Orgaan ter verspreiding der Christelijke Beginselen in Zeeuwseh-Vlaanderen.
No. 129.
Zaterdag 5 April 1919
2e Jaargang.
Uit het Binnenland.
Uit do Provincie.
Mr. P. Dieleman,
D. Scheele,
J. Huizinga,
J. J. de Jager.
Mr. P. J. v. Bortel,
J. C. Quist,
J. Catsman.
Naar de stembus op 9 April.
Niet de kerk, maar het
beginsel beslist.
V Wilt ge dat
Zeeuwsch-Vlaanderen
vooruit
Ken gematigd iiberalisme
niet erg
„Oih der wille van de
smeer -
v Moeder en dochter.
s-
Uitgave van de Christelijke Persvereeniging „Zeeuwsch-Vlaanderen" te Ter Neuzen.
Alle stukken, de redactie en administratie van dit blad betreffende, moeten worden ge
zonden aan den redacteur,.H. S. v. HOUTEN, Vlooswgkstraat 62, Ter Neuzen.
ABONNEMENT: Bij bezorging 1,15 per drie maanden. Franco per post voor Nederland f 1.25.
ADVERTENTIËNVan 1-4 regels /0.4Ü. Elke regel meer /'0.10. Handelsadvertentiën
over twee kolom 8 cent, per icgel. Abonnementen per contract. Crisistoeslag 15%.
Inzending van advertentiën tot 12 uur 's middags op de verschijndagen bij den drukker
D. H. LITTOOIJ Az. te Ter Neuzen. Telefoon Nr. 20.
stembiljet)
Antirevolutionaire lijst
in den kieskring IIULST
(de VIJFDE lijst op Uw
Stemt van deze lijst nummer EEN dan
handelt ge in 't belang en volgens het
advies der partij.
fiKjrögg*» In fïcn kieskring SLUIS is
de Anti revolutionaire lijst num
mer ZEVEN en samengesteld als volgt
Stemt ook Jiier nummer ÈÈN.
Zelfzucht noch laksheid weerhoude den
[Christen,
Om te doen, wat hem is onafwijsbare
[plicht.
Geen vrees doe hem omzien, als 't oogen-
[blik nadert,
Maar zijn blik zij ge.-tadig op 't einddoel
[gericht.
Laat dan ook Woensdag, wanneer uit
[den Hooge
Het oog van den Koning Zijn keurtroepen
[schouwt,
Geen strijder des Heeren, ter kamp-
[plaats ontbreken,
Maar vinde Hij elk, op den post, hem
[betrouwd.
(Rott.)
Meermalen wordt gezegd, dat een lid
der Hervormde Kerk niet bij onze partij,
de Anti revolutionaire thuis behoort.
Die bewering te weerleggen is een
gemakkelijke taak.
We geven eerst het woord maar eens
aan de Waarheidsvriend, het blad van
de Gereformeerden in de Nederlandsch
Hervormde Kerk. Dit blad schrijft het
klaar en duidelijk „een Gereformeerde
in de Ned. Herv. ICerk MAG NIET
ANDERS DOEN DAN STEMMEN OP
DE LIJST DER ANTI-REVOLUTIO
NAIRE PARTIJ. Want, zoo ver
volgt de Waarheidsvriend de Anti
revolutionaire partij staat de Calvinis
tische beginselen voor. Zij belijdt de
absolute souvereiniteit Gods, zij aan
vaardt de Goddelijke autoriteit van de
Heilige Schrift, sij eischt op het staat
kundig en maatschappelijk terrein een
leven naar de ordinantiën des Heeren,
sij klampt sich aan de eere Gods vast.
En uit dien hoofde behoort de Gerefor
meerde in de Hervormde Kerk tot de
Anti-revolutionaire partij".
Duidelijk gezegd, vindt ge niet
En zoudt ge nu nóg geloof slaan aan
het praatje, dat ge als Hervormde niet
Anti revolutionair kunt zijn en stemmen
Luister dan ook nog even naar wat
Ds. Knap, Hervormd predikant uit Gro
ningen en redacteur van „Oude Paden",
u toeroept: IK ZEGEN HET OOGEN-
BLIK, dat ik mij publiekelijk onder het
Anti-revolutionaire vaandel geschaard
hebomdat juist deze groep zoo kloek
opkomt voor de heerschappij der Heilige
ordinantiën in 't menschelijk leven en
daarmee voor de eer onzes Gods".
Ge zijt nu overtuigd Ge weet, dat
ge als positief belijder van den Christus
moet stemmen op de Antirevolutionaire
partij
Accoord.
Dan helpt ge voortaan zeker mee om
het giftig leugenslangetje dat onder 't,
gras doorschuifelt te doóden
Ge zijt 't immers aan de waarheid
verplicht.
Welnu, zeg dan aan alle de „vrienden
der Hervormde Kerk", die u aan het
Anti revolutionaire vaandel ontrouw wil
len maken, dat ze moeten bedenken, dat
niet de Kerk, maar het beginsel scheidt.
Zeg het aan alle Christusbelijders in de
Hervormde Kerk, die aarzelen tot onze
Anti revolutionaire partij toe te treden.
Bestrijd de leugen, dat een Hervormde
geen Antirevolutionair kan zijn.
En draag uit onder uw vrienden, het
woord van Groen van Prinsterer, de
Hervormde Anti-revolutionair bij uitne
mendheid, die ouzo partij grondvestte:
IN BEGINSEL IS ELK CHRISTEN
ANTI-RE VOL UTIONAIR. Alleen wan
neer hij op politiek terrein sich in den
aard en de verhouding der partijen
vergist, kan de Christen voor het Evan
gelisch beginsel in den Anti revolutio
nairen vorm, beducht zijn".
De revolutionairen zitten niet stil.
Rusteloos voeren ze hun propaganda, om
de massa rijp te maken voor liet socia
lisme.
Met allerlei mooie beloften maar
beloften zijn goedkooppogen ze ook
ons volkje over te halen om rood te
stemmen. Wat, hindert het? .Je wordt
daarom toch geen socialistZóó praat
men dan.
Maar vergeet niet, dat als ge door
uw stem de socialisten helpt, dan draagt
ge mee de verantwoordelijkheid voor de
daden die de partij straks verricht.
Wat grooter aantal stemmen, wat
overmoediger Troelstra zal worden.
En als hij straks opnieuw, maar dan
plotseling, een poging tot revolutie
waagt, dan is dat mee uw schuld
Als waarheid wordt, wat in Limburg
op een meeting werd gesproken
Ophangen zul!en wij se, ophangen,
„Dr. Poels en zijn rakkersophangen
„anders niet. Wij zullen de wijven van
„de bourgeoise uit hun huizen jagen
„en op straat onze lusten aan haar
„voldoen. Hun kinderen zullen wij uit
„hun lichaam stampen, en die zich
„verzetten, sullen wij neersteken. Onze
„wijven sullen sich kunnen verzadigen
„aan hun overvloed; en dan, dan gpan
„wij naar dr. Poels, naar de pastorie
„te Wellen, met onze bebloede handen
„en den „wit-gelen wimpel in top", wij
„sullen neerknielen en hem vergiffenis
„vragen en zijn kop steken op de spies,
„dan zal de wit gele vlag rood worden
„van zijn bloed, en we hebben een roode
„vaanu,
draagt gij daarvoor mee de verantwoor
delijkheid.
Wilt gij dat P Stem DAN rood
Neen? Ge wilt het niet? Dan kiest
ge Mr. Dieleman of Mr. Van Bortel.
Bij de verkiezing op 9 April gaat het
in niet geringe mate om de vraag, of
de districten Hulst en Sluis mannen
naar de Staten zullen afvaardigen, die
met breeden blik en vooruitstrevenden
geest onze belangen kunnen behartigen.
Zeeuwsch-Vlaanderen is de laatste
maanden bekend geraakt. In Holland
heeft men een open oog gekregen voor
de waarde van ons rijk gewest. We zijn
in aanzien geraakt. En aanzien, doet
gedenken.
't Is nu de tijd om concessies te ver
krijgen. We mogen deze tijd niet voorbij
laten gaan.
Grijpt, nu 't rijpt
Er zijn zoovele wenschen en verlangens.
Gelukkig dat onze candidaten en in 't
bijzonder onze gangmakers (de nummers
één} uitmunten als kenners van Zeeuwsch-
Vlaanderen. Dat ze bekend zijn als man
nen met een goeden blik op de eischen
van onzen tijd. Dat we hen kennen als
mannen, die een gezonde democratische
richting voorstaan en willen meehelpen
tot „het invoeren van hervormingen, met
de snelheid die past bij den polsslag van
onzen tijd".
Betere verkeerswegen, electriciteit voor
heel ons gewestwaterleiding, vakonder
wijs, volksontwikkeling enz., het zijn
alle zaken die de volle aandacht en sym
pathie van onze candidaten hebben.
Daarbij komt, dat hun studie en ervaring
hen in staat stelt de belangen van
Zeeuwsch-Vlaanderen op de meest ge-
wenschte wijze te behandelen. Ze zijn
deskundigen.
Zouden we hen al kiezen om het be
ginsel dat ze met ons voorstaandit
wordt ons al zeer gemakkelijk gemaakt
door hun bijzondere bekwaamheid en
geschiktheid voor het lidmaatschap der
Staten.
Zeeuwsch-Vlaanderen vooruit!
Voor die leuze is 't nu méér dan ooit
de tijd
Met alle kracht daarom in 't vuur voor
Mr. P. Dieleman en Mr. P. J. vBortel.
Er zijn er nog steeds, die hoewel zij
in hun particuliere leven rekenen met,
God en Zijn Woord, toch op politiek
terrein partij kiezen voor het liberalisme.
Zij meenen dan, dat een gematigd
liberaal nog zoo kwa«d niet is; en wijl
ze steeds op een liberaal hun stem
uitbrachten, denken z« er niet aan, van
die gewoonte af te wijken.
Laten dezulken eens overdenken het
woord van Groen van PrinstererVelen
zijn alleen voor ultra-liberalen (thans
socialisten) bevreesd. Hoe bedriegen zij
zich
Een gematigd liberalisme is de GE
DEELTELIJKE ontwikkeling van een
valsch beginsel, hetwelk bij de eerste
gelegenheid, ZICH VERDER EN GE
HEEL onhvikkelen zal."
Hoe heeft de historie Groen in het
gelijk gesteld En hoe doet ze het nog
telkens! Het socialisme is immers de
dochter van het liberalisme, dat het
geloof in de souvereiniteit Gods ver
werpend, de weg baande voor de S. D.
A. P. Door op de school voor het kind
van God en Zijn dienst te zwijgen, heeft
het liberalisme een deel van ons volk
van allen godsdienst vervreemd ;Jliet rijp
gemaakt voor het socialisme.
En nóg dagelijks versterken de libe
ralen het socialistische leger.
Hoe kan het ook anders.
Het liberalisme loochent het Koning
schap van Christus. Wil Hem verjagen
van het publieke terrein des levens.
Leert, dat alle gezag niet uit God, maar
uit den mensch is. Daardoor plaatst
liet zijn aanhangers op pen hellend vlak.
En ge weet het, wie daarop staat, glijdt
af, glijdt steeds verder Stilstaan is
niet mogelijk.
Wie God loslaat, dwaalt telkens verder
af. Komt straks onherroepelijk bij het
socialisme, daarna bij het anarchisme
terecht.
Maar ook, meent ge, dat het libe
ralisme een hechten dam vormt tegen
den steeds wassenden stroom van revo- -
lutie en burgerkrijg? Ja? Hoor dan
wat de liberale voormannen zeggen „de
liberale partij leeft uit en belijdt de
beginselen der Fransche Revolutie
Zoudt ge nu het socialisme willen
keeren door 't liberalisme te versterken
Bluscht ge een vuur, door er een
brandende fakkel in te werpen Poogt
ge, als de dijken van uw polders door
breken, en 't water uw schoone landerijen
overstroomd, het gat te dichten door er
een emmer water op te werpen
Immers neen! Men zou u voor ver
dwaasd aanzien.
Maar wilt ge dan op politiek gebied
wel aldus doen De revolutie, die
als ze onze grenzen overschrijdt, alles
wat u lief en heilig is verwoest, be
strijden, door een minder, maar toch
evenzeer revolutionair beginsel te ver
sterken
Neen? Ge doet aan zoo dwaas bedoe
len niet mee Ge wilt partij kiezen legen
de revolutie?
Dan zijt en kiest ge ANTI-REVOLU
TIONAIR. Ge wilt u schrap zetten tegen
alle revolutionistisch woelen? Ge doet
aan het offeren op liet. altaar van den
moderneti god, die volksalmacht heet,
niet mee
Dan denkt en stemt ge ANTI-REVO
LUTIONAIR. Ge laat u niet afschrikken
door de Steeds wassende macht van het
socialismege zijt niet betooverd door
de valsche democratie
Dan maakt ge op 9 April het hokje
zwart voor den naam van Mr. Dieleman
als ge ten Oosten van den Braakman
woont, en ge neemt Mr. Van Bortel als
uw man, indien ge in 't land van Cad
zand uw kiezersplicht hebt te vervullen.
Onder het opschrift „De strijd om de
vrouw" heeft de heer Schaper in Het
Volk een artikel geschreven in verband
met. het waarschijnlijk komende vrouwen
kiesrecht. Belangrijk wordt dan de vraag,
hoe de dames van het kiesrecht gebruik
zullen maken.
De heer Schaper wil daarom al vast
enkele hinderpalen opruimen voor de
vrouw, 0111 lood te stemmen.
Hij wijst er op, dat de vrouw óók
de arbeidersvrouw over het algemeen
veel voelt voor godsdienstig leven. Voorts
Jiecht de vrouw aan een geregeld en wettig
huwelijk, zonder iets te willen weten van
vrije liefde. Terwijl zij in de derde plaats
houdt van een eigen gezin.
Nu hebben de socialistische voorman
nen over elk dezer punten dingen gezegd,
die lijnrecht ingaan tegen dat vrouwelijk
gevoel. Godsdienst is weg gespotom het
wettig huwelijk is honend gelachen. In
de socialistische toekomststaat zal een
eigen gezinsleven uitgesloten zijn.
In Rusland, waar de roode revolutio
nairen de macht hebben, zijn de vrouwen
dan ook aan hun wettige mans ontnomen
en tot publiek eigendom gemaakt; zoo
dat ieder aan z'n zondige lusten kan vol
doen, zonder met de overheid in botsing
te komen. Proeven heeft men genomen,
om de kinderen uit het gezin weg te
halen en ze door den Staat en wat
voor een Staatte doen „opvoeden".
De heer Schaper beseft, dat dergelijke
gruweldaden de vrouwen en moeders
met afgrijzen vervullen.
Daarom dringt hij er op aan, dat in
deze dagen van het dadcrend vrouwen
kiesrecht, de socialisten in geschrifte en
zelfs in particulier gesprek die aandui
dingen en aanvallen zullen vermijden.
Let wel, de heer Schaper verklaart
zich NIET TEGEN godsdiensthaat, vrije
liefde en gezinsvermoording. Hij raadt
alleen aan, ER NIET 0 VER TE SPRE
KEN, om de vrouwen niet af te stooten.
Schaper zegt NIET dat godsdienst,
huwelijk en gezin moeten blijven en
tracht NIET aan te toouen, dat die in
overeenstemming kunnen worden gesteld
met de socialistische levensbeschouwing.
Neen, hij tracht slechts stemmen te win
nen, door aan te raden te VERZWIJGEN
niet te loochenen en te verwerpen
wat er LEEFT in de socialistische partij.
Laten we daarom waakzaam zijn!
Als Schapers advies om tactische re
denen wordt gevolgd, dreigt het gevaar
daarom niet minder. De GEEST VA/V
HET SOCIA LISME staat vijandig tegen
over GODSDIENST, HUWELIJK en
GEZIN.
Onze vrouwen mogen nog niet stem
men. Door haar stem kunnen ze het
socialisme, dat haar haar eer ontnemen
wil, niet bestrijden.
Maar ze kunnen toch helpen. Ze zullen
ongetwijfeld haar mans aansporen, niet
te stemmen op'de lijst der socialisten,
die godsdienst, huwelijk en gezin willen
vernietigen, maar hen wél aansporen te
stemmen op de Anti-revolutionaire lijst.
Op Mr. Dieleman of op Mr. Van
Bortel.
liet socialisme is de geestelijke dochter
van het liberalisme.
Duidelijk komt bij elke stembus die
geestelijke verwantschap uit.
Als 't gaat tegen de „christelijken",
dan stemt de roode arbeider op den
gehaten liberalen kapitalist, dan ijvert
de liberale geldman voor den roodsten
S. D. A. P.er.
Zoo was het ook in Juli 1918.
Het nieuwe kiesstelsel maakte, dat
alle partijen gescheiden optrokken.
Maar dat neemt niet weg, dat. er
daarom wel afspraken mogelijk waren
tusschen de partijen.
En nu is gebleken, dat socialisten,
Unie-liberalen en vrijzinnig-democraten
onderling hadden afgesproken, dat als
ze samen een meerderheid kregen inde
Kamer, ze dan ook samen de regeering
zouden voeren. Daarbij stond op den
voorgrond, dat een deel van het socia
listisch program zou worden uitgevoerd.
De heer Dresselhuys heeft het te
Leeuwarden verklapt. Mr. Van Raalte
heeft in 1918 NAMENS DE UNIE-
LIBERALE PARTIJ verklaard, met de
socialisten een regeering te willeu
vormen, die tot taak zou hebben het
uitvoeren van een deel van het program
der S. D. A. P.
De voorzitter van de liberale Unie
prof. Heeres heeft het bestaan van het
verbond tusschen liberalen en socialisten
erkend.
Ook de heer Troelstra heeft te Har-
lingen hetzelfde verklaard
Èr is alzoo geen twijfel aan de waarheid
mogelijk.
Wie huivert echter niet bij do gedachte,
dat socialisten en liberalen in November
samen achter de rninisterstafel hadden
gezeten Zou dan de revolutie óók
afgewend zijn
Als nu de liberalen en socialisten bet
Winnen, als de Eerste Kamer links
wordt, zullen moeder en dochter dan
elkaar niet wéér zoeken en vinden
Alleen kunnen de liberalen niets. Dat
ze zoo ijveren voor een linkscbe Eerste
Kamer, beteekent, dat ze aan rechts de
regeermacht willen ontnemen, om /elf
het bestuur des lands over te nemen.
Dat kan alléén in bond met de socialisten.
Wilt ge dat, kiezer
Terwijl de revolutie rondom onze
grenzen alles in vuur zot
Wilt ge een linkscbe regeering, waarin
he socialisten, als verreweg de grootste
partij, den toon aangeven?
Stemt dan rood of liberaal.
Dat is tenslotte vrij gelijk.
Moeder of dochter, .ge blijft in de
familie. In de revolutionaire familie
Voelt ge u daarin niet thuis wilt ge
dat deze regoering rustig voortgaat aan
haar grootsche en belangrijke taak, dan
stemt ge op 9 April, Mr. Dieteman in
't district hulst en Mr. Van Bortel in
't district Sluis.
MET ONBEPAALD VERLOF.
In het tijdvak van 710 April zullen,
voor zoovtr zij zulks wenschen en ove
rigens gemist kunnen worden, in het ge
not van onbepaald (klein) verlof worden
gesteld
A. van de lichting 1918 en 1919 de
dienstplichtigen van de bereden en on
bereden wapens, wier vrijstelling op
een nader te bepalen datum zou ingaan
en dus onder normale omstandigheden
niet zuudeii zijn ingelijfd.
B. van de lichting 1918 de militie-
plicht.iugen, die werden ingelijfd:
a. bij de infanterie en hospitaalsoldaten
omstreeks 16 Juli 1917 en omstreeks
22 October 1917
b. bij de genietroepen omstreeks 22
October 1917
c. bij de wielrijders en bij den motor-
dienst omstreeks 2 Januari 1918.
Zij die niet per spoor reizen, kunnen
op 5 April na alloop van den dienst
vertrekken.
OM DEN EX-KEIZER.
Naar de „Köluische Zeituug" bericht,
is aan Engulsche bladen uit Amerongen
gemeld, dat in liet begin der vorige week
in Amerongen twee brieven arriveerden,
de een uit Amsterdam, de andere uit België
waarin bedreigingen tegen liet leven van
den ex-keizer werden geuit. De brie
ven worden gevolgd door een telegram
van een persoonlijken vriend van den
ex-kiczer, waarin gewaarschuwd werd,
dat zijn leven gevaar liep.
De gemeentepolitie bleef daarom ge
durende den geheelen nacht dienst doen
en kreeg verstuiking uit de naburige
plaatsen.
Over liet geheeld geval wordt echter
door den gastheer van den ex-keizer
het diepste stilzwijgen bewaard.
VERHOOGING VAN HET
SUIKERltANTSOEN.
Van het door de Geallieerden vast
gestelde suikerrantsoen heeft onze re
geering 30.000 ton laten aankoopon, welke
hoeveelheid uiterlijk 15 Augustus k.tn
verscheept zijn. lie aankoop van nog
meer suiker wordt overwogen.
Zoodra de suikerpositie dit toelaat
zal onverwijld overgegaan worden tot
belangrijke verhoooging van liet rantsoen
industriesuiker, terwijl tevens liet voor
nemen bestaat het hoofdelijk rantsoen
voor de bevolking gedurende de zomer
maanden met 1 ons per week te ver
meerderen. Het is mogelijk, dat deze
verbooging reeds óp vroegeren datum
ingaat.
HET KOFFIE R ANTSOEN.
Waar de aanvoeren van koftie niet
zoo vlot gaan als eerst gehoopt werd,
zal waarschijnlijk ook in Mei de koffie
nog gerantsoeneerd blijven en verkrijg
baar zijn tegen afgifte van het lichaam
der thans nog geldende thee- en koffie-
kaart.
DE UITSLAG IN LIMBURG.
De uitslag der Statenstémming in
Limburg is dat van de 45 zetels door
de R. K. tot nog too bezet, er 7 zijn
verloren gegaan, en welaan de S. I).
A. I1. 4, namelijk de heeren Paris, Smid
en Grobel en mevr, Geijs geb. Rappange
aan de Chr. Historische Unie 1. de
heer mr. dr. W. F. J. Frowein aan de
Kerkrader Volkspartij 1. de heer Ackens
en aan den Oeconomischen Bond 1. de
lieer Meulenberg.
TER NEUZEN. 4 April 1919.
Benoemd tot klerk ter Secretarie al
hier de heer .1. Kamerik thans tiji
werkzaam.
Het was Woensdag een belangrijke
dag voor de bewoners van Sluiskil, wijl
dhr. E. E. E. Lammens aldaar den dag
herdacht waarop hij voor 59 jaar was
aangesteld tot stationschef.
De voorzitter der feestcommissie-be
groette den jubilaris en wenschte Irem
namens zijn talrijke vriendenschaar van
harte geluk, waarbij hem een blijk van
waardeeting (eengouden horlogeketting)
als gedachtenis werd overhandigd. De
Burgemeester der gemeente herdacht
de verdiensten van dezen ambtenaar,
en wees op hem als iemand die zich in zijn
:srx^rf2irrriiHmy»nT3cr^ atguaresajy'V';
v i m i XV i i 1/1 n—