Ornaan ter verspreidinq der Christelijke Beginselen in Zeeuwsch-l/laanderen.
Zaterdag 27 Juli 1918.
Ie Jaargang.
Uit de Schrift.
Buitenlandsch Overzicht.
Uit het Binnenland.
Uit de Provincie.
ABONNEMENT:
3 f.ADVERTENTIËN.
T. 1 i i I-» T iv c: D A ft - en VRIJDAGAVOND, uitgezonderd op Feestdagen,
bij deo TMgsver D. £L LITTOOIJ Az. te TER NEUZEN. - TELEFOON Nr. 20.
Per drie maanden bij bezorging f 1-, Franco per post voor Nederland l.H
ADVERT EN TIEN.
17 1 a n Qic fn m Voor plken reeel meer f0.10. Handelsadvertentiën over twee
kolom ~6 cent per Cegel! - Bifdirec'te'opgaaf vL driemaal plaatsing derzelfde advertent,e
wordt de nrijs tweemaal berekend. Abonnementen per contract.
Inzending van advertentiën tot 12 uur 's middags op de verschijndagen
HIJ ZAL UWE PADEN RECHT
MAKEN.
Het maakt zoo groot verschil wien wij
raadplegen, wanneer wij ons iets voor
nemen, en bij wien wij, om een pad in
te slaan, raad inwinnen.
Rehabeam raadpleegde de oudsten en
de jongelingen, en het hooren naar der
jongelingen raad had de scheuring zijns
'rijks ten gevolge.
Achab liet zich door Izebel ophitsen
om kwaad te doen. Joas, Juda'sjeugdige
koning vond eerst in den Hoogepriester
Jojada een trouwen raadgever, daarna
in Juda's vorsten de verleiders.
Ieder mensch heeft zijn raadgevers,
of voor 't minst één raadgever. Niet
alleen de zwakke, ook de sterke, niet
alleen de geringe, ook de groote, niet
alleen de onderdaan, ook de Overheid-
persoon.
WTie zijn onze raadgeverswie raad
plegen wij?
Iloevele menschen zijn door kwade
raadgevers op een dwaalspoor gekomen.
Zelfs de grooteu der aarde, de edelsten,
de wijsten onder de menschen ontkomen
niet aan dat gevaar.
Denkt aan Salomo
Hoe noodig is 't daarom vóór en boven
alles met God te overleggen; God niet
't laatst, maar 't eerst te raadplegen, t Is
ons aller roeping, ook ons aller belang.
behagen; hoe zullen wij ze dan voor den
Heere brengen?
Ziedaar juist de reden waarom t noo
dig is 't dagelijks te doen.
In al uwe wegen moet gij den Heere
kennen.
Niet één bewandeld zonder God. fteen
ding ooit ondernomen, geen zaak be
gonnen, geen pad betreden, geen plan zelfs
beraamd of eerst uw God geraadpleegd.
Is, wat ik ondernemen wil, naar Gods
welbehagenis 't uit het geloof, naar
Gods wet en tot Gods eer, ziedaar een
vraag die gij u zelf dagelijks hebt te
stellen.
Wie den Heere kent in al zijn wegen,
draagt de vreeze Gods in 'thart; wordt
door heilige vreeze weerhouden van
kwaad te doen kan 't pad der zonde met
inslaanleert goed te doen.
Ken den Heere in al uwe wegen. Hoe
dwaas zijn wij menschen. In onze Chris
telijke gezinnen wordt er gebeden, eiken
dag. Eiken dag staan wij weer voor
nieuwe dingen, nieuwe zorgen, nieuwe
moeilijkheden. Verzamelt nu eens al uw
gebeden van een week. Vraagt dan u
zelf eens af hoe menigmaal gij uw God
hebt geraadpleegd voor zaken in uw be
drijf, beroep, vak, ambacht. Zegt of t
niét menig maal voorkwam, dat gij hadt
gebeden als gisteren en eergisteren en
een oogenblik later met iemand stond
te spreken over een moeilijkheid in uw
leven. In uw gebed hadt gij er niet aan
gedacht uw God om raad te vragen. Nu
kwaamt gij tot een mensch, wellicht een
kind der wereld.
Hem verteldet gij in welke moeilijkheid
gij u bevondt; een weg werd u gewezen,
een weg die recht scheen, en uw voet
ging op het kwade pad. Helaas te laat
ontdektet gij, dat toch deze weg niet
recht kon zijn in de oogeu des Heeren.
Oorzaak, gij hadt vergeten den Heere
te kennen in dezen weg, vergeten Gods
verborgen omgang te zoeken, eer gij uw
raadgevers onder de menschen zocht.
Hoe dikwerf, vergeet een Christen in
stoffelijke en natuurlijke dingen God om
raad te vragen.
Practisch leven wij dan zonder God.
Tot allerlei raadgevers nemen wij de
toevlucht. Alleen God wordt vergeten;
God de eenige en eerste Toevlucht voor
al Gods volk.
De eerste hulp moeten wij steeds bij
God zoeken.
't Leven leert, dat wij 't laatst tot God
komen. Als wij vast loopen, nergens meer
baat vinden, geen hulp of uitkomst is te
vinden, in grooten nood zijn, dan, ja dan
eindelijk naar God. Eerst God voorbij
gaanlaveeren door het leven op de
wenken van allerlei menschen, die wij
toevallig ontmoeten. Varen op goed ge
luk, tot wij eindelijk stranden.
En dan in onzen angst naar God ge
vloden.
Dan moet God even opgeroepen om
ons weer uit den nood te helpen. Verder
zullen wij het dan wel weer zonder God
klaar spélen weer spelevaren in 't leven
op goed geluk.
Gevoelt gij niet hoe tergend zulk doen
voor God moet zijn Ziet gij niet in hoe
dwaas 't is, alzoo te doen Vraagt dan
naar den Heere en Zijne sterkte, naar
Hem die al uw heil bewerkte.
En welk voordeel geeft dit in'tieven
Immers Hij zal uwe paden recht maken.
Hoe krom en hobbelachtig is alles in
t leven, inzonderheid in onze dagen.
Recht schijnen menigmaal de paden der
goddeloozenrecht wijl ze de kortste
weg zijn om tot rijkdom, bezit, fortuin,
levenspositie te komen. Asaph zegt van
de goddeloozen„Zij komen niet in de
moeite, zij hebben rust in de wereld,^zij
vermenigvuldigen het vermogen". W at
Asaph zag, zien ook onze oogen dikwerf.
Onze wegen schijnen dan donker, die
der goddeloozen belicht; onze wegen
hobbelachtig, de hunne effen onze wegen
kronkelend, een doolhof gelijk, de hunne
rechtonze wegen doodloopend, de hunne
recht op 't doel afgaande.
Vergeten wij echter niet, dat Asaph
er van getuigt„Gij zet hen op gladde
plaatsen; Gij doet hen vallen in ver
woestingen".
Gods weg is altijd recht. Hij wil ook
onzen weg en ons pad recht maken. Wij
zijn echter op een verkeerden wegim
mers allen zijn wij afgeweken.
Ons hart is boos en bedorven. Onze
gedachten voeren ons af van God. Het
bedenken des vleesches is vijandschap
tegen God.
Gods pad schijnt steeds langer dan
satans pad.
Op Gods pad is geloof noodig, satan
doet onmiddelijk aanschouwen. God zegt
„Wandel in mijn wegen en Ik zal u mijn
heil doen zien"satan zegt, grijp wat
ik u voor oogen schilder, en gij hebt on
middelijk uw begeerte.
Recht op 'tdoel af zegt satan tot Eva,
en eet van den verboden boom.
Recht op 't doel af zegt satan tot Kaïn
en dood uw broeder Abel.
Recht op 't doel af zegt satan tot Judas
en verraad uw Meester.
Recht op 'tdoel af zegt satan tot den
anarchist, den moordenaar, den wellus
teling, den dief, den lasteraar, doe wat
uw hart begeert en gij bereikt uw doel.
Recht op 'tdoel af zei satan tot Jezus;
aanbid mij en ik zal u al deze konink
rijken geven.
Maar Jezus sprak tot satanDaar
staat geschreven Den Heere uwen God
zult gij aanbidden en Hem alleen dienen".
Volgt hierin Jezus na in elke verzoe-
king.
Onze weg is niet recht. Onrecht is er
in ons hart, in onze gedachten, in onze
plannen, in 't betreden van ons pad. Ons
pad voert naar het eeuwig verderf.
Wendt u dan tot uwen God. Hij kan
uw hart veranderenuwe gedachten,
uwe plannen eveneensHij kan uwe
paden recht maken.
Op 't pad des vredes richt Hij uw voet.
Recht maakt de Heere uw pad door dit
moeilijk leven.
Uw pad door God voor u gelegd. Uw
pad, waarlangs uw God u leidt naar het
hemelsch Jeruzalem.
Zoekt gij het hoogst geluk, de ware
zielerust, den eeuwigen vrede, kent dan
den Heere in al uwe wegen, en Hij zal
uwe paden recht maken.
Ter Neuzen. S. Groeneveld.
De socialisten hebben aan de liberale
groepen het Staatspensioen opgedrongen.
Hij de verkiezingen hebben ze dezelfde
liberalen onder smaad en hoon tot een
onbeteekenend groepje neergesabeld.
En thans moest één der liberalen tegen
de eigen overtuiging van voor enkele
jaren, het socialistische Staatspensioen
verdedigen. Geen aangename taak!
De Staatspensioenzwendel heeft den
liberalen geen voordeel gebracht. Hun
prijsgeven van eigen standpunt en over-
loopen naar het roode kamp heeft hen
niet gebaat. t
Er is trouwens weinig belangstelling
meer voor.
De heer Vliegen sprak dan ook van
een „hopelooze onverschilligheid" bij de
arbeiders.
Onzerzijds hield prof. Bayinck een
keurige rode. Er kwnm in uit, d&t de
Antirevolutionaire partij bereid is der.
arbeiders een goede verzekering te geven
tegeu ouderdom, invaliditeit en ziekte.
Maar alléén langs een weg, die voor
ons christelijk beginsel te aanvaarden is.
Hopen we, dat spoedig l alma s wetten,
verbeterd en aangevuld in werking
worden gesteld. En dat andere sociale
wetten moge volgen Er is op dat gebied
nog zooveel, dat om spoedige regeling
roept.
zwart te worden, teneinde niet doodge
drukt te worden tusschen rood en rechts.
Om de partij een beetje op de been
te helpen, zelfs óm het met de rechterzijde
op een accoordje te gooien in de school
kwestie.
En de heer De Muralt verklaarde te
Zierikzee nog wel, het id deze zaak met
de vrij liberalen eens te zijn.
Gaat hij ook nu weer mee over stag 1
Gaat de liberale Unie voor de zoo-
veelste maal de huik naar den wind
hangen
'tZou niet onverstandig zijn.
Een onverzoenlijke houding tegen de
bijzondere school kan de liberale partij
geen voordeel brengenenkel haar
schaden.
Afgezien hiervan, gaat ons de bekeering
van Ds. Vos wel wat heel snel.
Te vlug om betrouwbaar te zijn.
We gelooven dat het hier wéér geldt
„Als de Vos de passie preekt, boer
pas op je kippetjes
Ken den Heere in al uwe. wegen. Meent
niet, dat de stoffelijke dingen te laag, te
nietig zijn om daarin te overleggen met
uw God- Als gij in nood komt, acht gij
ze niet te nietig, niet te gering om er
God in te kennen,1 in te raadplegen
Waarom zult gij dan uw God niet raad
plegen als uw zaken goed gaan? Is het
dan niet veel meer noodig, omdat er zoo
velerlei verzoeking in de wereld is, zoo
velerlei doolpad waarop gij af zoudt
dwalen vaai uw God
Maar, zegt gij, onze aardsclie zaken
zijn vaak zoo kromzij kunnen God niet
In de Eerste Kamer.
Rechts tegen links heeft de Eerste
Kamer het opnieuw ingediende ontwerp
voor Staatspensioneering verworpen.
Dit was te verwachten.
Door de linkerzijde vlak vóór de ver
kiezingen ingediend, om kiezers te lokken,
verdiende het geen beter lot. Het was
zelfs niet in overeenstemming met de
wenschen en beloften der linkerzijde.
Maar voor rechts was het beslist
onaannemelijk.
Tragisch deed het aan, dat de heer
Marchant, die vroeger tegen Staats
pensioneering was, er thans voor moest
spreken, in een Kamer die het ontwerp
zeker verwerpen ging.
Al te vlugge bekeering.
Onze lezers herinneren zich nog wel,
hoe Ds. Karei Vos uit Middelstum in de
Hervormde Rotterdamsche Kerkbode,
de kiezers kwam waarschuwen, vooral
niet op de roode en de rechtsclie lijsten
te stemmen, omdat het er dan slecht
zou komen voor te staan met de Neder-
laudsch Hervormde Kerk.
De kiezers luisterden niet naar hem
sloegen zijn „welgemeenden' raad in den
wind. De liberalen werden schier plat
gedrukt tusschen rood en rechts.
s Men zou verwachten, dat Ds. Vos nu
een klaagzang ging aanheffen over de
arme Hervormde Kerk, wier laatste uur
volgens hem nu geslagen heeft. Alléén
de vrij-liberalen zouden de belangen van
de Hervormde Kerk verdedigen. Er
kwamen er maarvier in de nieuwe
Kamer.
Toch jammert Ds. Vos niet over de
Kerk, maar treurt hij alleen over de
nederlaag der liberale partij.
Om de liberalen er weer bovenop te
brengen, bepleit hij nu een samengaan
van liberalen en de rechterzijde.
Met rechts, waar hij drie weken geleden
de kiezers zoo ernstig voor waarschuwde.
Hij heeft er zelfs "een rechtsche Eerste
Kamer voor over k
Lees maar, wat hij schrijft over de
taak der libeiale Statenleden:
„Er is voor hen niet alleen zeer weinig
reden om mede te werken het aantal
Eerste Kamerzetels bezet door roode of
half roode politici sterk uit te breiden,
hetgeen een vruchtbare werkzaamheid
der Staten-Generaal ernstig zou belem
meren, maar ook is het zeer de^ vraag,
of niet een veel beter taktiek zijn zou
zich te verstaan met de rechterzijde,
zoodat deze medewerkte om in de Eerste
Kamer enkele bezadigde liberale leden
te brengen, waartegenover aan rechts
eenige Eerste Kamerzetels voor Zuid-
Holland, Óverijsel en Zeeland konden
gelaten worden en waardoor het aantal
roode en halfroode leden eerder afnemen
dau toenemen zou. In dat geval zou
allicht toegestaan kunnen worden dat
er in de Eerste Kamer een kleine recht
sche meerderheid bleef, op voorwaarde,
dat er over het te voeren regeerings
beleid overeenstemming gevonden wor
den kon tusschen de bezadigd liberalen
en de rechterzijde. Die overeenstemming
zou reeds thans gevonden kunnen worden
door een tweetal minister-portefeuilles
o.a. die van Buitenlandsche Zaken
aan liberalen toe te vertrouwen, zoodat
het regeeringsprogram voor de eerst
volgende vier jaren werd vastgesteld
met medewerking en instemming van
die groep liberalen., die in do nieuwe
Kamer een centrumpartij vormen gaan,
op welk program als de twee hoofdpunten
zouden moeten staanoplossing der
schoolquaestie in den geest van weder-
zjjdsch vertrouwen, 2e. bevorderipg der
volkswelvaart."
Is 'tniet curieus?
Ds. Vos verdedigend de oplossing der
Schoolkwestie door een verbond tus
schen liberalen en rechtschen
Voorwaar, de wonderen zijn toch de
wereld nog niet uit.
Voor de Muralts, Otto's en Eerdmans
is het om kippevel te krijgen.
De zieke liberale partij door een van
haar artsen geraden, om maar een beetje
Op het Westfront
Op de andere fronten
middags te 12 uur in voorraad hebben.
Deze opgave moet gedaan worden vóór
3 Augustus a.s. Daarbij dienen ook op.
gegeven te worden de hoeveelheden,
waarvoor reeds bestelbiljetten zijn goed
gekeurd, ook al zijn die voorraden nu
niet ontvangen.
De winkeliers zullen dan alleen op
nieuw suiker kunnen bestellen, indien
zij voor minstens 50 procent van hun
voorraad suikerbons hebben ingeleverd.
Mocht een winkelier op het oogenblik
der vordering geen voorraad hebben,
dan zal voor de eerste week een bestel
ling kunnen worden goedgekeurd zonder
inlevering van bons. Een soortgelijke
faciliteit word verleend aan winkeliers,
die minder voorraad hadden dan hun
normale omzet bedraagt.
Uit het voorgaande blijkt reeds, dat
de rantsoeneering zal geschieden op
bons. Inderdaad is deze wijze van ver
krijgbaarstelling verplicht gesteld. Het
rantsoen is bepaald op Va K.G. (een
half pond) per week per persoon.
Fabrikanten van suikerhoudende goe
deren, ondernemers van kleinbedrijven,
die suiker verwerken, blijven mede ge
rantsoeneerd.
GEEN PIJPJE TABAK MEER?
Informeerend bij de Tabakskommissie
werd aan het „Hbl." het volgende me
degedeeld
De tabak, die maar eenigszins er voor
geschikt is, wordt afgestaan voor de
sigarenfabricage, omdat daardoor 't best
de arbeidersbelangen worden gediend,
er is nog wel tabak voor de keryers, al
is die de laatste maanden belangrijk inge
krompen, de kervers bedienen hun klan
ten dan ook mondjesmaat.
Van de tabak, waarover het Rijks
bureau beschikt, wordt ook wel een deel
voor de kerverijen afgestaan, maar het
meerendeel blijft toch voor de sigaren-
industrie, omdat die voor de arbeiders
het meest loonend is. Duizend K.G.
tabak is door de kerverij gauw versne
den, eenzelfde hoeveelheid afgestaan
voor de sigarenfabricage brengt den si
garenmakers heel wat loon.
Bij het uitblijven van allen tabaksinvoer
geraken onze voorraden uitgeput en zal,
ofschoon dat voorloopig nog niet te duch
ten is, de tabak voor de kerverijen er
't eerst aan moeten gelooven.
KNAP WERK.
RANTSOENEERING VAN SUIKER.
Het Bureau voor Mededeelingen in
zake de Voedselvoorziening meldt
Met ingang van 29 Juli a.s. zal eene
rantsoeneering van suiker worden inge
voerd.
In verband daarmede wordt door den
Minister van Landbouw op grond van
art. 5 der Distributiewet 1916, van de
winkeliers eene opgave gevorderd van
de suiker, die zij op 27 Juli a.s. des
Politiehonden hebben Zaterdag te
Scheveningen knap werk geleverd.
Op het terrein van het station van
de Electrische tram te Scheveningen
waren van een gedemonteerd tramrijtuig
34 koperen armleuningen gestolen.
De politie, die van dezen diefstal in
kennis gesteld werd, trok er met een
paar politiehonden op uit. De honden
gingen van het terrein, waar de diefstal
was gepleegd over den straatweg de
duinen in en wisten op een afstand van
circa 1 K.M. gaans de onder het zand
in gordijntjes gewikkelde armleuningen
op te sporen.
De politie hield nu een oogje in 't zeil
en slaagde er na eenigen tijd in drie
personen, bekenden van justitie, aan te
houden, die op de plaats, waar het ge-
stolene in de duinen begraven was ge
weest, kwamen, blijkbaar met de bedoe
ling den buit te halen.
EEN GOED VOEDZAAM. MAAL.
Dat is een zaak, waarvoor men zich
in deze duren tijden begrijpelijkerwijze
nog meer inspant dan anders Er is
zooveel schaarschte. Er is gebrek aan
vleesch, brood, boter en vet. Eu al het
overige is zoo duur. Hoe kunnen we
een goed en goedkoop maal ons berei
den vragen de huismoeders. Door de
dames W. A. Wrjers en J. van der Endt,
leeraressen in koken en voedingsleer, is
is bij de Algem. Uitg. Mij „Ad sum
mundi" te Amsterdam een boekje uit
gegeven onder den titel„Hoe kunnen
wij met de beschikbare levensmiddelen
een goed voedzaam maal bereiden Zij
geven daarop het antwoord door een
lange rij van eenvoudige maar goede
recepten. Soepen en sausen, stampotten
en groenten, nagerechten en koffietafel-
gerechten, dranken en wat niet al,
dat alles is, volgens de samenstelsters
nog te bereiden. Men raadplege het
geschriftje, 't kan vaak goede diensten
bewijzen. En vooral tegenwoordig mag
niemand te oud of te wijs zich achten
om ook op dit gebied te leeren.
TER NEUZEN, 26 Juli 1918.
Het bestuur der Chr. School Jozinastr.
alhier benoemde met ingang van 1 No
vember a.s. tot onderwijzer in Boekhou-
ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Ken Hem in al uwe we
gen, en Hij zal uwe paden
recht maken. Spr. 3 6.
duurt de strijd nog hevig voort.
De Franschen en hun bondgenooten be
proeven den Duitschers meer terrein te ont
rukken. 'tls een bonte menigte, die daar
strijdt.
Franschen, Engelschen, Amerikanen, Ita
lianen, Portugeezen en allerlei kleurlingen
uit Afrika en Azië strijden er voor de „rechten
der menschheid".
Het doel van de ententelegers- is om Sois-
sons te bezetten, en daardoor de Duitschers
een goed eind, minstens tot de Vesle terug
te jagen.
Aanvankelijk streden de Franschen met
hun vrienden niet ongelukkig. De Duitschers
moesten over de Marne terug. Chateau Thier
ry werd genomen, en daardoor kwam de
belangrijkste weg van Soissons naar de Marne
onder het vuur der Franschen te liggen.
Was het den Franschen gelukt „de zak
van Soissons" af te knijpen, dan zou het er
voor de Duitschers leelijk voorstaan. Deze
hebben dan ook een verwoeden tegenstand
geboden, wetend dat er ontzaglijk veel aan
hing, de wig die bij Soissons in de Fransche
linie's is gedreven, te behouden. En wel
werd die wig heel wat ingedeukt, maar ze
af te snijden gelukte den Franschen niet.
De laatste berichten van het Westfront
wijzen er op, dat de beide partijen elkaar
weer vrijwel in evenwicht houden.
Er worden nog wel dorpen genomen en
verloren, de linie golit wel heen en weer,
maar het lijkt er veel op, dat de beide groepen
van strijders een rustpoos noodig hebben,
eer ze weer op elkaar kunnen botsen.
Dat de Duitschers zich gereed maken tot
een grooten terugtocht, zooals ons de En
gelschen willen doen gelooven, wil ons voor
alsnog niet aan. Daarvoor zullen de entente
soldaten eerst nog wel eens weer moeten
strijden.
heerscht een opmerkelijke „bedrijvigheid".
In Italië hebben de Italianen het druk met
het in bedwang honden van de Oostenrijkers,
die het hen door kleine aanvallen zeer lastig
maken.
Ook op het Balkanfront, waar het zoolang
rustig is geweest, dat het schier aan onze
aandacht ontglipte, beginnen de troepen zich
te roeren.
Hoe belangrijk echter ook op zichzelf, deze
fronten hebben voor den .afloop van den oor
log geen beslissende beteekenis.
In 't Nooorden van Rusland, aan de Moer
mankust rnkken de Engelschen verder 't
binnenland in, om nu op te komen vooreen
„groot" volk. Ze gaan namelijk de Russen
helpen, tegen hun zin. Bedoeling is natuurlijk
om te trachten de Russische stoomwals weer
in beweging te krijgen, teneinde de Duit
schers te dwingen troepen aan hun Westfront
te onttrekken, tot beveiliging van hun Oost
grens. Of dat echter lukken zal, betwijfelen we.
In 't verre Oosten, in Siberië zullen de Ja
panners orde gaan brengen in den bolsje-
wikischen warwinkel. Japan zal dat wel zóó
opvatten, dat alleen een duurzame bezetting
aan die gebieden het ware geluk en den
vrede kunnen schenken En spijt Amerika s
afgunst zal Japan wel overgaan tot inpal
ming van die streken.
In Vlaanderen eindelijk zijn de Engelschen
zeer druk met verkenningen.
Dit kan beteekenen, dat ze er binnenkort
tot het offensief willen overgaan, öf dat ze
er een Duitschen aanval verwachten, en nu
die voorbereidingen daartoe willen belem
meren.
I 1