Antirevolutionair voor llteuws* en Advertentieblad Zeeland. Uit de Pers. Binnenland. Buitenland. No. 1412. Zaterdag 10 Maart 1917. 14® Jaargang. ABONNEMENT: Per drie maanden binnen Ter Neuzen ƒ1,Franco per post: voor Nederland ƒ1,10. Men abonneert zich bij alle Boekhandelaars, Postdirec teuren en Brievengaarders. Dit blad verschijnt Dinsdag- en Vrijdagavond, uitgezonderd op Feestdagen, bij den Uitgever D. H. LITTCOIJ Az. te TF.R NEUZEN. Inzending van advertentlën vóór uren op den dag der uitgave. ADVERTENTIËN: Van 1 4 regels ƒ0,40. Voor eiken regel meer ƒ0,10. Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde adver tentie wordt de prijs slechts tweemaal berekend. Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend. INGEZONDEN STUKKEN TE RICHTEN AAN DE REDACTIE; ABONNEMENTEN EN ADVERTENTIEN TE BEZORGEN BIJ DEN UITGEVER. Alle stukken, voor de Redactie van dit blad bestemd, te adresseeren „Aan de Redactie van Luctor et Emergo te Ter Neuzen." Aanname van Advertentiën tot 1 uur op den dag der uitgave. Engelsch dreigement. In „Het Volk" lazen we met instemming onderstaand De morgenbladen brachten ons liet volgende telegram Reuter seint uit Londen Een deel van de Nederlandscbe pers laat zich afkeurend uit over de onlangs uitgevaardigde order in council en komt tot de gevolgtrekking, dat Groot-Brittannië tracht de Nederlandscbe schepen te dwingen de gevaren, voortsprui tend uit liet optreden van de Duitsclie onderzeeërs, te deelen, zonder daarbij', te letten op de economische belangen van Nederland. „Reuter verneemt, dat men in welinge lichte kringen bier te lande verontwaardigd is over deze gevolgtrekking, als zijnde een partijdige opvatting. Nadat Duitschland aan de oorlogvoerenden zoowel als de neutralen den onbeperkten duikbootenoorlog had ver klaard, was liet een gebiedende noodzake lijkheid voor Groot-Brittannië om handelend op te treden, ten einde het plan van Duitsch land, om de onzijdigen te dwingen in zijn belang te handelen, te verijdelen. „Duitschland erkent, dat het de onzijdige schepen van de zeeën wil verdrijven ten einde de wereldscheepsruimte te verminde ren. Indien Nederland zich daarbij neder- legt, door te berusten in den onrechlmatigen duikbootoorlog tegen de onzijdigen, zonder iets anders dan een lauw protest, speelt het Duitschland in de kaart en kan het niet rekenen op faciliteiten of consideratie van de zijde van Groot-Brittannië". Afkomstig van Reuter, moet dit telegram, dit dreigement, worden beschouwd als te zijn ingegeven, zoo al niet door de Engelsclie regeering in haar geheel, dan toch door een Engelsch regeeringspersoon van grootcn in vloed. Nog wel niet officieel, maar toch officieus wordt aan de Nederiandsche reederij aangezegd, dat zij de vaart op Engeland heeft te hervatten, op straffe van verlies van de faciliteiten en konsideratiën, waarvan zij thans profiteert Faciliteiten en konsideratiën is dat het aanhouden, openmaken en doorzoeken van onze mails liet vasthouden, nu eens van onze visschers-vaartuigen, dan weer van onze schepen met regeeringsgraan, veevoeder, kunst mest Wij noemen maar een paar kleinig heden. Zullen onze schepen, als zij niet gauw naar Engeland kolen gaan halen, geen reizen naar Frankrijk en Spanje meer mogen doen voor Engelsclie rekening? Wij vragen maar. Overigens is ons niet bekend, dat de Neder iandsche reederij bij de oorlogvoerenden heeft gesoebat om faciliteiten en konsideratiën. Wij mecnen, dat de Nederiandsche regeering, telkens als ons van de zijde der oorlogvoe renden onrecht werd aangedaan, zich beroepen heeft op het recht, en dat tegenover Engeland met te meer vrijmoedigheid, omdat dit rijk in dezen oorlog immers de kampioen is van het recht, in het bijzonder der kleine natiën. Reuter, d. w. z. de invloedrijke Engelsclie regeeringspersoon die ons nu op een dreigement onthaalt, noemt thans het scherpste beroep op liet volkenrecht minachtend „een flauw protest". Onze tegeering en onze roederij zullen, hopen wij, zich daardoor niet laten afdringen van den weg, die hun eigen over wegingen hen zelfstandig deden kiezen. Morgen wordt de jaarbeurs te Utrecht ge sloten. Besloten werd 't volgend jaar weder in die stad zulk een jaarbeurs te houden. Bij vele bezoekers is deze jaarbeurs*tegen gevallen. DE PRINSESS MELITA. Het Nederf. Correspondentie bureau in Den Haag heeft aan liet departement van marine liet volgende vernomen In den avond van den 5den dezer is liet Britsche koopvaardijschip Prinsess Melita te Hoek van Holland aangekomen bij onderzoek bleek het schip bewapend te zijn. Den gezag voerder werd order gegeven, onmiddellijk weer naar zee te vertrekken. Het schip vertrok hierop naar zee. Den volgenden morgen keerde het stoom schip terug en verzocht het een zwaar zieken opvarende aan den wal te mogen afgeven en drinkwater voor de reis naar Engeland te mogen ladenbeide werd toegestaan, onder beding, den meesten spoed te betrachten. Daarna stoomde liet schip weer naar zee in den morgen van 7 dezer keerde liet schip echter terug en verklaarde de gezagvoerder, kanon en affutagc overboord te hebben ge worpen. Na grondig onderzoek bleek, dat inderdaad geen kanon of affuit meer aan boord was, en werd mitsdien vergunning ver leend naar Rotterdam op te stoomen. ONGEWAPEND BINNENGEVAREN. Naar wij vernemen, is liet Engelsclie schip „Princess Melita", na zijne bewapening over hoord te hebben geworpen, weder den Water weg binnengekomen. GRAANVOORRAAD. Omtrent het graan deelde minister Posthuma in de Kamer liet volgende mede Op 1 Febr. 1917 waren hier te lande aan wezig aan tarwe 90,000 ton, meel 35,000 ton, rogge 12,600 ton, maïs 90,000 ton, gerst 14,000 ton, haver 10,000 ton en lijnkoeken 24,000 ton te samen waren dus 276,000 ton in liet land voorradig. Voorts waren onderweg 173,000 ton en in koop 424,000 ton. De beschikbare voorraden bedragen dus 873,000 ton, hetgeen bijna voor 5 maanden voldoende ts. De Regeering had dus maat regelen genomen om te zorgen, dat de hoe veelheden tot 1 Juli voldoende zouden zijn. PETROLEUM. Het Haagsclie Corr. bureau meldt, dat de groote petroleum-importeurs, mer liet oog op dc belangrijke vertraging der scheepstrans- porten en de daardoor ontstane onzekerheid met den aanvoer van petroleum, besloten hebben voorloopig hun afleveringen te beper ken tot 75 pet. van in de overeenkomstige periode van 1916 van hen betrokken petroleum. De uitvoerende commissie van de N. O. T. deelt mede, dat baar onderhandelingen met de Britsche regeering tot het resultaat hebben geleid, dat de stoomschepen New-York, La Campine, en het motorschip Gallia, in ballast via Halifax naar Noord Amerikaansche havens ten Noorden van kaap Hatteras kunnen varen, om volle ladingen gasolie en petroleum in te nemen. GEWETENSGELD. Het is ditmaal een record-lijst, welke de Minister van Financiën in de Staatscourant publiceert, van bedragen, ten behoeve van 's Rijks schatkist ontvangen. Het totaal bedrag is niet minder dan f41.828. DE UNIE „EEN SCHOOL MET DEN BIJBEL." De jaarvergadering van de Unie zal dit jaar worden gehouden op 10 April 's voormiddags half twaalf, in liet gebouw voor Kunsten en Wetenschappen te Utrecht. De verkiezing komt er aan de orde van 3 bestuursleden. Voorgesteld wordt inde vacature van den heer mr. E. J. Thomassen a Tlmessink van der Hoop (aan de beurt van aftreding doch herkiesbaar) de hoeren mr. E J. Thomas sen a Thuessink van der Hoop, te's-Graven- liage, en J. N. Voorhoeve, te 's Gravenliago in de vacature van wijlen den heer J. de Iloogh, de lieeren A. I). Littooij te Middel burg en W. A. de Rijke te Middelburg; en in de vacature van wijlen ds. A. S. Talma, de hecren ds. G. Hofstede te Blokzijl en P. Wieling te Assen. Behandeling zal voorts plaats hebben van enkele voorstellen, in eene waarvan liet Be stuur der Unie voorstelt om f 1000 uit het Uniefonds af te zonderen voor de Chr. scho len, die schade hebben geleden door den wa tervloed van 14 Januari 1916 en later. Jlir. mr. A. F. de Savornin Lobman zal na de pauze een rede houden over het onder werp„Vrij onderwijs en de Volksschool, in verband metBijzonder onderwijs regel, open baar onderwijs aanvulling". DE OORLOG. Dc Duitschers hebben alle scholen te Lier tot hospitaal ingericht. Ook in andere plaatsen van de provincie Antwerpen wordt hetzelfde feit gemeld. Te Verviers zijn eveneens alle scholen in ziekenzalen veranderd. BERLIJN, 7 Maart. (V. D.) Een groot aantal jonge beambten, die nog aan het Minis terie van Oorlog werkzaam zijn in onderge schikte betrekking, zullen in liet leger worden ingelijfd. Naar aanleiding van het roekeloos bedrijf der Amerikaansche proefschepen, schrijft de heer Van Ascli van Wijk in de „Tijd": „Naar aanleiding, dat Amerika met den dag dikker doet, dreigt en lawaai maakt, wilde ik u eens vragen hoeveel booten heeft Ame rika dan toch wel, die van Amerika naar Europa varen „Vijf of tien Daar zal het wel mede op houden. U weet toch, dat geen enkele Ame rikaansche boot of schip mag varen onder Amerikaansclie vlag of de gelieele bemanning moet uit Amerikanen bestaan, daar een Ame rikaan geen matroos wil zijn en over het algemeen de Amerikaansclie waitters zeer slecht zijn, omdat het verder bijna ondoenlijk is, om een kapitein, doctor enz. te vinden, die beiden zuiver Amerikaan zijn, kan dus geen enkele maatschappij een Amerikaansclie zijn en zijn het bijna allemaal of zoogenaamde Duitsclie of Engelsclie maatschappijen. Er zijn maar een paar kleine maatschappijen, die de Amerikaansclie kustplaatsen aandoen, en een die op Canoma vaart. „Hieruit blijkt alweder, hoezeer de Ameri kaansclie regeering partij trekt voor de Entente. Toen Engeland de vaart op Duitschland aan de Vereenigde Staten verbood, schikte men zich rustig in het onvermijdelijke. Nu Duitsch land op zijn beurt de vaart op Engeland stopzet, zet Amerika zich op zijn achterste beenen. En waarom? Wegens hoogstens een dozijn schepen, die toch werkelijk in dezen tijd beter zouden doen ergens anders heen te varen". WASHINGTON, 5 Maart. In zjjn inaugii- reele rede heeft Wilson gezegd Wij zijn genoodzaakt geworden ons te wa penen om onze aanspraak te laten gelden op een zeker minimum van recht en vrijheid van actie. Wij staan vast in een gewapende neu traliteit, sinds liet ons toeschijnt, dat wij op geen andere wijze kunnen toonen, wat liet is, waarop wij aanspraak maken en wat niet kunnen prijsgeven. Wij zijn voortaan geen provincialen meer. De tragische gebeurtenissen van de laatste dertig maanden hebben ons tot wereldburgers gemaakt. Er kan geen terug meer zijn. Dat zijn de dingen waarvoor wij zullen opkomen, dat alle naties even veel belang hebben hij en evenzeer verantwoordelijk zijn voor den wereld vrede, en voor de politieke stabiliteit van vrije volken dat het grondbeginsel van vrede de werkelijke gelijkheid der naties in alle zaken van recht isdat de vrede niot veilig en rechtvaardig kan berusten op een zooge naamd evenwicht van krachten dat alle re geeringen hun macht ontleenen aan de in stemming van degenen, die zij regeeren dat de zeeën even vrij en veilig moeten zijn voor alle volken onder een reglement, dat hij ge meenschappelijk overleg is vastgestelddat de bewapening van de onderscheiden staten moet worden beperkt tot datgene, wat noodig is voor de orde en de veiligheid dat liet dc plicht is van elke natie om er liet hare toe bij te dragen, dat revolutie in andere staten krachtig zal worden voorkomen of onderdrukt. BERLIJN, 6 Maart. (Wolff.) Beter dan alle pogingen tot ontkenning van Engelsclie minis ters bewijzen de nuchtere handelsberichten uit Engelsclie havens de uitwerking van den duikbootoorlog. Lloyds List van 12—21 Febr. bevat de volgende lakonieke tijdingen Glasgow De hoop dat door de verhooging der vrachtprijzen meer scheepsruimte voorde Scliotsclie havens beschikbaar zou komen, is niet vervuld. Cardiff: De steenkool-exporteurs zijn tot werkeloosheid gedwongen daar zij geen scheepsruimte machtig kunnen worden. SwanseaDe handel was buitengewoon flauw. In de kwestie der scheepsruimte is nog geen verbetering ingetreden. HuilDe steenkoolmarkt was erg stil. De vooruitzichten zijn, tengevolge van het gebrek aan scheepsruimte, niet scliittterend. LondenDe slapte, als gevolg van het gebrek aan scheepsruimte, duurt voort. Slechts weinig zaken worden afgeslotenscheeps ruimte wordt tegen de verhoogde prijzen maar uiterst weinig aangeboden. LiverpoolHet gebrek aan scheepsruimte laat zich in elk opzicht gelden. ManchesterDe toevoer van steenkool is zoo gering, dat de stad feitelijk gebrek aan steenkool heeft. NewcastleDe selieepsbevrachting. staat geheel stil, daar er ondanks de liooge vracht prijzen geen scheepsruimte aangeboden werd. De Roeskoje Slowo verneemt uit Dalny, dat thans 6 Japansche oorlogsschepen in den Stillen Oceaan op de jacht zijn naar een Duitsclien kaper, die deze zee onveilig maakt. Tot dusver is liet nog niet mogen gelukken, dit geheimzinnige vaartuig, dat op dezelfde wijze als de Emden schijnt te opereeren, op te sporen. De verzekeringstarievcn voor de vaart op de Ijjn San FranciscoJapan—Wladi- wostok en Seattlle—Dalny zijn met 10 a 12 pet. verhoogd. Eenige transportschepen, die munitie vervoeren, zijn reeds eenige dagen over tijd. Men gelooft echter, dat deze kost bare schepen door in de Cliineesclie wateren lieerschende orkanen vertraging hebben onder vonden. Sedert eenige weken zijn ook reeds eenige bewapende Japansche koopvaardij schepen uitgeloopen. BERLIJN, 5 Maart. (H. N.) OverdeMexi- kaansclie aangelegenheid schrijft Theodor Wolff in het „Berliner Tageblatt" dat Mexico met zijn leege staatskas en zijn leege munitie- opslagplaatsen al zeer ongeschikt is om als bemiddelaar met Japan te dienen. De ont wikkeling der gebeurtenissen zou dan ook wel zonder deze Mexikaansche korrespondentie geschied zijn en zonder al te veel te willen kritiseeren, kan men veilig zeggen, dat men hier niet te doen heeft met een juweel van staatsmanswijsheid. In Engelsclie bladen wordt voor den vrij- willigen burgerdienst in Engeland propaganda gemaakt met een woord van Neville Cham berlain, den directeur vandien dienst: „Duitsch land wil ons uithongeren, Daarop is slechts Een dreigement. Van de grens. Meer mannen De Amerikaansche proefschepen. Een rede van Wilson. De duikboot- en mijnoorlog. Een Duitsche kaper. Duitschland -Msjico. Lap om leer.

Krantenbank Zeeland

Luctor et Emergo | 1917 | | pagina 1