Orqaan ter verspreiding der Ghristeiijke Beginselen in Zeeuwseh-Vlaanderen.
No. 44.
Zaterdag 8;\Juni 1918.
Ie Jaargang.
Uit de Sehrift.
Buiteïïlaiidsch Overzicht.
Uit het Binnenland.
ABONNEMENT:
-i a mr t? n T it M T T i? W
Uit blad verschiint DINSDAG- en VRIJDAGAVOND, uitgezonderd op Feestdagen,
JfreSr I). H. LITTOOIJ Az. te TER NEÜZEN. - TELEFOON Nr. 20.
Per drie maanden bij bezorging f 1Franco per post voor Nederland 1.10.
ADVERTENTIE N.
Van 1—4 regels fOAO. Voor eiken regel meer ƒ0.10. i, Handelsadvertentiën over twee
kolom 6 cent per regel. Bij directe opgaaf van drieniaal plaatsing derzelfde advertentie
wordt de prijs tweemaal berekend. Abonnementen per contract.
Inzending van advertentiën tot 12 uur 's middags op de verschijndagen.
DE BRON DER HULP.
Hoe bekend is dit woord uit den
146sten Psalm. Hoe menigmaal zingen
we, in 't bedehuis, en in de woning,
„Zalig bij, die, in dit leven,
Jacobs God ter hulpe heeft
en tocli boe weinig wordt het „welge
lukzalig" van den God Jacobs tot zijn
hulp te hebben, genoten.
Hoe zelden drinkt onze ziel een frissche
teug uit die bron der 'Zielsverkwikking.
Maar om die hulp te ervaren moeten
we een hart hebben, dat vertrouwt op
den Ileere, en moet het vertrouwen des
geloofs in beoefening zijn.
Wij mensclien zijn zoo van „eigen
hulp", 'tls daarom dat de dichter't ons
toeroept
„Vest op prinsen geen betrouwen."
Het is of de dichter bet ziet, hoe de
Heere Jacob dat zelfvertrouwen heeft
afgeleerd. Met hoogen nadruk spreekt
de dichter van de hulp van Jacobs God.
Hierin ligt een vertroosting en een
bemoediging. Wat heeft de Heere zich
aan Jacob als zijn hulp betoond, ja een
Uithelper uit alien nood.
Jacobs leven is vol van 's Heeren hulp.
Op pijnlijke wijze heeft hij afgeleerd,
het steunen op 'eigen kracht, om zich
vast te klemmen aan zijn God en daarin
bet welgelukzalig te ervaren.
Gij kent zijn levensgeschiedenis.
Het was een zwervend leven. Telkens
moest de staf ter band genomen, telkens
de tent opgebroken.
Het was een moeilijk leven.
Vol beproevingen en teleurstellingen.
Tranen stortte hij aan Rachels graf
weenende zat bij neer bij liet zien van
Jozefs rok smart had hij van zijne kin
deren weinig en kwaad ware de jaren
zijner vreemdelingschap. Doch
„Hoe donker ook Gods weg moog wezen"
Hij ziet in gunst op die Hem vreezen".
Jacob wist uit persoonlijke levens er
varing wat het zegt„God is mij een
toevlucht en sterkte."
Jacobs God „heeft de hemel en de
aarde gemaakt, de zee en al wat in de
zelve is' j
Jacobs God „houdt trouwe in der
eeuwigheid".
Jacobs God „doel den verdrukte recht".
Jacobs God „geeft den hongerige brood".
Jacobs God is een onuitputtelijke bron
der hulp.
Maar weet ge wanneer bet „welge
lukzalig" genoten wordt Dan, als wij
vau alle gebroken bakken mogen afzien
om alleen te vertrouwen op de sterkte
Godes.
Dan als wij in onze nietigheid diep
afhankelijk voor God neervallen.
Is de Heere niet doende, in dezen tijd,
ons de afhankelijkheid te leeren, opdat
we, in de worsteling der ziel, het wel
gelukzalig van den God Jacobs tot zijn
hulp te hebben, zouden ervaren.
Nu werpt God neer de hoogte, die wij
gebouwd hadden Hij haalt leeg de voor
raad schuren, die we zoo met zorg ge
vuld hadden Hij put uit de voorraad
waarop we voor den kwaden dag ver
trouwden. Hulpeloos staat de nietige
mensch.
In zijn kleinheid stelt God de Almach
tige hem ten toon.
En wat wordt nu openbaar dat, zoo
vele Christenen Jacobs God niet kennen
als de bron der hulpe. Als een vervul
lend God in al hun nooden hadden ze
Hem pog nimmer noodig.
Nu blijkt het, dat er geen vertrou wen is.
Krampachtig klemt de mensch zich nog
vast aan de tijdelijke dingen.
Waar is het de meesten om te doen
om geluk, of om het welgelukzalig
Daarin gaan de beide stroomingen uit een.
De eene vloeit van God af, de andere
naar Hem toe.
Door welke zuigkracht wordt gij voort
getrokken
Door die van het geluk, aardsch geluk.
Die rijk willen worden vallen in den
strik eu in vele verzoekingen.
Straks, als dfe dood komt staat ge in
al u\$ armoede.
Van waar zal dan uw hulp komen.
Dat ge in dezen tijd, door de nood
gedreven, tot hem om troost u begeeft
Welgelukzalig is hij, die den God Jacobs
tot zijn hulp heeft.
Mag van den Heere uwe verwachting
zijn, op Hem uw vertrouwen, Hij uw
toevlucht.
Zeg mij, wat maakt u rijk, wat be
waart u voor murmureeren en .opstand.
Is 't niet dit, als ge het „welgelukzalig"
eens ervaart.
Jacobs God laat de gene die op Hem
vertrouwen niet beschaamd worden.
Maar dat vertrouwen moet beoefend.
Nu komt ge met praten alleen niet Waar
nu moet er vertrouwen beoefend.
Iu tijden van tegenspoed wordt de
Heere weer alles. Dan zijn Gods ver-
troostingen^niet te klein.
Lees geheel dezen psalm maar eens
en ge zult het moeten toestemmen, dat
Gods volk zoo oneindig veel voor heeft
boven de wereld. Uit genade schonk
God zich in Christus aan hen als hun
God en nu in afhankelijkheid vluchten
de tot de bron der hulp wordt het za
lig, het welgelukzalig, die, den God Jacobs
tot zijn hulp heeft, hun levenspsalm,
huil sterk en troost.
Zaamslag De Bruijne.
Lijst van Candidaten
der Anti-Revolutionaire partij in den
kieskring Middelburg.
1. A. W. F. IDENBURG.
2. C. VAN DER VOORT VAN ZIJP.
3. J. VAN DER MOLEN.
4. F. H. DE MONTÉ VERLOREN.
5. Dr. E. J. BEUMER.
6. Mr. V. H. RUTGERS.
7. Him J. A. DE WILDE.
8. Mit. A. A. DE VEER.
9. L. F. DUYMAER VAN TWIST.
10. J. SCHOUTEN.
V Jhr. de Muralt.
De vorige week hield de lieer De
Muralt, de bekende frontmaker voor de
Openbare school, te Zienkzee een rede
overDe komende schoolstrijd.
Waar de Unie-liberalen, niet name De
Muralt, Van Raalte, Otto on Eerdmans
tot de meest bittere vijanden van de
Christelijke school behooren, is 'tgeen
wonder dat de heer De Muralt weer
geducht de anti-clericale trom roerde.
Hij sloot zich in de schoolkwestie aan
bij de Vrij-Liberale partij, verklaarde hij.
Deze, de meest conservatieve partij,
waarvan Treub eens verklaarde, dat het
een oude jongejuffrouw is, waarin zelfs
door kieteien geen beweging is te krijgen,
en waarmee het slecht vrijen is in het
politieke Vondelpark, is krachtens
haar historie fel gebeten op de vrije
school. In dat gezelschap gaat De Muralt
nu spelevaren op de politieke wateren.
Wel moge het hem bekomen
De heer De Muralt verbaasde er zich
over, hoe mannen van de linkerzijde,
zooais Troelstra en Ketelaar, zoo van
harte konden meewerken tot het beëin
digen van den schoolstrijd. Hij veronder
stelde, dat ze het gedagn hadden om
hot algemeen kiesrecht er meteen door
te krijgen.
De heer De Muralt schijnt er niet om
te denken, dat het al heei vreemd lijkt,
dat de Unie-Liberalen, die art. 192 zoo
betreuren, er toch voorgestemd hebben.
Ook hijzelf.
Hebben de heeren De Muralt, Van
Raalte, Otto en Eerimans dan zóó weinig
politieke zelfstandigheid 't Schijnt zoo.
Maar zulke menschen hooren in de
Tweede Kamer niet thuis.
Volgens De Muralt is de christelijke
school een verkeerde instelling, die veel
kwaad heefi gesticht. We zullen het
onthouden
Voorts predikte De Muralt den school
strijd. Hij riep.de vrijzinnigen te wapen
om krachtig te strijden tegen de uit
breiding van het christelijk onderwijs
Te wapen, vooral tegen de clericalen
(de christ. partijen), vóór de openbare
school.
Te wapen ook, om hooger-, middelbaar-
en vakonderwijs liberaal te houden, aldus
de spreker.
De heer De Muralt verklaart rechts
dus den oorlog. Waarom
Om te beletten, dat aan de christelijke
school recht gedaan wordt. Hij wil onze
christelijke scholen er onder hebben.
Wij aanvaarden den kamp.
De Zeeuwsche kiezers zullen bij den
stembusstrijd van 3 Juli hebben te kiezen
tusschen
onderdrukking van de christelijke
school en bevoorrechting van de open
bare,
öf gelijkstelling der beide scholen door
de overheid.
't Eerste willen de liberalen. En het
verwerpen van het wetje-Lohman, dat
bedoelde, alvast onzen onderwijzers
recht te doen, bewijst, dat we van de
socialisteu niets beters hebben te ver-
wa -hten.
Rechts wil gelijkstelling van beide
scholen.
Geen bevoorrechting door den wetgever
van het bijzonder onderwijs, maar ook
evenmin van de openbare school.
De voorstanders van christelijk onder
wijs weten dus wat te doen. Nooit of
te nimmer De Muralt gestemd.
Maar ook degenen, die voelen voor
recht doen aan het christelijk onderwijs,
al zijn ze er geen voorstanders van,
hooren ditmaal niet bij De Muralt thuis.
Het gaat om recht of onrecht.
Wie voor 't recht wil zijn, stemme op
Idenburg. 't Eerste hokje dus van de
elfde lijst, op het stembiljet.
Op voor de vrijheid van de christelijke
school
Op voor beëindiging van den school
strijd
Öp voor de overwinning van rechts
Geestelijke vrijheid.
De heer de Muralt heeft in Zierikzee
beweert, dat, als de christelijke school
wordt gelijkgesteld aan de openbare, het
jonge volk dan in separatisme zucht
tot afzondering) zal worden opgevoed en
de geestelijke vrijheid, het hoogste goed
voor een vrijzinnige, er door zal worden
geschaad.
Ja, ja, men moet maar durven
Onwaarachtiger en leugenachtiger
woord is nog zelden gesproken.
Waren het niet de liberalen, die in
1825 op schoolgebied de verdrukking van
de Roomschen instelden
Moesten niet tal van Hollandsche fa
milies na 1840 het liberale dwangjuk
ontvluchten, om in Amerika Chrstelijk
Onderwijs voor hun kinderen te zoeken
Werd niet aan Groen van Prinsterer
tot 1848 belet, om de eerste christelijke
school, geheel voor eigen, rekening, te
houwen
Werd in 1869 in Wons niet een open
bare school geopend voornul leer
lingen Te Scliraard een voortwee
kinderen
Werd de staatsschool te Schettens niet
gehandhaafd voor vier leerlingen
En dat alles, om de geestelijke vrijheid
der geloovige Nederlanders te onder
drukken.
Werden Bilderdijk, Da Costa en Groen
van Prinsterer niet van de hoogescholen
geweerd
Werd het land niet telkens met de
politieke schaar zóó in stukken geknipt,
dat de liberalen, hoewel vér in de min
derheid, toch stpeds het land beheersch-
ten
Werden bij benoemingen niet steeds
de Christus-belijders voorbijgegaan
In Friesland waren in 1901 van de
43 burgemeesters 36 liberaal. Dc 2 dis
tricts- en de 13 arrondissements school-
zieners waren liberaal. Was dat de
geestelijke vrijheid hoog houden
Het liberalisme is juist nooit echt li-
heraal geweest. Het durfde het niet te
zijn, om de macht niet te verliezen. Al
wat niet liberaal was, werd genegeerd.
Men streed onderling om de politieke
macht, teneinde de vriendjes allerlei
baantjes te kunnen geven. Lees er Mr.
van Houtens „Vijfentwintig jaren in de
Kamer" maar eens op na.
De liberalen hebben nog nooit de
„geestelijke vrijheidvan anders denken
den geëerbiedigd. We vreezen, dat ze
he ook thans niet .zullen doen.
Voor de geestelijke vrijheid, om onze
kinderen christelijk onderwijs te kunnen
geven, zullen wé zelf moeten strijden.
Straks in Juli.
dan ook woorden over de socia e vraag
stukken en beroeringen, die evengoed
ontgleden konden zijn aan de pen van
een gewoon burgerlijk schrijver.
Zoo schreef dezer dagen Het Volk naar
aanleiding van de terreur (ruwe belem
mering van anderer vrijheid) der stakers
aan de Heinbrug ten opzichte van de
werkwilligen (iu dit geval óók socialisten,
terwijl de stakers anarchisten waren)
„De niet-stakers, niet wenscliende
bloot te staan aan mishandeling van
overmachtige groepen, hebben voor
hun lijf en leven de bescherming aan
vaard van de overheid, de eenige be
scherming die hun ten dienste staat.
Zij kunnen niet anders. Zeker, zij zou
den het hoofd in don schoot kunnen
leggen en wijken voor de syndikalis-
tische terreur. Maar waar zou het heen
moeten, als de mannen der moderne
vakbeweging hun beginselen, hun in
zichten, hun taktiek, hun met opoffe
ring opgebouwde organisaties zouden
moeten prijsgeven onder den indruk
der vuisten en messen hunner tegen
standers? Wat komt er van de vrij
heid van beginsel, de vrijheid van
organisatie terecht, als tierende, slaan
de, stompende knokploegen de macht
zouden hebben alles en allen aan hun
inzichten te onderwerpen
Nu behoeven we niet te verklaren,
dat we deze uitspraak .van Het Volk
zeer juist vinden. Dat doet ieder ver
standig. mensch.
Maar wel willen we naar aanleiding
van deze uitlating wijzen op de evolutie
of ontwikkeling van de socialistische
partij in de richting van de andere poli
tieke partijen.
Want dikwijls hebben de „modernen"
of socialistische arbeiders de werkwilligen
j vroegere stakingen net eender be
moeilijkt. Men denke maar eens aan dc
bootwerkersstakingen.
De wef-stakers of zooals ze dan ge
noemd werden de „onderkruipers" deden
niets anders dan hun „vrijheid van be
ginsel" en hun vrijheid van mef-organi-
seeren of van anders-organiseeren dan
bij de moderne vakbonden, handhaven
tegenover de „tierende, slaande, stom
pende knokploegen", waarmee de „mo
dernen" destijds werkten, tegenover de
genen die voor hun terreur niet wilden
bukken.
Natuurlijk juichen we deze evolutie in
de S. D. A. P. toe. Als de socialisten
moer beginnen te voelen voor een krach
tig handhaven van de orde door de over
heid verblijden we ons daarover. We
hopen, dat Het Volk straks gelijk geluid
zal doen liooren, als de socialistische ar
beiders ongepast optreden. Temeer waar
straks wellicht een socialistisch liberaal
bewind zal optreden.
A Evolutie.
Evolutie is ontwikkeling.
Uit een nietig zaadje groeit de trotsclie
woudreus, die de stormen trotseert.
Het kind wast op tot jongeling. 'tVer
stand ont wikkelt zich evenals het lichaam.
Straks wordt de jongeling man, die rus
tig nadenkt vóór hij handelt.
Ook een partij kent evolutie.
Eerst loopen de leiders zich 't vuur uit
de sloffende aanhangers gloeien tan
geestdriftde beginselen worden conse
quent doorgevoerd, bovenal bepleit. Maar
straks komt na aanvankelijken snellen
groei, dikwijls een inzinking. Of wil men,
een zich aanpassen bij de toestanden.
Gevolg van rijper beraad, van groeiend
verantwoordelijksgevoel.
Ook met de'S. I). A. P. is liet zoo ge
gaan. Eu de evolutie der socialistische
partij heeft de klove tusschen haar en
de burgerlijke liberale partijen minder
groot gemaakt, gedeeltelijk zelfs over
brugd.
Meer dan eens leest men in Het Volk
Er is weer een periode van stilstand
ingetreden op het Westfront.
Dat is niet te verwonderen. Aan het
marcheervermogen der Duitsche troepen
welke wonderen ze in dat opzicht
ook mogen doen zien is den grens.
Bovendien zijn de Franschen, na acht
dagen van do uiterste krachtinspanning,
er in geslaagd, zooveel reservetroepen
op het bedreigde deel van het front op
te hoopen, dat er wel een stilstand
moest komen. Zelfs Amerika en zijn
gebruikt om het door de Duits* iiers ge
slagen gat te stoppen.
Natuurlijk is deze tijd van stilstand
voor de Duitschers ongunstig Al zal
hun aanvalsvermogen nog niet uitgeput
zijn, ze hebben nog talrijke reserve's
de Franschen kunnen zich weer-her
stellen, en hun verdediging sterker ma
ken. Daar staat, echter tegenover, dat
de Duitschers de dagen van betrekke
lijke rust, kunnen gebruiken tot het
vooruitbrengen van hun geschut en tot
aflossing van de vermoeide troepen.
De groote vraag is,
wat er nu komen zal.
Parijs meldt dienaangaande Het of
fensief zal stellig weldra met nieuwe
kracht worden hervat. De vijand heeft
nog aanzienlijke reserve's. Hij zal de
aanval nu meer naar 't Westen richten.
Vooral in de streek van Noyon en Mon-
didier zal een krachtige stoot worden
gedaan, terwijl bij Amiens en in Vlaan
deren afleidingsoffensieven, om reserve-
troepen te werven, verwacht worden.
Natuurlijk weet men in Parijs de plan
nen van Hindenburg evenmin als wij.
Men denkt het. En onwaarschijnlijk lijkt
het ons allerminst.
De Duitschers kunnen, als ze zich naar
't Westen richten, de Marne gebruiken
als linkerflankdekking. Hun troepen
zouden dan op het front Soissons-Cha-
teau-Thierry strijden met het gelaat naar
bet. Westen.
Op de linie Chateau Thierry-Dormaus-
Reims behoeven ze dan slechts een
verdedigende houding aan te nemen,
waarbij de Marne hun goede diensten
kan Joe, wijzen. t
Als hun troepen van Mondidier dan
ook oprukken, worden de Fransche legers
tusschen Compiegnc en Soissons als
tusschen een tang vastgeknepen. Dan
kan de beslissende slag vanuit Amiens
tegen de Engelsche troepen worden ge
leverd, die den Duitschers de Kanaal-
havens in handen zou spelen. Dat zou
een vernietigende slag voor de entente
zijn. En dan pas zou Parijs wezenlijk
gevaar gaan loopen.
Of echter zoo iets mogelijk is, zal de
tijd moeten leeren. Het zou een onge
ëvenaard veldheerstalent vorderen en
ontzaglijke offers kosten.
Hopen we daarom, dat
het vredesoffensief,
dat men in Duitschland wil beginnen,
succes heelt.
Het invloedrijke blad, de Berliner
Börsen Kurier komt met een voorslag,
die de entente als ze geen veroveringen
wil, direct kunnen aanvaarden. Het blad
stelt voor
teruggave van alle bezette gebied
geen economische oorlog na den vrede
België wordt geheel zelfstandig en zet
zijn economische politiek van vóór den
oorlog voort
Duitschland krijgt zijn koloniën terug,
of andere in ruil
stichting van een volkerenbond.
De Oostenrijksche socialisten willen
een actie voor hetzelfde doel beginnen.
Ook de Vormarts en de Kreuzzeitung,
willen nu de militaire toestand voor
Duitschland gunstig is, een poging om
tot vrede te geraken. De entente kan
dat nu niet als een bliik van zwakte op
vatten.
Zou er dan- toch nog kans zijn dat we
dit jaar vrede krijgen, als de entente-
eerst genoeg leergeld betaald heeft?
French, de onderkoning van Ierland,
heeft een proclamatie uitgevaardigd,
waarin hij zegtdat Ierland vrij kan
komen van de dienstplicht, als.... het
zorgt, dat er vóór October 50.000 vrij
willigers zich aangeven. Bovendien moe
ten er dan per maand nog 2 tot 3000 bjj
op om het leger op sterkte te houden.
Het middel is dus niet veel minder
erg dan de kwaal. L)e Ieren hebben tot
dusver niet kunnen inzien, waarom zij
verplicht moesten worden, voor de En
gelsche belangen zich te laten slachten
op de Fransche slagvelden. Of ze er
nu meer zin in zullen hebben, om het
zoogenaamd „vrijwillig" te doen
Volgens French moeten vooral de jonge
mannen van 18 tot 27 jaar uit de steden
zich aanmelden. Dan behoeft men op
het platteland geen arbeidskrachten te
missen.
Als „lokmiddel" wordt den Ieren voor
gespiegeld een stukje grond als ze terug
komen. Vooreerst is echter de kans
op terugkeer niet bijster groot. Deleren
zullen stellig niet in de achterste linies
geplaatst worden
Ook vragen we ons af, of de jonge
mannen uit de steden veel hebben aan
een stukje land.
Of zou- het alleen maar bij beloven
blijven
Er wordt zooveel beloofd
KOFFIE.
De voorraad koffie, die voor de dis
tributie thans nog .hier te lande aanwe
zig is, bedraagt 50.000 balen.
Per maand worden ongeveer 10.000
afgegeven, zoodat de voorraad tot einde
October zal strekken.
EIEREN.
Naar wij vernemen zullen de eieren
binnenkort uit deu algemeenen handel
verdwijnen. De Rcgeering zal een be
perkt aantal voor zieken eu zwakken
verkrijgbaar stellen en voor de rest de
maximumprijzen opheffen. De bedoeling
van dezen maatregel zou zijp den pluim
vee-stapel wederom uit te breiden.
„HARDE ZEEP".
Hierin wordt veel bedrog gepleegd,
waarom het „Maandblad tegen de ver-
valschingen" eens een onderzoek heeft
ingesteld bij een z. g. n. harde witte
zeepsoort welke reeds op het gevoel
sterk waterhoudend scheen. Bij een
vetzuur gehalte van slechts 10% werd
„Welgelukzalig is hij, die
den God Jacobs tot zijne
hulpo heeft
Psalm 146 ba.