Oroaan ter verspreiding der Christelijke Beginselen in Zeèuwseh-Vlaanderen.
No. 48.
Zaterdag 22 Juni 1918.
Ie Jaargang.
stemt op IDENBURG.
ABONNEMENT:
Verkiezingsnummer
Waarvoor en waartegen de Anti
revolutionaire partij strijdt.
V Onze Koningin.
A Als links wint.
Niet te vertrouwen.
A Tegen verzekering
-w a mr t? n T T? TaT T T i? AT
Dit blad verschijnt DINSDAG- en VR IJ DAGAVOND,
bij den Uitgever D. H LITTOOIJ Az. te I KR NEUZEN.
Per drie maanden bij bezorging 1,—, Franco per post
uitgezonderd op Feestdagen,
TELEFOON Nr. 20.
voor Nederland 1.10.
ADVERTENTIEN.
Van 1—4 regels ƒ0.40. Voor eiken regel meer ƒ0.10. Handelsadvertentiën over twee
kolom 6 cent per regel. Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie
wordt de prijs tweemaal berekend. Abonnementen per contract.
Inzending van advertentiën tot 12 uur 's middags op de verschijndagen.
extra oplage.
geneeskundige
Tegen het vloeken en mis
bruik van sterken drank.
Voor Zondagsheiliging.
Voor neutraal blijven in
den oorlog.
Tegen het geheim gekonkel van diplo
maten.
Voor bet Christel ij kou der-
w ij s.
Voor het geven van gelegenheid tol
onderwijs tot hot veertiende jaar.
Voor uitvoering der soci
ale wetten van T a 1 hi a.
Voor opneming van niet-
arbeiders in de sociale wet
geving.
Voor v r ij e
behandeling.
Vooi uitbouw van het collectief ar
beidscontract.
Voor bescherming van volwassen ar
beiders.
Voor zoo spoedig MOGELIJK
herstel van v r ij h e i d van han
del en bed r ij f.
Voor onbekrompen distri
butie.
T e g e, n prijsopdrijving.
Tegen vrouwenkiesrecht.
Tegen verwaarloozing van onze ver
dediging.
Tegen het opiummisbruik in Indië.
Voor de Zending.
Voor bezuiniging van Staats
uitgaven.
Voor goede salarissen van
a m b t e n a r e n.
Voor belasting naar draag
kracht.
Tegen o n b i 11 ij k e grondbe
lasting.
Voor h-et platteland, voor
boeren en arbeiders.
V Het geestelijke verwaar
loosd.
Als we onzen blik slaan op wat in de
verloopen vijf jaren op geestelijk gebied
door de Regeering is verzuimd of mis
daan, dan klemt te meer de eiscliAls
één man voor de Antirevolutionaire lijst
in 't vuur.
Denk maar eens aan de eedskwestie
Alle vastheid van beleid was bij de
Regeering zoek, en ze verdedigde niet
de heiligheid van den eed tegenover de
aanslagen van liberalen en socialisten.
Denk aan de lijkverbranding. In strijd
met de bedoeling der wet, heeft de
Regeering toegelaten dat dit heidensche
en goddelooze gebruik
neemt.
Denk aan den tegenstand tegen het
uitschrijven van den biddagmet het
oog op den nood der tijden door den
antirevolutionair Brum meikamp gevraagd.
Minister Cort van der Linden verklaarde
„Dat men zich in tijden van druk en
ramspoed wendt tot den Allerhoogste,
is een uiting van vroomheid die den
mensch siert, maar de Begeering moet
niet het initiatief nemen om zich op
eenigerlei wijs in geloofszaken te
mengen."
Volgens liberale opvatting heeft dus
do Iiegeeiing niet met God te rekenen.
Denk aan het amendement in sake
Zondagsarbeid, dat de arbeid op den
Zondag in het havenbedrijf wilde be
perken. De Regeering en de linkscho
Kamermeerderheid waren er niet voor
te vinden.
Denk aan de uitsluiting der bedeelden
door minister Treub in zijn Staats
pensioen, waardoor de christelijke barm
hartigheid gedrukt zou worden.
Denk aan de waardeering die, óók
van de Regeeringstafel ten deel viel aan
de rede van den bitter-vijandigen liberaal
Lieftinck, die het vloeken verontschul
digde.
Denk aan het afstemmen van een
kleine som voor de Ned. Herv. Kerk te
Heerlen, om de arbeiders in de Staats
mijnen te bewerken.
Denk aan Treub's belasting op de
doode hand, die de Hervormde pastoralia
zoo zwaar dreigt te trefl'eu.
in ons land toe
Denk aan het onware in de verkiezings
leuzen in 1913, toen de eenvoudige
kiezers werden bang gemaakt voor Rome.
Deze Begeering zond Dr. Nolens als
Regeerings-afgevaardigde naar den
Paus.
Denk aan
Maar genoeg, om aan te toonen, dat
aUe krachten moeten ingespannen wor
den, om een Regeering te verkrijgen,
die rekent met God en Zijn Woord. Niet.
onze krachten versnipperd. Niet allerlei
kleine partijtjes gesteund.
Als één man gestemd op Idenburg,
die als landvoogd van lndië zich het
Evangelie van Christus niet schaamde,
en het straks, als rechts wint, ook als
minister niet zal doen.
Op, voor Idenburg!
V Als de Vos de passie
preekt
Bijna bij iedere verkiezing verneemt
men van 'links de verklaring, dat nu
dan toch de Ned. Herv. Kerk in gevaar
is. Die 't hardst „gevaar" roepen, zijn
zij, die nooit een voet er in zetten.
Onze lezers herinneren zich wellicht
dat een vrijzinnige Jood werd aanbe
volen als Kamercandidaat tegenover een
Hervormd predikant.
De eerste zou de Ned. Ilerv. Kerk
beschermen, de tweede haar als Anti
revolutionair in gevaar brengen.
Kan 't dwazer En toch vliegen som
mige eenvoudige kiezers er nog telkens in.
Dat verklaart de geregeld terugkee-
rende „liefde" der liberalen voor de
Kerk. Om eenige honderden eenvoudige
kiezers te verschalken, tooien ze zich
met de witte bef, cu doen ze zich voor
als „vrienden" der Ned. Herv. Kerk,
waarnaar ze na de verkiezingen niet
weer om zien, totdat er weer „zekere
stembus-gebeurtenissen" in 't zicht zijn.
Ook nu blijven we van die leugen
achtige propaganda niet verschoond.
In de (Ned. Herv.) Rotterdamsche
Kerkbode van Zaterdag 1 Juni komt
een groote advertentie voor, waarin den
kiezers wordt aangeraden te stemmen
op een Vrij-Liberaal, want alleen
bij die hoeren zijn de belangen der Kerk
veilig.
Of de Rotterdamsche kiezers niet zoo
snugger zijn, dat ze 't valsche spel door-
zien
Temeer, waar die vriendelijke man,
die de advertentie betaalt, niet eens tot
de Nederlandsch-Hervormde Kerk be
hoort.
Hij is Doopsgezind predikant in
Middelstum
Welk een lieflijke bezorgdheid toch
Heelemaal uit Groningen adverteeren
dat de Ned. Herv. Kerk in gevaar komt,
als de Rotterdamsche kiezers niet op
de Vrij-Liberale lijst stemmen.
Wat een goeie kerel toch, diedominé
Karei VosZelf niet eens Hervormd
zijn, en tóch heelemaal in Rotterdam de
menschen waarschuwen om vooral op
de Herv. Kerk te passen.
Nu 't gevaar is wel groot. Wantjvol-
gens Ds. Vos zullen alleen de Vrij-Li-
beraleu zich als trouwe wachters om de
kerk scharen. Al de anderen zijn vijan
den Dr. Kuyper natuurlijk, maar ook
de anderen vrijzinnigen en de socialisten.
Gelukkig, dat die goeie Karei Vos nu
net op tijd de menschen waarsclyawtl
En toch en toch zegt 't
spreekwoord niet: „Als de Vos de passie
preekt, boer pas op je ganzen
Zou dat ook hier waar wezen
Als de linkerzijde straks den strijd
wint, zullen er drie of nreer socialistische
ministers komen. Dat spreekt van zelf.
De socialistische partij zal ongetwij
feld verreweg de sterkste groep van de
linkerzijde worden. Dan komt liet Troel
stra toe om een kabinet te formeeren
en eerste dienaar der Kroon te worden.
Minister van Binnenlandscho Zaken.
Daarom past de vraag, hoe of hij zal
staan tegenover onze Koningin.
En nu kwam Troelstra er steeds voor
uit, dat hij niets voelt voor het in de
historie met ons volk saamgegroeide
Oranjehuis.
Eveneens moet hij niets hebben van
het grondwettig koningschap.
In 1909 verzekerde hij dan ook, dat
de sociaal-democraten in geen geval aan
de regeering kunnon deelnemen onder
het koningschap. In 1912 schreef hij,
dat het onmogelijk was voor de socia
listen om zelfs maar aan een burgerlijke
regeering deel te nemen.
Die uitspraken zijn nog nooit her
roepen.
Laten we daaraan denken.
Nog pas liet Troelstra zich in Leeu
warden in een rede ontvallen
„Als alle appeltjes van den Oranje
boom af zijn, zullen we ons met dien
boom niet, langer ophouden, maarliever
de republiek hier invoeren."
Dergelijk minachten van ons geliefd
vorstenhuis vloeit voort uit het socia
listische stelsel.
Als wij des Zondags in onze kerken
vergaderen, dan gaai de bede der ge
meente op tot God, dat hij den „Oranje
boom" spare en doo bloeien, opdat wij
als getrouwe onderdanen onder zijn scha
duw een stil en gerust leven mogen
hebben.
En dan komt op denzelfden -Zondag
middag Troelstra en praat over den
„Oranjeboom" alsof hij omgehouwen en
op deii brandstapel door de roode vlam
men verteerd moet worden.
Wie voelt voor 't aloud Oranjehuis,
wie liefde koestert voor onze edele Ko
ningin, vraagt zich met vrees af: wat
zal een socialistisch bewind voor onze
vorstin brengen
Wie warm voelt voor onze Koningin
Alleen bij Rechts zijn de belangen
van land en vorstenhuis veilig.
Op het verkiezingscongres, dit jaar te
Arnhem gehouden, heeft Troelstra gezegd,
dat als links wint, de socialisten de lei
ding zullen nemen.
En zoo is het.
De kiezers hebben te kiezen tusschen
een socialistisch óf rechtsch bewind.
Een andere mogelijkheid is er niet.
Alleen kunnen de liberalen de meer
derheid niet halen. Die tijd is lang voor
bij en komt nooit terug.
Al wie in Juli stemt op een liberaal,
vergroot daardoor de kans op een soci
alistisch bewind
En wat dat in de naaste toekomst zal
beteekenen, zeggen ons de woorden van
Troelstra op het congres te Arnhem
gesproken
„Een revolutionaire toestand in ons
land zal door een socialistische regee
ring NIET TEGENGEGAAN worden,
maar gebruikt worden om de nict-be-
zittende klasse (lees de S. D. A. P.)
verder te brengen.
En met'zulke menschen zullen straks,
als Links wint, de liberalen moeten re-
geeren.
We noemen met „De Nederlander",
op grond van dat samengaan, de liberalen
een nationaal gevaar.
Wilt, ge, kiezer, dat straks de roode
revolutie uit Rusland, als zij naar hier
overslaat, door de regeering met geest
drift zal worden begroet? Wilt ge mi
nisters die onlusten niet onderdrukken.,
maar ze steunen? Wilt ge, in dezen tijd
nu overal de revolutiegeest den kop op
steekt, en hét overal broeit en gist, re
volutionair-gezinde ministers hebben?
Ja! Stem dan links.
Socialistisch of liberaal. Zoo ge maar
wilt.
Neen?
Wilt ge een ordelijke maatschappij
Een regeering die voor alle klassen
des volks opkomtdie de goeden be
schermt tegen de kwaden
Dan moet ge rechts stemmen
De man var. uw keuze, zal dan Iden
burg zijn.'
Ge maakt dan 't eerste hokje van de
elfde lijst zwart.
zeide „Verander uw naam,
V „Verander uw naam, of ver
ander uw gedrag
De oude geschiedboeken verhalen ons,
dat Alexander de Groote, de bekende
wereldveroveraar, die aan het Perzische
rijk een einde maakte tot een soldaat,
die óók Alexander heette, maar laf en
lauw was,
of verander uw gedrag
Dat woord is een waarschuwing voor
de christenen, die zich noemen naar den
Christus Gods, en te lauw en te laf zijn,
om voor Zijn dienst te ijveren.
Op elk terrein des levens hebben we
voor de eere Gods op te komen.
't Is geen kleine zaak, waarom het
gaat.
Het1 gaat er om, of we straks een
regeering zullen krijgen die God erkent
als den Koning der koningen en die bij
haar regeering rekening houdt met de
eeuwig geldende beginselen van 's Ilecren
Woord.
Daarvoor moeten we ons inspannen
Moeten we. 't Is eisch van ons beginsel
Wie om een of andere reden weigert
voor do christelijke beginselen op te
komen bij de stembus, dien roepen we
het toe„Verander uw naam, of ver
ander uw gedrag!"
A Waarvoor we strijden.
Op liet stembusprogram der Antirevo
lutionaire partij staat op de eereplaats
beëindiging van den schoolstrijd.
Het is geen „recht-hebben-willerij"
alleen. Zeker, we willen dat er recht
gedaan wordt aan onze school. We wil
len dat we als burgers van den Neder-
Iandschen staat niet langer achtergesteld
worden bij onze medeburgers, die voor
standers zijn van de Openbare School.
Maar het gaat óók om de financiën!
Huiveringwekkend groot is de achter
stand van onze school bij de openbare.
Terwijl voor het openbare onderwijs
het goud met volle handen genomen
werd, om het te verbeteren, werd aan
de bijzondere school, nog niet de helft
geschonken. Een paar cijfers.
In 1875 kreeg de openbare school voor
eiken leerling f 15,64 de bijzondere school
niets.
In 1915 betaalde het Rijk en de Ge
meente voor iederen leerling der open
bare school f 53,35, en voor onze school
maar ƒ24,62.
In 1875 kreeg de openbare school dus
15,64 per leerling méérin 1915 was
dit geklommen tot 28.73.
De toestand is dus voor de christelijke
school slechter geworden.
Waar het aantal leerlingen dat een
bijzondere school bezoekt in 1915 het
aantal van 420,751 bedroeg, moesten dus
de voorstanders van het bijzonder on
derwijs ruim TWAALF MILLIOEN
bijpassen.
Thans in^ 1918 is dat bedrag nóg
grooter.
Daarbij komt dat de voorstanders van
het bijzonder onderwijs, in den vorm van
belastingen, ook nog ettelijke millioénen
moeten bijdragen voor het openbaar on
derwijs.
Daaraan moet een eind komen. We
hebben er genoeg van.
Of we dan voor de bijzondere school
tot den laatsten cent toe evenveel vragen
als de openbare school krijgt JA, En
geen cent minder. Onze kinderen zijn
evengoed landskinderen als die van de
voorstanders der openbare school.
We willen gelijke uitkeering. Duizen
den kinderen, vooral in de groote steden,
wachten op christelijk onderwijs. Alleen
de .gelijkstelling kan het hen geven.
Daarom is de schoolkwestie nummer
éen op ons program.
Dat de liberalen op bet gebied van
het onderwijs totaal onbetrouwbaar zijn,
verklaren niet wij alleen, maar ook hun
geestverwanten, de vrijzinnnig-democra-
ten en de socialisten verwijten het hun.
De Unie-liberalen hebben vóór de her
ziening van art. 192 gestemd en doen
thans hun best de eerlijke uitvoering
tegen te houden, 't Is, als schamen ze
er zich voor, dat ze een oogenblikje van
hun leven, rechtvaardig zijn geweest.
De heer Muralt en de zijnen hebben
vóór ait. 192 gestemd, en willen er nu
niets meer van weten. Wij zijn door
den heer De Muralt en de zijnen be
drogen,,, zegt de Vrijzinnig-Democraat,
Mr. Marchant.
En „Het Volk" schrijft over de hou
ding der liberalen
"Wat stellen tegenover dit zegenrijk
beginsel de liberalen? Het oude ge
zeur over de openbare school. Welke
oplossing hebben zij voor het vraagstuk?
Geene. Het liefst'zouden zij teruggaan
tot den tijd voor 1848, toen van over
heidswege het opkomen van kerkelijke
scholen zooveel mogelijk werd belet.
Dat durven ze niet openlijk zeggen.
Zij blijven in de ruimte. Zij vullen veel
volzinnen met schoonc woorden over
de openbare school. Maar wat willen
zij Het nieuwe grondwetsartikel, waar
zij zelf voor hebben gestemd, te niet
té doen? Zij durven niet en zij
kunnen niet. Wat willen ze dan Zij
zeggen liet niet. Zij zijn armen van
geest, terwijl zij zich voordoen als de
profeten van verlichting en beschaving.
Men merkt het, niet alleen wij, maar
ook de geestverwanten der liberalen
wijzen er op, dat ze inzake de school
kwestie niet te vertrouwen zijn.
Zelf moeten we de schoolkwestie op
lossen. Stemt daarom allen op Idenburg.
Sommige kiezers, die voorheen steeds
op de candidaten der Antirevolutionaire
partij stemden, meenen thans afzonder
lijk te moeten optrekken.
Het moet wel een ernstige reden zijn,
die hen beweegt, aldus de kracht van
de invloedrijkste christelijke partij, te
verbrokkelen, en daardoor mede te wer
ken, tot de nederlaag der christelijke
beginselen. Die broeders (meest Oud-
Gereformeerden) laden wel een zware
verantwoordelijkheid op zich.
Hun niet-stemmen op de candidaten
der Antirevolutionaire partij, kan tenge
volge hebben, dat in de komende vier
jaren een linksche regeering optreedt,
die in het staatsbestuur met de christe
lijke beginselen geen rekening houdt.
Durven ze dat werkelijk aan
Thans, nu alle Christusbelijders aan
ééngesloten moeten staan tegen het re
volutiegevaar
En waarom toch die scheiding
Zal links soms geen verzekering pogen
in te voeren
Het kleine groepje dat zich tegen de
assurantie verzet is te gering in aantal,
om de verzekeringswetgeving ook maar
één dag op te houden.
Doch bovendienis verzekering zondig?
Toen Jozef het graan in Egypte inza
melde, bedoelde die voorzorg, de aanwe
zigheid van voldoende brood in de door
God voorzegde zeven jaren van honger
snood, te verzekeren.
Velerlei voorschriften in het Oude
Testament tegen besmetting, bedoelen
de gezondheid te verzekeren.
„Het beginsel der weerloosheid tegen
over de nooden, die uit het leven, of,
zoo men liever wil, uit Gods beschikking
opkomen, wordt nergens in de Heilige
Schrift aangeprezen," zegt Ds. Knap in
Oude Paden".
Veeleer moeten we als kloeke mannen
bestrijden, wat gevaar oplevert voor goed
en lijf.
Om u tegen het water te beschermen,
legt ge dijken en zeeweringen aan. Dat
is verzekering tegen watersnood.
Besmettelijke ziekten worden afgezon
derd. Dat is verzekering tegen besmet
ting.
AIS 't regent, zet ge uw paraplu op,
of trekt ge uw regenjas aan. Ge verze
kert u daardoor tegen waterschade.
Waarom zoudt ge u dan niet mogen
verzekeren tegen brand of hagelslag
Waarom niet tegen gebrek lijden op
den ouden dag; tegen ongelukken of
werkeloosheid?
Waarom zou de verzekering geen troost
mogen brengen in arbeidersgezinnen waar
ouderdom of ongeluk het hoofd des ge-
zins het werken belet
We strijden tegen de zondemoeten
bet doen. Maar evenzeer hebben we
ook te strijden tegen de gevolgen der
zonde, als ziekte, ongeluk, ouderdom.
Wie waarlijk God vreest, doet al wat
hij kan om de gevolgen van allerlei ram
pen te bezweren, en beveelt daarna niet
minder, na te hebben gedaan wat hij
kon en moest, zijn leven en goed aan de
hoede des Almachtigen aan.
Geen christen mag zich tegen 't streven
der Antirevolutionaire partij verzetten,
om oude en invalide arbeiders een pen
sioen te geven in verband met den ar
beid door lieu verricht.
Op voor een goede sociale verzekering-,
tot heil van onze werkliedenOp voor
Idenburg
V Een merkwaardig boekje.
Van de hand van Dr. Z. Kamerling
verscheen een boekje, getiteld
ernstig woord aan de
arbeiders.
We noemen dat boekje (voor 10 cents
den boekhandel verkrijgbaar) inerk-
Een
Nederlanclsche
waardig, omdat de schrijver in zijn op
vattingen dicht bij het socialisme staat,
en den rooden heereu toch ongezouten do
waarheid zegt.
Zoo wijst hij er op, dat het doel van
de S. D. A. P. niet is, het verbeteren
van de positie der arbeiders, maar het
verkrijgen van de politieke macht.
Dit blijkt trouwens ook uit de begin
selverklaring der S. D. A. P., waarin
gezegd wordt
„Zij (dat is de S. D. A. P.) jondersteunt
zooveel mogelijk elke economische of
politieke beweging der arbeiders ter
verkrijging van betere levensvoorwaarden
zoodanig, dat daardoor hun klassebe-
wustzijn en hunne macht tegenover de
bezittende klassen worden versterkt
Iu plaats van een aanpakken en door
tasten om verbeteringen tot stand te
brengen aldus Dr. Kamerling vind
ik alleen een stichten van tweedracht,
een kweeken van onderling wantrouwen,
een prediken van haat.
Kan het scherper en juister gezegd
Vervolgens wijst de schrijver er op,
dat de socialisten niets hebben gedaan
in de oorlogsjaren, om de belangen van
het volk te behartigen.
Tegen den smokkelhandel, die kostbare
levensmiddelen over de grenzen bracht
tegen den uitvoer van groote hoeveel
heden vleesch, vet, melk, boter en eieren
heeft de S. D. A. P. zich niet krachtig
verzet.
in