Oroaan ter verspreiding der Christelijke Beginselen in Zeèuwseh-Vlaanderen. No. 48. Zaterdag 22 Juni 1918. Ie Jaargang. stemt op IDENBURG. ABONNEMENT: Verkiezingsnummer Waarvoor en waartegen de Anti revolutionaire partij strijdt. V Onze Koningin. A Als links wint. Niet te vertrouwen. A Tegen verzekering -w a mr t? n T T? TaT T T i? AT Dit blad verschijnt DINSDAG- en VR IJ DAGAVOND, bij den Uitgever D. H LITTOOIJ Az. te I KR NEUZEN. Per drie maanden bij bezorging 1,—, Franco per post uitgezonderd op Feestdagen, TELEFOON Nr. 20. voor Nederland 1.10. ADVERTENTIEN. Van 1—4 regels ƒ0.40. Voor eiken regel meer ƒ0.10. Handelsadvertentiën over twee kolom 6 cent per regel. Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie wordt de prijs tweemaal berekend. Abonnementen per contract. Inzending van advertentiën tot 12 uur 's middags op de verschijndagen. extra oplage. geneeskundige Tegen het vloeken en mis bruik van sterken drank. Voor Zondagsheiliging. Voor neutraal blijven in den oorlog. Tegen het geheim gekonkel van diplo maten. Voor bet Christel ij kou der- w ij s. Voor het geven van gelegenheid tol onderwijs tot hot veertiende jaar. Voor uitvoering der soci ale wetten van T a 1 hi a. Voor opneming van niet- arbeiders in de sociale wet geving. Voor v r ij e behandeling. Vooi uitbouw van het collectief ar beidscontract. Voor bescherming van volwassen ar beiders. Voor zoo spoedig MOGELIJK herstel van v r ij h e i d van han del en bed r ij f. Voor onbekrompen distri butie. T e g e, n prijsopdrijving. Tegen vrouwenkiesrecht. Tegen verwaarloozing van onze ver dediging. Tegen het opiummisbruik in Indië. Voor de Zending. Voor bezuiniging van Staats uitgaven. Voor goede salarissen van a m b t e n a r e n. Voor belasting naar draag kracht. Tegen o n b i 11 ij k e grondbe lasting. Voor h-et platteland, voor boeren en arbeiders. V Het geestelijke verwaar loosd. Als we onzen blik slaan op wat in de verloopen vijf jaren op geestelijk gebied door de Regeering is verzuimd of mis daan, dan klemt te meer de eiscliAls één man voor de Antirevolutionaire lijst in 't vuur. Denk maar eens aan de eedskwestie Alle vastheid van beleid was bij de Regeering zoek, en ze verdedigde niet de heiligheid van den eed tegenover de aanslagen van liberalen en socialisten. Denk aan de lijkverbranding. In strijd met de bedoeling der wet, heeft de Regeering toegelaten dat dit heidensche en goddelooze gebruik neemt. Denk aan den tegenstand tegen het uitschrijven van den biddagmet het oog op den nood der tijden door den antirevolutionair Brum meikamp gevraagd. Minister Cort van der Linden verklaarde „Dat men zich in tijden van druk en ramspoed wendt tot den Allerhoogste, is een uiting van vroomheid die den mensch siert, maar de Begeering moet niet het initiatief nemen om zich op eenigerlei wijs in geloofszaken te mengen." Volgens liberale opvatting heeft dus do Iiegeeiing niet met God te rekenen. Denk aan het amendement in sake Zondagsarbeid, dat de arbeid op den Zondag in het havenbedrijf wilde be perken. De Regeering en de linkscho Kamermeerderheid waren er niet voor te vinden. Denk aan de uitsluiting der bedeelden door minister Treub in zijn Staats pensioen, waardoor de christelijke barm hartigheid gedrukt zou worden. Denk aan de waardeering die, óók van de Regeeringstafel ten deel viel aan de rede van den bitter-vijandigen liberaal Lieftinck, die het vloeken verontschul digde. Denk aan het afstemmen van een kleine som voor de Ned. Herv. Kerk te Heerlen, om de arbeiders in de Staats mijnen te bewerken. Denk aan Treub's belasting op de doode hand, die de Hervormde pastoralia zoo zwaar dreigt te trefl'eu. in ons land toe Denk aan het onware in de verkiezings leuzen in 1913, toen de eenvoudige kiezers werden bang gemaakt voor Rome. Deze Begeering zond Dr. Nolens als Regeerings-afgevaardigde naar den Paus. Denk aan Maar genoeg, om aan te toonen, dat aUe krachten moeten ingespannen wor den, om een Regeering te verkrijgen, die rekent met God en Zijn Woord. Niet. onze krachten versnipperd. Niet allerlei kleine partijtjes gesteund. Als één man gestemd op Idenburg, die als landvoogd van lndië zich het Evangelie van Christus niet schaamde, en het straks, als rechts wint, ook als minister niet zal doen. Op, voor Idenburg! V Als de Vos de passie preekt Bijna bij iedere verkiezing verneemt men van 'links de verklaring, dat nu dan toch de Ned. Herv. Kerk in gevaar is. Die 't hardst „gevaar" roepen, zijn zij, die nooit een voet er in zetten. Onze lezers herinneren zich wellicht dat een vrijzinnige Jood werd aanbe volen als Kamercandidaat tegenover een Hervormd predikant. De eerste zou de Ned. Ilerv. Kerk beschermen, de tweede haar als Anti revolutionair in gevaar brengen. Kan 't dwazer En toch vliegen som mige eenvoudige kiezers er nog telkens in. Dat verklaart de geregeld terugkee- rende „liefde" der liberalen voor de Kerk. Om eenige honderden eenvoudige kiezers te verschalken, tooien ze zich met de witte bef, cu doen ze zich voor als „vrienden" der Ned. Herv. Kerk, waarnaar ze na de verkiezingen niet weer om zien, totdat er weer „zekere stembus-gebeurtenissen" in 't zicht zijn. Ook nu blijven we van die leugen achtige propaganda niet verschoond. In de (Ned. Herv.) Rotterdamsche Kerkbode van Zaterdag 1 Juni komt een groote advertentie voor, waarin den kiezers wordt aangeraden te stemmen op een Vrij-Liberaal, want alleen bij die hoeren zijn de belangen der Kerk veilig. Of de Rotterdamsche kiezers niet zoo snugger zijn, dat ze 't valsche spel door- zien Temeer, waar die vriendelijke man, die de advertentie betaalt, niet eens tot de Nederlandsch-Hervormde Kerk be hoort. Hij is Doopsgezind predikant in Middelstum Welk een lieflijke bezorgdheid toch Heelemaal uit Groningen adverteeren dat de Ned. Herv. Kerk in gevaar komt, als de Rotterdamsche kiezers niet op de Vrij-Liberale lijst stemmen. Wat een goeie kerel toch, diedominé Karei VosZelf niet eens Hervormd zijn, en tóch heelemaal in Rotterdam de menschen waarschuwen om vooral op de Herv. Kerk te passen. Nu 't gevaar is wel groot. Wantjvol- gens Ds. Vos zullen alleen de Vrij-Li- beraleu zich als trouwe wachters om de kerk scharen. Al de anderen zijn vijan den Dr. Kuyper natuurlijk, maar ook de anderen vrijzinnigen en de socialisten. Gelukkig, dat die goeie Karei Vos nu net op tijd de menschen waarsclyawtl En toch en toch zegt 't spreekwoord niet: „Als de Vos de passie preekt, boer pas op je ganzen Zou dat ook hier waar wezen Als de linkerzijde straks den strijd wint, zullen er drie of nreer socialistische ministers komen. Dat spreekt van zelf. De socialistische partij zal ongetwij feld verreweg de sterkste groep van de linkerzijde worden. Dan komt liet Troel stra toe om een kabinet te formeeren en eerste dienaar der Kroon te worden. Minister van Binnenlandscho Zaken. Daarom past de vraag, hoe of hij zal staan tegenover onze Koningin. En nu kwam Troelstra er steeds voor uit, dat hij niets voelt voor het in de historie met ons volk saamgegroeide Oranjehuis. Eveneens moet hij niets hebben van het grondwettig koningschap. In 1909 verzekerde hij dan ook, dat de sociaal-democraten in geen geval aan de regeering kunnon deelnemen onder het koningschap. In 1912 schreef hij, dat het onmogelijk was voor de socia listen om zelfs maar aan een burgerlijke regeering deel te nemen. Die uitspraken zijn nog nooit her roepen. Laten we daaraan denken. Nog pas liet Troelstra zich in Leeu warden in een rede ontvallen „Als alle appeltjes van den Oranje boom af zijn, zullen we ons met dien boom niet, langer ophouden, maarliever de republiek hier invoeren." Dergelijk minachten van ons geliefd vorstenhuis vloeit voort uit het socia listische stelsel. Als wij des Zondags in onze kerken vergaderen, dan gaai de bede der ge meente op tot God, dat hij den „Oranje boom" spare en doo bloeien, opdat wij als getrouwe onderdanen onder zijn scha duw een stil en gerust leven mogen hebben. En dan komt op denzelfden -Zondag middag Troelstra en praat over den „Oranjeboom" alsof hij omgehouwen en op deii brandstapel door de roode vlam men verteerd moet worden. Wie voelt voor 't aloud Oranjehuis, wie liefde koestert voor onze edele Ko ningin, vraagt zich met vrees af: wat zal een socialistisch bewind voor onze vorstin brengen Wie warm voelt voor onze Koningin Alleen bij Rechts zijn de belangen van land en vorstenhuis veilig. Op het verkiezingscongres, dit jaar te Arnhem gehouden, heeft Troelstra gezegd, dat als links wint, de socialisten de lei ding zullen nemen. En zoo is het. De kiezers hebben te kiezen tusschen een socialistisch óf rechtsch bewind. Een andere mogelijkheid is er niet. Alleen kunnen de liberalen de meer derheid niet halen. Die tijd is lang voor bij en komt nooit terug. Al wie in Juli stemt op een liberaal, vergroot daardoor de kans op een soci alistisch bewind En wat dat in de naaste toekomst zal beteekenen, zeggen ons de woorden van Troelstra op het congres te Arnhem gesproken „Een revolutionaire toestand in ons land zal door een socialistische regee ring NIET TEGENGEGAAN worden, maar gebruikt worden om de nict-be- zittende klasse (lees de S. D. A. P.) verder te brengen. En met'zulke menschen zullen straks, als Links wint, de liberalen moeten re- geeren. We noemen met „De Nederlander", op grond van dat samengaan, de liberalen een nationaal gevaar. Wilt, ge, kiezer, dat straks de roode revolutie uit Rusland, als zij naar hier overslaat, door de regeering met geest drift zal worden begroet? Wilt ge mi nisters die onlusten niet onderdrukken., maar ze steunen? Wilt ge, in dezen tijd nu overal de revolutiegeest den kop op steekt, en hét overal broeit en gist, re volutionair-gezinde ministers hebben? Ja! Stem dan links. Socialistisch of liberaal. Zoo ge maar wilt. Neen? Wilt ge een ordelijke maatschappij Een regeering die voor alle klassen des volks opkomtdie de goeden be schermt tegen de kwaden Dan moet ge rechts stemmen De man var. uw keuze, zal dan Iden burg zijn.' Ge maakt dan 't eerste hokje van de elfde lijst zwart. zeide „Verander uw naam, V „Verander uw naam, of ver ander uw gedrag De oude geschiedboeken verhalen ons, dat Alexander de Groote, de bekende wereldveroveraar, die aan het Perzische rijk een einde maakte tot een soldaat, die óók Alexander heette, maar laf en lauw was, of verander uw gedrag Dat woord is een waarschuwing voor de christenen, die zich noemen naar den Christus Gods, en te lauw en te laf zijn, om voor Zijn dienst te ijveren. Op elk terrein des levens hebben we voor de eere Gods op te komen. 't Is geen kleine zaak, waarom het gaat. Het1 gaat er om, of we straks een regeering zullen krijgen die God erkent als den Koning der koningen en die bij haar regeering rekening houdt met de eeuwig geldende beginselen van 's Ilecren Woord. Daarvoor moeten we ons inspannen Moeten we. 't Is eisch van ons beginsel Wie om een of andere reden weigert voor do christelijke beginselen op te komen bij de stembus, dien roepen we het toe„Verander uw naam, of ver ander uw gedrag!" A Waarvoor we strijden. Op liet stembusprogram der Antirevo lutionaire partij staat op de eereplaats beëindiging van den schoolstrijd. Het is geen „recht-hebben-willerij" alleen. Zeker, we willen dat er recht gedaan wordt aan onze school. We wil len dat we als burgers van den Neder- Iandschen staat niet langer achtergesteld worden bij onze medeburgers, die voor standers zijn van de Openbare School. Maar het gaat óók om de financiën! Huiveringwekkend groot is de achter stand van onze school bij de openbare. Terwijl voor het openbare onderwijs het goud met volle handen genomen werd, om het te verbeteren, werd aan de bijzondere school, nog niet de helft geschonken. Een paar cijfers. In 1875 kreeg de openbare school voor eiken leerling f 15,64 de bijzondere school niets. In 1915 betaalde het Rijk en de Ge meente voor iederen leerling der open bare school f 53,35, en voor onze school maar ƒ24,62. In 1875 kreeg de openbare school dus 15,64 per leerling méérin 1915 was dit geklommen tot 28.73. De toestand is dus voor de christelijke school slechter geworden. Waar het aantal leerlingen dat een bijzondere school bezoekt in 1915 het aantal van 420,751 bedroeg, moesten dus de voorstanders van het bijzonder on derwijs ruim TWAALF MILLIOEN bijpassen. Thans in^ 1918 is dat bedrag nóg grooter. Daarbij komt dat de voorstanders van het bijzonder onderwijs, in den vorm van belastingen, ook nog ettelijke millioénen moeten bijdragen voor het openbaar on derwijs. Daaraan moet een eind komen. We hebben er genoeg van. Of we dan voor de bijzondere school tot den laatsten cent toe evenveel vragen als de openbare school krijgt JA, En geen cent minder. Onze kinderen zijn evengoed landskinderen als die van de voorstanders der openbare school. We willen gelijke uitkeering. Duizen den kinderen, vooral in de groote steden, wachten op christelijk onderwijs. Alleen de .gelijkstelling kan het hen geven. Daarom is de schoolkwestie nummer éen op ons program. Dat de liberalen op bet gebied van het onderwijs totaal onbetrouwbaar zijn, verklaren niet wij alleen, maar ook hun geestverwanten, de vrijzinnnig-democra- ten en de socialisten verwijten het hun. De Unie-liberalen hebben vóór de her ziening van art. 192 gestemd en doen thans hun best de eerlijke uitvoering tegen te houden, 't Is, als schamen ze er zich voor, dat ze een oogenblikje van hun leven, rechtvaardig zijn geweest. De heer Muralt en de zijnen hebben vóór ait. 192 gestemd, en willen er nu niets meer van weten. Wij zijn door den heer De Muralt en de zijnen be drogen,,, zegt de Vrijzinnig-Democraat, Mr. Marchant. En „Het Volk" schrijft over de hou ding der liberalen "Wat stellen tegenover dit zegenrijk beginsel de liberalen? Het oude ge zeur over de openbare school. Welke oplossing hebben zij voor het vraagstuk? Geene. Het liefst'zouden zij teruggaan tot den tijd voor 1848, toen van over heidswege het opkomen van kerkelijke scholen zooveel mogelijk werd belet. Dat durven ze niet openlijk zeggen. Zij blijven in de ruimte. Zij vullen veel volzinnen met schoonc woorden over de openbare school. Maar wat willen zij Het nieuwe grondwetsartikel, waar zij zelf voor hebben gestemd, te niet té doen? Zij durven niet en zij kunnen niet. Wat willen ze dan Zij zeggen liet niet. Zij zijn armen van geest, terwijl zij zich voordoen als de profeten van verlichting en beschaving. Men merkt het, niet alleen wij, maar ook de geestverwanten der liberalen wijzen er op, dat ze inzake de school kwestie niet te vertrouwen zijn. Zelf moeten we de schoolkwestie op lossen. Stemt daarom allen op Idenburg. Sommige kiezers, die voorheen steeds op de candidaten der Antirevolutionaire partij stemden, meenen thans afzonder lijk te moeten optrekken. Het moet wel een ernstige reden zijn, die hen beweegt, aldus de kracht van de invloedrijkste christelijke partij, te verbrokkelen, en daardoor mede te wer ken, tot de nederlaag der christelijke beginselen. Die broeders (meest Oud- Gereformeerden) laden wel een zware verantwoordelijkheid op zich. Hun niet-stemmen op de candidaten der Antirevolutionaire partij, kan tenge volge hebben, dat in de komende vier jaren een linksche regeering optreedt, die in het staatsbestuur met de christe lijke beginselen geen rekening houdt. Durven ze dat werkelijk aan Thans, nu alle Christusbelijders aan ééngesloten moeten staan tegen het re volutiegevaar En waarom toch die scheiding Zal links soms geen verzekering pogen in te voeren Het kleine groepje dat zich tegen de assurantie verzet is te gering in aantal, om de verzekeringswetgeving ook maar één dag op te houden. Doch bovendienis verzekering zondig? Toen Jozef het graan in Egypte inza melde, bedoelde die voorzorg, de aanwe zigheid van voldoende brood in de door God voorzegde zeven jaren van honger snood, te verzekeren. Velerlei voorschriften in het Oude Testament tegen besmetting, bedoelen de gezondheid te verzekeren. „Het beginsel der weerloosheid tegen over de nooden, die uit het leven, of, zoo men liever wil, uit Gods beschikking opkomen, wordt nergens in de Heilige Schrift aangeprezen," zegt Ds. Knap in Oude Paden". Veeleer moeten we als kloeke mannen bestrijden, wat gevaar oplevert voor goed en lijf. Om u tegen het water te beschermen, legt ge dijken en zeeweringen aan. Dat is verzekering tegen watersnood. Besmettelijke ziekten worden afgezon derd. Dat is verzekering tegen besmet ting. AIS 't regent, zet ge uw paraplu op, of trekt ge uw regenjas aan. Ge verze kert u daardoor tegen waterschade. Waarom zoudt ge u dan niet mogen verzekeren tegen brand of hagelslag Waarom niet tegen gebrek lijden op den ouden dag; tegen ongelukken of werkeloosheid? Waarom zou de verzekering geen troost mogen brengen in arbeidersgezinnen waar ouderdom of ongeluk het hoofd des ge- zins het werken belet We strijden tegen de zondemoeten bet doen. Maar evenzeer hebben we ook te strijden tegen de gevolgen der zonde, als ziekte, ongeluk, ouderdom. Wie waarlijk God vreest, doet al wat hij kan om de gevolgen van allerlei ram pen te bezweren, en beveelt daarna niet minder, na te hebben gedaan wat hij kon en moest, zijn leven en goed aan de hoede des Almachtigen aan. Geen christen mag zich tegen 't streven der Antirevolutionaire partij verzetten, om oude en invalide arbeiders een pen sioen te geven in verband met den ar beid door lieu verricht. Op voor een goede sociale verzekering-, tot heil van onze werkliedenOp voor Idenburg V Een merkwaardig boekje. Van de hand van Dr. Z. Kamerling verscheen een boekje, getiteld ernstig woord aan de arbeiders. We noemen dat boekje (voor 10 cents den boekhandel verkrijgbaar) inerk- Een Nederlanclsche waardig, omdat de schrijver in zijn op vattingen dicht bij het socialisme staat, en den rooden heereu toch ongezouten do waarheid zegt. Zoo wijst hij er op, dat het doel van de S. D. A. P. niet is, het verbeteren van de positie der arbeiders, maar het verkrijgen van de politieke macht. Dit blijkt trouwens ook uit de begin selverklaring der S. D. A. P., waarin gezegd wordt „Zij (dat is de S. D. A. P.) jondersteunt zooveel mogelijk elke economische of politieke beweging der arbeiders ter verkrijging van betere levensvoorwaarden zoodanig, dat daardoor hun klassebe- wustzijn en hunne macht tegenover de bezittende klassen worden versterkt Iu plaats van een aanpakken en door tasten om verbeteringen tot stand te brengen aldus Dr. Kamerling vind ik alleen een stichten van tweedracht, een kweeken van onderling wantrouwen, een prediken van haat. Kan het scherper en juister gezegd Vervolgens wijst de schrijver er op, dat de socialisten niets hebben gedaan in de oorlogsjaren, om de belangen van het volk te behartigen. Tegen den smokkelhandel, die kostbare levensmiddelen over de grenzen bracht tegen den uitvoer van groote hoeveel heden vleesch, vet, melk, boter en eieren heeft de S. D. A. P. zich niet krachtig verzet. in

Krantenbank Zeeland

Luctor et Emergo | 1918 | | pagina 1