Orqaan ter verspre r No. 123. Zaterdag 15 Maart 1919, 2e Jaargang. Uit de Schrift. Uit liet Buiteïiland. Uit liet Binnenland. Uit de Pers. Het Tweede Christelijk Sociaal Congres. Herland en België. Uitgave van do Christelijke Persvereeniging „Zeeuwsch-Vlaanderen" te Ter Neuzen. Alle stukken, de redactie er> administratie van dit blad betreffende, moeten worden ge- ABONNEMENT Bij bezorging /1,15 per drie maanden. Franco per post voor Nederland f 1.2 zonden aan den redacteur, II. S. v. HOUTEN, Vlooswpstraat 62, Ter Neuzen. ADVERTENTIENVan 1—4 over twee kolom 8 cent per Inzending van advertentiën I). H. L1TTOOIJ Az. te Ter f0.40. Elke regel meer /'OIO. Handelsadyertentiën tegel. Abonnementen per contract. Crisistoeslag 15%. tot, 12 uur 's middags op de verschijndagen bij den drukker Neuzen. Telefoon Nr. 20. DE MENSCH ZAL BI.T BROOD ALLEEN NIET LEVEN. Jezus is gedoopt door Johannes. De Heilige Geest is op Hein neerge daald, en bleef op Hem. De tweede Adam, de Heer uit den hemel is toege rust om de werken des duivels te ver breken. Willig laat de Christus zich leiden naar de woestijn, ofschoon hij weet, dat de satan zelf hem daar wacht. De satan kenne Jezus' overmacht, yvorde eigen machteloosheid zich bewust, wete, dat de Sterkere gekomen is om den sterke te binden, en hem zijn vaten tc Ontrooven. Satan heeft een doel met deze ver zoeking iu de woestijn. Ook de tweede Adam, de mensch Jezus moet van God afvallig worden, eigen weg willen banen, voor satan buigen en God wantrouwen. God Driëenig heeft ook een doel met deze verzoeking. Eer nog de wereld den Heilige Gods kent, moet de hel hem kennen. De duivel wete, dat het zaad der vrouw gekotgen is, oin hem den kop te vermorzelen. Onmiddellijk bij de eerste verzoeking, rukt Hij satan het masker af, aanvaardt Ilij 't lijden der menschheid, tert.rouwt Hij zich den Vader toe, en toont Hij hoven alles 's Vaders eere te zoeken. Schijn bedriegt. Naar wat voor oogen is, schijnt satan hier stellig te trium- pheereiK Was Adam in een Paradijs,. Jezus is in. een woestijn. Had Adam de weelde en de overvloed om zich heen, Jezus alleen in dn woestijn, heeft broodsgebrek en hem hongert. Hoe viel ook Jezus' uiterlijke verschijning weg bij die van Adam. Adam was zonder kroon en schepter, zonder koninklijk gewaad, als beelddrager Gods, koning in Gods schep ping bekleed met Majesteit en heerlijk heid. Voor hem boog zich alles. Jezus in onze menschelijke natuur met al hare zwakheden, is zonder gedaante en heerlijkheid, de onwaardigste onder de menschen. Hoe sterk moet satan in zijn trots zich gevoeld hebben tegenover dezen honge renden mensch Jezus in de woestijn. De duivel ziet in Hem het beloofde vrouwenzaad is hekend met de Gods openbaring. Deze mensch komt daarom in de wereld als de Zone Gods. Geloof zal Hij straks vragen van de wereld, geloof in zijn persoon als de Zone Gods. Maar hoe zal <üe wereld gelooven in een, die van honger dreigt te bezwijken, gelooven dat deze is de Zoon des Almach tige» Gods? Zijn naam kan Ilij alleen handhaven onder deze omstandigheden zoo is de theorie van den duivel door een wonder, en wel door steenen in brood te veranderen. Zware verzoeking voor Jezus. Ze raakt Zijn eere, Zijn naam, en daarenboven na veertigdaagsch vasten, was honger als een scherp zwaard, Hem overvallen. De Zoon is echter niet gekomen om Zijn eere te zoeken, maar die Zijns Va ders. In onzo verzwakte menschelijke natuur wil Hij alle lijden lijden, ook den honger; in zwakheden heeft Hij een wel- behageqGod zal immers in Zijn zwak heid, Zijn kracht openharen. De Vader zal zorgen voor het leven Zijns Zoons, is 't. niet door brood dan er zonderook zorgt de Vader voor de eere en den Naam des Zoons. Door het: „daar staat geschreven" een beroep op Deutr. 8:3 handhaaft Jezus het gezag der Schrift, en door liet woord, dat Hij aanhaalt, belijdt Jezus Zijn geloof aan en vertrouwen op God. Satan ging niet uit van de valsche onder stelling, dat de mensch alleen bij brood leeft. Heeft hij dus geen brood, maar wel de macht cm zich van brood te voor zien, dan moet hij die macht gebruiken. Jezus plaatst daar tegenover, dat brood op zich zelf geen voedende kracht heeft, maar die kracht eerst ontvangt door den goddelijke» zegen door het goddelijk Woord. God kon Israël, een groot volk, in de woestijn voeden, zou Hij dan Jezus niet kunnen voeden Het brood kan liet Woord Gods niet missen, liet Woord Gods wel het brood. God kan zelfs zonder lussclienkomst van iets, alleen door het Woord, het men- schelijk leven in stand houden, en kan hij overvloed van brood doen omkomen. Ziehier nu tegenover Satan met zijn leugenvoorstelling Jezus, die in de ge- staltfenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Göde even gelijk te zijn, maar Ziciizelven vernietigend, de gestal-teuis eens dienstknechts aangenomen hebben de, gehoorzaam is geworden aan den Vader tot dan dood des kruizes. Bezweek Adam door ongeloof en on gehoorzaamheid, Jezus overwon door gehoorzaamheid. Satan voelde zich, door Jezus' beroep op Gods Woord, in deze eerste verzoeking reeds verslagen. Wij volgen thans satan niet in zijn tweede en derde verzoeking. Maar vragen, heeft de satan, nu de Christus overwon, het Hoofd Zijner gemeente, zijn pogen laten varen om Christus' werk te verijdelen Let er op hoe de duivel, wat hem mislukte hij het Hoofd,.herhaalt bij de leden. De broodvrang is een ernstige vraag. Inzonderheid in onze dagen treedt de heteekenis daarvan hoogst ernstig naar voren. De zorg voor net dagelijksch brood was inzonderheid in du oorlogsjaren dikwerf angstige bezorgdheid geworden. Het zien van overvloed en het lijden van gebrek, prikkelt soms tot daden die men in normale tijden ongeoorloofd noemt. Honger is een scherp zwaard. Eu de duivel zegt nog, maakt gebruik van uw macht om uw brood te verkrijgen. Toont dat gij er de macht toe hebt. Gij zijt dat aan u zelf verschuldigd. Geeft God u geen brood, gij moet zegt satan er dan zelf voor zorgen. Luisterend naar satan zaagt gij eener- zijds den mensch door kapitaal liet brood naar zich toe halen, hoewel hij wist dat anderen daardoor gebrek leden. Ander zijds zaagt gij den mensch zonder kapi taal, eveneens luisterend naar satan, met geweld zich meester maken van eens anders brood. In de maatschappij ziet gij in allerlei zondige onderneming den mensch bezig om zich schatten te vergaderen op aarde, om zich van zijn brood te verzekeren, of een beroepskeuze doen, of arbeid verrichten, waarvan me» zelf zegt dat 't zondig is, maar onder satan's voor wendsel, ik moet toch zorgen voor mijn dagelijksth brood. Zorgt, zelf voor uw brood, als God er niet voor zorgt, roept nog de duivel den mensch toe. Wij weten, voor den Christen is inzon derheid in de tegenwoordige wereld de geloofsproef soms zwaar, de verzoeking soms groot. -* Wordt er echter iri onze christelijke levenskringen genoegzaam gedacht beide onder rijk en arm, in elk beroep, bedrijf, ambt aan satans listen om ons van God af te trekken? Genoegzaam gedacht aan 't woord De mensch zal bij brood alleen niet leven Genoegzaam gedacht aan den zegen Gods? liet weinige, dat de rechtvaardige heeft is beter dan de overvloed der goddeloozen. En de Heere zegt Die Mij oeren zal Ik oeren, maar die Mij versmaden zullen licht geacht worden. S. Giioenevuld. In Amsterdam is Maandag het Tweede Christ. Sociaal Congres door Prof. Die penhorst geopend. Reeds 28 jaar geleden, in 1891, werd het eerste Congres gehouden. In dat jaar werd echter niet alleen aan de protestantsch-christelijke sociale bewe ging een krachtige stoot in de goede richting gegeven, maar kwam ook in Roomsche kringen een sterke opleving. Al te lang werd het houden van dit Congres verschoven. Immers in de 28 jaren, die sinds IS91 verliepen, verander de liet maatschappelijk leven geheel. Met verbijsterende snelheid volgden de gebeurtenissen elkaar op. De eene vraag na de andere kwam optotaal nieuwe toestanden vragen voorziening. We zijn blij, dat nu althans het Con gres samenkwam. Een oogenblik van beraad, een ernstig overleg en goede voorlichting door onze voormannen is noodig, opdat de christenen één lijn trekken hij de oplossinder maatschap pelijke vraagstukken. Onze tijd toch heeft 'n eigen karakter. Niét de winzucht en het stoffelijk geuotsbegeeren is dat de eerste plaats. Dat was er ook vroeger. Lees Arnos' wee maar eens over de geruste» in Sion en Samariahoor Jesaja toornen tegen de pracht en trotschheid der vrouwen let op de beschuldiging van Jacobus, dat de rijken hun schatten misbruiken tot wellust. Niet het groote verschil tusscheu rijk en arm is ook 't voornaamste kenmerk van onzen tijd. Dat was nog erger bij de Romeinen en Grieken. Onze tijd onderscheidt zich door vele andere dingen, van <le eeuwen die ver vlogen. Denk aan de ontwikkeling der techniek, aan de economische bedrijvigheid, aan de opkomst der fabrieken. De hand tusscheu arbeider en product werd verbroken. De werkman werd veelszins machinedeel. Ook de vertrouwelijke omgang tusschen patroon en werkman bestaat niet meer. Daarentegen klom men de levensbehoeften de vrouwen kwestie vraagt om oplossing. Een groot deel der menschheid verwerpt alle godsdienst. Voor groote en moeilijke problemen plaatst ons dus deze eeuw. We kunnen niet meer met een „vroeger deed of sprak men zoo" volstaan. Opbouwend en leiding gevend moeten we werken. D<H erk moet steeds meerderen lokken onder de vleugelen barer beschermende liefdeliet christelijk onderwijs, straks van zijn geldelijke» band verlost, moet een telkens grootore schare van kinderen voeren tot den Heiland der wereld, en ♦in de uitoefening tl barmhartigheid schitlere voller en inniger een uit God gewelde liefde. Op sociaal gebied hebben wij als christenen vóór te gaan. Het christen dom toch kan verzachting en heeling brengen van de sociale krankheden en wondeplekken. Er is zoo vee! nog te doen Arbeids bescherming, pensioneering, hetere huis vesting, .regeling van den arbeidsduur zijn vraagstukken, die om oplossing roepen. Op de op het Congres besproken zaken komen we nader terug. Zal er zegen uitgaan van het tweede Congres, dan moet wat daar behandeld weid, worden gebracht onder het volk. V De rechte manier In oiis Raadsverslag deden, we reeds uitkomen, dat we op de debatten over de salarisverhoogingen terug zouden ko men. Het kan ons niet hekoren, dat derge lijke ingrijpende en voor het gemeente huishouden hoogst belangrijke zaken zoo onvoorbereid haast schreven we bij wijze van overrompeling worden be handeld. De herziening van de bezoldigingen voor de werklieden is hiervan wel 't sterkste bewijs. In de stukken kwam daaromtrent zelfs geen voorstel van B. en W. voor. Gevolg van deze wel wat overhaaste behandeling is, dat de verhouding tus schen de salarissen o. i. niet altijd goed is gehouden. Zoo is het maximum salaris van den inspecteur van politie 10Ü0 gld. liooger dan dat voor de agenten, of bijna tweemaal zoo hoog. Zuiver lijkt ons dat niet. De agenten krijgen als maximum f 1200 plus vrije kleedingde gemeentewerk lieden 52 X ^23 f1196. Ook die verhouding is onjuist. Het verschil tusscheu het salaris van den kommies en den adjunct kommies is van 300 op 600 gld. gebracht. Waarom? De bouwmeester verdient f2400, de timmerlui enz. f 1200. En zoo is er meer. Eigenaardig deed het ons ook aan, dat er geen becijfering van onkosten aan de voorstellen was toegevoegd. Wij gelooven, dat als men een com missie a la Stork de zaak had laten voorbereiden, dat men dan een hetere regeling had gekregen. Dan was er ook meer gelegenheid geweest om ovut kin dertoeslag enz. te spreken. Nu is alles te overhaast gegaan. Ons dunkt, dat in 't vervolg een andere manier van werken de voorkeur verdient. Voorstellen, zooals deze, die een be duidende uitgave beteekenen, moeten maar niet in een hand-om draaien worden afgejakkerd. De Raad draagt ook de verantwoordelijkheid voor het finantieel beheer. Instelling van een commissie die de zaken eerst onderzoekt, advies inwint en overlegt met de partijen lijkt ons de eenig goede weg. Ter voorkoming van misverstand voe gen we er aan toe, dat we een herzie ning der salarissen beslist noodzakelijk achtten. Alleen we hadden do wijze, waarop dat gebeurd is, anders willen hebben. De verhooging op ziclizelve vin den we absoluut niet te hoog. Voor sommige categorieën zijn de aanvangs salarissen zelfs nog te laag. Ecu spoe diger bereiking van het maximum lijkt ons eveneens noodig. PARIJS, 12 Maart. (Reuter). Aan alle onzijdige landen van Europa, Azië en Zuid-Amerika is een nitnoodiging gezon den om vertegenwoordigers te zenden ter bijwoning van een niet-officieele par ticuliere conferentie te Parijs op20 Maart, teneinde hen in de gelegenheid te stellen hun gezichtspunten omtrent den volke renbond uiteen te zetten. De uitnoodi- gingen zijn gezonden door het bureau der vredesconferentie. De Parijsehe correspondent van het Hdbl. seint, dat Tardieu hem gezegd heeft, dat de noodzakelijkheid van een herziening van de -verdragen van 1839 algemeen was erkend, maar.dat niemand er aan dacht, om over neutraal gebied te beschikken tegen den wil der inwoners en van de staten, waarvan zij deel uit maakten. Over de tc volgen procedure zeide Tardieu, dat de Nederlandsche regeering uitgenoodigd zal worden om afgevaardigden te zenden Hij voegde er hij, dat men graag had gezien, dat België en Nederland zich eerst met elkander hadden verstaan over de ge schilpunten. Thans houdt de belangrijke quaestie van de hernieuwing van den wapenstilstand den Raad van Tien geheel bezig, en Tardieu dacht, dat de Neder- iandsch-Belgisclie quaestie waarschijnlijk in de eerste 14 dagen niet op het tapijt zou komen. Uit andere gesprekken kreeg de bc richtgever den indruk, dat vooral de leden der Amerikaansche delegatie tegen elk denkbeeld zijn gekant om deelen van Nederlandsch gebied te nemen, het geen enkelen hunner als een'misdaad zouden beschouwen. De opperste raad der geallieerden vindt aanleiding tot herziening van de verdragen van 1839. BRUSSEL,, 12 Maart De eerste mi nister heelt vandaag aan 't eind der zitting van de Kamer een verklaring afgelegd, waarvan de tekst luidt: Ik heb de eer, ter kennis van de Kamer te ihrengen, dat de opperste raad der geallieerden aan liet verzoek der Belgi sche afvaardiging recht latend weder varen, meent, dat er reden is, om de verdragen van 19 April 1839 te herzien. Het parlement en het volk zullen dit besluit met voldoening vernemen. Ze zullen er den voorbode in zien van be slissingen, die op het lot van België een. gelukkigen en bestendigen invloed zullen oefenen. Den 12den Maart 1839, dus vandaag op den kop af 86 jaar geleden, weerklonk deze ruimte van de afscheids woorden der gekozenen uit de Belgische gewesten, welke door uitvoering van het verdrag der 24 artikelen van België zouden worden gescheiden De Kamer zal met bewogen gemoed van dezen treffenden samenloop van omstandig heden kennis nemen. Deze verklaring werd door alle Ka merleden staande aangehoord, die den eerstc-minister langdurig hebben toege juicht. DE INBESLAGNEMING DER SCHE PEN IN BELGIË Men seint uit Brussel Naar aanleiding van een bericht in een Nederlandse!) blad, dat de Belgische autoriteiten beslag hebben gelegd op Nederlandsche binnenvaartschepen, ver neemt het Persbureau Vas Dias van be voegde Belgische zijde, de volgende le zing omtrent de toedracht der zaak Het betreft hier 52 oorspronkelijk Bel gische schepen, die de Duitschers zich gedurende de bezetting hebben toege ëigend en welke door do Duitsche maat schappij Tiefbau voor rekening van de Bergarbeit-Gezellschaft werden geëxploi teerd. Bij nadering van den wapenstilstand werden de schepen aan de z.g. „Hol- landsche Maatschappij", die voor deze gelegenheid wasgeschapen.de „Aanbouw en Materialenmaatschappij" verkocht. Inderdaad girig de eene helft der sche pen den dag voor de andere helft den dag na de wapenstilstand aan deze maat schappij over. De bewijzen van de Duitsche exploi tatie der schepen zijn in handen der Belgische militaire autoriteiten, die, ge zien deze omstandigheden, deze schepen geen verlof hebbeu kunnen geven tot uitvaren naar Holland en ze in beslag hebben genomen. Van inbeslagneming op grond van het angarierecht is dus niet in liet minst ^sprake. UITSTEL VAN EERSTE OEFENING. Aan alle dienstplichtigen die uitstel van eerste oefening hebben tot 17 Maart wordt een nieuwe verlofpas toegezonden waarhij hun verlof verleend wordt tot 16 Juni. ONBEPAALD VERLOF LICHTING 1918. Men meldt aan de Tel De Minister van Oorlog heeft den waarnemend opperbevelhebber doen we ten, dat het in zijn voornemen ligt de dienstplichtigen der lichting 1918. die hun eerste oefening hebben volbracht, omstreeks 1 April a.s. iu liet genot van onbepaald klein verlof te stellen. Wanneer 'alsdan door gebrek aan manschappen niet zou kunnen wor den voorzien iu de verschillende diens ten, bestaat het voornemen om aan hen die vrijwillig onder de wapenen blijven een dienstpremie toe te kennen. MEDEDEELINGEN AAN OUDERS. Aan ouders of voogden van dienst plichtigen zal voortaan kennis moeten worden gegeven van het korps en de nadere aanduiding van welk onderdeel daarvan, waartoe de betrokkene behoort alsmede van de aldaarbestaande zie kenhuizen, mil. tehuizen, enz. Ook van opneming iu een hospitaal of iets der gelijks. .OUDERDOMSRENTE. De Tweede Kamer heeft gistermiddag de door de Regeering voorgestelde ver hooging van de ouderdomsrente voor de 70-jarigen van f2 op f3, en voor gehuw den van f3 op f5, goedgekeurd. ONS PRAATPARLEMENT. Een lezer schrijft ons: Mijn vrouw is tegenwoordig zéér in haar schik met onze Tweede Kamer. We hebben nu voor 55 et. per jaar volop papier aan het „Kort Verslag'. En ik zelf vind het ook leuk. Ik laat de jongens op het onbedrukte papier kladsommen maken. Van de rest konden we meer dan 2000 papiertjes vooi zekere doeleinden ver vaardigen. School en lmis werden daar door voorzien. En als de kachel aan moet, dan legt m'n vrouw wat hout en turf op een „verslagblad". Het brandt zoo. Soms slaat de laaiende hartstocht nog uit liet verslag op. Ik zelf vat tegenwoordig direct 's avonds den slaap, ik lees voor ik naar bed ga steeds een rede van Ruys of Wijnkoop voor aan m'n echtgenoot^. Zoo komt dat, zie je®! En dat is nog maar het KORT Verslag en 't is pas Maart. Het volgend jaar nemen we het lang verslag, dan heb je nog meer papier. Laatst las ik ergensDe tong kan geen mensch temmen. Zouden de zeven wij zen het wèl kunnen? (Rotterd.) Hoe kan het anders De Tweede Kamer boet al meer haar prestige in. Iloe kan het anders, als gelet wordt op de wijze waarop de hoogmogeuden somwijlen hun taak vervullen. Van een Kamerzitting de vorige week gehouden geeft het „Volk" dit verslag „Dh. Wijk (dem. weerm.) huldigt de Kamerleden die steeds voor de be langen der militairen opkwamen. Spr. bedoelt Dhn. Marchant en Duymaer van Twist 'IKEJEÏB? ÖÏZ3tJG®aroüfc4rt. 3aWKfl<B?W;3MX.UWBHIKJr*»*'3®B|'iy0eBB$Wie#Wl ■M^MBOBHSI regels En Jozus antwoordde hem, zeggende Er is ge schreven, dat de mensch hij brood alleen niet zal leven, maar bij alle woord Gods. Lnc. 4 4. eobobb De volkerenbond.

Krantenbank Zeeland

Luctor et Emergo | 1919 | | pagina 1