Antirevolutionair
voor
llteuws* en Advertentieblad
Zeeland.
Uit de Pers.
Binnenland.
Buitenland.
No. 1412.
Zaterdag 10 Maart 1917.
14® Jaargang.
ABONNEMENT:
Per drie maanden binnen Ter Neuzen ƒ1,Franco
per post: voor Nederland ƒ1,10.
Men abonneert zich bij alle Boekhandelaars, Postdirec
teuren en Brievengaarders.
Dit blad verschijnt Dinsdag- en Vrijdagavond,
uitgezonderd op Feestdagen,
bij den Uitgever D. H. LITTCOIJ Az. te TF.R NEUZEN.
Inzending van advertentlën vóór uren op den dag der uitgave.
ADVERTENTIËN:
Van 1 4 regels ƒ0,40. Voor eiken regel meer ƒ0,10.
Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde adver
tentie wordt de prijs slechts tweemaal berekend.
Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend.
INGEZONDEN STUKKEN TE RICHTEN AAN DE REDACTIE; ABONNEMENTEN EN ADVERTENTIEN TE BEZORGEN BIJ DEN UITGEVER.
Alle stukken, voor de Redactie van
dit blad bestemd, te adresseeren
„Aan de Redactie van Luctor et Emergo
te Ter Neuzen."
Aanname van Advertentiën tot 1 uur op
den dag der uitgave.
Engelsch dreigement.
In „Het Volk" lazen we met instemming
onderstaand
De morgenbladen brachten ons liet volgende
telegram
Reuter seint uit Londen Een deel van
de Nederlandscbe pers laat zich afkeurend
uit over de onlangs uitgevaardigde order
in council en komt tot de gevolgtrekking,
dat Groot-Brittannië tracht de Nederlandscbe
schepen te dwingen de gevaren, voortsprui
tend uit liet optreden van de Duitsclie
onderzeeërs, te deelen, zonder daarbij', te
letten op de economische belangen van
Nederland.
„Reuter verneemt, dat men in welinge
lichte kringen bier te lande verontwaardigd
is over deze gevolgtrekking, als zijnde een
partijdige opvatting. Nadat Duitschland aan
de oorlogvoerenden zoowel als de neutralen
den onbeperkten duikbootenoorlog had ver
klaard, was liet een gebiedende noodzake
lijkheid voor Groot-Brittannië om handelend
op te treden, ten einde het plan van Duitsch
land, om de onzijdigen te dwingen in zijn
belang te handelen, te verijdelen.
„Duitschland erkent, dat het de onzijdige
schepen van de zeeën wil verdrijven ten
einde de wereldscheepsruimte te verminde
ren. Indien Nederland zich daarbij neder-
legt, door te berusten in den onrechlmatigen
duikbootoorlog tegen de onzijdigen, zonder
iets anders dan een lauw protest, speelt het
Duitschland in de kaart en kan het niet
rekenen op faciliteiten of consideratie van
de zijde van Groot-Brittannië".
Afkomstig van Reuter, moet dit telegram,
dit dreigement, worden beschouwd als te zijn
ingegeven, zoo al niet door de Engelsclie
regeering in haar geheel, dan toch door een
Engelsch regeeringspersoon van grootcn in
vloed. Nog wel niet officieel, maar toch
officieus wordt aan de Nederiandsche reederij
aangezegd, dat zij de vaart op Engeland heeft
te hervatten, op straffe van verlies van de
faciliteiten en konsideratiën, waarvan zij
thans profiteert
Faciliteiten en konsideratiën is dat het
aanhouden, openmaken en doorzoeken van
onze mails liet vasthouden, nu eens van
onze visschers-vaartuigen, dan weer van onze
schepen met regeeringsgraan, veevoeder, kunst
mest Wij noemen maar een paar kleinig
heden. Zullen onze schepen, als zij niet gauw
naar Engeland kolen gaan halen, geen reizen
naar Frankrijk en Spanje meer mogen doen
voor Engelsclie rekening? Wij vragen maar.
Overigens is ons niet bekend, dat de Neder
iandsche reederij bij de oorlogvoerenden heeft
gesoebat om faciliteiten en konsideratiën. Wij
mecnen, dat de Nederiandsche regeering,
telkens als ons van de zijde der oorlogvoe
renden onrecht werd aangedaan, zich beroepen
heeft op het recht, en dat tegenover Engeland
met te meer vrijmoedigheid, omdat dit rijk
in dezen oorlog immers de kampioen is van
het recht, in het bijzonder der kleine natiën.
Reuter, d. w. z. de invloedrijke Engelsclie
regeeringspersoon die ons nu op een dreigement
onthaalt, noemt thans het scherpste beroep
op liet volkenrecht minachtend „een flauw
protest". Onze tegeering en onze roederij
zullen, hopen wij, zich daardoor niet laten
afdringen van den weg, die hun eigen over
wegingen hen zelfstandig deden kiezen.
Morgen wordt de jaarbeurs te Utrecht ge
sloten. Besloten werd 't volgend jaar weder
in die stad zulk een jaarbeurs te houden.
Bij vele bezoekers is deze jaarbeurs*tegen
gevallen.
DE PRINSESS MELITA.
Het Nederf. Correspondentie bureau in Den
Haag heeft aan liet departement van marine
liet volgende vernomen
In den avond van den 5den dezer is liet
Britsche koopvaardijschip Prinsess Melita te
Hoek van Holland aangekomen bij onderzoek
bleek het schip bewapend te zijn. Den gezag
voerder werd order gegeven, onmiddellijk weer
naar zee te vertrekken. Het schip vertrok
hierop naar zee.
Den volgenden morgen keerde het stoom
schip terug en verzocht het een zwaar zieken
opvarende aan den wal te mogen afgeven en
drinkwater voor de reis naar Engeland te
mogen ladenbeide werd toegestaan, onder
beding, den meesten spoed te betrachten.
Daarna stoomde liet schip weer naar zee in
den morgen van 7 dezer keerde liet schip
echter terug en verklaarde de gezagvoerder,
kanon en affutagc overboord te hebben ge
worpen. Na grondig onderzoek bleek, dat
inderdaad geen kanon of affuit meer aan
boord was, en werd mitsdien vergunning ver
leend naar Rotterdam op te stoomen.
ONGEWAPEND BINNENGEVAREN.
Naar wij vernemen, is liet Engelsclie schip
„Princess Melita", na zijne bewapening over
hoord te hebben geworpen, weder den Water
weg binnengekomen.
GRAANVOORRAAD.
Omtrent het graan deelde minister Posthuma
in de Kamer liet volgende mede
Op 1 Febr. 1917 waren hier te lande aan
wezig aan tarwe 90,000 ton, meel 35,000 ton,
rogge 12,600 ton, maïs 90,000 ton, gerst 14,000
ton, haver 10,000 ton en lijnkoeken 24,000
ton te samen waren dus 276,000 ton in liet
land voorradig. Voorts waren onderweg 173,000
ton en in koop 424,000 ton.
De beschikbare voorraden bedragen dus
873,000 ton, hetgeen bijna voor 5 maanden
voldoende ts. De Regeering had dus maat
regelen genomen om te zorgen, dat de hoe
veelheden tot 1 Juli voldoende zouden zijn.
PETROLEUM.
Het Haagsclie Corr. bureau meldt, dat de
groote petroleum-importeurs, mer liet oog op
dc belangrijke vertraging der scheepstrans-
porten en de daardoor ontstane onzekerheid
met den aanvoer van petroleum, besloten
hebben voorloopig hun afleveringen te beper
ken tot 75 pet. van in de overeenkomstige
periode van 1916 van hen betrokken petroleum.
De uitvoerende commissie van de N. O. T.
deelt mede, dat baar onderhandelingen met
de Britsche regeering tot het resultaat hebben
geleid, dat de stoomschepen New-York, La
Campine, en het motorschip Gallia, in ballast
via Halifax naar Noord Amerikaansche havens
ten Noorden van kaap Hatteras kunnen varen,
om volle ladingen gasolie en petroleum in te
nemen.
GEWETENSGELD.
Het is ditmaal een record-lijst, welke de
Minister van Financiën in de Staatscourant
publiceert, van bedragen, ten behoeve van
's Rijks schatkist ontvangen.
Het totaal bedrag is niet minder dan
f41.828.
DE UNIE „EEN SCHOOL MET DEN
BIJBEL."
De jaarvergadering van de Unie zal dit jaar
worden gehouden op 10 April 's voormiddags
half twaalf, in liet gebouw voor Kunsten en
Wetenschappen te Utrecht.
De verkiezing komt er aan de orde van 3
bestuursleden. Voorgesteld wordt inde vacature
van den heer mr. E. J. Thomassen a Tlmessink
van der Hoop (aan de beurt van aftreding
doch herkiesbaar) de hoeren mr. E J. Thomas
sen a Thuessink van der Hoop, te's-Graven-
liage, en J. N. Voorhoeve, te 's Gravenliago
in de vacature van wijlen den heer J. de
Iloogh, de lieeren A. I). Littooij te Middel
burg en W. A. de Rijke te Middelburg; en
in de vacature van wijlen ds. A. S. Talma,
de hecren ds. G. Hofstede te Blokzijl en P.
Wieling te Assen.
Behandeling zal voorts plaats hebben van
enkele voorstellen, in eene waarvan liet Be
stuur der Unie voorstelt om f 1000 uit het
Uniefonds af te zonderen voor de Chr. scho
len, die schade hebben geleden door den wa
tervloed van 14 Januari 1916 en later.
Jlir. mr. A. F. de Savornin Lobman zal na
de pauze een rede houden over het onder
werp„Vrij onderwijs en de Volksschool, in
verband metBijzonder onderwijs regel, open
baar onderwijs aanvulling".
DE OORLOG.
Dc Duitschers hebben alle scholen te Lier
tot hospitaal ingericht. Ook in andere plaatsen
van de provincie Antwerpen wordt hetzelfde
feit gemeld. Te Verviers zijn eveneens alle
scholen in ziekenzalen veranderd.
BERLIJN, 7 Maart. (V. D.) Een groot
aantal jonge beambten, die nog aan het Minis
terie van Oorlog werkzaam zijn in onderge
schikte betrekking, zullen in liet leger worden
ingelijfd.
Naar aanleiding van het roekeloos bedrijf
der Amerikaansche proefschepen, schrijft de
heer Van Ascli van Wijk in de „Tijd":
„Naar aanleiding, dat Amerika met den dag
dikker doet, dreigt en lawaai maakt, wilde
ik u eens vragen hoeveel booten heeft Ame
rika dan toch wel, die van Amerika naar
Europa varen
„Vijf of tien Daar zal het wel mede op
houden. U weet toch, dat geen enkele Ame
rikaansche boot of schip mag varen onder
Amerikaansclie vlag of de gelieele bemanning
moet uit Amerikanen bestaan, daar een Ame
rikaan geen matroos wil zijn en over het
algemeen de Amerikaansclie waitters zeer
slecht zijn, omdat het verder bijna ondoenlijk
is, om een kapitein, doctor enz. te vinden,
die beiden zuiver Amerikaan zijn, kan dus
geen enkele maatschappij een Amerikaansclie
zijn en zijn het bijna allemaal of zoogenaamde
Duitsclie of Engelsclie maatschappijen. Er
zijn maar een paar kleine maatschappijen, die
de Amerikaansclie kustplaatsen aandoen, en
een die op Canoma vaart.
„Hieruit blijkt alweder, hoezeer de Ameri
kaansclie regeering partij trekt voor de Entente.
Toen Engeland de vaart op Duitschland aan
de Vereenigde Staten verbood, schikte men
zich rustig in het onvermijdelijke. Nu Duitsch
land op zijn beurt de vaart op Engeland stopzet,
zet Amerika zich op zijn achterste beenen.
En waarom? Wegens hoogstens een dozijn
schepen, die toch werkelijk in dezen tijd beter
zouden doen ergens anders heen te varen".
WASHINGTON, 5 Maart. In zjjn inaugii-
reele rede heeft Wilson gezegd
Wij zijn genoodzaakt geworden ons te wa
penen om onze aanspraak te laten gelden op
een zeker minimum van recht en vrijheid van
actie. Wij staan vast in een gewapende neu
traliteit, sinds liet ons toeschijnt, dat wij op
geen andere wijze kunnen toonen, wat liet is,
waarop wij aanspraak maken en wat niet
kunnen prijsgeven.
Wij zijn voortaan geen provincialen meer.
De tragische gebeurtenissen van de laatste
dertig maanden hebben ons tot wereldburgers
gemaakt. Er kan geen terug meer zijn. Dat
zijn de dingen waarvoor wij zullen opkomen,
dat alle naties even veel belang hebben hij en
evenzeer verantwoordelijk zijn voor den wereld
vrede, en voor de politieke stabiliteit van
vrije volken dat het grondbeginsel van vrede
de werkelijke gelijkheid der naties in alle
zaken van recht isdat de vrede niot veilig
en rechtvaardig kan berusten op een zooge
naamd evenwicht van krachten dat alle re
geeringen hun macht ontleenen aan de in
stemming van degenen, die zij regeeren dat
de zeeën even vrij en veilig moeten zijn voor
alle volken onder een reglement, dat hij ge
meenschappelijk overleg is vastgestelddat
de bewapening van de onderscheiden staten
moet worden beperkt tot datgene, wat noodig
is voor de orde en de veiligheid dat liet dc
plicht is van elke natie om er liet hare toe bij te
dragen, dat revolutie in andere staten krachtig
zal worden voorkomen of onderdrukt.
BERLIJN, 6 Maart. (Wolff.) Beter dan alle
pogingen tot ontkenning van Engelsclie minis
ters bewijzen de nuchtere handelsberichten
uit Engelsclie havens de uitwerking van den
duikbootoorlog. Lloyds List van 12—21 Febr.
bevat de volgende lakonieke tijdingen
Glasgow De hoop dat door de verhooging
der vrachtprijzen meer scheepsruimte voorde
Scliotsclie havens beschikbaar zou komen, is
niet vervuld.
Cardiff: De steenkool-exporteurs zijn tot
werkeloosheid gedwongen daar zij geen
scheepsruimte machtig kunnen worden.
SwanseaDe handel was buitengewoon
flauw. In de kwestie der scheepsruimte is
nog geen verbetering ingetreden.
HuilDe steenkoolmarkt was erg stil. De
vooruitzichten zijn, tengevolge van het gebrek
aan scheepsruimte, niet scliittterend.
LondenDe slapte, als gevolg van het
gebrek aan scheepsruimte, duurt voort. Slechts
weinig zaken worden afgeslotenscheeps
ruimte wordt tegen de verhoogde prijzen maar
uiterst weinig aangeboden.
LiverpoolHet gebrek aan scheepsruimte
laat zich in elk opzicht gelden.
ManchesterDe toevoer van steenkool is
zoo gering, dat de stad feitelijk gebrek aan
steenkool heeft.
NewcastleDe selieepsbevrachting. staat
geheel stil, daar er ondanks de liooge vracht
prijzen geen scheepsruimte aangeboden werd.
De Roeskoje Slowo verneemt uit Dalny,
dat thans 6 Japansche oorlogsschepen in den
Stillen Oceaan op de jacht zijn naar een
Duitsclien kaper, die deze zee onveilig maakt.
Tot dusver is liet nog niet mogen gelukken,
dit geheimzinnige vaartuig, dat op dezelfde
wijze als de Emden schijnt te opereeren, op
te sporen. De verzekeringstarievcn voor de
vaart op de Ijjn San FranciscoJapan—Wladi-
wostok en Seattlle—Dalny zijn met 10 a 12
pet. verhoogd. Eenige transportschepen, die
munitie vervoeren, zijn reeds eenige dagen
over tijd. Men gelooft echter, dat deze kost
bare schepen door in de Cliineesclie wateren
lieerschende orkanen vertraging hebben onder
vonden. Sedert eenige weken zijn ook reeds
eenige bewapende Japansche koopvaardij
schepen uitgeloopen.
BERLIJN, 5 Maart. (H. N.) OverdeMexi-
kaansclie aangelegenheid schrijft Theodor Wolff
in het „Berliner Tageblatt" dat Mexico met
zijn leege staatskas en zijn leege munitie-
opslagplaatsen al zeer ongeschikt is om als
bemiddelaar met Japan te dienen. De ont
wikkeling der gebeurtenissen zou dan ook
wel zonder deze Mexikaansche korrespondentie
geschied zijn en zonder al te veel te willen
kritiseeren, kan men veilig zeggen, dat men
hier niet te doen heeft met een juweel van
staatsmanswijsheid.
In Engelsclie bladen wordt voor den vrij-
willigen burgerdienst in Engeland propaganda
gemaakt met een woord van Neville Cham
berlain, den directeur vandien dienst: „Duitsch
land wil ons uithongeren, Daarop is slechts
Een dreigement.
Van de grens.
Meer mannen
De Amerikaansche proefschepen.
Een rede van Wilson.
De duikboot- en mijnoorlog.
Een Duitsche kaper.
Duitschland -Msjico.
Lap om leer.