Ornaan ter verspreidinq der Christelijke Beginselen in Zeeuwsch-l/laanderen. Zaterdag 27 Juli 1918. Ie Jaargang. Uit de Schrift. Buitenlandsch Overzicht. Uit het Binnenland. Uit de Provincie. ABONNEMENT: 3 f.ADVERTENTIËN. T. 1 i i I-» T iv c: D A ft - en VRIJDAGAVOND, uitgezonderd op Feestdagen, bij deo TMgsver D. £L LITTOOIJ Az. te TER NEUZEN. - TELEFOON Nr. 20. Per drie maanden bij bezorging f 1-, Franco per post voor Nederland l.H ADVERT EN TIEN. 17 1 a n Qic fn m Voor plken reeel meer f0.10. Handelsadvertentiën over twee kolom ~6 cent per Cegel! - Bifdirec'te'opgaaf vL driemaal plaatsing derzelfde advertent,e wordt de nrijs tweemaal berekend. Abonnementen per contract. Inzending van advertentiën tot 12 uur 's middags op de verschijndagen HIJ ZAL UWE PADEN RECHT MAKEN. Het maakt zoo groot verschil wien wij raadplegen, wanneer wij ons iets voor nemen, en bij wien wij, om een pad in te slaan, raad inwinnen. Rehabeam raadpleegde de oudsten en de jongelingen, en het hooren naar der jongelingen raad had de scheuring zijns 'rijks ten gevolge. Achab liet zich door Izebel ophitsen om kwaad te doen. Joas, Juda'sjeugdige koning vond eerst in den Hoogepriester Jojada een trouwen raadgever, daarna in Juda's vorsten de verleiders. Ieder mensch heeft zijn raadgevers, of voor 't minst één raadgever. Niet alleen de zwakke, ook de sterke, niet alleen de geringe, ook de groote, niet alleen de onderdaan, ook de Overheid- persoon. WTie zijn onze raadgeverswie raad plegen wij? Iloevele menschen zijn door kwade raadgevers op een dwaalspoor gekomen. Zelfs de grooteu der aarde, de edelsten, de wijsten onder de menschen ontkomen niet aan dat gevaar. Denkt aan Salomo Hoe noodig is 't daarom vóór en boven alles met God te overleggen; God niet 't laatst, maar 't eerst te raadplegen, t Is ons aller roeping, ook ons aller belang. behagen; hoe zullen wij ze dan voor den Heere brengen? Ziedaar juist de reden waarom t noo dig is 't dagelijks te doen. In al uwe wegen moet gij den Heere kennen. Niet één bewandeld zonder God. fteen ding ooit ondernomen, geen zaak be gonnen, geen pad betreden, geen plan zelfs beraamd of eerst uw God geraadpleegd. Is, wat ik ondernemen wil, naar Gods welbehagenis 't uit het geloof, naar Gods wet en tot Gods eer, ziedaar een vraag die gij u zelf dagelijks hebt te stellen. Wie den Heere kent in al zijn wegen, draagt de vreeze Gods in 'thart; wordt door heilige vreeze weerhouden van kwaad te doen kan 't pad der zonde met inslaanleert goed te doen. Ken den Heere in al uwe wegen. Hoe dwaas zijn wij menschen. In onze Chris telijke gezinnen wordt er gebeden, eiken dag. Eiken dag staan wij weer voor nieuwe dingen, nieuwe zorgen, nieuwe moeilijkheden. Verzamelt nu eens al uw gebeden van een week. Vraagt dan u zelf eens af hoe menigmaal gij uw God hebt geraadpleegd voor zaken in uw be drijf, beroep, vak, ambacht. Zegt of t niét menig maal voorkwam, dat gij hadt gebeden als gisteren en eergisteren en een oogenblik later met iemand stond te spreken over een moeilijkheid in uw leven. In uw gebed hadt gij er niet aan gedacht uw God om raad te vragen. Nu kwaamt gij tot een mensch, wellicht een kind der wereld. Hem verteldet gij in welke moeilijkheid gij u bevondt; een weg werd u gewezen, een weg die recht scheen, en uw voet ging op het kwade pad. Helaas te laat ontdektet gij, dat toch deze weg niet recht kon zijn in de oogeu des Heeren. Oorzaak, gij hadt vergeten den Heere te kennen in dezen weg, vergeten Gods verborgen omgang te zoeken, eer gij uw raadgevers onder de menschen zocht. Hoe dikwerf, vergeet een Christen in stoffelijke en natuurlijke dingen God om raad te vragen. Practisch leven wij dan zonder God. Tot allerlei raadgevers nemen wij de toevlucht. Alleen God wordt vergeten; God de eenige en eerste Toevlucht voor al Gods volk. De eerste hulp moeten wij steeds bij God zoeken. 't Leven leert, dat wij 't laatst tot God komen. Als wij vast loopen, nergens meer baat vinden, geen hulp of uitkomst is te vinden, in grooten nood zijn, dan, ja dan eindelijk naar God. Eerst God voorbij gaanlaveeren door het leven op de wenken van allerlei menschen, die wij toevallig ontmoeten. Varen op goed ge luk, tot wij eindelijk stranden. En dan in onzen angst naar God ge vloden. Dan moet God even opgeroepen om ons weer uit den nood te helpen. Verder zullen wij het dan wel weer zonder God klaar spélen weer spelevaren in 't leven op goed geluk. Gevoelt gij niet hoe tergend zulk doen voor God moet zijn Ziet gij niet in hoe dwaas 't is, alzoo te doen Vraagt dan naar den Heere en Zijne sterkte, naar Hem die al uw heil bewerkte. En welk voordeel geeft dit in'tieven Immers Hij zal uwe paden recht maken. Hoe krom en hobbelachtig is alles in t leven, inzonderheid in onze dagen. Recht schijnen menigmaal de paden der goddeloozenrecht wijl ze de kortste weg zijn om tot rijkdom, bezit, fortuin, levenspositie te komen. Asaph zegt van de goddeloozen„Zij komen niet in de moeite, zij hebben rust in de wereld,^zij vermenigvuldigen het vermogen". W at Asaph zag, zien ook onze oogen dikwerf. Onze wegen schijnen dan donker, die der goddeloozen belicht; onze wegen hobbelachtig, de hunne effen onze wegen kronkelend, een doolhof gelijk, de hunne rechtonze wegen doodloopend, de hunne recht op 't doel afgaande. Vergeten wij echter niet, dat Asaph er van getuigt„Gij zet hen op gladde plaatsen; Gij doet hen vallen in ver woestingen". Gods weg is altijd recht. Hij wil ook onzen weg en ons pad recht maken. Wij zijn echter op een verkeerden wegim mers allen zijn wij afgeweken. Ons hart is boos en bedorven. Onze gedachten voeren ons af van God. Het bedenken des vleesches is vijandschap tegen God. Gods pad schijnt steeds langer dan satans pad. Op Gods pad is geloof noodig, satan doet onmiddelijk aanschouwen. God zegt „Wandel in mijn wegen en Ik zal u mijn heil doen zien"satan zegt, grijp wat ik u voor oogen schilder, en gij hebt on middelijk uw begeerte. Recht op 'tdoel af zegt satan tot Eva, en eet van den verboden boom. Recht op 't doel af zegt satan tot Kaïn en dood uw broeder Abel. Recht op 't doel af zegt satan tot Judas en verraad uw Meester. Recht op 'tdoel af zegt satan tot den anarchist, den moordenaar, den wellus teling, den dief, den lasteraar, doe wat uw hart begeert en gij bereikt uw doel. Recht op 'tdoel af zei satan tot Jezus; aanbid mij en ik zal u al deze konink rijken geven. Maar Jezus sprak tot satanDaar staat geschreven Den Heere uwen God zult gij aanbidden en Hem alleen dienen". Volgt hierin Jezus na in elke verzoe- king. Onze weg is niet recht. Onrecht is er in ons hart, in onze gedachten, in onze plannen, in 't betreden van ons pad. Ons pad voert naar het eeuwig verderf. Wendt u dan tot uwen God. Hij kan uw hart veranderenuwe gedachten, uwe plannen eveneensHij kan uwe paden recht maken. Op 't pad des vredes richt Hij uw voet. Recht maakt de Heere uw pad door dit moeilijk leven. Uw pad door God voor u gelegd. Uw pad, waarlangs uw God u leidt naar het hemelsch Jeruzalem. Zoekt gij het hoogst geluk, de ware zielerust, den eeuwigen vrede, kent dan den Heere in al uwe wegen, en Hij zal uwe paden recht maken. Ter Neuzen. S. Groeneveld. De socialisten hebben aan de liberale groepen het Staatspensioen opgedrongen. Hij de verkiezingen hebben ze dezelfde liberalen onder smaad en hoon tot een onbeteekenend groepje neergesabeld. En thans moest één der liberalen tegen de eigen overtuiging van voor enkele jaren, het socialistische Staatspensioen verdedigen. Geen aangename taak! De Staatspensioenzwendel heeft den liberalen geen voordeel gebracht. Hun prijsgeven van eigen standpunt en over- loopen naar het roode kamp heeft hen niet gebaat. t Er is trouwens weinig belangstelling meer voor. De heer Vliegen sprak dan ook van een „hopelooze onverschilligheid" bij de arbeiders. Onzerzijds hield prof. Bayinck een keurige rode. Er kwnm in uit, d&t de Antirevolutionaire partij bereid is der. arbeiders een goede verzekering te geven tegeu ouderdom, invaliditeit en ziekte. Maar alléén langs een weg, die voor ons christelijk beginsel te aanvaarden is. Hopen we, dat spoedig l alma s wetten, verbeterd en aangevuld in werking worden gesteld. En dat andere sociale wetten moge volgen Er is op dat gebied nog zooveel, dat om spoedige regeling roept. zwart te worden, teneinde niet doodge drukt te worden tusschen rood en rechts. Om de partij een beetje op de been te helpen, zelfs óm het met de rechterzijde op een accoordje te gooien in de school kwestie. En de heer De Muralt verklaarde te Zierikzee nog wel, het id deze zaak met de vrij liberalen eens te zijn. Gaat hij ook nu weer mee over stag 1 Gaat de liberale Unie voor de zoo- veelste maal de huik naar den wind hangen 'tZou niet onverstandig zijn. Een onverzoenlijke houding tegen de bijzondere school kan de liberale partij geen voordeel brengenenkel haar schaden. Afgezien hiervan, gaat ons de bekeering van Ds. Vos wel wat heel snel. Te vlug om betrouwbaar te zijn. We gelooven dat het hier wéér geldt „Als de Vos de passie preekt, boer pas op je kippetjes Ken den Heere in al uwe. wegen. Meent niet, dat de stoffelijke dingen te laag, te nietig zijn om daarin te overleggen met uw God- Als gij in nood komt, acht gij ze niet te nietig, niet te gering om er God in te kennen,1 in te raadplegen Waarom zult gij dan uw God niet raad plegen als uw zaken goed gaan? Is het dan niet veel meer noodig, omdat er zoo velerlei verzoeking in de wereld is, zoo velerlei doolpad waarop gij af zoudt dwalen vaai uw God Maar, zegt gij, onze aardsclie zaken zijn vaak zoo kromzij kunnen God niet In de Eerste Kamer. Rechts tegen links heeft de Eerste Kamer het opnieuw ingediende ontwerp voor Staatspensioneering verworpen. Dit was te verwachten. Door de linkerzijde vlak vóór de ver kiezingen ingediend, om kiezers te lokken, verdiende het geen beter lot. Het was zelfs niet in overeenstemming met de wenschen en beloften der linkerzijde. Maar voor rechts was het beslist onaannemelijk. Tragisch deed het aan, dat de heer Marchant, die vroeger tegen Staats pensioneering was, er thans voor moest spreken, in een Kamer die het ontwerp zeker verwerpen ging. Al te vlugge bekeering. Onze lezers herinneren zich nog wel, hoe Ds. Karei Vos uit Middelstum in de Hervormde Rotterdamsche Kerkbode, de kiezers kwam waarschuwen, vooral niet op de roode en de rechtsclie lijsten te stemmen, omdat het er dan slecht zou komen voor te staan met de Neder- laudsch Hervormde Kerk. De kiezers luisterden niet naar hem sloegen zijn „welgemeenden' raad in den wind. De liberalen werden schier plat gedrukt tusschen rood en rechts. s Men zou verwachten, dat Ds. Vos nu een klaagzang ging aanheffen over de arme Hervormde Kerk, wier laatste uur volgens hem nu geslagen heeft. Alléén de vrij-liberalen zouden de belangen van de Hervormde Kerk verdedigen. Er kwamen er maarvier in de nieuwe Kamer. Toch jammert Ds. Vos niet over de Kerk, maar treurt hij alleen over de nederlaag der liberale partij. Om de liberalen er weer bovenop te brengen, bepleit hij nu een samengaan van liberalen en de rechterzijde. Met rechts, waar hij drie weken geleden de kiezers zoo ernstig voor waarschuwde. Hij heeft er zelfs "een rechtsche Eerste Kamer voor over k Lees maar, wat hij schrijft over de taak der libeiale Statenleden: „Er is voor hen niet alleen zeer weinig reden om mede te werken het aantal Eerste Kamerzetels bezet door roode of half roode politici sterk uit te breiden, hetgeen een vruchtbare werkzaamheid der Staten-Generaal ernstig zou belem meren, maar ook is het zeer de^ vraag, of niet een veel beter taktiek zijn zou zich te verstaan met de rechterzijde, zoodat deze medewerkte om in de Eerste Kamer enkele bezadigde liberale leden te brengen, waartegenover aan rechts eenige Eerste Kamerzetels voor Zuid- Holland, Óverijsel en Zeeland konden gelaten worden en waardoor het aantal roode en halfroode leden eerder afnemen dau toenemen zou. In dat geval zou allicht toegestaan kunnen worden dat er in de Eerste Kamer een kleine recht sche meerderheid bleef, op voorwaarde, dat er over het te voeren regeerings beleid overeenstemming gevonden wor den kon tusschen de bezadigd liberalen en de rechterzijde. Die overeenstemming zou reeds thans gevonden kunnen worden door een tweetal minister-portefeuilles o.a. die van Buitenlandsche Zaken aan liberalen toe te vertrouwen, zoodat het regeeringsprogram voor de eerst volgende vier jaren werd vastgesteld met medewerking en instemming van die groep liberalen., die in do nieuwe Kamer een centrumpartij vormen gaan, op welk program als de twee hoofdpunten zouden moeten staanoplossing der schoolquaestie in den geest van weder- zjjdsch vertrouwen, 2e. bevorderipg der volkswelvaart." Is 'tniet curieus? Ds. Vos verdedigend de oplossing der Schoolkwestie door een verbond tus schen liberalen en rechtschen Voorwaar, de wonderen zijn toch de wereld nog niet uit. Voor de Muralts, Otto's en Eerdmans is het om kippevel te krijgen. De zieke liberale partij door een van haar artsen geraden, om maar een beetje Op het Westfront Op de andere fronten middags te 12 uur in voorraad hebben. Deze opgave moet gedaan worden vóór 3 Augustus a.s. Daarbij dienen ook op. gegeven te worden de hoeveelheden, waarvoor reeds bestelbiljetten zijn goed gekeurd, ook al zijn die voorraden nu niet ontvangen. De winkeliers zullen dan alleen op nieuw suiker kunnen bestellen, indien zij voor minstens 50 procent van hun voorraad suikerbons hebben ingeleverd. Mocht een winkelier op het oogenblik der vordering geen voorraad hebben, dan zal voor de eerste week een bestel ling kunnen worden goedgekeurd zonder inlevering van bons. Een soortgelijke faciliteit word verleend aan winkeliers, die minder voorraad hadden dan hun normale omzet bedraagt. Uit het voorgaande blijkt reeds, dat de rantsoeneering zal geschieden op bons. Inderdaad is deze wijze van ver krijgbaarstelling verplicht gesteld. Het rantsoen is bepaald op Va K.G. (een half pond) per week per persoon. Fabrikanten van suikerhoudende goe deren, ondernemers van kleinbedrijven, die suiker verwerken, blijven mede ge rantsoeneerd. GEEN PIJPJE TABAK MEER? Informeerend bij de Tabakskommissie werd aan het „Hbl." het volgende me degedeeld De tabak, die maar eenigszins er voor geschikt is, wordt afgestaan voor de sigarenfabricage, omdat daardoor 't best de arbeidersbelangen worden gediend, er is nog wel tabak voor de keryers, al is die de laatste maanden belangrijk inge krompen, de kervers bedienen hun klan ten dan ook mondjesmaat. Van de tabak, waarover het Rijks bureau beschikt, wordt ook wel een deel voor de kerverijen afgestaan, maar het meerendeel blijft toch voor de sigaren- industrie, omdat die voor de arbeiders het meest loonend is. Duizend K.G. tabak is door de kerverij gauw versne den, eenzelfde hoeveelheid afgestaan voor de sigarenfabricage brengt den si garenmakers heel wat loon. Bij het uitblijven van allen tabaksinvoer geraken onze voorraden uitgeput en zal, ofschoon dat voorloopig nog niet te duch ten is, de tabak voor de kerverijen er 't eerst aan moeten gelooven. KNAP WERK. RANTSOENEERING VAN SUIKER. Het Bureau voor Mededeelingen in zake de Voedselvoorziening meldt Met ingang van 29 Juli a.s. zal eene rantsoeneering van suiker worden inge voerd. In verband daarmede wordt door den Minister van Landbouw op grond van art. 5 der Distributiewet 1916, van de winkeliers eene opgave gevorderd van de suiker, die zij op 27 Juli a.s. des Politiehonden hebben Zaterdag te Scheveningen knap werk geleverd. Op het terrein van het station van de Electrische tram te Scheveningen waren van een gedemonteerd tramrijtuig 34 koperen armleuningen gestolen. De politie, die van dezen diefstal in kennis gesteld werd, trok er met een paar politiehonden op uit. De honden gingen van het terrein, waar de diefstal was gepleegd over den straatweg de duinen in en wisten op een afstand van circa 1 K.M. gaans de onder het zand in gordijntjes gewikkelde armleuningen op te sporen. De politie hield nu een oogje in 't zeil en slaagde er na eenigen tijd in drie personen, bekenden van justitie, aan te houden, die op de plaats, waar het ge- stolene in de duinen begraven was ge weest, kwamen, blijkbaar met de bedoe ling den buit te halen. EEN GOED VOEDZAAM. MAAL. Dat is een zaak, waarvoor men zich in deze duren tijden begrijpelijkerwijze nog meer inspant dan anders Er is zooveel schaarschte. Er is gebrek aan vleesch, brood, boter en vet. Eu al het overige is zoo duur. Hoe kunnen we een goed en goedkoop maal ons berei den vragen de huismoeders. Door de dames W. A. Wrjers en J. van der Endt, leeraressen in koken en voedingsleer, is is bij de Algem. Uitg. Mij „Ad sum mundi" te Amsterdam een boekje uit gegeven onder den titel„Hoe kunnen wij met de beschikbare levensmiddelen een goed voedzaam maal bereiden Zij geven daarop het antwoord door een lange rij van eenvoudige maar goede recepten. Soepen en sausen, stampotten en groenten, nagerechten en koffietafel- gerechten, dranken en wat niet al, dat alles is, volgens de samenstelsters nog te bereiden. Men raadplege het geschriftje, 't kan vaak goede diensten bewijzen. En vooral tegenwoordig mag niemand te oud of te wijs zich achten om ook op dit gebied te leeren. TER NEUZEN, 26 Juli 1918. Het bestuur der Chr. School Jozinastr. alhier benoemde met ingang van 1 No vember a.s. tot onderwijzer in Boekhou- ZEEUWSCH-VLAANDEREN Ken Hem in al uwe we gen, en Hij zal uwe paden recht maken. Spr. 3 6. duurt de strijd nog hevig voort. De Franschen en hun bondgenooten be proeven den Duitschers meer terrein te ont rukken. 'tls een bonte menigte, die daar strijdt. Franschen, Engelschen, Amerikanen, Ita lianen, Portugeezen en allerlei kleurlingen uit Afrika en Azië strijden er voor de „rechten der menschheid". Het doel van de ententelegers- is om Sois- sons te bezetten, en daardoor de Duitschers een goed eind, minstens tot de Vesle terug te jagen. Aanvankelijk streden de Franschen met hun vrienden niet ongelukkig. De Duitschers moesten over de Marne terug. Chateau Thier ry werd genomen, en daardoor kwam de belangrijkste weg van Soissons naar de Marne onder het vuur der Franschen te liggen. Was het den Franschen gelukt „de zak van Soissons" af te knijpen, dan zou het er voor de Duitschers leelijk voorstaan. Deze hebben dan ook een verwoeden tegenstand geboden, wetend dat er ontzaglijk veel aan hing, de wig die bij Soissons in de Fransche linie's is gedreven, te behouden. En wel werd die wig heel wat ingedeukt, maar ze af te snijden gelukte den Franschen niet. De laatste berichten van het Westfront wijzen er op, dat de beide partijen elkaar weer vrijwel in evenwicht houden. Er worden nog wel dorpen genomen en verloren, de linie golit wel heen en weer, maar het lijkt er veel op, dat de beide groepen van strijders een rustpoos noodig hebben, eer ze weer op elkaar kunnen botsen. Dat de Duitschers zich gereed maken tot een grooten terugtocht, zooals ons de En gelschen willen doen gelooven, wil ons voor alsnog niet aan. Daarvoor zullen de entente soldaten eerst nog wel eens weer moeten strijden. heerscht een opmerkelijke „bedrijvigheid". In Italië hebben de Italianen het druk met het in bedwang honden van de Oostenrijkers, die het hen door kleine aanvallen zeer lastig maken. Ook op het Balkanfront, waar het zoolang rustig is geweest, dat het schier aan onze aandacht ontglipte, beginnen de troepen zich te roeren. Hoe belangrijk echter ook op zichzelf, deze fronten hebben voor den .afloop van den oor log geen beslissende beteekenis. In 't Nooorden van Rusland, aan de Moer mankust rnkken de Engelschen verder 't binnenland in, om nu op te komen vooreen „groot" volk. Ze gaan namelijk de Russen helpen, tegen hun zin. Bedoeling is natuurlijk om te trachten de Russische stoomwals weer in beweging te krijgen, teneinde de Duit schers te dwingen troepen aan hun Westfront te onttrekken, tot beveiliging van hun Oost grens. Of dat echter lukken zal, betwijfelen we. In 't verre Oosten, in Siberië zullen de Ja panners orde gaan brengen in den bolsje- wikischen warwinkel. Japan zal dat wel zóó opvatten, dat alleen een duurzame bezetting aan die gebieden het ware geluk en den vrede kunnen schenken En spijt Amerika s afgunst zal Japan wel overgaan tot inpal ming van die streken. In Vlaanderen eindelijk zijn de Engelschen zeer druk met verkenningen. Dit kan beteekenen, dat ze er binnenkort tot het offensief willen overgaan, öf dat ze er een Duitschen aanval verwachten, en nu die voorbereidingen daartoe willen belem meren. I 1

Krantenbank Zeeland

Luctor et Emergo | 1918 | | pagina 1