Orgaan ter verspreiding der Christelijke Beginselen in Zeeuwseh-Vlaanderen. 112. Woensdag 5 Februari 1919. 2e Jaargang. FEUILLETON. JAN WAANDERS. I it het Buitenland. lit het Binnenland. Uitgave van de Christelijke Persvereeniging „Zeeuwseh-Vlaanderen" te Ter Neuzen. Alle stukken, de redactie en administratie van dit blad betreffende, moeten worden ge zonden aan den redacteur, H. S. v. HOUTEN, Vlooswjjkstraat G2, Ter Neuzen. ABONNEMENT Bij bezorging f 1,15 per drie maanden. Franco per post voor Nederland f 1.25. ADVERTENTIËNVan 1 4 regels ƒ0.40. Elke regel meer /'0.10. Handelsadvertentiën over twee kolom 8 cent per regel. Abonnementen per contract. Crisistoeslag 15%. Inzending van advertentiën tot 12 uur 's middags op de verschijndagen bij den drukker D. H. LITTOOIJ Az. te Ter Neuzen. Telefoon Nr. 20. V Ook een manier van voorlichting I)e socialisten noemen zich bij voor keur „bowusten." Tegenover hen staan dan de christelijke arbeiders als „dom pers." Die loepen volgens de soci's aan de leiband van dominee's en pastoors en denken zelf zoo goed als nooit over de dingen na. Nu kan men den heeren wel zeggen, dat onze menschen in de Jongelings- vereenigingen een oefenschool doorloo- pen, die de roode broeders in hun Jeugd organisatie'» vruchteloos hebben nage bootst, maar met de bescheidenheid, hen eigen, luisteren zo daarnaar niet en blijven aan hun dwaling vasthouden. Wie echter Het Volk" nauwkeurig leest, merkt, dat de socialisten er een censuur op na houden, die bij die van de oorlogvoerende natie's gedurende den strijd weinig onderdoet. Dat angstvallig van de oogen der „bewusten" wordt geweerd, wat de andersdenkenden schrij ven of spreken. Leest men de Kamer verslagen in „Het Volk", dan blijkt, dat van wat niet-socfalisten zeggen, zoo goed als niets aan de lezers wordt meegedeeld en integendeel de redevoeringen der soci's breed uitgemeten. Als voorbeeld nemen we de debatten over landbouw en waterstaat. We zullen het aantal regels opgeven die het offi- cieele, onpartijdige Kort Verslag bevatte en het aantal regels dat „Het Volk" aan de redevoeringen wijdde. Begrooting van Landbouw. Aantal regels K. Verslag Volk De Wijkersloot (R.-K.) 257 0 Sannes (S.D.A.P.) 545 312 Weitkamp (C. Hist.) '317 Van Rappard (Vrij Lib.) 312) 27 Totaal 1431 339 Waterstaat De Muralt (U. Lib.) 133 0 v. d. Waerden (S.D.A.P.) 149 42 Bongaerts (R.K.) 39 enkele Minister König 16 4 Kleerekooper (S.D.A.P.) 77 40 Smeenk (A.R.) 9 0 v. Ravestein (S.D.P.) 36 6 Hermans (R.K.) 165 3 De Muralt (U. Lib.) 493 0 De Buisonje (Econ. B.) 14 0 Bulten (R.K.) 27 0 Zijlstra (S.D.A P.) 93 28 Totaal 1277 123 Goed geteld, bevatte het Kort Verslag 2708 regels tegenover „Het Volk" 462. Van die 462 komen er maar eventjes 422 voor de socialistische leden der Tweede Kamer en 40 zegge veertig!!) voor de 78 andere Kamerleden. Of dus volgens „Het Volk" de soci's ook praten. Met zijn 22en praten ze meer dan 10 maal zooveel als al de andere 78 nullen te samen Kenmerkend anders deze manier van voorlichtig! Binnenkort wordt het Kort Verslag nog aan de roode arbeiders verboden door „president" Troelstra. Dan mogen alleen „Het Volk" en de andere roode blaadjes in handen der „genossen" komen. Dan voeren de soci's nog een klericale index in. Ter meerdere „bewust"-wording van de „bowusten". 2) ZELANDI A. Volgens gewoonte humde de voorzitter eenige malen, nam vervolgens een teugje uit het glas, dat door het bejaarde fac totum was gereed gezet, schraapte zich de keel en zej, opstaande„vrienden, (hij brouwde, doch heel stérk, als hij voorzitter was) laat ons beginnen". Hij ging voor in gebed, een gebed, dat elk der leden ongeveer van buiten kende, met steeds dezelfde, vaste woordkeuze en nimmer gewijzigde zinswendingen. N a het amen werd een psalmvers ge zongen, waarbij eenige vrienden, die te vens lid eener zangvereeniging waren, van hun bedrevenheid blijk gaven, door te trachten elkaar de loef af te steken, ten einde den volgenden regel het eerst „in te zetten". De werkzaamheden hadden het gewone verloopna het lezen der notulen was bijbel bespreking het eerste punt. Het hoofdstuk, dat „aan de orde van 't Is zóó anders de manier van voor lichting wel. Arme partij die tot zulke middeltjes de toevlucht moet nemen, omdat David Wijnkoop anders de zieltjes haar afsnoept, en er allicht bijloopers zoek zouden raken, omdat ze tof. 't inzicht gekomen zijn, dat andoren dan de soci's ook wel eens iets doen voor den minderen man. Als er één partij is, die de arbeiders dom wil houden om ze niet te verliezen, dan is het wel de S.D.A.P., gezien haar „schitterende" voorlichting in hetgroote dagblad „Het Volk". V De eerste vijf-en-twintig honderd. Tegen 1 Maart heeft minister IJssel- stein 2500 crisisambtenaren hun ontslag aangezegd. Gelukkig Niet, dat we die menschen geen goede positie gunnen, maar als crisisambtenaren zien we ze gaarne gaan. Ons volk heeft van de Staatsbemoeiing en het Staats socialistisch gewurm meer dan genoeg. Hoe eerder de Overheid.ei in slaagt de ambtenarij op zij te zetten en het normale leven Weer zijn gang te laten gaan, des te beter voor de volksvoedselvoorziening en des te beter voor de moraliteit, die in de afgeloopen jaren zwaar geschokt is. Als de Staat voor koopman, voor fabrikant en voedselregelaar gaat spelen, dan we hebben het ondervonden worden er wetsovertreders en misdadi gers gekweekt, dan worden er foutep en misgrepen begaan, dan wordt def volksenergie ondermijnt, de menschen verslapt en het volk 'revolutionair. Hoezeer ons volk ook instemt met het geleidelijk doen herleven van de vrijheid in handel en bedrijf, toch is het een daad van moed die minister Van lJselstein verricht. Immers hij haalt zich de vijandschap van duizenden, welke bij het tegenwoor dige stelsel en dat zijn niet alleen ambtenarenvoordeel hebben, op den hals. Hij laadt de haat op zich van de socialisten, die zweren bij de uitzetting der grenzen van de Staatsmacht en die in de ambtenarij der crisis-dagen een kostelijke gelegenheid zagen om de socialistische gemeenschapsstaat voor te bereiden. Toch koos hij partij tegen de verstik kende Staatsvoogdij, die het vrije maat schappelijke bedrijfsleven knecht. De eerste 2500 gaan spoedig naar huis. Wanneer worden de anderen gedemobi liseerd Want, de eerste vijf en twintig honderd ambtenaren weg wil zeggen, dat er ook dan nog honderden te veel zijn V Verdwaasde menschen. In de Christian Commanwealth schrijft mevr. Wilcox over haar gestorven levens gezel, met wien zij volgens haar zeggen ook na zijn dood niet opgehouden heelt te leven. Deze heeft haar op spiritistische wijze meegedeeld, dat hij dikwijls de zielen der soldaten, die juist „de eeuwigheid waren binnengeschoten" ontmoet en bijgestaan heeft. Vooral de orthodoxen onder hen, die hier op aarde waren behandeling" was, werd gelezen thans kreeg een der vrienden het woord voor zijn inleiding. Er was weinig eigen werk bijhet leek wel een getrouwe weergave van hetgeen de „kantteekenaars" en Henry of een ander commentaarschrijver over het onderwerp hadden gezegd. Er werd gelezen op een toon, waaruit zoo heel duidelijk bleek, dat het vermoeden van plagiaat zeer gegrond was. Onder het opdreunen dezer „inleiding" trad nog een lid binnen. Hij bleef even in de deuropening staan, monsterde de aanwezigen, hing behoedzaam zijn lichten stroohoed aan den kapstok, trok zeer langzaam zijn lichte glacé's uit, streek die voorzichtig glad, borg ze in den zak, haalde een toiletspiegeltje te voorschijn, wierp eenige lokkeu wat naar achteren. Toen haalde hij een onbezetten stoel naar zich toe, krwiste de beenen en luisterde. Een paar vrienden hadden even na drukkelijk gehumd, stootten elkaar aan, maakten met het hoofd een knikkende beweging in de richting van den binnen tredende, al welke manoeuvres door dezen wel bemerkt, maar met volmaakte min achting beantwoord werden. De inleider was uitgesproken hij werd grootgebracht in het geloof aan hemelsche tronen, harpen enz., waren eerst danig in de war en moesten door oudere geesten op streek gel racht worden. De heer V ilcox had 'at ook een poosje mogen doen. Voor de twijféiaa.s voegt deze dame er nog bij, dat zij dte dingen niet maar „gelooft", doch „weet." Hoe dwaas doet toch de mensch, die de geopenbaarde Waarheid verlaat, om aan allerlei on- en bijgeloof zijn hart te verpanden. Arme, verdwaasde men schen die het Licht verwerpend allerlei dwaallichten navolgen. Maar ook* zou de zending onder de z.g. beschaafde en verlichte kringen dor menschheid niet even noodig zijn, als die onder de onwetende barbaren V Opgepast. In 't laatst van de vorige maand ont vingen wij met verzoek tot plaatsing in ons blad een circulaire, uitgaande van de „Broederschap in Christus". Heel mooie zinnen komen daarin voor. Zoo wordt gezegd, dat Christus de eenige Redder is in den nood, dat het Christen dom niet alleen in ons persoonlijk leven moet worden betracht, maar dat wij ook ieder onze taak hebben bij den arbeid voor het koninkrijk Gods in de maat schappij. Oppervlakkig gelezen staat er veel in de circulaire dat bekoort. Doch bij aan dachtiger lezen blijkt al spoedig, dat onder mooie vlag een gevaarlijke lading wordt aangevoerd. Zoo wordt er gespro ken van de anti christelijke grondslag van onze samenleving, en wordt zeer bedek- telijk dan da socialistische heilstaat aan geprezen. Eveneens is de „broederschap" anti-militaristisch. Laten eenvoudigou zich toch niet op dergelijke wijze laten beetnemen. Ver zocht wordt opgave als lid, zonder dat de „broederschap" iets anders geeft dan een adres, zonder eenige naam. Alleen dat is al zeer verdacht, het onchriste lijke beginsel dat spreekt uit het rond schrijven van de „Broederschap in Chris tus" doet de deur dicht. Opgepast, daarom Een pleidooi voor de Bur gerwacht. Een pleidooi om zich aan te sluiten bij de Burgerwacht is te vinden in het sociaal democratisch dagblad „Het Volk". Ongetwijfeld een ietwat vreemdsoortig pleidooi, maar niettemin welsprekend. Naar aanleiding toch van het bezoek van minister president Ruys de Beeren- brouck aan de Amsterdamsche burger wacht, gaat „Het Volk" aldus te keer: Dit keurvendel, waarvan gij de leden met geveld geweer door de straten kunt zien trekken, als leefden wij in bezet gebied, deze organisatie, uit den angst der bourgeoisie voor het geteis terde proletariaat geboren zal morgen parade maken voor den minister-pre sident. Er zullen ongetwijfeld mensch- lievende toasten worden afgestoken en vredelievende redevoeringen worden gehouden, en als de manschappen zich dan weer verspreiden over de stad, bedankt. Er werd gelegenheid gegeven om vragen te doen of van gedachten te wisselen. „Voorzitter 1" „Vriend Waanders heeft het woord". Jan Waanders was degene, die het laatst binnengekomen was. Terzij van hem werd fluisterend, maar toch zóó, dat hij het hooren kon, opge merkt, dat hij natuurlijk weer 't eerst 't woord vroeg, ofschoon hij 't laatst ge komen was en de helft niet'had gehoord. oorzitter begon Waanders, „ik ben wel wat laat gekomen „En ófviel halfluid een der vrienden hem in de rede. Waanders wachtte even. „Voorzitter, heb ik het woord „Vriend Waanders heeft het woord. Als de vrienden iets in liet midden heb ben te brengen, kunnen ze straks ook het woord krijgen". „Dat geloof ik óók. Voorzitter, ik ben wel wat laat gekomen „Of we dat nou nóg niet wisten", gromde er een. „En ik kan dus niet over het geheel oordeelen vervolgde Waanders, „maar wat ik vernomen heb, geeft me aanlei ding een opmerking te maken. Ik geloof, en hun vreugde over de eer, hun ten deel gevallen, op de gebruikelijke wijze vieren, mogen wij blij zijn als het zon der ongelukken afloopt. IIuu speelgoed is al te gevaarlijk. Deze burgerwacht is een voortdu rende provokatie voor wie zich geen slaaf van deze regeering gevoelten als minister Ruys een wijze daad wil doen, dan geefl hij haar morgen haar congé. Voor ons part kan hij den leden een hei inneringsmedaille kadeau doen. Als minister Ruys een dwaze daad wil doen, dan tart hij het anarchisme van de overlieerschten, door met het anarchisme van de heerschers te koketteeren. De beveiliging van personen en goe deren is opgedragen niet aan een bij- eengetrommeld zoodje, maar aan de politie van rijk en gemeente. Kan die het werk niet af, dan moet de over heid ze uitbreiden. Maar deze nieuwe soort van Spaansche Brabanders is alleen ongevaarlijk, zoolang het in Nederland zoo stil blijft als in het land van Kokanje. Is schitterender argumenteering ten gunste van de noodzakelijkheid van aansluiting bij de Burgerwacht denkbaar? De woede van „Het Volk" is eene duidelijke aanwijzing dat het instituut van de vrijwillige Burgerwacht in eene dringende behoefte voorziet. Belgisch Annexionisme. Vraagstukken voorde vredes conferentie. V. D. meldt uit Brussel Naar ik uit goede bron verneem, zal de vredesconferentie zich weldra bezig houden met de vraagstukken betreffende de grensregeling van Frankrijk, de Rijn provinciën, van Luxemburg en Nederland. In dit opzicht is het belangwekkeud, dat koning Albert, in antwoord op een telegram van de bewoiiers van Malmedy verklaart, te hopen, dat de vredesconfe rentie hunne wenschen, die ook de zijne zijn, zal verwezenlijken. Men verwacht in België, dat bepaalde eischen betref fende de suzereiniteit van de Schelde en de Hont ter conferentie zullen wor den geformuleerd, terwijl ook de Zuid- Limburgsche kwestie ter sprake zal wor den gebracht. Een voorstel tot oefenplicht. WASHINGTON. (Reuter). Bij den senaat is ingekomen een ontwerp tot invoering van algemeenen militairen oefenplicht gedurende niet meer dan een jaar voor alle jongelieden van 19 tot 26 als een blijvende nationale politie. Steeds minder. De Times drukt een van de stroobil- jetten af, die de stakers aan de Clyde verspreid hebben. Men leest daarin „Duizenden werklieden worden eiken dag van leger en vloot gedemobiliseerd. Ruim 100,000 werklieden zijn uit den burgerlijken dienst ontslagen. Zij zoeken nu werk. Er is voor hen geen werk. Er is slechts een geneesmiddel. Vermindert de werkuren. Het is nu tijd om te han delen. Uitstel beteekent mislukking. Er moot niet langer dan 40 uur in de week dat vriend Kanters weinig werk heeft gemaakt van zijn inleiding. Hij heeft overgeschreven uit de een of andere Bij belverklaring. En ik vind, dat dat niet te pas komt. Dat ontwikkelt niet. Af schrijven kan iedereen". riend Kanters kon zich verdedigen, als het hem lustte. „Voorzitter, da's waar", zei hij eerlijk. „Maar ze doen het haast allemaal". Er was weinig tegen in te brengen. «Nog geen reden", vond Waanders, „voor vriend Kanters om het ook te doen. Waarom probeert-ie zélf niet?" „Geen tijd, voorzitter", t Bleef zoo. De voorzitter vermaande nog in t algemeen. De bespreking werd voortgezet. Met ergernis, op het gelaat duidelijk te lezen, zat Waanders er bij. Zoo ging het hier bijna altijd. Hij hail er al zoo lang tegen gevochten. Wat 'n duffe boel. Elkaar wat napraten. En liefst in geijkte termen. Bijna elk der deelnemers aan de gedachtenwisseling begon met„naar mijn bescheiden meening", of „in alle bescheidenheid wensch ik op te merken". En die deelnemers zelf waren haast altijd dezelfden. Van de dertig jongelui voer den er (bij de besprekingen althans, in gewerkt worden. Geen loonsverlaging. Geen overuren. Niet aan het werk gaan op Maandag 27 Januari. Niet weer aan het werk gaan, voor de eischen inge willigd zijn". Een wereldvlag. De volkenbond is nog niet geboren, maar zijn vlag is er al, ten minste ent vlag, die als embleem van den bond is voorgesteld. Die vlag is ontworpen door zekeren heer J. W. Vankirk, uit Yöung- stown in Ohio. Op de eene zijde van de vlag ziet men een afbeelding van de' aarde, waaromheen een witte band loopt. Aan den anderen kant vertoont de vla» zeven strepen, die eik een der hoofd- kleuren van het spectrum weergeven. Op die vlag ntt vloeien de zeven ge- kleurde banden samen tot den witten band, die de aarde omvat. Dit is een symbolische voorstelling van de veroeni- ging van de verschillende naties der wereld in een verbond tot instandhouding van den wereldvrede. CENTRALENCONVENT. Op Woensdag 29 Januari j.l. werd te Utrecht een zeer druk bezocht Centralen Convent gehouden, onder voorzitterschap van den heer H. Colijn. Om te voorzien in de vacature in het Gemeenteraads college, ontstaan door het overlijden van den heer Dekker, te Goes werd benoemd Mr. J. W. Goedbloed in' de vacature in liet college van Gemach tigden, ontstaan door het overlijden van Dr. Brummelkamp, zal optreden Mr. A. ,1. L. van Beeck Calkoen te 's Graven- hage, een der plaatsvervangende leden. Thans werd het onderwerp „Vrouwen kiesrecht aan de orde gesteld. De hee ren I'rof. Dr. II. Bavinck en Dr. E. J. Beunier waren uitgenoodigd om dit on derwerp in te leiden. Hun stellingen zijn reeds vroeger gepubliceerd. Aan het. debat namen achtereenvolgens deel de heeren M. van den Berg van Zevenhoven, die zich aan de zijde van Dr. Beniner schaarde; Mr. Gerbrandv uit Sneek, die een voorstander van vrou wenkiesrecht bleek Mr. Van Maarne uit Arnhem, die verschillende bezwaren te gen het standpunt van Dr. Bavinck ont wikkelde de heer Vink van Lopik, die t niet met Dr. Beumer vinden kon de heer C. Smeenk, die een pleidooi, voor vrouwenkiesrecht hieldMr. J. A. de Wilde die met argumenten tegen dat kiesrecht te velde trok. De heer J. F. Heemskerk had vooral bezwaar tegen de tweede stelling van Dr. Bavinck, de lieer Joh. II. Straub uit Amsterdam, achtte vrouwenkiesrecht onvermijdelijk en wilde met het oog daarop, de vrouw in onze kiesvereeniging reeds nu toelaten voorts de heer Mr. H. B. ver Loren van Lhemaat, die op strikte handhaving van ons beginsel aandrong; Mr. H. Bijleveld, die zich vooral verheugde over deze ver gadering en opmerkte, dat, ook bij ver schil van zienswijze, zooals hier openbaar weid, de band met de partij niet losser werd de heer J. Schouten van Rotter dam, die meende, dat we tien maal per jaai entralen Convent moesten houden, daai er schreiende behoelte aan voor lichting door wetenschappelijke mannen is; do heer Hoek uit Sprang, die wel de pauze toonden allen welbespraaktheid genoeg!) een stuk of vijf, zes het woord en dat waren er, die wat meer ontwik keld heetten of zich verbeeldden het te zijn, dan het gros. De anderen zaten, luisterden of verveelden zich. Het was waar, vele onderwerpen waren ta melijk zwaar, en de voormannen deden er dan ook genoegzaam diepzinnig over t was geen wonder, dat de minder ont wikkelden, de jongens van fabriek, win kel of werkplaats, om geen flater te slaan, zich liefst maar stil hielden, 't ging hun toch meestal boven de pet. Maar. de leiddraden van den Bond wezen het alzoo uit, ende Bondsidee mocht met verloochend. En zoo bleef het nut der vereeniging zich goeddeels er toe beperken, dat een klein getal eenig pro- fijt van het behandelde trok, terwijl de rest van de straat werd gehouden en uit de bibliotheek christelijke lectuur of wat daarvoor moest doorgaan kon be komen. Na de pauze, was Jan Waanders aan de beurt om een bijdrage iu proza of poezië te doen hooren. Zijn plaaggeesten stieten elkaar al aan. (Wordt vervolgd). DOOR Bagnaswttajaxrigraragggini"Wil

Krantenbank Zeeland

Luctor et Emergo | 1919 | | pagina 1