Orqaan ter verspreiding der Ghristelijke Beginselen in Zeeuwseh-Vlaanderen. No. 131. Zaterdag 12 April 1919 2e Jaargang. Uit de Schrift. FEUILLETON. Ruiten!andscli Overzicht. Uit het Buitenland. Uit liet Binnenland. JAN WAANDERS. imNMPMRNT- RH IwwnrtrW f 115 ner drie maanden. Franco per post voor Nederland 1.25. Uitgave van de Christelijke Persvereeniging „Zeeuwsch-Vlaanderen" te Ter Neuzen. Alle stukken de redactie en administratie van dit blad betreffende, moeten worden ge zonden aan den redacteur, H. S. v. HOUTEN, Vlooswijkstraat 62, Ter Neuzen. ABONNEMENT Bij bezorging ƒ1, 15 per drie maanden. Franco per post voor Nederland 1.25. ADVERTENTIËNVan 1 4 regels ƒ0.40. Elke regel meer ƒ0.10. Handelsadvertentiiin over twee kolom 8 cent per regel. Abonnementen per contract.^ Crisistoeslag 15 q. Inzending van advertentiën tot 12 uur 's middags op de verschijndagen bij den drukker D. H. LITTOOIJ Az. te Ter Neuzen. Telefoon Nr. 20. DE KRACHT VAN HET KRUIS. Nu is het oordeel dezer wereld, nu zal de overste dezer wereld buitenge- worpen worden. En ik, zoo wanneer ik van de aarde zal ver hoogd zijn, zal hen allen tot mij trekken. JOH 12 31 en 32. Golgotha We vertoeven er in deze weken der gedachtenis. We stellen ons het afgrij selijke tooneel daar voor, voorgelicht door prediking en wat we er van lezen. Hoe mooier, scherper, duidelijker 't ge schilderd wordt, des te liever hebben de menschen het. Om dan na den Goeden Vrijdagavond met een zucht van verlichting te zeggen Nu is 't voorbij, 't Was mooi-droevig, nu komt weer vroolijker toon. Zoo is Golgotha een gebeurtenis van 1900 jaar geleden. Wel van belang, zooals 't ook van belang is voor Neder landers, dat Willem I, Prins van Oranje, goed en leven heeft veil gehad voor dit land. Golgotha is meer't Moet meer zijn in de wereld, in uw leven dan een feit van zooveel eeuwen terug, 't Moet zijn levende waarheid, toegepaste waarheid. Want het Kruis oefent nog invloed uit. Nog altijd een macht in de wereld, nog altijd een macht voor den duivel, nog altijd een macht voor alle volken, zoolang deze wereld zijn zal. 't Baat niet dit te ontkennen of weg te doezelen. Christus heeft over die kracht van Zijn kruis gesproken in 't woord hier boven. De kracht van het kruis Het kruis van Christus oordeelt de wereld. Is niet het tegengestelde waar Is dat kruis niet een bewijs, dat de wereld Christus overwonnen heeft? 11 ij is on machtig gebleken. De wereld beeft Ilem ten onder gebracht en sedert bijna voortdurend ondergehouden. De rnensch- heid verwijst in baar overgroote meerder heid Jezus nog naar den vloekpaal. De wereldhistorie is een gericht over den Christus. Hij wordt nog dagelijks ge kruisigd Zoo oordeelen velen. Anderen zeggenMaar de Heiland is immers gekomen om te behouden. Reddende liefde viert aan bet kruis haar triumfen over moordende haat! En toch gaat er van het kruis een richtende kracht uit. In haar oordeel, dat op den Zaligmaker weerkomt, schuilt een wereldoordeel. En de. hoogste open baring der liefde is tegelijk een scherp en vreeselijk gericht over die zonde wereld. Want het kruis openbaart haar zonde, haar schande, haar vloek en haar schuld. Voor allerlei rechtbanken weet die wereld zich vrij te pleiten en verzachtende omstandigheden aan t.e voeren. Totdat Christus komt wijzend op Zijn kruis en Hij de waarheid als een bliksem neer slingert: Nu is het oordeel der wereld. Dat kruis maait alle drogredenen weg. Het spreeki van een schande, die geen menscii kon afwissclien, van een vloek, die geen mensch kon wegnemen, van een schuld, waarvoor niemand één penning kon betalen. Het staat hopeloos. 17) Z E L A N D I A. Van het oordeel, dat bet kruis brengt geldti Want niemand zal in dat -gericht Rechtvaardig zijn voor Uw gezicht. O, laat dat oordeel over de wereld u door Uw ziel gaan. Zink er onder neer, verslagen en hulpeloos. Dan staat Gol gotha midden in Uw leven. Dan ontdekt het kruis Uw schande, Uw vloek en Uw schuld, zoodat ge aan zijn voet neerzij gend kermt Zoo Gij in 't recht wilt treden, O Heer, en gadeslaan Onze ongerechtigheden Ach wie" zal dan bestaan Het kruis van Christus is een ver pletterende kracht voor den Satan. Hij heeft deze wereld tot een Gode-vijaridige gemaakt en laat zich daardoor erkennen als haar heerscher. Hij heeft den haat tegen Jezus aangewakkerd en tot verzet tegen den Christus geprikkeld. En op alle manier heeft hij veel bereikt. Zijn wereld kwam zoover, dat ze den Zalig maker uitwierp, uitbandde door het kruis. Ontzaggelijke vergissing van Satan. Wan neer hij de verzenen van het vrouwen zaad vermorzelt, dan wordt er zulk een kracht uit openbaar, dat het liern den kop verplettert, hem principieel, afdoende onschadelijk maakt. Immers Satan stootte hij dat kruis, dat hij gewild had, op den volmaakt- Rechtvaardige, den smetteloos-Hcilige, op den mensch. Tegen Ilem kon hij als aanklager niets inbrengen. En waar die Christus zich als Borg gesteld heeft voor zondaren, in hunne plaats ging staan, en zij in zijn plaats, nu kon de duivel de broederen niet langer aankla gen, nu wordt hij buiten de rechtszaal geworpen, is het uit met zijn demonische macht. - Hebt ge de kracht van het kruis al ervaren Heeft de Overste dezer wereld U als zijn prooi moeten loslaten Zeker, als de 'Heiland voor U is de mensch, als Zijn kruis voor U is. Dan zijt ge door Christus' liefde gered uit helsche banden. Dan wordt ook in U openbaar die kracht van den Messias-Koning, die Satan overwon. Juicht, bevend op 't. gezicht van zijn [vermogen En kust den Zoon, van ouds l toe- [gezeid Het kruis van Christus is ook de reddende kracht. Door 's Heilands verhooging aan die schandpaal trekt hij allen tot Zich. Het kruis is de groote magneet. Let wel, niet ondanks het kruis, maar door het kruis trekt Jezus de zijnen. Denk in dit verband aan de koperen slang onder oud-Israël. Daar lagen ze neer, de kinderen van dat volk, gebeten door giftslangen, met stekende pijnen, een wisse prooi van den dood. Maar daar kwam Mozes met de verhoogde koperen slang en de predikingZiet daarop en leeftHoe hechtten zich de blikken aan die verhoogde slang, toch ook het symbool van hun zonde en ellende. Zoo nu zien velen hun zonde door het kruis, maar het trekt ze daar ook als het eenige middel des behouds. Het kruis van Christus blijkt, een banier der volkeren te zijn. Waarheen, wanneer ze uitwappert vele onder alle volk verlangend, aangetrokken zien. „En dan was Henk van Rensen er nog al bij", zei hij, ineens zich den onaange namen indruk herinnerende, dien Henks doen op hem gemaakt had. Ze lachte spottend. „Als diè het moest doen „Wat had-ie toch van avond?" Ze proefde de ergernis, jaloerschheid in zijn stem. „Och, niks bijzonders. Hij was wat extra vervelend". „Wat moest-ie aan je arm?" „Je weet, dat ik hem niet kan uit staan. Ilij had weer zooveel praatjes" „Maar wat dan drong hij, koppig aan. ,,'k Weet zelf haast niet meer. La 'k eens zien o ja'k had hem wat afgesnauwd, misschien wel een beetje te èrg, maar zóó kom je soms 't gauwst van hem af. En toen vroeg-ie, of ik boos op 'm was". Predik Christus zonder het kruis, en de wereld blijft of wordt weer heidensch. Maar hef het kruis op, spreek van liet Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt, getuig van Zijn gadwlooze liefde, waardoor deze barmhartige Hooge- priester Zichzelf heeft geofferd tot in den dood des kruiser, voor een wereld verloren in zonde en schuld, in schande en vloek en het kruis trekt, treft, boeit, bekoort. Het is het eeuwig evangelie! Dan komt Golgotha niet ver weg. Dan is het er nog, midden onder ons, midden in Uw leven. Hebt gij die kracht, die behoudende kracht reeds ervaren Het kruis van Christus doet in elk geval iets. Het veroordeelt U zeker, als ge behoort tot deze wereld. En dat doet ze allen naar nature. Maar als ge Uw blik dan van het kruis afwendt, gaat het oordeel door en eindigt met verplettering. Zalig prijs ik U als het kruis U trekt, nn nog, die in deze weken niet alleen komt maar ook blijft bij het kruis, bij den Gekruisigde, Christus, den Zalig maker. Dat is leven en heilEn als het dan ook met U gaat naar de schijnbare vernedering van den dood, blijkt deze te zijn een verhooging uit deze wereld naar de wereld van God, de wereld van liefde en licht. Zoo zult ge in deze passieweken iets doorleven van de belijdenis Maar zóó aan d'aard ontnomen, En zóó den hemel na, Ben ik nog nooit gekomen Als daar, op Golgotha Brouwer. V Het gebed in den Gemeente raad. Zeer terecht bracht de lieer Faas in den Raad van Zaamslag de kwestie van het gebed in den Gemeenteraad ter sprake. Bij het verrichten van zijn taak heeft de Raad Gods hulp en bijstand noodig. Toch is de zaak niet zoo heel een voudig. Bestaat de Raad uitsluitend uit besliste belijders van onze drie formulieren van Ecnigheid, dan ligt het voor de hand, dat in hot, gebed van zulk een Raad ook wordt gepleit op het kruis van Christus. Toch vergete men niet, dat zelfs in het „Onze Vader" de naam van den Middelaar niet genoemd wordt. Zitten echter, en dat zal straks overal het geval wel zijn, in den Raad ook leden, die aan het Middelaarschap van Christus niet gelooven, dan moet het gebed zich wel bewegen op het terrein der algeuieene genade. Dan toch komt niet anders aan de orde, dan het geloof in Gods voorzienig heid, in Zijn voorzienige beschikking en het schuilen in Zijn Goddelijken zegen. Wie geen verklaarde atheïst (god loochenaar) is, kan zulk een gebed wel meebidden. Als regel behoort te gelden, dat de voorzitter het gebed afleest. Alleen als deze aan geen persoonlijk God gelooft moet een der Raadsleden het doen. Met opzet schreven we aflezen. Nimmer voere men in den Raad een zoogenaamd vrij gebed in. Dit zou niet alleen tót kwetsende en onkiesclie ge „'t Is een lastige, brutale kerel", viel Jan uit. „Och, je weet, ik kom nog al eens bij hem aan huis. Én daarom maakt ie nog wel eens een praatje. Vervelend is-ie haast altijd. Maar 'k trek me niets van 'm aan". „'k Wou, dat je de Van Rensens heele- maal links liet liggen. Wat heb je d'r an. 't Zijn toch zulke gezellige lui niet; ze zijn zoo stijf. En dan heb je vast geen last van dien Henk ook". „Je bent toch niet jaloerscli lachte ze. „Nou, ik kan 't niet hebben, dat die knul altijd met z'n praatjes 't je lastig maakt.'Én als je d'r nou niet meer heen gaat „Ik kom er al zoo lang. Je weet, vroe ger, met Marie. En ze zijn altijd zoo hartelijk. Je zou 't zelf zeggen, als je eens mee wou gaan. Maar je hebt er al tijd op tegen gehad". „Ja 't meest om Henk. Maar neem me niet kwalijk, hoe je nou die Van Rensens aardige lui kan vinden. Zoo stijf, zoo ouderwetsch „Ik ben zelf ook maar een beetje ou derwetsch", schertste ze. „Jij lachte hij. „En nou kan ik toch moeilijk zoomaar ineens wegblijven. Dan maakten ze d'r misschien juist praatjes over". „Ineens, ineens; maar je kon wat min deren, zoo langzamerhand". „Als ik er jou een plezier mee doe", zei ze aarzelend. „Voor de oudjes heb ik er 'n hekel aan anders „Was 't niet om Henk", bekende hij „dan kon 't me minder schelen. Maar ik vrees, dat die kerel hoe langer hoe vrijer tegen je zal worden, hoe vaker je er komt. Eu dat kan ik niet uitstaan Er was in zijn aandringen wel iets, dat haar tegenstond aan den anderen kant vleide het haar min of meeren heelemaal ongelijk kon ze hem ook al weer niet geven. „Nou, dan ga 'k maar eens af en toe; als Henk niet thuis is is 't dan go«d lachte ze weer. En ze praatten verder over andere dipgenin de beste harmonie. Wat 'n heerlijke wandeling was 'tin de donkere lanen van het mooie park waar de hoornen droomden en de even- bewogen bladeren hun zoete geheimen fluisterden, maar niets verrieden. Er hing een sfeer van vertrouwelijkheid, een aroom van sprookjes 't was er een eigen aparte wereld, voornamer dan daarbui- vallen aanleiding kunnen geven, maar 'tstrijdt ook met alle goede oide. De Gemeenteraad zelf moet den vorm en de woorden van het gebed vaststellen. Staande belmoren de leden het gebed aan te hooien, dat niet te lang mag zjjn. Het „Onze Vader" met zijn rijken inhoud, blijft ook hier liet voorbeeld. Alleen late men de gelegenheid open bij bijzondere gelegenheden (ernstige besmettelijke ziekten het optreden van een nieuwen burgemeesterverjaardag of bezoek der Koningin enz.) een bede in te voegen. Dio kan tussclien haakjes in het gebed worden geplaatst, om alleen voorgelezen te worden, op de tijden waarop zoo'n bede past. We wenschen den lieer Faas succes toe met zijn voorstel Ook in Beieren in Rusland In Parijs BERLIJN. Bronswijk heeft de raden republiek ingesteld. Ook daar dus de intocht van het bolsjewisme. Ondervoeding. Te Siegen werd het lieele gezin Van den arbeider Petri uit Alsdorf w-egens ondervoeding naar het ziekenhuis ge bracht. De ongehfkkigen waren reeds zóó uitgeteerddat kwee kinderen reeds onderweg, de grootvader spoedig na aankomst in liet ziekenhuis overleed. Man, vrouw en vier kinderen leven nog, doch hun toestand is zorgelijk. De oorlog na den oorlog. De hertog van Albany en de hertog van Cumberland zijn nu, volgens de wet waarbij vijandelijke onderdanen van hun Engelsehe titel vervallen verklaard kun nen worden, voorgoed van de lijst- van leden van het Hoogerhuis geschrapt. EEN VADERLANDSCII HISTORISCH VOLKSFEEST. Op liet prachtige boscli- en weide- terrein in pacht gegeven door de gemeente Arnhem aan het Nederlandsch Open luchtmuseum zal 3-, 4- en 5 September een groot historisch feest worden gevierd. Men stelt zich voor, dat uit alle gewesten van Nederland groepen feest vierders zullen opgaan naar het open luchtmuseum. Een groote optocht zal een beeld geven van de volksvermaken, de verdwijnende volkszeden en gewoonten uit „den goeden oudsn tijd." Rasechte provincialen, liefst in nationale kleeder drachten zullen prachtige groepen kunnen vormen. Naast een demonstratie van de eenheid des vaderlands, zal een overzicht worden gegeven van wat leeft in de gewesten en van wat aan oude gewoonten nog overbleef. Men hoopt, dat óok II.M. de Koningin het feest met haar tegenwoordigheid zal willen vereeren. VERHOOGING VAN DEN BROODPRIJS. Naar de „Msb." verneemt, is in het begin van Mei a.s. een verhooging van den broodprijs te verwachten. DE TERUGGAVE VAN DE NEDERLANDSCllE SCHEPEN. Het overgroote deel onzer schepen zal geleidelijk in Mei en Juni te Rotterdam en Amsterdam door Amerika worden uitgeleverd en Iper gerepareerd worden. In verhand met, nadere regelingen vertrekken de lieeren Gips cn Iludig vermoedelijk deze week naar Londen via Parijs. ten, inniger, vertrouwelijker. Stil waren ze geworden in de eenzame donkerheidzwijgend liepen ze voort genietend. „'t Zal zoetjes aan tijd worden", maan de Jo. „Wat 'n haast", weerstreefde Jan. Maar Jo had gelijk, 't Werd tijd. Bij de Vlietstra's hielden ze van orde en regel. Soms wel wat kinderlijk veel, naar Jan's schatting. Toen ze op 't punt waren, afscheid te nemen, schoot Jan zijn gesprek met zijn collega in de gedachte. Hij moest Jo even nog polsen. „Heb je zin Jo, Donderdagavond mee te gaan naareen muziek- en zang uitvoering „Hé zei ze verrast. „Is dat nou zoo wonderlijk „Nee, maar waar dan? 'it Weet niet, dat er zoo iets ophanden was. „Halle lujah" soms „Hallelujah" gaf wel meer dergelijke avonden. Maar in den regel wist zij er dan wel van. „Nee Hallelujah niet. 't Is wat anders. In de opera wordt dan „Samson en Dalila" vertoond. Dat is „ln de opera?" Ze zei het op een toon, alsof ze twij felde, goed verstaan te hebben. „Ja; in de opera", antwoordde hij, zoo nuchter mogelijk. Hij wilde de bevreem ding in haar toon niet opmerken. „Dat weet je nou toch wel beter, Jan. Naar de opera ga 'k in geen geval". Ze zei het zoo-stellig mogelijk. „Toe nou, waarom nou niet trachtte hij zoo onnoozel mogelijk vol te houden. „Och Jan, dat weet je immers wel. Daar hóóren we niet". Hij greep haar hand, die ze even, on willekeurig, had los gelaten. „Kom Jo, wees nou toch niet zoo kin derachtig. Wat steekt daar nou in Je houdt toch, zoo goed als ik. van zang en muziek en daar heb je ze eerste klas". „Maar Jan, naar de opera herhaalde ze maar. „Zeg nou ja", drong hij aan. „Wat zal je dat nou hinderen. Zóó kleinzielig ben 'je toch niet. Je moest me datgenoegep nou heuscli es doen. We zullen genieten. Je hebt daar natuurlijk geschoolde lui je hoort er nog es wat anders, dan (Wordt vervolgd). DOOK is nu de sovjetrepubliek uitgeroepen door de bolsjewiki. Het waanzinnige volk. door revo- lutiéprofeten tot het uiterste opgehitst, heeft de soeiaal-domocratiselie regeering als te „conservatief" verjaagd. Zoo ziet men dat alle dingen betrekkelijk zijn. Toch is in Beieren de beweging niet alge meen. Het platteland meerendeels Roomsch is tegen het bolsjewisme. Maar Mïmehen, de hoofdstad koos er voor. Ook hier dus de slechte iuvloed van en de overheersching dooi de groote steden. Inmiddels zijn er nu twee regeeringen in Beieren. De „wettig" verkozen revolutionaire regeeriug van Hoffmann en de nieuwe geheel dooi- geweld ontstane regeering. Hoffmann weigert af te treden en is naar Bamberg uit geweken. Waarschijnlijk is dit hot begin van een burgeroorlog, althans van bloedige bot singen. Ook in Beieren roept het volk om aanslui ting bij Rusland en Hongarije, omdat het meent daardoor brood te zullen krijgen.'Maar heide landen verkeeren in nog droever om standigheden. Vooral wordt de toestand wel onhoudbaar. In som mige streken heerscht de bitterste honger snood. Moord en diefstal komen overal voor. Zelfs Lenin en Trotsky durven niet meer op straat komen en worden door Lettische en Chineesche scherpschutters in het Kremlin, 't oude paleis der czaren te Moskou beschermd. Merkwaardig is het daarom, dat Rusland zich geneigd toont, om met de vroeger zoo gesmade kapitalistische entente regeeringen tot overeenstemming te geraken. Lenin heeft een wapenstilstand aange vraagd, onder voorwaarde dat de geallieerde troepen teruggenomen zouden worden uit Rusland, en dat de bolsjewiki voor goud levensmiddelen zouden mogen koopen in t buitenland. Leuin vroeg niet om erkenning van de bolsjewistische regeering in Rusland. Wel toonde hij zich bereid de huitenlandsche schulden te erkennen, en zoo spoedig mugelijk met de rentebetaling te beginnen.- Verder was hij genegen alle propaganda stop te zetten, 't Was duidelijk, dat hij vrede zocht omdat de nood van Rusland hem dwingt. Ook een bolsjewiek kan van haat en onte vredenheid niet leven. Een andere typische daad van de bolsjew iki- regeering is het bericht, voor Engeland be stemd, dat de uiting van Harmsworth, den Engelschen onderstaatssecretaris, als zou het aantal vermoorde Russen zeer groot zijn, niet waar is. De bolsjewikj hebben er „maar" 3200 gedood, en dat waren „meerendeels" bandieten, die moordden eu stalen. Het bolsjewisme wil dus voortaan als een fatsoenlijke regeering beschouwd worden en doet daar alle moeite voor. botert het nog niet. De Amerikanen dreigen met een „protest-staking", als de Frauschen niet ophouden van treiteren. Wilson heeft zelfs al een schip naar Frankrijkiaten komen, om als hij 't gemodder moe is, er van door te gaan Wilson wil een vrede 8p den grondslag van zijn veertien punten een rechtsvrede dus. Frankrijk daarentegen wil Duitschland voorgoed machteloos tmaken, zonder het ge vaar te zien, dat er voor heel 'Ie wereld, maar in 't. bijzonder voor Frankrijk zelf, schuilt in een wraakzuchtig, door wanhoop bolsjewistisch geworden Duitschland Hopen we, dat het Wilson gelukken moge Frankrijk tegen zichzelf te beschermen, en een vrede tot stand 'te brengen gegrond op recht en gerechtigheid.

Krantenbank Zeeland

Luctor et Emergo | 1919 | | pagina 1