Orqaan ter verspreiding der Ghristeiijke Beginselen in Zeeuwseh-Vlaanderen. No. 44. Zaterdag 8;\Juni 1918. Ie Jaargang. Uit de Sehrift. Buiteïïlaiidsch Overzicht. Uit het Binnenland. ABONNEMENT: -i a mr t? n T it M T T i? W Uit blad verschiint DINSDAG- en VRIJDAGAVOND, uitgezonderd op Feestdagen, JfreSr I). H. LITTOOIJ Az. te TER NEÜZEN. - TELEFOON Nr. 20. Per drie maanden bij bezorging f 1Franco per post voor Nederland 1.10. ADVERTENTIE N. Van 1—4 regels fOAO. Voor eiken regel meer ƒ0.10. i, Handelsadvertentiën over twee kolom 6 cent per regel. Bij directe opgaaf van drieniaal plaatsing derzelfde advertentie wordt de prijs tweemaal berekend. Abonnementen per contract. Inzending van advertentiën tot 12 uur 's middags op de verschijndagen. DE BRON DER HULP. Hoe bekend is dit woord uit den 146sten Psalm. Hoe menigmaal zingen we, in 't bedehuis, en in de woning, „Zalig bij, die, in dit leven, Jacobs God ter hulpe heeft en tocli boe weinig wordt het „welge lukzalig" van den God Jacobs tot zijn hulp te hebben, genoten. Hoe zelden drinkt onze ziel een frissche teug uit die bron der 'Zielsverkwikking. Maar om die hulp te ervaren moeten we een hart hebben, dat vertrouwt op den Ileere, en moet het vertrouwen des geloofs in beoefening zijn. Wij mensclien zijn zoo van „eigen hulp", 'tls daarom dat de dichter't ons toeroept „Vest op prinsen geen betrouwen." Het is of de dichter bet ziet, hoe de Heere Jacob dat zelfvertrouwen heeft afgeleerd. Met hoogen nadruk spreekt de dichter van de hulp van Jacobs God. Hierin ligt een vertroosting en een bemoediging. Wat heeft de Heere zich aan Jacob als zijn hulp betoond, ja een Uithelper uit alien nood. Jacobs leven is vol van 's Heeren hulp. Op pijnlijke wijze heeft hij afgeleerd, het steunen op 'eigen kracht, om zich vast te klemmen aan zijn God en daarin bet welgelukzalig te ervaren. Gij kent zijn levensgeschiedenis. Het was een zwervend leven. Telkens moest de staf ter band genomen, telkens de tent opgebroken. Het was een moeilijk leven. Vol beproevingen en teleurstellingen. Tranen stortte hij aan Rachels graf weenende zat bij neer bij liet zien van Jozefs rok smart had hij van zijne kin deren weinig en kwaad ware de jaren zijner vreemdelingschap. Doch „Hoe donker ook Gods weg moog wezen" Hij ziet in gunst op die Hem vreezen". Jacob wist uit persoonlijke levens er varing wat het zegt„God is mij een toevlucht en sterkte." Jacobs God „heeft de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat in de zelve is' j Jacobs God „houdt trouwe in der eeuwigheid". Jacobs God „doel den verdrukte recht". Jacobs God „geeft den hongerige brood". Jacobs God is een onuitputtelijke bron der hulp. Maar weet ge wanneer bet „welge lukzalig" genoten wordt Dan, als wij vau alle gebroken bakken mogen afzien om alleen te vertrouwen op de sterkte Godes. Dan als wij in onze nietigheid diep afhankelijk voor God neervallen. Is de Heere niet doende, in dezen tijd, ons de afhankelijkheid te leeren, opdat we, in de worsteling der ziel, het wel gelukzalig van den God Jacobs tot zijn hulp te hebben, zouden ervaren. Nu werpt God neer de hoogte, die wij gebouwd hadden Hij haalt leeg de voor raad schuren, die we zoo met zorg ge vuld hadden Hij put uit de voorraad waarop we voor den kwaden dag ver trouwden. Hulpeloos staat de nietige mensch. In zijn kleinheid stelt God de Almach tige hem ten toon. En wat wordt nu openbaar dat, zoo vele Christenen Jacobs God niet kennen als de bron der hulpe. Als een vervul lend God in al hun nooden hadden ze Hem pog nimmer noodig. Nu blijkt het, dat er geen vertrou wen is. Krampachtig klemt de mensch zich nog vast aan de tijdelijke dingen. Waar is het de meesten om te doen om geluk, of om het welgelukzalig Daarin gaan de beide stroomingen uit een. De eene vloeit van God af, de andere naar Hem toe. Door welke zuigkracht wordt gij voort getrokken Door die van het geluk, aardsch geluk. Die rijk willen worden vallen in den strik eu in vele verzoekingen. Straks, als dfe dood komt staat ge in al u\$ armoede. Van waar zal dan uw hulp komen. Dat ge in dezen tijd, door de nood gedreven, tot hem om troost u begeeft Welgelukzalig is hij, die den God Jacobs tot zijn hulp heeft. Mag van den Heere uwe verwachting zijn, op Hem uw vertrouwen, Hij uw toevlucht. Zeg mij, wat maakt u rijk, wat be waart u voor murmureeren en .opstand. Is 't niet dit, als ge het „welgelukzalig" eens ervaart. Jacobs God laat de gene die op Hem vertrouwen niet beschaamd worden. Maar dat vertrouwen moet beoefend. Nu komt ge met praten alleen niet Waar nu moet er vertrouwen beoefend. Iu tijden van tegenspoed wordt de Heere weer alles. Dan zijn Gods ver- troostingen^niet te klein. Lees geheel dezen psalm maar eens en ge zult het moeten toestemmen, dat Gods volk zoo oneindig veel voor heeft boven de wereld. Uit genade schonk God zich in Christus aan hen als hun God en nu in afhankelijkheid vluchten de tot de bron der hulp wordt het za lig, het welgelukzalig, die, den God Jacobs tot zijn hulp heeft, hun levenspsalm, huil sterk en troost. Zaamslag De Bruijne. Lijst van Candidaten der Anti-Revolutionaire partij in den kieskring Middelburg. 1. A. W. F. IDENBURG. 2. C. VAN DER VOORT VAN ZIJP. 3. J. VAN DER MOLEN. 4. F. H. DE MONTÉ VERLOREN. 5. Dr. E. J. BEUMER. 6. Mr. V. H. RUTGERS. 7. Him J. A. DE WILDE. 8. Mit. A. A. DE VEER. 9. L. F. DUYMAER VAN TWIST. 10. J. SCHOUTEN. V Jhr. de Muralt. De vorige week hield de lieer De Muralt, de bekende frontmaker voor de Openbare school, te Zienkzee een rede overDe komende schoolstrijd. Waar de Unie-liberalen, niet name De Muralt, Van Raalte, Otto on Eerdmans tot de meest bittere vijanden van de Christelijke school behooren, is 'tgeen wonder dat de heer De Muralt weer geducht de anti-clericale trom roerde. Hij sloot zich in de schoolkwestie aan bij de Vrij-Liberale partij, verklaarde hij. Deze, de meest conservatieve partij, waarvan Treub eens verklaarde, dat het een oude jongejuffrouw is, waarin zelfs door kieteien geen beweging is te krijgen, en waarmee het slecht vrijen is in het politieke Vondelpark, is krachtens haar historie fel gebeten op de vrije school. In dat gezelschap gaat De Muralt nu spelevaren op de politieke wateren. Wel moge het hem bekomen De heer De Muralt verbaasde er zich over, hoe mannen van de linkerzijde, zooais Troelstra en Ketelaar, zoo van harte konden meewerken tot het beëin digen van den schoolstrijd. Hij veronder stelde, dat ze het gedagn hadden om hot algemeen kiesrecht er meteen door te krijgen. De heer De Muralt schijnt er niet om te denken, dat het al heei vreemd lijkt, dat de Unie-Liberalen, die art. 192 zoo betreuren, er toch voorgestemd hebben. Ook hijzelf. Hebben de heeren De Muralt, Van Raalte, Otto en Eerimans dan zóó weinig politieke zelfstandigheid 't Schijnt zoo. Maar zulke menschen hooren in de Tweede Kamer niet thuis. Volgens De Muralt is de christelijke school een verkeerde instelling, die veel kwaad heefi gesticht. We zullen het onthouden Voorts predikte De Muralt den school strijd. Hij riep.de vrijzinnigen te wapen om krachtig te strijden tegen de uit breiding van het christelijk onderwijs Te wapen, vooral tegen de clericalen (de christ. partijen), vóór de openbare school. Te wapen ook, om hooger-, middelbaar- en vakonderwijs liberaal te houden, aldus de spreker. De heer De Muralt verklaart rechts dus den oorlog. Waarom Om te beletten, dat aan de christelijke school recht gedaan wordt. Hij wil onze christelijke scholen er onder hebben. Wij aanvaarden den kamp. De Zeeuwsche kiezers zullen bij den stembusstrijd van 3 Juli hebben te kiezen tusschen onderdrukking van de christelijke school en bevoorrechting van de open bare, öf gelijkstelling der beide scholen door de overheid. 't Eerste willen de liberalen. En het verwerpen van het wetje-Lohman, dat bedoelde, alvast onzen onderwijzers recht te doen, bewijst, dat we van de socialisteu niets beters hebben te ver- wa -hten. Rechts wil gelijkstelling van beide scholen. Geen bevoorrechting door den wetgever van het bijzonder onderwijs, maar ook evenmin van de openbare school. De voorstanders van christelijk onder wijs weten dus wat te doen. Nooit of te nimmer De Muralt gestemd. Maar ook degenen, die voelen voor recht doen aan het christelijk onderwijs, al zijn ze er geen voorstanders van, hooren ditmaal niet bij De Muralt thuis. Het gaat om recht of onrecht. Wie voor 't recht wil zijn, stemme op Idenburg. 't Eerste hokje dus van de elfde lijst, op het stembiljet. Op voor de vrijheid van de christelijke school Op voor beëindiging van den school strijd Öp voor de overwinning van rechts Geestelijke vrijheid. De heer de Muralt heeft in Zierikzee beweert, dat, als de christelijke school wordt gelijkgesteld aan de openbare, het jonge volk dan in separatisme zucht tot afzondering) zal worden opgevoed en de geestelijke vrijheid, het hoogste goed voor een vrijzinnige, er door zal worden geschaad. Ja, ja, men moet maar durven Onwaarachtiger en leugenachtiger woord is nog zelden gesproken. Waren het niet de liberalen, die in 1825 op schoolgebied de verdrukking van de Roomschen instelden Moesten niet tal van Hollandsche fa milies na 1840 het liberale dwangjuk ontvluchten, om in Amerika Chrstelijk Onderwijs voor hun kinderen te zoeken Werd niet aan Groen van Prinsterer tot 1848 belet, om de eerste christelijke school, geheel voor eigen, rekening, te houwen Werd in 1869 in Wons niet een open bare school geopend voornul leer lingen Te Scliraard een voortwee kinderen Werd de staatsschool te Schettens niet gehandhaafd voor vier leerlingen En dat alles, om de geestelijke vrijheid der geloovige Nederlanders te onder drukken. Werden Bilderdijk, Da Costa en Groen van Prinsterer niet van de hoogescholen geweerd Werd het land niet telkens met de politieke schaar zóó in stukken geknipt, dat de liberalen, hoewel vér in de min derheid, toch stpeds het land beheersch- ten Werden bij benoemingen niet steeds de Christus-belijders voorbijgegaan In Friesland waren in 1901 van de 43 burgemeesters 36 liberaal. Dc 2 dis tricts- en de 13 arrondissements school- zieners waren liberaal. Was dat de geestelijke vrijheid hoog houden Het liberalisme is juist nooit echt li- heraal geweest. Het durfde het niet te zijn, om de macht niet te verliezen. Al wat niet liberaal was, werd genegeerd. Men streed onderling om de politieke macht, teneinde de vriendjes allerlei baantjes te kunnen geven. Lees er Mr. van Houtens „Vijfentwintig jaren in de Kamer" maar eens op na. De liberalen hebben nog nooit de „geestelijke vrijheidvan anders denken den geëerbiedigd. We vreezen, dat ze he ook thans niet .zullen doen. Voor de geestelijke vrijheid, om onze kinderen christelijk onderwijs te kunnen geven, zullen wé zelf moeten strijden. Straks in Juli. dan ook woorden over de socia e vraag stukken en beroeringen, die evengoed ontgleden konden zijn aan de pen van een gewoon burgerlijk schrijver. Zoo schreef dezer dagen Het Volk naar aanleiding van de terreur (ruwe belem mering van anderer vrijheid) der stakers aan de Heinbrug ten opzichte van de werkwilligen (iu dit geval óók socialisten, terwijl de stakers anarchisten waren) „De niet-stakers, niet wenscliende bloot te staan aan mishandeling van overmachtige groepen, hebben voor hun lijf en leven de bescherming aan vaard van de overheid, de eenige be scherming die hun ten dienste staat. Zij kunnen niet anders. Zeker, zij zou den het hoofd in don schoot kunnen leggen en wijken voor de syndikalis- tische terreur. Maar waar zou het heen moeten, als de mannen der moderne vakbeweging hun beginselen, hun in zichten, hun taktiek, hun met opoffe ring opgebouwde organisaties zouden moeten prijsgeven onder den indruk der vuisten en messen hunner tegen standers? Wat komt er van de vrij heid van beginsel, de vrijheid van organisatie terecht, als tierende, slaan de, stompende knokploegen de macht zouden hebben alles en allen aan hun inzichten te onderwerpen Nu behoeven we niet te verklaren, dat we deze uitspraak .van Het Volk zeer juist vinden. Dat doet ieder ver standig. mensch. Maar wel willen we naar aanleiding van deze uitlating wijzen op de evolutie of ontwikkeling van de socialistische partij in de richting van de andere poli tieke partijen. Want dikwijls hebben de „modernen" of socialistische arbeiders de werkwilligen j vroegere stakingen net eender be moeilijkt. Men denke maar eens aan dc bootwerkersstakingen. De wef-stakers of zooals ze dan ge noemd werden de „onderkruipers" deden niets anders dan hun „vrijheid van be ginsel" en hun vrijheid van mef-organi- seeren of van anders-organiseeren dan bij de moderne vakbonden, handhaven tegenover de „tierende, slaande, stom pende knokploegen", waarmee de „mo dernen" destijds werkten, tegenover de genen die voor hun terreur niet wilden bukken. Natuurlijk juichen we deze evolutie in de S. D. A. P. toe. Als de socialisten moer beginnen te voelen voor een krach tig handhaven van de orde door de over heid verblijden we ons daarover. We hopen, dat Het Volk straks gelijk geluid zal doen liooren, als de socialistische ar beiders ongepast optreden. Temeer waar straks wellicht een socialistisch liberaal bewind zal optreden. A Evolutie. Evolutie is ontwikkeling. Uit een nietig zaadje groeit de trotsclie woudreus, die de stormen trotseert. Het kind wast op tot jongeling. 'tVer stand ont wikkelt zich evenals het lichaam. Straks wordt de jongeling man, die rus tig nadenkt vóór hij handelt. Ook een partij kent evolutie. Eerst loopen de leiders zich 't vuur uit de sloffende aanhangers gloeien tan geestdriftde beginselen worden conse quent doorgevoerd, bovenal bepleit. Maar straks komt na aanvankelijken snellen groei, dikwijls een inzinking. Of wil men, een zich aanpassen bij de toestanden. Gevolg van rijper beraad, van groeiend verantwoordelijksgevoel. Ook met de'S. I). A. P. is liet zoo ge gaan. Eu de evolutie der socialistische partij heeft de klove tusschen haar en de burgerlijke liberale partijen minder groot gemaakt, gedeeltelijk zelfs over brugd. Meer dan eens leest men in Het Volk Er is weer een periode van stilstand ingetreden op het Westfront. Dat is niet te verwonderen. Aan het marcheervermogen der Duitsche troepen welke wonderen ze in dat opzicht ook mogen doen zien is den grens. Bovendien zijn de Franschen, na acht dagen van do uiterste krachtinspanning, er in geslaagd, zooveel reservetroepen op het bedreigde deel van het front op te hoopen, dat er wel een stilstand moest komen. Zelfs Amerika en zijn gebruikt om het door de Duits* iiers ge slagen gat te stoppen. Natuurlijk is deze tijd van stilstand voor de Duitschers ongunstig Al zal hun aanvalsvermogen nog niet uitgeput zijn, ze hebben nog talrijke reserve's de Franschen kunnen zich weer-her stellen, en hun verdediging sterker ma ken. Daar staat, echter tegenover, dat de Duitschers de dagen van betrekke lijke rust, kunnen gebruiken tot het vooruitbrengen van hun geschut en tot aflossing van de vermoeide troepen. De groote vraag is, wat er nu komen zal. Parijs meldt dienaangaande Het of fensief zal stellig weldra met nieuwe kracht worden hervat. De vijand heeft nog aanzienlijke reserve's. Hij zal de aanval nu meer naar 't Westen richten. Vooral in de streek van Noyon en Mon- didier zal een krachtige stoot worden gedaan, terwijl bij Amiens en in Vlaan deren afleidingsoffensieven, om reserve- troepen te werven, verwacht worden. Natuurlijk weet men in Parijs de plan nen van Hindenburg evenmin als wij. Men denkt het. En onwaarschijnlijk lijkt het ons allerminst. De Duitschers kunnen, als ze zich naar 't Westen richten, de Marne gebruiken als linkerflankdekking. Hun troepen zouden dan op het front Soissons-Cha- teau-Thierry strijden met het gelaat naar bet. Westen. Op de linie Chateau Thierry-Dormaus- Reims behoeven ze dan slechts een verdedigende houding aan te nemen, waarbij de Marne hun goede diensten kan Joe, wijzen. t Als hun troepen van Mondidier dan ook oprukken, worden de Fransche legers tusschen Compiegnc en Soissons als tusschen een tang vastgeknepen. Dan kan de beslissende slag vanuit Amiens tegen de Engelsche troepen worden ge leverd, die den Duitschers de Kanaal- havens in handen zou spelen. Dat zou een vernietigende slag voor de entente zijn. En dan pas zou Parijs wezenlijk gevaar gaan loopen. Of echter zoo iets mogelijk is, zal de tijd moeten leeren. Het zou een onge ëvenaard veldheerstalent vorderen en ontzaglijke offers kosten. Hopen we daarom, dat het vredesoffensief, dat men in Duitschland wil beginnen, succes heelt. Het invloedrijke blad, de Berliner Börsen Kurier komt met een voorslag, die de entente als ze geen veroveringen wil, direct kunnen aanvaarden. Het blad stelt voor teruggave van alle bezette gebied geen economische oorlog na den vrede België wordt geheel zelfstandig en zet zijn economische politiek van vóór den oorlog voort Duitschland krijgt zijn koloniën terug, of andere in ruil stichting van een volkerenbond. De Oostenrijksche socialisten willen een actie voor hetzelfde doel beginnen. Ook de Vormarts en de Kreuzzeitung, willen nu de militaire toestand voor Duitschland gunstig is, een poging om tot vrede te geraken. De entente kan dat nu niet als een bliik van zwakte op vatten. Zou er dan- toch nog kans zijn dat we dit jaar vrede krijgen, als de entente- eerst genoeg leergeld betaald heeft? French, de onderkoning van Ierland, heeft een proclamatie uitgevaardigd, waarin hij zegtdat Ierland vrij kan komen van de dienstplicht, als.... het zorgt, dat er vóór October 50.000 vrij willigers zich aangeven. Bovendien moe ten er dan per maand nog 2 tot 3000 bjj op om het leger op sterkte te houden. Het middel is dus niet veel minder erg dan de kwaal. L)e Ieren hebben tot dusver niet kunnen inzien, waarom zij verplicht moesten worden, voor de En gelsche belangen zich te laten slachten op de Fransche slagvelden. Of ze er nu meer zin in zullen hebben, om het zoogenaamd „vrijwillig" te doen Volgens French moeten vooral de jonge mannen van 18 tot 27 jaar uit de steden zich aanmelden. Dan behoeft men op het platteland geen arbeidskrachten te missen. Als „lokmiddel" wordt den Ieren voor gespiegeld een stukje grond als ze terug komen. Vooreerst is echter de kans op terugkeer niet bijster groot. Deleren zullen stellig niet in de achterste linies geplaatst worden Ook vragen we ons af, of de jonge mannen uit de steden veel hebben aan een stukje land. Of zou- het alleen maar bij beloven blijven Er wordt zooveel beloofd KOFFIE. De voorraad koffie, die voor de dis tributie thans nog .hier te lande aanwe zig is, bedraagt 50.000 balen. Per maand worden ongeveer 10.000 afgegeven, zoodat de voorraad tot einde October zal strekken. EIEREN. Naar wij vernemen zullen de eieren binnenkort uit deu algemeenen handel verdwijnen. De Rcgeering zal een be perkt aantal voor zieken eu zwakken verkrijgbaar stellen en voor de rest de maximumprijzen opheffen. De bedoeling van dezen maatregel zou zijp den pluim vee-stapel wederom uit te breiden. „HARDE ZEEP". Hierin wordt veel bedrog gepleegd, waarom het „Maandblad tegen de ver- valschingen" eens een onderzoek heeft ingesteld bij een z. g. n. harde witte zeepsoort welke reeds op het gevoel sterk waterhoudend scheen. Bij een vetzuur gehalte van slechts 10% werd „Welgelukzalig is hij, die den God Jacobs tot zijne hulpo heeft Psalm 146 ba.

Krantenbank Zeeland

Luctor et Emergo | 1918 | | pagina 1