Orgaan ter verspreiding der Christelijke Beginselen in Zeeuwsch-Vlaanderen. 1 KUIL L KT (7x7 No. 96. Woensdag 11 December 1918. Ie Jaargang. Buitenlandsch Overzicht. Uit het Buitenland. ABONNEMENT: Dit blad verschijnt DINSDAG Dij den Uitgever D. H. LITTOOIJ Per drie maanden bij en VR IJ DAGAVOND, Az. te TER NEUZEN. bezorging 1,—, Franco per post uitgezonderd op Feestdagen, TELEFOON Nr. 20 voor Nederland f 1.10. Van 1 4 regels ƒ0.40. kolom 8 cent per regel. Inzending van ADVERTENTIE N. Voor eiken regel meer ƒ0.10. Handelsadvertentiën over twee Abonnementen per contract. advertentiën tot 12 uur 's middags op de verschijndagen. V Onduldbaar. Toen Troelstra voor enkele weken meende, dat het oogeublik gekomen was, waarop hij naar zijn eigen getui genis heel z'n leven gewacht had, 't oogenblik namelijk om in ons vaderland de revolutie te ontketenen, toen hield ons leger zich goed. Wel had Troelstra in stralenden overmoed verzekerd, dat bijkans al de soldaten zijn roode vaandel wilder* volgen, maar dat bleek een ver gissing. Met de vloot echter stond 't anders. Als Troelstra zijn revolutie, die hij met zooveel pathos aankondigde, begonnen was, dan had de vloot met een drieweri hoera! voor Troelstra de roode vlag geheschen. Zonder mankeeren. Toen in de kritieke dagen van Novem ber de vlootcommandant de besturen van het vlootpersoneel ondervroeg over hun trouw aan 't wettig gezag, gaven ze een ontwijkend antwoord ze moesten eerst eens overleg plegen met de S. D. A. P. En ja, dan weten we 't wel. Zoodat we ons afvragenWat ter wereld doen we met zoo'n vloot? De schepen zijn, naar men zegt, vrij wel vergaan. En nu blijkt, wat algemeen reeds werd vermoed, dat de bemanning onbetrouwbaar is. Moeten we voor zoo'n vloot nu onze millioenen gaan uitgeven Voor een vloot, waarvan een zeeofficier terecht schrijft, dat ze „thans is een regeeringsgevaar en een dure slokop Ilier moet worden doorgetast. Des noods moeten allen die onbetrouwbaar zijn de laan uit. Op de vloot hooren zulke elementen niet thuis. De tijd voor halve maatregelen jis voorbij. Reeds veel te lang is de revolutionaire geest op de vloot ontzien. Zooals 't thans is, kunnen we veel beter de marine afschaffen. Laat de bemanning vrij, of als ze haar tijd wil uitdienen, Iaat. ze dan land öntginnen, slóóp het oud roest en leg wat nog goed is, voorloopig maar óp. Naderhand kun nen we dan eens overleggen hoe we verder met onze defensie ter zee aan moeten. Onze rechtsche Kamerclubs hebben hier in te grijpen. 't Is beter, dat wc geen oorlogsschepen hebben, dan zooals nu schepen met een bemanning, die we niet vertrouwen kunnen. Nü heeft 't veel van 'tflraaien van een strop waaraan we straks zelf hangen kunnen. gij en ik hebben hier een taak. De heerlijke beginselen van 't Christendom moeten gepredikt. In leven en wandel in leer en woord in pers en gesprek. Zendeling Young bad ten aanhoore van een schare Indianen': Onze Vader, dia in de hemelen zijl. Toen zei een IndiaanOnze Vader Jat is uw Vader en mijn Vader; de Vader van den witten man en van den armen In diaan is dat zoo Jaantwoordde Young, dat is zoo. Waarop de Indiaan vroegMaar zeg mij nn eens, blanke man, waarom hebt ge toch zoo lang gewacht, uw rooden broeder van onzen Vader te komen vertellen Kunnen met die vraag ook niet velen uit onze omgeving tot ons komen Af gedwaalde zonen en dochteren, maar wien wij verzuimen van onzen-, hun en onzen-Vader te spreken Tegenover de prediking van de revo lutie is 't allernoodigste de prediking van het Evangelie. Het van nature verdorven 'hart des menschen is een vruchtbare akker voor het zaad der revolutie. Laten wij daarom niet nalaten, 't zaad des Evangelies uit te strooien. Te strijden voor onze beginselen 't allereerst. Onze rechten en belangen komen eerst in de tweede plaats. Eerst het Koninkrijk Gods zoeken en aan anderen prediken, dan komen de andere dingen als vanzelve. Het allernoodigste. Waardoor komt het toch, vraagt menig een zich af, dat de schare, die de revo lutie kiest boven het Evangelie, zoo benauwend groot wordt Zou het niet hierdoor zijn, dat zoo velen vervreemd raken van allen gods dienst. De openbare lagere school heeft steeds meerderen van de eeuwige beginselen onkundig gelaten, het zoogenaamde „neu trale" middelbaar en hooger onderwijs roeit bij steeds meerderen stelselmatig alle respect voor den godsdienst uit. 't Materialisme viert hoogtij. Wat zullen we eten en drinken en hoe kunnen we vroolijk zijn" is de vraag die in veler hart de eerste of zelfs de eenige plaats inneemt. Daartegenover hebben wij te stellen de verbreiding van 't Woord onzes Gods. Niet alleen de Kerken, maar ook wij Klacht en Bemoediging in bange dagen. Diis treurt in bangen nood, de ziel, geheel verslagen Wanneer, o Heer. mijn God, Zal 't morgenlicht weer dagen 9 Wanneer wijkt weeklachtsnacht voor 'tjublend ochtendgloren? Wanneer mag weer mijn oor Uw vaderstemme hooren? o God, wat toeft Gij lang Waar zijn Uw vriendlijke oogen Hoe lange laat Uw roe in doods-stof ons gebogen Uw slaande Hand wondt* fel met smartelijkste smarten, Geen deernis temt Uw toorn, dies siddren onze harten Rede van Ds. J. v. d. Berg. De voorz., de heer J. A. Meertcns, opent de vergadering, laat zingen Ps. 95 1, gaat voor in gebed en leest daarna Rom. 13. Na een kort inleidend woord, waarin het doel van de verga dering werd uiteengezet, en tevens het verschil tusschen de moderne en christe lijke vakbeweging werd geschetst, gaf de voorzitter het woord aan den spreker, Ds. J. v. d. Berg van Feijenoord. Ernstig zijn de tijden, waarin we loven. Alom is er beroering en revolutie. Vooral Rusland is een baken in zee, voor wie revolutionaire neigingen heeft. Onder de leuze„vrijheid, gelijkheid en broederschap", zien we bij elke revo lutie de heerschappij van een'groep (de mindere stand) over 't volk. Socialiseering wordt gepropageerd, terrorisme is 't resultaat. Niet de lagere standen probeert men op te heffen tot een grootere hoogte, neen, de hoogere haalt men neer. Troelstra heeft ten onzent gelijke poging gewaagd. Dat was echter een groote „vergissing." Troelstra verklaarde echter niet, dat hij zich vergist had in z'n bedoeling, zijn streven, maar alleen in de machtsverhoudingen. Dat noopt ons tot waakzaamheid. Want Troelstra zou zich wel eens, evenals in 1908, tweemaal kunueu vergissen. En laten we niet vergeten, dat een groot deel van ons volk ieder beginsel mist en geheel materialistisch is ge worden. Rijken en armen heiden treft dit verwijt. Daarom niet alleen dit in de arbeiders afkeuren dat zou meten zijn met twee maten. Sterk staat tegenover de revolutie alleen diegene, die zich buigt voor Christus op elk terrein des levens. Daarom is 'tzoo gelukkig, dat er ook in ons land is een christelijke arbeiden beweging, die onze regeering krachtig heeft gesteund. Neutraal is op vakbe wegingsterrein onmogelijk. Ook in de arbeid moet de eertPGods gezocht. En dat sluit ui het streven naar lotsver betering. Ieder christen inoet volgens zijn beginsèl meehelpen aan leniging van de sociale nooden. De mannen van Patrimonium Gode zij dank zijn niet conservatief, maar vooruitstrevend. Wie is dat trouwens niet. De boer, de middenstander streeft naar vooruitgang. Het kind wil knaap, de knaap man, de man vader worden. Er zit groei, evolutie in de maatschappij. 'Vooruitstrevend is dus ook Patrimo nium, maar in den goeden zin van 't woord. Niet eerst de rechten van den mensch, maar die van God. Daarom moet ieder christen werkman meedoen met Patri monium, dat een goede reformatie voor staat. Vasthouden aan de eeuwige be ginselen en 't oog open voor de sociale nooden, zóó moet Patrimonium voor waarts gaan. Om de schoonheid van onze heilige beginselen te helderder te doer, uitkomen, laat spreker even 't licht vallen op het tegengestelde, op het liberalisme en socialisme. De koude wreedheid van het individueele liberalisme werd schril in 't licht gesteld. Ouder 't mom van vrijheid heerschte er verdrukking. Daar tegen rees verzet. Ook van christelijken huize. Was dat maar eerder gebeurd Voor recht en gerechtigheid op sociaal terrein hadden onze mannen eerder moeten opkomen. De S. D. A. P. had dan minder kunnen specuieeren op gerechtvaardigde ontevredenheid van de sociaal minbedeelden. 't Socialisme leert dat de arbeid bron is van alle rijkdom daarom heeft de arbeider recht op de productie. Arbeids plicht en verdeeling van de productie voor het aandeel in do verrichtte ar,beid. Dus 't stoffelijke op den voorgrond. De mammondienst viert in 't socialisme hoog tij. 't. Socialisme is stofvergoding. De stoffelijke positie te verbeteren is 't doel van 't socialisme. Daartoe ge bruikt men alle middelen, alsof 't doel de middelen huldigt. 't Liberalisme verdrukte één stand (de arbeiders), het socialisme wil de heerschappij van één stand over al de andere. De socialist is met de illusie van z'n hersenschimmige heilstaat een idealist, maar zonder oog voor de werkelijkheid. Het staatssocialisme d: arentegen wil een ongezonde inmenging van den Staat op het publieke leven het particuliere initiatief wordt zoo gedood. Ambtenarij en Staatsalmacht verhinderen dan de vrije ontplooiing van het rijke menschen- leven. Tegenover deze drie richtingen staat Patrimonium. Zij wil het maatschappelijk leven ont wikkelen in overeenstemming met de christeiijke beginselen. (Art. 1 van het Program van Patrimonium). Patrimonium wil het organische leven vveer tot bloei brengenstreven naar wat we straks zullen krijgeneenheid en daarin rijke verscheidenheid in den waren heilstaat in den hemel. Daarom is de christenwerkman realist, maar evenzeer idealist. Vast in 't beginsel, trouw1 aan God, streve Patrimonium voort tot verbetering en ontwikkeling van het vrije maat schappelijke leven. Opkomeud voor den werkman, zoekt Geschud, geschokt, ontdaan, verbrijzeld, gansch verbroken, Zucht onze ziel van wee en ziet Uw gramschap rooken En voelt al 't wicht Uws toorns die adem rooft en krachten, En uit het binnenst perst haar woordenlooze klachten, Nu rust, mijn ziel, ja rust En staak uw angstig klagen Neen, God vergeet U niet, Doet haast Zijn heilzon dagen In 't heete van Zijn toorn Gedenkt hij Zijn ontfermen, Niets rukt U uit Zijn hand Hij zal Zijn volk beschermen. Zou Hij, Die 't oor eens plantt', De stem Zijns kinds niet hooren En doof zijn voor de bee Van wien Hij heeft verkozen? Zou Hij, Die 'toog formeerd', Niet zien, hoe 't lijden pijnt, En blind zijn voor het wee, Dat door de ziele schrijnt Patrimonium het goede voor 'tgeheele volk. Geen klassenstrijd, maar verzoe ning door 't bloed des kruises; geen geweld en opstand, maar zedelijke strijd. Daarom eischt Patrimonium Zondags rust (den sabbath vieren), verkorting van den arbeidsduur (om zijn priester lijke roeping te kunnen verrichten en zijn God te dienen in zijn gezin en in de ambten der gemeente, een behoorlijk loon (moet kunnen leven en meededen aan den arme), vrije Zaterdagmiddag (voorbereiding voor den Zondag), zonder korting van het loon. Deze eischen rusten op zedelijke gronden. Niet door geweld of verkeerde staatkundige han delingen streeft Patrimonium naar ver betering. Daarom moeten alle christenen Patri monium steunen. Ons beginsel eischt het. 't Zal ons land ten zege zijn. Met groote aandacht werd de keurige rede aangehoord. Jammer, dat weer wei nig publiek aanwezig was. De voorzitter wekte in een kort slot woord op tot steun en aansluiting bij Patrimonium, en dankte den spreker voor zijn hartelijk woord. Ds. v. d. Berg eindigde met dankge bed. Plaagd' ooit uit plagenslust Uw trouwe God en Vader? Brengt niet kastijding U Zijn Vaderharte nader Waar 'talles U ontvalt Waarop Uw hart hier steunde, Verbroken rietstok bleek De staf, waarop gij leunde, Waar ziekte en smart en pijn Uw ziele schreien deden, Haar maakte hopeloos En zat van tegenheden, Waar zelfs, onlijdbi'e smart! De dood kwam 't liefst ontscheuren En 't uitgebluschte oog Geen tranen vond tot treuren, Waar ramp en rouw en kruis U stom doen zijn van lijden, En d'onverzaadbre dood U aangrimt allerzijden, Waar al Gods golven, fel- bewogen U vei varen, En g'U voelt zinken gaan In 't barnen van Zijn baren, In Berlijn zijn straatgevechten geleverd en demon straties gehouden. Niet de Spartacusgroep (anarchisten) is echter begonnen, maar de regeerings- getrouwe troepen hebben de zaak aan t|rollen gebracht. In Berlijn hadden de ar solraden een soort van Uitvoerenden Raad. Deze was tegen het bijeenroepen van de Nationale Vergadering en wilde de regeering steeds meer den anarchistischen weg op drijven. De van het front terugkeerende troepen, die minder door de revolutiebacil zijn aangetast, wilden die remmenden invloed van den Uitvoerenden Raad fcrekeu. Zij begeeren orde en regel en daarom een spoedig bijeenroepen van de Nationale Vergadering, die over de regeeringsvorm van Duitschland zal beslissen. De frontsoldaten trachtten Vrijdag den Uitvoerenden Raad gevangen te nemen, wat echter mislukte. Toen de Spartacus- _roep daarop een betooging bogon, vuurden de soldaten, waarbij dooden en gewonden vielen. We gelooven, dat de rechtsche ele menten, dat zijn de tegenstanders van de sociaal-democraten, zich langzamer hand gaan verzamelen. In het bijzonder doen dat de Roomschen. Hun organen beginnen zich hoe langer hoe meer tegen de revolutionairen uit te laten en daar door krijgen ook de andere burgerlijke bladen weer meer moed. En het schijnt dat de groote meerderheid der front soldaten op het standpunt staat, dat de tegenwoordige regeering vooral niet anders dan voorlooptg mag zijn en dat spoedig de Nationale Vergadering bijeen moet komeu, om aan de heerschappij van een grüep (de S. D. A. P.) een einde te maken Aan den andereu kant eischen de Spar- tacus menschen ter verdediging van de revolutie een roode garde met toe behooren. Zoowel degenen, die links van de re geering staan (anarchisten) als zij die rechts van het bewind staan (de orde lievende elementen) beginnen zich te roeren. Van beide zijden wordt men o, Laat Zijn Hand niet los, Die wijs U leidt en veilig; Moog zwart Uw toekomst zijn, Gods wegen zijn toch heilig Uw Heiland woog al 'twee, Zijn liefde wil U schragen, Hij, Die in 't eigen vleesch, Uw smarten heeft gedragen. Ilij loutert U als 'tgoud, Hij loutert Uw betrouwen Opdat llij straks Zijn beeld Volmaakt in U aanschouwe Hij slaat èn Hij verbindt Hij wondt, maar wil ook lieelen, Hij doel U, na d'ellend' In hemelvreugde deelen. Hij trekt, door pijn en leed Uw hart ten hemel henen, Waar Hij U plaats bereidt, Waar nooit Uw oog zal wecnen. Straks wisselt Hij uw kleed Van rouw, voor de gewaden Des lofsZijn Godlijk beeld Zal dan Uw ziel verzaden. scherper in zijn woorden en in zijn op treden. De sociaal democratische regtee- ring staat tusschen beiden in is vrijwel machteloos tot positieven arbeid en ver scherpt daardoor de tegenstellingen. 't Is daarom lang niet onwaarschijnlijk, dat de onlusten van Vrydag de voorpos tengevechten zijn geweest van een nade renden burgeroorlog. Want 't is haast niet aan te nemen, dat liet Duitsche volk, met zijn sterke zin voor orde, in z'n geheel revolutionair zou zijn. Er moet een krachtige strooming zijn tegen de revolutie. Die strooming wint onge twijfeld voortdurend in kracht, en orga- niseert zich, zij 't in geheim. De berichten, van do ontzettende toe standen in Rusland en van de gruwe lijke wandaden door de revolutionairen aldaar bedreven, moeten de rustige ele menten in Duitschland wel afschrikken, eu aanzetten tot krachtdadig verzet, te gen de revolutie in hun eigen land. De wapenstilstand zal in 't laatst dezer week te Trier wor den verlengd. De Franschen hebben de Duitschers uitgenoodigd afgevaardigden te zenden. Van een verder oprukken in Duitscïiland schijnt dus niets te komen. Ook meldt een Duitsch blad, dat de uit levering van het spoorwegmateriaal uit gesteld is tot Februari. Dus zooals Erz- berger het had verzocht. De vrees voor een anarchistisch schrik bewind in Duitschland zal de geallieer den zeker hiertoe bewogen hebben, ter wijl ook de komst van Wilson, die een rechtvaardigen vrede voorstaat zijn licht stralen geen schaduwen hier vooruit zal geworpen hebben. In ruil voor deze tegemoetkoming zal Duitschland dan wat meer locomotieven uitleveren, dan eerst bepaald was. Ook is men bezig, met de aanwijzingen van de afgevaardigden ter vredesconfe rentie. Die van België zijn reeds aange wezen. Een er van is Van der Velde, van wien we mogen verwachten, dat hij het ondankbare en onrechtvaardige streven van België naar Nederlar.dsch gebied niet zal steunen. Ook de kroonprins doet afstand. BERLIJN. De oorkonde waarbij de gewezen Kroonprins van zijn rechten op de Kroon van Pruissen en de kei zerskroon afstand doet, is te Berlijn aan gekomen en luit als volgt„Ik doe hierbij uitdrukkelijk en definitief afstand van alle rechten op de Kroon van Prui sen en den keizerskroon, die ik hetzij op, grond van den troonafstand van Z.M. den Keizer en Koning, hetzij wegens an dere rechtsgronden, mocht hebben. Gegeven onder mijn eigenhandige on- derteekening te Wieringen den len Dec. 1918, Wilhelm. Uit het bolsjewiki-paradijs. KOPENHAGEN, 9 December. St. Petersburg ljjdt ontzaglijk onder den hongersnood. De prijzen voor de le vensmiddelen zijn eenvoudig krankzin nig. Als men een haring voor vijf roe bel kan krijgen, is dat goedkoop. De menschen koopen ze op straat en eten ze op de plaats op. Als de overblijf sels van haringen worden weggeworpen verdringen de menschen elkaar om ze op te rapen. Burgerlijke personen kun nen geen voedsel krijgen, Duizenden zijn krankzinnig van honger. Van de 3Va millioen inwoners, die de stad telde zijn er nu nog een half uiillioen over. I)e geruchten dat de Entente tusschen- beide zou komen, zijn oorzaak geweest, dat de bolsjewiki een wilde vervolging hebben ingesteld tegen de burgers die nog in leven zijn. Dan parelt in Uw oog Terwijl g'uw hoofd zult bukken, De traan van hemelweeld', Van 't zaligst zielsverrukken. Dan jubelt heel Uw hart: „Heb dank, o God, mijn Vader, Gij bracht, door korte smart, M'Uw eeuw'ge vreugde nader!" Dan ziet Gij Gods bestel In 'twenden van Uw wegen, En speurt g'in 't duister 't licht! Prijst, wat u vloek scheen, zegen Schep moed dan 't hoofd omhoog Een weinig tijds geleden, Straks ruilt g'uw aardsche ramp Voor Edens zaligheden T\ T7 r n T I? W T T I? M J. C. DE K.

Krantenbank Zeeland

Luctor et Emergo | 1918 | | pagina 1