Otq rf [0f verspreiding der Christelijks Beginscien in Zee
-r.cn vxi
No. 18.
Zaterdag 2 Maart 1918.
Ie Jaargang.
IJlt de Schrift.
Biiitenlaiidsch Overzicht.
Godsvertrouwen.
ABONNEMENT
ADVERTENTIE N.
Afgewezen.
Wie wind zaait, zal storm
oogsten.
gi wÊR wtm HH WH wÊ^m hbs
*3 TT nnn A n A VOND uitgezonderd od Feestdagen, A D V E R 1
bij bezorging f 1-, Franco per post voor Nederland f 1.10.
»ij
Van 1-4 regels fOAO. Voor eiken regel meer f0.10. Handelsadvertentiën over twee
kolom 6 cent per regel. - Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie,
wordt de priis tweemaal berekend. Abonnementen pei conti «iet.
Inzending van advertentiën tot 12 uur 's middags op de verschijndagen.
drie maan
den
EZUS— BAR-ABBAS.
Doch al de menigte riep
gelijkelijk, zeggende Weg
t iet cfèzen en
laat ons
Bar-abbas los. Luc. 23 18.
'lis Paasclifeest in Israël, 't feest der
bevrijding uit Egypteland, 't feest der
vrijheid on zelfstandigheid als volk onder
allo de volkeren.
Maar wat was er nog overgebleven
van die zelfstandigheid en vrijheid
liet kleine overblijfsel dat uit de bal-
lin"scliap was wedergekeerd zuchtte on
der den voet van Rome, wrong zich in
den sterken klauw van den adelaar.
In Jeruzalem lieerschte de weield-
monarch die op Rome's troon zat.
Op 't Paasclifeest schonk hij Israel
een gunst„Op het feest was de Stad
houder gewoon den volke eenen gevan
gene los te laten, welken zij wilden".
Als was ook liet doodvonnis uitgespro
ken, voor één enkele sloeg het uur der
vrijheid, liet uur des levens. En zijn
voik leidde dan dezen ontbondene naar
den tempel en men vierde dan samen
het feest der bevrijding en zong den
Psalm van het Pascha „De rechterhand
„des Heeren doet krachtige daden Ik
"zal niet sterven maar leven en ik zal
„de werken des Heeren vertellen De
Jleere heeft mij wel hard gekastijd,
„maar Hij heeft mij ter dood niet over-
'.gegeven Doet mij de poorten der ge
rechtigheid open ik zal daardoor ingaan
.'ik zal den Heere loven 1" Ps. 118. En
van dezen uitverkorene en beminde des
Heeren die werd opgevoerd uit de kaken
des doods en verlost van de handen der
hel. was dan deze vrijgelatene die ten
tempel geleid werd de type en zóó hield
Israël vast aan 't verbond Gods en aan
de trouwe beloften. Zoó hoopte liet ook
nu op een toekomst dezen volke toege
zegd, op de ure, dor vrijmaking en ver
lossing die voor al Zijn volk zou slaan.
Aan 't volk is de keuze. Jezus of
Bar-abbas,
Jezus die in Gethsemané gevangen
genomen werd, of Jltiy'abhas '^e mooi de
naar, die in een oproer als volksmenner
en revolntiestoker gevangen genomen,
gegrepen was, en toen gekerkerd.
Wie zal 't zijn Wie moet bevrijd?
Wie moet ten ieven en wie ten doode
Wie zal straks ten tempel opgevoerd
worden en type zijn van dpn uitverko
rene en beminde des Heeren die uit de
kaken des doods zal worden verlost, en
van Zijn bondsvolk dat in vrijheid, vreugd
en vreê zal uitgaan en leven
De keuze zal niet moeilijk zijn. De
consciëntie, het rechtsgevoel zal hier
wel uitspraak doen. Maar
neen
De overpriesters en ouderlingen hebben
de scharen aangeraden dat, ze tonden
Bar-abbas begeeren en Jezus dooden.
Welk een haat! Wat gruwelijk spel!
Hoe wordt hier de leiding verleiding!
Welk een dilivelsch advies, wat onge
rechtige daadKerk en staat spannen
samen tegen Jezus. Satan is in zijn
kracht. Gods aanbiddelijk wijs bestel
wordt openbaar.
't Ongeloovig hart van Israël is een
goede bodem voor dil zaad desBoozen:
„De gansche menigte liep gelijkelijk:
„Weg met dezen, laat ons Bar abbas los 1
Allen in koor, allen zijn het eens
geworden 't is één hartstochtelijk wild
geroep op Gabatha. Booze haat en
venijnige wraakzucht die zich richt op
dien éénen Jezus. Bar-abbas krijgt de
plaats in 't hart die Jezus met recht
opeiselite. Ze wjllen Jezus naam met
eens noemen Die daar moet weg
Laat óns Bar-abbas los
Let nog eens op dc
Bar-abbas Jezus,
de schuldige tegenover den onschuldige
de onheilige tegenover den heilige,
dood, moord, oproer, revolutie tegenover
„de weg, de waarheid en het leven",
een man die een doodslager was
over den vorst, des levens. Hand. 3 14
Laat Bar-abbas los, in vrijheid gesteld,
leven, werken, doorwerken, type zijn
van Gods verkorenen, van 't rechtvaardig
volk dat treden zal door de poort des
Heeren om God ootmoedig te eeren voor
aangebrachte verlossing en heil
Weg met dezen'. Weg van voor ons
oog, van voor oiwien voet, van liet ter
rein onzes levensweg met dezeTi 1
den dood
Bar-abbas hegeeren en Jezus dooden,
'tis de duidelijke bezegeling van de
Paradijszonde. Daar was hetLaat Sa
tan jn vrijheid, en laat God op zij gaan
tegenstelling.
weg met den Schepper en Souverein
„Weg met dezen!" met dat oog, dien
blik, dien mond, dat gelaat, dat hart,
die handen met Zijn woord, Zijn liefde,
Zijne innerlijke ontfermingen, Zijne ge-
rechligheid en zaligheid.
Weg van de aarde! Sluit voor hem
den hemelLaat hem hangen door de
aarde uitgespuwd, door den hemel terug-
gestooten aan 't hout des vloeks.
Dat is Israels oordeel over Hem,
't gericht der wereld.
Maar we zien hier achter de wijsheid
van Gods Raad.
Bar abbas in zijn bevrijding kon als
type van de verlossing van 's Heeren
volk op 't bevrijdingsfeest Pascha ten
tempel worden geleid,
Jezus was de èénige met wien dit niet
kon geschieden.
Hij alleen kon geen type zijn; hij
alleen kon voor geen ceremonie worden
gekozen, want deze was 't Lam Gods
zelf.
Niet de gunst des volks, of van Pilatus,
of van den keizer of van gansch de
wereld kon of zou Hem vrijlaten,
alleen de gerechtigheid Godsals n.l.
dat Lam eerst geslacht zou zijn Jen door
liet bloed verzoening en dekking voor
den slaanden engel aangebracht zou
wezen.
Alleen de gerechtigheid Gods zal Hem
bevrijden, maar uit de banden des
doods, uit de kluisters van het graf, uit
de angsten der hel.
En als Hij zóó bevrijd zal zijn Hij
de Borg van al de Zijnen dan openen
zich de poorten der gerechtigheid waar
door 't rechtvaardig volk zal binnentreden
om hunnen God ootmoedig te eeren
voor 't smaken Zijner zaligheên.
Zóó ligt in de bevrijding van Bar-abbas,
en in 't vasthouden van Jezus voor't ge
richt, voor 't oordeel dat daarvan 't gevolg
was. de bevrijding van 's Heeren volk.
Ja bevrijding, want Hij bevrijdt van
de zonde 'door Zijn bloed Hij bevrijdt
van de schuld door Zijne gerechtigheid:
van den dood door de kracht Zijner op
standing van de handen der ziele door
de werking van Zijn Geestvan de aan-
aanklachten en verschrikkingen der wet
door den vrede dien Hij aanbrachtHij
doet uitgaan, schenkt het eeuwige leven.
Hij maakt vrij gansch liet leven, gansch
de schepping van de dienstbaarheid der
verderfenis, de schepping die reikhalzend
uitziet naar de vrijheid der heerlijkheid
van de kinderen Gods.
Aan 't zuchten en wringen van ,,'t gan
sche schepsel" zal een einde komen.
Vrijheid, gerechtigheid en vrede zullen
straks wonen in den mensch, maar ook
in gansch de schepping Gods.
Vrijheid! Niet zooals de wereld die
zoekt en najaagt, en die niet anders is
dan bandeloosheid, een verscheuren der
louwen en een verbreken der banden
waar binnen juist de ware vrijheid ge
noten wordt, niet de schijnvrijheid
der goddeloozen, die niet anders is dan
gebondenheid in de kluisters der zonde,
een gaan onder 't zware juk van den
duivel, een gekoppeld zijn aan wereld,
aan doem, aan dood en oordeel, maar
de mare vrijheid die uitkomt in de schooue
harmonie tusschen het moeten waarmee
God onze Vader tot ons komt, en liet
milten van onze kant, of zooals Jezus
liet noemde „Mijne spijze is, te doen
de wil mijns Vaders die in de hemelen is."
En die vrijheid kan door niemand
weggenomen. „Wie zal beschuldiging in
brengen tegen de uitverkorenen Gods?"
„Indien de Zoon u zal hebben vrijge
maakt, zoo zult ge waarlijk vrij zijn
Bar-abbas-Jezus.
Wij vloeken de zonde van liet volk
dat Bar-abbas begeert en Jezus prijs geeft.
Wij roemen in de wijsheid en 't heilig
recht onzes Gods, die zóó den weg der
genade en des behouds ontsloot.
Wij zullen het opnemen voor Jezus,
Die ook op Gabatha het opnam voor de
Ziinen, in den weg des Vaders ging, ook
al werd Hij- met schande en hoon over
laden wij zullen het voor Jezus opnemen
tegenover de overpriesters en ouderlin
gen, op 't terrein van kerk en staat, van
politiek en maatschappij, ook te
midden van de woelingen en tegenwer
kingen van ons eigen hart,
en ons gebed zal zegenen en ons lied
zal verheerlijken nu en eeuwig „het
Lam dat geslacht is."
Zaamslag. H. P. M. G. de Walle
aan, en
Met kracht rollen de
bruisen tegen haar op.
Wit schuim omhult haar top.
Schepen slaan tegen haar te pletter.
De kracht der golven breekt zij.
Maar zelf staat zij vast. onwrikbaar*
met „haar voet in dó kolken, 't hoofd
in de wolken."
De eeuwen verduurt zij.
Aan wat om haar heen gebeurt, stoort
zij zich niet.
De menschen mogen grooter schepen
bouwen, zeekasteelen zelfs, geen nood.
Tegen haar vermogen ze niets.
De wind mag aangroeien tot storm,
tot orkaan straks, zij beeft niet Zij
blijft wat zij is, het woeden der elemen
ten ten spijt.
Die rots is beeld van de Rots der
Eeuwen.
Onze tijd is er eene van beroering.
Oorlog en geruchten van oorlogen, hon
gersnood, aardbevingen, rampen zonder
tal teisteren de aard.
Aan meer dan een persen de weeën
van onzen tijd de vraag van de lippen
Regeert God dan niet meer?
Ziet de Allerhoogste niet de ellende
waaronder de menscliheid zucht
Ze vergeten, dezulken, dat deze oorlog
een Godsgericht is.
Het ongeloof stak in de vorige en m
deze eeuw al driester den kop op. Zon
den, te schrikkelijk om te noemen, wer
den schaamteloos bedreven, ja zelfs
openlijk geprezen.
Het recht werd overtreden. Oókdoor
de verschillende landen.
Moordde Engeland niet in Transvaal,
lijfde Oostenrijk niet Bosnië en Herze-
gowina in, ontnam Italië Tripolis niet
aan Turkije, traden de Turken niet als
barbaren op in Armenië, verdeelden
Rusland en Engeland niet Perzië, slokten
de groote mogendheden niet stukken
van China en van Afrika op
En nu vernielen ze elkaar in den
bloedigsten aller oorlogen.
Is dat niet de vinger Gods
En is er nu verootmoediging Keert
men tot dén Heere terug Is er een
zich vernederen onder de roede Gods?
Immers neen
De geest der wereld wordt steeds
meer anti-Christelijk.
En zeker onze moed zou ondergaan
en ons hart bezwijken, als we niet wisten
De volken zullen U belijden,
O, God, U loven, al te zaam.
's Heeren Woord geeft ons de heer
lijkste beloften, die zeker zullen vervuld
worden.
En daarom staat de Christen temidden
van de rampen die de wereld treffen
met ongeschokt geloof.
Hij weet, dat achter de duistere mach
ten der wereld staat een almachtig God,
die de rechteihand Zijner gerechtigheid
heeft gelegd op de in zonde zwelgende
volken.
Onder den donder van het Godsgericht,
buigt hij zich geloovig vertrouwend in
Gods huis terneder.
Want God is de Getrouwe.
Hij spaarde ons met schuld beladen
Nedérlandsche volk, dat de bedehuizen
voorbijgaat om in do zondehuizen feest
te vieren en verstrooiing te zoeken.
Wij zijn in Zijn hand. Hij is onwan
kelbaarder dan'de rots, die Hij schiep.
Al kastijdt Hij ons, Hij doet liet niet
naar de mate onzer zonden. En Zijn hand
ondersteunt, Hij troost en bemoedigt
Zijn volk, óók in 't barneu der gevaren.
Al de jammer die we zien of waarvan
we lezen, al de beroeringen temidden
waarvan we leven, kunnen ons ons
Godsvertrouwen niet rooven, want we
weten
Plast het tranen,
Ruischt het bloed,
Dond'ren woede- en lasterkreten
God, als Koning is gezeten
Over d'opgezette vloed.
partij werd, er uitgeraakt.
Heftig bestrijden de Wijukopianen de
socialisten, en ze doen dat met ongeveer
dezelfde woorden, die de S. I). A. 1'
bezigde tegenover de burgerpartijen, toen
ze nog in haar vlegeljaren was, en die
ze r.ög gebruikt, als er verkiezingen in
't zicht zijn.
Nu is er weer een nieuwe groep ge
vormd, onder leiding van Kolthek, den
anarchistische!! redacteur van de Fele-
graaf. Deze is óók ontevreden over het
slappe optreden van de socialisten, die
begeering naar de regeei macht, wel wat
inbinden.
En 't lijkt, dat deze partij, die minder
dol dan Wijnkoop wil optreden, heel wat
ontevredenen uit de S. D. A. I'. zat mee
krijgen.
Zoo heeft de S. D. A. P., die altijd
wind heeft gezaaid, straks te kampen
met storm.
Want „de man van de straat," houdt
van krasse woorden en van consequentie.
En waar straks bijna ieder liet stem
recht zal krijgen, daar is te verwachten,
dat deze heide oppositie partijen, nogal
heel wat kiezers zullen verlokken, hun
vaan te volgen.
Die kiezers zouden anders op dc soci
alistische lijsten gestemd hebben.
Om dat verlies nu zoo klein mogelijl
te maken, zullen de demonstratie's en
vertooningen pardon, de betoogiugeti
moeten dienen. Daardoor moeten de
uiteiste elementen worden aangetrokken.
Straatrumoer en schoonklinkende belof
ten moeten het leger dat Troelstra s vlag
zal volgen, zoo groot mogelijk maken.
Maar door dezen .wind uit te zaaien,
zou het eens kunnen blijken, dat de
oogst aan de S. D. A. P. storm brengt
Als de kiezers straks, na de overwin-
ning der linkerzijde zien, dat een soci-
alistisch-liberaal bewind nog niet betee-
kent, vervulling van al hun wenschen,
zouden ze zich wel eens voorgoed van
de S. D. A. P. kunnen afkeeren.
Ontevredenheid opwekken en aanwak
keren is gevaarlijk werk. Vooral als be
loften worden geuit, dit niet vervuld
kunnen worden.
Een partij die leeft van en door onte
vredenheid, zal ook liet meest met on
tevredenheid onder haar aanhangers heb
ben te kampen.
Het aantal overtuigde socialisten is
niet grootde hoofdzaak is franje. En
franje scheurt licht af.
Laten de socialisten dat bedenken.
1 irtTtg TUtrff T
alleen afgewezen
maar zich zeer
verklaard tegen de socialistische
niet
beslist
bedoelingen.
Elke staking, die bedoelt pressie uit
te oefenen op de regeering veroordeelen,
ze. Zéér goed zagen ze in, dat stakingen
met pcldieke bedoelingen dc belangen
der arbeiders schaden.
Met klem werd de eigen actie der
Christelijke arbeiders, door hun Perma
nente Commissie, verdedigd.
We juichen deze beslissing ten zeerste
toe. We hadden niets anders verwacht.
Onze Christelijke arbeiders hebben
door hun weigering tot samenwerking
met de socialisten een overwinning be
haald. Hun positie is er door gestevigd.
Natuurlijk zal heel wat smaad van de
zijde der roede broeders hun deel zijn.
Ze hebben daarvoor niet gevreesd.
Ze zijn liet trouwens gewoon ook.
Wie .Christus als Koning eert, óók op
liet terrein van den arbeid, wordt om
Zijnentwille gesmaad.
Maar die smaad is hun eere.
Met algemeene stemmen is door het
Christelijk Nationaal Vakverbond een
motie aangenomen, waarbij het verzoek
tot samenwerking van liet Nederlandsch
Verbond van Vakvereenigingen is gewe
zen van de hand.
Hetzelfde verzoek is eveneens door
een telegrafisch bijeengeroepeu vergade
ring van hoofdbestuurders der Roomsclie
Vakbonden verworpen.
Zooals onze lezers weten, willen de
socialisten groote straatbetoogingen en
demonstratie's houden, om daar uit poli
tieke munt te slaan voor de stembus
Daartoe gebruiken ze het Nederlandsch
Verhond van Vakvereenigingen.
in
Hebt gij ooit een rots gezien
Een rots temidden der golven
De revolutionaire toon, die thans weer
in 'Het Volk te beluisteren valt, heeft
zijn reden.
Het moet wel luide zijn stem laten
hooren, want het is bij de socialisten
ook alles geen goud, wat er blinkt. Of
laten we het in minder „kapitalistische"
woorden zeggen de S. D. A. Pmoet
haar best doen, om niet den invloed op
de massa te verliezen.
Eerst is de partij van Wijnkoop, die
Troelstra's oppennacht niet wilde ge
hoorzamen, en die meende, dat de S.
D. A. P. veel te veel een burgerlijke
En nu wilden de roode heeren heel
graag, dat onze Christelijke werklieden
ook mee deden. Ze waren reeds pocsliel
tegen hen. Over achterlijkheid werd niet
meer gepraat. De soci's beloofden zelfs
heel zoet te zullen zijn. De Christelijke
arbeiders behoefden niet bang te zijn,
dat er een herhaling van 19Ü3 zou ko
men. Foei neen, dat doen de rooien nu
niet meer. Daar zijn ze veel te „nette
jongens" voor geworden. Hun leiders
azen immers op ministerszetels
Wat dan wel de bedoeling was
Een reuzen-demonstratie te houden en
desnoods een algemeene staking van
24 uur.
Maar waarom
Wel, om druk te oefenen op dc Tweede
Kamer, en die te dwingen meer voor de
arbeiders te doen. Zulks tijdens de be
handeling van het levensmidden-debat.
En dan
Dan zouden de soci's van alles wat
er door Minister en Kamer gedaan wordt
zeggen „Arbeiders, dat hebben wi
daan 1 Onze demonstratie Stemt
om in Juni op onze candidaten
Natuurlijk vlogen onze arbeiders er
niet in.
Daarvoor zijn ze veel te snugger, en
vooral, daarvoor hebben ze hun beginsel
veel te lief. Want juist op principieele
gronden hebben ze de samenwerking
De Duitsche Rijkskanselier,
gra?Lf von Hertling heeft een belangrijke
redevoering gehouden, waarin dc-wensch
van Duitschland om vrede je sluiten,
vooropzit.
Wat betreft de vier punten van Wil
sons rede, daarmee was von Hertling
het vvqnderwel eens. Ook hij wil geen
landstreken met haar bewoners ver
kwanselen geen grensregelingen tot
stand brengen, dan zonder toestemming
der inwoners. Ook hij wil een recht
vaardigen vrede.
Maar von Hertling stelde nadrukkelijk
op den voorgrond, dat dc lieele entente
niet met de rede van Wilson instemt.
Engeland wil nog steeds geen vrede
zonder veroveringen.
Toch meende von Hertling, dat de
rede van Wilson een klein stapje naar
den vrede was geweest. En ook zijn
redevoering bedoelt den vrede nader te
brengen.
Met den Engelsclien oud-minister
Runciman was de kanselier het eens,
dat als afgevaardigden van de heide
partijen eens samenkwamen om over de
oorlogsdoeleinden te spreken, dit ons
een belangrijke stap verder zou brengen.
Wie zal daartoe echter het initiatief
nemen? Misschien Wilson?
Nog eens weer heeft von Hertling er
op gewezen, dat Duitschland België niet
wil behouden. In goede vriendschap
wil men na den oorlog met dit latvd
leven. Maar óók zal Duitschland nooit
dulden, dat- liet ouder invloed van Frank
rijk of Engeland komt.
Deze openhartige verklaring van von
Hertling zal ongetwijfeld in Amerika een
goeden indruk maken.
Ten opzichte van Élzas-Lotharingon,
het groote struikelblok voor den vn de,
is Duitschlands standpunt onveranderd.
Nooit of te nimmer zal Duitschland
deze provincie afstaan.
We wachten nu weer op het antwoord
van Wilson en Lloyd George.
De kiesrechthervorming
in Pruisen gaat dóór.
De vice-kauselier, von Payer, heeft in
wijge-
aaar-
ondubbelzinnige woorden verklaard, dat
de regeering op - haar standpunt blijft
staan, om aan Pruisen een democratisch
kiesrecht te geven.
Met kracht koos von Payer stelling
tegen de Jonker politiek. Do regeering
zal trots allen tegenstand der conserva
tieven. biinienlandsche hervormingen
invoeren. ji|9
Ook de Vaderlandsche Partij vond
geen steun hij de regeering. Al roept
de oorlogspartij ook zonder ophouden
om een Duitsclien vrede, d. w. z. een
vrede met veroveringen naar Oost en
West, de regeering zal zich houden aan
de resolutie van de Rjjksdagmeerderheid.
De Duitsche regeering toont dus een
open oog te hebben voor de eischen van
den nieuwen toestand. Ze wil liet leven
in nieuwe hanen leiden.
Voor den vrede kan dat slechts be
vorderlijk zijn.
De Duitsche opmaVsch
in liet Oosten vordert snel. In 57a dag
hebben de Duitschers een afstand afge
legd van 2fü kilometer, dat is ongeveer
zoo ver als van Maastricht naar Gro
ningen.
.Weliswaar hadden ze niet veel te
vechten, maar er moet door een 1- po-
heel wat worden meegevoerd.
azen.