nieuws- en Advertentieblad Zeeland. Antirevolutionair voor i) Binnenland. Buitenland. No. 1345. Zaterdag 15 Juli 1916. ABONNEMENT: Per drie maanden binnen Ter Neuzen ƒ1,Franco per post: voor Nederland ƒ1,10. Men abonneert zich bij alle Boekhandelaars, Postdirec teuren en Brievengaarders. Dit blad verschijnt Dinsdag- en Vrijdagavond, uitgezonderd op Feestdagen, bij den Uitgever D. H. LITTOOIJ Az. te TER NEUZEN. Inzending van advertentiën vóór uren op den dag der uitgave. ADVERTENTIEN: Van 1—4 regels ƒ0,40. Voor eiken regel meer ƒ0,10. Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde adver tentie wordt de prijs slechts tweemaal berekend. Qrootere letters worden naar plaatsruimte berekend. INGEZONDEN STUKKEN TE RICHTEN AAN DE REDACTIE; ABONNEMENTEN EN ADVERTENTIËN TE BEZORGEN BIJ DEN UITGEVER. Alle stukken, voor de Redactie van dit blad bestemd, te adresseeren „Aan de Redactie van Luctor et Emergo te Ter Neuzen." Aanname van Advertentiën tót 1 uur op den dag der uitgave. V A. S. Talma, f Droef is de tijding van Ds. Talma s ver scheiden. In de kracht zijns levens is hij weggeno men hij mocht slechts den ouderdom van 52 jaar bereiken. Hij was een man van stoere werkkracht en heeft dat getoond zijn gansche leven door. Als hij zich voor een zaak spande, deed hij zulks met zijn gansche ziel. Als predikant spreidde hij groote kansel gaven ten toon. In de christelijke arbeiders beweging was hij een geducht kampioen. Aan Patrimoniums naam blijft immer die van Talma verbonden. Ijverig voorstander betoonde hij zich in den kamp voor een alcoholvrij Nederland; de nuchterheidsbeweging betreurt mede in hem een geharnast strijder. Als Kamerlid wist hij steeds de Kamer te boeien en getuigden zijn redevoeringen van dege studie. Als minister heeft hij al zijn enorme werk kracht samengetrokken op de sociale wetgeving. Zijn wetgevend talent dwingt bij voor- en tegenstander bewondering en waardeering af. Zijn werk getuigt van hem. Na zijn ministerschap, waarin de felle tegen werking en laffe obstructie van links hem tevergeefs van zijn stuk poogden te dringen, waarin óók van vriendenzijde hem krenkende bejegening: ten deel viel, toen zijn ontwerp- Bakkerswet verworpen werd, wijdde hij zich opnieuw aan het herdersambt. Als veldprediker nam hij een werkzaam aandeel aan de geestelijke verzorging der mi litairen. Half werk deed hij nooit. Zijn kracht brak. Zijn rusteloos ijveren wreekte zich. Thans is hij heengegaan. De anti-revolutionnaire partij eert in hem één harer bekwaamste woordvoerders, een barer ijverigste pleitbezorgers een man van woord èn daad. Onder de mannen van beteekenis zal het dankbaar nageslacht een plaats der eere toe kennen aan Ds. Talma. V Steeds voldoende beseft Bij de bespreking van het wetsontwerp tot nadere uitbreiding van den landstorm werd ook aangedrongen op gedeeltelijke demobilisatie, vooral van vrijzinnig-democratische en socia listische zijde. De minister wilde daar echter niet van hooren. Niet, dat hij ook niet gaarne, indien maar eenigszins mogelijk, tot geheele demobilisatie zou overgaan, maar zelfs voor gedeeltelijke is do tijd nog niet gekomen. De minister-president, Gort v. d. Linden, mengde zich in de gedachteinvisseling. Het Kort Verslag" geeft als volgt weer wat de minister in antwoord op wat door den heer Van Kaalte was aangevoerd, heeft gezegd »Het heeft hem verbaasd, dat thans in do Kamer stemmen opgaan ten gunste van gedeeltelijke demobilisatie, van vermindering van onze weerkracht. Het is, dunkt hem, evident, dat de toestand, waarin wij verkeer en thans niet minder, maar ernstiger is dan vroeger. Wie de gebeurtenissen nagaat, moet tot de erkentenis komen, dat de toestand voor ons gevaarlijker is dan vroeger. De strijd om ons heen is nooit zoo fel geweest als thans, en kan elk oogenblik gevaren voor ons mede brengen. Bovendien neemt de economische druk, die op ons wordt geoefend, hoe langer hoe meer toe. En als men dit nagaat, dan zou spreker het onverantwoordelijk achten, als thans tot inkrimping onzer parate weermacht werd over gegaan." Deze woorden zijn wel geschikt, tot nadenken te prikkelen. Minister Gort v. d. Linden heeft tot heden, bij de handhaving onzer neutraliteit, voort durend blijk gegeven, den ernst van den toe stand niet' te onderschatten. Er is wel een neiging om dien ernst weg te redeneeren, maar een uitlating als boven staande, doet het dwaze daarvan duidelijk uitkomen. Dat intusschen niet steeds van de zijde van het ministerie blijk is gegeven, liet Nederland- sche Volk te doordringen van dien ernst, is óók evident (duidelijk). Het Bestand werd verbroken, de gewone wetgevende arbeid hervatvraagstukken zijn naar voren geschoven, die den partijstrijd op het hevigst deden losbarsten. Dat wees niet op een beseffen van den ernst van den toestand. Maar vestigde veeleer den indruk, dat er geen wolkje aan de lucht was: Het tegendeel is thans, ondubbelzinnig ge noeg, uitgesproken. V De mooie man. De sociaal-democraten zijn er tegenwoordig meer dan ooit op uit, bij „het volk den mooien man te spelen. Elke gelegenheid grijpen ze daartoe met beide handen aan. Zoo ook weder bij de behandeling van het ontwerp tot uitbreiding van den Landstorm. De heer Ter Laan (Den Haag) diende de volgende motie in De Kamer, van oordcel dat 's lands belang vordert onverwijld de landweer en de drie oudste lichtingen der militie met klein verlof te zenden, gaat over tot de orde van den dag. Dat heet nog eens durven Na de verklaring van minister Cort v. d. Linden had het veel van een uitlokken van een kabinetscrisis. Maar ach! de durf van den heer Ter Laan is van zeer verdacht allooi. Hij kon op zijn vingers narekenen, dat de motie er niet kwam Dat alleen zijn eigen partijgenooten er vóór zouden stemmen. En die waren niet eens allen aanwezig. Er waren er maar seven De moed van den heer Ter Laan evenaarde dien van den heer Duijs, toen deze bij de behandeling der Ouderdoms„rente"-wet een voorstel deed, waarvan hij meende, dat het wel zou worden verworpen, maar dat hij on middellijk introk, toen hij voorzag, dat het wellicht kon aangenomen worden. Intusschen, de socialisten zijn weer „de mooie man." Zij nemen het op voor den militair Maar zélf waren ze niet eens op hun post. Het was vertoon-makerij. Een praten voor de tribune De schoener vertrok op 13 Juni uit Karls krona met bestemming naar Amsterdam met een lading hout. Zij kwam door de Oostzee binnen door Denemarken aan de Westkust van Jutland, van waar zij 4 Juli naar zee vertrok. In den ochtend van Woensdag 5 Juli bevond het vaartuig zich om 10 uur 's middags bij mooi weder, een heiige lucht en kalme zee op 56° 12' N.B. en 7° 12' O.L. Dien ochtend had de kapitein reeds oen luchtschip, waarvan het nummer niet bekend was, op grooten af stand zien passeeren. Om 12 uur ging een luchtschip voor den schoener over, dat, na het vaartuig gepasseerd te zijn, zwenkte en op de Weldaad toe kwam. Dit luchtschip was de L 9. Van den achtertop van de Wel daad woei de Nederlandsche vlag, doch daar weinig wind was, 1 iet de kapitein de vlag op en neer halen of, om den technischen term te gebruiken, „diepen", zoodat zij duidelijk zichtbaar werd. Deze vlag was een vrij groote, circa 2meter en met heldere kleuren. Verder had de schoener ook de Nederland sche driekleur geschilderd aan beide zijden van het schip, zoowel voor als achter, terwijl de naam Weldaad Holland, in groote witte letters op het boord van beide zijden was aangebracht. Hoe hoog het luchtschip was, kon niet worden waargenomen, doch het nummer kon men van de Weldaad duidelijk lezen, terwijl men ook de bemanning van het luchtschip zich duidelijk zag bewegen. Het luchtschip zwenkte en kwam toen van achteren opzetten. Toen het dwars van de Weldaad was, aan stuurboord, wierp het een bom naar beneden, die ontplofte op 25 M. afstand, midden van het schip af. Het projec tiel gaf een hevigen knal, terwijl het water naar alle kanten wegvloog. Hierna zwenkte de L. 9 om daarna weer te komen opzetten. De kapitein begaf zich toen zelf naar de vlag en bewoog haar zelf heen en weer, terwijl hij met ziju pet zwaaide om de bemanning van het luchtschip op de vlag opmerkzaam te maken. Het luchtschip was ditmaal lager dan de eerste keer, maar er gebeurde toen verder niets. Na zich verwij derd te hebben, kwam het luchtschip voor de derde maal terug, voer langs liet schip aan bakboord en verwijderde zich in N.W. richting. Ook de beschildering van de Weldaad was in zeer heldere kleuren uitgevoerd. (N. R. C.) OOST-IN DIË. Uit Weltevreden wordt aan de Telegraaf geseind Prinses Adjo, die op trouwelooze en ge vaarlijke wijze tegen de Nederlandsche auto riteitên kuipte, is te Macassar gearresteerd. Voorloopig zal zij daar gevangen worden gehouden, totdat over verbanning een beslis sing is genomen. De spoorwegbrug te Bohiahoe is in elkaar gestort18 inboorlingen werden gedood en 15 gewond. De sergeant Van der Kam is in Atjeh ver moord. BINNENLANDSCHE GRANEN. Naar aanleiding van de berichten betreffende het verwerken van binnnenlaudsche granen in branderijen en distilleerderijen wordt mede gedeeld, dat tengevolge van de vraag naar deze artikelen voor de bedoelde industrieën, de prijzen tot abnormale hoogte stegeu. Zoo werden voor tarwe prijzen besteed tot f564 per last. Daar dit ten nadeele komt van de volkvoeding hier te lande, heeft de regeering zich genoodzaakt gezien daaraan een einde te maken. DE „WELDAAD". Omtrent liet begooien met bommen van den Nederlandschen schoener Weldaad op 5 dezer, vernemen wij nog het volgende meer aaneen geschakelde verloop der gebeurtenissen DE OORLOG. Westelijk Front. Duitsch succes bij Verdun. Rechts van de Maas schoven wij onze stel lingen dichter naar het werk Souville- Laufée toe en maakten daarbij 39 officieren en 2106 man gevangen. Sterke tegenaanvallen werden geheel afgeslagen. Oostelijk Front. WEENEN. Officieel. In de Boekowina geen bi/.ondere gebeurtenissen. Bij Zabie aan de Tsjeremos, hebben onze troepen Russische aanvallen afgeslagen. Meer naar 't Noorden, tot aan de Boven- Stochod, duurt de rustpoos in de gevechten voort afgezien van welgeslaagde onder nemingen onzer jachtcommando's bij Boer- kanow. Bij Sokoel zijn overmachtige Russische aan vallen op onze hindernissen gebroken. Tever geefs poogde de vijand de terugstroomende massa's door kanon- en machinegeweervuur tot staan te brengen. Bij Hoelewicze, aait" de Stochod, is de vijand door Üuitsch-Oostenrijksch-Hongaarsche troe pen na verbitterde wisselvallige gevechten teruggeworpen. Ook verscheidene andere aanvallen, die de vijand in het Stochod-gebied ondernam, zijn volkomen mislukt. ST. PETERSBURG, 11 Juli. Officieel. De gevechten in het gebied van de Stochod duren voort. De vijand, die versterkingen heeft aangevoerd en zijn zware artillerie vooruit- gebracht, biedt hardnekkigeu tegenstand. WEENEN, 12 Juni. (Wolff.) Officieel De toestand heeft ook gisteren geen wijziging ondergaan. Op de ^heuvelreeks ten Zuidoosten van Mikoeliczyn hebben onze troepen zeven Rus sische uitvallen afgeslagen. Ook aan de Beneden-Stochod zijn opnieuw verscheidene vijandelijke aanvallen verijdeld. De verbonden strijdkrachten aan de Stochod hebben de laatste twee dagen 2000 man en 21 machinegeweren ingeleverd. Bij Opertyn, in Oost-Galicië, heeft een Oostenrijkse!] Ilongaarsch vlieger een Russisch Fatman toestel neergeschoten. Engelsch oordeel over de onderzeesche Duitsche vrachtvaart. Hoewel de Daily Mail, zegt de N. R. C., in herinnering brengt, dat Engelsche duikbooten de eerste waren die de reis over den Atlan- tischeu Oceaan maakten, acht het blad den overtocht van de onderzeesche vrachtboot Deutschland een der meest dramatische ge beurtenissen van den oorlog. Meer dan een gebeurtenis zelfs. De Daily Mail stelt het feit op denzelfden rang als Blériot's overtocht in een vliegtuig over het Kanaal in Juli 1909, waarmee hij de Daily Mail prijs van 1000 pond sterling won. Sommigen hebben de daad van Blériot trachten te verkleinen en verklaard dat de menschheid nimmer de zwaartekracht zou kunnen overwinnen. Het antwoord aan zulke spotters indien er nog over zijn is dat een der eerste dingen waar ieder generaal thans naar streeft, is de heerschappij te verwerven van de lucht. Het is waar vervolgt de Daily Mail dat wijl Duitschland genoodzaakt is geworden een soort schip te gebruiken dat stellig twee maal zoo duur en wellicht tweemaal zoo lang zaam is als het gewone boven-water-varende schip, zijn verrichting geen groote handels waarde bezit. Ook kunnen wij er op wijzen dat wanneer wij het niet zijn, die den onder- zeeschen koopvaarder hebben tot stand ge bracht, dit komt doordat wij hem niet noodig hadden. Ernstigen invloed zal deze vooruit gang in de onderzeesche scheepvaart op den huidigen oorlog wel niet oefenen. Maar toch is het meer dan lastig dat Duitschland in staat is gebleken een veilig, zij het dan beperkt, kanaal van gemeenschap met de Vereenigde Staten te openen. Het kan fondsen en kleur stoffen verschepen en in ruil artikelen die het dringend noodig heeft, voorloopig echter nog maar up kleine schaal. Wanneer duikbooten in genoegzame getale en grootte werden ge bouwd, zouden ze ten spijt van elke blokkade het verkeer kunnen doorzetten, al ware het dan op kostbaren voet. Ze zouden daardoor grootelijks de waarde der zeeheerschappij te niet dóen. Het is natuurlijk mogelijk dat er nieuwe manieren worden uitgevonden om ze te achterhalen, doch totdusver is een duikboot nog niet in staat gebleken een andere duik boot op te sporen en te vernietigen en boven- zeesche schepen kunnen gemakkelijk door duikbooten worden ontweken. Bovendien is er dit nadeel aan verbonden dat over enkele jaren een duikboot van elke afmeting in staat zal zijn te gaan waar ze wil. In den huidigen oorlog hebben we controle I

Krantenbank Zeeland

Luctor et Emergo | 1916 | | pagina 1