Gemengd Nieuws.
ê"i"b°'S' Vh
Telegrafische Berichten.
Handelsberichten.
Hoogwatergetij te Terneuzen.
De Voorzitter over de cinema.
Een met de Harwichboot te Hoek van
Holland aangekomen reiziger vermiste bij zijn
aankomst te Utrecht zijn portefeuille met
f 65,000. Hij keerde dadelijk naar Hoek van
Holland terug, waar het geld aan boord was
teruggevonden. De vinder kreeg een ruime
belooning.-
Een firma in de gemeente Schoterland
beeft volgens bet IIbid. bet weekloon van
twee barer werklieden, die f 2 ouderdomsrente
hebben gekregen, met betzelfde bedrag ver
laagd
In het ziekenhuis te Chemnitz zijn twee
reizigers, die bij het spoorwegongeluk in de
Harras-tunnel zwaar gewond waren, bezweken.
Verder is er onder het puin in de tunnel nog
een doode vandaan gehaald. Het geheele
aantal dooden bedraagt zoodoende tot dusver
negen.
Binnenkort zullen zich, volgens de Ger-
mania, afvaardigingen van verschillende West-
duitsche steden naar Brussel begeven, om
daar mondeling te onderhandelen over den
aanleg van een kanaal van den Rijn naar de
Maas en de Schelde. Ook de besturen van
Kamers van koophandel te Brussel en Ant
werpen zullen eraan deelnemen.
Vrijdag om negen uur begint te Straats
burg het proces tegen luitenant v. Forstner
yoor den krijgsraad van de 30ste divisie,
Wegens zijn aanval op een kreupelen schoen
maker te Dettweiler bij Zabern.
Het vonnis, dat over de rekruten te Zabern,
wegens het klappen uit de kazerne, is geveld,
was velen voorstanders van het straffe régime
te zacht uitgevallen. Vandaar dat er stemmen
opgingen, om den auditeur-militair te bewegen,
van bet vonnis in hooger beroep te gaan.
Deze heeft echter den termijn daaevoor laten
verstrijken en het vonnis heeft daarmee rechts
kracht verkregen.
Een vonnis van het hof van appél te
Angers heeft een einde gemaakt aan een
proces, dat drie jaar geduurd heeft en waarin
liet ging om zeven millioen frank, de nalaten
schap van graaf Jules de Perrochel. De graaf
was een wonderlijk manhij had zeven
testamenten gemaakt en bij het laatste
vermaakte hij zijn fortuin aan zijn koetsier
en zijn palfenier. Familieleden van den over
ledene bestreden de geldigheid van het testa
ment. Perrochel vCas kindsch, zoo zeggen zij,
toen hij dat zevende testament maakte. Het
hof van appèl heeft echter alleen het laatste
testament geldig verklaard en zoo zijn de
gewezen koetsier en palfenier van graaf de
Perrochel nu in het bezit van zeven millioen
frank.
In Frankrijk bestaat de gewoonte, dat
de menschen elkaar op Nieuwjaarsdag ge
schenken toezenden, een gewoonte, die soms
een belasting lijkt. Een jong, zeer bekend
schrijver te Parijs, een grappenmaker, heeft
aan zijn goede vrienden de volgende circulaire
toegezonden
Bond tegen geschenken op Nieuwjaarsdag.
Het aangenaamste geschenk, dat de heer
(volgt de naam van den vriend, aan wien de
circulaire gericht is) mij dit jaar zal kunnen
geven, zal hierin bestaan, dat hij mij niet
dwingt hem wederkeerig een geschenk aan
te bieden.
Bij gevolg zullen wij niets van elkaar aan
nemen, overtuigd als wij zijn, dat wij op
andere betere wijze gelegenheid zullen
vinden van onze gevoelens te doen blijken.
De stichter van den nieuwen bond zendt
deze circulaire onderteekend aan zijn vrienden
met verzoek er hem een dergelijke terug te
zenden. Of bij veel succes zal hebben
Verleden jaar had hij een „bond tegen het
uitleenen van boeken" opgericht, die algemeen
met veel instemming begroet is.
Een uitstekend plan, dunkt ons, geen boeken
uit te leenen, althans wanneer die boeken
onze eigen boeken zijn.
De verschijning van het nieuwe adres
boek van Berlijn heeft een journalist aanlei
ding gegeven tot een beschouwing over de
veelvuldigheid van sommige familienamen.
Bovenaan staat de naam Schulze, die er
15,400 maal in voorkomt. Neemt men aan,
dat iedere Schulze aan het hoofd staat van
een gezin van gemiddeld 4 personen, dan zijn
er ruim 60,000 Schulzes te Berlijn en loopen
er dus stellig altijd eenige exemplaren in de
Leipziger- of Friedrichstrasse, of onder de
Linden. Het is te begrijpen, dat er onder
deze omstandigheden bij den burgerlijken
stand te Berlijn een afzondere afdeeling is,
die er mee belast is, al die Schulzes uit elkaar
te houden. Op Schulze volgt Müller, een
naam die 10,880 maal voorkomt, daarna Schmidt
(10,412). Op de Meiers is gemakkelijker oog
te houden, omdat die op allerlei manieren
gespeld worden, als Meier, Mayer, Maier,
Mayer, Mayr, Majer, Mejer. In al die scha
keeringen komen zij ter sterkte van 6400 in
het adresboek voor.
De andere namen, die het meest voorkomen,
zijn Krüger (5760), Hoffmann (5240), Neumann
(5170), Lehmann (5090), Schroder, Krause en
Wolf (alle ongeveer 4000), Fischer, Lange
en Schneider (3000), Hermann, Kfthn, Franke,
Werner, Voigt, Koch en Scholz \2000).
De Duitsche Kroonprins.
Betrekkelijk onverwacht kwam het bericht,
dat de Duitsche Kroonprins van Dantzig is
overgeplaatst naar den generalen staf te Berlijn.
Nu is er al meermalen op gewezen, inzonder
heid door Fransche bladen, dat de keizerlijke
ouders weinig genoegen beleven van den
Kroonprins en van een der andere gehuwde
zonen. Waartoe dit sensatienieuws, dat door
Publiek zoo gaarne gehoord en verder verteld
wordt, eigenlijk dient, begrijpen wij niet.
Zonder dat men de bijzonderheden weet, wordt
er over zulke dingen met vrij groote beslist
heid gesprokon en zeker ware het beter, dat
men er over zweeg.
Zooals men weet, werd de Kroonprins in
dertijd naar Dantzig verplaatst, wat beschouwd
werd als een straf voor zijn optreden in den
Rijksdag, bij de behandeling van de Marokko-
politiek in 1911 en als een gewilde verwijde
ring uit de omgeving van zijn vader.
De omstandigheden zijn intusschen veranderd
en niets zou nu een regelmatige promotie van
den Kroonprins in den weg staan. Eerder
zou in »de gegeven omstandigheden een uit
blijven van de promotie aanleiding moeten
goven tot commentaren. Toch zou deze hoogst-
belangrijke overplaatsing niet naar den wensch
van den Kroonprins en zijn gemalin zijn, zegt
men; de Kroonprins had den Keizer nog niet
lang geleden verzocht, zijn bevelhebberschap
tot den herfst van 1914 te verlengen, en in
verband hiermede waren ook alle huurcon
tracten te Dantzig reeds weder verlengd.
Men zegt dat de verplaatsing is geschied
op verlangen van de Keizerin, wat echter met
geen zekerheid kan gezegd worden, en waar
schijnlijk ook niet waar is, omdat de Keizerin
zich nooit met de zaken des Keizers bemoeit.
Een nieuwe methode om een speech af
te steken is door President Wilson aangewend.
Deze maakt nl., daar hij niet te Washington
gemist kon worden, gebruik van de telepboon
oin de „Chamber of Commerce" te Rochester
toe te spreken.
De President had nl. beloofd tegenwoordig
te zijn, indien mogelijk, bij het feestmaal dat
jaarlijks door de Kamer wordt gehouden.
Daar hij echter onmogelijk de reis van 800
mijlen naar Rochester kon maken, werd een
bijzondere telefoonverbinding gemaakt tusschen
het Witte Huis en Rochester. Ieder van de
300 gasten aan het feestmaal in deze stad
kreeg een hoorn en aan het eind van het diner
begon Mr. Wilson zijn speech.
PREDIKBEURTEN.
ZONDAG 21 DECEMBER 1913.
Gereformeerde Kerk.
Den Haag. De Tweede Kamer heeft aan
genomen met 54 tegen 5 stemmen het Wets
ontwerp tot nadere wijziging van Art. 22
Hoofdstuk 8. Staatsbegrooting 1912 strekken
de het uittrekken van f 22.000 als toelage
voor de uitrusting van nieuw benoemde onder
officieren.
Den Haag. De Nederlandsche Regeering
heeft uitlevering verzocht aan de Oostenrijk-
sche van zekeren W. verdacht van poging
tot vergiftiging te Amsterdam.
Ede. Gisterenavond heeft een schildwacht
tusschen 10 en 11 uur, een als heer gekleed
persoon aangetroffen die op de sommatie:
„Halt" plotseling in de duisternis verdween.
De man was niet te volgen, De commandant
van het 22e regiment heeft een brutale dreig
brief ontvangen, waarin stond dat omstreeks
Kerstmis de twee infanterie-kazernes in de
lucht zouden vliegen.
Straatsburg. De krijgsraad heeft luitenant
Forstener tot 43 dagen gevangenisstraf ver
oordeeld wegens het toebrengen van lichame
lijk letsel van een schoenmaker te Dettweiler.
MIDDELBURG, 18 Dec.
Noteering van boter en eieren.
Boter 0,76 a 0,82, voor particulieren
ƒ0,84 per 1/2 kilo.
Eieren f 6.20, voor particulieren ƒ6.60 per
100 stuks.
DAGEN.
Voorm.
Nam.
Zaterdag 20 Dec.
6.21
6.51
Zondag 21
7.23
7.57
Maandag 22
8.32
9.7
Dinsdag 23
9.41
10.14
Woensdag 24
10.47
11.18
Donderdag 25
11.46
Vrijdag 26
0.14
12.39
ding van de vastgestelde verordening op de leges,
art. 1 lett. a, b, c, regelende de vergunning inzake
te nemen inlichtingen omtrent den burgerlijken
stand, die inlichtingen aan de plaatselijke bladen
kosteloos uit te reiken.
De Voorzitter stelt voor dit verzoek aan te houden
tot een volgende vergadering, omdat dan de ver
ordening eerst terug zal zijn van de Koningin de
heer Moggré heeft hierop niets tegen, doch wenscht
hierbij tevens te verklaren dat deze verordening
wel wat onvoorbereid is behandeld en aangenomen.
De Voorzitter wil er thans op wijzen dat met
die verordening niets nieuws in 't leven geroepen
is, dan juist wat betreit de burgerlijke stand, het
andere bestond ïeeds, dit aan het adres van som
migen die meenen dat we op die manier het publiek
willen uitstroopen.
De heer Waalkes zag gaarne met het oog op
tijdige inzage der stukken, dat deze B dagen vóór
de vergadering werden ingediend, waarop de Voor
zitter antwoordt dat zij door geen artikel in het
reglement van orde genoodzaakt kunnen worden,
dit te doen, dat het gedaan wordt, is ten gunste
van de goede loop der zaken, evenwel wil spr. de
verzekering geven dat zij zullen trachten de leden
zooveel mogelijk ter wille te zijn.
Rondvraag. De heer D. Scheele zegt, dat hem
ter oore is gekomen, dat het Bnrgerlijk Armbe
stuur diegene die van haar bedeeling geniet en
thans nu de eerste betalingen zijn geschiedt van
de ouderdomsrente, op dezen die rente wil bekorten.
Z.i. bedoelt de wet dit niet. Zij die van het arm
bestuur genieten hebben toch al geen overvloed,
derhalve kunnen zij dat meerdere wel gebruiken.
Is dit zoo, dan zou spr. willen vragen of het arm
bestuur niet wat toegeeflijker wil zijn en dit gaan
beknibbelen op dat weinige. In dezen tijd, waar
alles om verhooging vraagt, mogen die menschen
werkelijk ook wel wat meer hebben.
De Voorzitter zal dit overbrengen aan bedoeld
armbestuur en vragen hoe dat zit, dan kan later
hierop worden teruggekomen.
De heer Visser geeft zijn goedkeuring te kennen
met het gesprokene van den heer Scheele.
De heer de Bruijne wenscht een enkel woord te
zeggen inzake de alhier getoonde cinema-voor
stelling „Van de Kribbe tot het Kruis." Spr. her
innert zich, dat de Voorzitter in verband met het
verzoek van het bestuur van de Herv. Zondags
school om een lokaal voor haar school, zeide de
gemeente wenscht niet aan evangelisatie te doen,
waarmee ik het volkomen eens ben. Wanneer
echter de persoon van Jezus Christus, wiens komst
we met Kerstdag hopen te herdenken, thans ge
bruikt wordt voor publieke vermakelijkheid, dan
gelooft spr. dat hij de tolk van velen is, als hij de
bevoegde macht toeroeptlaat dit niet toe, want
de overheid is toch Gods dienaresse en draagt het
zwaard niet te vergeefs.
Alleieerst betuigt hij zijn dank dat hij thans in
de gelegenheid wordt gesteld zich te verantwoorden.
Het zijn nl. drie gedachten waarover spreker
zich wenscht uit te spreken. In de eerste plaats
het bezwaar omtrent de vergunning. Daar ik ge
roepen word de grondwettelijke vrijheden te ver
zekeren aan ieder ingezetene meen ik daaraan
getrouw geweest te zijn. In aansluiting wat ik
vroeger bij mijne installatie gezegd heb, nl. dat ik
sta op 't standpunt van rechtsgelijkheid, wil ik
thans nogmaals herhalen dat alle ingezetenen recht
hebben op mijne medewerking wat betreft vrijheid
van bewegin. Nu schijnt die vrijheid door een
oppositie in het gedrang gekomen te zijn. Wenscht
u dan, mijnheer de Bruijne, aldus spreker, dat een
index zal worden aangelegd waarin bepaald wordt
wat wel en wat niet mag Uit de wijze waarop
van zekere zijde de aandacht van het publiek ge
vestigd wordt op die vrijheden, blijkt dat men die
vrijheid van beweging niet kan verdragen Ik zal
geen critiek uitoefenen op hetgeen door den pre
dikant Zondag in de Herv. kerk is gezegd inzake
neze kwestie, daar die persoon thans niet in de
gelegenheid is zich te verdedigen. Dat laat ik buiten
beschouwing.
In de tweede plaats de kwestie omtrent het ver-
leenen der vergunning op Zondag. Het komt mij
voor dat we rekening moeten houden met de Zon
dagswet en ik geloof deze toe te passen, daar toch
de kerkbezoekers beschermd worden in dien, zin
dat gelegenheid hebben ongestoord op te gaan
naar de kerk. De godsdienstoefening kan onge
stoord gehouden worden, 't Gebeurt wel eens dat
het niet altijd even stil is op straat tijdens eene
godsdienstoefening, doch dit is dan toch niet een
oorzaak om te veronderstellen dat niet gewaakt
wordt voor de rust en orde. Wat aangaat feesten
op Zondag, b.v. het geven van een voetbalwedstrijd
op besloten terrein, sta ik op een standpunt dat
meerderen met mij deelen. Calvijn b. v. maakt
ook geen bezwaar sommige feesten op Zondag toe
te laten. In verband hiermee neemt spr. het feit,
dat een Gedeputeerd Statenlid zich beriep op Cal
vijn inzake het geven van subsidie aan een land
bouwtentoonstelling die op Zondag geopend is.
"Ook ds. Van Velzen stond op 'tzelfde standpunt.
Calvijn, zegt spr., gaat nog verder en vindt het
geen bezwaar op Zondag hooi binnen te halen,
indien dit noodig blijkt. Alleen noem ik dit omdat
omtrent deze zaken nogal verschil van meening is.
Voorts meen ik op een mild standpunt te staan.
De vergunning is uitgereikt onder voorwaarde, dat
geen aanstoot zou gegeven worden om b. v. aan
den openbaren weg uit te lokken tot bezoek. Het
staat niet aan de Overheid te verbieden wat bin
nenkamers wordt verricht.
Wat nu betreft het stuk zelve. Reeds vroeger
is door verschillende bladen gunstig geoordeeld over
dit stuk en verkeer ik dus in gezelschap van die
bladen. Waarom wordt hierover gunstig geoor
deeld Men zegt tegenwoordig te leven in een
cinema-gevaar en de Katholieken zijn het vooral
die daar tegen opkomen. Dit echter is een film
welke niet door hen wordt afgekeurd. Waarom
gunstig Omdat hier niet wordt opgevoerd het
mysterieuse lijden van den Christus, geen uit de
Heilige Schrift wordt omlaag gehaald, geen too-
neelvoorstelling wordt gegeven, maar zuiver ten
aanschouwe worden gegeven personen uit het N. T.
In verband hiermee noemt spr. de prachtige platen
van Gustav Doré, welke keurige voorstellingen
geven van personen uit de Schrift en daarnaast de
Statenbijbel van Keur, waarin ook tal van voor
stellingen voorkomen. En daartegen is geen bezwaar.
Komende op het terrein van ergernis spreken,
zegt spr. dat dit ook al geschiedde tijdens Jezus'
omwandeling op aarde en brengt in herinnering
de geschiedenis van ne Samaritaansche vrouw,
waarmede Jezus sprak de jongeren ergerden zich
hieroverJezus sprekende met een vrouw. [De
heer de Bruijne zegt dat er niet staat ergeren,
maar „verwonderen zich"] en voorts de geschiedenis
van de vrouw in overspel gegrepen ook hierover
ergernis, doch Jezus schreef in 't zand. Men kan
ergernis geven en ergernis nemen.
Ja, maar zegt men 't is in een cinema en wordt
verlaagd tot spel. 'k Vermoedde wel dat men mij
zou aanvallen. Ook op grond daarvan heb ik
zelve de 1ste uitvoering bijgewoond en dan stel ik
op den voorgrond dat de uitvoering op zichzelven
geen aanleiding tot ergernis gafhet publiek ge
droeg zich stipt en ordelijk. Dat er gespot zou
worden, dit is lasteren geweest tegen beter weten
in. Derhalve kon nóch 't stuk zelve, nóch de uit
voering daarvan aanleiding het verzoek om ver
gunning te weigeren.
In de 3e plaats wil ik hierop nog neerkomen,
dat ik misschien de vergunning zou intrekken na
al hetgeen er over de opvoering gezegd en ge
schreven is. Het ergernis geven was m.i. niet van
dien aard dat dit mij zou nopen daartoe over te
gaan. Paulus heeft gezegd beproeft alle dingen,
niet onderzoeken, maar beproeven, toetsen, en dit
deed ik. Mocht ik onderzoeken, dan zou ik moeten
onderzoeken de roerselen van 't hart van de in
zender van 't ingezonden stukje in Luctor en des-
zelfs onderschrift-schrijver. En dan wie waren
bezwaard Niet één is er bij mij geweest die ge
vraagd heeft om 't stuk te weigeren. Wel een
ingezonden stukje met een pseudoniem, maar wie
is die mijnheer, die woont zeker in Nergenshuizen
en dan door de Redactie onder dat stukje een ver
moeden vastgesteld als zou het lijden des Heeren
daar als een heilig mysterie afgespeeld worden.
Dit had niet plaats.
Als voorbeeld haalt spr. nog aan dat in Amster
dam in het museum hetzelfde te aanschouwen is
geweest en dat indertijd te Rotterdam ten aan
schouwe werd gegeven het lijden op Golgotha,
waarvoor menigeen, ook nog wel belijders van den
godsdienst, een reis gemaakt heeft. Dat was een
teruggeven van beelden van personen uit de H.
S. en niet een omlaag halen van het heilige.
Spreker komt nog terug op 't nummer van
«Luctor" waarin de redactie onder genoemd inge
zonden stukje spreekt van af keurings waardige
dingen en !in 't zelfde nummer in een tweetal ar
tikeltjes „Zondebok" en „Slimme heeren" het pu
bliek op bedenkelijke wijze inlicht, warrdoor m. i.
de waarde daalt van zijn beroep als zoodanig.
Zelandia, ook het Cinema-gevaar besprekend, is
voorzichtiger. Deze spreekt over zenuwprikkelende
bioscoop-beelden, welnu dit is dan iets voor den
dokter om uit te maken.
Alles saam vattende kom ik tot de conclussie dat
het mijn meening is dat ik de burgerij zooveel
mogelijk vrijheid van beweging behoor te geven,
zoolang zij dit waard is en niet leidt tot dingen
die de perken te buiten gaan. Wanneer b.V. ge
geven zou worden een carricatuur-voorstelling zoo
als bij „Allerzielen" of bij de Passie-spelen, dan
zou een weigering tot vergunning m.i. recht van
bestaan hebben. Daar thans een deel der bevol
king, waaronder ook veel katholieken, genoot van
die voorstelling, gaat het dan op om censuur toe
te passen, ai mij, naar wie heb ik dan ten slotte
te luisteren. Zoolang ik mij gehandhaafd zie door
de wet, hoop ik in dien zin nog lang een dragelijk
hoofd dezer gemeente te zijn en kan ik niet ingaan
op beschouwingen, waarvan ik me afvraag is dat
het belang van de massa dienenmen heeft ge
tracht de massa te gebruiken om den burgemeester
een hak te zetten en kan men van mij niet eischen
dat ik gehoor zal geven aan dergelijke uitlatingen
en aanvallen.
De heer de Jager zal niet veel over deze zaak
zeggen daar de Voorzitter weet hoe de verhouding
in dezen tusschen hem en spreker is. Daar even
wel de heer de Bsuijne de zaak ter tafel bracht,
wil spr. nog een enkel woord zeggen. Spr. vraagt
of het den Voorzitter bekend is, dat nog maar
enkele dagen geleden een koninklijke afkondiging
is geschiedt, inhoudende de wenk om toch te
waken tegen sensationeele bioscoop-voorstellingen.
Nu kunt u zeggen dat het hiergenoemd stuk niet
sensationeel is, in mijn oog is het dit wel. Als u
daarvan dan iets bekend is, zou ik gaarne willen
dat het ter tafel kwam. In de 2e plaats vind ik,
dat n, door het bespreken van personen die hier
niet tegenwoordig zijn en zich dus niet kunnen
verdedigen, iets deed, dat niet is zooals 't behoort.
De heer Eijke, de voorstelling bijgewoond heb
bende, zegt dat er totaal niets gebeurt is waardoor
z.i. aanstoot kon gegeven worden.
De heer de Jager zegt, wanneer de tegenwoor
dige minister van binnenl. zaken de bioscoop een
gevaar acht voor het maatschappelijke leven, dit
toch meer geëerbiedigd mag worden.
De Voorzitter zegt dat er geen dergelijk Koninklijk
besluit is verschenen, wel een circulaire waarin
door de Minister gewezen wordt op het gevaar der
bioscoop in botrekking tot den leefeijd der kinderen
en den aard der stukken. Verder ontkent spr. dat
hij hier personen aangevallen heefthij heeft be
sproken den arbeid van een redactie van een blad.
Wie dat is staat niet onder do stukken van meer
genoemd blad.
De heer de Bruijne wil er nog opwijzen, dat
zijn protest geen uitvloeisel is van hetgeen ds.
Timmerman gezegd heeft, of om den burgemeester
oen hak te zetten, ook niet wil ik ingaan op wat
in de courant heeft gestaan, maar het is beslist
een uitvloeisel van mijn overtuiging en blijf bij
mijn protest en geloof dat voor Jezus geen plaats
is in de herberg-
De heer D. Scheele gaat volkomen accoord met
den heer de Bruijne en zegt dat hij geen stukje
beaamt van wat $oor den Voorzitter als verdediging
is gezegd.
De heer Visser is het met den Voorzitter eens,
van oordeel zijnde niet in strijd gehandeld te hebben
met de grondwettelijke vrijheden.
De heer de Bruijne zag gaarne dat de Raad, naar
aanleiding van den brief van den gemeente-ont
vanger, zich uitsprak of hij in de vorige vergadering
werkelijk te veel zei, is dit zoo dan wil hij die
wOorden terugtrekken.
De Voorzitter zegt, met instemming van alle
leden, dat de door hem gebezigde woorden speciaal
sloegen op het wegzenden van Coene en dus geen
verband hielden met een onbeleefde houding tegen
over B. en W., derhalve gaat de heer de Bruijne
vrijuit.
Hierna schorst de Voorzitter de openbare verga
dering |iot 3 uur, waarna de commissiorale verga
dering aanvangt ter behandeling dererfpachtsprijzen.
Ten B ure wordt de openbare zitting heropend,
waarvan we in 't volgend nummer nog mededeeling
hopen te doen.
Tei Neuzen 9 en 2 uur, Ds. J. F. v. Hulsteijn.
Bed. H. Avondm. en dankz.
Axel [Kerkdreef] 9 uur Prof. dr. H. H. Kuyper
van Amsterdam, en 2 uur, Ds. J.
H. Lammertsma.
6 uur, Prof. dr. H. H. Kyper, Rede voor
de Geref Jongel. Vereen.over de bekeering
vau Luther
Axel [Stationstraat] 9 u. Ds. J. H. Lammertsma
en 2 uur, Prof. Kuyper.
Zaamslag 9 en 2 uur, Ds. H. P. de Walle.
Hoek 9 en 2 uur, Ds. H. v. d. Wal
Kloosterzande Geen dienst.
Hervormde Kerk.
Ter Neuzen 9'/i uur dhr. L. Dek en 2 uur. ds. A.
Timmerman.
Sluiskil 2 uur. Dhr. L. Dek.
Axel 9 en 2 uur, Ds. J. B. T. Hugenholtz.
Zaamslag 9 en 2 uur, Ds. G. van Dis.
Hoek 9 en 2 uur, Ds. E. Raams.
Hulst 9 uur, ds. Den Boer.
Hontenisse 9'/i uur. ds. A. Timmerman van
Ter Neuzen.
Chr. Geref. Kerk.
Zaamslag 9 en 2 uur Leeskerk.
Gereformeerde Gemeente (Vlooswijkstraat.)
Ter Neuzen 9, 2 en 5'/i uur, Leeskerk.
Oud-Gereformeerde Gemeente (Vlooswijkstraat).
Ter Neuzen 9, 2 en 57i uur, Leeskerk.
Lokaal „Eben-Haëzer" (Kerkhoflaan).
Ter Neuzen B'/i uur, Evangelisatie.