troostrijk ook voor de
weergekeerden uit Babel. De zonen en
dochteren worden in dit lied opgewekt
tot getrouwheid aan het beginsel. Deze
moeten worden gevormd, evenals de
pijlen gescherpt. Deze vorming is de
taak der ouders.
Onderwijs is het middel om huis, staat,
kerk en maatschappij te bouwen. Door
't onderwijs moeten de kinderen tot
karakters gevormd. De bedding moet er
door gegraven, waarin het geestelijk
ieven geleid moet worden. Het huisgezin
is de cel waaruit de maatschappij wordt
gebouwd. Ook de historie heeft waarde
voor de karaktervorming, 't Onderwijs
moet zich aansluiten bij 't nationaal ka
rakter van ons volk. Heel 't onderwijs,
de tucht, de omgang van onderwijzers
en leerlingen moet beheerscht worden
door de vreeze des Heeren. Zoo kan
het organisme des volks worden beïn
vloed. We moeten ons dan ook niet
blind staren op bet enkele kind, maar
ons beginsel moet de wereld worden in
gedragen.
Neutraliteit is bij het onderwijs niet
mogelijk. Een goed onderwijzer geeft
z'n persoonlijkheid, kan dus nooit neu
traal zijn.
School en huis moeten samenwerken.
De ouders mogen niet afbreken wat de
school opbouwt. Dan zou 't ook hier
een vergeefs bouwen zijn. Het hart van
het kind moet door Gods Geest worden»
geraakt. Anders baat zelfs het beste
onderwijs niet. De Heilige Geest moet
het innerlijk bestaan van het kind ver
anderen. Dat kan geen mensch. Maar
als de H. G. het doet, dan worden er
besliste Christenen gevormd, waarvoor
we ons niet hebben te schamen in de
poort. Naast wedergeboorte onderwijs.
Anders geen nieuwe levensopenbaring.
Vallen beide samen, dan zien we een
heerlijke vrucht. Daarom moet er veel
voor onze scholen worden gebeden.
In alles toch zijn we afhankelijk van
God. Onderwijzers en ouders. De eersten
hebben een zeer moeilijke taak. Hun
werk mocht wel eens meer gewaardeerd
worden en verdient alle hulde.
Ons onderwijs moet nog meer vooruit.
De geestelijke worsteling begint straks
pas echt. We moeten niet verslappen,
maar in eenheid onze kracht zoeken.
Ook is langer onderwijs dan tot het
twaalfde jaar noodig. Liefst tot 14 jaar.
In de periode die nu komt, dreigt het
gevaar, dat de onderwijzers zich te veel
rijksambtenaren gaan gevoelen, en dat
de ouders, omdat ze geen financieele
offers meer voor de school behoeven te
brengen, hun sympathie gaan verliezen
voor de Christelijke school. Dan zou de
band tusschen onderwijzers en ouders
verbroken worden. En dat zou jammer
ziju.
Biddend moeten onderwijzers en ouders
elkaar helpen in de opvoeding der
kinderen.
Dan zal God Zijn zegen geven.
De heeren De Visser en Jansen doen
een vraag, die de spreker beantwoord.
Daarna gaat deze voor in dankgebed.
De zevende Schooldag voor den
Scholenbond „Land van Axel" is goed
geslaagd. Geve God, dat hij vruchten
drage' voor het Christelijk onderwijs in
deze streken.
VERGADERING
van de gewestelijke afdeeliug van den
Christ. Boeren- en Tuindersbond.
Na opening met gebed door den voor
zitter, de heer Joh. de Feijter, trad
Woensdagmiddag voor genoemde afdee-
ling alhier op de heer van den Heuvel.
De spreker begon met er op te wijzen,
dat we onzen tijd moeten verstaan. Dat
is wel eens moeilijk, omdat |we vast
zitten aan oude gewoonten. En toch
moet een Christen het doen. Zoo ook
moet er meer sympathie komen voor
den Christelijken Boeren- en Tuinders-
bond. Doel van deze vergadering is dan
ook, de aanwezigen op te wekken tot
ijverige propaganda voor den Bond.
Onze tijd kenmerkt zich door belang
rijke verschijnselen, waarvan spreker
noemt
a. de belangstelling voor den landbouw.
Vroeger was de boer dikwijls het
voorwerp van spot; thans kan hij zich
in aller belangstelling verheugen, wat
soms ook wel eens hinderlijk kan. zijn.
Ook de regeering bemoeit zich veel meer
dan vroeger met den landbouw ;j
b. de organisatiezin, die allerwegen
opkomt. Het verlies van een groot deel
der bedrijfsvrijheid, dwingt tot organi
satie. Waar 't gaat naar organisatie en
socialisatie, moeten we georganiseerd de
bemoeiing met ons bedrijf van buiten
af, (binnen de perken der noodzakelijkheid
houden.
c. het ontstaan van meer positief
Christelijke organisaties op allerlei ge
bied. De arbeiders gingen hier voor.
Na de reorganisatie van Boaz is er ook
een opbloei te verwachten van de chris
telijke patroonsbonden, niet 't minst van
onzen Christelijken Boeren- en Tuinders
bond.
Op landbouwgebied ging het organi-
seeren langzamer darr in de steden.
Dat kwam, omdat er nog geen landar-
beidersvereenigingen waren, en doordat
er tusschen de boeren geen concurrentie
was voor den afzet hunner producten.
Ook heeft de boer in 't algemeen te
weinig zin voor organisatie. Hij voelt
er niet veel voor. Wel bestaan er al
lang landbouwvereenigingen, maar dit
zijn geen bedrijfsorganisaties. Ze staan
geen economisch belaug voor. Nu de
Staat de eeuige afnemer werd, ontstond
de behoefte aan organisatie. Vereenigd
staat men sterk. Laat dat zoo blijven,
want de vrije toestand van voor den
oorlog komt nooit terug. En ook tegen
de willekeur van den handel is organi
satie zeer gewenscht.
Straks zal de boer te .rekenen hebben
met 4 machten 1 de staat, 2 de indus
trie, 3 de handel en 4 de arbeidersor
ganisaties, Helder afgebakende verhou
dingen, (geen vijandige) zijn noodig. Goed
omschreven overeenkomsten moeten we
hebben.
Waarom nu een Christelijke organi
satie Om de overheidsbemoeiing en het
arbeidersvraagstuk. We hebben de mo
raal van Gods wet te aanvaarden tegen
over overheid en werkman. De staats
bemoeiing ;moet niet grooter zijn dan
noodig is, dus kunnen we niet met de
liberalen sameuwevken. Een voorbeeld
ten bewijzeToen in de tachtiger jaren
de landbouw in moeilijke omstandigheden
verkeerde, en er over graanrechten.werd
gesproken om de boeren te helpen, toen
waren de landbouwers daar niet tegen,
maar wel de landbouwvereenigingen.
Hoe dat kon? Omdat in de besturende
liberalen den toon aangaven en deze
voor vrijhandel waren.
Ook ten opzichte van het arbeiders
vraagstuk kunnen we niet met de
liberalen meewerken. Die hebben hun
tijd nooit verstaan. Er is een groot
verschil tusschen het hooghartig libera
lisme, dat den arbeider als een stuk
koopwaar beschouwd en slechts op geld-
verdienen uit is, en de ware Boazliguur,
die in den werkman ziet de mensch
Gods. We moeten het goede zoeken en
willen, ook voor onze arbeiders. Zij
hebben in November ons land onder
Gods bestuur gered. Die Christelijke
arbeidersorganisaties te steunen is dan
ook onze roeping. En nu wordt telkens
door de socialisten tegen onze arbeiders
gezegd „Jullie, arbeiders, moet wel in
eigen Christelijke organisaties en de
patroons blijven in neutrale bonden,
kom jullie ook bij ons. Dan staan we
nog sterker." Laten we de socialisten
dat argument uit de handen slaan, door
als patroons ook ons in een Christelijken
Bond te organiseeren.
Onze levensbeschouwing is immers
van alles-behcerschend belang. Die omvat
alles. Niets valt er buiten. Ook het
bedrijfsleven niet. Laten we alle spot
en hoon ten spijt, stil onzen gang gaan,
en in de Christelijke Boeren- en Tuinders-
bond ons organiseeren. Is de Bond
straks sterker, dan kunnen we die in
tweeën splitsen. Een aföeeling voor de
boeren en een voor de tuinders.
Maar ons eerste werk moet zijn, de
Christelijke Boeren- en Tuindersbond
groot en sterk maken, opdai er kracht
van uitga, ten zegen van land en volk.
Na het uitspreken dezer rede werd
gediscuseerd over de vraag, of staande
de vergadering een afdeeling voor Ter
Neuzen en Hoek zou worden opgericht,
dan wel later. Besloten werd, dat heden
over drie weken in een nieuwe verga
dering te doen.
Alsnog werd besloten de zaaizaad
keuring ter hand te nemen. De goed
gekeurde zaden zullen dan met de af-
deelingen Groningen en (of) Friesland
worden geruild. Een goed idee, dat
vruchtbaar kan werken. Wie nog niet
lid is, geve zich nu spoedig op.
De voorzitter, de heer Joh. de Feijter,
sloot daarop de vergadering, en ging
voor in dankgebed.
VERSLAG
van de lezing van den heer LAERNOES,
gehouden te Zaamslag 5 Juni 1919.
De voorzitter der vergadering, de
edelachlb. heer De Feijter. begint met
zijn spijt uit te spreken over de geringe
belangstelling.
Hij wijst op de chaotische toestanden
in Rusland waai gelijkmatig bezit is ge
profiteerd en waar thans ellende, hon
ger en dood in zijn afzichtelijkste vormen
rondwaren.
We hebben de handen in een te slaan
om dergelijke revolutionaire woelingen
te keeren.
De heer Laernoes, thans het woord
verkrijgende, houdt een lezing over
Werkeloosheidsverzekering en Vrijwillige
Landstorm.
In de laatste jaren is van allerlei zijde
gewezen op de vele sociale misstanden en
zoo ook op den misstand van de onvrijwil
lige werkeloosheid. Op dit terrein zijn
reeds verschillende stappen gedaan in
de goede richting. Men wil de werke-
loozen helpen. In het buitenland be
staan reeds lang kassen tot steun in
tijden van werkeloosheid.
Spreker beschrijft de schrille toestand
der werkeloosheid, die luiheid en bitter
heid kweekt.
Uit de historie der Grieken en Ro
meinen alsmede uit de Middeleeuwen
toont hij aan de toeneming van het
pauperisme en de geringe actie tegen
de werkeloosheid, om bij het opkomen
der gilden te wijzen op de werkeloos
heidsverzekering, die toen reeds in toe
passing werd gebracht.
Na de Fransche revolutie met haar
prediking, van het individualisme, ver
meerderde de werkeloosheid op nieuw
en door het opkomen van het industri-
ëeele leven met zjjn onbeperkte concu-
rentie en overproductie/ alsmede door
verschillende crisissen werd dit kwaad
steeds grooter.
Men ging zinnen op middelen tegen
de werkeloosheid. Arbeidsbeurzen wer
den gevormdmen trachtte werk te
verschaffen maar deze middelen konden
het kwaad niet volkomen bestrijden.
Verzekering tegen werkeloosheid is ten
slotte gebleken het juiste middel.
In de laatste jaren is ook in ons land
een stap in die richting gedaan en de
wet van minister Lely tot werkeloosheid-
verzekering is in 1917 in werking ge
treden.
Daartoe dienen in elke gemeente afzon
derlijke vereenigingen te worden opge
richt, die een kas vormen door het innen
van contributie. De gemeente, evenals het
Rijk, kunnen ieder een subsidie verleeuen
van 50 van Het inkomen der ver
eeniging, zoodat dit bedrag kan ver
dubbelen.
Al dezen arbeid zou echter tevergeefs
zijn, wanneer hier, evenals in andere
landen, de revolutie uitbrak.
Een staatsgreep van het Socialisme
en Bolsjewisme valt nog te vreezen.
Wat in November het plan was, wil
men herbalen om het doel te bereiken.
Wijnkoop staat voortdurend in ver
binding met het buitenland. Aan geld
ontbreekt het niet, om het misdadig plan
uit te voeren. Met Troelstra in bond
eischt uien, dat de Koningin afstand doe
van den troon, vóór men Haar er afhaalt.
Wanneer het plan gelukt, zullen
onmiddellijk arbeiders- en soldatenraden
worden ingesteld. Vreemderevolutionaire
strijdkrachten zijn disponibel.
Reeds zijn alle grondbezitters gerang
schikt en genummerd, om bij het uit
breken der revolutie alles op te eischen
tot staatseigendom en het geld te nati-
onaliseeren.
Dan krijgen we de heerschappij van
dieven en moordenaars.
Om dit alles te verijdelen, moet de
vrijwillige landstorm steeds worden uit
gebreid. Duizenden moeten gereed staan,
om, wanneer de revolutiemare wordt
gehoord, onmiddellijk de regeering bij
te staan en de troon van onze geliefde
Vorstinne te sell agen.
Buiten de gewone militaire èoldij en
de vergoeding wordt dan f4 extra per
dag uitbetaald.
Dit geldt den geoefenden in den mili
tairen dienst. Alle overige burgers sluiten
zich natuurlijk aan bij de burgerwacht,
om in eigen gemeente do orde en de
rust te handhaven.
't Is niet te hopen, dat de onverschil
ligheid zulke afmetingen heeft aangeno
men, dat- men niet spoedig zich voor een
van beiden opgeeft als lid.
Nadat de heer L. Rouw nog had te
kennen gegeven, vernomen te hebben,
dat èn gemeente èn rijk ieder 100
zouden bijleggen voor Let bedrag tot
verzekering tegen werkeloosheid, waarop
de spreker ontkennend antwoordde,
dankt de heer De Feijter den heer Laer
noes voor het geleverde.
TER NEUZEN, 6 Juni 1919.
Maandag 2e Pinksterdag zullen twee
extra treinen loopen n.l. van Hulst 12.40
Axel 12.55. Ter Neuzen (aank.) 1.12
Va,n Ter Neuzen 1.45 Axel 2.02. Hulst
(aank.) 2.15.
Zaamslag. Hedennacht zijn bij den
landbouwer C. de P. in de Groenstraat
alhier, uit de schuur niet minder dan
vier fietsen tegelijk gestolen.
Woensdagnacht omstreeks half
twee overvielen een zestal onbekenden de
hoeve van den oud-burgemeester van
Philippine, den heer de Ceulenaere, aan
de Isabellasluis. Twee hunner drongen
een raam binnen. De heer de Ceulen
aere, die waarschijnlijk is opgestaan om
verzet te bieden, werd door hen neer
geschoten met een revolver. De kogel
drong hem door hot rechteroog en ver
liet het hoofd langs het oor. Zijn vrouw
werd onder bedreiging met een revolver
genoodzaakt het geld te wijzen, wat zij
deed. Ongeveer 6000 francs namen de
misdadigirs mee. Na hun vertrek wer
den door de vrouw de in de schuur sla
pende knechts gewekt en werd de po
litie gewaarschuwd. Tevens werd genees
kundige hulp ingeroepen. Er bestaat
kans op behoud van den heer De Ceu
lenaere.
De marechausse stelde een uitgebreid
onderzoek in; sporen wijzen aan dat de
misdadigers over de grens vertrokken
zijn.
Cadzand. Dezer dagen kwam bij de
Gebr. De Keuning, landbouwers omier
deze gemeente, een persoon, welke voor
gaf door den eigenaar der hofstedê ge
zonden te zijn om na te gaan welke
reparaties er noodig waren. Hij wist
zich zoo netjes en vertrouwd voor te
doen, dat de bewoners volstrekt geen
argwaan koesterden. Nadat het een en
ander door hem genoteerd was, gaf hij
te kennen, dat hij maar direct een brief
aan den eigenaar, welke in België woont,
wilde schrijven, omdat dit de zaak zou
bespoedigen en vroeg of hij daartoe in
een kamer kon gaan schrijven, dan kou
den zij inmiddels aan hun werk biijven.
Dit werd hem toegestaan. Van dit ver
trouwen heeft bij gebruik gemaakt om
een kast te openen en daaruit te ont
vreemden f6000, wat de bewoners eerst
tegen den avond bemerkten.
Na de gebruikelijke complimenten
vertrok hij weldra per fiets, zooals hij
ook gekomen was, maai nu in de richting
van C)ostburg. Daar is hij bij een fietsen
handelaar binnengegaan en heeft daar
een nieuwe motor voor f 1500 gekocht.
Deze koop iging zeer vlug in zijn werk
en de leverancier moest hem maar spoe
dig de voornaamste handeling van het
motorrijwiel uitleggen. Na nog een
motorpak gekocht te hebben, reed hij
weg in de richting van Waterlandkerkje.
lïier aangekomen bleef de machine
slaan en kon hij deze niet meer op gang
krijgen en bood hij f 100 aan dengene,
welke den motor weder op jgang zou
brengen. Inmiddels stuurde hij een
jongen naar Oostburg, om den verkooper
te halen. Doch nu verscheen een persoon
die den motor weder op gang kon bren
gen, en reed hij in de richting van de
Belgische grens weg. Volgens het gege
ven signalement moet dit alles door den
zelfden persoon gedaan zijn en hiernaar
zoekt de politie.
De dader van bovengenoemden dief
stal van f 6000 bij de Gebr. de Keuninck
is aangehouden, het is een 17-jarige
jongen uit Middelburg. Wegens gebrek
aan paspoort kon hij in België niet weg
komen en werd teruggezonden. Hij was
op reis gegaan naar Holland en werd
bij den Moerdijkbrug ingerekend.
A n t i-m i 1 i t a ir i s m e.
Te Vlissingen zijn twee marine-matro
zen aangehouden, die met anti-militaris
tische lectuur colporteerdeneen hun
ner bleek deserteu te zijn.
Souburg. Alhier doet zich het zeker
met alledaagsoh geval voor, dat een kat,
als voedster dienst doet voor jonge ko
nijntjes, en deze als haar eigen jongen,
die verdronken zijn, verzorgt. V. C.
Ned. Herv. Kerk.
BeroepenTe Blauwkapel, G. J. Kol-
dewijn, te Domburg.
Aangenomen Na.ar Schermerliorn, Ch.
Boerendonk, te Oudendijk.
GereU Kerken.
BeroepenTe Blija, F. W. Geerds, te
Scharnegoutum te Woubrugge, J. Hoek,
te Schiedam te Cubaard, J. Eringa, te
Sneek te Zwolle, J. Dam, te Bodegraven
en (2de vacature), A. Boeijinga, te Koog-
Zaandijk te Onderdendam, D. G. A.
Brouwer, te Amersfoortte Leidschen-
dam, J. Hoek, te Schiedam.
BedanktVoor Rijswijk, J. A. Tazelaar,
te Haarlemmermeer.
Benoemd tot onderwijzer(es)
Te Assen, mej. J. E. Jansen, te Zwart
sluis en mej. G. M. v. Arkel, te Gronin
gen te Apeldoorn, H. Siersema, te
Meppelte 's Gravenhage, W. A. 't Ilart,
te Apeldoorn.
Ruim 400 leden der Gereformeerde
Kerk te Middelburg hebben een verzoek
bij den kerkeraad ingediend om ander
maal het schorsingsbesluit van ds. Nete
lenbos ter zijde te stellen.
Attestatiën uit Middelburg.
Ds. W. H. Gispen is, naar zijn schrij
ven in de „Dr. en Ov. Kerkb", van
meening, dat wanneer het blijkt, dat de
Kerkeraad van de Geref. Kerk te Mid
delburg en een groot aantal leden de
zijde van Ds. Netelenbos kiest, zoo er
leden van de Kerk te Middelburg zich
met attestatie aanmelden, deze attestatie
niet zonder nader onderzoek aanvaard
kan worden. Elke Kerkeraad heeft het
recht daartoe, wanneer het blijkt, dat
degenen, die getuigenis geven, niet be
trouwbaar zijn op het stuk der Belijdenis.
De Kerkeraad van Middelburg geeft zelf
door zijn optreden voldoende aanleiding
aan de zusterkerken om een getuigenis
door hem afgegeven te wantrouwen.
CORRESPONDENTIE.
Kort geleden werd abusievelijk in ons
blad een berichtje geplaatst over een
poging tot zelfmoord. Door een samen
loop van omstandigheden was het onze
aandacht ontsnapt. Onze correspondenten
worden verzocht zelfmoord of pogingen
daartoe niet meer te vermelden, daar
deze voortaan niet zullen worden ge
plaatst.
TER NEUZEN. Huwelijks aangiften.
30 Mei. Adriaan Pieter de Doelder, oud
21 j., jm. en Pieternella Adriar.a Bal, oud
24 j., jd. Karl Pel er Drosten, oud 59
j.. weduwn. en Catharina Donze, oud
28 j., jd.
Huwelijks voltrekkingen. 28 Mei. Cor
nells de Kubber, oud 25 j., jm. en Fran-
cina Johanna Kusmann, oud 19 j.. jd.
Geboorten. 28 Vlei. Willem Johan,
z. van Alphouse Hubert Frits Marie
van Rompu en van Marie de Jongh.
31 Mei. Cornelia Maria d. van Francis-
cus Bernardus- van Troost en vanJaco-
mina Steen. Maria Johanna, d. van