Uit de Provincie. Kerk, Se li ei en Zending. Burgerlijke Stand. karakters ons daarin beschreven werken zegenrijk in op de kinderziel. Heel 't onderwijs moet met liet christelijk be ginsel doortrokken zijn. Ook omdat we in 't eenzijdig intellec tualisme (verstandsrichting) de vijand van den mensch zagen, moesten we^eigen scholen stichten, 't Verstand is niet het beste van den mensch. 't Middelpunt van den mensch is het hart. Niet iemands kennis bepaalt zijn waardemaar wat hij is, zijn persoonlijkheid doet dat. 't Onderwijs is niet 't hoogste. Karakter vorming staat hooger. De religie kan hierbij niet gemist. De opvoeding moet harmonisch zijn en niet eenzijdig. Ook is het de plicht der ouders zelf scholen op te richten. De staat kan geen opvoeder zijn. Velen onzer tegenstanders zullen straks erkennen, dat de staat evenmin als godsdienstige opvoeding, de gewone opvoeding kan geven. Dit is recht en plicht der ouders. Als straks de kruitdamp van den strijd is wegge trokken, dan zullen onze tegenstanders moeten erkennen, dat wij door onzen strijd voor de vrije school, tegenover de staatsschool bereikt hebben, dat in ons landstaatsabsolutisme(alleenheerschappij op elk terrein van den staat) voor langen tijd onmogelijk is geworden. De voor standers van de vrije school hebben het gevoeld, dat de verfoeilijke leer van het staatsabsolutisme strijdt tegen ous his torisch verleden. Want onze voorouders waren als alle religieuse menschen, jhis- torisch aangelegd. Ze begrepen de groote waarde der geschiedenis. Ook voor de school. Het heden moet wortelen injhet verleden. De Christelijke school, opgericht in gehoorzaamheid aan het bevel de kin deren te brengen tot Christusin 't besef van het recht en de plicht der ouders hun kinderen op te voeden in de vreeze des Heeren strijdend voor de vrijheid tegen dwingend gezagter bereiking van een harmonische ontwik keling, uit liefde tot de historie, kan door geen uitwendige middelan ten val worden gebracht, als ze inwendig maar sterk staat. Daarom moeten we trouw blijven aan 't beginsel. De Heilige Schrift hoog houden en er dagelijksch kracht uit putten. Steeds biddend in contact staan met God. Homerus' Ilias zette een stempel op 't Atheensche volkzou dan de H. S. dat niet doen op het kind Die indruk mag niet verzwakt worden. Velen achten verstandelijke ontwik keling 't hoogste voor hun kind. En 't moet gezegd, de wereld kent haar hoogste prijzen toe aan het intellect. Wie een goed verstand heeft komt erwie ver stand en talenten heeft, komt er gemak kelijk wie verstand, talenten en genie heeft ziet zich vele en de mooiste deuren geopend. Maar niet die van het koninkrijk Gods. Daarvoor is de wederbarende werking van den Heiligen Geest noodig. De Heilige Schrift spreekt van ouder- recht en ouderplicht. De ouders hebben het recht gehoorzaamheid te eischen van hun kinderen, maar dat recht rust op den grondslag van hun plicht tegenover God. Een zware verantwoordelijkheid draagt ieder ouder dus. En laten we het bedenken, verwaarloosde plicht loopt uit op een beknibbeld recht. Dat geldt óók voor de Christelijke school. Verster king van den invloed der ouders op het onderwijs is noodig, maar dan moeten ze ook hun plicht verstaan. Dan moet er belangstelling voor het Christelijk onderwijs blijven. Geve God (dat we de zilveren ketenen niet willig dragen, waar we ons aan de ijzeren hebben ontwor steld. De financieele gelijkstelling moet de staatsalmacht niet tengevolge hebben en moet niet leiden tot poedagogische gelijkwording. Dan zou de gevoerde strijd vruchteloos geweest zijn. De nieuwe tijd moet ons wakende en biddende vinden. Uit de H. S. moet het goud der paeda- gogische wijsheid naar voren worden gebracht. En ook gebed helpt meer dan subsidie. Uitwendig (lokalen, leer middelen, methode enz.) zal veel verbe teren, iuwending is sterkte en Gods zegen noodig. Naar haar wezen product der historie, door haar vorm zich aanpas sende bij het heden, kan onze Christe lijke School onder de zegen des Heeren velen tot rijken en eeuwigen zegen zijn. Waar niemand van de gelegenheid om vragen te stellen gebruik maakte, ein digde de heer Oosterlee, deze helaas te weinig bezochte middagvergadering met dankzegging. In de pauze konden de van buiten gekomenen zich verkwikken aan koffie en broodjes. Daarna in de Kerk muziek en zang. Onder leiding van den heer Nobels, bracht een koor van onderwijzers, on derwijzeressen en eenige andere dames een tweetal nummers ten gehoore. De dames Overbeeke en Bol vergastten ons ieder op een goed geslaagde solozang terwijl een kwartet het Agnus Deï deed hooreu. Een woord van hulde voor wat de zangers en zangeressen onder leiding van den heer Nobels, na slechts een week van voorbereiding hebben gepres teerd is wel op z'n plaats. De heer Visser uit Rotterdam gaf nog een fantasie op het fraaie orgel. Een schitterende reclame voor het concert op Pinkstermaandag. Wat we nu hoor den, deed verlangen naar meer. In de avondvergadering, die veel beter bezocht was, trad Ds. v. d. Berg op, na door den voorzitter in geleid te zijn met een kort woord. De spreker heeft het opschrift zijner rede ontleend aan psalm 127. Deze psalm werd gezongen als het volk optrok naar Jeruzalem. Was troostrijk ook voor de weergekeerden uit Babel. De zonen en dochteren worden in dit lied opgewekt tot getrouwheid aan het beginsel. Deze moeten worden gevormd, evenals de pijlen gescherpt. Deze vorming is de taak der ouders. Onderwijs is het middel om huis, staat, kerk en maatschappij te bouwen. Door 't onderwijs moeten de kinderen tot karakters gevormd. De bedding moet er door gegraven, waarin het geestelijk ieven geleid moet worden. Het huisgezin is de cel waaruit de maatschappij wordt gebouwd. Ook de historie heeft waarde voor de karaktervorming, 't Onderwijs moet zich aansluiten bij 't nationaal ka rakter van ons volk. Heel 't onderwijs, de tucht, de omgang van onderwijzers en leerlingen moet beheerscht worden door de vreeze des Heeren. Zoo kan het organisme des volks worden beïn vloed. We moeten ons dan ook niet blind staren op bet enkele kind, maar ons beginsel moet de wereld worden in gedragen. Neutraliteit is bij het onderwijs niet mogelijk. Een goed onderwijzer geeft z'n persoonlijkheid, kan dus nooit neu traal zijn. School en huis moeten samenwerken. De ouders mogen niet afbreken wat de school opbouwt. Dan zou 't ook hier een vergeefs bouwen zijn. Het hart van het kind moet door Gods Geest worden» geraakt. Anders baat zelfs het beste onderwijs niet. De Heilige Geest moet het innerlijk bestaan van het kind ver anderen. Dat kan geen mensch. Maar als de H. G. het doet, dan worden er besliste Christenen gevormd, waarvoor we ons niet hebben te schamen in de poort. Naast wedergeboorte onderwijs. Anders geen nieuwe levensopenbaring. Vallen beide samen, dan zien we een heerlijke vrucht. Daarom moet er veel voor onze scholen worden gebeden. In alles toch zijn we afhankelijk van God. Onderwijzers en ouders. De eersten hebben een zeer moeilijke taak. Hun werk mocht wel eens meer gewaardeerd worden en verdient alle hulde. Ons onderwijs moet nog meer vooruit. De geestelijke worsteling begint straks pas echt. We moeten niet verslappen, maar in eenheid onze kracht zoeken. Ook is langer onderwijs dan tot het twaalfde jaar noodig. Liefst tot 14 jaar. In de periode die nu komt, dreigt het gevaar, dat de onderwijzers zich te veel rijksambtenaren gaan gevoelen, en dat de ouders, omdat ze geen financieele offers meer voor de school behoeven te brengen, hun sympathie gaan verliezen voor de Christelijke school. Dan zou de band tusschen onderwijzers en ouders verbroken worden. En dat zou jammer ziju. Biddend moeten onderwijzers en ouders elkaar helpen in de opvoeding der kinderen. Dan zal God Zijn zegen geven. De heeren De Visser en Jansen doen een vraag, die de spreker beantwoord. Daarna gaat deze voor in dankgebed. De zevende Schooldag voor den Scholenbond „Land van Axel" is goed geslaagd. Geve God, dat hij vruchten drage' voor het Christelijk onderwijs in deze streken. VERGADERING van de gewestelijke afdeeliug van den Christ. Boeren- en Tuindersbond. Na opening met gebed door den voor zitter, de heer Joh. de Feijter, trad Woensdagmiddag voor genoemde afdee- ling alhier op de heer van den Heuvel. De spreker begon met er op te wijzen, dat we onzen tijd moeten verstaan. Dat is wel eens moeilijk, omdat |we vast zitten aan oude gewoonten. En toch moet een Christen het doen. Zoo ook moet er meer sympathie komen voor den Christelijken Boeren- en Tuinders- bond. Doel van deze vergadering is dan ook, de aanwezigen op te wekken tot ijverige propaganda voor den Bond. Onze tijd kenmerkt zich door belang rijke verschijnselen, waarvan spreker noemt a. de belangstelling voor den landbouw. Vroeger was de boer dikwijls het voorwerp van spot; thans kan hij zich in aller belangstelling verheugen, wat soms ook wel eens hinderlijk kan. zijn. Ook de regeering bemoeit zich veel meer dan vroeger met den landbouw ;j b. de organisatiezin, die allerwegen opkomt. Het verlies van een groot deel der bedrijfsvrijheid, dwingt tot organi satie. Waar 't gaat naar organisatie en socialisatie, moeten we georganiseerd de bemoeiing met ons bedrijf van buiten af, (binnen de perken der noodzakelijkheid houden. c. het ontstaan van meer positief Christelijke organisaties op allerlei ge bied. De arbeiders gingen hier voor. Na de reorganisatie van Boaz is er ook een opbloei te verwachten van de chris telijke patroonsbonden, niet 't minst van onzen Christelijken Boeren- en Tuinders bond. Op landbouwgebied ging het organi- seeren langzamer darr in de steden. Dat kwam, omdat er nog geen landar- beidersvereenigingen waren, en doordat er tusschen de boeren geen concurrentie was voor den afzet hunner producten. Ook heeft de boer in 't algemeen te weinig zin voor organisatie. Hij voelt er niet veel voor. Wel bestaan er al lang landbouwvereenigingen, maar dit zijn geen bedrijfsorganisaties. Ze staan geen economisch belaug voor. Nu de Staat de eeuige afnemer werd, ontstond de behoefte aan organisatie. Vereenigd staat men sterk. Laat dat zoo blijven, want de vrije toestand van voor den oorlog komt nooit terug. En ook tegen de willekeur van den handel is organi satie zeer gewenscht. Straks zal de boer te .rekenen hebben met 4 machten 1 de staat, 2 de indus trie, 3 de handel en 4 de arbeidersor ganisaties, Helder afgebakende verhou dingen, (geen vijandige) zijn noodig. Goed omschreven overeenkomsten moeten we hebben. Waarom nu een Christelijke organi satie Om de overheidsbemoeiing en het arbeidersvraagstuk. We hebben de mo raal van Gods wet te aanvaarden tegen over overheid en werkman. De staats bemoeiing ;moet niet grooter zijn dan noodig is, dus kunnen we niet met de liberalen sameuwevken. Een voorbeeld ten bewijzeToen in de tachtiger jaren de landbouw in moeilijke omstandigheden verkeerde, en er over graanrechten.werd gesproken om de boeren te helpen, toen waren de landbouwers daar niet tegen, maar wel de landbouwvereenigingen. Hoe dat kon? Omdat in de besturende liberalen den toon aangaven en deze voor vrijhandel waren. Ook ten opzichte van het arbeiders vraagstuk kunnen we niet met de liberalen meewerken. Die hebben hun tijd nooit verstaan. Er is een groot verschil tusschen het hooghartig libera lisme, dat den arbeider als een stuk koopwaar beschouwd en slechts op geld- verdienen uit is, en de ware Boazliguur, die in den werkman ziet de mensch Gods. We moeten het goede zoeken en willen, ook voor onze arbeiders. Zij hebben in November ons land onder Gods bestuur gered. Die Christelijke arbeidersorganisaties te steunen is dan ook onze roeping. En nu wordt telkens door de socialisten tegen onze arbeiders gezegd „Jullie, arbeiders, moet wel in eigen Christelijke organisaties en de patroons blijven in neutrale bonden, kom jullie ook bij ons. Dan staan we nog sterker." Laten we de socialisten dat argument uit de handen slaan, door als patroons ook ons in een Christelijken Bond te organiseeren. Onze levensbeschouwing is immers van alles-behcerschend belang. Die omvat alles. Niets valt er buiten. Ook het bedrijfsleven niet. Laten we alle spot en hoon ten spijt, stil onzen gang gaan, en in de Christelijke Boeren- en Tuinders- bond ons organiseeren. Is de Bond straks sterker, dan kunnen we die in tweeën splitsen. Een aföeeling voor de boeren en een voor de tuinders. Maar ons eerste werk moet zijn, de Christelijke Boeren- en Tuindersbond groot en sterk maken, opdai er kracht van uitga, ten zegen van land en volk. Na het uitspreken dezer rede werd gediscuseerd over de vraag, of staande de vergadering een afdeeling voor Ter Neuzen en Hoek zou worden opgericht, dan wel later. Besloten werd, dat heden over drie weken in een nieuwe verga dering te doen. Alsnog werd besloten de zaaizaad keuring ter hand te nemen. De goed gekeurde zaden zullen dan met de af- deelingen Groningen en (of) Friesland worden geruild. Een goed idee, dat vruchtbaar kan werken. Wie nog niet lid is, geve zich nu spoedig op. De voorzitter, de heer Joh. de Feijter, sloot daarop de vergadering, en ging voor in dankgebed. VERSLAG van de lezing van den heer LAERNOES, gehouden te Zaamslag 5 Juni 1919. De voorzitter der vergadering, de edelachlb. heer De Feijter. begint met zijn spijt uit te spreken over de geringe belangstelling. Hij wijst op de chaotische toestanden in Rusland waai gelijkmatig bezit is ge profiteerd en waar thans ellende, hon ger en dood in zijn afzichtelijkste vormen rondwaren. We hebben de handen in een te slaan om dergelijke revolutionaire woelingen te keeren. De heer Laernoes, thans het woord verkrijgende, houdt een lezing over Werkeloosheidsverzekering en Vrijwillige Landstorm. In de laatste jaren is van allerlei zijde gewezen op de vele sociale misstanden en zoo ook op den misstand van de onvrijwil lige werkeloosheid. Op dit terrein zijn reeds verschillende stappen gedaan in de goede richting. Men wil de werke- loozen helpen. In het buitenland be staan reeds lang kassen tot steun in tijden van werkeloosheid. Spreker beschrijft de schrille toestand der werkeloosheid, die luiheid en bitter heid kweekt. Uit de historie der Grieken en Ro meinen alsmede uit de Middeleeuwen toont hij aan de toeneming van het pauperisme en de geringe actie tegen de werkeloosheid, om bij het opkomen der gilden te wijzen op de werkeloos heidsverzekering, die toen reeds in toe passing werd gebracht. Na de Fransche revolutie met haar prediking, van het individualisme, ver meerderde de werkeloosheid op nieuw en door het opkomen van het industri- ëeele leven met zjjn onbeperkte concu- rentie en overproductie/ alsmede door verschillende crisissen werd dit kwaad steeds grooter. Men ging zinnen op middelen tegen de werkeloosheid. Arbeidsbeurzen wer den gevormdmen trachtte werk te verschaffen maar deze middelen konden het kwaad niet volkomen bestrijden. Verzekering tegen werkeloosheid is ten slotte gebleken het juiste middel. In de laatste jaren is ook in ons land een stap in die richting gedaan en de wet van minister Lely tot werkeloosheid- verzekering is in 1917 in werking ge treden. Daartoe dienen in elke gemeente afzon derlijke vereenigingen te worden opge richt, die een kas vormen door het innen van contributie. De gemeente, evenals het Rijk, kunnen ieder een subsidie verleeuen van 50 van Het inkomen der ver eeniging, zoodat dit bedrag kan ver dubbelen. Al dezen arbeid zou echter tevergeefs zijn, wanneer hier, evenals in andere landen, de revolutie uitbrak. Een staatsgreep van het Socialisme en Bolsjewisme valt nog te vreezen. Wat in November het plan was, wil men herbalen om het doel te bereiken. Wijnkoop staat voortdurend in ver binding met het buitenland. Aan geld ontbreekt het niet, om het misdadig plan uit te voeren. Met Troelstra in bond eischt uien, dat de Koningin afstand doe van den troon, vóór men Haar er afhaalt. Wanneer het plan gelukt, zullen onmiddellijk arbeiders- en soldatenraden worden ingesteld. Vreemderevolutionaire strijdkrachten zijn disponibel. Reeds zijn alle grondbezitters gerang schikt en genummerd, om bij het uit breken der revolutie alles op te eischen tot staatseigendom en het geld te nati- onaliseeren. Dan krijgen we de heerschappij van dieven en moordenaars. Om dit alles te verijdelen, moet de vrijwillige landstorm steeds worden uit gebreid. Duizenden moeten gereed staan, om, wanneer de revolutiemare wordt gehoord, onmiddellijk de regeering bij te staan en de troon van onze geliefde Vorstinne te sell agen. Buiten de gewone militaire èoldij en de vergoeding wordt dan f4 extra per dag uitbetaald. Dit geldt den geoefenden in den mili tairen dienst. Alle overige burgers sluiten zich natuurlijk aan bij de burgerwacht, om in eigen gemeente do orde en de rust te handhaven. 't Is niet te hopen, dat de onverschil ligheid zulke afmetingen heeft aangeno men, dat- men niet spoedig zich voor een van beiden opgeeft als lid. Nadat de heer L. Rouw nog had te kennen gegeven, vernomen te hebben, dat èn gemeente èn rijk ieder 100 zouden bijleggen voor Let bedrag tot verzekering tegen werkeloosheid, waarop de spreker ontkennend antwoordde, dankt de heer De Feijter den heer Laer noes voor het geleverde. TER NEUZEN, 6 Juni 1919. Maandag 2e Pinksterdag zullen twee extra treinen loopen n.l. van Hulst 12.40 Axel 12.55. Ter Neuzen (aank.) 1.12 Va,n Ter Neuzen 1.45 Axel 2.02. Hulst (aank.) 2.15. Zaamslag. Hedennacht zijn bij den landbouwer C. de P. in de Groenstraat alhier, uit de schuur niet minder dan vier fietsen tegelijk gestolen. Woensdagnacht omstreeks half twee overvielen een zestal onbekenden de hoeve van den oud-burgemeester van Philippine, den heer de Ceulenaere, aan de Isabellasluis. Twee hunner drongen een raam binnen. De heer de Ceulen aere, die waarschijnlijk is opgestaan om verzet te bieden, werd door hen neer geschoten met een revolver. De kogel drong hem door hot rechteroog en ver liet het hoofd langs het oor. Zijn vrouw werd onder bedreiging met een revolver genoodzaakt het geld te wijzen, wat zij deed. Ongeveer 6000 francs namen de misdadigirs mee. Na hun vertrek wer den door de vrouw de in de schuur sla pende knechts gewekt en werd de po litie gewaarschuwd. Tevens werd genees kundige hulp ingeroepen. Er bestaat kans op behoud van den heer De Ceu lenaere. De marechausse stelde een uitgebreid onderzoek in; sporen wijzen aan dat de misdadigers over de grens vertrokken zijn. Cadzand. Dezer dagen kwam bij de Gebr. De Keuning, landbouwers omier deze gemeente, een persoon, welke voor gaf door den eigenaar der hofstedê ge zonden te zijn om na te gaan welke reparaties er noodig waren. Hij wist zich zoo netjes en vertrouwd voor te doen, dat de bewoners volstrekt geen argwaan koesterden. Nadat het een en ander door hem genoteerd was, gaf hij te kennen, dat hij maar direct een brief aan den eigenaar, welke in België woont, wilde schrijven, omdat dit de zaak zou bespoedigen en vroeg of hij daartoe in een kamer kon gaan schrijven, dan kou den zij inmiddels aan hun werk biijven. Dit werd hem toegestaan. Van dit ver trouwen heeft bij gebruik gemaakt om een kast te openen en daaruit te ont vreemden f6000, wat de bewoners eerst tegen den avond bemerkten. Na de gebruikelijke complimenten vertrok hij weldra per fiets, zooals hij ook gekomen was, maai nu in de richting van C)ostburg. Daar is hij bij een fietsen handelaar binnengegaan en heeft daar een nieuwe motor voor f 1500 gekocht. Deze koop iging zeer vlug in zijn werk en de leverancier moest hem maar spoe dig de voornaamste handeling van het motorrijwiel uitleggen. Na nog een motorpak gekocht te hebben, reed hij weg in de richting van Waterlandkerkje. lïier aangekomen bleef de machine slaan en kon hij deze niet meer op gang krijgen en bood hij f 100 aan dengene, welke den motor weder op jgang zou brengen. Inmiddels stuurde hij een jongen naar Oostburg, om den verkooper te halen. Doch nu verscheen een persoon die den motor weder op gang kon bren gen, en reed hij in de richting van de Belgische grens weg. Volgens het gege ven signalement moet dit alles door den zelfden persoon gedaan zijn en hiernaar zoekt de politie. De dader van bovengenoemden dief stal van f 6000 bij de Gebr. de Keuninck is aangehouden, het is een 17-jarige jongen uit Middelburg. Wegens gebrek aan paspoort kon hij in België niet weg komen en werd teruggezonden. Hij was op reis gegaan naar Holland en werd bij den Moerdijkbrug ingerekend. A n t i-m i 1 i t a ir i s m e. Te Vlissingen zijn twee marine-matro zen aangehouden, die met anti-militaris tische lectuur colporteerdeneen hun ner bleek deserteu te zijn. Souburg. Alhier doet zich het zeker met alledaagsoh geval voor, dat een kat, als voedster dienst doet voor jonge ko nijntjes, en deze als haar eigen jongen, die verdronken zijn, verzorgt. V. C. Ned. Herv. Kerk. BeroepenTe Blauwkapel, G. J. Kol- dewijn, te Domburg. Aangenomen Na.ar Schermerliorn, Ch. Boerendonk, te Oudendijk. GereU Kerken. BeroepenTe Blija, F. W. Geerds, te Scharnegoutum te Woubrugge, J. Hoek, te Schiedam te Cubaard, J. Eringa, te Sneek te Zwolle, J. Dam, te Bodegraven en (2de vacature), A. Boeijinga, te Koog- Zaandijk te Onderdendam, D. G. A. Brouwer, te Amersfoortte Leidschen- dam, J. Hoek, te Schiedam. BedanktVoor Rijswijk, J. A. Tazelaar, te Haarlemmermeer. Benoemd tot onderwijzer(es) Te Assen, mej. J. E. Jansen, te Zwart sluis en mej. G. M. v. Arkel, te Gronin gen te Apeldoorn, H. Siersema, te Meppelte 's Gravenhage, W. A. 't Ilart, te Apeldoorn. Ruim 400 leden der Gereformeerde Kerk te Middelburg hebben een verzoek bij den kerkeraad ingediend om ander maal het schorsingsbesluit van ds. Nete lenbos ter zijde te stellen. Attestatiën uit Middelburg. Ds. W. H. Gispen is, naar zijn schrij ven in de „Dr. en Ov. Kerkb", van meening, dat wanneer het blijkt, dat de Kerkeraad van de Geref. Kerk te Mid delburg en een groot aantal leden de zijde van Ds. Netelenbos kiest, zoo er leden van de Kerk te Middelburg zich met attestatie aanmelden, deze attestatie niet zonder nader onderzoek aanvaard kan worden. Elke Kerkeraad heeft het recht daartoe, wanneer het blijkt, dat degenen, die getuigenis geven, niet be trouwbaar zijn op het stuk der Belijdenis. De Kerkeraad van Middelburg geeft zelf door zijn optreden voldoende aanleiding aan de zusterkerken om een getuigenis door hem afgegeven te wantrouwen. CORRESPONDENTIE. Kort geleden werd abusievelijk in ons blad een berichtje geplaatst over een poging tot zelfmoord. Door een samen loop van omstandigheden was het onze aandacht ontsnapt. Onze correspondenten worden verzocht zelfmoord of pogingen daartoe niet meer te vermelden, daar deze voortaan niet zullen worden ge plaatst. TER NEUZEN. Huwelijks aangiften. 30 Mei. Adriaan Pieter de Doelder, oud 21 j., jm. en Pieternella Adriar.a Bal, oud 24 j., jd. Karl Pel er Drosten, oud 59 j.. weduwn. en Catharina Donze, oud 28 j., jd. Huwelijks voltrekkingen. 28 Mei. Cor nells de Kubber, oud 25 j., jm. en Fran- cina Johanna Kusmann, oud 19 j.. jd. Geboorten. 28 Vlei. Willem Johan, z. van Alphouse Hubert Frits Marie van Rompu en van Marie de Jongh. 31 Mei. Cornelia Maria d. van Francis- cus Bernardus- van Troost en vanJaco- mina Steen. Maria Johanna, d. van

Krantenbank Zeeland

Luctor et Emergo | 1919 | | pagina 2