H. J. v. d. OUDEN.
ie kinnen- e« Vitrage Gordijnen.
iiveriets ie alle Hteu eg Heil.
Herveiling
tsdianj
VAN DALEN.
Kassier en Commissionair in Effecten,
Kersstraat 3-5, TER NEUZEN,
O UTVAITa-ElT:
KANTEN, FRANJES en verder alles wat tot het
GORDIJNVAK behoort.
Heden ontvangen:
Het toppunt der beschaving
LIT T 0 0 IJs Boekhandel
Gewijzigde dienstregeling aanvangende 11 Januari 1915
tot nadere aankondiging.
Stoom bootdienst
WALSOORDEN- HANSWEERT.
Gewijzigde Dienstregeling. Sinds 1 Febr. 1915 tot nadere aankondiging.
Stoomtram H A NS WEERT - V L A K E.
Middelen van vervoer.
Telefoon no. 58.
Neemt orders voor aan= en verkoop van Effecten
ter beurs van Amsterdam en Rotterdam.
Verzilvert Coupons.
Controleert Uitlotingen.
Incasseert op Binnen= en Buitenland.
Koopt en verkoopt Chèques op de voornaamste
buitenlandsche plaatsen.
Sluit Levens= en Brandverzekeringen.
Ruime sorteering in
J. L. J U R R IJ H O E B
op
Zaterdag 27 Februari a.s.
TANDARTS,
Vergeet niet uwe uit=
gelezen couranten, tijd=
schriften, boeken, enz. af
te staan voor de soldaten.
4 Cent.
De tweede druk van
PHILIP MAURO,
In stempelband f 2,25.
TER NEUZEN.
(Amsterdamsche tijd.)
In correspondentie In V L A K E op lint spoor nn Ie WALSOORDEN np den train.
Spoorwegdienst Terneuzen-Bent.
11 -
1108
1111
11 15
1124
1140
12 08
12 15
12 25
12 55
106
112
121
127
1 34
155
ijd..
2 20
2 30
2 39
2 43
2 46
2 54
3 25
3 33
3 36
3 40
3 49
4 05
3 50
411
4 18
4 24
4 33
4 40
4 50
515
5 26
5 32
5 41
5 47
5 54
615
6 40
650
6 59
7 03
7 06
714
Spoorweg Terneuzen-Meciielen.
t
t
t
t
45 *3 45
52 3 52
55 3 55
59 359
07 4 07
12 412
20 4 20
25 4 25
31 4 31
35 4 35
39 4 39
45 4 45
slechts
6 40
6 47
6 50
6 54
7 02
7 07
715
7 20
7 26
7 30
7 34
9 05
912
915
919
9 27
932
9 40
9 45
9 51
955
9 59
Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij.
Lijn Sas van Gent IJ zend ij k e.
Ila
9-
933
9 38
10 10
10 30
IV
5 30
6 03
613
6 45
7 05
II
des nam, ten 3 ure bij den Heer Anth. DE
LE LIJS te Cadzand, ten verzoeke van de
weduwe en erven van den lieer D. ADRIAAN
SEN te Cadzand, van
KOOP 1.
Huis, Schuur en verder aanbehooren met liet
recht van erfpacht tot 30 September 1933,
op den grond groot 3,90 A. (26 R.) en 1.07.20
Het. (2 Gem. 127 R.) Bouwland.
Ingesteld op 1025.
KOOP 2.
Ongeveer 0.97.15 Het. (2
Bouwland.
Ingesteld op
KOOP 3.
Ongeveer 1.28.15 II.A. (2 Gem. 269 R.
Bouwland.
Ingesteld op 1400.—
KOOP 4.
88.10 A. (1 Gem. 297 R) Bouwland.
Ingesteld op 1200.—
KOOP 5.
1.50.30 Heet. (3 Gem. 119 R.) Bouwland.
Ingesteld op f 1300.—
Alle koopen zijn gelegen te Cadzand, in
den Tienhonderdpolder.
Notaris L. G. JAMES te Sluis.
Gem. 58 R.)
f 1100.
Brouwerijstraat 3 (Hoek Havenstraat), Ter Neuzen,
is dagelijks te consulteeren van 9—12 en van
2—4 uur.
Plaatsen van Kunsttanden en Gebitten.
Van elk nummer van dit Blad zijn
bij den Uitgever losse nummers ver
krijgbaar tegen den prijs van
door
Het is nu wel ten duidelijkste gebleken dat
dit boek, HET boek van den tegenwoordigen tijd
is. De verkoop wordt steeds grooter, zoodat
de eigenlijke verkoop nog feitelijk komen moet,
daar het boek nu eerst in vele kringen bekent
wordt.
PHILIP MAURO, een bekend rechts
geleerde te New-York, die op lateren
leeftijd tot bekeering kwam, heeft sinds
dien zijn bloeiende praktjjk vaarwel ge
zegd en heeft enkele Theologische werken
geschreven, die zéér bijzonder de aan
dacht trokken en de verwondering van
alle Theologen gaande maakte. Onder
die werken is er een, waarvan dit in
bgzondere mate kan worden gezegd, en
dit is het boek dat thans wordt aange
boden. Het boek is het resultaat van
een bestudeeriug dergroote godsdienstige
en sociale bewegingen van onzen tijd,
die naar zijne meening alle tegen elkaar
ingingen en elk een ander doel najaagden.
Tot zijn groote verbazing vond hij dat
al die bewegingen boe schijnbaar
heterogeen één en liet zelfde einddoel
beoogden, en nader kwamen, evenals
langs allerlei lijnen de treinen van de
meest verschillende kanten in één Cen-
traal-station elkaar ontmoeten. Het
groote doel van al die richtingen en
stroomingen is de verheffing, ja de ver-
goding van den memch. En als 't ware
met helderzienden blik de toekomst
peilende, beschrijft MAURO thans wat
z.i. de menschheid te wachten staat.
Het boek verscheen in 1909, en is dus
schijnbaar betrekkelijk oud. De lezer
zal er zich echter over verbazen hoever
dit boek in 1909 zijn tijd vooruit was.
In zijn „Besluit" komen geheele blad
zijden voor, waarvan men, niet beter
wetende, deuken zou dat ze geschreven
waren onder den indruk van den thans
woedenden wereldoorlog. Zóó precies
beschrijven ze wat nu gebeurt.
Breskens
Groede
Schoondijke
Oostburg
Draaibrug
Aardenburg
Eede
Stroobrugge (D S]
Maldeghem
V
n
n
n
A
V
JJ
A
5,48
6.30
6.42
6.52
7.04
7.23
7.42
7.50
8.05
8.17
8.05
8.15
8.26
8.45
9.03
9.10
9.25
9.37
10.30
10.40
10.51
11.10
11.28
11.35
11.50
12.02
1.35
1.45
1.56
2.15
2.33
2.38
2.53
3.05
4.25
4.35
4.46
5 05
5.23
5.30
5.45
5.57
6.45
7.03
Maldeghem
Stroobrugge
Eede (D.St.)
Aardenburg
Draaibrug
Oostburg
Schoondijke
Groede
Breskens
V
Yt
A
V
JJ
n
jj
A
5.30
5.48
6.05
6.20
6.27
6.45
7.04
7.15
7.25
8.30
8,42
8.57
9.03
9.21
9.40
9.51
10.01
10.53
11.05
11.20
11.28
11.46
12.05
12.16
12.26
2.05
2.17
2.32
2.40
2.58
3.17
3.28
3.38
5.01
5.13
5.28
5.35
5.53
6.12
6.23
6.33
6.05
6.17
6.32
Draaibrug
Sluis
A
5.48
6.03
7.45
8—
9.05
9.20
11.30
11.45
2.40
2.55
5.35
5.50
Sluis
Draaibrug
V
A
6.05
6.20
8.40
8.55
11— 2.15
11.15 2.30
5.10
5.25
5.55
6.10
Oostburg
Zuidzande
Cadzand
V
JJ
A
5.49
6—
6.12
7.25
7.36
7.48
9.25
9.36
9.48
11.50
12.01
12.13
3—
3.11
3.23
5.55
6.06
6.18 j
Cadzand
Zuidzande
Oostburg
V
JJ
A
6.15
6.27
6.38
8.15
8.27
8.38
10.40
10.52
11.03
1.45
1.57
2.08
4.35
4.47
4.58
6.20
6.32
6.43
N.B. De uren van vertrek op de tusschen-stations zijn bij benadering aangegeven.
De treinen zullen te Schoondijke, zoo noodig, 5 minuten wachten op de aansluitingen der
Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg Maatschappij.
De dienst op liet baanvak Nederlandsch-Belgiscbe grens—(Stroobrugge)—Maldeghem
blijft tot nadere aankondiging gestaakt.
v.v.
DAGELIJKS. AMSTERDAMSCHE T IJ D.
Van Walsoorden naar Hansweert vm. 6.05, 9.05, nm. 1.—, 3.45, 7.—.
Van Hansweert naar Walsoorden vm. 8.26, 11.45, nm. 3.—, 5!ö8,' 8A8.
Van Hansweert naar Vlake vm. 6.35, 9.35, nm. 1.30, 4.15 7.30.
Van Vlake naar Hansweert vm. 8.08, 11,25, n.m. 2.40, 5.45 8.30.
Amsterdamsche Tijd.
v. Terneuzen 6 15
Sluiskil 6 23
brug 6 26
Philippine 6 30
Sas van Gent [aank 6 39
Sas van Gent [vertr.] 6 55
Green wicht ij d.
Selzaete (aankomst) 6 40
Selzaete (vertrek) 7 01
v. Ertvelde 7 08
Terdonck 7 14
Langerbrugge 7 23
Wondelgem 7 30
Aank. Gent [kl. statie] 7 40
G r e e n w i c h tij d,
v. Gent [kl. statie] 805
Wondelgem 816
Langerbrugge 8 22
Terdonck 8 31
Ertvelde 8 37
Selzaete [aankomst] 8 44
Selzaete [vertrek] 9 05
Amsterdamsche t
Sas van Gent [aankomst] 9 30
Sas van Gent [vertrek] 9 40
v. Philippine 9 49
Sluiskil, brug 9 53
Sluiskil 9 56
Aank. te Terneuzen 10 04
1125
1146
1153
1159
Vanaf 23 November 1914.
Amsterdamsche tijd.
v. Terneuzen
6 48
10
1 38
5 32
Sluiskil
6 55
10 08
146
5 40
Axel
7 03
1017
154
5 49
Kijkuit
7 09
10 26
2 03
5 58
Hulst
7 17
10 38
212
606
Duitsche
tij d.
a. Clinge
7 59
11 22
2 54
6 48
v. Clinge
806
1132
3 04
6 58
Kalf
St. Gilles
815
11 41
812
7 07
St. Paul
Aank. te St. Nicolaas
8 24
11 50
3 21
718
v-
n
8 27
1153
3 24
7 21
Eigenloo
Aank. te Temsche
8 39
12 05
3 36
7 33
f Stopt op de marktdagen te St. Nikolaas.
Duits che
Vertrek te Temsche 8 46
v. Eigenloo f
Aank. te St. Nicolaas 8 59
v. 9 00
St. Paul
St. Gilles 9 16
Kalf -
Clinge 9 24
Amsterdams
Hulst 8,54
v. Hulst 9,00
Kijkuit 9,07
Axel 9,14
Sluiskil 9,22
Aank, te Terneuzen 9,30
tij d.
1212
3 43 7 40
3 56
4 01
4 12
4 24
Stopt op de marktdagen
12 26
12 39
t
12 61
103
che t ij d.
12,34 3,52
12,48 3,58
12,65 4,06
1,02 4,14
1,09 4,22
1,16 4,28
te St. Nikolaas.
7 53
8 01
811
8 21
7,51
7,56
8,03
8,10
8,17
8,24
Vanaf I December 1914.
Stoomtramweg Hulst-Walsoorden.
v. Hulst, Station 5 *8 10 40 *2 25
Postkant. 5 06 8 06 10 46 2 31
Dubb. poort 5 10 8 10 10 50 2 35
Tivoli 5 14 8 14 10 64 2 39
Rustwat 5 20 8 20 11 2 45
Terhole 5 25 8 25 1105 2 50
Hoefkensdijk 5 33 8 33 11 13 2 58
Kuitaart, Tol 5 38 8 38 11 18 2 03
Kloosterz. Tasdijk 5 46 8 46 11 26 3 11
Dorp 5 50 8 50 11 30 3 15
„WalsoordenKruiswö 63 8 53 1133 318
a. Dijk 6— 9— 1140 3 25
5 25 8
5 31 8 06
5 35 8 10
5 39 8 14
5 45 8 20
5 50 8 25
5 58 8 33
6 03 8 38
611 8 46
615 8 50
618 8 53
6 25 9 -
v.Walsoorden,Dijk605 *9 15 11
Kruisw. 612 9 22 11
Kloosterz. Dorp 615 9 25 11
Tasd. 6 19 9 29 11
Kuitaart, Tol 6 27 9 37 12
Hoefkensdijk 6 32 9 42 12
Terhole 6 40 9 60 12
Rustwat 6 45 9 65 12
Hulst, Tivoli 6 51 10 01 12
Dubb. poort 6 65 10 05 12
Postkant. 6 59 1009 12
a. Hulst, Station 7 05 10 15 12
Vrachtgoederen worden
treinen vervoerd.
7 40 10 05
met deze
Amsterdamsche tijd.
Dienstregeling
aangevangen 5 Jan 1915 tot nadere aankondiging.
1 Ia III
Vertrek IJzendijke, Remise 8— 7— 8 20
Pyramide 8 20 7 20 3 45
Aankomst Philippine 8 52 7 52 4 17
Vertrek 8 57 8- 425
Aankomst Sas van Gent 9 30 8 83 4 58
Vertrek Sas van Gent 9 45
Aankomst Philippine 1018
Vertrek 10 23
Pyramide 10 55
Aankomst IJzendijke, Remise 11 15
Treinen Ia en Ila rijden alleen op Zaterdagen
op welke dagen de treinen I en II dan vervallen!
Trein II kan te Sas van Gent ten hoogste 10
minuten wachten op aankomst van den trein uit
de richting Gent.
Reizigers kunnen ook in en uitstappen aan de
langs de lijn gelegen wisselplaatsen: Groote St
Albert Oostpolder Groote St. Albert Noordpol
der Vergaert Polder Bouchaute Haven
Isabella Sluis Clara Polder Maagd van
Gent Ponte Avancé en Pontebrug.
v. Belg. Grens 11 18 540
IJzendijke 6 25 8 23 9 32 11 82 1 30 3 30
a. Schoondijke 6 48 8 45 9 55 1155 153 8 53
v. Schoondijke 7 30 8 65 10 05 12 10 2 40 4
IJzendijke 10 53 517
Belg. Grens 1106 6 29
naai- Eecloo 1160 6 40
Stoomdrukkerij D. H. Littooij Az., Terneuzen.