Orqaan ter verspre
r
No. 123.
Zaterdag 15 Maart 1919,
2e Jaargang.
Uit de Schrift.
Uit liet Buiteïiland.
Uit liet Binnenland.
Uit de Pers.
Het Tweede Christelijk Sociaal
Congres.
Herland en België.
Uitgave van do Christelijke Persvereeniging „Zeeuwsch-Vlaanderen" te Ter Neuzen.
Alle stukken, de redactie er> administratie van dit blad betreffende, moeten worden ge-
ABONNEMENT Bij bezorging /1,15 per drie maanden. Franco per post voor Nederland f 1.2
zonden aan den redacteur, II. S. v. HOUTEN, Vlooswpstraat 62, Ter Neuzen.
ADVERTENTIENVan 1—4
over twee kolom 8 cent per
Inzending van advertentiën
I). H. L1TTOOIJ Az. te Ter
f0.40. Elke regel meer /'OIO. Handelsadyertentiën
tegel. Abonnementen per contract. Crisistoeslag 15%.
tot, 12 uur 's middags op de verschijndagen bij den drukker
Neuzen. Telefoon Nr. 20.
DE MENSCH ZAL BI.T BROOD
ALLEEN NIET LEVEN.
Jezus is gedoopt door Johannes.
De Heilige Geest is op Hein neerge
daald, en bleef op Hem. De tweede
Adam, de Heer uit den hemel is toege
rust om de werken des duivels te ver
breken.
Willig laat de Christus zich leiden naar
de woestijn, ofschoon hij weet, dat de
satan zelf hem daar wacht. De satan
kenne Jezus' overmacht, yvorde eigen
machteloosheid zich bewust, wete, dat
de Sterkere gekomen is om den sterke
te binden, en hem zijn vaten tc Ontrooven.
Satan heeft een doel met deze ver
zoeking iu de woestijn. Ook de tweede
Adam, de mensch Jezus moet van God
afvallig worden, eigen weg willen banen,
voor satan buigen en God wantrouwen.
God Driëenig heeft ook een doel met
deze verzoeking. Eer nog de wereld den
Heilige Gods kent, moet de hel hem
kennen. De duivel wete, dat het zaad
der vrouw gekotgen is, oin hem den kop
te vermorzelen. Onmiddellijk bij de eerste
verzoeking, rukt Hij satan het masker
af, aanvaardt Ilij 't lijden der menschheid,
tert.rouwt Hij zich den Vader toe, en
toont Hij hoven alles 's Vaders eere te
zoeken.
Schijn bedriegt. Naar wat voor oogen
is, schijnt satan hier stellig te trium-
pheereiK
Was Adam in een Paradijs,. Jezus is
in. een woestijn. Had Adam de weelde
en de overvloed om zich heen, Jezus
alleen in dn woestijn, heeft broodsgebrek
en hem hongert. Hoe viel ook Jezus'
uiterlijke verschijning weg bij die van
Adam. Adam was zonder kroon en
schepter, zonder koninklijk gewaad, als
beelddrager Gods, koning in Gods schep
ping bekleed met Majesteit en heerlijk
heid. Voor hem boog zich alles.
Jezus in onze menschelijke natuur met
al hare zwakheden, is zonder gedaante
en heerlijkheid, de onwaardigste onder
de menschen.
Hoe sterk moet satan in zijn trots zich
gevoeld hebben tegenover dezen honge
renden mensch Jezus in de woestijn.
De duivel ziet in Hem het beloofde
vrouwenzaad is hekend met de Gods
openbaring. Deze mensch komt daarom
in de wereld als de Zone Gods. Geloof
zal Hij straks vragen van de wereld,
geloof in zijn persoon als de Zone Gods.
Maar hoe zal <üe wereld gelooven in
een, die van honger dreigt te bezwijken,
gelooven dat deze is de Zoon des Almach
tige» Gods? Zijn naam kan Ilij alleen
handhaven onder deze omstandigheden
zoo is de theorie van den duivel
door een wonder, en wel door steenen
in brood te veranderen.
Zware verzoeking voor Jezus. Ze raakt
Zijn eere, Zijn naam, en daarenboven na
veertigdaagsch vasten, was honger als
een scherp zwaard, Hem overvallen.
De Zoon is echter niet gekomen om
Zijn eere te zoeken, maar die Zijns Va
ders. In onzo verzwakte menschelijke
natuur wil Hij alle lijden lijden, ook den
honger; in zwakheden heeft Hij een wel-
behageqGod zal immers in Zijn zwak
heid, Zijn kracht openharen. De Vader
zal zorgen voor het leven Zijns Zoons,
is 't. niet door brood dan er zonderook
zorgt de Vader voor de eere en den
Naam des Zoons.
Door het: „daar staat geschreven"
een beroep op Deutr. 8:3 handhaaft
Jezus het gezag der Schrift, en door liet
woord, dat Hij aanhaalt, belijdt Jezus
Zijn geloof aan en vertrouwen op God.
Satan ging niet uit van de valsche onder
stelling, dat de mensch alleen bij brood
leeft. Heeft hij dus geen brood, maar
wel de macht cm zich van brood te voor
zien, dan moet hij die macht gebruiken.
Jezus plaatst daar tegenover, dat brood
op zich zelf geen voedende kracht heeft,
maar die kracht eerst ontvangt door den
goddelijke» zegen door het goddelijk
Woord.
God kon Israël, een groot volk, in de
woestijn voeden, zou Hij dan Jezus niet
kunnen voeden
Het brood kan liet Woord Gods niet
missen, liet Woord Gods wel het brood.
God kan zelfs zonder lussclienkomst van
iets, alleen door het Woord, het men-
schelijk leven in stand houden, en kan
hij overvloed van brood doen omkomen.
Ziehier nu tegenover Satan met zijn
leugenvoorstelling Jezus, die in de ge-
staltfenis Gods zijnde, geen roof geacht
heeft Göde even gelijk te zijn, maar
Ziciizelven vernietigend, de gestal-teuis
eens dienstknechts aangenomen hebben
de, gehoorzaam is geworden aan den
Vader tot dan dood des kruizes.
Bezweek Adam door ongeloof en on
gehoorzaamheid, Jezus overwon door
gehoorzaamheid.
Satan voelde zich, door Jezus' beroep
op Gods Woord, in deze eerste verzoeking
reeds verslagen.
Wij volgen thans satan niet in zijn
tweede en derde verzoeking. Maar
vragen, heeft de satan, nu de Christus
overwon, het Hoofd Zijner gemeente,
zijn pogen laten varen om Christus' werk
te verijdelen
Let er op hoe de duivel, wat hem
mislukte hij het Hoofd,.herhaalt bij de
leden.
De broodvrang is een ernstige vraag.
Inzonderheid in onze dagen treedt de
heteekenis daarvan hoogst ernstig naar
voren.
De zorg voor net dagelijksch brood
was inzonderheid in du oorlogsjaren
dikwerf angstige bezorgdheid geworden.
Het zien van overvloed en het lijden
van gebrek, prikkelt soms tot daden
die men in normale tijden ongeoorloofd
noemt.
Honger is een scherp zwaard. Eu de
duivel zegt nog, maakt gebruik van uw
macht om uw brood te verkrijgen. Toont
dat gij er de macht toe hebt. Gij zijt
dat aan u zelf verschuldigd. Geeft God
u geen brood, gij moet zegt satan
er dan zelf voor zorgen.
Luisterend naar satan zaagt gij eener-
zijds den mensch door kapitaal liet brood
naar zich toe halen, hoewel hij wist dat
anderen daardoor gebrek leden. Ander
zijds zaagt gij den mensch zonder kapi
taal, eveneens luisterend naar satan,
met geweld zich meester maken van
eens anders brood.
In de maatschappij ziet gij in allerlei
zondige onderneming den mensch bezig
om zich schatten te vergaderen op aarde,
om zich van zijn brood te verzekeren,
of een beroepskeuze doen, of arbeid
verrichten, waarvan me» zelf zegt dat
't zondig is, maar onder satan's voor
wendsel, ik moet toch zorgen voor mijn
dagelijksth brood.
Zorgt, zelf voor uw brood, als God er
niet voor zorgt, roept nog de duivel den
mensch toe.
Wij weten, voor den Christen is inzon
derheid in de tegenwoordige wereld de
geloofsproef soms zwaar, de verzoeking
soms groot. -*
Wordt er echter iri onze christelijke
levenskringen genoegzaam gedacht
beide onder rijk en arm, in elk beroep,
bedrijf, ambt aan satans listen om
ons van God af te trekken?
Genoegzaam gedacht aan 't woord
De mensch zal bij brood alleen niet
leven
Genoegzaam gedacht aan den zegen
Gods?
liet weinige, dat de rechtvaardige
heeft is beter dan de overvloed der
goddeloozen.
En de Heere zegt Die Mij oeren zal
Ik oeren, maar die Mij versmaden zullen
licht geacht worden.
S. Giioenevuld.
In Amsterdam is Maandag het Tweede
Christ. Sociaal Congres door Prof. Die
penhorst geopend.
Reeds 28 jaar geleden, in 1891, werd
het eerste Congres gehouden. In dat
jaar werd echter niet alleen aan de
protestantsch-christelijke sociale bewe
ging een krachtige stoot in de goede
richting gegeven, maar kwam ook in
Roomsche kringen een sterke opleving.
Al te lang werd het houden van dit
Congres verschoven. Immers in de 28
jaren, die sinds IS91 verliepen, verander
de liet maatschappelijk leven geheel.
Met verbijsterende snelheid volgden de
gebeurtenissen elkaar op. De eene
vraag na de andere kwam optotaal
nieuwe toestanden vragen voorziening.
We zijn blij, dat nu althans het Con
gres samenkwam. Een oogenblik van
beraad, een ernstig overleg en goede
voorlichting door onze voormannen is
noodig, opdat de christenen één lijn
trekken hij de oplossinder maatschap
pelijke vraagstukken.
Onze tijd toch heeft 'n eigen karakter.
Niét de winzucht en het stoffelijk
geuotsbegeeren is dat de eerste plaats.
Dat was er ook vroeger. Lees Arnos'
wee maar eens over de geruste» in Sion
en Samariahoor Jesaja toornen tegen
de pracht en trotschheid der vrouwen
let op de beschuldiging van Jacobus,
dat de rijken hun schatten misbruiken
tot wellust.
Niet het groote verschil tusscheu rijk
en arm is ook 't voornaamste kenmerk
van onzen tijd. Dat was nog erger bij
de Romeinen en Grieken.
Onze tijd onderscheidt zich door vele
andere dingen, van <le eeuwen die ver
vlogen.
Denk aan de ontwikkeling der techniek,
aan de economische bedrijvigheid, aan
de opkomst der fabrieken. De hand
tusscheu arbeider en product werd
verbroken. De werkman werd veelszins
machinedeel. Ook de vertrouwelijke
omgang tusschen patroon en werkman
bestaat niet meer. Daarentegen klom
men de levensbehoeften de vrouwen
kwestie vraagt om oplossing. Een groot
deel der menschheid verwerpt alle
godsdienst.
Voor groote en moeilijke problemen
plaatst ons dus deze eeuw. We kunnen
niet meer met een „vroeger deed of
sprak men zoo" volstaan. Opbouwend
en leiding gevend moeten we werken.
D<H erk moet steeds meerderen lokken
onder de vleugelen barer beschermende
liefdeliet christelijk onderwijs, straks
van zijn geldelijke» band verlost, moet
een telkens grootore schare van kinderen
voeren tot den Heiland der wereld, en
♦in de uitoefening tl barmhartigheid
schitlere voller en inniger een uit God
gewelde liefde.
Op sociaal gebied hebben wij als
christenen vóór te gaan. Het christen
dom toch kan verzachting en heeling
brengen van de sociale krankheden en
wondeplekken.
Er is zoo vee! nog te doen Arbeids
bescherming, pensioneering, hetere huis
vesting, .regeling van den arbeidsduur
zijn vraagstukken, die om oplossing
roepen.
Op de op het Congres besproken
zaken komen we nader terug. Zal er
zegen uitgaan van het tweede Congres,
dan moet wat daar behandeld weid,
worden gebracht onder het volk.
V De rechte manier
In oiis Raadsverslag deden, we reeds
uitkomen, dat we op de debatten over
de salarisverhoogingen terug zouden ko
men.
Het kan ons niet hekoren, dat derge
lijke ingrijpende en voor het gemeente
huishouden hoogst belangrijke zaken zoo
onvoorbereid haast schreven we bij
wijze van overrompeling worden be
handeld.
De herziening van de bezoldigingen
voor de werklieden is hiervan wel 't
sterkste bewijs.
In de stukken kwam daaromtrent zelfs
geen voorstel van B. en W. voor.
Gevolg van deze wel wat overhaaste
behandeling is, dat de verhouding tus
schen de salarissen o. i. niet altijd goed
is gehouden. Zoo is het maximum
salaris van den inspecteur van politie
10Ü0 gld. liooger dan dat voor de agenten,
of bijna tweemaal zoo hoog. Zuiver lijkt
ons dat niet.
De agenten krijgen als maximum f 1200
plus vrije kleedingde gemeentewerk
lieden 52 X ^23 f1196. Ook die
verhouding is onjuist.
Het verschil tusscheu het salaris van
den kommies en den adjunct kommies is
van 300 op 600 gld. gebracht. Waarom?
De bouwmeester verdient f2400, de
timmerlui enz. f 1200. En zoo is er meer.
Eigenaardig deed het ons ook aan, dat
er geen becijfering van onkosten aan de
voorstellen was toegevoegd.
Wij gelooven, dat als men een com
missie a la Stork de zaak had laten
voorbereiden, dat men dan een hetere
regeling had gekregen. Dan was er ook
meer gelegenheid geweest om ovut kin
dertoeslag enz. te spreken. Nu is alles
te overhaast gegaan. Ons dunkt, dat
in 't vervolg een andere manier van
werken de voorkeur verdient.
Voorstellen, zooals deze, die een be
duidende uitgave beteekenen, moeten
maar niet in een hand-om draaien worden
afgejakkerd. De Raad draagt ook de
verantwoordelijkheid voor het finantieel
beheer.
Instelling van een commissie die de
zaken eerst onderzoekt, advies inwint
en overlegt met de partijen lijkt ons
de eenig goede weg.
Ter voorkoming van misverstand voe
gen we er aan toe, dat we een herzie
ning der salarissen beslist noodzakelijk
achtten. Alleen we hadden do wijze,
waarop dat gebeurd is, anders willen
hebben. De verhooging op ziclizelve vin
den we absoluut niet te hoog. Voor
sommige categorieën zijn de aanvangs
salarissen zelfs nog te laag. Ecu spoe
diger bereiking van het maximum lijkt
ons eveneens noodig.
PARIJS, 12 Maart. (Reuter). Aan alle
onzijdige landen van Europa, Azië en
Zuid-Amerika is een nitnoodiging gezon
den om vertegenwoordigers te zenden
ter bijwoning van een niet-officieele par
ticuliere conferentie te Parijs op20 Maart,
teneinde hen in de gelegenheid te stellen
hun gezichtspunten omtrent den volke
renbond uiteen te zetten. De uitnoodi-
gingen zijn gezonden door het bureau
der vredesconferentie.
De Parijsehe correspondent van het
Hdbl. seint, dat Tardieu hem gezegd
heeft, dat de noodzakelijkheid van een
herziening van de -verdragen van 1839
algemeen was erkend, maar.dat niemand
er aan dacht, om over neutraal gebied
te beschikken tegen den wil der inwoners
en van de staten, waarvan zij deel uit
maakten. Over de tc volgen procedure
zeide Tardieu, dat de Nederlandsche
regeering uitgenoodigd zal worden om
afgevaardigden te zenden Hij voegde
er hij, dat men graag had gezien, dat
België en Nederland zich eerst met
elkander hadden verstaan over de ge
schilpunten. Thans houdt de belangrijke
quaestie van de hernieuwing van den
wapenstilstand den Raad van Tien geheel
bezig, en Tardieu dacht, dat de Neder-
iandsch-Belgisclie quaestie waarschijnlijk
in de eerste 14 dagen niet op het tapijt
zou komen.
Uit andere gesprekken kreeg de bc
richtgever den indruk, dat vooral de
leden der Amerikaansche delegatie tegen
elk denkbeeld zijn gekant om deelen
van Nederlandsch gebied te nemen, het
geen enkelen hunner als een'misdaad
zouden beschouwen.
De opperste raad der geallieerden vindt
aanleiding tot herziening van de
verdragen van 1839.
BRUSSEL,, 12 Maart De eerste mi
nister heelt vandaag aan 't eind der
zitting van de Kamer een verklaring
afgelegd, waarvan de tekst luidt:
Ik heb de eer, ter kennis van de Kamer
te ihrengen, dat de opperste raad der
geallieerden aan liet verzoek der Belgi
sche afvaardiging recht latend weder
varen, meent, dat er reden is, om de
verdragen van 19 April 1839 te herzien.
Het parlement en het volk zullen dit
besluit met voldoening vernemen. Ze
zullen er den voorbode in zien van be
slissingen, die op het lot van België een.
gelukkigen en bestendigen invloed zullen
oefenen. Den 12den Maart 1839, dus
vandaag op den kop af 86 jaar geleden,
weerklonk deze ruimte van de afscheids
woorden der gekozenen uit de Belgische
gewesten, welke door uitvoering van het
verdrag der 24 artikelen van België
zouden worden gescheiden De Kamer
zal met bewogen gemoed van dezen
treffenden samenloop van omstandig
heden kennis nemen.
Deze verklaring werd door alle Ka
merleden staande aangehoord, die den
eerstc-minister langdurig hebben toege
juicht.
DE INBESLAGNEMING DER SCHE
PEN IN BELGIË
Men seint uit Brussel
Naar aanleiding van een bericht in
een Nederlandse!) blad, dat de Belgische
autoriteiten beslag hebben gelegd op
Nederlandsche binnenvaartschepen, ver
neemt het Persbureau Vas Dias van be
voegde Belgische zijde, de volgende le
zing omtrent de toedracht der zaak
Het betreft hier 52 oorspronkelijk Bel
gische schepen, die de Duitschers zich
gedurende de bezetting hebben toege
ëigend en welke door do Duitsche maat
schappij Tiefbau voor rekening van de
Bergarbeit-Gezellschaft werden geëxploi
teerd.
Bij nadering van den wapenstilstand
werden de schepen aan de z.g. „Hol-
landsche Maatschappij", die voor deze
gelegenheid wasgeschapen.de „Aanbouw
en Materialenmaatschappij" verkocht.
Inderdaad girig de eene helft der sche
pen den dag voor de andere helft den
dag na de wapenstilstand aan deze maat
schappij over.
De bewijzen van de Duitsche exploi
tatie der schepen zijn in handen der
Belgische militaire autoriteiten, die, ge
zien deze omstandigheden, deze schepen
geen verlof hebbeu kunnen geven tot
uitvaren naar Holland en ze in beslag
hebben genomen.
Van inbeslagneming op grond van het
angarierecht is dus niet in liet minst
^sprake.
UITSTEL VAN EERSTE OEFENING.
Aan alle dienstplichtigen die uitstel
van eerste oefening hebben tot 17 Maart
wordt een nieuwe verlofpas toegezonden
waarhij hun verlof verleend wordt tot
16 Juni.
ONBEPAALD VERLOF LICHTING
1918.
Men meldt aan de Tel
De Minister van Oorlog heeft den
waarnemend opperbevelhebber doen we
ten, dat het in zijn voornemen ligt de
dienstplichtigen der lichting 1918. die
hun eerste oefening hebben volbracht,
omstreeks 1 April a.s. iu liet genot van
onbepaald klein verlof te stellen.
Wanneer 'alsdan door gebrek aan
manschappen niet zou kunnen wor
den voorzien iu de verschillende diens
ten, bestaat het voornemen om aan hen
die vrijwillig onder de wapenen blijven
een dienstpremie toe te kennen.
MEDEDEELINGEN AAN OUDERS.
Aan ouders of voogden van dienst
plichtigen zal voortaan kennis moeten
worden gegeven van het korps en de
nadere aanduiding van welk onderdeel
daarvan, waartoe de betrokkene behoort
alsmede van de aldaarbestaande zie
kenhuizen, mil. tehuizen, enz. Ook van
opneming iu een hospitaal of iets der
gelijks.
.OUDERDOMSRENTE.
De Tweede Kamer heeft gistermiddag
de door de Regeering voorgestelde ver
hooging van de ouderdomsrente voor de
70-jarigen van f2 op f3, en voor gehuw
den van f3 op f5, goedgekeurd.
ONS PRAATPARLEMENT.
Een lezer schrijft ons:
Mijn vrouw is tegenwoordig zéér in
haar schik met onze Tweede Kamer.
We hebben nu voor 55 et. per jaar
volop papier aan het „Kort Verslag'.
En ik zelf vind het ook leuk.
Ik laat de jongens op het onbedrukte
papier kladsommen maken.
Van de rest konden we meer dan 2000
papiertjes vooi zekere doeleinden ver
vaardigen. School en lmis werden daar
door voorzien. En als de kachel aan
moet, dan legt m'n vrouw wat hout en
turf op een „verslagblad". Het brandt
zoo. Soms slaat de laaiende hartstocht
nog uit liet verslag op.
Ik zelf vat tegenwoordig direct 's avonds
den slaap, ik lees voor ik naar bed ga
steeds een rede van Ruys of Wijnkoop
voor aan m'n echtgenoot^. Zoo komt
dat, zie je®!
En dat is nog maar het KORT Verslag
en 't is pas Maart.
Het volgend jaar nemen we het lang
verslag, dan heb je nog meer papier.
Laatst las ik ergensDe tong kan geen
mensch temmen. Zouden de zeven wij
zen het wèl kunnen? (Rotterd.)
Hoe kan het anders
De Tweede Kamer boet al meer haar
prestige in.
Iloe kan het anders, als gelet wordt
op de wijze waarop de hoogmogeuden
somwijlen hun taak vervullen.
Van een Kamerzitting de vorige week
gehouden geeft het „Volk" dit verslag
„Dh. Wijk (dem. weerm.) huldigt de
Kamerleden die steeds voor de be
langen der militairen opkwamen. Spr.
bedoelt Dhn. Marchant en Duymaer
van Twist
'IKEJEÏB? ÖÏZ3tJG®aroüfc4rt. 3aWKfl<B?W;3MX.UWBHIKJr*»*'3®B|'iy0eBB$Wie#Wl ■M^MBOBHSI
regels
En Jozus antwoordde
hem, zeggende Er is ge
schreven, dat de mensch
hij brood alleen niet zal
leven, maar bij alle woord
Gods. Lnc. 4 4.
eobobb
De volkerenbond.