Otq rf [0f verspreiding der Christelijks Beginscien in Zee -r.cn vxi No. 18. Zaterdag 2 Maart 1918. Ie Jaargang. IJlt de Schrift. Biiitenlaiidsch Overzicht. Godsvertrouwen. ABONNEMENT ADVERTENTIE N. Afgewezen. Wie wind zaait, zal storm oogsten. gi wÊR wtm HH WH wÊ^m hbs *3 TT nnn A n A VOND uitgezonderd od Feestdagen, A D V E R 1 bij bezorging f 1-, Franco per post voor Nederland f 1.10. »ij Van 1-4 regels fOAO. Voor eiken regel meer f0.10. Handelsadvertentiën over twee kolom 6 cent per regel. - Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie, wordt de priis tweemaal berekend. Abonnementen pei conti «iet. Inzending van advertentiën tot 12 uur 's middags op de verschijndagen. drie maan den EZUS— BAR-ABBAS. Doch al de menigte riep gelijkelijk, zeggende Weg t iet cfèzen en laat ons Bar-abbas los. Luc. 23 18. 'lis Paasclifeest in Israël, 't feest der bevrijding uit Egypteland, 't feest der vrijheid on zelfstandigheid als volk onder allo de volkeren. Maar wat was er nog overgebleven van die zelfstandigheid en vrijheid liet kleine overblijfsel dat uit de bal- lin"scliap was wedergekeerd zuchtte on der den voet van Rome, wrong zich in den sterken klauw van den adelaar. In Jeruzalem lieerschte de weield- monarch die op Rome's troon zat. Op 't Paasclifeest schonk hij Israel een gunst„Op het feest was de Stad houder gewoon den volke eenen gevan gene los te laten, welken zij wilden". Als was ook liet doodvonnis uitgespro ken, voor één enkele sloeg het uur der vrijheid, liet uur des levens. En zijn voik leidde dan dezen ontbondene naar den tempel en men vierde dan samen het feest der bevrijding en zong den Psalm van het Pascha „De rechterhand „des Heeren doet krachtige daden Ik "zal niet sterven maar leven en ik zal „de werken des Heeren vertellen De Jleere heeft mij wel hard gekastijd, „maar Hij heeft mij ter dood niet over- '.gegeven Doet mij de poorten der ge rechtigheid open ik zal daardoor ingaan .'ik zal den Heere loven 1" Ps. 118. En van dezen uitverkorene en beminde des Heeren die werd opgevoerd uit de kaken des doods en verlost van de handen der hel. was dan deze vrijgelatene die ten tempel geleid werd de type en zóó hield Israël vast aan 't verbond Gods en aan de trouwe beloften. Zoó hoopte liet ook nu op een toekomst dezen volke toege zegd, op de ure, dor vrijmaking en ver lossing die voor al Zijn volk zou slaan. Aan 't volk is de keuze. Jezus of Bar-abbas, Jezus die in Gethsemané gevangen genomen werd, of Jltiy'abhas '^e mooi de naar, die in een oproer als volksmenner en revolntiestoker gevangen genomen, gegrepen was, en toen gekerkerd. Wie zal 't zijn Wie moet bevrijd? Wie moet ten ieven en wie ten doode Wie zal straks ten tempel opgevoerd worden en type zijn van dpn uitverko rene en beminde des Heeren die uit de kaken des doods zal worden verlost, en van Zijn bondsvolk dat in vrijheid, vreugd en vreê zal uitgaan en leven De keuze zal niet moeilijk zijn. De consciëntie, het rechtsgevoel zal hier wel uitspraak doen. Maar neen De overpriesters en ouderlingen hebben de scharen aangeraden dat, ze tonden Bar-abbas begeeren en Jezus dooden. Welk een haat! Wat gruwelijk spel! Hoe wordt hier de leiding verleiding! Welk een dilivelsch advies, wat onge rechtige daadKerk en staat spannen samen tegen Jezus. Satan is in zijn kracht. Gods aanbiddelijk wijs bestel wordt openbaar. 't Ongeloovig hart van Israël is een goede bodem voor dil zaad desBoozen: „De gansche menigte liep gelijkelijk: „Weg met dezen, laat ons Bar abbas los 1 Allen in koor, allen zijn het eens geworden 't is één hartstochtelijk wild geroep op Gabatha. Booze haat en venijnige wraakzucht die zich richt op dien éénen Jezus. Bar-abbas krijgt de plaats in 't hart die Jezus met recht opeiselite. Ze wjllen Jezus naam met eens noemen Die daar moet weg Laat óns Bar-abbas los Let nog eens op dc Bar-abbas Jezus, de schuldige tegenover den onschuldige de onheilige tegenover den heilige, dood, moord, oproer, revolutie tegenover „de weg, de waarheid en het leven", een man die een doodslager was over den vorst, des levens. Hand. 3 14 Laat Bar-abbas los, in vrijheid gesteld, leven, werken, doorwerken, type zijn van Gods verkorenen, van 't rechtvaardig volk dat treden zal door de poort des Heeren om God ootmoedig te eeren voor aangebrachte verlossing en heil Weg met dezen'. Weg van voor ons oog, van voor oiwien voet, van liet ter rein onzes levensweg met dezeTi 1 den dood Bar-abbas hegeeren en Jezus dooden, 'tis de duidelijke bezegeling van de Paradijszonde. Daar was hetLaat Sa tan jn vrijheid, en laat God op zij gaan tegenstelling. weg met den Schepper en Souverein „Weg met dezen!" met dat oog, dien blik, dien mond, dat gelaat, dat hart, die handen met Zijn woord, Zijn liefde, Zijne innerlijke ontfermingen, Zijne ge- rechligheid en zaligheid. Weg van de aarde! Sluit voor hem den hemelLaat hem hangen door de aarde uitgespuwd, door den hemel terug- gestooten aan 't hout des vloeks. Dat is Israels oordeel over Hem, 't gericht der wereld. Maar we zien hier achter de wijsheid van Gods Raad. Bar abbas in zijn bevrijding kon als type van de verlossing van 's Heeren volk op 't bevrijdingsfeest Pascha ten tempel worden geleid, Jezus was de èénige met wien dit niet kon geschieden. Hij alleen kon geen type zijn; hij alleen kon voor geen ceremonie worden gekozen, want deze was 't Lam Gods zelf. Niet de gunst des volks, of van Pilatus, of van den keizer of van gansch de wereld kon of zou Hem vrijlaten, alleen de gerechtigheid Godsals n.l. dat Lam eerst geslacht zou zijn Jen door liet bloed verzoening en dekking voor den slaanden engel aangebracht zou wezen. Alleen de gerechtigheid Gods zal Hem bevrijden, maar uit de banden des doods, uit de kluisters van het graf, uit de angsten der hel. En als Hij zóó bevrijd zal zijn Hij de Borg van al de Zijnen dan openen zich de poorten der gerechtigheid waar door 't rechtvaardig volk zal binnentreden om hunnen God ootmoedig te eeren voor 't smaken Zijner zaligheên. Zóó ligt in de bevrijding van Bar-abbas, en in 't vasthouden van Jezus voor't ge richt, voor 't oordeel dat daarvan 't gevolg was. de bevrijding van 's Heeren volk. Ja bevrijding, want Hij bevrijdt van de zonde 'door Zijn bloed Hij bevrijdt van de schuld door Zijne gerechtigheid: van den dood door de kracht Zijner op standing van de handen der ziele door de werking van Zijn Geestvan de aan- aanklachten en verschrikkingen der wet door den vrede dien Hij aanbrachtHij doet uitgaan, schenkt het eeuwige leven. Hij maakt vrij gansch liet leven, gansch de schepping van de dienstbaarheid der verderfenis, de schepping die reikhalzend uitziet naar de vrijheid der heerlijkheid van de kinderen Gods. Aan 't zuchten en wringen van ,,'t gan sche schepsel" zal een einde komen. Vrijheid, gerechtigheid en vrede zullen straks wonen in den mensch, maar ook in gansch de schepping Gods. Vrijheid! Niet zooals de wereld die zoekt en najaagt, en die niet anders is dan bandeloosheid, een verscheuren der louwen en een verbreken der banden waar binnen juist de ware vrijheid ge noten wordt, niet de schijnvrijheid der goddeloozen, die niet anders is dan gebondenheid in de kluisters der zonde, een gaan onder 't zware juk van den duivel, een gekoppeld zijn aan wereld, aan doem, aan dood en oordeel, maar de mare vrijheid die uitkomt in de schooue harmonie tusschen het moeten waarmee God onze Vader tot ons komt, en liet milten van onze kant, of zooals Jezus liet noemde „Mijne spijze is, te doen de wil mijns Vaders die in de hemelen is." En die vrijheid kan door niemand weggenomen. „Wie zal beschuldiging in brengen tegen de uitverkorenen Gods?" „Indien de Zoon u zal hebben vrijge maakt, zoo zult ge waarlijk vrij zijn Bar-abbas-Jezus. Wij vloeken de zonde van liet volk dat Bar-abbas begeert en Jezus prijs geeft. Wij roemen in de wijsheid en 't heilig recht onzes Gods, die zóó den weg der genade en des behouds ontsloot. Wij zullen het opnemen voor Jezus, Die ook op Gabatha het opnam voor de Ziinen, in den weg des Vaders ging, ook al werd Hij- met schande en hoon over laden wij zullen het voor Jezus opnemen tegenover de overpriesters en ouderlin gen, op 't terrein van kerk en staat, van politiek en maatschappij, ook te midden van de woelingen en tegenwer kingen van ons eigen hart, en ons gebed zal zegenen en ons lied zal verheerlijken nu en eeuwig „het Lam dat geslacht is." Zaamslag. H. P. M. G. de Walle aan, en Met kracht rollen de bruisen tegen haar op. Wit schuim omhult haar top. Schepen slaan tegen haar te pletter. De kracht der golven breekt zij. Maar zelf staat zij vast. onwrikbaar* met „haar voet in dó kolken, 't hoofd in de wolken." De eeuwen verduurt zij. Aan wat om haar heen gebeurt, stoort zij zich niet. De menschen mogen grooter schepen bouwen, zeekasteelen zelfs, geen nood. Tegen haar vermogen ze niets. De wind mag aangroeien tot storm, tot orkaan straks, zij beeft niet Zij blijft wat zij is, het woeden der elemen ten ten spijt. Die rots is beeld van de Rots der Eeuwen. Onze tijd is er eene van beroering. Oorlog en geruchten van oorlogen, hon gersnood, aardbevingen, rampen zonder tal teisteren de aard. Aan meer dan een persen de weeën van onzen tijd de vraag van de lippen Regeert God dan niet meer? Ziet de Allerhoogste niet de ellende waaronder de menscliheid zucht Ze vergeten, dezulken, dat deze oorlog een Godsgericht is. Het ongeloof stak in de vorige en m deze eeuw al driester den kop op. Zon den, te schrikkelijk om te noemen, wer den schaamteloos bedreven, ja zelfs openlijk geprezen. Het recht werd overtreden. Oókdoor de verschillende landen. Moordde Engeland niet in Transvaal, lijfde Oostenrijk niet Bosnië en Herze- gowina in, ontnam Italië Tripolis niet aan Turkije, traden de Turken niet als barbaren op in Armenië, verdeelden Rusland en Engeland niet Perzië, slokten de groote mogendheden niet stukken van China en van Afrika op En nu vernielen ze elkaar in den bloedigsten aller oorlogen. Is dat niet de vinger Gods En is er nu verootmoediging Keert men tot dén Heere terug Is er een zich vernederen onder de roede Gods? Immers neen De geest der wereld wordt steeds meer anti-Christelijk. En zeker onze moed zou ondergaan en ons hart bezwijken, als we niet wisten De volken zullen U belijden, O, God, U loven, al te zaam. 's Heeren Woord geeft ons de heer lijkste beloften, die zeker zullen vervuld worden. En daarom staat de Christen temidden van de rampen die de wereld treffen met ongeschokt geloof. Hij weet, dat achter de duistere mach ten der wereld staat een almachtig God, die de rechteihand Zijner gerechtigheid heeft gelegd op de in zonde zwelgende volken. Onder den donder van het Godsgericht, buigt hij zich geloovig vertrouwend in Gods huis terneder. Want God is de Getrouwe. Hij spaarde ons met schuld beladen Nedérlandsche volk, dat de bedehuizen voorbijgaat om in do zondehuizen feest te vieren en verstrooiing te zoeken. Wij zijn in Zijn hand. Hij is onwan kelbaarder dan'de rots, die Hij schiep. Al kastijdt Hij ons, Hij doet liet niet naar de mate onzer zonden. En Zijn hand ondersteunt, Hij troost en bemoedigt Zijn volk, óók in 't barneu der gevaren. Al de jammer die we zien of waarvan we lezen, al de beroeringen temidden waarvan we leven, kunnen ons ons Godsvertrouwen niet rooven, want we weten Plast het tranen, Ruischt het bloed, Dond'ren woede- en lasterkreten God, als Koning is gezeten Over d'opgezette vloed. partij werd, er uitgeraakt. Heftig bestrijden de Wijukopianen de socialisten, en ze doen dat met ongeveer dezelfde woorden, die de S. I). A. 1' bezigde tegenover de burgerpartijen, toen ze nog in haar vlegeljaren was, en die ze r.ög gebruikt, als er verkiezingen in 't zicht zijn. Nu is er weer een nieuwe groep ge vormd, onder leiding van Kolthek, den anarchistische!! redacteur van de Fele- graaf. Deze is óók ontevreden over het slappe optreden van de socialisten, die begeering naar de regeei macht, wel wat inbinden. En 't lijkt, dat deze partij, die minder dol dan Wijnkoop wil optreden, heel wat ontevredenen uit de S. D. A. I'. zat mee krijgen. Zoo heeft de S. D. A. P., die altijd wind heeft gezaaid, straks te kampen met storm. Want „de man van de straat," houdt van krasse woorden en van consequentie. En waar straks bijna ieder liet stem recht zal krijgen, daar is te verwachten, dat deze heide oppositie partijen, nogal heel wat kiezers zullen verlokken, hun vaan te volgen. Die kiezers zouden anders op dc soci alistische lijsten gestemd hebben. Om dat verlies nu zoo klein mogelijl te maken, zullen de demonstratie's en vertooningen pardon, de betoogiugeti moeten dienen. Daardoor moeten de uiteiste elementen worden aangetrokken. Straatrumoer en schoonklinkende belof ten moeten het leger dat Troelstra s vlag zal volgen, zoo groot mogelijk maken. Maar door dezen .wind uit te zaaien, zou het eens kunnen blijken, dat de oogst aan de S. D. A. P. storm brengt Als de kiezers straks, na de overwin- ning der linkerzijde zien, dat een soci- alistisch-liberaal bewind nog niet betee- kent, vervulling van al hun wenschen, zouden ze zich wel eens voorgoed van de S. D. A. P. kunnen afkeeren. Ontevredenheid opwekken en aanwak keren is gevaarlijk werk. Vooral als be loften worden geuit, dit niet vervuld kunnen worden. Een partij die leeft van en door onte vredenheid, zal ook liet meest met on tevredenheid onder haar aanhangers heb ben te kampen. Het aantal overtuigde socialisten is niet grootde hoofdzaak is franje. En franje scheurt licht af. Laten de socialisten dat bedenken. 1 irtTtg TUtrff T alleen afgewezen maar zich zeer verklaard tegen de socialistische niet beslist bedoelingen. Elke staking, die bedoelt pressie uit te oefenen op de regeering veroordeelen, ze. Zéér goed zagen ze in, dat stakingen met pcldieke bedoelingen dc belangen der arbeiders schaden. Met klem werd de eigen actie der Christelijke arbeiders, door hun Perma nente Commissie, verdedigd. We juichen deze beslissing ten zeerste toe. We hadden niets anders verwacht. Onze Christelijke arbeiders hebben door hun weigering tot samenwerking met de socialisten een overwinning be haald. Hun positie is er door gestevigd. Natuurlijk zal heel wat smaad van de zijde der roede broeders hun deel zijn. Ze hebben daarvoor niet gevreesd. Ze zijn liet trouwens gewoon ook. Wie .Christus als Koning eert, óók op liet terrein van den arbeid, wordt om Zijnentwille gesmaad. Maar die smaad is hun eere. Met algemeene stemmen is door het Christelijk Nationaal Vakverbond een motie aangenomen, waarbij het verzoek tot samenwerking van liet Nederlandsch Verbond van Vakvereenigingen is gewe zen van de hand. Hetzelfde verzoek is eveneens door een telegrafisch bijeengeroepeu vergade ring van hoofdbestuurders der Roomsclie Vakbonden verworpen. Zooals onze lezers weten, willen de socialisten groote straatbetoogingen en demonstratie's houden, om daar uit poli tieke munt te slaan voor de stembus Daartoe gebruiken ze het Nederlandsch Verhond van Vakvereenigingen. in Hebt gij ooit een rots gezien Een rots temidden der golven De revolutionaire toon, die thans weer in 'Het Volk te beluisteren valt, heeft zijn reden. Het moet wel luide zijn stem laten hooren, want het is bij de socialisten ook alles geen goud, wat er blinkt. Of laten we het in minder „kapitalistische" woorden zeggen de S. D. A. Pmoet haar best doen, om niet den invloed op de massa te verliezen. Eerst is de partij van Wijnkoop, die Troelstra's oppennacht niet wilde ge hoorzamen, en die meende, dat de S. D. A. P. veel te veel een burgerlijke En nu wilden de roode heeren heel graag, dat onze Christelijke werklieden ook mee deden. Ze waren reeds pocsliel tegen hen. Over achterlijkheid werd niet meer gepraat. De soci's beloofden zelfs heel zoet te zullen zijn. De Christelijke arbeiders behoefden niet bang te zijn, dat er een herhaling van 19Ü3 zou ko men. Foei neen, dat doen de rooien nu niet meer. Daar zijn ze veel te „nette jongens" voor geworden. Hun leiders azen immers op ministerszetels Wat dan wel de bedoeling was Een reuzen-demonstratie te houden en desnoods een algemeene staking van 24 uur. Maar waarom Wel, om druk te oefenen op dc Tweede Kamer, en die te dwingen meer voor de arbeiders te doen. Zulks tijdens de be handeling van het levensmidden-debat. En dan Dan zouden de soci's van alles wat er door Minister en Kamer gedaan wordt zeggen „Arbeiders, dat hebben wi daan 1 Onze demonstratie Stemt om in Juni op onze candidaten Natuurlijk vlogen onze arbeiders er niet in. Daarvoor zijn ze veel te snugger, en vooral, daarvoor hebben ze hun beginsel veel te lief. Want juist op principieele gronden hebben ze de samenwerking De Duitsche Rijkskanselier, gra?Lf von Hertling heeft een belangrijke redevoering gehouden, waarin dc-wensch van Duitschland om vrede je sluiten, vooropzit. Wat betreft de vier punten van Wil sons rede, daarmee was von Hertling het vvqnderwel eens. Ook hij wil geen landstreken met haar bewoners ver kwanselen geen grensregelingen tot stand brengen, dan zonder toestemming der inwoners. Ook hij wil een recht vaardigen vrede. Maar von Hertling stelde nadrukkelijk op den voorgrond, dat dc lieele entente niet met de rede van Wilson instemt. Engeland wil nog steeds geen vrede zonder veroveringen. Toch meende von Hertling, dat de rede van Wilson een klein stapje naar den vrede was geweest. En ook zijn redevoering bedoelt den vrede nader te brengen. Met den Engelsclien oud-minister Runciman was de kanselier het eens, dat als afgevaardigden van de heide partijen eens samenkwamen om over de oorlogsdoeleinden te spreken, dit ons een belangrijke stap verder zou brengen. Wie zal daartoe echter het initiatief nemen? Misschien Wilson? Nog eens weer heeft von Hertling er op gewezen, dat Duitschland België niet wil behouden. In goede vriendschap wil men na den oorlog met dit latvd leven. Maar óók zal Duitschland nooit dulden, dat- liet ouder invloed van Frank rijk of Engeland komt. Deze openhartige verklaring van von Hertling zal ongetwijfeld in Amerika een goeden indruk maken. Ten opzichte van Élzas-Lotharingon, het groote struikelblok voor den vn de, is Duitschlands standpunt onveranderd. Nooit of te nimmer zal Duitschland deze provincie afstaan. We wachten nu weer op het antwoord van Wilson en Lloyd George. De kiesrechthervorming in Pruisen gaat dóór. De vice-kauselier, von Payer, heeft in wijge- aaar- ondubbelzinnige woorden verklaard, dat de regeering op - haar standpunt blijft staan, om aan Pruisen een democratisch kiesrecht te geven. Met kracht koos von Payer stelling tegen de Jonker politiek. Do regeering zal trots allen tegenstand der conserva tieven. biinienlandsche hervormingen invoeren. ji|9 Ook de Vaderlandsche Partij vond geen steun hij de regeering. Al roept de oorlogspartij ook zonder ophouden om een Duitsclien vrede, d. w. z. een vrede met veroveringen naar Oost en West, de regeering zal zich houden aan de resolutie van de Rjjksdagmeerderheid. De Duitsche regeering toont dus een open oog te hebben voor de eischen van den nieuwen toestand. Ze wil liet leven in nieuwe hanen leiden. Voor den vrede kan dat slechts be vorderlijk zijn. De Duitsche opmaVsch in liet Oosten vordert snel. In 57a dag hebben de Duitschers een afstand afge legd van 2fü kilometer, dat is ongeveer zoo ver als van Maastricht naar Gro ningen. .Weliswaar hadden ze niet veel te vechten, maar er moet door een 1- po- heel wat worden meegevoerd. azen.

Krantenbank Zeeland

Luctor et Emergo | 1918 | | pagina 1