Oroaan ter verspreiding der Christelijke Beginselen in Zeeuwsch-Vlaanderen. -TËïïiriTrïïi: No. 117. Zaterdag 22 Februari 1919. 2e Jaargang. Fit de Schrift. Uit de Provincie. Uit het Binnenland. Uit het Buitenland. JAN WAANDERS. mmm s Aj I A HONNEMENT Bii bezorging f 1,15 per drie maanden. Franco per post voor Nederland f 1.2o. Uitgave van tie Christelijke Persveieeniging „Zeeuwsch-Vlaanderen te Ier Neuzen. Alle stukken, de redactie en administratie van dit blad betreffend* moeten worden ge zonden aan den redacteur, H. S. v. HOUTEN, V loos wijk straat 62, Ter Neuzen. ABONNEMENT: Bij bezorging 1,15 por ADVERTENTIËNVan 1-4 regels ƒ0.40. Elke regel meer ƒ0.10. Handelsadvertentien 1.1/.nnti'oot Orisistoeslag io zo over twee kolom 8 cent per i egel. Abonnementen per contract. Inzending van advertentiën tot 12 uur 's middags op de verschijndagen brj den drukker I). II LITTOOI.T Az. te Ter Neuzen. Telefoon Nr. 20. GEEN VERMENGING. Sprei;kun 24 21, 22. Mijn Zoon i vrees den Ilocre on den koning; vermeng u niet met hen, die naar verandering staan want hun verderf zal liaastelijk ontstaan; en wie weet hun beider ondergang In bovenstaand Scbriltwoord worden wij gewaarschuwd tegen vermenging met de mannen der revolutie en op teedere wijze (mijn zoon gemaand tot eerbiedige gehoorzaamheid aan het wettig gezag. Degenen, die naar verandering staan zijn toch zij, die muiterij willen aan richten, en verandering van regeering zoeken door omverwerping der wettige overheid. Met zulke mannen mogen we als christenen op geenerlei wijze ons inlaten. Met name in onze dagen van omwenteling mag deze stem van waar schuwing wel tot ons christenvolk uit gaan. De geest der revolutie, die dooi de volken vaart, heeft ons in den laatsten tijd doen zien, hoe diep liet socialisme in de volksziel wortel schoot en welk een uitgebreide macht het verkreeg. Onder alle kringen sluiten er zich talloos velen bij deze beweging aan, bekoord door liet socialistisch ideaal, om door de hel der revolutie te komen tot den socialistischen heilstaat. Van die revo lutiegeest gaat thans een besmettenden invloed uit, die steeds meerderen aantast, en die ook voor ons christelijk volksdeel gevaar oplevert. Met name de arbeidende stand staat bloot voor datgevuar. Onze christelijke arbeiders inzonderheid heb ben tegen deze besmettenden invloed op hun hoede te zijn. Niet zoo spoedig komt het onder hen tot uiterlijke ver menging, maar er is dan toch ook een geestelijke vermenging met de revolutie- idee, die gevreesd moet worden. Ilun ideaal is immers zoo aanlokkelijk radicale verbetering van schreiende misstanden in 't sociale leven wie onzer christelijke arbeiders begeert het niet en doordat er reeds veel onte vredenheid bestaat, wordt men zoo spoedig door algemeenen tijdgeest mee gevoerd, door liet socialistische ideaal hekoord, en heeft men, eer men het weet, geestelijke vermenging gezocht met den revolutie geest en straks zet de geestelijke gemeenschap zich ook uit tot daden, 'waarbij men zijn stem geeft aan zulke mannen. Het is hiertegen, dat we nu zoo ernstig gewaarschuwd worden „Vermeng u niet met hen, die naar verandering staan." Het is niet genoeg om de propaganda van liet bolsjewisme aan onze grenzen te weren, maar we moeten ook in eigen boezem alle geestelijke vermenging met de omwentelings-idée schuwen Waarom Dat zegt Salomo ons in Spr. vs. 22: „Want hun verderf zal liaastelijk ontstaan en wie weet hun beider ondergang?" Hier worden we van alle vermenging met de revolutie afge- maand nu niet alleen, wijl de revolutie zonde is tegen denAllerhoogstenMajesteit, hij Wiens gratie de koningen regeeren en alle ziel, den machten, over haar gestald onderworpen moet zijn, maar zeer bepaald om de ellende, die zij meebrengt. Zonde sleept altoos ellende na zich, ook de zonde der revolutie. En terecht heeft Melanchton eens gezegd, dat de leiders der revolutie meestal een ellendig uiteinde hebben gehad. V\ ie de macht wederstaat, die wederstaat do ordinantie Gods; en die haar vvederstaan, zullen over zichzelven een oordeel halen. God straft hen en onverwachtskomt die straf. Het komt op als een onweer: daarom ziet, men het metfeen strat. waar zij niet om denken, waarvan zij niet weten, hoe zwaar zij is. „W ie weet luin beider ondergang? De verleidei en de verleide sameli worden gestraft. Ge ziet dit, oui nu maar één Bijbelsch voorbeeld te noemen aan Absalom, de man der revolutie, welk een ellendig uiteinde hij gehad heeft. Ge ziet dit bij alle revolutie. Revolutie vestigt een schrikbewind, dat voor geen geweldenarij terugdeinst. Revolutie brengt bloed en tranen, roof en plundering, diefstal en moord, verwarring en hongersnood. Denk aan 'tonde Rusland, dat nu in flarden gereten is. Wat is er geworden van een Lenin en Trotsky? Hebben ze niet over zichzelven en hun aanhangers de bitterste ellende gehaald Verleiders en verleiden zijn heiden gestraftaaii den ondergang prijsgegeven. Denk aan 't naburige Duitscliland. Welk een droe vig einde vonden daar de leiders der revolutie Liebknecht en Rosa Luxemburg. Plotseling is het verderf gekomen en het volk, dat zij verleid hebben, is den ondergang nabij in bloed en moord, in roof en honger. De historie leert het, dat de revolutie geen geluksstaat aan brengt; maar een volk den zedelijken en natuurlijken ondergang tegemoet voert. Houdt daarom geen gemeenschap met de mannen der omwenteling, niet^ de minste gemeenschap, want verderf en ondergang bedreigen dan het volksbe staan. Laten vooral onze Christelijke arbeiders tegen deze vermenging ernstig waken Als Christenen hebben wij van een ander beginsel uit te gaan dan de revo lutionairen. De revolutie stelt de leuze „Noch God, noch meester" en zij ver werpt beide. Doch wij, anti-revolutio nairen, gaan uit van het beginsel„Vrees den Heere en den koning 1" De vreeze des Heeren is de bron van den eerbied voor den koning en de overheid. En de overheid is Gods dienares, die om Zij nentwil door ons gehoorzaamd moet worden en geëerd. Alwie den Heere vreest, zal dan ook den koning en de wettige macht eeren en onderworpen zijn. Wie Gode geeft wat Godes is, geeft ook den keizer wat des keizers is. Nu zijn er ongetwijfeld vele misstanden in het sociale leven van de arbeiders, die drin gend verbetering eischen. Die verbete ring hebben onze Christelijke arbeiders en wij met hen te zoeken. V> ij mogen ons niet rustig neerleggen hij de be staande misstanden. Nimmer echter mo gen wij die verbetering, gelijk de mannen der revolutie, zoeken in een zondigen weg van omverwerping der door God gestelde macht. Wel moet hervorming en verbetering van sociale misstanden gezocht, niet in den weg van het geweld, maar altoos naar 't beginsel: „Vrees den Heere en den koning", niet door de hel der revolutie te entketenen, doch langs wettigen weg. Naar dit beginsel hebben ook onze Cltrstelijke arbeiders en wij allen in onze .geu televen. En zoo we naar dit beginsel handelen, zullen wij het. van God ge si -1de gezag eerbie digen, naar Zijnen <yien koning en de wettige overheid eeren Maar dan mogen we ook eerst met een gerust geweten hij koning en overheid aankloppen, om te vragen alles te doen wat zij kunnen ten einde in onze sociale nooden te voor zien. En Gode zij dank wij hebben een koningin, die medeleeft in al de nooden van haar volk. Wij hebben een regeering van vastberaden mannen, die bereid zijn alle uoodige sociale hervormingen langs wettigen weg in te voeren. Zij buigen voor God en Zijn Woord. Onze arbeiders zullen verkrijgen, wat zij redelijkerwijze kunnen begeereu. Laten zij dan te mid den van hun sociale nooden altoos ons beginsel hoog houden en den wettigen weg tot verbetering der misstanden be wandelen. Alleen als wij Gods ordinantie en gebod gehoorzamen, iiebben wij zegen te wachten. Het pad der revolutie voert voor ons zeiven en ons volk naar ver derf en ondergang. Daarom Christenen Geen vermenging met de revolutie, maar leveu naar Gods ordinantie: „Vraesdeu Heere en den koning de man niet te zien, blijkens de ziels- verbitterde stemming welke die politiek in iDuitschland verwekt heeft en die zelfs leidende mannen er toe brengt om Duitscliland den raad te geven zich te isoleeren van de rest der wereld. Toch is het een wandenkbeeld, dat door den moord op één man die haat-geest is uit te roeien. Die zit dieper, blijkens de instemming welke Clemenceau's politiek bij de Frauschen vindt. En dat is te vens liet zoo dieptreurige in den toestand, nu de wereld rijp is voor de Volkeren- honds idéé, die slechts met aller goed gezinde samenwerking is door te voeren. Tusscheu Triest en Nabresina heeft een» ernstig spoorweg ongeluk plaats gehad. Op het station van Nabresino lie]) een trein op een aantal leege wagons, welke tegen zeven wagons met Italiaanscha soldaten geslingerd werden. Tengevolge van deze botsing kwamen de zeven wagons in beweging, die met steeds sneller vaart in de richting van Triest voortrolden, totdat zij op het station van Triest op een leegen trein liepen. De zeven wagons werden totaal ver nietigd, 150 personen werden er gedood en gewond. geering nadere inlichtingen te vragen, nopens de mededeeliugeu, door haar te Parijs gedaan. Aan het gezelschap te Brussel is daarom de opdracht gegeven een daartoe strekkenden stap bij de Belgische Regeering te doen. Tevens zullen de Nederlandsche vertegenwoor digers in de hoofdsteden den betrokken vijf groote mogendheden 's Ministers verklaring van 14 Febr. officieel ter ken nis brengen van de Regeeringen dier mogendheden. 'Axel. Thielen. V „Mobilisatie-klanken.", De Christelijke Zangvereeniging „Mo bilisatie klanken" hoopt 13 Maart a.s. een uitvoering te geven. Reeds thans vestigen we daarop de aandacht. Want voor mnzieklief hebbers zal er iets schoons te genieten zijn. Wat we van de plannen hoorden wekte onze belangstelling Ieder boude daarom dien avond vrij. Door de uitvoering te bezoeken, wordt behalve het kunstgenot dat ongetwijfeld gesmaakt zal worden, ook een verdiende steun geboden aan de zangvereeniging. De kunst wordt zoo zelden om het beginsel beoefend. Zelfs is er veel anti christelijke kunst. Toch mag dit ons niet verleiden tot een verachten vanjde kunst, die e«n gave Gods is, en die mits recht gebruikt tot verheerlijking kan dienen van Hem, Wien engelen en gezaligden ook door zang lof en eere brengen. We moeten ook dit terrein der kunst opeisclien voor God, uit W ien, door Wien en tot Wien alle dingen zijn. Het christelijk gezang is een waarde vol opvoedingsmiddel. In dagen van smart brengen onze psalmen immers troost, in voorspoed voeren ze onze ziel tot [den Gever alles goeds. Met liet christelijk lied is liet niet anders. Met vrijmoedigheid wekken we onzen lezers daarom op tot steun. Financieel, door waardeering, door bezoeken van de uitvoering en door toetreden als lid, indien ze daarvoor de talenten ontvingen. Dan zal „Mobilisatie-klanken" nog veel kunnen hereiken. Naar huis? Och wat liad-ie daar! Pa en Moe hadden wellicht wel bezoek, maar zijn hoofd stond er niet naar. Vast zaten ze den heelen avond te hoo rnen over de politiek. Er was muziek in liet Park de staf speelde. Daar kon hij nog een poosje heen. 't Was daar wel een hoetroep dikwijls, maar je had toch nog best hier en daar een stil plekje, een beetje uit den stroom, waar je rustig kon staan of zitten en luisteren. Dat dééd hij. Een beetje iiaast maken dan, anders was het daar ook de moeite niet meer. Hij sloeg een paar stillere straten in die hem spoediger dan de hoofdwegen naar zijn doel voerden. Uit de verte hoorde' hij de muziek reeds. O, de Ca- valleria 'verrukkelijk onwillekeurig ver haaste hij zijn stap. Hij kwam' weer in een drukker ge deelte. „Hé," voelde hij zich op eens aau den mouw trekken, „hé, waar gaat dat naar toe 't Was Henk van Rensen, met hem op 't zelfde kantoor. «En jij Hij zei het op ietwat knorngen toon er was iets' in Henks manier van spre ken en optreden, dat hem altijd min of meer hinderde. „O, mag ik 'tniet weten?" „Weljawaarom niet, er steekt ,,'k Wed, dat 'k het kan raden". „Best mogelijk, maar niet noodig. 'k Beu op weg naar het Park." „Naar 't Park „Ja, naar 't Park. Is dat nou zoo iets bijzonders, dat je er compleet over ver slagen bent „Naar 't Park? Op Zondagavond? Naar 't muziek?" „Nou en wat zou dat? Of steekt daar soms ook al kwaad in Henk schudde liet hoofd over zooveel verdorvenheid. Het ergerde Jan Waanders buitenge woon. „Zeg, sta nou niet zoo te grootvaderen. Wat heb je?" De Fransché minister-president is door een anarchist niet gevaarlijk in het rechterschouderblad gewond. Deze zag in den Jouden „tijgereen gevaar voor een nieuwen oorlog. Geheel mis schijnt „Moet je nog vragen op Zondagavond naar het muziek in het Park „Hoor es, ik heb de eer je te groe ten bonsoir, tot morgen Ilij liet den hoofdschuddenden Van Rensen staan en vervolgde zijn weg. Wat een farizeeer die Henk, bah Voor dien was niets goed de Jonge- lingsvereenigiug, niet, dat hij, Jan, er nu zooveel mee op had daar niet van maar dat was toen uit een andere oor zaak, de Jongelingsvereeniging deugde voor Van Rensen ook al niet: ze waren hem te verwaand daar. naar hij voorgaf er was geen ernst genoeg't ging er al ie luchtig toe alles kon er daar ook al mee door. Maar wie was Henk van Rensen zelf? Een heel Imogen dunk had Jan Waandrs nooit van hem gehad Hij woonde hem dagelijks hij, al hadden ze op 't kantoor ook verschillende lesse naars nou, kwam Van Rensen niet haast altijd te laat En als-ie maar even kans zag, als de patroon weg was dan luierde-ie er maar op los. Was dat dan zoo fraai En had zoo één ook maar een greintje recht hem onderhan den te nemen „Laat'm op troebelen, 'k Trek me van z'n gemier niks an", dat was zoo ENORME BEDRAGEN EN DE GEVOLGEN. Door het Kon. Nat. Steuncomité is te Leerdam in 1918 totaal uitgekeerd ruim 50.000 guldeu en in Januari 1919, alleen aan gewone wekehjksclie uitkeeringen, reeds bijna 15000 gulden. Er wordt zeer geklaagd over den slechten invloed vau deu al te gemak kelijk te verkrijgen steun. Het werk volk ontvangt vaak liever zijn uitkeering van het comité met nietsdoen, dan een aanmerkelijk liooger bedrag met werken. DE MARINE-CRISIS. Het ligt in de bedoeling, na het den minister van marine op diens verzoek te verleenen ontslag uit ziju ambt, deu minister van binnenlaudsclie zaken, jhr. mr. Ruys de Beerenbroeck, te belasten met het beheer van het departement van marine. AMERIKAANSCHE TROEPEN NAAR HUIS. Reuter seint Het departement van oorlog te as- hington deelt mede, dat het schikkingen heeft getroffen waardoor de Amerikaan- sclie troepen in Frankrijk inet booten van de Holland-Amerika lijn uit Neder landsche havens naar Amerika zullen terugkeeren. ONZE REGEERING VRAAGT BELGIË NADERE INLICHTING. In de Twaedé' Kamer heeft de Minis ter van Buitenlandsche Zaken een ver klaring afgelegd, waarin hij mededeelt, dat naar aanleiding van de officieele bekendmaking der Belgische Regeeri»g inzake liet aanhangig maken van vraag stukken bij de geallieerden, waarbij Ne derlandsche belangen rechtstreeks be trokken zijn, onze Regeering liet tot haar plicht stelt, aan de Belgische Re- In een rede, die met gloed werd uit gesproken, trad voor de afd. Ter Neuzen der Ver. tot Chr. Verz. van Krankzin nigen in Zeeland op de Weleerw. .Heer Ds. G. H. Kersten van Ierseke in het kerkgebouw der Geref. gemeente. Z Eerw. bepaalde zijn gehoor bij Matth. 5 7 „Zalig zijn de barmliartigen, want hun zal barmhartigheid geschieden \wees op de barmhartigheid die vrucht is van algemeene en ook van die welke vrucht is van hizondere genade. Er moet chr barmhartigheid bewezen worden omdat de grond daarvan ligt in liet Woord van God en daarom is liet ook mogelijk. Mot pakkende voorbeelden uit het dagelijksclie leven werd deze schoone rede aangevuld. De collecte was schitterend (f 107.89' de opkomst matig.j Sluiskil. Het zevenjarig jongetjeA.de C. alhier kreeg onder 't spelen aan tafel de tanden van een vork in 't oog, met het treurig gevolg, dat het na genees kundige behandeling in Middelburg zijn oog moest missen en een kunstoog daar voor heeft gekregen. Wij vernemen dat waarschijnlijk 12 Maart m Zaamslag een zanguitvoering gegeven zal worden, door het Mannen koor en de Zangvereeniging „Zingt den Heere een nieuw lied". De uitvoering zal plaats hebben in de Geref. Kerk. Tevens zullen optreden de heeren Mr. P. Dieleman en Ds. Pattist. Vrijdagavond 14 Februari vergader de de afdeeling „La#d van Axel" der Ver. voor Chr. Oud. en Onderwijzeressen onder leiding van haren Voorzitter dhr. J. C. de Koning. Verschillende omstandigheden in aan merking genomfen, was de opkomst niet onbevredigënd.- De Wetsvoorstellen van het Hoofdbe stuur werden besproken en de desbe treffende lijsten ingevuld. In de pauze werden de aanwezigen door de goede zorg der damesleden, verkwikt door koffie, en bracht Mej. J. Ploos v. Ainstel een altsolo ten gehoore (met pianobegeleiding): „Gebed" van Stradella. Na de pauze leverde dhr, J. J. Bal een leerrijke en uitvoerige inleiding over De Herodessen. Besloten werd nog tot het Hoofdbe stuur een voorstel te richten (voor de a.s. Alg. Verg.), dat de Ver. kome tot het uitgeven van een geregeld verschij nend orgaan (liefst W eekblad). Mogen alle onderwijzers en onderwij zeressen in Oost-Zeeuwsch-iaanderen niet alleen lid der afd. worden en blijven, ongeveer de slotsom van zijn denken. Hij was in liet. Park. Net, zooals-ie had verwacht, een echte hosboel. Jongens en meiden, heertjes en dametjes, gearmd in lange slierten achter elkaar aan, zich heelemaal niet bekommerend om de muziek, in tegen deel als die begon, werd de herrie juist 't ergstdan hotsbotsten ze als dollen, of liet een wals of een treurmarsch was die gespeeld werd, en dan lalden vette lachgeluiden om vuile grappen, dubbel zinnige kwinkslagendan was het daar eenvoudig niet uit te houden. Aan den overkant van den vijver daar was het rustiger daar stonden en zaten de kunstliefhebbers, die kwamen om te ge nieten, om ontroerd te worden of zij, die zich het air gaven veel verstand van muziek te hebben, en gelegenheidsge zichten zetten; of verliefde stille paal tjes op den achtergrond, die uit here kening hierheen kwamen, en fluisterden of zuchten. Hier zocht Jan Waanders een plaatsje Ilij vond nog net een zitje op een bank, waarop een bejaard heer met zijn familie, lieel stijf en deftig had plaats genomen. Het'was hier heerlijk donker onder de zware olmen, en ingesloten door dicht plantsoenover den vijver heen de hel verlichte tuin, in welks mid den de schitterende muziekkoepel, waar honderden gasvlammetjes, hij wijze van illuminatie de ranke bevallige lijnen der tent ingloeiden in den donkeren achter grond van zwart geboomte en dik bos schage. In liet midden de rustige fi guur van den dirigent, den man wiens enkel beweeg van hand of arm, of wiens lichte buiging van zijn lichaam de gelui den wakker riep of deed zwijgen; ze deed zwellen tot een bruisenden klate renden stroom, of deed versmelten tot zoet gekabbeldie een storm ontketen de maar evenzeer met een wenk hem het zwijgen opleide toovenaar, die met zijn tooverstaf sprookjes verklank te of uit duistere krochten de wilde hartstochten opriep, maar ze straks be zwoer en rillend ze vluchten deed als booze geesten voor het zoete spel dei- luiten Jan Waanders genoot. Dit was iets anders, iets schooners, iets hoogers dan al die pralerij en kof- ferij van avondiets remers, iete ede- Iers. (Wordt vervolgd). I Minn irrt MBSB ZEEUWSCH-VLAANDEREN Vreeselijk spoorwegongeluk. 6) DOOR Z E L A N D I A. TER NEUZEN, 21 Februari 1919-

Krantenbank Zeeland

Luctor et Emergo | 1919 | | pagina 1